aan Vuurzee te Amsterda Koolhoven-vliegtuig bij Pernis neergestort De buitenlandsche hulp- verleening aan Finland Haagsche Courant van Vrijdag 5 Januari 1940 DERDE BLAD, PAGINA 1. ri E.Kiderlehj Jenever I parachute- Gebouw van Vroom en Dreesmann vlammen Mislukte sprong Invlieger Th. H. Coppers verongelukt BINNENLAND ^7 officiëele voor in H II Twee verdiepingen door het vuur verwoest lederen dag vertrekken detachementen Zweed- sche vrijwilligers Tijdens een proefvlucht militaire autoriteiten - - I Geestelijke weerstand in dezen tijd Dr. J. A. Nederbragt Wat er overbleef van den Koolhoven-verkenner, welke bij Pernis neerstortte. 1 De „Statendam” zal worden opgelegd t De „Josif Stalin” overgenomen Weerkundige Waarnemingen Luitenant Coppers, die bij het ongeluk om het leven gekomen is, in gesprek met Frits Koolhoven. ISTESRMIDOAG om kwart It voor vier is nabij Pernis onder de gemeente Rotterdam een nieuw éénmotorig Kool hoven-vliegtuig van het type F.K. 56 rieergestort en totaal ver nield. De eenige inzittende van het toestel, de reserve eerste luitenanbvliegeir Th. H. Coppers, invlieger der Koolhoven-fabrie- ken, werd op slag gedood. Per Lilerflesch: o ÖA E KIDERLEH SCHIEDAM - - 'V nieuwe burgemeester van Voorburg '4r- /I een Uit de cockpit gesprongen. deze mislukte. in Blussching met twaalf stralen. I Het vliegtuig. wn middendekker, be- Naar wij van de zijde der Nederland- sche Scheepsbouwmaatschappij verne men, is de „Josif Stalin”, welke Zater dag j.l. haar proefvaart deed, thans door de opdrachtgevers overgenomen. het gevolg, dat dit der de bevelen der heeft opgevolgd. Zeer groote schade. der Heijde” behoefde doen. Over de oorzaak niets bekend. De De boterheffing. Het bedrag van de heffing erj steun- uitkeering op boter, is, behoudens tus- schentljdsche wijziging, voor de week van 4 tot 11 Januari vastgesteld op 80 cent per k.g. (onveranderd). Nadat eerst het sein „middenbrand” gegeven was, volgde later het alarm „groote brand”. Een groot aantal voer tuigen rukte daarop ter versterking aan, terwijl tevens de drijvende brand spuit „Jan van der Heijde” zich naar de Korte Prinsengracht spoedde. In totaal werd het vuur, dat inmiddels van buitenaf overgeslagen was naar de eerste verdieping, met niet minder dan twaalf stralen aangetast, waarvan er drie over een even groot aantal uit geschoven Magirus-ladders werden ge leid. De dienst op Amerika. Voor het onderhouden van den dienst op Amerika blijven de „Sommelsdijk” en de „Sloterdijk” aangewezen. De „Sloterdijk” is, gelijk men weet, in Denemarken in aanbouw. De brand aan boord van dit schip heeft de aflevering eenigszins vertraagd. Barometerstand van hedenmiddag 12 uur Hat dunne pijltje geeft den stand aan van gisteren Nationaal comité tot bestrijding van den handel in vrouwen en kinderen prof. dr. J. E. de Quay, voor den Cen- tralen Raad van Advies voor Ontwik keling en Ontspanningmej. mr. E. Ribbius Peletier, als lid der Eerste Ka mer mr. H. M. L. H. Sark, voor de Federatie van instellingen voor de on gehuwde moeder en haar kindmej. Rg Joh. Westerman, voor den Nationalen Vrouwenraad, terwijl mej. C. Thierry het secretariaat op zich genomen heeft (Reguliersgracht 114, Amsterdam). Om des tijds wille zijn bedoelde le zingen alle in een middag saamgevat en wel op Maandag 22 Januari, 2 uur, en worden gehouden in de groote zaal van het Jaarbeursgebouw te Utrecht. Als sprekers hebben zich bereid ver klaard dr. J. Lammerts van Bueren, mr. L. Einthoven, Z.Eerw. Henri de Greeve, mevr. Ch. L. Polak-Rosenberg, dr. J. van der Spek en K. Vorrink. De drukke Haarlemmerstraat te Amsterdam is gisteravond het too- neel geweest van een grooten uit- slaanden brand. Op den hoek van genoemde straat en de Korte Prin sengracht is gevestigd net uit vijf verdiepingen bestaande hooge win kelgebouw der firma Vroom en Dreesmann, welk pand