RJ... zakclijkc krachten: de Exploitatie Maatschappij Scheveningen, de EMS. Behalve het Kurhaus, het wandelhoofd en twee kilometer strand had de EMS de zeven grootste hotels van Scheveningen onder haar beheer. Het gi ng de badplaats voor de wind, maar de EMS kampte vanaf de oprichting met financiële problemen. Scheveningen miste de inkomsten van een casino, waarover concurrenten als Oostende en Deauville wel beschikten. De aanleg van een eigen elektriciteitscentrale bracht de EMS aan de rand van een faillissement. Wat vooreen winsten een casino kon maken, werd duidelijk in 1933, toen onder de naam Straperlo een behendigheidsspel werd ingevoerd, dat in de praktijk echter een onvervalst kansspel bleek. Straperlo vertoonde veel overeenkomst met roulette en het publiek stroomde toe. Justitie maakte na een paar maanden onverbiddelijk een eind aan het succes. Voorde EMS was 1933 niettemin een uiterst winstgevend jaar. Andere tijden, andere zeden De Eerste Wereldoorlog bezorgde de visserij een moeilijke tijd. Ook het badleven - bij de EMS werkten inmiddels zo’n duizend mensen - ondervond schade van de oorlog. De buitenlandse gasten bleven weg en de EMS was aan het eind van het jaar 1914 nauwelijks meer in staat aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Naarmate de oorlog echter voortduurde, trok Scheveningen meer publiek van eigen bodem. Het Berlijns Philharmonisch Orkest maakte nu plaats voor het in 1905 opgerichte Haags Residentie Orkest. In de roerige jaren twintig trokken steeds meer dagjesmensen naar Scheveningen. Het zonnebaden raakte in zwang en langzamerhand begon er zoiets als badmode te ontstaan. Het ballroom-dansen werd bijzonder populair en Scheveningen speelde daar handig op in. In het Pierpaviljoen werd dagelijks een ’afternoon dancing tea’ georganiseerd. Het publiek stelde ook steeds hogere eisen aan de symfonische concerten in de Kurzaal. Grammofoonplaten boden nu de muziekliefhebbers immers de gelegenheid om thuis naar de beste uitvoeringen van de grootste musici te luisteren en dat maakte het publiek kritischer. Mr. Anthony Adama Zijlstra, die in 1927 was opgenomen in de directie van het badplaatsbedrijf, voelde goed aan wat een internationale badplaats op het gebied van muziek en amusement nodig had. Hij haalde beroemde artiesten als Richard Tauber, Greta Keller, Maurice Chevalier en het muzikale wonderkind Yehudi Menuhin naar Scheveningen. In de Kurhaus-bar, pal voor het hotel, vierden de cabarets van Pisuisse, Louis Davids en Cor Ruys triomfen. De badplaats kreeg ’glamour’. Adama Zijlstra liet zonodig zelfs de door de zeelucht aangetaste laurierboompjes op de terrassen fris groen verven. De Tweede Wereldoorlog Vrijwel de gehele Scheveningse vissersvloot lag in de haven op het moment dat de Duitse bezetters Nederland binnenvielen. Een groot aantal vaartuigen werd gevorderd. Die zomer gingen de Scheveningers niet op visvangst, maar in het najaar gaven de Duitse autoriteiten weer toestemming om uit te varen. De vissers mochten.echter geen nacht juummiiiiw» im in»'. -i' 'iiwin’ i' si'? f a; 120 .1. a '1 J i. Daarnaast: Vanafhel Kurhausterras kon men via een brug over de boulevard de pier bereiken. Men wandelde daar wat rond - hel zogenaamde pierewaaien - of vermaakte zich met de diverse attracties die het wandelhoofd te bieden had. De foto is omstreeks 1910 gemaakt (GA). Eronder: De pier stak, vanaf de strandmuur gemeten, ruim 370 meier in zee (GA). Linksboven: In het Pierpaviljoen trad vanaf 1918 de negerzanger Elmer Spyglas op. Zijn welluidende bariton bracht tijdens de ‘Elite Tea Tangovooral de dames in vervoering (GA). J3 Itowl ite r JIWI'I

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1985 | | pagina 20