Een raam voor de kerk Jan de Bakker De brandstapel was het lot van Jan de Bakker, een gehuwde onderpastoor uit Woerden, die al een paar jaar in het geheim de nieuwe leer van Luther predikte. In 1525 werd hij opgepakt en gevangen gezet in de Gevangenpoort. Hij was niet tot bekering te brengen en werd veroordeeld ’gebrant te worden te pulvere toe, zulcx dat van hem geen memorie en zij’. Op weg naar het schavot op de Plaats, het bekende Groene Zoodje, zong Jan de Bakker een Te Deum Laudamus en riep, terwijl hij de Gevangenpoort passeerde: ’Makkers, ik ga voor’. Daarna besteeg hij de brandstapel, waar hij volgens de gebruikelijke procedure eerst werd gewurgd voordat het vuur in de takkenbossen ging. Bijzonder streng vervolgd werden de Wederdopers, die er dan ook zeer revolutionaire ideeën op nahielden en zelfs gewapenderhand probeerden hun eigen Godsrijk op aarde te vestigen. Er waren ook fanaten, zoals Adriaen uit Hazerswoude, die in 1535 het Westland in rep en roer bracht en wiens aanhangers ’doet boete’ door de dorpen schreeuwden. Ze gingen allen dezelfde weg als Jan de Bakker en moesten hun ketterij met de dood bekopen. Er waren verschillende soorten hervormers, die allen met de naam protestanten werden aangeduid. Behalve de Lutheranen waren er bijvoorbeeld de Sacramentariërs, die niet langer in het Heilig Sacrament, in het werkelijk veranderen van brood en wijn in het lichaam en bloed van Christus geloofden. Wendelmoet Claesdochter, die twee jaar na Jan de Bakker in Den Haag werd verbrand, behoorde vermoedelijk tot deze groepering. of zij overgedragen aan een wereldlijke rechtbank en volgde een veroordeling tot onthoofding of de brandstapel. 253 Rechtsboven: Bij de restauratie van de toren van de Grote Kerk in de jaren '50 werden 18 klokken vervangen en 19 opnieuw gestemd. Tien nieuwe klokken werden toegevoegd, waarvan er zes vernoemd werden naar de koningin en haar gezin. De gieterij kon nog juist op tijd een storend foutje herstellen. De naam van Margriet op één van de klokken was verkeerd gespeld. Sindsdien kon Den Haag met 51 klokken bogen op hel bezit van een van de zwaarste en omvangrijkste beiaarden in ons land (GA). Rechts: Op deze foto, genomen op 9 september 1898. heeft, koningin Wilhelmina zojuist met haar moeder de Grote Kerk verlaten na een feestelijke kerkdienst ter gelegenheid van haar inhuldiging. Hofpredikant G.J. van der Flier had een toepasselijke preek gehouden over Ezra 3. vers 11b: 'En al het volk juichte met groot gejuich Op deze foto zijn nog de in 1858 tegen de kerk aan gebouwde woningen 'voor minder bedeeldente zien. Zij werden in 1910 afgebroken (GA). Tijdens de restauratie van de Grote Kerk, die van 1912 tot 1920 werd uitgevoerd, ontstond het plan in hel koor gebrandschilderde ramen aan te brengen met als thema 'De aanbidding van Jezus'. Mevrouw A.P.A. Loudon-van Marken, die in 1921 een gebrandschilderd raam aan de kerk wilde schenken, gaf met instemming van de kerkvoogden. Jan Toorop opdracht een ontwerp te maken. Toorop koos als onderwerp 'De aanbidding der wijzenIn 1923 had hij zijn ontwerp klaar. De uitvoering ervan werd echter gedwarsboomd door de Amsterdamse kunstenaar Max Nauta. Deze stuurde de Haagse kerkeraad een brief waar in hij betoogde dat de katholieke Toorop Maria teveel de hoofdfiguur van de voorstelling had gemaakt en bovendien zichzelf als Jozef had afgebeeld. Door toedoen van de kerkeraad. die het ontwerp zelf overigens niet eens had gezien, werd Toorops ontwerp daarop afgekeurd. Een ontwerp van Nauta werd wel goedgekeurd. Het raam, met een voorstelling van de martelaar Jan de Bakker, werd in 1930plechtig onthuld.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1985 | | pagina 9