drie percee- len beslaat. Voorbijganger maakte alarm. Het was tien minuten over acht, toen een voorbijganger vuurverschijnselen waarnam in een etalage aan den kant van de Korte Prinsengracht. Hij stelde onmiddellijk een brandmelder, welke zich in de omgeving bevindt, in wer king. De „Volendam” brengt de asch van wijlen Antony Fokker De asch van wijlen Antony Fokker, die op 23 December te New York is overleden, is aan boord van het Neder- landsche schip „Volendam” gebracht om naar Rotterdam te worden ver voerd. De urn met de asch is in een mahoniehouten kist geplaatst. Wegens onvoldoende emplooi. Naar wij vernemen heeft de directie van de HollandAmerika-lijn be sloten, het s.s. „Statendam” op te leggen. Eén van de redenen, welke tot dit besluit hebben geleid, is, dat men in verband met de bijzondere tijdsomstan digheden, niet voldoende emplooi voor het schip kan vinden. Zooals men zich herinneren zal, lag het oorspronkelijk in de bedoeling, de „Statendam" in de laatste week van December, dus korten tijd nadat het in Nederland was teruggekeerd, weer naar Amerika te doen uitvaren, doch later heeft men het vertrek tot Januari uit gesteld- Het schip zal ligplaats krijgen aan het Oostelijke gedeelte van de Wil- helminakade te Rotterdam. De „Nieuw-Amsterdam” ligt nog al tijd te New York. Daar zal het schip, naar men mag aannemen, zoo lang de oorlog duurt, wel blijven. stand en sterker volharding, om ieder voor zich in de branding van den tijd het bootje te houden in een vaste, doelbewuste koers. Het initiatief van bovenbedoelde fe deraties, bedoelt dan ook door middel van een werkcomité en door organi satie van een serie lezingen door be kende sprekers, van allerlei gezindte en richting, tot grooter inzicht en hel derder voorstelling der verschillende betrokken problemen te geraken. In het werkcomité hebben zitting ge nomen mr. H. de Bie, voor den Neder- landschen Bond tot Kinderbescher ming; ds. J. Beyerman, voor de Fede ratie van Vereenigingen voor geeste lijke volksgezondheid dr. J. Eykman, voor het Nederlandsche Jeugdleiders- instituutmr. A. de Graaf, voor het Motor liep onregelmatig. Het ongeluk gebeurde tijdens een of- ficieele proefvlucht voor militaire auto riteiten. Het vliegtuig van het type F.K. 56 is een éénmotorig toestel voor twee personen, dat gebruikt wordt als militair trainingstoestel voor gevorder de vliegers. Kort vóór het ongeluk ge beurde schijnt het inwoners van Schie dam te zijn opgevallen, dat de motor van het vliegtuig onregelmatig liep. In vlieger Coppers vloog toen boven deze gemeente om even later een duik vlucht te demonstreeren. Het vliegtuig kwam terecht op een stuk bouwland aan den Tijkenweg bij Pernis, op 5 km van het vliegveld Waalhaven. Brokstukken ervan vielen ook neer in het dorp. Het lijk van den verongelukten vlieger werd vlak bij het toestel aangetroffen. Een Roode Kruis-auto heeft het stof felijk overschot naar het Zuider-zieken- huis te Rotterdam overgebracht. Naar de oorzaak van het ongeluk wordt een nauwkeurig onderzoek inge- steld. Bij Kon. besluit is met ingang van 15 Januari a.s. benoemd tot burgemees ter der gemeente Voorburg: dr. J. A. Nederbragt. Dr. J. A. Nederbragt is 29 Februari 1880 te Heteren geboren. Van 1894 1907 was hij in een boekhandel en uit geverszaak werkzaam en van 1907— 1919 was hij parlementair overzicht schrijver van de „Standaard” en leeraar MO. Staatsinrichting. Intusschen had hij zich in 1913 als student aan de Nederlandsche Handels- hoogeschool te Rotterdam laten inschrij ven, waar hij de colleges volgde, totdat hij in 1918 aan die hoogeschool promo veerde tot doctor, een titel, toen voor de eerste maal aan een afgestudeerde van die hoogeschool toegekend. Op 3 Maart 1919 werd dr. Nederbragt be noemd tot referendaris aan het departe ment van Buitenlandsche Zaken en op 1 Juli 1921 werd hij