DE TOCHT VAN
AMSTERDAM OVER
HET IJSSELMEER
NAAR KAMPEN
Premie voor onze abonné's
LUCHTVAART
AGENDA
LAATSTE BERICHTEN
Haagsche Courant Wereldatlas
HAAGSCHE COURANT VAN WOENSDAG 17 JANUARI 1940. VIJFDE BLAD, PAGINA 2.
Postvluchten Holland-lndië
BRIEFWISSELING
DE
IJS
Naam
Adres
Woonplaats
PE „REIGER” OP WEG NAAR
ZUID-AFRIKA
DRIE SCHEPEN IN HET
BEKNELD
NEDERLAND EN DE INTERNATIO
NALE TOESTAND.
PRINSES JULIANA BEZOEKT
TENTOONSTELLING
DE VERNIETIGING DER BRITSCHE
DUIKBOOTEN
Haagsche Courant
Wereldatlas
Deel 3 en 4
GEEN VERKOOP VAN AMERIKAAN-
SCHE SCHEPEN NAAR HET
BUITENLAND
DE „FRIESLAND”
VERLOREN
DE FINNEN MELDEN SUCCESSEN
DE IJSBANEN
HET ITALIAANSCHE OORLOGS
MATERIAAL VOOR FINLAND
DE DIPLOMATIEKE CONFERENTIES
TE BRUSSEL
BEMANNING VAN ITALIAANSCH
SCHIP AAN LAND GEBRACHT
DE „EXETER” BIJ DE FALKLANDS-
E1LANDEN
BIJEENKOMSTEN, LEZINGEN, ENZ.
Dik ijs.
RUIM 100 OPVARENDEN VERMIST.
De
De „Friesland” gezonken.
„Zeg
BON
en
„De liefde-
Van de Huishoudschool der Vereeniging
„Licht, Liefde, Leven”.
Positie der vliegtuigen op 16 Jan.
Uitreis:
„Pelikaan”. Alexandrië.
„Wielewaal”, Rangoon.
(Deze vliegtuigen worden resp. 21 en
18 dezer te Batavia verwacht.)
Thuisreis:
„Oehoe”, Rangoon (wordt 20 Jan.
te Napels verwacht).
„Nandoe”, Napels.
PRINS AAGE NIET NAAR FINLAND.
PARIJS, 17 Januari (Havas). Prins
Aage van Denemarken ontkent, dat hij
dienst zou hebben genomen in het Fin-
sche leger, zooals onlangs is gemeld.
Niettegenstaande zijn groote sympathie
voor Finland, acht prins Aage het zijn
plicht, zijn post in het Fransche vreem-
delingen-legioen te behouden.
Met geweldige kracht kwam
een groot ijsvlak aandrijven.
Aanvankelijk was de reis
voorspoedig.
Uitloting.
Crédit Foncier Egyptian 1903. (Uitloting
van 15 Dec 1939).
Van de aan ons opgegeven nummers is
niets uitgeloot
RADIOBOODSCHAP VAN DEN PAUS.
VATICAANSTAD, 17 Jan. (Havas).
De Paus zal op 1 Februari een radio
boodschap richten tot de Nieuwzeeland-
sche katholieken, ter gelegenheid van
de sluiting van het Eucharistisch Con
gres te Wellington.
A. B. K. F. v. d. W. A. J. M. L.
Op uw lot viel geen prijs.
MeJ. R. de B. Probeer het eens met
water en ammonia.
waren dooi de militaire situatie, welke
door Duitschland aan de grenzen van
beide landen was geschapen.
Ook wijst men er op. dat pressie tot
den zenuwoorlog behoort en dat België
en Nederland n.et de eenige landen
zijn op wie door Duitschland druk
wordt uitgeoefend.
(straat-
Vasseur
HELSINKI, 17 Januari. (Reuter.)
Volgens hier ontvangen berichten heb
ben de Russen hun stellingen nabij Ki-
tela. ten Noorden van het Ladogameer,
prijsgegeven. Nabij Salla hebben de
Finnen een Russischen aanval afgesla
gen en daarna een tegenaanval onder
nomen. De Finnen hebben ook de stad
Kursu heroverd, doch nabij Viitavara
hebben zij zich teruggetrokken op nieu
we stellingen.
