en bestrijding De economische taak der Marine Maatregelen tot beperking Ilaagsdie Courant van Donderdag 4 Januari 1940 DERDE BLAD, PAGINA 1. Miltvuur bedreigt den veestapel As fel a I s o rS hl Ziekte heefteen geval was De samenwerking met de koopvaardij omvang als nooit eerder het BINNENLAND Vroege tulpen Veeartsenijkundige diensten zijn op hun hoede Het grensincident te Venlo Dekking oorlogsrisico door leveu- verzekeringsovereenkomsten Prins Bernhard op inspectie Weerkundige Waarnemingen In een tulpenkas als deze, welke zich bevindt in Oostwoud (West- Friesland), kan men zich moeilijk voorstellen dat het buiten zoo wintert. In dezen z.g. trekkas, die op kamertemperatuur is gebracht, bloeien de tulpen volop en zijn gereed om geplukt te worden. Welke beschuldigingen? Zonsopgang: 5 Jan. 8.11 uur. Zonsondergang.’ 5 Jan. 4 uur. Lantarens aan: 5 Jan. 'sm. 7.39 u.; 5 Jan. 4.31 u. nam. De geldinzameling ten behoeve van het Finsche Roode Kruis Regelmatige controle. Hofbericht Reeds een ton binnengekomen. Verontrustende gevallen. Beurs voor wetenschappelijk werk handelsbescherming, van en Paravanes. aan Het mijnengevaar. dat Britsche officieren nog te Berlijn in arrest. Wij vernemen, dat de geldinzame ling, uitgaande van de Finsch-Neder- landsche vereeniging in samenwerking met het Nederlandsche Roode Kruis, ten behoeve van het Finsche Roode Kruis, thans een totaal bedrag van 100.000 heeft bereikt. De geldinzame ling wordt met kracht voortgezet. Binnen enkele dagen zal onder auspi ciën van de Finsch-Nederlandsche ver eeniging een geschrift verschijnen, ge titeld: „Finland's lot”. twee Payne wor- van voor In den vorigen oorlog, aldus schout-bij- nacht Heeris, toen ik de functie vervul de van chef Staf Zeeland, werden alleen in die provincie meer dan 1600 mijnen onschadelijk gemaakt en het was uitzon dering, dat een aangespoelde mijn nog was voorzien van een nog tot ontsteking gereed zijnde inrichting om de mijn te doen ontploffen. Z.K.H. Prins Bernhard heeft giste ren namens H.M. de Koningin, verge zeld van zijn waarnemend adjudant, luitenant-kolonel H. J. Phaff. een be zoek gebracht aan een deel van het Zuid-front van de Vesting Holland. zoo- tenslotte Barometerstand van hedenmiddag 12 uur Over een interventie van de ambas sade der Vereenigde Staten, die naar de verblijfplaats van de beide officie ren geïnformeerd zouden hebben, is in officieele Duitsche kringen te Berlijn niets bekend. Men acht het bovendien zeer onwaarschijnlijk, dat de V.S. na mens Groot-Brittannië om dergelijke in lichtingen gevraagd zouden hebben, daar het wel a priori vaststaat, hoe de Duit sche regeering op een dergelijk verzoek zou reageeren. Tot voor kort vertoefden de beide gearresteerden in de gevangenis van de geheime staatspolitie te Berlijn. Het is onwaarschijnlijk, dat zij intusschen naar een andere plaats zijn overge bracht. De verontrustende gevallen deden Zich aanvankelijk voor in Zuid-Holland, vervolgens in Noord-Holland en Utrecht, terwijl ook Limburg en Brabant niet vrij zijn gebleven, doch in het Oosten van het land bleef men er tot nog toe voor gespaard. Miltvuurgevallen doen zich altijd in ons land voor en zijn op zichzelf geen reden tot ongerustheid. Normaal komen in Nederland per jaar tusschen de 100 en 150 gevallen van miltvuur voor. De inspecteur en districtshoofd van den veeartsenijkundigen dienst in Noord- Holland en Noordwestelijk-Utrecht, de heer H. J. Odé te Heemstede, deelde ons in een onderhoud, dat wij hierover met hem hadden, mede, dat zich in zijn district in normale tijden per jaar 15 a 20 gevallen van miltvuur voordoen. Ingrijpende maatregelen. Wij staan dus niet machteloos tegen over de gevreesde ziekte, doch aller medewerking is noodig om haar tot stilstand te brengen en de verliezen tot een minimum te beperken. Sedert eenige weken komen in ons land gevallen van miltvuur onder het vee voor, in aanzienlijk hoogere mate dan gewoonlijk in ons land