L Nieuwe scholen basisschool in 1985, bestaat nu ook de vertrouwde lagere school niet meer. Zo blijft de samenleving in beweging. En dus ook het onderwijs. Vanaf de tijd dat de Latijnse school de enige officiële school was, tot op de dag van vandaag, waar in elke Haagse wijk wel één of meer schoolgebouwen te vinden zijn. 1985 Uitgeverij Waanders b.v., Zwolle Druk: Waanders b.v., Zwolle Door de invoering van de leerplicht aan het begin van deze eeuw en de snelle groei van de Haagse bevolking nam het aantal leerlingen enorm toe. De capaciteit van de scholen was daar in het geheel niet op berekend en klassen met vijftig leerlingen waren dan ook eerder regel dan uitzondering. Zowel de overheid als particuliere instellingen zetten zich in om nieuwe scholen te bouwen. Scholen als het Nederlands Lyceum, het eerste VCL en het Haags Genootschap werden opgericht. Nieuwe onderwijssystemen als die van Montessori en Dalton kregen vaste voet in Den Haag. Er kwam ook een Vrije School, gebaseerd op de beginselen van de antroposofie. In nieuwe woonwijken werden nu meteen ook schoolgebouwen neergezet. In de jaren dertig moest echter in alle opzichten weer een forse stap terug worden gedaan. De Mammoetwet veranderde in 1968 het bestaande onderwijssysteem drastisch. Schooltypen als Mulo en HBS verdwenen en daarvoor in de plaats kwamen scholengemeenschappen met opleidingen van lager beroepsonderwijs tot voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Sommige scholengemeenschappen groeiden uit tot instituten met meer dan duizend leerlingen. En na de samenvoeging van kleuter- en lager onderwijs tot Voor wie meer wil Over de Hagenaars en hun onderwijs is meer te lezen in de volgende publikaties. ss^rli 314 R.R. Post. Scholen en onderwijs in Nederland gedurende de middeleeuwen. Utrecht/Antwerpen 1954. Sv.E. Veldhuijzen. 'Aan het eind van zijn Latijn; de Haagse Latijnse school in haar nadagen 1816-1838'. Jaarboek Die Haghe(\M>2), pp. 65-130. A. van Raamsdonk. ’Schoolvereniging Wolters 1878-1978, Jaarboek Die Haghe( 1978), pp. 13-100. Kroniek van een school: van Raamstraat-H.B.S. tot Stevin-College, 1884-1984. ‘s-Gravenhage 1984. J.J. Beljon, 300 Jaar Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten 's-Gravenhage 1682-1982, 's-Gravenhage 1982. Betekenis van de gebruikte afkortingen: GA: Gemeentearchief van 's-Gravenhage HGM: Haags Gemeentemuseum Linksboven: In 1904 werd de vereniging 'Museum ten bate van hel Onderwijs'opgericht. In 1909 vond de vereniging onderdak in het voormalige hotel Le Maréchal de Turenne aan de Nieuwe Markt, de tegenwoordige Wijnhaven. Daar werd in één van de museumvertrekken deze foto gemaakt (GA). Op de achterzijde: Een avondschool omstreeks 1835 op een schilderij van G.G. Haenen. De onderwijzer leest een knaapje de les. rechts is een meisje aan het stillezen en bij het licht van een kaars doet een ander kind schrijfoefen i ngen (Rijksmuseum. Amsterdam). Op de rechter pagina: De waszaal van de 's-Gravenhaagsche Vakschool voor Meisjes aan de Louise Henriet te st raat (GA). Daarnaast: Bij het Museum ten bate van het Onderwijs hoorde ook de schoolbioscoop. De eerste filmvoorstellingen werden in 1912 gegeven in een houten loods achter het museum aan de Nieuwe Markt. Een veilige bioscoop was het niet. De kinderen zaten dicht opeen gepakt op lange banken met achter hen de projector met de uiterst brandbare film, links en rechts geflankeerd door flessen zuurstof en waterstof voor de kalklichtbrander in het toestel. In 1915 verhuisde de schoolbioscoop naar het hier af geheelde gebouw aan de Hoefkade (GA). Daaronder: Een kijkje in het Museum ten bate van het Onderwijs aan de Nieuwe Markt omstreeks 1910. In dit verirek werden diverse gewassen en hun produkten getoond, zoals cacao, tabak en koffie (GA). t

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1985 | | pagina 22