De baan van de Haagsche Ijsclub is
vanavond gesloten. Die van de Nieuwe
’s-Gravenhaagsche IJsvereeniging zal
vanavond alleen open zijn, als het niet
gaat sneeuwen.
Gemiddeld was het Ijsselmeer be
dekt met een ijslaag van 35 tot 40 c.m.
dikte. De schepen hebben geen radio-
zendinstallatie aan boord, doch wel een
ontvangtoestel. D» hiervoor benoodig-
de batterijen waren echter vrijwel uit
geput.
Vanmiddag om twee uur kon men
van uit Urk den eersten ijsbreker zien.
De ijsvlet van Urk is omstreeks kwart
voor twaalf bij de schepen aangeko
men en vanmiddag om twee uur was
de vlet er nog.
EEN GIFT VAN 5000 POND STERLING
VOOR FINLAND.
LONDEN, 17 Januari. (U. P.)
„Evening Standard” bericht, dat een on
bekende aan den Finschen gezant Gri-
penberg 5000 pond sterling voor Finland
heeft overhandigd.
Volgens het blad vroeg een bejaarde
man met grijs haar aan het Finsche ge
zantschap den gezant te spreken, hij
weigerde echter zijn naam te zeggen.
Hem werd verteld, dat de gezant nie
mand zonder afspraak ontving, waarop
de oude man antwoordde: „Ik denk, dat
hij blij zal zijn mij te zien” Gripenberg
stemde toe den man te ontvangen, die
na den gezant de hand geschud te heb
ben, hem feliciteerde met de gevechts-
kwaliteiten van de Finnen.
„Ik weet niet wat voor stappen de
Britsche regeering heeft gedaan om uw
land te helpen, maar onderwijl zou ik
gaarne deze kleine bijdrage willen
schenken”. Daarop haalde hij 5000 pond
sterling in bankbiljetten uit zijn overjas
Gripenberg vroeg hem zijn naam, zoo-
dat de Finsche regeering hem zou kun
nen bedanken. De oude man antwoordde
echter: „Wie ik ben is onverschillig”.
JONGEN TUSSCHEN HEK EN AUTO
BEKNELD.
Vanmiddag om ruim 12 uur is een
ienjarige jongen, die op het trottoir
bij den Boulevard Heuvelink te Arn
hem liep, door een auto, welke op den
afrit van de brug was geslipt, aange
reden. De jongen werd tusschen de
auto en een tuinhek gedrongen. Het
kind is zwaar gewond beide beenen
braken naar het gemeenteziekenhuis
vervoerd.
BERN, 17 Januari. (Havas.) In tegen
stelling met vorige berichten verneemt
de correspondent van de „Basier
Nachr.” te Berlijn, dat het Italiaansche
oorlogsmateriaal, dat naar Finland was
gezonden, zich nog op Duitsch gebied
bevindt.
BRUSSEL, 17 Januari. (U.P.) In of-
ficieele kringen weigert men commen
taar te geven op de bezoeken, welke
gisteren door de Engelsche, Fransche,
Duitsche en ook Spaansch'e ambassa
deurs aan het departement van bui-
tenlandsche zaken zijn gebracht. De
publieke opinie hecht veel belang aan
deze bezoeken, welke er als diploma-
tieken offensieven uitzien.
Er gaan geruchten, dat de komende
dagen mogelijk een nieuwe ontwikke
ling met betrekking tot de Belgische
positie ten opzichte van de belligeren-
ten zullen brengen. Officieel wordt
hieromtrent echter niets medegedeeld.
LONDEN, 17 Januari. (Reuter.) De
reddingbooten van Walmer en Margate
hebben de gehgele, 30 leden tellende
bemanning van het Italiaansche stoom
schip „Premuda” (4427 ton), dat aan
de Z.O. kust was gestrand, in veilig
heid gebracht.
Tengevolge van een misverstand,
meende men aanvankelijk, dat dit Ita
liaansche schip in botsing was geko
men met het lichtschip „Brake”. De
naam van het schip, dat met het licht
schip in aanvaring is geweest, is nog
steeds niet bekend. Het lichtschip drijft
nog.
