A Eb: T F f I gJi 'f lof - - - AO -A Om de beurt Reizen over land bleef tot ver in de negentiende eeuw weinig comfortabel, vooral door de slechte wegen. Zeker in Holland, dat vanouds goede zoals de Hagenaar Jacob van der Does in 1668 fijntjes opmerkte. Wie geen eigen ’equipage’ bezat, kon met de postwagen reizen, die in een geregelde dienst van Den Haag naar een groot aantal plaatsen reed en onderweg bij vaste halteplaatsen - entrepostes - stopte. Zo vertrok er tweemaal per dag een postwagen uit Den Haag naar Amsterdam. Tijdens de ’grote vakantie’ van het Hof van Holland reed de postwagen maar eenmaal per dag. Kennelijk bestond een belangrijk deel van de reizigers op deze route uit mensen die een proces voerden voor het Hof, dat in die tijd het hoogste rechtscollege van de provincie was. waterwegen had, ging het meeste vervoer dan ook per schip. De eerste veerschuiten die een geregelde dienst tussen twee steden onderhielden, waren zeilschepen. Wanneer ze niet zeilend hun bestemming konden bereiken, bij windstilte of bij ongunstige wind, werden de schepen geboomd of vanaf de oever gejaagd. De veerdienst tussen Den Haag en Amsterdam werd in 1594 op verzoek van vier Haagse schippers geregeld. De schippers wilden het alleenrecht om dagelijks of tenminste om de dag van Den Haag naar Amsterdam en terug te varen. ’Omme alle twist ende oneenigheyt onder malcanderen in ’t voorsegde veer te vermyden’, spraken de schippers af dat ze om de beurt zouden varen. Deze ’beurtschepen’ op Amsterdam hadden aanvankelijk hun aanlegplaats in het Spui, dat aansloot op de Vliet, die Delft met Leiden verbond. In 1612 kregen de Haagse schippers daar gezelschap van Amsterdamse collega’s die van hun --A/- - II II na n.j as m bü ■Mg pi 1*1 34 Daarnaast: De zeilwagen, een uitvinding van de wiskundige Simon Slevin, maakte zijn eerste rit in 1602 over het Scheveningse strand. Prins Maurits wilde het voertuig aanvankelijk voor militaire doeleinden gebruiken, maar daarvoor bleek de zeilwagen niet geschikt. Tot ver in de 18de eeuw maakte de prinselijke familie er met haar gasten pleziertochtjes mee langs het strand. Op deze gravure is de prins waarschijnlijk zelf aan boord, want de wagen voert de statenvlag in top. Met gunstige wind kon de zeilwagen een voor die tijd ongekend hoge snelheid halen. De afstand van Scheveningen naar Pelten, zo 'n 80 kilometer, werd in twee uur af gelegd (GA). Linksboven: Op deze aquarel uit hei midden van de vorige eeuw vertrekt een berline van het buiten Rustenburg, dat even buiten Den Haag aan de Scheveningseweg stond, op de plaats waar nu de tuin van het Vredespaleis ligt. De vissersvrouw links neemt een ogenblik rust voor zij met haar hondekar de terugtocht naar Scheveningen vervolgt (GA). _UJ Daaronder: De 17de-eeuwse schilder G.J. Berckheyde schilderde dit gezicht op hel Stadhouderlijk Kwartier en de Gevangenpoort vanaf de Plaats. Op de voorgrond begeeft een voornaam gezelschap van acht ruiters en een koets zich op weg (HGM). f II OÜ >4 L J a BI S0 UB Bil BÜ 11 19 fl 0r *1 UI ia IC BB Bi II BZ II. II ïf IS IQ. ES Bi

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1984 | | pagina 6