BW mi 180 Vuurwerk in de Hofvijver Vuurwerkvertoningen waren een bijzonder geliefd onderdeel van grote officiële feesten. Bij het bezoek van de graaf van Leicester werd in en langs de Hofvijver een groot vuurwerk ontstoken. Deze plaats zal niet alleen gekozen zijn om het brandgevaar te beperken, maar ook omdat de kamers van de regeringscolleges een riant uitzicht op de vertoning boden. Voor het vuurwerk werden grote decors en paviljoens gebouwd, die op platforms in de vijver dreven. De ’illuminaties’ werden steeds grootser van opzet. Zo werd bij de viering van de Vrede van Westminster in maart 1674 een feestelijk verlicht vredesmonument opgericht. En om de Vrede van Rijswijk in 1697 te vieren, organiseerden de Staten van Holland en de Staten-Generaal samen een groots vuurwerk. Na de dood van stadhouder Willem III ontstond echter op dit gebied een hevige concurrentie tussen de twee bestuursorganen. Die leidde ertoe, dat in 1702, bij de viering van de overwinningen aan het begin van de Spaanse Successieoorlog, de beide Statencolleges ieder een eigen architect aantrokken om een illuminatie te bouwen. De aanblik van twee vuurwerktheaters moet indrukwekkend zijn geweest. Jacob Roman had voorde Staten van Holland een vrij traditioneel ontwerp gebouwd. Daniël Marot kwam in opdracht van de Staten-Generaal echter met een geheel nieuw soort vuurwerktheater. Hij liet 25 schepen met veel ontploffingen en oplaaiende vuren rond een verlicht platform de slag om Vigo - een van de belangrijkste overwinningen dat jaar - verbeelden. Deze wedijver herhaalde zich nog eens in 1713 bij de viering van de Vrede van Utrecht. Nu moest Marot het opnemen tegen Pieter Roman, de zoon van de inmiddels overleden Links: Op 16 september 1816 werd op hei Malieveld een volksfeest gehouden, ter gelegenheid van het bezoek dat de prins van Oranje, de latere koning Willem II en zijn echtgenote Anna Paulowna aan Den Haag brachten. Op deze prent van D. Sluijter zien we links van het midden het open rijtuig van de prins en de prinses. Daarboven haalt een koorddanser halsbrekende toeren uit en geheel rechts vertoont een goochelaar zijn kunsten (GA). Linksboven: Al in de middeleeuwen was het gebruikelijk dat op de eerste mei zogenaamde meibomen werden opgericht. Als symbool van liefde en hernieuwd ontwakend leven werden zij geplant door jonge mannen voor hun geliefde, door kinderen voor hun ouders en door de schutterij voor de Staten van Holland of voor de stadhouder. Op deze gravure van J. Chapoti zien we de meiboom die in 1737 door de Haagse schutterij werd opgericht voor het stadhuis (GA). Daarnaast: Van 6 tol 15 juni 1936 werd op initiatief van de Maatschappij voor Handel en Nijverheid de Residentieweek gehouden om midden in de crisistijd weer eens wat leven in de brouwerij te brengen. Negen dagen lang was het feest in Den Haag. Overal in de stad was kermis. Er werden sp ort wedstrijd en geh o uden en er werd gedanst. Hier wagen enkele paartjes zich aan een dansje op de keien, begeleid door de klanken van The Jolly Brothers (foto y. - -

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1985 | | pagina 8