DE TOCHT VAN AMSTERDAM OVER HET IJSSELMEER NAAR KAMPEN Premie voor onze abonné's LUCHTVAART AGENDA LAATSTE BERICHTEN Haagsche Courant Wereldatlas HAAGSCHE COURANT VAN WOENSDAG 17 JANUARI 1940. VIJFDE BLAD, PAGINA 2. Postvluchten Holland-lndië BRIEFWISSELING DE IJS Naam Adres Woonplaats PE „REIGER” OP WEG NAAR ZUID-AFRIKA DRIE SCHEPEN IN HET BEKNELD NEDERLAND EN DE INTERNATIO NALE TOESTAND. PRINSES JULIANA BEZOEKT TENTOONSTELLING DE VERNIETIGING DER BRITSCHE DUIKBOOTEN Haagsche Courant Wereldatlas Deel 3 en 4 GEEN VERKOOP VAN AMERIKAAN- SCHE SCHEPEN NAAR HET BUITENLAND DE „FRIESLAND” VERLOREN DE FINNEN MELDEN SUCCESSEN DE IJSBANEN HET ITALIAANSCHE OORLOGS MATERIAAL VOOR FINLAND DE DIPLOMATIEKE CONFERENTIES TE BRUSSEL BEMANNING VAN ITALIAANSCH SCHIP AAN LAND GEBRACHT DE „EXETER” BIJ DE FALKLANDS- E1LANDEN BIJEENKOMSTEN, LEZINGEN, ENZ. Dik ijs. RUIM 100 OPVARENDEN VERMIST. De De „Friesland” gezonken. „Zeg BON en „De liefde- Van de Huishoudschool der Vereeniging „Licht, Liefde, Leven”. Positie der vliegtuigen op 16 Jan. Uitreis: „Pelikaan”. Alexandrië. „Wielewaal”, Rangoon. (Deze vliegtuigen worden resp. 21 en 18 dezer te Batavia verwacht.) Thuisreis: „Oehoe”, Rangoon (wordt 20 Jan. te Napels verwacht). „Nandoe”, Napels. PRINS AAGE NIET NAAR FINLAND. PARIJS, 17 Januari (Havas). Prins Aage van Denemarken ontkent, dat hij dienst zou hebben genomen in het Fin- sche leger, zooals onlangs is gemeld. Niettegenstaande zijn groote sympathie voor Finland, acht prins Aage het zijn plicht, zijn post in het Fransche vreem- delingen-legioen te behouden. Met geweldige kracht kwam een groot ijsvlak aandrijven. Aanvankelijk was de reis voorspoedig. Uitloting. Crédit Foncier Egyptian 1903. (Uitloting van 15 Dec 1939). Van de aan ons opgegeven nummers is niets uitgeloot RADIOBOODSCHAP VAN DEN PAUS. VATICAANSTAD, 17 Jan. (Havas). De Paus zal op 1 Februari een radio boodschap richten tot de Nieuwzeeland- sche katholieken, ter gelegenheid van de sluiting van het Eucharistisch Con gres te Wellington. A. B. K. F. v. d. W. A. J. M. L. Op uw lot viel geen prijs. MeJ. R. de B. Probeer het eens met water en ammonia. waren dooi de militaire situatie, welke door Duitschland aan de grenzen van beide landen was geschapen. Ook wijst men er op. dat pressie tot den zenuwoorlog behoort en dat België en Nederland n.et de eenige landen zijn op wie door Duitschland druk wordt uitgeoefend. (straat- Vasseur HELSINKI, 17 Januari. (Reuter.) Volgens hier ontvangen berichten heb ben de Russen hun stellingen nabij Ki- tela. ten Noorden van het Ladogameer, prijsgegeven. Nabij Salla hebben de Finnen een Russischen aanval afgesla gen en daarna een tegenaanval onder nomen. De Finnen hebben ook de stad Kursu heroverd, doch nabij Viitavara hebben zij zich teruggetrokken op nieu we stellingen. De baan van de Haagsche Ijsclub is vanavond gesloten. Die van de Nieuwe ’s-Gravenhaagsche IJsvereeniging zal vanavond alleen open zijn, als het niet gaat sneeuwen. Gemiddeld was het Ijsselmeer be dekt met een ijslaag van 35 tot 40 c.m. dikte. De schepen hebben geen radio- zendinstallatie aan boord, doch wel een ontvangtoestel. D» hiervoor benoodig- de batterijen waren echter vrijwel uit geput. Vanmiddag om twee uur kon men van