V-
i
f f fi ri ïdi
1S
‘t A
Een kaarsrechte weg
Het verkeer tussen Den Haag en Scheveningen
kwam pas echt goed op gang in de vorige eeuw,
toen Scheveningen zich begon te ontwikkelen tot
een druk bezochte badplaats. Eeuwenlang waren
uitkomst voor dames met een wat hoog opgewerkt
kapsel.
De draagkoetsen waren natuurlijk te vinden op het
Binnenhof, maar ook ’voor de kerken by het
uitgaan van de zelve, als mede voor de huyzen,
alwaar men zal weeten dat assemblé is. En voor de
koffy huizen’.
Een groot succes waren de draagkoetsen echter
niet. De ondernemende Hagenaar Robert le
Febure, die in 1747 voor acht jaar het alleenrecht
kreeg om met twaalf koetsjes een
’draagstoelendienst’ te beginnen, heeft zijn
vergunning nooit laten verlengen
het voornamelijk de Scheveningers, die over een
kronkelende zandweg door de duinen naar Den
Haag kwamen om er hun vis te verkopen.
Het was Constantijn Huygens die herhaaldelijk
aandrong op een betere verbinding met
Scheveningen. Dan konden ook de Haagse
welgestelden eens met hun rijtuig naar
Scheveningen rijden in plaats van ’wervel-sieck’ te
worden van het almaar rondrijden in de Haagse
straten. In 1665 werd de door Huygens ontworpen
’Zeestraet’ aangelegd. Deze kaarsrechte, met
klinkers geplaveide weg liep van het Haagse
Noordeinde tot aan de rand van Scheveningen.
Rijtuigen en ruiters hadden aparte rijbanen, die
gescheiden waren door rijen bomen. Voor de
rijtuigen was halverwege zelfs een keer-rond
aangelegd.
Wie niet overeen eigen paard of equipage
beschikte, kon de reis naar Scheveningen maken
met de veerwagen die vanaf het Scheveningse veer
F
I
lk=-
38
L
Linksboven: Door een defect
aan de Laakbrug moest in
juli 1938 een dekschuit
worden gepromoveerd tot
veerboot om fietsers en
voetgangers over het water te
zetten (GA).
Links: In de 18de eeuw was
erbij Voorscholen nog geen
brug over de Oude Rijn. Op
dit schilderij van P.C. la
Fargue is te zien hoe
voetgangers, ruiters en zelfs
koetsen werden over gezet
met een veerpont. Deze
oversteekplaats, die al in de
middeleeuwen bestond,
heette de Haagse Schouw.
Met het woord schouw werd
de platte schuit aangeduid,
die de verbinding onderhield.
Voor de over steek moest
tolgeld worden betaald. Bij
de oprit van het veer staat
dan ook een tolhek (HGM).
Daarnaast: Over het Kanaal
zijn tientallen jaren pontjes
in gebruik geweest om de
route naar het
Benoordenhout en hel
Haagse Bos te bekorten. Bij
de halte van tramlijn 9. ter
hoogte van de
Dr. Kuyperstraal, voer dit
veer pontje. Op de
achtergrond ligt de
Koninginnegracht, waarde
uitgever van het maandblad
Succes was gevestigd, die
handig gebruik maakte van
het pontje om reclame te
maken voor zijn bedrijf. De
foto is rond 1935 gemaakt
(GA).
- r 'tiAjis
-
HS |S3I