11 fc- Een groen hart Bij de aanleg van het Statenkwartier kon ir. Lindo zijn opvattingen over verkeersaders tussen verschillende wijken in praktijk brengen. Als een waaier lopen de brede Stadhouderslaan, Willem de Zwijgerlaan, Statenlaan, Prins Mauritslaan en Van Oldenbameveltlaan naar de omliggende stadsdelen. De wijk kreeg bovendien enkele grote pleinen om het ruimtelijke karakter te accentueren. Ook de eenvoudiger buurten die in deze tijd ontstonden, zoals Transvaal en het Valkenboskwartier, kregen een groen hart. In 1907 kreeg de architect H.P. Berlage opdracht een nieuw ontwerp te maken voor een stedelijk uitbreidingsplan. Hij tekende binnen de uitbreiding in zuidwestelijke richting een groot stadspark, dat in 1923 zou worden gerealiseerd: het Zuiderpark. Lindo pleitte voor het behoud van Zorgvliet en andere buitens. Hij vond daarbij het gemeentebestuur aan zijn zijde, want dat probeerde aan het begin van deze eeuw zoveel mogelijk kapitaalkrachtige inwoners aan te trekken en propageerde Den Haag als ’woonstad’. De aanwezigheid van ’weelderig groen’ was daarvoor noodzakelijk, want het ’buiten wonen’ gedempt, moest een kleiner wateroppervlak een toenemende hoeveelheid afval opnemen. Een goed afwateringssysteem was er niet, zodat op sommige plaatsen in de stad een ondraaglijke stankoverlast ontstond. Inmiddels had de medische wetenschap het bestaan van bacillen als verwekkers van besmettelijke ziekten ontdekt. Met het dempen van alle stadsgrachten dacht men korte metten te kunnen maken met de onhygiënische situatie. Als bijkomend voordeel werd gezien dat dan ook het verkeer vanuit en naar de nieuwe stadswijken in goede banen kon worden geleid. Bovendien was de tijd dat de meeste goederen per boot werden vervoerd, voorbij. Peters vond het maar niets. In een ’In memoriam gewijd aan de Amsterdamsche Veerkade, de Stille Veerkade en de Paviljoensgracht’ schreef hij verontwaardigd dat deze straten sinds de demping onherkenbaar waren geworden: ’het schijnt zelfs dat zelfde stadsdeel, met die zelfde huizen en die zelfde boomen niet meer De kleur, het schilderachtige, het aantrekkelijke, het levendige vooral van de oude gracht, dat alles, het schijnt met die gracht gedempt, begraven te zijn’. De slaoliestijl Den Haag is de enige stad in Nederland waar op grote schaal de Art Nouveau of Jugendstil in de bouw is toegepast. Deze bouwstijl van rond 1900 werd door zijn gebogen en speels gebroken lijnen en zijn zwierige krullen ook wel spottend de slaoliestijl genoemd. In het oudste gedeelte van Duinoord werd in de Obrechtstraat en in het laatste deel van de 2e Schuytstraat de Jugendstil toegepast. Het jongste deel van de wijk, dat in de Tweede Wereldoorlog grotendeels is afgebroken, werd geheel in de slaoliestijl gebouwd. Dat geldt ook voor de directe omgeving, zij het dat men daar wat rustiger te werk ging. Dat uitgerekend Den werd snel populair en het was niet zonder reden dat de rijke klasse zich bij voorkeur in een natuurlijke omgeving als die van het Van Stolkpark en het Belgisch Park vestigde. 356 Linksboven: Hel Willemspark, een tiental jaren na de aanleg. Op deze foto uit 1867 kijken we vanaf Plein 1813 door de Alexanderstraat naar de Javastraal (GA). Daaronder: Het Statenkwartier is een wijk die omstreeks 1900 voorde gegoede burgerij werd gebouwd, met brede lanen, grote pleinen en fraaie huizen. Hier zien we de Statenlaan in 1913 (GA). Daarnaast: Een van de eerste 19de-eeuwse stadsuitbreidingen was de Archipelbuuri. waarvan de Javastraat, hier op een foto uit omstreeks 1880. het deftige begin vormde (GA). I -

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Ach Lieve Tijd 750 jaar Den Haag en de Hagenaars | 1985 | | pagina 16