uit Urk den eersten ijsbreker zien. De ijsvlet van Urk is omstreeks kwart voor twaalf bij de schepen aangeko men en vanmiddag om twee uur was de vlet er nog. EEN GIFT VAN 5000 POND STERLING VOOR FINLAND. LONDEN, 17 Januari. (U. P.) „Evening Standard” bericht, dat een on bekende aan den Finschen gezant Gri- penberg 5000 pond sterling voor Finland heeft overhandigd. Volgens het blad vroeg een bejaarde man met grijs haar aan het Finsche ge zantschap den gezant te spreken, hij weigerde echter zijn naam te zeggen. Hem werd verteld, dat de gezant nie mand zonder afspraak ontving, waarop de oude man antwoordde: „Ik denk, dat hij blij zal zijn mij te zien” Gripenberg stemde toe den man te ontvangen, die na den gezant de hand geschud te heb ben, hem feliciteerde met de gevechts- kwaliteiten van de Finnen. „Ik weet niet wat voor stappen de Britsche regeering heeft gedaan om uw land te helpen, maar onderwijl zou ik gaarne deze kleine bijdrage willen schenken”. Daarop haalde hij 5000 pond sterling in bankbiljetten uit zijn overjas Gripenberg vroeg hem zijn naam, zoo- dat de Finsche regeering hem zou kun nen bedanken. De oude man antwoordde echter: „Wie ik ben is onverschillig”. JONGEN TUSSCHEN HEK EN AUTO BEKNELD. Vanmiddag om ruim 12 uur is een ienjarige jongen, die op het trottoir bij den Boulevard Heuvelink te Arn hem liep, door een auto, welke op den afrit van de brug was geslipt, aange reden. De jongen werd tusschen de auto en een tuinhek gedrongen. Het kind is zwaar gewond beide beenen braken naar het gemeenteziekenhuis vervoerd. BERN, 17 Januari. (Havas.) In tegen stelling met vorige berichten verneemt de correspondent van de „Basier Nachr.” te Berlijn, dat het Italiaansche oorlogsmateriaal, dat naar Finland was gezonden, zich nog op Duitsch gebied bevindt. BRUSSEL, 17 Januari. (U.P.) In of- ficieele kringen weigert men commen taar te geven op de bezoeken, welke gisteren door de Engelsche, Fransche, Duitsche en ook Spaansch'e ambassa deurs aan het departement van bui- tenlandsche zaken zijn gebracht. De publieke opinie hecht veel belang aan deze bezoeken, welke er als diploma- tieken offensieven uitzien. Er gaan geruchten, dat de komende dagen mogelijk een nieuwe ontwikke ling met betrekking tot de Belgische positie ten opzichte van de belligeren- ten zullen brengen. Officieel wordt hieromtrent echter niets medegedeeld. LONDEN, 17 Januari. (Reuter.) De reddingbooten van Walmer en Margate hebben de gehgele, 30 leden tellende bemanning van het Italiaansche stoom schip „Premuda” (4427 ton), dat aan de Z.O. kust was gestrand, in veilig heid gebracht. Tengevolge van een misverstand, meende men aanvankelijk, dat dit Ita liaansche schip in botsing was geko men met het lichtschip „Brake”. De naam van het schip, dat met het licht schip in aanvaring is geweest, is nog steeds niet bekend. Het lichtschip drijft nog. Toen men Urk naderde, is het ijs los geraakt en gaan kruien. Met geweldige kracht kwam een groot ijsvlak aandrij ven en stootte dit tegen de schepen. De drie vaartuigen raakten in het ijs be kneld, waarbij de flanken werden inge drukt. De „IJssel” en de „Holland” stootten lek De spanten kraakten op angstige wijze en een groote hoeveel heid nagels vloog naar alle kanten