perUXM DeW^KOER/ FINANCIEELE KRONIEK iïjm lavccc ^'"AKKERTJE BIOSCOPEN RADIONIEUWS i Grieperig HAAGSCHE COURANT VAN ZATERDAG 6 JANUARI 1940. DERDE BLAD, PAGINA 2. I RAI)IO-PROGRAMMA Zondag 7 Januari. Hilversum I 1875 m. en 414.4 m. Roxy. REDE OVER CONTRABANDE- CONTROLE. Cineac. I in (Van ónzen financieelen medewerker). „Bulldog 5.38* Boedapest 11.15 Eventueel ander station. van uit en 6.50 1 1 1 i I Apollo. „W ie is de vader?” In hei Apollo-theater wordt de succes film „Wie is de Vader met Ginger Ro gers en David Niven in de hoofdrollen, voor de zesde week geprolongeerd. Metropole. „Stanley en Livingstone”. Wederom wordt de groote karakterrol van Spencer Tracy als Stanley in de Afrika-film „Stanley en Livingstone” in Metropole Palace geprolongeerd. 5.25 Gewijde Herv. Kerkdienst. V.A.R.A. 9. uur v.m. Ber. 9.05 Tuinbouwhalfuur. 9.30 Orgelspel. 9.40 Causerie „Van Staat en Maatschappij”. 9.59 Ber. V.P.R.O. 10. -— Voor kinderen. 10.30 Doopsgezinde kerkdienst. groote liefde beleeft aan Renée, als deze van de schotwond is hersteld, terwijl Pierre, die niet op zichzelf heeft durven schieten, in de gevangenis zit. Daar is Rsymonde, de lichtzinnige vriendin van Edmond (prachtrol van Arletty), die hem verlaat en verraadt. En zooveel anderen nog, allen voortreffelijk getypeerd en ge speeld. Het is geen vroolijke, maar wèl een heel mooie en boeiende film, met een slot, dat alle leed doet vergeten. i en een bezoek Prins Bernhard aan de troepen. „Het meisje van ’t verre W e s t e n”. „De g o r i 11 a”. Roxy brengt ons deze week een goed en gevarieerd programma. Als eerste hoofdfilm draait „De gorilla” met Anita Louise cji „The Ritz Brothers”, die hier op meesterlijke wijze laten zien, wat het sur rogaat van een detective is, maar des te beter zijn zij als clowns, een rol, die hen alle drie als een tweede huid gegoten zit. De gorilla is een niet mak uitziend beestje, die de film een huiveringwekkend karak ter geeft. Na de pauze, Nelson Eddy en Jeanette MacDonald, het onafscheidelijke liefdes paar van het rollende celluloid. Prachtige zang, vlot spel, en een goed gegeven ma ken deze film een genoegen voor oor en oog. Nelson Eddy als Ramary, de bandiet, is een zeer verdienstelijke creatie. Jeanette MacDonald als de eigenares van een kroeg, is eveneens een schitterende rol, welke zij nog meer luister bijzet door haar prach tige stem. Voor de pauze actueele opnamen uit binnen- en buitenland. Amicitia. „M eisjes achter tralies” „M r. Moto slaat toe”. Na 20th Century Fox Movietone nieuws draait als eerste film „Mr. Moto slaat toe”, met in de hoofdrol den Japanschen detective Peter Lorre. Het verhaal gaat over de spannende jacht op makemono’s, welke tezamen een aanwijzing zouden geven waar het graf van Djengio Khan in de Isbiwoestijn zou zijn te vinden met voor sommigen als hoofddoel de daarbij begraven onderstelde schat te ontdekken en buit te maken. Doch Moto slaat te rechter tijd toe en Vernietigt de gezamen lijke zijden documenten. Na de pauze een reprise van „Meisjes achter tralies”, een Fransche film met vele voor de Fransche cineasten karakteris tieke mooie belichtingen. Door het verhaal is een dubbele liefdes geschiedenis verweven en als tendenz kan gelden de opvatting van den lateren tijd te verdedigen, dat de meisjes moeten wor den behandeld niet als gevangenen, doch als pensionnaires. City. „De groote vraag”. Naar den roman „Disputed passage” van Lloyd C. Douglas werd deze hooggestemde film vervaardigd. Er wordt in geteekend de cynische chirurg Forster, die als het hoogste menschelijke ideaal ziet: het die nen der wetenschap. Al het emotioneele heeft hij uitgeschakeld en een zieleleven van den mensch wijst hij met hautaine minachting van zich. Op eenzelfde wijze schoolt Forster zijn assistent Beaven en met succes, totdat plotseling bij laatst genoemde de liefde ontwaakt voor een Odeon. „La béte hum a in e”.. Het hoofdnummer in het fraai gerestau reerde Odeon-theater, „La béte humaine”, is meer geïnspireerd door den gelijknami- gen roman van Emile Zola („Het dierlijke in den mensch”), dan er een bewerking van. Niettemin is de bedoeling van den auteur ook in de film duidelijk naar vo ren gekomen. Het is het verhaal van den man, die, gesproten uit een geslacht van gewoonte-drinkers, erfelijk is belast en die een wanhopigen strijd voert de kwade elementen in zichzelf te onderdrukken. Steeds weer streeft hij naar het goede, maar