en
bestrijding
De economische taak
der Marine
Maatregelen
tot beperking
Ilaagsdie Courant van Donderdag 4 Januari 1940
DERDE BLAD, PAGINA 1.
Miltvuur bedreigt den
veestapel
As
fel
a I s
o rS
hl
Ziekte heefteen
geval
was
De samenwerking
met de
koopvaardij
omvang als
nooit eerder het
BINNENLAND
Vroege tulpen
Veeartsenijkundige diensten zijn op hun hoede
Het grensincident te Venlo
Dekking oorlogsrisico door leveu-
verzekeringsovereenkomsten
Prins Bernhard op inspectie
Weerkundige Waarnemingen
In een tulpenkas als deze, welke zich bevindt in Oostwoud (West-
Friesland), kan men zich moeilijk voorstellen dat het buiten zoo
wintert. In dezen z.g. trekkas, die op kamertemperatuur is gebracht,
bloeien de tulpen volop en zijn gereed om geplukt te worden.
Welke beschuldigingen?
Zonsopgang: 5 Jan. 8.11 uur.
Zonsondergang.’ 5 Jan. 4 uur.
Lantarens aan: 5 Jan. 'sm. 7.39 u.;
5 Jan. 4.31 u. nam.
De geldinzameling ten behoeve van
het Finsche Roode Kruis
Regelmatige controle.
Hofbericht
Reeds een ton binnengekomen.
Verontrustende gevallen.
Beurs voor wetenschappelijk werk
handelsbescherming,
van
en
Paravanes.
aan
Het mijnengevaar.
dat
Britsche officieren nog te Berlijn
in arrest.
Wij vernemen, dat de geldinzame
ling, uitgaande van de Finsch-Neder-
landsche vereeniging in samenwerking
met het Nederlandsche Roode Kruis,
ten behoeve van het Finsche Roode
Kruis, thans een totaal bedrag van
100.000 heeft bereikt. De geldinzame
ling wordt met kracht voortgezet.
Binnen enkele dagen zal onder auspi
ciën van de Finsch-Nederlandsche ver
eeniging een geschrift verschijnen, ge
titeld: „Finland's lot”.
twee
Payne
wor-
van
voor
In den vorigen oorlog, aldus schout-bij-
nacht Heeris, toen ik de functie vervul
de van chef Staf Zeeland, werden alleen
in die provincie meer dan 1600 mijnen
onschadelijk gemaakt en het was uitzon
dering, dat een aangespoelde mijn nog
was voorzien van een nog tot ontsteking
gereed zijnde inrichting om de mijn te
doen ontploffen.
Z.K.H. Prins Bernhard heeft giste
ren namens H.M. de Koningin, verge
zeld van zijn waarnemend adjudant,
luitenant-kolonel H. J. Phaff. een be
zoek gebracht aan een deel van het
Zuid-front van de Vesting Holland.
zoo-
tenslotte
Barometerstand van hedenmiddag 12 uur
Over een interventie van de ambas
sade der Vereenigde Staten, die naar
de verblijfplaats van de beide officie
ren geïnformeerd zouden hebben, is in
officieele Duitsche kringen te Berlijn
niets bekend. Men acht het bovendien
zeer onwaarschijnlijk, dat de V.S. na
mens Groot-Brittannië om dergelijke in
lichtingen gevraagd zouden hebben, daar
het wel a priori vaststaat, hoe de Duit
sche regeering op een dergelijk verzoek
zou reageeren.
Tot voor kort vertoefden de beide
gearresteerden in de gevangenis van de
geheime staatspolitie te Berlijn. Het is
onwaarschijnlijk, dat zij intusschen
naar een andere plaats zijn overge
bracht.
De verontrustende gevallen deden
Zich aanvankelijk voor in Zuid-Holland,
vervolgens in Noord-Holland en Utrecht,
terwijl ook Limburg en Brabant niet
vrij zijn gebleven, doch in het Oosten
van het land bleef men er tot nog toe
voor gespaard.