uit de platen. Het was op de schepen een angstig oogepblik, doch het bleek spoe dig, dat de schade niet zóó groot was, dat direct gevaar voor zinken bestond. Met de machinepompen konden de vaartuigen drijvende blijven. Gelukkig kwam spoedig het ijs tot rust. De bemanning van de „Friesland” begaf zich op het ijs, daar gevaar voor onmiddellijk zinken bestond. Het bleek echter, dat de „Friesland” zóó vast in het ijs beklemd zat, dat het schip niet zonk, ondanks het feit, dat het water spoedig tot aan het dek stond. Tot vanmorgen, toen de A.N.P.- redacteur van de schepen vertrok, was de „Friesland” nog niet gezonken. De bemanning van het schip begaf zich, nadat zij haar bagage, voorzoover deze bovendeks was, van boord had gehaald, over het ijs naar de „IJssel” en de „Holland”, aan boord van welke sche pen zij voorloopig werd opgenomen. De wind wakkerde gistermiddag nog meer aan en liep, ruimende, om van het Noorden naar het Oosten. Het ijs kruide echter niet meer, en hoewel de positie van de „Holland” en de „IJs sel” moeilijk was, bestond er geen di rect levensgevaar voor de opvarenden, terwijl de schepen wel drijvende zullen blijven. H.K.H. Prinses Juliana heeft heden middag een bezoek gebracht aan de tentoonstelling van de Huis houdschool der Vereeniging „Licht, Liefde, Leven” in de Vinkensteyn- straat 141. KOUDE-RECORD TE MOSKOU. MOSKOU, 17 Januari. (D.N.B.) Sedert 100 jaar is te Moskou de temperatuur niet zoo laag geweest als de laatste da gen. Gisteravond daalde de temperatuur tot 44 graden onder nul, hetgeen voor Europeesch Rusland een zeldzaam koude-record beteekent. De abnormale koude heeft het stads bestuur van Moskou voor een moeilijke taak geplaatst. Bijzondere maatregelen zijn noodig voor de levensmiddelenvoor ziening. TOESTEL GISTEREN TE KHARTOEM. De „Reiger” is op haar vlucht naar Zuid-Afrika gistermiddag na een prachtigen en zeer rustigen toqht om 3.50 uur, (Amsterdamsche tijd), te Khartoem aangekomen. Hiermede is de tweede étappe van de reis afgelegd. Heden wordt naar Nairobi gevlogen. Deze tentoonstelling omvat: a. Werk der leerlingen van den tweejarigen dag- cursus met vervolg avondcursus; de tweejarige avondopleiding voor kinder juffrouw, de cursussen voor huismoe der; b. verschillende raadgevingen op huishoudelijk gebied, vooral op welke wijze te bezuinigen is en waarop bij de voeding zeker gelet moet worden; c. een gedeelte van het nationaal reizend museum voor ouders en opvoeders, n.l. voor voeding en kleeding. Van Khartoem vertrokken naar Juba. Na den nacht in Khartoem te hebben doorgebracht, is de „Reiger” hedenoch tend om 5.30 uur (Amsterdamschen tijd) vertrokken naar Juba. Juba is de eerste halteplaats op de derde étappe van Khartoem naar Nai robi. Om 8.15 uur (A.T.) passeerde het toe stel Malakal. De inzittenden zagen een kudde van tientallen olifanten. Om half elf (A.T.) zou de „Reiger” in Juba landen. Vandaar zal rechtstreeks naar Nairobi, het eindpunt van de derde étappe, worden gevlogen. Van Juba vertrokken. De „Reiger” is heden te 11.20 uur (van Juba vertrokken voor de laatste étappe van dezen dag. Het vliegtuig zou omstreeks half vier vanmiddag te Nairobi landen en daar tot mor genochtend blijven. immers elk schip had een vermogen van 