steeds ook weer krijgen die duistere innerlijke machten de overhand op zijn wil. De vermaarde acteur Jean Gabin heeft van de vertolking van deze rol weer een zeer knappe creatie gemaakt en hij vindt krachtigen steun bij de charmante Simone Simon en bij Ledoux van de Co- médie Frangaise. Het voorprogramma brengt nieuws van het oorlogsterrein, waarbij beide kampen laten zien wat zij kwijt willen; interessant zijn de beel den van den ondergang van de „Graf Spee”. In het Nederlandsche nieuws neemt de winter een belangrijke plaats in. Er is verder een sensationeel sportfilmpje en een fraaie documentaire over Pompei, Na pels en den Vesuvius. Maandagavond a.s., om 9.35 uur Am- sterdamschen tijd, zal voor de B.B.C. over alle Engelsche zenders spreken prof. J. L. Brierly over „Contrabande-contróle”. Rembrandt. „De Spooktrein”. Met „De Spooktrein” brengt Rembrandt deze week een welkome reprise van één der best geslaagde voortbrengselen van onze Nederlandsche film-industrie. Door de samenwerking van een regisseur als Karei Lamac en een keurtroepje van voor treffelijke Hollandsche artisten, zooals Jan Musch, Adolphe Engers, Sara Heyblom. Louis Borel, Cissy van Bennekom e.a., is een rolprent geschapen, welke den toe schouwer anderhalf uur onafgebroken vasthoudt. De geschiedenis, welke genoeg zaam bekend verondersteld mag worden, biedt een uitermate geschikt terrein voor den cameraman, die door middel van fan tastische lichteffecten de spookachtige scènes met kundige hand accentueert. Frissche humor breekt ongemerkt op het juiste moment de hoog opgevoerde span ning. Het uitgebreide voorprogramma bevat Fox- en Polygoon-nieuws, een koddige één-acter „De prinses van de vischmarkt”, twee muziek- en showfilms en een teeken- filmpje „You’re an education”. Rex. „M assa-justiti e”. Een film, welke zeer de aandacht heeft getrokken, wordt deze week vertoond. Het is een reprise van Fritz Lang’s „Fury” (Massa-justitie), een felle aan klacht tegen het nog altijd niet geheel uit geroeide lynchen in Amerika, het voor eigen rechter spelen van de „massa”. Dat het een Amerikaansche film is, ver leent natuurlijk aan het effect ervan groote waarde. Spencer Tracy en Sylvia Sidney spelen er de hoofdrollen in. Dit is ook een van die indrukwekkende rol prenten, welke men gezien moet hebben In het voorprogram worden een aardige teekenfilm vertoond„The Captain and the Kids” en twee journaals. Dat Paramount brengt eenige opnamen Finland, Engeland en Denemarken. Pro- filti heeft fraaie opnamen van ’t Haag- sche Bosch in wintertooi en laat vervol gens beelden zien van o.a. de mijnont ploffing te Huisduinen van P~:J Studio. „Pip met vacantie”. In het Studio-theater wordt „Pip met vacantie”, met de kleine, groote ster Gloria Jean in de hoofdrol, voor de derde week geprolongeerd. West-End. „Filmstudiogeheime n”. Een onderhoudende amusementsfilm in kleuren, die door spel, zang en dans, vroo lijke grappenmakerij en door zwierige vertolking groote bekoring heeft. Al deze ingrediënten zijn handig vermengd tot een ontspanningsfilm, die alles bevat wat een goede amusementsfilm moet bevatten. Wat den humor betreft zijn 't de Ritz Brothers die alle eer voor zich opeischen en' hun dwaasheden in het „Kattenlied” en als de drie waternymphen zijn onweerstaanbaar. Maar er is meer dat deze film geslaagd doet zijn en dat de toeschouwer op hoogst aangename wijze bezighoudt. Er zijn zeer fraaie danscènes, aardigen zang, vlotte mu ziek en het geheel wordt met frischheid en chaime gebracht. Adolphe Menjou speelt er een hoofdrol in, n.l. die van een Holly- Programma Gem. Radiodistributie. Alle uitz. van Hilversum I. van Hilversum II. januari. III. Thalia. „Parijsche zeden”. „De huurlin g”. Donovan, een veteraan van menigen oorlog en revolutie, is in Parijs als „kin dermeisje” bij den millionnair, Foster ge- heeten, voor diens zoontje in dienst. In een komische scène verlost hij Foster uit een nachtclub, waarbij Donovan rake klappen uitdeelt. Twee Balkanpolitici hooren van Donovan’s moed bij het lei den van revoluties en doen hem een aan trekkelijk voorstel om hun koning te ont voeren. Donovan neemt het voorstel aan en samen met Foster gaat hij per vlieg tuig uit Parijs. Allerlei spannende avon turen volgen. Foster ontmoet gravin So nia (Gloria Stuart); er ontstaat een vriendschap tusschen beiden. Dol-gezellig is deze film van begin tot einde. De tweede film, „Parijsche zeden”, is