V- i f f fi ri ïdi 1S ‘t A Een kaarsrechte weg Het verkeer tussen Den Haag en Scheveningen kwam pas echt goed op gang in de vorige eeuw, toen Scheveningen zich begon te ontwikkelen tot een druk bezochte badplaats. Eeuwenlang waren uitkomst voor dames met een wat hoog opgewerkt kapsel. De draagkoetsen waren natuurlijk te vinden op het Binnenhof, maar ook ’voor de kerken by het uitgaan van de zelve, als mede voor de huyzen, alwaar men zal weeten dat assemblé is. En voor de koffy huizen’. Een groot succes waren de draagkoetsen echter niet. De ondernemende Hagenaar Robert le Febure, die in 1747 voor acht jaar het alleenrecht kreeg om met twaalf koetsjes een ’draagstoelendienst’ te beginnen, heeft zijn vergunning nooit laten verlengen het voornamelijk de Scheveningers, die over een kronkelende zandweg door de duinen naar Den Haag kwamen om er hun vis te verkopen. Het was Constantijn Huygens die herhaaldelijk aandrong op een betere verbinding met Scheveningen. Dan konden ook de Haagse welgestelden eens met hun rijtuig naar Scheveningen rijden in plaats van ’wervel-sieck’ te worden van het almaar rondrijden in de Haagse straten. In 1665 werd de door Huygens ontworpen ’Zeestraet’ aangelegd. Deze kaarsrechte, met klinkers geplaveide weg liep van het Haagse Noordeinde tot aan de rand van Scheveningen. Rijtuigen en ruiters hadden aparte rijbanen, die gescheiden waren door rijen bomen. Voor de rijtuigen was halverwege zelfs een keer-rond aangelegd. Wie niet overeen eigen paard of equipage beschikte, kon de reis naar Scheveningen maken met de veerwagen die vanaf het Scheveningse veer F I lk=- 38 L Linksboven: Door een defect aan de Laakbrug moest in juli 1938 een dekschuit worden gepromoveerd tot veerboot om fietsers en voetgangers over het water te zetten (GA). Links: In de 18de eeuw was erbij Voorscholen nog geen brug over de Oude Rijn. Op dit schilderij van P.C. la Fargue is te zien hoe voetgangers, ruiters en zelfs koetsen werden over gezet met een veerpont. Deze oversteekplaats, die al in de middeleeuwen bestond, heette de Haagse Schouw. Met het woord schouw werd de platte schuit aangeduid, die de verbinding onderhield. Voor de over steek moest tolgeld worden betaald. Bij de oprit van het veer staat dan ook een tolhek (HGM). Daarnaast: Over het Kanaal zijn tientallen jaren pontjes in gebruik geweest om de route naar het Benoordenhout en hel Haagse Bos te bekorten. Bij de halte van tramlijn 9. ter hoogte van de Dr. Kuyperstraal, voer dit veer pontje. Op de achtergrond ligt de Koninginnegracht, waarde uitgever van het maandblad Succes was gevestigd, die handig gebruik maakte van het pontje om reclame te maken voor zijn bedrijf. De foto is rond 1935 gemaakt (GA). - r 'tiAjis - HS |S3I

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1984 | | pagina 10