250 p.k. Bij Pampus kwam de eer ste tegenslag. De „Friesland” raakte bekneld, waardoor één van de spanten aan bakboord ontzet werd. Hierdoor was het niet meer mogelijk, dat dit schip voorop voer. Zijn plaats werd ingenomen door de „IJssel”, waar van de voorsteven op ijsbreken gebouwd is Opgestuwd door de „Holland” wist de „IJssel” een ;cmiddelde snelheid van vier k.m. per uur te bereiken Achter aan voer de „Friesland”. Tot ten Zuiden van Urk ging alles uitstekend. Slechts zelden behoefden de schepen te stoppen om ruimte te maken en met een aan loop op een ijsbarrière te overwinnen. Ten Zuiden van Urk echter had de Oos tenwind groote ijswallen gevormd. De tegenstand was hier zeer sterk en het bleek weldra, dat het niet mogelijk was. voor het vallen van den avond Kampen te bereiken; in tegendeel, men was om half elf des avonds niet veel verder op geschoten, zoodat besloten werd, den nacht tusschen het ijs door te brengen. Bij het aanbreken van den dag, Dins dagmorgen, begon de tocht opnieuw. Het ijs bood nu zeer sterken tegen stand en slechts voetje voor voetje kwamen de schepen vooruit, tot om half twaalf het noodlottig ongeval ge beurde. CHINEEZEN BESCHULDIGD VAN GEBRUIK VAN GIFGAS, TOKIO, 17 Januari (Do'mei). Vol gens een van het gevechtsterrein ont vangen telegram, hebben de Chinee- zen, teneinde te trachten den Japan- schen opmarsch in de provincie Kwangsi tot staan te brengen, uit hun stellingen nabij het froht te Nanning, gasgranaten afgevuurd, doch schade werd door de doeltreffende tegenmaat regelen der Japanners tot een mini mum beperkt. Een redacteur van het A. N. P. heeft aan boord van het vracht- en passagiers schip „Holland”, welk schip met de „Friesland” en de „IJssel” Maandag ochtend vroeg uit Amsterdam was ver trokken om te trachten het ijs op het Ijsselmeer te breken en Kampen te be reiken, den tocht op het meer meege maakt. Door Parmentier opgemerkt. Dinsdagmiddag om twaalf uur be merkten de opvarenden van de sche pen het K.L.M.-vliegtuig PH-ACT, dat, bestuurd door Parmentier, naar Urk vloog en ook de schepen had opge merkt. Het vliegtuig cirkelde eenige malen boven de schepen en verdween daarna spoedig uit het gezicht. Aan boord van de „Holland” en de „IJssel” vroeg men zich af of Parmen tier zou hebben begrepen, in welke po sitie de schepen zich bevonden. Men had geen verbinding met den wal, doch de A.N.P.-berichten, die ’s-avonds te acht uur per radio werden uitgezon den, gaven het antwoord. Hieruit kon men opmaken, dat men in Amsterdam wist, dat het convooi in het ijs vast zat. Hoewel men ruimen leeftocht had meegenomen, was de voorraad voedsel aan boord niet zeer groot. Reeds giste ren leefde men in zekeren zin reeds op rantsoen. De nacht van Dinsdag op Woensdag werd in angstige spanning aan boord doorgebracht. Men vreesde, dat het ijs opnieuw zou gaan kruien, waardoor ook de „Holland” en de „IJssel” wel- eens in zinkenden toestand zouden kunnen geraken. Gezien de felle koude en den hevigen wind zou er dan ernstig levensgevaar voor de in totaal 36 personen, die zich aan boord van de beide schepen bevonden, kunnen ontstaan. De wind nam echter af en toen het vanmorgen dag werd, was de wind geheel gaan liggen. Engelsche en Fransche persstemmen. De