Miltvuurgevallen doen zich altijd in
ons land voor en zijn op zichzelf geen
reden tot ongerustheid. Normaal komen
in Nederland per jaar tusschen de 100
en 150 gevallen van miltvuur voor. De
inspecteur en districtshoofd van den
veeartsenijkundigen dienst in Noord-
Holland en Noordwestelijk-Utrecht, de
heer H. J. Odé te Heemstede, deelde
ons in een onderhoud, dat wij hierover
met hem hadden, mede, dat zich in zijn
district in normale tijden per jaar 15 a
20 gevallen van miltvuur voordoen.
Ingrijpende maatregelen.
Wij staan dus niet machteloos tegen
over de gevreesde ziekte, doch aller
medewerking is noodig om haar tot
stilstand te brengen en de verliezen
tot een minimum te beperken.
Sedert eenige weken komen in ons
land gevallen van miltvuur onder
het vee voor, in aanzienlijk hoogere
mate dan gewoonlijk in ons land
het geval is, zoodat in sommige
kringen van veehouders groote on
gerustheid is ontstaan, aangezien de
ziekte van zeer kwaadaardigen aard
is en in vroeger tijden vaak groote
opruiming heeft gehouden onder
het vee in gebieden, welke er mee
besmet waren.
Hoewel de grootste voorzichtigheid
geboden is en het noodzakelijk is,
dat alle veehouders nauwgezet de
aanwijzing van deskundigen als vee
artsen en veeartsenijkundige dien
sten volgen, zijn thans tal van
maatregelen getroffen, welke, mits
stipt uitgevoerd, de uitbreiding van
de ziekte tot een ramp kunnen voor
komen.
Om de verankerde mijnen onschade
lijk te maken, gebruikt men z.g. para
vanes, die den ankerkabel doorsnijden,
waardoor de mijn naar boven komt en
onschadelijk is. Van de zijde van het
Marinebestuur is in de laatste jaren. ook
in samenwerking met de Scheepvaart
inspectie het aanschaffen van deze af
weermiddelen gepropageerd en eind De
cember-begin Januari is een bestelling
van 75 stuks geplaatst, waarvan er 14.
door de Marine en 61 door de koopvaar
dij zijn besteld. Van deze 61 waren er
niet minder dan 44 door één enkele
maatschappij besteld. Na het uitbreken
van den oorlog is een nieuwe bestelling
gedaan door diverse stoomvaartmaat
schappijen van 70 stuks, waarvan er 30
in ons land in licentie worden gemaakt
Als laatste punt betreffende de be
scherming van de nandelsvloot memo
reerde onze zegsman nog. dat 6 snelle
convoyeurs (onderzeebootjagers) zijn
besteld, zoomede 3 kanonneerbooten in
aanbouw zijn. Op de begroeting 1940
zijn gelden aangevraagd voor nog 4
kanonneerbooten, terwijl bovendien
dan nog andere voorbereidingen zijn
getroffen.
pen, de verliezen tot het uiterste be
perkt blijven. Om te beginnen doet
elke boer, van wien een koe of ander
rund ziek wordt, verstandig terstond
rekening te houden mettle mogelijk
heid van miltvuur. In vele gevallen is
het aangetaste dier door een serumin-
jectie dan nog te redden en wordt het
zelfs geheel genezen.
Het vooronderzoek tegen de
Britsche officieren, kapitein
Best en majoor Stevens, die op 9 No
vember j.l. aan de Nederlandsch-Duit-
sche grens bij Venlo door gewapende
Duitschers werden weggevoerd, is naar
uit Berlijn aan de „Tel.” wordt gemeld,
nog steeds loopende. Naar het blad ver
neemt, kan men te gelegenertijd van
Duitsche zijde nadere inlichtingen en
nieuwe bijzonderheden verwachten over
de rol, die de twee Britsche officieren
volgens de meening der Duitsche auto
riteiten bij den aanslag op Hitler ge
speeld zouden hebben.
