ffl w I de onderneming vierhonderd mensen in dienst. Machinedrijver Jan de Raaf verdiende in 1892 f 1110 voor een werkweek van zes dagen van twaalf uur. Soms werkte hij langer: ’Er komen ’s avonds wel eens een paar uurtjes en ook wel eens een geheele nacht bij’. De Raafs 25-jarig dienstverband bij De Prins van Oranje had hem niet ongeschonden gelaten. Een van zijn ogen was onherstelbaar beschadigd bij het springen van een peilglas. En een van zijn handen was tijdens het schoonmaken van een machine verpletterd. Na dit ongeval moest De Raaf tien weken thuisblijven. In die periode ontving hij slechts de helft van zijn loon als ziekengeld. De directie van de fabriek vond het niet nodig hem een extra toelage te geven. De directeur, die hem thuis bezocht, sprak met geen woord over De Raafs precaire financiële positie. Hij zei alleen: ’Je bent een liefhebber van rooken, hier zijn wat sigaren’. Belgische paarden Tot de grote Haagse industrieën behoorde ook de Zuid-Hollandsche Bierbrouwerij ZHB. Aan de Noordstraat in de wijk Kortenbosch opende de Westfaalse politieke vluchteling Louis Kirchmann in 1881 de Zuid-Hollandsche Bierbrouwerij. Binnenschepen vonden via de Haagse grachten hun weg naar de Noordwal om daar de grondstoffen voor het ZHB-bier af te leveren. Kirchmann exploiteerde zelf ook cafés en restaurants, onder meer het destijds vermaarde Central aan de Lange Poten. Kort na de eeuwwisseling werkten in de brouwerij ruim 150 man, die jaarlijks zo’n honderdduizend hectoliter bier brouwden. De zware, door Belgische paarden getrokken brouwerskarrren, beladen met vaatjes ZHB-bier, waren een vertrouwde verschijning in het Haagse stadsbeeld. De brouwerij werd in 1974 afgebroken. Vijfjaar eerder was de ZHB een fusie 211 De Ijzergieterij van Enthoven met zijn hoge fabrieksschoorsteen lag helemaal aan de rand van de toenmalige stad, zoals op deze aquarel van J.J. van de Sande Bakhuyzen uit 1872 goed te zien is. In die tijd werden de grondstoffen en produkten meestal perschip aan- en afgevoerd. De ligging van de fabriek aan hel Zieken was dan ook bijzonder gunstig, omdat het Zieken mei de Trekvliel en de Vliet de belangrijkste vaarroute van en naar Den Haag vormde HGM). Daarnaast: Een kijkje in de radiatorenfabriek van Van Heijsi aan de Laakhaven in 1936. Hierboven: De Haagsche Nikkelfabriek aan de Bon is traat, gefotografeerd omstreeks 1910. Deze fabriek van J.B. van Heijst en Zonen produceerde voornamelijk ketlingwielen (GA). TT)

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1985 | | pagina 16