Toen men Urk naderde, is het ijs los
geraakt en gaan kruien. Met geweldige
kracht kwam een groot ijsvlak aandrij
ven en stootte dit tegen de schepen. De
drie vaartuigen raakten in het ijs be
kneld, waarbij de flanken werden inge
drukt. De „IJssel” en de „Holland”
stootten lek De spanten kraakten op
angstige wijze en een groote hoeveel
heid nagels vloog naar alle kanten uit
de platen. Het was op de schepen een
angstig oogepblik, doch het bleek spoe
dig, dat de schade niet zóó groot was,
dat direct gevaar voor zinken bestond.
Met de machinepompen konden de
vaartuigen drijvende blijven. Gelukkig
kwam spoedig het ijs tot rust.
De bemanning van de „Friesland”
begaf zich op het ijs, daar gevaar voor
onmiddellijk zinken bestond. Het bleek
echter, dat de „Friesland” zóó vast in
het ijs beklemd zat, dat het schip niet
zonk, ondanks het feit, dat het water
spoedig tot aan het dek stond.
Tot vanmorgen, toen de A.N.P.-
redacteur van de schepen vertrok, was
de „Friesland” nog niet gezonken. De
bemanning van het schip begaf zich,
nadat zij haar bagage, voorzoover deze
bovendeks was, van boord had gehaald,
over het ijs naar de „IJssel” en de
„Holland”, aan boord van welke sche
pen zij voorloopig werd opgenomen.
De wind wakkerde gistermiddag nog
meer aan en liep, ruimende, om van
het Noorden naar het Oosten. Het ijs
kruide echter niet meer, en hoewel de
positie van de „Holland” en de „IJs
sel” moeilijk was, bestond er geen di
rect levensgevaar voor de opvarenden,
terwijl de schepen wel drijvende zullen
blijven.
H.K.H. Prinses Juliana heeft heden
middag een bezoek gebracht aan
de tentoonstelling van de Huis
houdschool der Vereeniging „Licht,
Liefde, Leven” in de Vinkensteyn-
straat 141.
KOUDE-RECORD TE MOSKOU.
MOSKOU, 17 Januari. (D.N.B.) Sedert
100 jaar is te Moskou de temperatuur
niet zoo laag geweest als de laatste da
gen. Gisteravond daalde de temperatuur
tot 44 graden onder nul, hetgeen voor
Europeesch Rusland een zeldzaam
koude-record beteekent.
De abnormale koude heeft het stads
bestuur van Moskou voor een moeilijke
taak geplaatst. Bijzondere maatregelen
zijn noodig voor de levensmiddelenvoor
ziening.
TOESTEL GISTEREN TE
KHARTOEM.
De „Reiger” is op haar vlucht naar
Zuid-Afrika gistermiddag na een
prachtigen en zeer rustigen toqht om
3.50 uur, (Amsterdamsche tijd), te
Khartoem aangekomen. Hiermede is de
tweede étappe van de reis afgelegd.
Heden wordt naar Nairobi gevlogen.
Deze tentoonstelling omvat: a. Werk
der leerlingen van den tweejarigen dag-
cursus met vervolg avondcursus; de
tweejarige avondopleiding voor kinder
juffrouw, de cursussen voor huismoe
der; b. verschillende raadgevingen op
huishoudelijk gebied, vooral op welke
wijze te bezuinigen is en waarop bij de
voeding zeker gelet moet worden; c.
een gedeelte van het nationaal reizend
museum voor ouders en opvoeders, n.l.
voor voeding en kleeding.
Van Khartoem vertrokken
naar Juba.
Na den nacht in Khartoem te hebben
doorgebracht, is de „Reiger” hedenoch
tend om 5.30 uur (Amsterdamschen
tijd) vertrokken naar Juba.
Juba is de eerste halteplaats op de
derde étappe van Khartoem naar Nai
robi.