Engelsche bladen blijven be schouwingen wijden aan de bedreiging, waaraan, naar hun oordeel, België en Nederland blootgesteld blijven. Men merkt op, dat het gevaar niet grooter geworden is, maar wijst op het torpe- deeren van de „Arendskerk” en meent, dat deze daad er op zou kunnen wijzen, dat Duitschland zich thans aan alle Nederlandsche schepen wil vergrijpen of als onderdeel van de intimidatie- campagne tegen de kleine neutralen, dan wel om een nieuwe phase van den duikbootoorlog in te luiden. Algemeen brengt men hulde tean de houding van krachtige vastberadenheid van Neder land en België, welke, naar men meent, ook in Duitschland indruk ge maakt zal hebben. De Fransche bladen wijzen er op, dat de Belgische en Nederlandsche maatregelen ten volle gemotiveerd De „Friesland”. Erger was de „Friesland” er aan toe. Dit vaartuig voer, zooals ge zegd, ruim 50 meter achter de beide andere schepen. Toen het ijs begon te kruien, werd de „Fries land” omhoog getild en volkomen door het ijs ingedrukt. In de machinekamer sprong een stoom- leiding. Het gelukte den machinist, den heer de Jong, slechts met moeite op het allerlaatste oogen- blik uit de machinekamer te vluchten. De ketel liep onmiddellijk leeg, zoodat ook het vuur gedoofd moest worden. Het schip maakte op vele plaatsen water en het was niet mogelijk de lekken te stoppen. De schade is zeer groot. De dekken stonden, doordat het schip aan beide kanten geheel was ingedrukt, bol en de brug was gebroken. Aanvankelijk was de reis, welke Maandagochtend om 6 uur was aan gevangen, voorspoedig. Slechts bij Dur- gerdam en bij Pampus hadden de sche pen werkelijken tegenstand te over winnen. Er werd gevaren in kiellinie. Voorop de „Friesland”, welke uitgerust was met een ijsploeg, daarachter de „Holland” en vervolgens de „IJssel”. Op de achterstevens der schepen was een stalen constructie aangebracht, waarin de voorstevens van het volgende schip pasten. Hierdoor was het mo gelijk het machinevermogen der drie schepen te combineeren, zoodat het to taal bereikt kon worden van 750 pk.; Nader wordt van Urk gemeld: Het staat thans wel vast, dat één van de drie schepen van het convooi over het Ijsselmeer, de „Fries land”, zóó zwaar door het ijs is gekraakt, dat het’ schip is ge zonken. Het schip moet geheel als verloren worden beschouwd. De ijsvlet, welke vanmorgen in plaats van naar Kampen naar de schepen is gegaan, bevindt zich nog steeds bij de vaartuigen. Volgens te Urk ontvangen bericht heeft de bemanning van de schepen, die zich thans op de „Hol land” en de „IJssel” bevindt geen di recte hulp meer noodig. Wanneer men vannacht hulp noodig zou hebben, zou den met fakkels lichtsignalen worden gegeven. De beide ijsbrekers, de „Daniël Goed koop” en de „Wilhelmina Goedkoop” (de „Ijsbeer” is niet op weg naar Urk), die vanmorgen om half zeven uit de hoofdstad waren vertrokken, waren om half vier nog niet bij de schepen aange komen. De directie van de reederij Kop pe hoopt evenwel, dat de ijsbrekers van daag nog op de plaats, waar de schepen in het ijs zitten, zouden aankomen. NEW YORK, 17 Januari (Reuter). De „New York Times” publiceert een bericht uit Buenos Aires, volgens het welk de Britsche kruiser „Exeter” te Port Stanley, op