het geval is, zoodat in sommige kringen van veehouders groote on gerustheid is ontstaan, aangezien de ziekte van zeer kwaadaardigen aard is en in vroeger tijden vaak groote opruiming heeft gehouden onder het vee in gebieden, welke er mee besmet waren. Hoewel de grootste voorzichtigheid geboden is en het noodzakelijk is, dat alle veehouders nauwgezet de aanwijzing van deskundigen als vee artsen en veeartsenijkundige dien sten volgen, zijn thans tal van maatregelen getroffen, welke, mits stipt uitgevoerd, de uitbreiding van de ziekte tot een ramp kunnen voor komen. Om de verankerde mijnen onschade lijk te maken, gebruikt men z.g. para vanes, die den ankerkabel doorsnijden, waardoor de mijn naar boven komt en onschadelijk is. Van de zijde van het Marinebestuur is in de laatste jaren. ook in samenwerking met de Scheepvaart inspectie het aanschaffen van deze af weermiddelen gepropageerd en eind De cember-begin Januari is een bestelling van 75 stuks geplaatst, waarvan er 14. door de Marine en 61 door de koopvaar dij zijn besteld. Van deze 61 waren er niet minder dan 44 door één enkele maatschappij besteld. Na het uitbreken van den oorlog is een nieuwe bestelling gedaan door diverse stoomvaartmaat schappijen van 70 stuks, waarvan er 30 in ons land in licentie worden gemaakt Als laatste punt betreffende de be scherming van de nandelsvloot memo reerde onze zegsman nog. dat 6 snelle convoyeurs (onderzeebootjagers) zijn besteld, zoomede 3 kanonneerbooten in aanbouw zijn. Op de begroeting 1940 zijn gelden aangevraagd voor nog 4 kanonneerbooten, terwijl bovendien dan nog andere voorbereidingen zijn getroffen. pen, de verliezen tot het uiterste be perkt blijven. Om te beginnen doet elke boer, van wien een koe of ander rund ziek wordt, verstandig terstond rekening te houden mettle mogelijk heid van miltvuur. In vele gevallen is het aangetaste dier door een serumin- jectie dan nog te redden en wordt het zelfs geheel genezen. Het vooronderzoek tegen de Britsche officieren, kapitein Best en majoor Stevens, die op 9 No vember j.l. aan de Nederlandsch-Duit- sche grens bij Venlo door gewapende Duitschers werden weggevoerd, is naar uit Berlijn aan de „Tel.” wordt gemeld, nog steeds loopende. Naar het blad ver neemt, kan men te gelegenertijd van Duitsche zijde nadere inlichtingen en nieuwe bijzonderheden verwachten over de rol, die de twee Britsche officieren volgens de meening der Duitsche auto riteiten bij den aanslag op Hitler ge speeld zouden hebben. De Regeering ziet geen aanleiding vnor optreden harerzijds In antwoord op schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid van Gelderen betreffende dekking van oorlogsrisico door levensverzekeringsovereenkomsten deelt de minister van Economische Zaken mede, dat het hem bekend is. dat omtrent de dekking van het. oorlrgs- risico in de loopende levensverzekcrings overeenkomsten onderling afwijkende bepalingen voorkomen, en dat omtrent de juiste beteekenis van sommige dier bepalingen in de practijk vragen zijn gerezen. Deze vragen schijnen echter niet zoo zeer verband te houden met een ver schuiving, welke de grens tusschen com battanten en niet-combattanten in den modernen oorlog heeft ondergaan, als wel met de omstandigheid, dat bij de huidige methode van oorlogvoering het risico voor niet-combattanten om door oorlogsdaden van den vijand getroffen te worden ten zeerste is verhoogd. Bovendien spreekt het vanzelf, dat sedert het uitbreken van den huldigen oorlog de bepalingen, welke ten aanzien van oorlogsrisico in de levensverzeke- ringsovereenkomsten voorkomen, meer dan tot dusverre in het middelpunt der belangstelling zijn komen te staan. Nadat de oorlog in Europa is uit gebroken, is ten gevolge van het door de levensverzekeringsmaatschappijen onderling gepleegde overleg een nieuwe duidelijke regeling, voor zoover dit ten aanzien van levensverzekeringsovereen- komsten van belang kan worden geacht, aangaande