Om 8.15 uur (A.T.) passeerde het toe
stel Malakal. De inzittenden zagen een
kudde van tientallen olifanten. Om half
elf (A.T.) zou de „Reiger” in Juba
landen. Vandaar zal rechtstreeks naar
Nairobi, het eindpunt van de derde
étappe, worden gevlogen.
Van Juba vertrokken.
De „Reiger” is heden te 11.20 uur
(van Juba vertrokken voor de laatste
étappe van dezen dag. Het vliegtuig
zou omstreeks half vier vanmiddag
te Nairobi landen en daar tot mor
genochtend blijven.
immers elk schip had een vermogen
van 250 p.k. Bij Pampus kwam de eer
ste tegenslag. De „Friesland” raakte
bekneld, waardoor één van de spanten
aan bakboord ontzet werd.
Hierdoor was het niet meer mogelijk,
dat dit schip voorop voer. Zijn plaats
werd ingenomen door de „IJssel”, waar
van de voorsteven op ijsbreken gebouwd
is Opgestuwd door de „Holland” wist
de „IJssel” een ;cmiddelde snelheid van
vier k.m. per uur te bereiken Achter
aan voer de „Friesland”. Tot ten Zuiden
van Urk ging alles uitstekend. Slechts
zelden behoefden de schepen te stoppen
om ruimte te maken en met een aan
loop op een ijsbarrière te overwinnen.
Ten Zuiden van Urk echter had de Oos
tenwind groote ijswallen gevormd. De
tegenstand was hier zeer sterk en het
bleek weldra, dat het niet mogelijk was.
voor het vallen van den avond Kampen
te bereiken; in tegendeel, men was om
half elf des avonds niet veel verder op
geschoten, zoodat besloten werd, den
nacht tusschen het ijs door te brengen.
Bij het aanbreken van den dag, Dins
dagmorgen, begon de tocht opnieuw.
Het ijs bood nu zeer sterken tegen
stand en slechts voetje voor voetje
kwamen de schepen vooruit, tot om
half twaalf het noodlottig ongeval ge
beurde.
CHINEEZEN BESCHULDIGD VAN
GEBRUIK VAN GIFGAS,
TOKIO, 17 Januari (Do'mei). Vol
gens een van het gevechtsterrein ont
vangen telegram, hebben de Chinee-
zen, teneinde te trachten den Japan-
schen opmarsch in de provincie
Kwangsi tot staan te brengen, uit hun
stellingen nabij het froht te Nanning,
gasgranaten afgevuurd, doch schade
werd door de doeltreffende tegenmaat
regelen der Japanners tot een mini
mum beperkt.
Een redacteur van het A. N. P. heeft
aan boord van het vracht- en passagiers
schip „Holland”, welk schip met de
„Friesland” en de „IJssel” Maandag
ochtend vroeg uit Amsterdam was ver
trokken om te trachten het ijs op het
Ijsselmeer te breken en Kampen te be
reiken, den tocht op het meer meege
maakt.
Door Parmentier opgemerkt.
Dinsdagmiddag om twaalf uur be
merkten de opvarenden van de sche
pen het K.L.M.-vliegtuig PH-ACT, dat,
bestuurd door Parmentier, naar Urk
vloog en ook de schepen had opge
merkt. Het vliegtuig cirkelde eenige
malen boven de schepen en verdween
daarna spoedig uit het gezicht.
Aan boord van de „Holland” en de
„IJssel” vroeg men zich af of Parmen
tier zou hebben begrepen, in welke po
sitie de schepen zich bevonden. Men
had geen verbinding met den wal, doch
de A.N.P.-berichten, die ’s-avonds te
acht uur per radio werden uitgezon
den, gaven het antwoord. Hieruit kon
men opmaken, dat men in Amsterdam
wist, dat het convooi in het ijs vast
zat.
Hoewel men ruimen leeftocht had
meegenomen, was de voorraad voedsel
aan boord niet zeer groot. Reeds giste
ren leefde men in zekeren zin reeds op
rantsoen.
