>RENÉ
AND HIS
ALLIGATOI
■J
Voor wie méér wil
337
maken. In 1959 ontstond het Nederlands Dans
Theater als een afscheiding van bijna alle solisten
uit het Nederlands Ballet van Sonia Gaskell. Twee
jaar later besloot de gemeente Den Haag het jonge,
succesvolle gezelschap te subsidiëren. Het
balletgezelschap behoort al jaren tot de wereldtop.
Beweeglijkheid en verandering horen bij de
kunsten. De Franse Opera en de Oprechte
Nederduytsche Comedianten zijn niet meer dan
namen uit een ver verleden. In de nabije toekomst
komt aan het Spui een nieuw en groots
muziektheater voor het Residentie-Orkest en het
Nederlands Dans Theater. Het culturele leven van
Den Haag is niet meer, zoals in de middeleeuwen,
afhankelijk van een rondreizende koorddanser of
muzikant, al kun je ook die nog altijd hun kunsten
op straat zien vertonen.
Over het culturele leven van de Hagenaars is meer
te lezen in de volgende publikaties.
1985 Uitgeverij Waandersb.v., Zwolle
Druk: Waanders b.v., Zwolle
J
-
F/>
lip
Z/-
riu
v v X W’
LjW- V V
A.B.M. Brans e.a., Het Residentie-Orkest 50 jaar 1904-1954.
’s-Gravenhage 1954.
P.H. Dubois, ’Honderdvijfentwintig jaar Haags literair leven’,
Jaarboek Die Haghe (\978). pp. 277-317.
R. de Leeuw e.a. (red.), Cat. tent. De Haagse School. Haags
Gemeentemuseum, 's-Gravenhage 1983.
J. Sillevis e.a., Cat. tent. Den Haag in de pruikentijd, Haags
Gemeentemuseum, ’s-Gravenhage 1973-74.
C.H. Slechte e.a., 175 Jaar Koninklijke Schouwburg 1804-1979.
’s-Gravenhage 1979.
Betekenis van de gebruikte afkortingen:
GA: Gemeentearchief van 's-Gravenhage
HGM: Haags Gemeentemuseum
Rechts: Het Scala Theater
aan de Wagenstraat was
aanvankelijk gehou wd als
een overdekte markt. Op 2
oktober 1901 werd het
gebouw als theater in
gebruik genomen. In 1956
werd het theater gesloten.
Kort daarop werd het gebouw
gesloopt en kwam hier een
parkeerplaats voor De
Bijenkorf (GA).
Op de achterzijde: Johannes
Bosboom heeft op deze
aquarel uit omstreeks 1880
zijn eigen atelier afgebeeld.
Het atelier had Bosboom
laten bouwen in de
achtertuin van zijn huis aan
de Veenkade, de huidige
Toussaintkade (HGM).
Links: Groepen als René and
his Alligators maakten furore
aan het eind van de jaren '50
met rock roll- versies van
oude Indische liedjes als
'Ajoen Ajoenen 'Terang
Boelan Hun grootste hit
was Guitar Boogie’(GA).
Daarnaast: Een uitzinnig
publiek van zo'n 1500
jongeren, 'onderhen
uitzonderlijk weinig normaal
gekapte en geklede mensen
beperkte het optreden van de
roemruchte 'RollingStones'
op 9 augustus 1964 in het
Kurhaus tot drie nummers.
Toen was er al een veldslag
gaande op en rond het
podium (GA).
Linksboven: De Haagse
pianiste en zangeres Pia
Beek richtte aan het eind van
de jaren '40 een eigen combo
op en speelde jarenlang
's zomers in de fameuze
Scheveningse nachtclub De
Vliegende Hollander. Zelfs
hangend over de
tuimelramen genoten haar
vele fans van Pi a’s
succesnummers als 'Lullaby
of Birdland' en 'Pia's Boogie'
(Foto Nico Naejf/GA).