de dekking van het oorlogs risico opgesteld, welke thans door een groot aantal der maatschappijen in haar polissen is opgenomen. Ook voor hen, met wie reeds overeenkomsten gesloten waren, is de gelegenheid opengesteid, onder bepaalde voorwaarden de nieuwe bepalingen in de polis te doen opnemen. In verband met het vorenstaande kan thans stellig niet worden gesproken van groote onzekerheid omtrent de dekking van het oorlogsrisico. Hoewel de Regeering den gang van zaken nauwkeurig volgt, is de minister van oordeel, mede met het oog op het geen door verschillende maatschappijen in onderling overleg is tot stand ge bracht, dat voor optreden harerzijds voor het verkrijgen van meer eenheid en klaarheid op dit oogenblik niet vol doende grond aanwezig is. naar bepaalde havens voor de eigen oorlógs- en handelsschepen. Wij vonden den chef van het hoofd bureau Zeeverkeer, schout-bij-nacht F. J. Heeris bereid ons het een en ander te vertellen betreffende de werkwijze, dezer instantie. Het bureau, aldus deze voorziet slechts in één technische kwes tie, een kwestie van militair-nautischen aard, n.l. het verzekeren van de vei ligheid van de scheepvaart Het feit, dat de chef van het hoofd bureau Zeeverkeer aan de voorbereiding der verschillende wetten op scheep vaartkundig gebied, zooals de Schepen- vorderingswet 1939 en de wet Behoud scheepsruimte 1939 heeft medegewerkt, heeft aan de goede samenwerking tus schen de verschillende instanties in niet geringe mate bijgedragen. Al heeft dan het bureau er de wellicht nog komende taak niet te vervullen, dit beteekent geenszins, dat thans geen an dere zou bestaan, dan zich gereed te houden en voor te bereiden. In nauwe samenwerking met de afdeeling hydro grafie doet het wat het kan, om de vei lige vaart onzer koopvaardijschepen zoo veel mogelijk te verzekeren. Noodzakelijk is. dat de koopvaardij bij meer dan normale spanningen kan worden gewaarschuwd om haar die ge gevens en waarschuwingen te geven, welke van belang kunnen zijn bij’t uit breken van en tijdens ’n conflict. Hier toe is een systeem ontworpen en daad werkelijk beproefd, waarbij het moge lijk bleek, 85 pCt. van de koopvaardij vloot te bereiken. Het streven is er op gericht, dit percentage nog te verhoogen. De Swiss Association of University Women biedt een beurs aan ter waarde van 1500 francs om de houdster in de gelegenheid te stellen wetenschappelijk werkzaam te zijn in Zwitserland. Sol licitaties vóór 1 Maart 1940. Over deze beurs, beschikbaar voor leden van de Nederlandsche vereeniging van vrouwen met academische oplei ding. geeft nadere inlichtingen de secre taresse mr. W. Eldering-Niemeijer. Plompetorcngracht 7, Utrecht. bloedmeel en van producten, welke dit meel bevatten, uit de perceelen van den Utrechtschen krachtvoerhandel „De Adelaar” te De Bilt. Ook de monsters, welke men uit de voorraden aldaar heeft getrokken, hebben nog niet het bewijs opgeleverd, dat dit meel be smet is. Onder de huidige distributieregeling, waarbij de Regeering de geheele distri butie van veevoeder controleert en ook de mengbedrijven niet vrij zijn, worden op aanwijzing van de daartoe gemach tigde instantie hoeveelheden beender meel en andere mengstoffen naar meng en veevoederbedrijven in het geheele land gedistribueerd. Indien er dus in derdaad een kleine voorraad besmet beendermeel in ons land was, kan deze dus overal heen verspreid zijn. Het spreekt echter vanzelf, dat het niet al leen ondoenlijk is, dezen reeds ver mengden voorraad op te sporen, maar dat het ten eene male onmogelijk en ook onnoodig is, zooals sommigen in een ongerechtvaardigde paniekstem ming bepleiten, onzen geheelen veevoe- dervoorraad. welke door de oorlogs omstandigheden toch reeds zoo krap is, te vernietigen, omdat er mogelijk hier of daar een besmettingshaard zit. Verstandig en onmiddellijk ingrijpen noodzakelijk. Ter voorkoming van het gevaar, dat op enkele plaatsen vee door miltvuur wordt