bevorderd tot ad ministrateur en benoemd tot chef van de directie van Economische Zaken aan dat departement. Dr. Nederbragt was o.a. voorzitter van de commissie voor de handelsverdragen en correspondeerend lid van het econo mische comité van den Volkenbond. Tot 1933 trad hij herhaaldelijk als onder handelaar op bij het sluiten van han delsverdragen, o.a. te Ouchy en te Oslo. In 1934 werd dr. Nederbragt benoemd tot voorzitter van den havenraad te Danzig. Deze raad berustte op de arti kelen 19 tot en met 28 van het verdrag van Parijs van 9 November 1920, dat gesloten is tusschen Polen en de Vrije Stad Danzig. Dr. Nederbragt had van 19321934 herhaaldelijk deel uitgemaakt van com missies tot beslechting van geschillen tusschen Polen en de Vrije Stad Danzig en hij was o.a. arbiter geweest in een commissie, welke over vraagstukken van veredelingsverkeer van Danzig had te beslissen in een zeer groot aantal gevallen. Na de bezetting van Danzig door Duitschland heeft dr. Nederbragt deze stad verlaten. De voornaamste werken van dr. Ne- Werkcomité gevormd. Onder deze veelzeggende zinspreuk, nemen verschillende federaties, wier sociaal maatschappelijk arbeidsveld groote groepen van ons volk omvatten, het initiatief tot nadere bezinning over bestaande of mogelijke gevaren, waar mede de oorlog ook ons volksleven be dreigt. Door den nood van dezen tijd zijn vele mannen uit hun gezinnen en zaken opgeroepen tot den dienst. Dat kan niet anders, nu overal om ons land de oorlog in Europa hooger oplaait. Allerwege worden maatregelen getrof fen om ook voor ons land de economi sche ontwrichting, gepaard gaand met verarming en gebrek, tegen te gaan. Er zijn echter nog talloos veel an dere dreigingen op geestelijk en mo reel gebied, en ook die kunnen en moeten worden afgewend. Daarom moeten niet alleen het leger, maar ook de achterblijvenden werden opgeroe pen tot grooter waakzaamheid, tot meer gespannen activiteit inzake het zuiver houden van huwelijks- en gezinsverhou dingen. Het geldt hier bezinning op mogelijk nadeelige gevolgen van heel onze veranderde levens- en bestaans wijze, ook voor de achterblijvenden de vrouw, het kind, tenslotte heel de sa menleving van ons volk. Dat moet ge zamenlijk opstaan in grooteren weer- Verwachting tot den avond van 6 Jan.! Wind: meest zwak, OosteUjK: nevelig tot helder of lichtbewolkte lucht; droog weer; iets minder vorst ’s nachts; In het Noorden en midden 's namiddags om het vriespunt; in het Zuiden s'namiddags boven het vriespunt. -i- Toen na eenige minuten een aantal brandweerwagens verscheen, stond het gelijkvloersche gedeelte van het gebouw reeds in lichterlaaie. De groote win kelruiten waren met doffe knallen ge sprongen en lange vuurtongen kron kelden langs den gevel omhoog. Ook binnen woedde het vuur, dat in de winkelvoorraden een gemakkelijke prooi vond, met loeiend geweld. OSLO, Januari. lederen dag vertrekken detachemen ten van ongeveer 500 vrijwilligers uit Stockholm naar Tornea om zich bij het Finsche leger te voegen. De eerste afdeel ing heeft de Zweed- sche hoofdstad den achttienden De cember verlaten. De vrijwilligers zijn van alle klassen, werklieden, ingenieurs, zakenlieden, boeren enz. Hun leeftijd varieert van 19 tot 65 jaar. Velen hebben hun zaken verkocht of hun betrekking opgegeven en hun gezin in den steek gelaten om het bedreigde Finland te helpen. Ongeveer 50 officieren hebben in de grootere steden bureaux geopend, waar men zich kan opgeven voor het Fin sche leger. Vooral de laatste dagen, na de berichten over de groote over winningen van de Finnen en hun heldendaden is de stroom van vrijwil ligers toegenomen. De geestdrift voor dit land neemt met den dag toe. Van alle deelen van Zweden komen de vrij willigers. Zij zijn uitstekend geoefend in de wintersporten. In burgerkleeding gaan zij naar Tornea, waar zij in uniform