De Regeering ziet geen aanleiding vnor
optreden harerzijds
In antwoord op schriftelijke vragen
van het Tweede Kamerlid van Gelderen
betreffende dekking van oorlogsrisico
door levensverzekeringsovereenkomsten
deelt de minister van Economische
Zaken mede, dat het hem bekend is. dat
omtrent de dekking van het. oorlrgs-
risico in de loopende levensverzekcrings
overeenkomsten onderling afwijkende
bepalingen voorkomen, en dat omtrent
de juiste beteekenis van sommige dier
bepalingen in de practijk vragen zijn
gerezen.
Deze vragen schijnen echter niet zoo
zeer verband te houden met een ver
schuiving, welke de grens tusschen com
battanten en niet-combattanten in den
modernen oorlog heeft ondergaan, als
wel met de omstandigheid, dat bij de
huidige methode van oorlogvoering het
risico voor niet-combattanten om door
oorlogsdaden van den vijand getroffen
te worden ten zeerste is verhoogd.
Bovendien spreekt het vanzelf, dat
sedert het uitbreken van den huldigen
oorlog de bepalingen, welke ten aanzien
van oorlogsrisico in de levensverzeke-
ringsovereenkomsten voorkomen, meer
dan tot dusverre in het middelpunt der
belangstelling zijn komen te staan.
Nadat de oorlog in Europa is uit
gebroken, is ten gevolge van het door
de levensverzekeringsmaatschappijen
onderling gepleegde overleg een nieuwe
duidelijke regeling, voor zoover dit ten
aanzien van levensverzekeringsovereen-
komsten van belang kan worden geacht,
aangaande de dekking van het oorlogs
risico opgesteld, welke thans door een
groot aantal der maatschappijen in haar
polissen is opgenomen. Ook voor hen,
met wie reeds overeenkomsten gesloten
waren, is de gelegenheid opengesteid,
onder bepaalde voorwaarden de nieuwe
bepalingen in de polis te doen opnemen.
In verband met het vorenstaande kan
thans stellig niet worden gesproken van
groote onzekerheid omtrent de dekking
van het oorlogsrisico.
Hoewel de Regeering den gang van
zaken nauwkeurig volgt, is de minister
van oordeel, mede met het oog op het
geen door verschillende maatschappijen
in onderling overleg is tot stand ge
bracht, dat voor optreden harerzijds
voor het verkrijgen van meer eenheid
en klaarheid op dit oogenblik niet vol
doende grond aanwezig is.
naar bepaalde havens voor de eigen
oorlógs- en handelsschepen.
Wij vonden den chef van het hoofd
bureau Zeeverkeer, schout-bij-nacht
F. J. Heeris bereid ons het een en ander
te vertellen betreffende de werkwijze,
dezer instantie. Het bureau, aldus deze
voorziet slechts in één technische kwes
tie, een kwestie van militair-nautischen
aard, n.l. het verzekeren van de vei
ligheid van de scheepvaart
Het feit, dat de chef van het hoofd
bureau Zeeverkeer aan de voorbereiding
der verschillende wetten op scheep
vaartkundig gebied, zooals de Schepen-
vorderingswet 1939 en de wet Behoud
scheepsruimte 1939 heeft medegewerkt,
heeft aan de goede samenwerking tus
schen de verschillende instanties in
niet geringe mate bijgedragen.
Al heeft dan het bureau er de wellicht
nog komende taak niet te vervullen, dit
beteekent geenszins, dat thans geen an
dere zou bestaan, dan zich gereed te
houden en voor te bereiden. In nauwe
samenwerking met de afdeeling hydro
grafie doet het wat het kan, om de vei
lige vaart onzer koopvaardijschepen zoo
veel mogelijk te verzekeren.
Noodzakelijk is. dat de koopvaardij
bij meer dan normale spanningen kan
worden gewaarschuwd om haar die ge
gevens en waarschuwingen te geven,
welke van belang kunnen zijn bij’t uit
breken van en tijdens ’n conflict. Hier
toe is een systeem ontworpen en daad
werkelijk beproefd, waarbij het moge
lijk bleek, 85 pCt. van de koopvaardij
vloot te bereiken. Het streven is er op
gericht, dit percentage nog te verhoogen.