aangetast, zou men zijn toevlucht willen jemen tot een maatregel, waar door een groot deel van onzen veesta pel gedoemd zou zijn den hongerdood te sterven. Wanneer onverhoopt ergens milt vuur onder het vee uitbreekt, kunnen bij verstandig en onmiddellijk ingri>- Teneinde het overige vee te redden moet dit regelmatig gecontroleerd worden, door eenige malen per dag de temperatuur op te nemen. Stijgt deze, dan mag men aannemen, dat dit ver oorzaakt wordt door de gevreesde ziekte. Een seruminjectie en de ver dere behandeling, welke de veearts voorschrijft, beperken dan in de meeste gevallen het verlies tot het eerste slachtoffer, dat gevallen is, toen men nog niet op de ziekte verdacht was. Hare Majesteit de Koningin heeft 3 Januari te vijf uur des namiddags autoriteiten en hun dames ontvangen, die nog niet op 1 dezer waren ontvan gen ter aanbieding van Nieuwjaars- wenschen. Het gebied van hoogen luchtdruk, dat gisteren bij de Faroër gelegen was. heeft zich in Zuidoostelijke richting verplaatst en vormt thans een uitlooper van den hoogen druk over het Balkan-schiereiland. De as van dezen uitlooper ligt juist ten Noordoosten van ons land, zoodat de Oostenwind hier bleef aanhouden. De gis teren genoemde depressie over de Finsche golf is naar het Oosten weggetrokken. Het storingsfront hiervan passeerde gis teren en vannacht ons land, waarbij het in het Noorden plaatselijk lichte regen en motregen veroorzaakte, gepaard met een tijdelijken dooi. In het midden en het Zuiden bracht dit front alleen toenemende bewolking, welke juist in den nacht op trad, waardoor de vorst in beteekenis af nam. Na het passeeren van het front klaarde de lucht weer snel op. In Honga rije en op het Balkan-schiereiland blijft de vorst zeer streng. Over de Golf van Biscaye ligt een depressie, welke langzaam naar het Noordoosten doordringt Hoogwater te Scheveningen. 5 Jan. 's morgens 10.40 u.: nam. 11.30 u. Morgen géén schietoefeningen op het strand. Vaak blijkt de ziekte zonder vooraf gaande waarschuwing en sterft het beest zeer kort, nadat men heeft ge merkt, dat het ziek was. Het is dan zaak, terstond alle maatregelen te tref fen, om verdere verspreiding te voor komen en eventueel reeds besmette die ren te redden. Daartoe moet in de eerste plaats het cadaver terstond door een destructiedienst worden wegge haald en moeten terreinen, stallen, ge reedschappen, vervoermiddelen en zelfs de personen, die met het slacht offer in contact zijn geweest, worden ontsmet. Op de cursussen wordt les gegeven in kennis van een standaard-type ge schut van mijnen en torpedo’s, in de beginselen waaronder valt het begrip van con- vooien en convooi-bescherming, mede gasbescherming internationaal zeerecht. De cursussen handels- bescherming. Daarnaast dient men echter thans reeds den officieren van de koopvaar- den die kennis bij te brengen, die hen in staat moet stellen den onontbeer- lijken invoer te verzekeren. Dat wil zeggen het samenvaren in van te voren vastgestelde verbanden begeleid door schepen en hulpschepen van de Koninklijke Marine. Hier zal zoowel kapitein als stuurman gesteld worden voor een onbekende taak. Met het oog hierop zijn cursussen z.g. han delsbescherming in het leven geroepen. Zij zijn een groot succes geworden. Reeds thans hebben meer dan 1300 man dit onderwijs genoten. Zonder het be wijs. dat deze cursus is gevolgd is het onmogelijk een examen voor een hoogc- ren rang af te leggen. Een ander punt, dat bij de bescher ming der koopvaardijvloot naar voren komt, is die tegen mijnengevaar. Gevaar voor mijnen, aldus onze zegs man, dreigt van twee kanten. Men heeft het zichtbare gevaar, althans bij dag van de drijvende mijn en daarnaast het onzichtbare gevaar van de verankerde, onder water liggende mijn. Nu is het eigenaardig, dat de drijven de mijn meer tot de menschen spreekt dan het onzichtbare gevaar, ofschoon in het algemeen gesproken de drijvende mijnen niet gevaarlijk zijn, omdat