een rolprent van het meer luchtige genre, maar niettemin zeer boeiend. Ook het bijzonder welgekozen voorprogramma be vatte naast het Paramount- en Eclair- journaal een muzikalen eenacter en den komischen twee-acter „Inkwartiering”. een voor de vrouwelijke bezoekers zeer interessant modefilmpje van Fox, met Amerikaansche wintermode en strand mode. Voor de dames valt er van de di verse creaties volop te smullen en aange zien de toiletten gedragen worden door louter beauty-queens, zullen ook de hee- ren gaarne deze modefilm in kleuren be kijken. Wanneer men eens het oor te luiste ren legt in de verschillende lagen onzer bevolking, of den oogen goed den kost geeft (hetgeen in de Kerstdagen en met den o ver gang van Oud en Nieuw niet moeilijk is geweest), dan komt men meer en meer tot de bedroevende over tuiging, dat, de goeden niet te na ge sproken, men in het algemeen niet het geringste besef heeft van den ernst van den economisch-financieelen toestand, waarin Nederland zich bevindt. Men leeft er op los, alsof er niets aan de hand is, alsof wij die onze staatsuit gaven ver over het milliard per jaar hebben moeten opvoeren, niet (noodge dwongen) een huishouding ver boven onzen stand voeren en alsof wij niet een zwaren wissel trekken op de koopkracht der huidige en toekomstige generaties. Men krijgt zeer sterk den indruk, dat men van den eenen dag op den anderen leeft, niet zoozeer uit een soort gevoel van „laat maar komen wat komen moet”, doch grootendeels uit pure on wetendheid. De schijnwelvaart, die in sommige bevolkingsgroepen als gevolg van een opleving in bepaalde bedrijfs takken heerscht, en de hooge mobili satie- en werkloosheidsuitkeeringen maken, dat dooreengenomen het schijn baar volksinkomen, ondanks den oorlog, wellicht nog is toegenomen. De Regee- ring echter geeft zich, helaas, weinig moeite, om de bevolking op den schijn dezer welvaart en op het noodlottige van haar houding te wijzen en, jammer genoeg, wordt in de pers naar verhou ding Veel te veel nadruk gelegd op en kele gunstige symptomen der oorlogs- conjunctuur en wordt met de dringende noodzaak tot de uiterste bezuiniging veelal de hand gelicht. Indien ons volk, en onze volks- en particuliere huishou dingen in het bijzonder, op deze wijze doorgaan, zal de reactie des te heviger zijn en zullen de aanslagen onzer directe belastingen en onzer half-gedwongen of gedwongen leeningen eerlang een bij kans niet te dragen druk opleggen. Het schijnt noodig, haast zonder ophouden te herhalen, dat slechts sparen en nog eens sparen dien druk zal kunnen ver lichten. En sparen beteekent vermin derd verbruik, opdat het gespaarde ten dienste kome aan de gemeenschap, d.w.z. daar waar het ’t nuttigst kan wor den aangewend voor onze militaire en economische defensie. Het zal thans wel niet meer lang duren, alvorens de Regeering met haar aangekondigde half-gedwongen leening a 4 pCt. voor den dag zal komen. Welis waar vertoont ’s Rijks kas een niet on aanzienlijke verruiming over de jaar wisseling, getuige den jongsten week staat der Nederlandsche Bank, waarin een verbetering der Schatkist-positie met ca. 82 millioen tot uiting komt, doch deze verbetering, afkomstig van de stortingen op de inschrijvingen op Schatkistpapier en op de mislukte Con- solidatieleening, is slechts een druppel in den emmer, die toch op de een of andere wijze gevuld moet worden. De Schatkist zal dan ook in intensieve mate op de geldmarkt moeten verschijnen en daardoor zal de drang tot consolidee- ring steeds grooter worden. Ik waag hierbij, de stelling te opperen, dat ook thans een vrijwillige leening nog kans van slagen heeft, indien men lessen der vorige emissie maar ter harte neemt. De leeningsbehoefte van den Staat zal immers zoo groot worden, dat men naar mijn meening zoo lang als maar eenigszins mogelijk is elk gedwon gen karakter van het opvorderen van koopkracht moet vermijden. Ik erken, dat mijn optimisme aangaande onze „financieele vaderlandsliefde” bij de eerste leening te groot is geweest. Zulks neemt niet weg, dat op het oogenblik een leening (laat ons zeggen 4% pCt. f even onder pari met vijf jaren verplich te niet-aflossing en gesteund door een krachtdadige patriottische propaganda) een behoorlijke kans van slagen zal heb ben. De Regeering zij dan ook dringend in overweging gegeven, alvorens den grooten stap naar een semi-gedwongen leening te doen, alsnog de mogelijkheid van een