BW
mi
180
Vuurwerk in de Hofvijver
Vuurwerkvertoningen waren een bijzonder geliefd
onderdeel van grote officiële feesten. Bij het bezoek
van de graaf van Leicester werd in en langs de
Hofvijver een groot vuurwerk ontstoken. Deze
plaats zal niet alleen gekozen zijn om het
brandgevaar te beperken, maar ook omdat de
kamers van de regeringscolleges een riant uitzicht
op de vertoning boden. Voor het vuurwerk werden
grote decors en paviljoens gebouwd, die op
platforms in de vijver dreven.
De ’illuminaties’ werden steeds grootser van opzet.
Zo werd bij de viering van de Vrede van
Westminster in maart 1674 een feestelijk verlicht
vredesmonument opgericht. En om de Vrede van
Rijswijk in 1697 te vieren, organiseerden de Staten
van Holland en de Staten-Generaal samen een
groots vuurwerk.
Na de dood van stadhouder Willem III ontstond
echter op dit gebied een hevige concurrentie tussen
de twee bestuursorganen. Die leidde ertoe, dat in
1702, bij de viering van de overwinningen aan het
begin van de Spaanse Successieoorlog, de beide
Statencolleges ieder een eigen architect aantrokken
om een illuminatie te bouwen.
De aanblik van twee vuurwerktheaters moet
indrukwekkend zijn geweest. Jacob Roman had
voorde Staten van Holland een vrij traditioneel
ontwerp gebouwd. Daniël Marot kwam in
opdracht van de Staten-Generaal echter met een
geheel nieuw soort vuurwerktheater. Hij liet 25
schepen met veel ontploffingen en oplaaiende
vuren rond een verlicht platform de slag om Vigo -
een van de belangrijkste overwinningen dat jaar -
verbeelden. Deze wedijver herhaalde zich nog eens
in 1713 bij de viering van de Vrede van Utrecht.
Nu moest Marot het opnemen tegen Pieter
Roman, de zoon van de inmiddels overleden
Links: Op 16 september 1816
werd op hei Malieveld een
volksfeest gehouden, ter
gelegenheid van het bezoek
dat de prins van Oranje, de
latere koning Willem II en
zijn echtgenote Anna
Paulowna aan Den Haag
brachten. Op deze prent van
D. Sluijter zien we links van
het midden het open rijtuig
van de prins en de prinses.
Daarboven haalt een
koorddanser halsbrekende
toeren uit en geheel rechts
vertoont een goochelaar zijn
kunsten (GA).
Linksboven: Al in de
middeleeuwen was het
gebruikelijk dat op de eerste
mei zogenaamde meibomen
werden opgericht. Als
symbool van liefde en
hernieuwd ontwakend leven
werden zij geplant door jonge
mannen voor hun geliefde,
door kinderen voor hun
ouders en door de schutterij
voor de Staten van Holland
of voor de stadhouder. Op
deze gravure van J. Chapoti
zien we de meiboom die in
1737 door de Haagse
schutterij werd opgericht voor
het stadhuis (GA).
Daarnaast: Van 6 tol 15 juni
1936 werd op initiatief van de
Maatschappij voor Handel
en Nijverheid de
Residentieweek gehouden
om midden in de crisistijd
weer eens wat leven in de
brouwerij te brengen. Negen
dagen lang was het feest in
Den Haag. Overal in de stad
was kermis. Er werden
sp ort wedstrijd en geh o uden
en er werd gedanst. Hier
wagen enkele paartjes zich
aan een dansje op de keien,
begeleid door de klanken van
The Jolly Brothers (foto
y. - -