zij als zij aan de oppervlakte komen, gedesacti- veerd zijn, d.w.z. dat het ontstekings mechanisme buiten werking is gesteld. Juist werd ons een geval gerappor teerd van een drijvende mijn, welke den geheelci; nacht tegen den wand van een verankerd schip heeft liggen stooten. zoomede van een schip, dat een drijvende mijn heeft aangevaren. In beide gevallen gebeurde er niets. Het verschil tusschen hulp- kruiser en gewapende koopvaarder. In de afgeloopen 10 dagen bedroeg dit aantal, alleen in het onder hem res- aorteerende genoemde gebied, echter 40, een stijging, welke zich ook elders voor deed. zoodat het miltvuur in ons land op het oogenblik een omvang heeft als nooit eerder het geval was en ingrij pende maatregelen noodzakelijk zijn. De ziekte, welke door bacillen ver spreid wordt, en typisch het karakter van een infectieziekte heeft, is zeer be smettelijk. en de eerste voorzorgsmaat regel. waartoe de veeartsenijkundige dienst overgaat, is, te voorkomen, dat de ziekte van besmette dieren op an dere runderen wordt overgebracht. Daartoe wordt aan elke boerderij, waar miltvuur heerscht, een kenteeken aan gebracht en is het den boer verboden, vee te vervoeren of ook zijn niet aan getaste runderen in contact met ander vet te brengen- Ook de cadavers van de aan ziekte gestorven beesten zijn hoogst besmet telijk en blijven dit nog langen tijd, zoo dat vaak weilanden, waarin een cadaver begraven werd, in hun geheel een bron van besmettingsgevaar blijven. Daarom moet al het aan miltvuur gestorven vee in destructors verbrand worden, opdat de besmettingshaard geheel vernietigd wordt. Sommige boeren plachten ziek vee, waarvan nog n*eI vaststaat, dat het aan miltvuur lijdt, te slachten, in de hoop, dat het vleesch nog goedgekeurd zal worden. Dit is hoogst gevaarlijk, om dat daardoor bloed in de stallen komt en juist het bloed de smetstof in hoog ste concentratie bevat, waardoor bijna altijd ook ander vee wordt aangetast. Besmet beendermeel? Bij het uitbreken van de huidige miltvuurepidemie heeft de veeartsenij kundige dienst een nauwgezet onder zoek ingesteld en hoewel men geen be wijzen hiervoor heeft gevonden, meent men toch te mogen vermoeden, dat de ziekte in verschillende deden van ons land is verspreid door besmet beender meel. dat in het veevoeder is gemengd. In het algemeen moet geïmporteerd beendermeel aan bepaalde eischen vol doen en o.a. tot een bepaalde tempera tuur verhit zijn geweest, juist om be smetting te voorkomen. Ook voor be- mestingsdoeleinden wordt echter been dermeel geïmporteerd, dat uiteraard aan minder hooge eischen behoeft te voldoen, en dc mogelijkheid is niet uit gesloten, dat *n strijd met de voor schriften een mengbedrijf dit beender meel door veevoeder heeft gemengd. Dezer dagen heeft de minister van Economische Zaken tot wederopzegging verboden het vervoeren of doen ver voeren van dierlijk beendermeel en Wanneer het proces tegen Eiser, den voornaamsten beschuldigde, zal begin nen, staat nog niet vast. Zeker is het in ieder geval, dat de beide Engelschen persoonlijk niets met den aanslag te maken hadden. De eenige aangelegen heid, waarvoor zij zich voor den rech ter zullen moeten verantwoorden, is de beschuldiging, dat zij in Nederland een organisatie in het leven hebben geroe pen, welke in Duitschland onlusten moest verwekken en sabotage-acties enscèneeren met medewerking van reac- tionnaire kringen van het Derde Rijk. Wat gedaan is, aldus eindigde schout-bij-nacht Heeris, is geen verdienste, het is niet meer dan het vervullen van een plicht, waar voor geen bijzondere erkenning noodig is. Ons land heeft in deze tijden noodig de hulp en den steun van iederen Nederlander, zonder dat daarbij materieel voordeel of gewin een rol mag spelen. Ieder heeft samen te werken voor dat eene groote doel, het behoud van ons aller Vaderland als onafhanke lijk land en tot het, met inspanning van alle krachten in volledige, vrijwillige