N I Voor wie méér wil 50 hetzelfde als de wilde bussen: passagiers oppikken bij de tramhaltes. Alleen kwam nu de winst bij de HTM terecht. Eind 1926 kwam er een einde aan het tijdperk van de wilde bussen. Met ingang van het nieuwe jaar was voor het onderhouden van een autobusdienst een vergunning van Gedeputeerde Staten nodig. Alleen de HTM had nu nog bussen rijden in Den Haag. In de economische crisis van de jaren dertig bleek de bus goedkoper dan de tram. Veel tramlijnen zijn in die tijd dan ook vervangen door busdiensten. Die ontwikkeling zette zich na de Tweede Wereldoorlog voort, maar sinds 1965 zijn er geen tramlijnen meer verdwenen. te verbreden moest het ’hinderlijke’ geboomte worden gerooid. Telkens weer moest de stad worden aangepast aan het almaar toenemende verkeer. Inmiddels zijn we vele viaducten, vrije bus- en trambanen, doorbraken en verkeerscirculatieplannen verder. Met nog steeds hetzelfde doel: voorzien in de behoefte aan sneller en beter vervoer van de Hagenaars. Over de reislust van de Hagenaars is meer te lezen in de volgende publikaties. 1984 Uitgeverij Waanders b.v., Zwolle Druk: Waanders b.v., Zwolle Hinderlijk geboomte De groei van het verkeer heeft veel in de stad veranderd. Vooral bomen moesten het ontgelden. In eertijds lommerrijke lanen als de Paul Krugerlaan, de Regentesselaan, de Laan van Nieuw Oost-Indië en de Groot Hertoginnelaan is van het brede middenpad met zijn rijen hoge bomen weinig overgebleven. Maar de gemeente had ook niet veel keus. In 1912 reden op de Bezuidenhoutseweg per dag 2000 bespannen voertuigen en een paar honderd motorvoertuigen. Vijfentwintig jaar later waren dat nog maar 150 bespannen wagens en niet minder dan 7700 motorvoertuigen. Om de wegen Rechts: Een bokkewagen. vroeger de droom van ieder kind, zien we hier in het echt op de Duinweg bij een villa in het Van Stolkpark. op een foto uit 1909 (GA). R.F. de Bock, Den Haag vijftig jaar per HTM-bus, Rotterdam 1974 R.F. de Bock en R.G. Klomp, De Haagse paardetram, Rotterdam 1975. C. Eggink, De merkwaardige reizen van Henriette en Alexandrine Tinne, ’s-Gravenhage 19762. J. Sillevis, Door Holland met de trekschuit, Utrecht/Alphen a/d Rijn 1976. R.F. de Bock, Allemaal voorzien?De Haagse tram in woorden beeld, Rotterdam 1979. H.J.A. Duparc en J.W. Sluiter, Van Pier tot Vliet; 117 jaar Haags openbaar vervoer in foto 's 1864-1981, Leiden 1981. ^9 Daarnaast: Ook in 1939 hielp Shell. Niet alleen met het bijvullen van deze Ford V-8. maar tevens met een bijdrage aan het vakantie- kinderfeest. De foto werd genomen bij het benzinestation aan de Badhuisweg bij het Gevers Deynootplein (GA). Op de achterzijde: De trekschuit naar Delft had zijn aanlegplaats aan het Zieken. B.J. van Hove schilderde omstreeks 1830 dit tafereel van reizigers die aan boord gaan (HGM). Links: Benzine was in de Tweede Wereldoorlog een schaars artikel, ook voor taxi's. Inventieve Hagenaars boden met deze fietstaxi 's het publiek hun diensten aan. Op hel Buitenhof was in 1941 een speciale standplaats voor deze karretjes in gericht (GA). Linksboven: Voorde oorlog werd op de renbaan Duindigt regelmatig een concours d 'elegance of een concours de ca r rosser ie ge o rga n iseerd. Het ging er daarbij niet om wie de fraaiste automobiel had. maar wie de mooiste combinatie van gewelfd plaatstaal en vrouwelijke charme op het gras kon brengen. In de klasse DKW behaalde op 13 juni 1936 dit ensemble van een Maybach Zeppelin en een dame met luifelhoed de eerste prijs (GA).

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1984 | | pagina 22