vrijwillige leening te bestudee- ren. Het heeft overigens zeer de aandacht getrokken, dat de laatste weken de druk op den gulden volkomen is geweken. De dollar beweegt zich niet onaanzien lijk beneden het peil (1.88 3/8), waarop het Egalisatiefonds door dollarverkoo- pen pleegt in te grijpen en bij Fonds en Nederlandsche Bank is dan ook geen verder goudverlies meer te constatee- ren geweest. De oorzaak dezer situatie ligt in het duister, doch gedeeltelijk mag men haar toch wellicht op rekening schrijven van ’t den laatsten tijd frap pante gebrek aan belangstelling voor Amerikaansche fondsen aan onze beurs. Wanneer er aan het Damrak in een 12.50 Eng. i.5o 3.20 Eng. 4.35') Motala. 4.50 Eng. 5.20 Br. VI. 6.05 Eng. 6.35 Parijs. 7.05 Eng. 7.30*) Beromünster. 8.20 Br. Fr. 9.20 Eng. 9.35 Br Fr. 10 20 Parijs. 10.50*) Boedapest. 11.20*) Parijs. Prgoramma IV. 8.uur v.m. Keulen 8.20 Eng 9.20 Keu len. 9.50 Duitschlandzender. 10.10*) Pauze. 11.20 Keulen. 12.20 uur nam. Br VI. 2.20 Duitschland zender. 4.20 Keulen. 4.35*) Boedapest. 5.20 Br. Fr. 6.20*) Beromünster 6.35 Br. Fr. 7.20 Keulen. 7.35 Gem R Distr I.— Pauze 8.45 Keulen 9.40*) Pauze. 10.20 Br. VI. 11.20 Duitschlandzender. doorgaans onbewogen markt nog eenige opleving valt waar te nemen, dan geldt deze niet Amerikaansche doch binnen- landsche fondsen. Deze voor Amsterdam zoo merkwaardige terughoudendheid tegenover de zoo geliefde „Yankees” is ongetwijfeld een weerspiegeling van de groote aarzeling, die ook in Wallstreet heerscht. Waaraan deze aarzeling haar oorsprong te danken heeft, is, in ver band met de groote bedrijvigheid in het Amerikaansche zakenleven, nog steeds een raadsel, doch wellicht is de sluier ietwat opgelicht door Roosevelt's jong ste verklaring, dat Amerika niet alleen welvarend kan blijven in een verarmde wereld een stelling, die in deze kolom men op andere wijze is aangeduid en wel metaan dezen oorlog kan niemand geld verdienen. Het is deze in het onderbewustzijn levende overweging, die ook aan de locale markt elke oorlogshausse-menta- liteit ontneemt en die de omzetten tot een minimum doet dalen. De opbrengst der beursbelasting te Amsterdam, de eenige index helaas waaruit de omzet eenigermate kan worden afgeleid, is in December tot de recordlaagte van 63.368 gedaald tegen 95.898 in Nov. en 141.250 in December 1938. De ver wachting van een aankondiging eener O.W.-belasting in Nederlandsch-Indië heeft ongetwijfeld mede er toe bijgedra gen, een hausse gebaseerd op de sterk verbeterde rentabiliteit van Indische ondernemingen te voorkomen. Naar ver luidt, zou deze belasting 35 pCt. bedra gen van de meerdere winst boven de gemiddelde winst der drie voorafgaande jaren en terugwerkende kracht hebben tot 1 September. Daar waarschijnlijk deze O.W.-belasting zal worden geheven van de winst minus de 25 pCt. ven nootschapsbelasting, zal de totale be lasting op de meer-winst dus ruim 51 pCt. bedragen. Vermoedelijk zal dit de Indische Schatkist heel wat in het laad- je brengen, naar verhouding waar schijnlijk aanzienlijk meer dan een O.W.-belasting in Nederland zou doen. Indië is er waarlijk nog niet zoo slecht aan toe. Men produceert er op sterk verhoogde capaciteit tegen in het algemeen zeer loonende prijzen en het is dan ook noodzakelijk, dat de Regee ring in de huidige omstandigheden een vergroot „aandeel in de winst” wordt toebedeeld. Een tamelijk bevredigend beeld leveren de Sumatratabak-vooruit- zichten. Eenerzijds vinden vrij behoor lijke verschepingen naar Nederland plaats en wordt tabak waarschijnlijk niet als contrabande beschouwd, zoodat Duitschland zijn ongetwijfeld nog gröote behoeften hier zal kunnen dek ken. Anderzijds vinden eind Januari te Medan veilingen plaats van voor Amerika bestemde tabakken, zoodat men ook van een behoorlijke Ameri kaansche afname, tegen waarschijnlijk zeer hooge prijzen verzekerd kan zijn. De groote Amsterdamsche wolfirma Fuhrmann en Co. is thans van een defi nitieve surseance verzekerd, al heeft zij ook buiten haar geheele kapitaal ad ƒ10 millioen nog minstens 7,8 millioen verloren. De surseance wordt wensche- lijk geacht, teneinde de nog steeds be staande groote goodwill voor de zaak te behouden. Er is ^een aanleiding, om vergelijkingen te trekken met Mendels- shon en Co. Fuhrmann en Co. was nu eenmaal uit den aard der zaak (als machtig internationaal wolconcern) zeer kwetsbaar en moest dus wel zwaar wor den getroffen door