284 consignatie, wat wilde zeggen dat zij aan de tuinder een winstpercentage afstonden van de door hen verkochte waar. Aan die situatie kwam pas een eind toen in 1899 door 62 tuinders in Loosduinen een groenteveiling werd opgericht, die een jaar later in een houten keet langs de Loosduinse vaart daadwerkelijk van start ging. Veel handelaren verloren hun machtspositie en boden aanvankelijk heftige tegenstand, maar dat kon niet voorkomen dat de Loosduinse groenteveiling zich snel ontwikkelde tot een bloeiend bedrijf. Vraag en aanbod waren voortaan op één plaats geconcentreerd, waardoor een zuiverder prijs kon worden bepaald. Al in 1907 werd de oude veilinghal vervangen door een nieuw gebouw, ter hoogte van de begraafplaats Oud Eik en Duinen. De vaart bleef nog steeds de belangrijkste aan- en afvoerweg en de veilinghal werd zelfs voor een deel over het water gebouwd, zodat de schuiten zo naar binnen konden varen. Drie rijen dik Ook in de binnenstad waren de vaarten en grachten nog steeds van groot belang voor het handelsverkeer. In 1881 passeerden niet minder dan 30.842 schepen het havenkantoor aan het Zieken. Ieder jaar werd het drukker in de Haagse grachten. Op sommige plaatsen lagen de schuiten drie rijen dik afgemeerd en het smalle vaarwater dat dan nog overbleef, vergde ware stuurmanskunst van de schippers. Maar terwijl het scheepvaartverkeer toenam, nam het aantal grachten af. Steeds meer grachten werden gedempt om een eind te maken aan de stankoverlast die het stilstaande water veroorzaakte. Behalve als vaarweg, fungeerden de Haagse grachten immers ook als open riool waarin marktafval en huisvuil werd gestort. Gedeelten van de Herengracht en de Fluwelen Burgwal werden al in 1853 gedempt, zeven jaar later volgden de Daarnaast: Verkeersopstoppingen tijdens de markturen op de groente- en fruitmarkt waren aan de orde van de dag. De Veenkade en Noordwal waren helemaal niet berekend op een zo grote drukte. Ook de voorzieningen voorde verkopers waren minimaal. Meestal zenen die de koopwaar zomaar op straat, onbeschermd tegen weer en wind. Pas in 1932, vijfjaar nadat deze foto werd gemaakt, kwam er een nieuw marktterrein, de huidige Groothandelsmarkt, beschikbaar GA). Links: Tegenwoordig worden groenten en fruit niet meer perschip in Den Haag aangevoerd. In de jaren dertig nam de scheepvaart echter nog het grootste deel voor zijn rekening. Dat betekende een enorme drukte op het water bij de Veenkade en de Noordwal. waar de schippers met hun vracht behendig moesten manoeuvreren tussen de al aangemeerde schepen (GA). Linksboven: De aanvoer van groenten op de Veenkade, waar de groente- en fruitmarkt voor grossiers en groenteboeren werd gehouden, bezorgde de omwonenden veel overlast. Bij het krieken van de dag ratelden de karren al over de kade en pas laat in de ochtend liep de markt af. Op deze foto uit omstreeks 1925 zien we dat veel produkten inmiddels per kar of bakfiets worden aangevoerd, en dal sommige grossiers al van een vrachtauto gebruik maken (Foto C.J. de Gilde/GA).

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1985 | | pagina 16