De Swiss Association of University
Women biedt een beurs aan ter waarde
van 1500 francs om de houdster in de
gelegenheid te stellen wetenschappelijk
werkzaam te zijn in Zwitserland. Sol
licitaties vóór 1 Maart 1940.
Over deze beurs, beschikbaar voor
leden van de Nederlandsche vereeniging
van vrouwen met academische oplei
ding. geeft nadere inlichtingen de secre
taresse mr. W. Eldering-Niemeijer.
Plompetorcngracht 7, Utrecht.
bloedmeel en van producten, welke dit
meel bevatten, uit de perceelen van den
Utrechtschen krachtvoerhandel „De
Adelaar” te De Bilt. Ook de monsters,
welke men uit de voorraden aldaar
heeft getrokken, hebben nog niet het
bewijs opgeleverd, dat dit meel be
smet is.
Onder de huidige distributieregeling,
waarbij de Regeering de geheele distri
butie van veevoeder controleert en ook
de mengbedrijven niet vrij zijn, worden
op aanwijzing van de daartoe gemach
tigde instantie hoeveelheden beender
meel en andere mengstoffen naar meng
en veevoederbedrijven in het geheele
land gedistribueerd. Indien er dus in
derdaad een kleine voorraad besmet
beendermeel in ons land was, kan deze
dus overal heen verspreid zijn. Het
spreekt echter vanzelf, dat het niet al
leen ondoenlijk is, dezen reeds ver
mengden voorraad op te sporen, maar
dat het ten eene male onmogelijk en
ook onnoodig is, zooals sommigen in
een ongerechtvaardigde paniekstem
ming bepleiten, onzen geheelen veevoe-
dervoorraad. welke door de oorlogs
omstandigheden toch reeds zoo krap is,
te vernietigen, omdat er mogelijk hier
of daar een besmettingshaard zit.
Verstandig en onmiddellijk
ingrijpen noodzakelijk.
Ter voorkoming van het gevaar, dat
op enkele plaatsen vee door miltvuur
wordt aangetast, zou men zijn toevlucht
willen jemen tot een maatregel, waar
door een groot deel van onzen veesta
pel gedoemd zou zijn den hongerdood
te sterven.
Wanneer onverhoopt ergens milt
vuur onder het vee uitbreekt, kunnen
bij verstandig en onmiddellijk ingri>-
Teneinde het overige vee te redden
moet dit regelmatig gecontroleerd
worden, door eenige malen per dag de
temperatuur op te nemen. Stijgt deze,
dan mag men aannemen, dat dit ver
oorzaakt wordt door de gevreesde
ziekte. Een seruminjectie en de ver
dere behandeling, welke de veearts
voorschrijft, beperken dan in de meeste
gevallen het verlies tot het eerste
slachtoffer, dat gevallen is, toen men
nog niet op de ziekte verdacht was.
Hare Majesteit de Koningin heeft
3 Januari te vijf uur des namiddags
autoriteiten en hun dames ontvangen,
die nog niet op 1 dezer waren ontvan
gen ter aanbieding van Nieuwjaars-
wenschen.
Het gebied van hoogen luchtdruk, dat
gisteren bij de Faroër gelegen was. heeft
zich in Zuidoostelijke richting verplaatst
en vormt thans een uitlooper van den
hoogen druk over het Balkan-schiereiland.
De as van dezen uitlooper ligt juist ten
Noordoosten van ons land, zoodat de
Oostenwind hier bleef aanhouden. De gis
teren genoemde depressie over de Finsche
golf is naar het Oosten weggetrokken.
Het storingsfront hiervan passeerde gis
teren en vannacht ons land, waarbij het
in het Noorden plaatselijk lichte regen en
motregen veroorzaakte, gepaard met een
tijdelijken dooi. In het midden en het
Zuiden bracht dit front alleen toenemende
bewolking, welke juist in den nacht op
trad, waardoor de vorst in beteekenis af
nam. Na het passeeren van het front
klaarde de lucht weer snel op. In Honga
rije en op het Balkan-schiereiland blijft
de vorst zeer streng. Over de Golf van
Biscaye ligt een depressie, welke langzaam
naar het Noordoosten doordringt
Hoogwater te Scheveningen.