het uitbreken van den oorlog. Desondanks zijn ook hier niet de noodige voorzorgsmaatregelen getroffen. De zaak bleek reeds vóór den oorlog een groot gebrek aan liquiditeit te hebben vertoond, tal van activa waren ver boven hun marktwaarde in de balans opgevoerd en het bestuur meende, het wel zonder accountants van buiten te kunnen stellen drie groote fouten, welke zich thans op noodlottige wijze hebben gewroken. „De declaratie van het interimdivi dend der Koninklijke ad 5 pCt. tegen 6 pCt. verleden jaar moet, onder de huidige omstandigheden gezien de groote moeilijkheden, waarmede een internationaal concern als de Konink lijke te kampen heeft, als zeer bevredi gend worden beschouwd”. Capitol. „Sneeuwwitje”. Het sprookje van Sneeuwwitje en de zeven dwergen, waarvan men als kind droomde, is nu levende werkelijkheid ge worden in Walt Disney’s wonderbaarlijke schepping. Het is een prachtige kleuren film, waarin Sneeuwwitje in onzen eigen taal zingt en spreekt, al hebben de guiti ge dwergen Engelsche namen. Men ver- zuime vooral niet deze zeer bezienswaar- dige film te gaan zien. Het zeer gevarieerd voorprogramma brengt ons veel nieuws uit binnen- en buitenland door Polygoon’s wereldnieuws en Hollandsch nieuws door Profilti. Ver der bevat het programma nog een zeer interessante opname van Guadeloupe, een gekleurde Engelsche film „De onmisbare regisseur” en een echte Amerikaansche gooi- en smijtfilm: „De super speurders, waarom hartelijk werd gelachen. woodschen filmproducer. Het voorprogramma met om te begin nen een uitgebreid journaal, geeft voorts Popeye’s avonturen op de rolschaatsen en is nu of Forster’s ideologie inderdaad de juiste is, t.w., dat de mensch alleen weten schap van noode heeft. Door allerhande hartelooze machinaties weet hij de levens van de twee jonge menschen aanvankelijk te scheiden. Doch als Beaven bij een bom aanval ernstig gewond wordt. Forster een geslaagde operatie uitvoert, doch niet bij machte is de bewusteloosheid te doen wij ken. dan weet het meisje door een fluis terend woord te bereiken, dat Beaven de oogen openslaat, omdat innerlijk de vonk tot nieuw leven is ontstoken. Forster’s theorie heeft gefaald. Een film van een voortreffelijk gehalte, spannend van het begin tot het einde, waarin Akim Tami- roff, John Howard en Dorothy Lamour in hun rollen gaaf, ontroerend spel laten zien. Dit product, waarin nog even de ver schrikkingen van een luchtbombardement in felle realiteit naar voren worden ge bracht, is één van de grootste werken op cinematografisch gebied van den laatsten tijd. Flora. „Vermiste meisjes”. „De jonge p o 1 i t i e h e 1 d”. Na het wereldnieuws en een geestige klucht met Andy Clyde in de hoofdrol, wordt als eerste hoofdfilm vertoond „De jonge politieheld”, met Frankie Darro in de hoofdrol. Het is een spannend verhaal uit de misdadigerswereld. Een politie agent wordt doodgeschoten; zijn jongere broer jaagt net zoo lang achter de daders aan, totdat hij ze heeft gevonden en het recht zijn loop kan nemen. Na de pauze „Vermiste meisjes” met Harry Carey, Judith Allen, George Cleve land en Betty Compson in de hoofdrollen. Een cabaret-artiste wordt buiten haar wil bij een moord betrokken en verbergt zich, om aan de politie te ontkomen, op een schip. De kapitein wil haar, als zij in volle zee wordt ontdekt, aan de politie overleveren, maar de marconist die ver liefd op haar is geworden, weet uitstel te krijgen. In Hongkong wordt het meisje ondergebracht in een cabaret, maar Ame rikaansche toeristen ontdekken haar, zoo dat zij ook hier niet veilig is. Door een moedige daad weet zij een overval op het schip van haar vrienden te voorkomen en als zij gearresteerd zal worden, komt het bericht, dat de moordenaar in New York heeft bekend, zoodat zij vrij is. Asta. „M aria 11 o n a”. Voor de derde week wordt in het Asta- theater de film „Maria Ilona” geprolon geerd, met Paula Wessely en Willy Birgel in de hoofdrollen”. Rie Hellmig, de zangeres ziet haar suc cesvol optreden in dit repertoire even eens met een prolongatie bekroond. Corso. ,,’n Prachtexemplaar van 'n ma n”. „Vrouwenclu b”. Met de beide, elk in haar genre voor treffelijke films zet Corso een traditie voort wat betreft den goeden smaak ha- rer programma’s. „Vrouwenclub” is een typisch Fransch product met alle charme, welke de goede Fransche films stempelt. Ze speelt in een moderne vrouwenclub te Parijs, waar 150 inwonende meisjes, elk voor zich, worste len met de problemen van het leven. De een slaat er zich gemakkelijk doorheen (het meisje, dat haar vriend binnen smokkelt), anderen moet een zware tol betalen (de twee, die aan smerige, oude kerels gekoppeld worden). Een gevoelige, knappe film, vroolijke met droeve mo menten afwisselend. Prachtig is Valentine Tessier als de weldoende dr. Aubry, be koorlijk Danielle Darrieux, tragisch Else Argal. ,,’n Pracht exemplaar van ’n man” is een heerlijke, zotte film met Errol Flynn, May Robson en Joan Blondell in de hoofdrollen. K.R.O. 7.45 Ber. 8.ANP. 8.15 Vroolijk progr. 