>RENÉ AND HIS ALLIGATOI ■J Voor wie méér wil 337 maken. In 1959 ontstond het Nederlands Dans Theater als een afscheiding van bijna alle solisten uit het Nederlands Ballet van Sonia Gaskell. Twee jaar later besloot de gemeente Den Haag het jonge, succesvolle gezelschap te subsidiëren. Het balletgezelschap behoort al jaren tot de wereldtop. Beweeglijkheid en verandering horen bij de kunsten. De Franse Opera en de Oprechte Nederduytsche Comedianten zijn niet meer dan namen uit een ver verleden. In de nabije toekomst komt aan het Spui een nieuw en groots muziektheater voor het Residentie-Orkest en het Nederlands Dans Theater. Het culturele leven van Den Haag is niet meer, zoals in de middeleeuwen, afhankelijk van een rondreizende koorddanser of muzikant, al kun je ook die nog altijd hun kunsten op straat zien vertonen. Over het culturele leven van de Hagenaars is meer te lezen in de volgende publikaties. 1985 Uitgeverij Waandersb.v., Zwolle Druk: Waanders b.v., Zwolle J - F/> lip Z/- riu v v X W’ LjW- V V A.B.M. Brans e.a., Het Residentie-Orkest 50 jaar 1904-1954. ’s-Gravenhage 1954. P.H. Dubois, ’Honderdvijfentwintig jaar Haags literair leven’, Jaarboek Die Haghe (\978). pp. 277-317. R. de Leeuw e.a. (red.), Cat. tent. De Haagse School. Haags Gemeentemuseum, 's-Gravenhage 1983. J. Sillevis e.a., Cat. tent. Den Haag in de pruikentijd, Haags Gemeentemuseum, ’s-Gravenhage 1973-74. C.H. Slechte e.a., 175 Jaar Koninklijke Schouwburg 1804-1979. ’s-Gravenhage 1979. Betekenis van de gebruikte afkortingen: GA: Gemeentearchief van 's-Gravenhage HGM: Haags Gemeentemuseum Rechts: Het Scala Theater aan de Wagenstraat was aanvankelijk gehou wd als een overdekte markt. Op 2 oktober 1901 werd het gebouw als theater in gebruik genomen. In 1956 werd het theater gesloten. Kort daarop werd het gebouw gesloopt en kwam hier een parkeerplaats voor De Bijenkorf (GA). Op de achterzijde: Johannes Bosboom heeft op deze aquarel uit omstreeks 1880 zijn eigen atelier afgebeeld. Het atelier had Bosboom laten bouwen in de achtertuin van zijn huis aan de Veenkade, de huidige Toussaintkade (HGM). Links: Groepen als René and his Alligators maakten furore aan het eind van de jaren '50 met rock roll- versies van oude Indische liedjes als 'Ajoen Ajoenen 'Terang Boelan Hun grootste hit was Guitar Boogie’(GA). Daarnaast: Een uitzinnig publiek van zo'n 1500 jongeren, 'onderhen uitzonderlijk weinig normaal gekapte en geklede mensen beperkte het optreden van de roemruchte 'RollingStones' op 9 augustus 1964 in het Kurhaus tot drie nummers. Toen was er al een veldslag gaande op en rond het podium (GA). Linksboven: De Haagse pianiste en zangeres Pia Beek richtte aan het eind van de jaren '40 een eigen combo op en speelde jarenlang 's zomers in de fameuze Scheveningse nachtclub De Vliegende Hollander. Zelfs hangend over de tuimelramen genoten haar vele fans van Pi a’s succesnummers als 'Lullaby of Birdland' en 'Pia's Boogie' (Foto Nico Naejf/GA).

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1985 | | pagina 22