De nacht van Dinsdag op Woensdag
werd in angstige spanning aan boord
doorgebracht. Men vreesde, dat het ijs
opnieuw zou gaan kruien, waardoor
ook de „Holland” en de „IJssel” wel-
eens in zinkenden toestand zouden
kunnen geraken. Gezien de felle koude
en den hevigen wind zou er dan
ernstig levensgevaar voor de in totaal
36 personen, die zich aan boord van
de beide schepen bevonden, kunnen
ontstaan. De wind nam echter af en
toen het vanmorgen dag werd, was de
wind geheel gaan liggen.
Engelsche en Fransche persstemmen.
De Engelsche bladen blijven be
schouwingen wijden aan de bedreiging,
waaraan, naar hun oordeel, België en
Nederland blootgesteld blijven. Men
merkt op, dat het gevaar niet grooter
geworden is, maar wijst op het torpe-
deeren van de „Arendskerk” en meent,
dat deze daad er op zou kunnen wijzen,
dat Duitschland zich thans aan alle
Nederlandsche schepen wil vergrijpen
of als onderdeel van de intimidatie-
campagne tegen de kleine neutralen,
dan wel om een nieuwe phase van den
duikbootoorlog in te luiden. Algemeen
brengt men hulde tean de houding van
krachtige vastberadenheid van Neder
land en België, welke, naar men
meent, ook in Duitschland indruk ge
maakt zal hebben.
De Fransche bladen wijzen er op,
dat de Belgische en Nederlandsche
maatregelen ten volle gemotiveerd
De „Friesland”.
Erger was de „Friesland” er aan
toe. Dit vaartuig voer, zooals ge
zegd, ruim 50 meter achter de
beide andere schepen. Toen het ijs
begon te kruien, werd de „Fries
land” omhoog getild en volkomen
door het ijs ingedrukt. In de
machinekamer sprong een stoom-
leiding. Het gelukte den machinist,
den heer de Jong, slechts met
moeite op het allerlaatste oogen-
blik uit de machinekamer te
vluchten. De ketel liep onmiddellijk
leeg, zoodat ook het vuur gedoofd
moest worden. Het schip maakte
op vele plaatsen water en het was
niet mogelijk de lekken te stoppen.
De schade is zeer groot. De dekken
stonden, doordat het schip aan
beide kanten geheel was ingedrukt,
bol en de brug was gebroken.
Aanvankelijk was de reis, welke
Maandagochtend om 6 uur was aan
gevangen, voorspoedig. Slechts bij Dur-
gerdam en bij Pampus hadden de sche
pen werkelijken tegenstand te over
winnen. Er werd gevaren in kiellinie.
Voorop de „Friesland”, welke uitgerust
was met een ijsploeg, daarachter de
„Holland” en vervolgens de „IJssel”.
Op de achterstevens der schepen was
een stalen constructie aangebracht,
waarin de voorstevens van het volgende
schip pasten. Hierdoor was het mo
gelijk het machinevermogen der drie
schepen te combineeren, zoodat het to
taal bereikt kon worden van 750 pk.;
Nader wordt van Urk gemeld: Het
staat thans wel vast, dat één van
de drie schepen van het convooi
over het Ijsselmeer, de „Fries
land”, zóó zwaar door het ijs is
gekraakt, dat het’ schip is ge
zonken. Het schip moet geheel als
verloren worden beschouwd.
De ijsvlet, welke vanmorgen in plaats
van naar Kampen naar de schepen is
gegaan, bevindt zich nog steeds bij de
vaartuigen. Volgens te Urk ontvangen
bericht heeft de bemanning van de
schepen, die zich thans op de „Hol
land” en de „IJssel” bevindt geen di
recte hulp meer noodig. Wanneer men
vannacht hulp noodig zou hebben, zou
den met fakkels lichtsignalen worden
gegeven.
De beide ijsbrekers, de „Daniël Goed
koop” en de „Wilhelmina Goedkoop”
(de „Ijsbeer” is niet op weg naar Urk),
die vanmorgen om half zeven uit de
hoofdstad waren vertrokken, waren om
half vier nog niet bij de schepen aange
komen. De directie van de reederij Kop
pe hoopt evenwel, dat de ijsbrekers van
daag nog op de plaats, waar de schepen
in het ijs zitten, zouden aankomen.
NEW YORK, 17 Januari (Reuter).