9.— Prijsvraag-luisterspel. 9.30 Rococo octet. 9.50 KRO-orkest 10.30 ANP. 10.40 Epiloog. 11.tot 11.15 Esperantonieuws. ENGELAND 391 m. en 449 m. (Na 6.20 n.m. ook 342 m.) 12.20 uur nam. Tooneel. 12.50 Pianovoordracht. 1.20 Ber. 1.30 Koperorkest. 2.tot 2.35 Novelty-septet. 2.50 Concert. 3.50 Variété. 4.20 tot 4 35 Ber 4.50 tot 5.35 Revue. 6.20 tot 6.35 Ber. 6.50 tot 7.20 Orgel en harp. 7.50 Concert. 8.15 tot 9.— Kerkdienst. 9.20 Ber. 9.35 BBC-Theaterkoor en -orkest. 10.35 Too neel. 11.05 Epiloog. 11.15 Concert. 11.55 Banjo-octet. 12.20 tot 12.35 uur v.m. Ber. PARIJS 1648 m. 12.05 uur nam. Viool- voordracht. 12.35 Pianovoordracht. 1.05 Zang 1.35 Vioolvoordracht. 2.05 Moyse- trio. 2.50 Variété. 3.35 Solistenkwintet. 4.20 Zang. 4.35 Variété 4.50 Tooneel. 5.50 Symphonieconcert. 7.40 Variété. 8.20 Too neel. 9.05 Nationaal orkest en Félix Rau- gel-koor. 10.20 Variété. 11.05 Trio. 11.35 en 12.05 tot 12.20 Gram.muz. KEULEN 456 m. 12.20 uur nam. Populair progr. 1.10 Muz. tusschenspel. 1.35 Popu lair concert. 2.45 Muz. tusschenspel. 3.20 Concert. 7.35 tot 11.20 Zie Duitschland zender. BRUSSEL Vlaamsch 322 m. 12.20 en 1.30 tot 2.20 uur nam. Lambrechts-orkest. 2.50 Gram.muz. 3.50 Kamerorkest. 5.50 Gram. muz. 6.35 Cello en piano. 7.20 en 7.45 Gram.muz. 8.20 Bont programma. 10.30 Gram.muz. 11.20 tot 12.20 Jazzmuziek. BRUSSEL Fransch 484 m. 12.35 uur nam. Gram.muz. 12.50 en 1.30 Alexvs-orkest. 1.50 tot 2.10 Gram.muz. 2.50 „The Desert song”, operette. 6.15 tot 6.20, 7.15 en 7.35 Gram.muz. 8.20 Voor soldaten. 8.50 „L’Ar- lésienne”, opera. 10.50 Dansorkest. 11.50 tot 12.20 Gram.muz. DUITSCHLANDZENDER 1571 m. 7.35 uur nam. Omroeporkest. Hans Bund’s orkest en Berlijnsch trio. 9.20 Ber. 9.50 Raatzke- kwintet. 10.20 Politiek overzicht, hierna concert. 11.20 Ber. Hierna tot 12.20 concert. Niets is beter in staat de tegenstrijdig- neden weer te geven, welke thans den aardbol beheerschen dan de Cineac. De bladen brengen dagelijks nieuws in over stelpende mate en wat door de veelheid hiervan mocht verloren gaan, wordt door de zichtbare projectie op het doek in het geheugen vastgelegd Dit heeft het jour naal op het geschreven woord voorvan een gemekkelijken stoel uit aanschouwt men het bonte weretdtooneel in een mi nimum van tijd met een maximum aan opneembaarheid. Wat thans in het repor- tagemateriaal domineert is met betreu- renswaardige vanzelfsprekendheid het oorlogsnieuwsDuitsche verkennings vluchten boven de Maginot-linie, Brit- sche bombardeurs zoeken na een aanval op de Duitsche bocht hun basis op, de trotsche „Graf Spee” in lichterlaaie, troepentransport der Japanners en een Russische luchtraid op Helsinki. Van gansch ander aanzien zijn de „zege ningen” van vorst Thialfhard- en kunst- rijden, ijszeilen en priksleeën, een zorge loos en gezond spel, waarin ons landje een groote plaats inneemt. Voorts een alleraardigst oerwoudfilmpje, verhalende de ervaringen van een menschenkind met chimpansé’s, een interessante reportage over de paardrijdende Amerikaansche jeugd en een Betty Boop-cartoon, ditmaal een zéér vroolijke noot. Maandag 8 Januari. Hilversum I 1875 en 414.4 m. Algemeen programma van de A.V.R.O. 8.uur v.m. ANP; gram.muz. 8.30 Orgel spel. 8.50 Gram.muz. 10.Morgenwijding. 10.35 Gram.muz. 11.Voor de vrouw. 11.10 Ensemble Jetty Cantor. 12.45 uur nam. ANP. 1.Gram.muz. 1.45 Sylvester-trio. 2.30 Omroeporkest. (Om 3.15 Perskroniek). 4.30 Disco-causerie. 5.30 Amusementsorkest. 6.15 Twilight Se- renaders. 7.Pianovoordracht. 7.35 Filrn- praatje 8.— ANP. 8.15 Concertgebouw orkest. 9.15 Tooneel. 10.— Utrechtsch Stedelijk orkest (opn.). 11.ANP. Hier na AVRO-Dansorkest. Hilversum II 301.5 m. N.C.R.V. 8.— uur v.m. ANP. 8.05 Schriftlezing. 8.20 Gram.muz. 10.30 Morgendienst. 11.— Christ, lectuur. 11.30 Gram.muz. 12.uur nam. Ber. 12.15 Gram.muz. 12.30 ANP. 12.40 Orgelspel. 