fA J KB fi I KW tien cent van de toegangsprijs van f 1,20 aan de diaconie afstaan voor de armen, maar later wist hij daar onderuit te komen. Een avondvullend programma Het stadhouderlijke hof en de aanzienlijke Hagenaars hadden nauwelijks belangstelling voor het Hollandse toneel. De Franse operagezelschappen die vanaf 1683 in de kaatsbaan aan de Casuariestraat optraden, voldeden beter aan hun zucht naar spektakel. Aan het begin van de achttiende eeuw bestond een avondvullend programma meestal uit een toneelstuk, gevolgd door een opera en een ballet. Het was in die tijd heel gebruikelijk dat het beroep van acteur, zanger en danser werd gecombineerd. Kort na hun première in Frankrijk kwamen de opera’s hier op de planken. Dat wil overigens niet zeggen dat het gebodene ook altijd van hoge kwaliteit was. Voltaire schreef na zijn bezoek aan Den Haag in 1722 dat hij de opera hier afschuwelijk had gevonden en Justus van Effen noteerde negen jaar later: ’Eenige kwamen op het Toneel, zondertien woorden van hunne Rol van buiten te kennen’. Over welke opera Voltaire en Van Effen het hadden, is niet duidelijk, want Den Haag telde in die tijd twee operagezelschappen. Het Théatre Francais, inmiddels verhuisd van de kaatsbaan naar een pand op de hoek van de Casuariestraat en de huidige Schouwburgstraat, raakte door onenigheid binnen het gezelschap verscheurd. Een deel van de Franse komedianten vestigde zich aan het Lange Voorhout, op het huidige nummer 28. De twee gezelschappen stonden elkaar bijkans naar het leven. Justus van Effen schreef erover: ’de twee benden zeggen zich den oorlog aan. Hier op verdeeld zich den ganschen Haag in twee openbare partyen; men is gedwongen zich openlyk te 324 Links: Behalve gekunstelde dichtwerken maakten de rederijkers ook toneelstukken, waarin de spelers bij voorkeur menselijke eigenschappen uitbeeldden. In de optocht van 1606 waren rederijkers uil Den Haag als zinnebeelden gekleed. De prent toont van links naar rechts hovaardigheid, gierigheid, nijd, matigheid en kracht (GA). Hierboven: Op dit schilderij uit omstreeks 1560 trekt een kleurrijk uitgedoste stoet rederijkers onder muzikale begeleiding van trompetters en fluitspelers over de tegenwoordige Korte Vijverberg in de richting van het Tournooiveld. Op de voorgrond oefent een boogschutter onverstoorbaar op het schietterrein (HGM). -.1.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1985 | | pagina 8