N
I
Voor wie méér wil
50
hetzelfde als de wilde bussen: passagiers oppikken
bij de tramhaltes. Alleen kwam nu de winst bij de
HTM terecht. Eind 1926 kwam er een einde aan
het tijdperk van de wilde bussen. Met ingang van
het nieuwe jaar was voor het onderhouden van een
autobusdienst een vergunning van Gedeputeerde
Staten nodig.
Alleen de HTM had nu nog bussen rijden in Den
Haag. In de economische crisis van de jaren dertig
bleek de bus goedkoper dan de tram. Veel
tramlijnen zijn in die tijd dan ook vervangen door
busdiensten. Die ontwikkeling zette zich na de
Tweede Wereldoorlog voort, maar sinds 1965 zijn
er geen tramlijnen meer verdwenen.
te verbreden moest het ’hinderlijke’ geboomte
worden gerooid. Telkens weer moest de stad
worden aangepast aan het almaar toenemende
verkeer. Inmiddels zijn we vele viaducten, vrije
bus- en trambanen, doorbraken en
verkeerscirculatieplannen verder. Met nog steeds
hetzelfde doel: voorzien in de behoefte aan sneller
en beter vervoer van de Hagenaars.
Over de reislust van de Hagenaars is meer te lezen
in de volgende publikaties.
1984 Uitgeverij Waanders b.v., Zwolle
Druk: Waanders b.v., Zwolle
Hinderlijk geboomte
De groei van het verkeer heeft veel in de stad
veranderd. Vooral bomen moesten het ontgelden.
In eertijds lommerrijke lanen als de Paul
Krugerlaan, de Regentesselaan, de Laan van
Nieuw Oost-Indië en de Groot Hertoginnelaan is
van het brede middenpad met zijn rijen hoge
bomen weinig overgebleven.
Maar de gemeente had ook niet veel keus. In 1912
reden op de Bezuidenhoutseweg per dag 2000
bespannen voertuigen en een paar honderd
motorvoertuigen. Vijfentwintig jaar later waren
dat nog maar 150 bespannen wagens en niet
minder dan 7700 motorvoertuigen. Om de wegen
Rechts: Een bokkewagen.
vroeger de droom van ieder
kind, zien we hier in het echt
op de Duinweg bij een villa in
het Van Stolkpark. op een
foto uit 1909 (GA).
R.F. de Bock, Den Haag vijftig jaar per HTM-bus,
Rotterdam 1974
R.F. de Bock en R.G. Klomp, De Haagse
paardetram, Rotterdam 1975.
C. Eggink, De merkwaardige reizen van Henriette
en Alexandrine Tinne, ’s-Gravenhage 19762.
J. Sillevis, Door Holland met de trekschuit,
Utrecht/Alphen a/d Rijn 1976.
R.F. de Bock, Allemaal voorzien?De Haagse tram
in woorden beeld, Rotterdam 1979.
H.J.A. Duparc en J.W. Sluiter, Van Pier tot Vliet;
117 jaar Haags openbaar vervoer in foto 's
1864-1981, Leiden 1981.
^9
Daarnaast: Ook in 1939
hielp Shell. Niet alleen met
het bijvullen van deze Ford
V-8. maar tevens met een
bijdrage aan het
vakantie- kinderfeest. De foto
werd genomen bij het
benzinestation aan de
Badhuisweg bij het Gevers
Deynootplein (GA).
Op de achterzijde: De
trekschuit naar Delft had zijn
aanlegplaats aan het Zieken.
B.J. van Hove schilderde
omstreeks 1830 dit tafereel
van reizigers die aan boord
gaan (HGM).
Links: Benzine was in de
Tweede Wereldoorlog een
schaars artikel, ook voor
taxi's. Inventieve Hagenaars
boden met deze fietstaxi 's het
publiek hun diensten aan.
Op hel Buitenhof was in 1941
een speciale standplaats voor
deze karretjes in gericht (GA).
Linksboven: Voorde oorlog
werd op de renbaan Duindigt
regelmatig een concours
d 'elegance of een concours de
ca r rosser ie ge o rga n iseerd.
Het ging er daarbij niet om
wie de fraaiste automobiel
had. maar wie de mooiste
combinatie van gewelfd
plaatstaal en vrouwelijke
charme op het gras kon
brengen. In de klasse DKW
behaalde op
13 juni 1936 dit ensemble
van een Maybach Zeppelin
en een dame met luifelhoed
de eerste prijs (GA).