de Falklands-eilan- den, op het strand is gezet. De veron derstelling wordt geopperd, dat het oorlogsschip gebezigd zal worden als een fort om de eilanden te beschermen tegen een mogelijken Duitschen aan val van de zee uit. Naar aanleiding hiervan wordt in gezaghebbende kringen te Londen ver nomen, dat de „Exeter” nergens op het strand is gezet. NEW YORK, 17 Januari. (Reuter.) De correspondent van de New York Times te Washington bericht, dat het departement van buitenlandsche zaken een gereserveerde houding blijft aan nemen ten aanzien van de toestemming van de maritieme commissie om acht schepen van de United States Lines aan een Noorsche maatschappij te verkoopen. In officieele kringen vreest men, dat dit zal worden beschouwd als een mo reel verbreken van de neutraliteit. Eenigen tijd geleden heeft het mi nisterie verboden schepen aan een Belgische maatschappij te verkoopen. 18 j.) „Vereen. Protestantsoh Nederland”. Geb. „Rehoboth", Hobbemastraat 1. 17 Jan. 8 u„ getuigenisavond. Spr. ds. D. A. van den Bosch over: „Ons eerstgeboor terecht”. Kerk Vrij Ev. gem., Z. W. Buitensingel 112 18 Jan. 8 u. dankdienst Evangelisatie). Sprs. ds. I. J. en de heer L. H. Hederik. Soefl-beweging. Bazarstraat 20, 19 Jan 8.30 u. Lezing door dr. R. van Brakell Buys, van Naarden over; „De liefde mystiek van Feridoen Attar". VrIJdenkersvereen. „De Dageraad", Dill- gentia, Lange Voorhout 5. 15 Jan. en 9 Februari, 8.Ï5 u. Lezing dr J P Tuyt, over: „De gemeenschapsmensch”. HEDENAVOND. Zeiss-Planetarium „Haagsche Courant”. (Tel. 116306.) Onderwerp: „De dieren riem” 8.15 u. Kon. Schouwburg. (Tel. 116270.) „Mevrouw Warren’s Bedrijf”. 8.15 u. Geb. v. K. en W. (Tel. 115630.) Volkscon- cert Residentie-orkest o. 1. v. Julius Bando. Solist Theo Olof, viool. 8.15 u. Gemeentemuseum. (Tel. 553677.) Muziek avond. Solisten Wilma Godefroy, so praan, met begeleiding van Theo Ko- ning en Joop Slegtenhorst, piano. 8.15 u. Scala. (Tel. 117714.) „ZegKun je zwijgen?” 8.15 u. DONDERDAG 18 JANUARI. Zeiss-Planetarium „Haagsche Courant”. (Tel. 116306.) Onderwerp; „De dieren riem”. 3.45 u. en 8.15 u. Kon. Schouwburg. (Tel. 116270.) „De ver stoorde bruidsnacht”. 8.15 u. Geb. v. K. en W. (Tel. 115630.) Concert Erna Sack 8.15 u. Diligentia. (Tel. 117647.) Concert Vocaal Instrumentaal Ensemble. 8.15 u. Scala. (Tel. 117714.) „ZegKun je zwijgen?” 8.15 u. Bioscopen. Van 12 Jan. tot en met 18 Jan. Amioitia-theater. (Tel. 112817.) „Charlie Chan in de opera” met Warner Oland. (Eng.) „Onder gele vlag” met Hans Albers. (Duitsch.) 2.15 u. en 8.15 u. (B. 18 j) Apollo-theater. (Tel. 117260.) „Wie is de vader?” met Ginger Rogers en David Niven. (Eng.) 2.30 u„ 6.45 u. en 9 u. (B 14 j.) Asta-theater. (Tel. 116200.) „Das Lied der Wüste” met Zarah Leander. (Duitsch.) 2.30 u. en 8.15 u. (B. 14 j.) Capitol-theater. (Tel. 334040.) ,,’t Zit in de lucht” met George Formby. (Eng.) 2.15 u en 8.15 u. (B. 14 j.) Casino-theater. (Tel. 111486.) „Hier, Radio station K L. D.” met Gene Autry. (En- gelsch.) „De pseudo spion” met Ed mund Lowe. (Eng.) 2 u. en 8.15 u. (B. 14 j.) Centrum-theater. (Tel. 115478.) „Ave Ma ria” met Benjamino Gigli. (Duitsch „De wildeman” met Charles Laughton. (Eng.) 2.30 u. en 8.15 u. (B. 18 j.) Cineac. (Tel. 115452.) „Actualiteiten” Doorl. voorst, van 9.3024 uur. (Elk. leeft.) City-theater. (Tel. 115700.) „Cavalcade d’Amour” met Simone Simon en Corinne Luchaire. (Fransch.) 