De „New York Times” publiceert een
bericht uit Buenos Aires, volgens het
welk de Britsche kruiser „Exeter” te
Port Stanley, op de Falklands-eilan-
den, op het strand is gezet. De veron
derstelling wordt geopperd, dat het
oorlogsschip gebezigd zal worden als
een fort om de eilanden te beschermen
tegen een mogelijken Duitschen aan
val van de zee uit.
Naar aanleiding hiervan wordt in
gezaghebbende kringen te Londen ver
nomen, dat de „Exeter” nergens op
het strand is gezet.
NEW YORK, 17 Januari. (Reuter.)
De correspondent van de New York
Times te Washington bericht, dat het
departement van buitenlandsche zaken
een gereserveerde houding blijft aan
nemen ten aanzien van de toestemming
van de maritieme commissie om acht
schepen van de United States Lines
aan een Noorsche maatschappij te
verkoopen.
In officieele kringen vreest men, dat
dit zal worden beschouwd als een mo
reel verbreken van de neutraliteit.
Eenigen tijd geleden heeft het mi
nisterie verboden schepen aan een
Belgische maatschappij te verkoopen.
18 j.)
„Vereen. Protestantsoh Nederland”. Geb.
„Rehoboth", Hobbemastraat 1. 17 Jan.
8 u„ getuigenisavond. Spr. ds. D. A.
van den Bosch over: „Ons eerstgeboor
terecht”.
Kerk Vrij Ev. gem., Z. W. Buitensingel
112 18 Jan. 8 u. dankdienst
Evangelisatie). Sprs. ds. I. J.
en de heer L. H. Hederik.
Soefl-beweging. Bazarstraat 20, 19 Jan
8.30 u. Lezing door dr. R. van Brakell
Buys, van Naarden over; „De liefde
mystiek van Feridoen Attar".
VrIJdenkersvereen. „De Dageraad", Dill-
gentia, Lange Voorhout 5. 15 Jan. en 9
Februari, 8.Ï5 u. Lezing dr J P Tuyt,
over: „De gemeenschapsmensch”.
HEDENAVOND.
Zeiss-Planetarium „Haagsche Courant”.
(Tel. 116306.) Onderwerp: „De dieren
riem” 8.15 u.
Kon. Schouwburg. (Tel. 116270.) „Mevrouw
Warren’s Bedrijf”. 8.15 u.
Geb. v. K. en W. (Tel. 115630.) Volkscon-
cert Residentie-orkest o. 1. v. Julius
Bando. Solist Theo Olof, viool. 8.15 u.
Gemeentemuseum. (Tel. 553677.) Muziek
avond. Solisten Wilma Godefroy, so
praan, met begeleiding van Theo Ko-
ning en Joop Slegtenhorst, piano. 8.15 u.
Scala. (Tel. 117714.) „ZegKun je
zwijgen?” 8.15 u.
DONDERDAG 18 JANUARI.
Zeiss-Planetarium „Haagsche Courant”.
(Tel. 116306.) Onderwerp; „De dieren
riem”. 3.45 u. en 8.15 u.
Kon. Schouwburg. (Tel. 116270.) „De ver
stoorde bruidsnacht”. 8.15 u.
Geb. v. K. en W. (Tel. 115630.) Concert
Erna Sack 8.15 u.
Diligentia. (Tel. 117647.) Concert Vocaal
Instrumentaal Ensemble. 8.15 u.
Scala. (Tel. 117714.) „ZegKun je
zwijgen?” 8.15 u.
Bioscopen.
Van 12 Jan. tot en met 18 Jan.
Amioitia-theater. (Tel. 112817.) „Charlie
Chan in de opera” met Warner Oland.
(Eng.) „Onder gele vlag” met Hans
Albers. (Duitsch.) 2.15 u. en 8.15 u. (B.
18 j)
Apollo-theater. (Tel. 117260.) „Wie is de
vader?” met Ginger Rogers en David
Niven. (Eng.) 2.30 u„ 6.45 u. en 9 u.
(B 14 j.)
Asta-theater. (Tel. 116200.) „Das Lied der
Wüste” met Zarah Leander. (Duitsch.)