1.40 Gram.muz. 2.— Piano en viool. 3.— Causerie „Wat de pot schaft” 3.30 Gram.muz. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gram muz. 5.15 tot 6.25 Voor kinde ren. 6.30 Vragenuur. (7.Ber.). 7.45 Gram.muz. 8.— ANP. 8.15 Christ, gem. zangver. „De Lofstem". 9.Lezing „Het Nederlandsch Bijbelgenootschap en de mo bilisatie”. 9.30 Hollandsch instrumentaal kwintet. 10.— ANP; actueel halfuur. 10.30 Vervolg 9.30. 11.10 Gram.muz. Ca. 11.50 Schriftlezing. ENGELAND. 391 en 449 m. (Na 6.20 n.m. ook 342 m.). 12.20 uur n.m. Orgelcon cert. 12.50 Gram muz. 1.05 Populair con cert. 1.20 Ber. 1.30 Medvedeffs balalaika- orkest. 1.50 tot 2.20 Revue. 3.20 Gevat, progr. 3.40 Concert. 4.20 tot 4.35 Ber. 4.50 tot 5.20 Pianoduetten en zang. 5.50 Carroll Gibbons' Band. 6.20 Ber. 6.35 Too neel. 6.55 tot 7.20 Revue. 7.40 tot 8.— Pianovoordracht. 8.20 Variété 9.20 tot 9.35 Ber 9.50 Het Telephone-trio. 10.05 Variété. 10.35 BBC-orkest. 11.10 Tooneel. 11.55 Dansmuziek. 12.20 tot 12.35 Ber. PARIJS. 1648 m. 12.20 uur nam. Jazz muziek 1.05 en 1.35 Vocaal duo. 2.05 Vioolvoordracht. 2.30 Fagotvoordracht. 3.20 Orgelconcert 3.50 Variété. 4.20 Too neel. 4.50 Zang. 5.20 Variété. 5.35 La so- ciété des instruments anciens. 6.35 Alt viool, harp en zang. 7.20 Lichte muziek. 7.50 Tooneel. 9.05 Symphonie-orkest. 10.20 Variété 11.05 Tooneel. 11.35 Pianovoor dracht. 12.05 tot 12 20 Jazzmuziek. KEULEN. 456 m. 12.20 uur nam. Omroep orkest. 1.15 Muz. tusschenspel. 1.35 Popu lair concert 2.45 Muz. tusschenspel. 3.20 Gevar. progr. 5.20 Gram.muz. 6.30 Do- brindt’s orkest. 7.35 tot 11.20 Zie Duitsch landzender. BRUSSEL (Vlaamsch). 322 m. 12.20; 1.30 tot 2 20; 5.20 tot 6 05; 6.50 en 7.20 u. nam. Gram.muz. 8.20 Fanny Elssler, die Tan- zerin”, operette. 10.30 tot 11.20 Gram.muz. BRUSSEL (Fransch). 484 m. 12.20 u. nam. Gram.muz. 12.50 en 1.30 Radio-orkest. 1.50 tot 2.20 Gram.muz. 5.20 en 8.— Ra dio-orkest. 6.35 Zang en piano. 7.05 Gram.muz. 8.20 Variété. 10.30 tot 11.20 Gram.muz DUITSCHLANDZENDER. 1571 m. 7.35 U. nam. Von Géczy’s orkest. 8.40 Berlijnsch Philharmonisch orkest. 9.20 Ber. 9.50 Wal- demar Hasz-kwintet. 10.20 Politiek over zicht; hierna: concert. 11.20 Ber.; hierna tot 12.20 Concert. Seinpost. „Kerels geven*^een kamp”. „De bruigom in angst”. Het Seinpost-theater biedt haar bezoe kers van deze week een uitstekend ver zorgd programma. Als eerste hoofdfilm draait „Kerels geven geen kamp”, met in de hoofdrol Mickey Rooney, de Metro Goldwyn Mayer-ontdekking, die in één slag beroemd werd door zijn knappe ver tolking in de film „Jongensstad”. Ook in deze film laat hij zich van zijn beste zijde zien. Het is een echte, spannende sport film. Deze rolprent speelt zich n.l. af rondom de paardenrennen in Amerika. Verdere medespelenden zijn o.a. Judy Garland, Ronald Sinclair, Sophie Tucker en Freddie Bartholomew. Na de pauze de nieuwe succesfilm wn Heinz Rühmann: „De bruigqm in angst”. Een film vol dwaasheid en komische si tuaties, die onophoudelijk den lachlust doen opwekken. Heinz Rühmann laat weer buitengewoon komisch spel zien; hij is in dit product op zijn best. De belangrijkste gebeurtenissen uit het buitenland brengt ons het Polygoon- wereldjournaal. Hilversum II 301.5 m. N.C.R.V. 8.30 uur v.m. Morgenwijding. K.R.O. 9.30 Gram.muz. 10.Hoogmis. Gram.muz. 12.15 uur nam. Causerie „De boerenziel 12.45 ANP. 1— Nieuwjaarswensch 1.30 Musiquette. 2— Vraag en antwoord. 2.45 Gram.muz. 3.I- Ziekenlof. N.C.R.V. 5.— Heelsum's Kerkkoor, muziek. 5.50 Nederl. I Olympia. „De Wildzang”. „De big van het vreemde- lingenlegioe n”. Deanne Durbin beeldt hier het kost schoolmeisje Gloria uit, die met recht zin gend door het leven gaat, ’t Is ’n film, die ons gevangen houdt van het begin tot het einde door die frischheid en levens lust, welke de jeugd kenmerkt „De big van het vreemdelingenlegioen”. Krachtige Marseillaansche dranken zijn de oorzaak, waardoor Fernandel bij het vreemdelingenlegioen terecht komt. Dat dit hem van zijn bazige vrouw, Toutoure genaamd, scheidt, is hem een bron van groote vreugde. Toutoure denkt er anders over en zoekt haar echtvriend overal. Fer nandel maakt een avontuur mee, waarbij zijn kameraden worden neergeschoten, hij onderscheidt zich op heldhaftige wijze en wordt hiervoor gedecoreerd met het legioen van eer. Het einde toont ons hoe ëen nu heel gedweeë Toutoure, eindelijk haar zoeken met succes bekroond ziet. Profilti-nieuws toont ons