42 van de Z.H.E.S.M. te verwerven. Met als resultaat dat de lijn uiteindelijk over Hollandse Spoor liep en niet via Staatsspoor. De lijn, die dwars door de tegenwoordige wijk Mariahoeve liep en uitkwam op de plaats waar nu het Europahotel staat, werd in 1953 opgeheven. De verbinding Hollandse Spoor - Rotterdam Hofplein bleef bestaan en was jarenlang de enige elektrische spoorlijn. In 1927 reden ook elektrische treinen op de Oude Lijn van Den Haag naar Rotterdam en Amsterdam. Op de lijn naar Utrecht werden gaandeweg de stoomtreinen vervangen door diesel-elektrische treinstellen. In 1938 kwam ook dit traject onder de stroomdraad. Een prima zitje Spoorwegstations werden meestal op enige afstand van de bebouwde kom aangelegd, om de bewoners de overlast te besparen van de luidruchtige, rook en roet uitbrakende stoomlocomotieven. Om de reizigers van en naar de treinen te brengen, was een verbinding van het station met de stad nodig. In Den Haag reden de omnibussen van Jonkers - en later die van Koens - van de Groenmarkt naar het station Hollandse Spoor. Voor de ontwikkeling van het openbaar vervoer in Den Haag is echter de verbinding met Scheveningen van groter belang geweest. Al sinds 1829 reden er omnibussen naar Scheveningen. Dank zij de groei van de badplaats was deze lijn zo winstgevend, dat daar de eerste paardetram in Nederland kwam te rijden. Deze op rails rijdende en door een paard getrokken tram was veel gerieflijker dan de soms in grote stofwolken over de keien bolderende omnibussen. De primeur voor Nederland was overigens een geheel Engelse aangelegenheid. De in Londen opgerichte Dutch Tramway Company legde de lijn aan met Engelse rails en liet er Engelse rijtuigen op Hierboven een beeld van het vrijwel uitgestorven Huygensplein op een vroege morgen in 1867. De paardeomnibus naar Rijswijk en Delft staat klaar voor vertrek. Deze 'railroader' maakte in juni 1866 zijn eerste rit op dit traject. De zwaargebouwde rijtuigen van Franse makelij konden, zoals de naam 'railroader' al aangeeft. zowel op rails als op de weg rijden. Op de slechte buitenwegen trokken vier paarden de wagen, op rails waren twee paarden voldoende (GA). Daaronder: Vanaf1876 reed de oudste paardetramlijn van de Kneuterdijk via de Javastraat naar het Scheveningse badhuis. Op deze aquarel van R. Raar zien we de tram in de Javastraat bij de kruising met de Zeestraat (HGM).

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1984 | | pagina 14