2.30 u. en 8.15 u. (B. 14 j.)
Capitol-theater. (Tel. 334040.) ,,’t Zit in de
lucht” met George Formby. (Eng.) 2.15
u en 8.15 u. (B. 14 j.)
Casino-theater. (Tel. 111486.) „Hier, Radio
station K L. D.” met Gene Autry. (En-
gelsch.) „De pseudo spion” met Ed
mund Lowe. (Eng.) 2 u. en 8.15 u. (B.
14 j.)
Centrum-theater. (Tel. 115478.) „Ave Ma
ria” met Benjamino Gigli. (Duitsch
„De wildeman” met Charles Laughton.
(Eng.) 2.30 u. en 8.15 u. (B. 18 j.)
Cineac. (Tel. 115452.) „Actualiteiten”
Doorl. voorst, van 9.3024 uur. (Elk.
leeft.)
City-theater. (Tel. 115700.) „Cavalcade
d’Amour” met Simone Simon en Corinne
Luchaire. (Fransch.) 2.15 u. en 8.15 u.
(B 18 j.)
Corso-theater. (Tel. 115837.) „In oud Chi
cago” met Tyrone Power. (Eng.)
„Drie razende jockey’s” met the Ritz
brothers. (Eng 2 u. en 8.15 u (B. 14 j.)
Flora-theater. (Tel. 180205.) „De oceaan-
duivel” met Campbell Copelin. (Eng.)
„Zijn laatste gevecht” met Buffalo
Bill (Eng.) 2.30 u. en 8 u. (B. 14 j.)
Metropole-theater. (Tel. 392244.) „Hoera
Ik ben papa” met Heinz Rühmann en
Carola Hohn. (Duitsch.) 2.15 u. en 8.15
u. (B. 18 j.)
Odeon-theater. (Tel. 117740.) „De hond
van de Baskervilles” met Basil Rath
bone en Richard Greene. (Eng.) 2.15 u.
en 8 15 u. (B. 14 j.)
Olympia-theater. (Tel. 330814.) „Algiers”
met Charles Boyer. (Engelsch.) „Drie
vrouwen en Verdi” met Benjamino
Gigli. (Duitsch.) 2 u. en 8 u. IB. 18 j.)
Passage-theater. (Tel. 117370.) „Hotel du
Nord” met Anna Bella en Louis Jouvet.
(Fransch.) 2 30 u. en 8.15 u. (B. 18 j.)
Princesse-theater. (Tel. 116377.) „Als de
plicht roept” met Raimu en Albert Bas-
sermann. (Fransch.) 2.30 u. en 8.15 u.
(B 18 j.)
Rembrandt-theater. (Tel. 118430.) „Andy
Hardy wordt verliefd” met Mickey Roo
ney. (Eng.) „Mr. Moto’s laatste kans”
met Peter Lorre. (Eng.) 2 u. en 8.15 u.
(B 14 j.)
Rex-theater.
Tegen afgifte van dezen Bon en betaling van 20 cent i» van morgen
18 Januari, 9 uur af, aan onze bureaux Wagenstraat 3537, zoo
lang de voorraad strekt, verkrijgbaar Deel 3 en 4 van den
Toezending per post kan geschieden na ontvangst van den ingevulden
Bon en een bedrag van 40 cents aan postzegels, per postwissel of
door storting op onze giro-rekening No. 12500, onder vermelding:
„Voor Deel 3 en 4 Wereldatlas”. Met de toezending is eenige tijd
gemoeid. Op de enveloppe vermelden „Wereldatlas”. Deze enveloppe
moet met de eerste post in ons bezit zijn.
(Tel. 115569.) „Vorstelijke
emigranten” met Claudette Colbert en
Charles Boyer. (Eng.) 1024 u. Hoofd
film: 10.15, 12.00, 1.45, 3.30, 5.15, 7.00,
8.15 en 10.30 u. (B. 14 j.)
Roxy-theater. (Tel. 112492 „Jongensstad”
met Mickey Rooney. (Eng.) „Het laat
ste nieuws is liefde” met Loretta Young.
