pWhiK-i I1 waar iemand maar wilde in- of uitstappen. Alleen niet op hellingen en in bochten, want dat zou de paarden teveel belasten. Het Belgische bedrijf ging ook op ander gebied met zijn tijd mee. In 1878 werden proeven genomen met een nieuwe vinding, de stoomtram. De resultaten waren veelbelovend, maar de maatschappij kreeg geen vergunning om de paardetram te vervangen dooreen stoomtram. Stoomtrams naar Scheveningen De Rhijnspoorweg, die indertijd de lijn uit Utrecht niet had mogen doortrekken naar Scheveningen, kreeg wel een vergunning. Die werd voor de Rhijnspoorweg in de wacht gesleept door een invloedrijke groep Nederlandse zakenlieden, die belang had bij de ontwikkeling van Scheveningen tot een exclusieve, internationale badplaats. In de zomer van 1879 stond de eerste stoomtram voor het station Rhijnspoor klaar om de reizigers langs Koningskade, Raamweg en Badhuisweg naar Scheveningen te brengen. Zo ontstond de merkwaardige situatie dat op de Badhuisweg naast de rails van de paardetram een tweede spoor kwam te liggen, waarover de stoomtram de paardetram voorbij stoomde. De stoomtram was onmiddellijk een groot succes. Eigenlijk was het gewoon een kleine stoomtrein, maar locomotief, wagens en rails waren kleiner en lichter uitgevoerd en de snelheid was aanzienlijk lager. Daardoor was de stoomtram ook veel minder gevaarlijk dan de stoomtrein. Aparte spoorbanen en bewaakte overwegen waren niet nodig, de tram reed gewoon terzijde van de weg. Dat maakte de stoomtram tot een ideale verbinding met de minder dicht bevolkte gebieden buiten de steden. Voor het vervoer binnen de stad was de stoomtram niet geschikt. In Den Haag reden ze langs de F* 46 Linksboven: Toen na hei uitbreken van de Eerste Wereldoorlog onze land- en zeemacht werden gemobiliseerd, ontstond er een tekort aan mannelijke werkkrachten. Ook de HTM had met personeelsgebrek te kampen. Daarom werden vrouwelijke vrijwilligers opgeleid tot tramconductrice. Deze foto uit november 1916 laat zien hoe een tiental dames op een wagen van lijn 8 de kneepjes van het vak leen onder het toeziend oog van hoofdconducteur Van de Water (GA). Daarnaast: Op deze foto uit 1933 rijdt de 'blauwe tram van de Noord- Z uid-Hollandsche Tramweg Maatschappij - in de wandeling de NZH genoemd - over de Raamweg, ter hoogte van de Waalsdorperweg, naar Scheveningen (GA). Links: Op een lastig punt, de draaibrug over de Zuidwal, heeft de nieuwe elektrische tram een mankementje aan de stroomvoorziening opgelopen. In juli 1906 was de paardetram over de oude Boekhorstbrug vervangen door de elektrische tramlijn 2 die van het Kanaal naar Hollandse Spoor reed. In 1937 werd de lijn opgeheven. Dat was vooral voor de Boekhorststraat - in die lijd een bruisende winkelstraat - een harde slag GA).

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1984 | | pagina 18