2.15 u. en 8.15 u. (B 18 j.) Corso-theater. (Tel. 115837.) „In oud Chi cago” met Tyrone Power. (Eng.) „Drie razende jockey’s” met the Ritz brothers. (Eng 2 u. en 8.15 u (B. 14 j.) Flora-theater. (Tel. 180205.) „De oceaan- duivel” met Campbell Copelin. (Eng.) „Zijn laatste gevecht” met Buffalo Bill (Eng.) 2.30 u. en 8 u. (B. 14 j.) Metropole-theater. (Tel. 392244.) „Hoera Ik ben papa” met Heinz Rühmann en Carola Hohn. (Duitsch.) 2.15 u. en 8.15 u. (B. 18 j.) Odeon-theater. (Tel. 117740.) „De hond van de Baskervilles” met Basil Rath bone en Richard Greene. (Eng.) 2.15 u. en 8 15 u. (B. 14 j.) Olympia-theater. (Tel. 330814.) „Algiers” met Charles Boyer. (Engelsch.) „Drie vrouwen en Verdi” met Benjamino Gigli. (Duitsch.) 2 u. en 8 u. IB. 18 j.) Passage-theater. (Tel. 117370.) „Hotel du Nord” met Anna Bella en Louis Jouvet. (Fransch.) 2 30 u. en 8.15 u. (B. 18 j.) Princesse-theater. (Tel. 116377.) „Als de plicht roept” met Raimu en Albert Bas- sermann. (Fransch.) 2.30 u. en 8.15 u. (B 18 j.) Rembrandt-theater. (Tel. 118430.) „Andy Hardy wordt verliefd” met Mickey Roo ney. (Eng.) „Mr. Moto’s laatste kans” met Peter Lorre. (Eng.) 2 u. en 8.15 u. (B 14 j.) Rex-theater. Tegen afgifte van dezen Bon en betaling van 20 cent i» van morgen 18 Januari, 9 uur af, aan onze bureaux Wagenstraat 3537, zoo lang de voorraad strekt, verkrijgbaar Deel 3 en 4 van den Toezending per post kan geschieden na ontvangst van den ingevulden Bon en een bedrag van 40 cents aan postzegels, per postwissel of door storting op onze giro-rekening No. 12500, onder vermelding: „Voor Deel 3 en 4 Wereldatlas”. Met de toezending is eenige tijd gemoeid. Op de enveloppe vermelden „Wereldatlas”. Deze enveloppe moet met de eerste post in ons bezit zijn. (Tel. 115569.) „Vorstelijke emigranten” met Claudette Colbert en Charles Boyer. (Eng.) 1024 u. Hoofd film: 10.15, 12.00, 1.45, 3.30, 5.15, 7.00, 8.15 en 10.30 u. (B. 14 j.) Roxy-theater. (Tel. 112492 „Jongensstad” met Mickey Rooney. (Eng.) „Het laat ste nieuws is liefde” met Loretta Young. (Eng.) 2 u. en 8 u. (B. 14 j.) Seinpost-theater. (Tel. 553718.) „Luchtdui vels der Marine" met George Brent en Olivia de Havilland. (Eng.) 8.15 u. (B. 14 j.) Studio-theater. (Tel. 111572.) „Pip met vacantie” met Gloria Jean en Nan Grey. (Eng.) 2.30 u., 7 u. en 9.15 u. (Elk. leeft.) Thalia-theater. (Tel. 111675.) „Spionnage in de Maginot-linie" met Victor Francen. (Fransch.) „Kom je ook op de races” met Dick Powell. (Eng.) Elk. dag doorl. voorst, van 211 u. (B. 18 j.) West-End-theater. (Tel. 333800 „Dodge city” met Errol Flynn en Olivia de Ha villand. (Eng.) 2.15 u. en 8.15 u. (B. Na een moeilijke wandeling van vijf uren over het hier en daar kruiende ijs is de redacteur er vanmiddag in ge slaagd Elburg te bereiken en verslag te doen van den strijd, die de drie schepen gedurende de laatste dagen op het Ijsselmeer tegen het ijs hebben ge voerd en welke is geëindigd met het vastraken der schepen niet alleen, doch waarvan het resultaat zeer waarschijn lijk zal zijn, dat één der schepen, de „Friesland geheel verloren zal gaan, en de beide andere schepen ernstig zijn beschadigd. „Het kruiende ijs, opgezwiept door den feilen wind uit het Noord-Oosten welke Dinsdag over het IJsselmeer blies aldus meldt de A.N.P.