worden gestoken en een korte militaire opleiding ontvangen. Vervol gens gaan zij naar het front in Noord- Finland. De Zweedsche organisatie heeft ook voor wapens gezorgd, waaronder be grepen zijn vliegtuigen en kanonnen. die naar Finland gaan, behooren fa milieleden van hooge militairen. Ook geestelijken trekken naar Finland. Het hoofd van de Zweedsche divisie is ge neraal Lindner en onderbevelhebber is kolonel Tamm. Beiden hebben reeds in 1918 in den Finschen vrijheidsoorlog gevochten. Zij commandeerden toen een ZweedschFinsche afdeeling. Tot de vrijwilligers behooren verder de zoon van den overleden aartsbisschop van Zweden. Saederblom en de schoon zoon van den Zweedschen minister president, Hansson. Bij het vertrek van de vrijwilligers uit Stockholm en an- •dere plaatsen vinden steeds groote de monstraties plaats De menigte heft liederen aan als „Ein fester Burg ist unset Gott” en Finsche en Zweedsche nationale liederen. Kreten als „Lang leve Finland”, „Wij vechten voor Zwe den” en „Kom volg ons” zijn dan niet van de lucht Ook in Noorwegen en Denemarken is de geestdrift voor Finland groot. Vele Denen gaan naar Malmö en Stockholm om dienst te nemen in de Zweedsche fhvisie. Volgens „National Tidende” bedraagt hun aantal ongeveer 400. Vele Deensche officieren hebben toestemming gevraagd dienst te mogen nemen in het Finsche leger, maar de regeering heeft dit geweigerd. Eenige reserve-officieren zijn echter toch ver trokken. In Noorwegen hebben offi cieren bureaux geopend in Oslo, Ber gen en Trondheim. Noorwegen heeft een ambulance-af- deeling gezonden, die bestaat uit 30 personen. Denemarken heeft dit voor beeld gevolgd. Zweden heeft twee ambulances gezonden, die in totaal uit ongeveer 250 personen bestaan. Door geldinzamelingen heeft men in de drie Scandinavische landen een bedrag van 15 millioen kronen bijeengebracht, verder kleedingstukken en levensmid delen. Het vuur ingesloten. Dank zij het feit, dat men er in kor ten tijd in slaagde, het vuur geheel in te sluiten, kpn de brand tot de beide benedenverdiepingen beperkt blijven. Het vuur werd namelijk, behalve van den beganen grond en over de ladders, ook van binnen nit bestreden, aange zien het den brandweerlieden, ondanks de sterke rookontwikkeling, gelukt was, tot het trappenhuis door te drin gen. Aan dit krachtige optreden is het toe te schrijven, dat de tweede en ook de daarboven gelegen verdiepingen voor het vuur konden worden gevrij waard en zelfs in het geheel geen scha de kregen. De benedenverdieping is geheel uit gebrand. De eerste étage is grooten- deels door het vuur verwoest. De vloe ren tusschen beide verdiepingen ble ven evenwel intact. Om half tien kon het signaal „brand meester” worden geseind. De nablus- sching nam nog verscheidene uren in beslag. geleden werden in Februari de eerste proefvluchten met dit type gehouden. De vleugel bevindt zich onder den romp, waarin hij als het ware is opge nomen. Direct buiten den romp buigt hij vrij sterk omhoog, zoodat de vleu gels zich op dezelfde hoogte bevin den als van een middendekker. De sta biliteit is door dezen constructies orm beter dan die van een laagdekker. De vleugel is vervaardigd van hout en is opgebouwd uit twee doosliggers met tri plex ribben en bekleed met triplex. De romp is van autogeen gelaschte stalen, naadlooze buizen geconstrueerd. De staartvlakken zijn, evenals de vleu gel, geheel van hout en onderling met den romp verspannen door stroomlijn draden. Vlieger van groote bekendheid heengegaan. eerste luitenant-vlieger Th. was reeds sinds eenige Officieren bieden hun ont slag aan. Vele Zweedsche officieren hebben hun ontslag aangeboden om voor de Finnen te vechten. Tot de officieren, DISTILLATEURS K <1 I De veranderingen in den algemeenert weerstoestand zijn gedurende de laatste paar dagen aanzienlijk kleiner geworden en verloopen