5 Jan. 's morgens 10.40 u.: nam. 11.30 u.
Morgen géén schietoefeningen op het
strand.
Vaak blijkt de ziekte zonder vooraf
gaande waarschuwing en sterft het
beest zeer kort, nadat men heeft ge
merkt, dat het ziek was. Het is dan
zaak, terstond alle maatregelen te tref
fen, om verdere verspreiding te voor
komen en eventueel reeds besmette die
ren te redden. Daartoe moet in de
eerste plaats het cadaver terstond door
een destructiedienst worden wegge
haald en moeten terreinen, stallen, ge
reedschappen, vervoermiddelen en
zelfs de personen, die met het slacht
offer in contact zijn geweest, worden
ontsmet.
Op de cursussen wordt les gegeven
in kennis van een standaard-type ge
schut van mijnen en torpedo’s, in de
beginselen
waaronder valt het begrip van con-
vooien en convooi-bescherming,
mede gasbescherming
internationaal zeerecht.
De cursussen handels-
bescherming.
Daarnaast dient men echter thans
reeds den officieren van de koopvaar-
den die kennis bij te brengen, die hen
in staat moet stellen den onontbeer-
lijken invoer te verzekeren.
Dat wil zeggen het samenvaren in
van te voren vastgestelde verbanden
begeleid door schepen en hulpschepen
van de Koninklijke Marine. Hier zal
zoowel kapitein als stuurman gesteld
worden voor een onbekende taak. Met
het oog hierop zijn cursussen z.g. han
delsbescherming in het leven geroepen.
Zij zijn een groot succes geworden.
Reeds thans hebben meer dan 1300 man
dit onderwijs genoten. Zonder het be
wijs. dat deze cursus is gevolgd is het
onmogelijk een examen voor een hoogc-
ren rang af te leggen.
Een ander punt, dat bij de bescher
ming der koopvaardijvloot naar voren
komt, is die tegen mijnengevaar.
Gevaar voor mijnen, aldus onze zegs
man, dreigt van twee kanten. Men heeft
het zichtbare gevaar, althans bij dag
van de drijvende mijn en daarnaast het
onzichtbare gevaar van de verankerde,
onder water liggende mijn.
Nu is het eigenaardig, dat de drijven
de mijn meer tot de menschen spreekt
dan het onzichtbare gevaar, ofschoon in
het algemeen gesproken de drijvende
mijnen niet gevaarlijk zijn, omdat zij als
zij aan de oppervlakte komen, gedesacti-
veerd zijn, d.w.z. dat het ontstekings
mechanisme buiten werking is gesteld.
Juist werd ons een geval gerappor
teerd van een drijvende mijn, welke
den geheelci; nacht tegen den wand
van een verankerd schip heeft liggen
stooten. zoomede van een schip, dat
een drijvende mijn heeft aangevaren.
In beide gevallen gebeurde er niets.
Het verschil tusschen hulp-
kruiser en gewapende
koopvaarder.
In de afgeloopen 10 dagen bedroeg
dit aantal, alleen in het onder hem res-
aorteerende genoemde gebied, echter 40,
een stijging, welke zich ook elders voor
deed. zoodat het miltvuur in ons land
op het oogenblik een omvang heeft als
nooit eerder het geval was en ingrij
pende maatregelen noodzakelijk zijn.
De ziekte, welke door bacillen ver
spreid wordt, en typisch het karakter
van een infectieziekte heeft, is zeer be
smettelijk. en de eerste voorzorgsmaat
regel. waartoe de veeartsenijkundige
dienst overgaat, is, te voorkomen, dat
de ziekte van besmette dieren op an
dere runderen wordt overgebracht.
