WK vv- - Ja- üb A I 40 Hollandse Spoor staat. Het in 1843 geopende station lag echter op het grondgebied van de gemeente Rijswijk,want de gemeentegrens liep in die tijd langs de toen nog landelijke Hoefkade. Dat vonden de Haagse bestuurders maar een zorgelijke gedachte. Wanneer de trein eenmaal ging rijden, zouden de twee Rijswijkse veldwachters onmogelijk de te verwachten verkeersdrukte in goede banen kunnen leiden. Rijswijk zag dat ook in, dus kwamen de twee gemeenten een grenswijziging overeen tegen een jaarlijkse vergoeding van 400 gulden, die Den Haag nog steeds ieder jaar keurig betaalt. Nadat de gemeentegrens was verlegd naar de Laak kwam de ijzeren spoorweg van Amsterdam over Haarlem en Leiden pas echt naar Den Haag. Ruim driejaar was Den Haag het eindpunt van de lijn, totdat in 1847 over de inmiddels via Delft en Schiedam verlengde spoorbaan de dienst op Rotterdam werd geopend. Een grootse soiree Verre bestemmingen bleven voorlopig nog buiten het bereik van de Hagenaars. Wie naar het oosten van het land wilde, moest eerst met de Hollandsche Ijzeren Spoorweg Maatschappij (de H.IJ.S.M.) naar Amsterdam of Rotterdam. Daar aangekomen kon hij een rijtuig nemen naar het station van de concurrerende Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij die over Utrecht naar Arnhem reed en daar aansloot op het Duitse spoorwegnet. Op een directe verbinding met het Rhijnspoor moesten de Hagenaars nog jaren wachten. Maar op 25 april 1870 was het dan zo ver. ’De aansluiting van ’s-Gravenhage aan het Europeesche spoorwegnet is heden toch een feit’ kon het Dagblad van Zuid-Holland en ’s-Gravenhage met enige voldoening constateren. Jaren van touwtrekken tussen de elkaar fel - HM /Wi i /•-; s’ 7? ■t" Linksboven een litho van het in 1843 voltooide station Hollandse Spoor. Vijftig jaar later, toen de spoorbaan werd opgehoogd, moest dit eerste station van Den Haag worden afgebroken. Op dezelfde plaats kwam toen het huidige stationsgebouw te staan (GA). Daarnaast: Hel nieuwe station Hollandse Spoor had, net als Staatsspoor, een koninklijke wachtkamer. Deze ruimte werd voornamelijk gebruikt om buitenlandse staatshoofden die per trein arriveerden, te ontvangen. De koninklijke wachtkamer had een eigen, van een luifeltje voorziene ingang en kwam aan de spoorzijde uit op een apart perron (GA). Links: Onder de overkapping van het station Hollandse Spoor staat een trein klaar voor vertrek. Opvallend op deze foto uit omstreeks 1930 zijn de vele witkielen die de bagage van de reizigers naar de trein brengen (GA). Hieronder: Hei station Hollandse Spoor werd ontworpen door de spoorwegarchitect D.A.N. Margadanl. Geheel links is de ingang van de koninklijke wachtkamer (GA). H A H

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1984 | | pagina 12