daarbij minder snel. Het ge bied van hoogen luchtdruk over den Balkan handhaafde zich. De uitlooper hiervan, welke tot over het Noordzee gebied rtikt, nam in beteekenis toe. Daar de luchtdruk ten Zuiden van ons land sterker steeg dan ten Noorden, is de Oos telijke wind in kracht afgenomen en wordt de temperatuur thans voornamelijk be- heerscht door de straling. Daardoor waren de minimum-temperaturen in den afgeloo- pen nacht weer laag. De depressie over de Golf van Biscaya is flink opgevuld. Zonsopgang: 6 Jan. 8.11 uur. Zonsondergang: 6 Jan. 4.01 uur. Lantarens aan: 6 Jan. 7.38 u. v.mj 6 Jan. 4.32 u. nam. Hoogwater te Scheveningen. 6 Jan. ’s morgens 12 uur; nam. 12.20 uur. Morgen géén schietoefeningen op bet strand. De toeschouwers zagen, dat duikvlucht te lang werd doorgezet. Het gelukte den vlieger althans niet, het toestel horizontaal te trekken. Coppers heeft op 100 meter van den grond nog getracht, zich uit het neerstortende toestel te bevrijden. Met zijn valscherm sprong hij uit de cockpit, doch de reddingspoging mislukte. Waar schijnlijk is de afstand te kort ge weest om de parachute gelegen heid te geven zich te openen. Ook is mogelijk, dat de parachute aan het neerstortende vliegtuig is blij ven haken met het noodlottige ge volg, dat Coppers met het vallende toestel werd meegesleurd. Zeker heid hieromtrent bestaat echter niet. D®. F'iK' 56 b wn middendckker, be- aoeld als overgangsvliegtuig. Twee jaar -V' De „Jan van geen dienst te van den brand is nog aangerichte schade is zeer groot. Aangrenzende en omliggende percee- hebben hoegenaamd geen gevaar ge- loopen. Als voorzorgsmaatregel werd een belendende woning, waarin zich o a een zieke vrouw bevond, ontruimd Uiteraard trok deze brand in de dichtbevolkte buurt honderden nieuws gierigen, die door de politie op grooten afstand werden gehouden, De roeren zijn van staalbuis en staal plaat vervaardigd en met linnen be kleed. Het trimvlakje van het hoogte roer is in de vlucht verstelbaar. Aan het richtingsroer bevindt zich een op den grond verstelbaar trimvlakje. Het landingsgestel bestaat uit twee stijlen, die zoodanig zijn geconstrueerd dat zij de landingsstooten volledig opne men, waardoor opspringen, uitgesloten is. Voorts is het onderstel voorzien van Dunlop-middeldrukwielen en hydrauli sche remmen. De motorinstallatie bestaat uit een stermotor van 350500 P.K. (Wright Whirlwind). De besturing kan dubbel worden uit gevoerd in verband met de verschillen de doeleinden, waarvoor men het toe stel kan gebruiken. De stuurbeweging in de waamemersruimte kan gemak- kelijk worden weggenomen. De bewapening bestaat uit twee machinegeweren, die in de vleugels zijn ingebouwd, achter den achterligger. In de waamemersruimte kunnen 1 of 2 beweegbare mitrailleurs worden opge steld, terwijl onder den romp een bom- menrek kan worden aangebracht. De F. K. 56 kan uitgerust worden als lesvliegtuig voor meergevorderden, als vliegtuig voor schietoefeningen, als lichte bommenwerper, en als lichte verkenner. De zitplaatsen zijn overdekt door een doorzichtige, wegschuifbare kap. De maximum snelheid bedraagt 300 k.m. per uur. het practisch plafond 5800 meter, de actie-radius 800 k.m. Barometer alhier v.m 8 uur 761 m.m^ v.m. 12 uur 761 m.m.; thermometer resp. -8 gr. en -4 gr Celsius. Barometer na hedenmiddag 12 uur stationnair. Reserve eerste luitenant-vlieger Th. H. Coppers was reeds sinds eenige jaren invlieger bij de Koolhoven-fa- bneken N.V. en had als zoodanig in binnen- en buitenland groote bekend heid. Hu werd geboren in 1906 en was dus 34 jaar. In vroegere jaren was hij verbonden aan den Marine-luchtvaart- dienst m Ned.-Indië. Hij was o.m. de man, die destijds een bom heeft ge gooid op de „Zeven Provinciën” met oorlogsvaartuig ver- marine-autoriteiten 01 1 s o l-S

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9