o.a. Holland op de schaats. Prins Bernhard, inspectee- rende de grenadiers, ergens in Nederland. Passage. „Hotel du Nord”. De groote bekoring van goede Fran sche films is doorgaans de uitstekende milieuschildering, de weergeving van een bepaalde sfeer en stemming en de knappe karakteristiek, naar innerlijk en uiterlijk van de figuren. Ook „Hotel du Nord” wordt vooral door deze eigenschappen tot een boeiende en ontroerende film de sfeer van de Parijsche volksbuurt en van het zooveelste rangs hotelletje is prachtig geteekend, evenals de verschil lende volkstypen in hun doen en laten, hun vreugde en leed. Het is een rijke verscheidenheid van menschen, doodge wone mannen, vrouwen en kinderen, die in Hotel du Nord den achtergrond vindt voor haar alledaagsche maar bij gelegen heid ook heftig bewogen en diep-tragische leven. Daar is de jonge Renée (prachtig gespeeld door Annabella), die met den jongeman van haar groote liefde (goede creatie van Jean Pierre Aumont) den dood zoekt in de schamele hotelkamer. Daar is de maatschappelijke schipbreukeling - Edmond (mooi gespeeld door Louis Jou- tneisje, een Chineesche. De groote vraag vet), die maar vergeefs zijn eerste A.V.R.O. 12.uur nam. Cyclus „Onze Weermacht”. 12.25 Viool en orgel. 12.45 ANP. 1.Mu sette-ensemble. 1.30 Causerie „De ge sprokén mailbrief” 2.tot 2.25 Boeken halfuur. 2.30 Concertgebouw-orkest en solist, (c.a. 3.15 Schilderijbespreking). 4.30 AVRO-Dansorkest. 4.55 ANP. V.P.R.O. 5.Gesprekken met luisteraars. V.A.R.A. 5.30 Voor kinderen. 6.Bravour Charme. 6.30 Sportpraatje. 6.45 ANP. Schaaknieuws. 7.03 Schuldig of onschul dig 7.28 Rosian-orkest. A.V.R.O. 8.ANP. 8.20 Amusementsorkest, klein koor en solisten. 8.50 Gram.muz. 9.20 Too neel. 9.55 Omroeporkest. 11.ANP, hier na AVRO-Dansorkest. 11.40 Gram.muz. Casino. „Bulldog Drummond neemt revanch e”. „De man, die wonde ren kon doe n”. „De man, die wonderen kon doen” is een fantastische film van United Artists, door Lothar Mendes geregisseerd naar een verhaal van den beroemden Engel- schen romancier H. G. Wells. Roland Young, als de man, die tot wonderdoen in staat is, bemerkt deze gave in een obscuur cafétje, waar hij demonstreert, dat een petroleumlamp omgekeerd ook kan branden. Alles wat hij wenscht kan hij nu voor den dag tooveren. Natuur lijk begint hij met katten en konijnen, maar het eindigt iets minder rustig als hij wenscht, dat de aarde moet stilstaan. Dan worden alle wetten der zwaarte kracht meteen waardeloos en een ware chaos ontstaat. Men moet de fantasie van een Wells hebben om zooiets uit te den ken. Als eerste hoofdfilm John Barrymore, Louise Campbell en John Howard in de spannende Paramount-film Drummond neemt revanche”. In het voorprogramma o.a. Paramount en Polygoon journaals. Centrum. „Het balboekje”. „De vlucht voor het h u w e 1 ij k”. In het bekroonde werk van Julien Du- vivier „Het balboekje” is een zeer apart gegeven verwerkt. Een jonge weduwe krijgt toevalligerwijze haar eerste bal boekje weer eens onder oogen. Zij besluit om al haar danspartners, die in het boek je vermeld staan, na al de jaren, dat zij deze uit het oog verloren heeft, weer op te sporen en een bezoek te brengen. We krijgen al deze ontmoetingen stuk voor stuk te aanschouwen en zien, hoe of de vroegere aanbidders terecht gekomen zijn in de wereld. Al deze verschillende scènes worden gespeeld door een keur van de beste Fransche artisten, zooals Harry Baur, Pierre Blanchar, Fran^oise Rosay, Louis Jouvet en de komiek Fer nandel. De tweede hoofdfilm, „De vlucht voor het huwelijk”, is een vlotte, Amerikaan sche comedie met Joan Crawford en Clark Gable. Paramount gaf nieuws van de beide fronten en Profilti verzorgde de binnen- landsche actualiteiten. Progr. I Progr. IIAlle uit* Zondag 7 Programma 8.30 uur v.m. Br. VI. TJ.M Br Fr. 12.50 uur nam. Eng. 1-50 Parqs. 2- Eng. I -UU/.V. 435 Br Fr- Eng 8.35 Keulen. 9.20 Eng 9.35’) Boe dapest10.20 Br. VI. 11.20 Eng. Nieuwjaarswensch. KRO-Kamerorkest. 4 8.30 uur v.m. Br. 2.3'5” Pauze' 4.20 Eng Br. VI. 11.20 Eng. Programma IV. 8.30 uur v.m. Pauze. 9.20 Br. Fr. 10.20 12.20 uur nam. Br. VI. 2.20*) Pauze. 2.35 Br VI 3 50 Keulen. 5.35*) Boedapest 5.50 Parijs. 7.35 Gem. R. Distr. 8.— Div. 8.35 Br. Fr. 11.20 Duitschlandzender. Maandag 8 Januari. Programma III. 8.uur v.m. Br. VI. 9.20 Eng. 11.20*) Pauze. 12.20 uur nam. Parijs. Parijs. 2.—*) Pauze.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 10