Daartoe wordt aan elke boerderij, waar
miltvuur heerscht, een kenteeken aan
gebracht en is het den boer verboden,
vee te vervoeren of ook zijn niet aan
getaste runderen in contact met ander
vet te brengen-
Ook de cadavers van de aan ziekte
gestorven beesten zijn hoogst besmet
telijk en blijven dit nog langen tijd, zoo
dat vaak weilanden, waarin een cadaver
begraven werd, in hun geheel een bron
van besmettingsgevaar blijven. Daarom
moet al het aan miltvuur gestorven vee
in destructors verbrand worden, opdat
de besmettingshaard geheel vernietigd
wordt.
Sommige boeren plachten ziek vee,
waarvan nog n*eI vaststaat, dat het aan
miltvuur lijdt, te slachten, in de hoop,
dat het vleesch nog goedgekeurd zal
worden. Dit is hoogst gevaarlijk, om
dat daardoor bloed in de stallen komt
en juist het bloed de smetstof in hoog
ste concentratie bevat, waardoor bijna
altijd ook ander vee wordt aangetast.
Besmet beendermeel?
Bij het uitbreken van de huidige
miltvuurepidemie heeft de veeartsenij
kundige dienst een nauwgezet onder
zoek ingesteld en hoewel men geen be
wijzen hiervoor heeft gevonden, meent
men toch te mogen vermoeden, dat de
ziekte in verschillende deden van ons
land is verspreid door besmet beender
meel. dat in het veevoeder is gemengd.
In het algemeen moet geïmporteerd
beendermeel aan bepaalde eischen vol
doen en o.a. tot een bepaalde tempera
tuur verhit zijn geweest, juist om be
smetting te voorkomen. Ook voor be-
mestingsdoeleinden wordt echter been
dermeel geïmporteerd, dat uiteraard
aan minder hooge eischen behoeft te
voldoen, en dc mogelijkheid is niet uit
gesloten, dat *n strijd met de voor
schriften een mengbedrijf dit beender
meel door veevoeder heeft gemengd.
Dezer dagen heeft de minister van
Economische Zaken tot wederopzegging
verboden het vervoeren of doen ver
voeren van dierlijk beendermeel en
Wanneer het proces tegen Eiser, den
voornaamsten beschuldigde, zal begin
nen, staat nog niet vast. Zeker is het
in ieder geval, dat de beide Engelschen
persoonlijk niets met den aanslag te
maken hadden. De eenige aangelegen
heid, waarvoor zij zich voor den rech
ter zullen moeten verantwoorden, is de
beschuldiging, dat zij in Nederland een
organisatie in het leven hebben geroe
pen, welke in Duitschland onlusten
moest verwekken en sabotage-acties
enscèneeren met medewerking van reac-
tionnaire kringen van het Derde Rijk.
Wat gedaan is, aldus eindigde
schout-bij-nacht Heeris, is geen
verdienste, het is niet meer dan
het vervullen van een plicht, waar
voor geen bijzondere erkenning
noodig is. Ons land heeft in deze
tijden noodig de hulp en den steun
van iederen Nederlander, zonder
dat daarbij materieel voordeel of
gewin een rol mag spelen. Ieder
heeft samen te werken voor dat
eene groote doel, het behoud van
ons aller Vaderland als onafhanke
lijk land en tot het, met inspanning
van alle krachten in volledige,
vrijwillige samenwerking overwin
nen van de moeilijkheden, die ons
reeds zijn opgelegd en wellicht nog
zullen worden opgelegd.
Samenwerking tusschen koopvaar
dij en oorlogsniarine, gebaseerd op
wederzijdsch vertrouwen, Is daar
toe onmisbaar.
Voor het Noorden en Midden Wind:
zwak tot matig, Oostelijk; matire tot
lichte vorst, 's nachts plaatselijk strenge
vorst; nevelig tot helder of lichtbewolkte
lucht: droog weer.
Voor het Zuiden: Wind: meest matig.
Oostelijk; lichte vorst tot temperatuur om
het vriespunt; halfbewolkte tot betrokken
lucht; geen neerslag van beteekenis.