samenwerking overwin nen van de moeilijkheden, die ons reeds zijn opgelegd en wellicht nog zullen worden opgelegd. Samenwerking tusschen koopvaar dij en oorlogsniarine, gebaseerd op wederzijdsch vertrouwen, Is daar toe onmisbaar. Voor het Noorden en Midden Wind: zwak tot matig, Oostelijk; matire tot lichte vorst, 's nachts plaatselijk strenge vorst; nevelig tot helder of lichtbewolkte lucht: droog weer. Voor het Zuiden: Wind: meest matig. Oostelijk; lichte vorst tot temperatuur om het vriespunt; halfbewolkte tot betrokken lucht; geen neerslag van beteekenis. Dat onze Marine in de eerste plaats de taak heeft in geval van oorlog het grondgebied te verdedigen, zal wel niemand betwisten. Dit is haar militaire taak, doch daarnaast heeft zij een eco nomische. Ons land bestaat uit 4 op verschillende deelen van den aardbol gelegen gebieden, alleen door de zee verbonden. Deze zullen slechts als rijk in stand kunnen worden gehouden, wanneer van de zee als verbindingsweg gebruik kan worden gemaakt. In 1937 werd haar opgedragen de koopvaardijvloot de veilige vaart door de Straat van Gibraltar te garan- deeren. Hier zag men een duidelijk beeld, hoe Marine en koopvaardij tezamen met goed begrip van elks taak samenwerkten om zorg te dragen, dat de verbindingen op zee bleven gehand haafd. In een tijd als dezen, nu de oorlog een totalitair karakter heeft gekregen en hij niet meer is een strijd van weer macht tegen weermacht, doch van volk tegen volk, moeten alle krachten en hulpmiddelen, indien zulks noodig mocht blijken, ingezet kunnen worden. Ons land is voor een groot deel af hankelijk van den invoer zoowel van levensmiddelen als van grondstoffen en in oorlogstijd zal de invoer van be paalde artikelen nog belangrijk toe nemen (bijv, van ijzer en staal). De wijze, waarop deze invoer zal plaats kunnen vinden, zal afhankelijk zijn van de krachtsverhoudingen ter zee. De taak van het bureau Zeeverkeer. Het is een vraagstuk, dat den Marinestaf reeds geruimen tijd heeft bezig gehouden en als gevolg hiervan is tot stand gekomen het onder den Marinestaf ressorteerende Hoofdbureau Zeeverkeer met bureaux Zeeverkeer in de verschillende havens. Het doel hiervan is a. het regelen van het scheepvaart verkeer op een wijze, zooals geboden wordt door de economische en strate gische situatie b. het openhouden van aanloopwegen De Nederlanders in Lemberg Volgens bij het departement van Buitenlandsche Zaken ingekomen ambtsberichten zijn nog eenige te Lemberg woonachtige Nederlanders ra Berlijn aangekomen. Deze berichten betreffen consul on mevr. J. J. Broen, mevr, de Liefde en den heer J. Huig. De heer en mevrouw Menten zijn uit eigen verkiezing voor- loopig in Lemberg gebleven. Wat betreft de bescherming van het koopvaardijschip tegen dreigende ge varen, diene men te onderscheiden de hulpkruiser en het gewapende koop vaardijschip. Eerstgenoemde, een van geschutbe- wapening voorziene koopvaarder, wordt geheel, zonder bemanning van den ree- der overgenomen of gevorderd. Een commandant wiens naam moet voor komen in de officieele lijst der officie ren van de Marine voert het bevel, de geheele bemanning is aan de reglemen ten der krijgstucht onderworpen, m.a.w. de hulpkruiser is een oorlogsschip, waarvan de oorlogswimpel en vlag waait. De gewapende koopvaarder is en blijft daarentegen koopvaarder, hij heeft slechts geschut aan boord om zich tegen aanhouding en buitmaking te ver zetten. De bewapening heeft dus slechts een zuiver defensief karakter. Bij den bouw van verschillende koopvaardijschepen is in overleg van de Regeering met de reederijen er rekening mede gehouden, dat hierop eventueel geschut kan den geplaatst. Op de begrooting 1940 is 2.000.000 uitgetrokken geschut voor dit doel. Barometer alhier v.m. 8 uur 758 m.m„ v.m. 12 uur 758 m.m.; thermometer resp. -3 gr. en -1 gr. Celsius. Barometer na hedenmiddag 12 uur: stationnair.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9