i LUXE AUTO VERHUUR OP ONZICHTBARE TAXIMETER 20 cent per K.M. Met 6 persoons Renault-wagens. Minder groot in aantal, maar wel nadrukkelijk aanwezig waren ook de automobielen. Op 19 mei 1896 reed de Hagenaar B.E.A. van Varseveld, beter bekend als de hoffotograaf Adolphe Zimmermans, Den Haag binnen achter het stuur van zijn 5 pk Benz Viktoria. Hij had de auto werd de fiets al snel ontdekt als een betaalbaar vervoermiddel voor iedereen. Omdat niet iedereen de kunst van het wielrijden meteen machtig was, had de firma Fongers een overdekte rijwielschool ingericht aan het Spui, op de plaats waar later de bioscoop Asta zou komen. Daar kreeg de burger-clientèle les, maar ook enkele rijwielagenten, want de Haagse politie ging ook met haar tijd mee. Bij ieder van de vier bureaus in de stad stonden twee fietsen waarmee surveillancediensten werden gereden. En om bevorderd te worden tot rijwielagent was toen een hele onderscheiding. opgehaald in Arnhem, waarheen de wagen vanuit de Duitse Benz-fabriek per trein was aangevoerd. Monsieur Adolphe had niets aan het toeval overgelaten. Maanden tevoren had hij de autoriteiten al op de hoogte gebracht van zijn aanwinst en vergunning gevraagd om met zijn automobiel door de stad te rijden. Monsieur Adolphe had de Haagse straten niet lang voor zich alleen. Al spoedig werd hij voorbijgereden door grotere en snellere auto’s. Maar op hun komst was de stad in het geheel niet berekend. In het midden van de vorige eeuw waren al enkele grachten gedempt om hygiënische redenen, nu moesten nog meer grachten gedempt worden om de groeiende verkeersstroom te kunnen opvangen. Op drukke punten kwamen verkeersagenten te staan en in de zomer van 1928 werd op de Laan van Meerdervoort voor het eerst geëxperimenteerd met verkeerslichten. Lil 48 Linksboven: In 1927 was hei nog erg rustig op hel Rijswijkseplein. Op de achtergrond rijdt lijn 9 en rechts passeert de Delftse tram. Links staat het bekende Wachtje, dat als commiezenhuisje werd gebouwd aan de weg links, die in de middeleeuwen al een belangrijke toegangsweg tot de stad was (GA). Links: Uil omstreeks 1900 dateert deze foto van hel Plein 1813, waar een voor die lijd hypermoderne automobiel met bewondering door de voorbijgangers wordt nagekeken (GA). Daarnaast: Een mooi voorbeeld van 'Haagse kak' geeft deze advertentie uit 1927. Bij Garage J. van Hoorn waren luxe auto's te huur met een onzichtbare taximeter. De huurder kon het dan doen voorkomen alsof hij zelfde trotse eigenaar van een luxe zespersoons Renault was (GA). 1 'BE ff 5E -- 1“^

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1984 | | pagina 20