Dat onze Marine in de eerste plaats
de taak heeft in geval van oorlog het
grondgebied te verdedigen, zal wel
niemand betwisten. Dit is haar militaire
taak, doch daarnaast heeft zij een eco
nomische. Ons land bestaat uit 4 op
verschillende deelen van den aardbol
gelegen gebieden, alleen door de zee
verbonden. Deze zullen slechts als rijk
in stand kunnen worden gehouden,
wanneer van de zee als verbindingsweg
gebruik kan worden gemaakt.
In 1937 werd haar opgedragen
de koopvaardijvloot de veilige vaart
door de Straat van Gibraltar te garan-
deeren. Hier zag men een duidelijk
beeld, hoe Marine en koopvaardij
tezamen met goed begrip van elks taak
samenwerkten om zorg te dragen, dat
de verbindingen op zee bleven gehand
haafd.
In een tijd als dezen, nu de oorlog
een totalitair karakter heeft gekregen
en hij niet meer is een strijd van weer
macht tegen weermacht, doch van volk
tegen volk, moeten alle krachten en
hulpmiddelen, indien zulks noodig
mocht blijken, ingezet kunnen worden.
Ons land is voor een groot deel af
hankelijk van den invoer zoowel van
levensmiddelen als van grondstoffen en
in oorlogstijd zal de invoer van be
paalde artikelen nog belangrijk toe
nemen (bijv, van ijzer en staal). De
wijze, waarop deze invoer zal plaats
kunnen vinden, zal afhankelijk zijn van
de krachtsverhoudingen ter zee.
De taak van het bureau
Zeeverkeer.
Het is een vraagstuk, dat den
Marinestaf reeds geruimen tijd heeft
bezig gehouden en als gevolg hiervan
is tot stand gekomen het onder den
Marinestaf ressorteerende Hoofdbureau
Zeeverkeer met bureaux Zeeverkeer in
de verschillende havens.
Het doel hiervan is
a. het regelen van het scheepvaart
verkeer op een wijze, zooals geboden
wordt door de economische en strate
gische situatie
b. het openhouden van aanloopwegen
De Nederlanders in Lemberg
Volgens bij het departement van
Buitenlandsche Zaken ingekomen
ambtsberichten zijn nog eenige te
Lemberg woonachtige Nederlanders ra
Berlijn aangekomen.
Deze berichten betreffen consul on
mevr. J. J. Broen, mevr, de Liefde en
den heer J. Huig. De heer en mevrouw
Menten zijn uit eigen verkiezing voor-
loopig in Lemberg gebleven.
Wat betreft de bescherming van het
koopvaardijschip tegen dreigende ge
varen, diene men te onderscheiden de
hulpkruiser en het gewapende koop
vaardijschip.
Eerstgenoemde, een van geschutbe-
wapening voorziene koopvaarder, wordt
geheel, zonder bemanning van den ree-
der overgenomen of gevorderd. Een
commandant wiens naam moet voor
komen in de officieele lijst der officie
ren van de Marine voert het bevel, de
geheele bemanning is aan de reglemen
ten der krijgstucht onderworpen, m.a.w.
de hulpkruiser is een oorlogsschip,
waarvan de oorlogswimpel en vlag
waait. De gewapende koopvaarder is en
blijft daarentegen koopvaarder, hij
heeft slechts geschut aan boord om zich
tegen aanhouding en buitmaking te ver
zetten.
De bewapening heeft dus slechts een
zuiver defensief karakter. Bij den bouw
van verschillende koopvaardijschepen
is in overleg van de Regeering met de
reederijen er rekening mede gehouden,
dat hierop eventueel geschut kan
den geplaatst. Op de begrooting
1940 is 2.000.000 uitgetrokken
geschut voor dit doel.
Barometer alhier v.m. 8 uur 758 m.m„
v.m. 12 uur 758 m.m.; thermometer resp.
-3 gr. en -1 gr. Celsius.
Barometer na hedenmiddag 12 uur:
stationnair.