-redacteur heeft een einde gemaakt aan de poging de geregelde verbinding tusschen Am sterdam en Kampen te herstellen. Dinsdagochtend te half twaalf raak ten de schepen in het ijs bekneld, nadat zij gedurende de uren daarvoor slechts uiterst langzaam vooruit hadden kunnen komen. Met geweldige kracht kwam het ijs opzetten en in zeer kor ten tijd was het pleit beslist. De drie schepen hadden toen zooveel schade opgeloopen, dat de heer Koppe, zoon van den reeder, die zich aan boord van een der schepen bevond, het niet raad zaam achtte, den tocht nog verder voort te zetten”. De A.N.P.-redacteur meldt verder, dat Dinsdagochtend tegen half twaalf de „IJssel” en de „Holland” vooraan voeren. De „Friesland”, welke reeds Maandag tengevolge van het stooten tegen het ijs lichte schade had opgeloo pen, volgde op ongeveer vijftig meter in de vaargeul, die de beide andere schepen in het ijs maakten. BERLIJN, 17 Januari. (Eigen tel.). Van Duitsche zijde wordt niet meege deeld op welke wijze de drie Engelsche onderzeebooten tot zinken zijn ge bracht Zij werden, zoo wordt ver klaard, het slachtoffer van Duitsche afweermaatregelen. LONDEN. 17 Januari. (Reuter.) De Britsche admiraliteit publiceert thans de lijsten van de vermiste opvarenden van de verloren gegane duikbooten „Seahorse”, „Undine” en „Starfish”. Hierop komen 14 officieren en 94 min deren voor. Zooals bekend, heeft de Duitsche ra dio medegedeeld, dat een gedeelte der bemanningen van de „Undine” en de „Starfish” gered is, doch de namen zijn nog niet bekend gemaakt. Per ijsvlet naar Elburg. Van de vlet van de „IJssel” werd met behulp van enkele balken en een ge- demonteerden koker van het gebroken roer van de „Holland” een ijsvlet ge maakt. Om half tien Woensdagmorgen ver trokken vier leden van de bemanning, onder leiding van den kapitein van de „Friesland”, den heer Bolhuis, en de genoodigden. die zich aan boord van de „Holland” bevonden, twee gasten van den heer Koppe jr„ drie fotografen en de A.N.P.-redacteur. met de ijsvlet over het ijs in de richting Elburg, ten einde te trachten verbinding met den wal te krijgen en een nieuwen voor raad levensmiddelen naar de schepen te kunnen brengen. Na een zwarep en vermoeienden tocht van ruim vier uur over het kra kende, doch overigens zeer dikke ijs, bereikte de vlet vanmiddag te half twee Elburg. Tijdens den tocht over het ijs be merkte het gezelschap, dat verscheide ne malen vliegtuigen boven de achter gebleven schepen cirkelden. Met kolen was op het ijs geschreven: „Hulp Ijs beer Daniël schepen lek”. Hiermede wilde men zeggen, dat getracht moest worden de ijsbrekers „Ijsbeer” en „Daniël Goedkoop” uit Amsterdam naar het convooi te zen den. De schepen lagen toen ongeveer 15 km ten Noorden van Elburg en 12 km ten Zuidwesten van Kampen. Op hun tocht naar Elburg meenden de negen mannen met behulp van een verrekijker reeds rook te bespeuren en de „Daniël Goedkoop” te herkennen, zij het dan, dat de ijsbreker zeker nog op een afstand van 25 km was.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 18