(Eng.) 2 u. en 8 u. (B. 14 j.)
Seinpost-theater. (Tel. 553718.) „Luchtdui
vels der Marine" met George Brent en
Olivia de Havilland. (Eng.) 8.15 u.
(B. 14 j.)
Studio-theater. (Tel. 111572.) „Pip met
vacantie” met Gloria Jean en Nan Grey.
(Eng.) 2.30 u., 7 u. en 9.15 u. (Elk.
leeft.)
Thalia-theater. (Tel. 111675.) „Spionnage
in de Maginot-linie" met Victor Francen.
(Fransch.) „Kom je ook op de races”
met Dick Powell. (Eng.) Elk. dag doorl.
voorst, van 211 u. (B. 18 j.)
West-End-theater. (Tel. 333800 „Dodge
city” met Errol Flynn en Olivia de Ha
villand. (Eng.) 2.15 u. en 8.15 u. (B.
Na een moeilijke wandeling van vijf
uren over het hier en daar kruiende ijs
is de redacteur er vanmiddag in ge
slaagd Elburg te bereiken en verslag
te doen van den strijd, die de drie
schepen gedurende de laatste dagen op
het Ijsselmeer tegen het ijs hebben ge
voerd en welke is geëindigd met het
vastraken der schepen niet alleen, doch
waarvan het resultaat zeer waarschijn
lijk zal zijn, dat één der schepen, de
„Friesland geheel verloren zal gaan,
en de beide andere schepen ernstig zijn
beschadigd.
„Het kruiende ijs, opgezwiept door
den feilen wind uit het Noord-Oosten
welke Dinsdag over het IJsselmeer blies
aldus meldt de A.N.P.-redacteur
heeft een einde gemaakt aan de poging
de geregelde verbinding tusschen Am
sterdam en Kampen te herstellen.
Dinsdagochtend te half twaalf raak
ten de schepen in het ijs bekneld,
nadat zij gedurende de uren daarvoor
slechts uiterst langzaam vooruit hadden
kunnen komen. Met geweldige kracht
kwam het ijs opzetten en in zeer kor
ten tijd was het pleit beslist. De drie
schepen hadden toen zooveel schade
opgeloopen, dat de heer Koppe, zoon
van den reeder, die zich aan boord van
een der schepen bevond, het niet raad
zaam achtte, den tocht nog verder voort
te zetten”.
De A.N.P.-redacteur meldt verder,
dat Dinsdagochtend tegen half twaalf
de „IJssel” en de „Holland” vooraan
voeren. De „Friesland”, welke reeds
Maandag tengevolge van het stooten
tegen het ijs lichte schade had opgeloo
pen, volgde op ongeveer vijftig meter
in de vaargeul, die de beide andere
schepen in het ijs maakten.
BERLIJN, 17 Januari. (Eigen tel.).
Van Duitsche zijde wordt niet meege
deeld op welke wijze de drie Engelsche
onderzeebooten tot zinken zijn ge
bracht Zij werden, zoo wordt ver
klaard, het slachtoffer van Duitsche
afweermaatregelen.
LONDEN. 17 Januari. (Reuter.) De
Britsche admiraliteit publiceert thans
de lijsten van de vermiste opvarenden
van de verloren gegane duikbooten
„Seahorse”, „Undine” en „Starfish”.
Hierop komen 14 officieren en 94 min
deren voor.
Zooals bekend, heeft de Duitsche ra
dio medegedeeld, dat een gedeelte der
bemanningen van de „Undine” en de
„Starfish” gered is, doch de namen zijn
nog niet bekend gemaakt.
Per ijsvlet naar Elburg.
Van de vlet van de „IJssel” werd met
behulp van enkele balken en een ge-
demonteerden koker van het gebroken
roer van de „Holland” een ijsvlet ge
maakt.
Om half tien Woensdagmorgen ver
trokken vier leden van de bemanning,
onder leiding van den kapitein van de
„Friesland”, den heer Bolhuis, en de
genoodigden. die zich aan boord van
de „Holland” bevonden, twee gasten
van den heer Koppe jr„ drie fotografen
en de A.N.P.-redacteur. met de ijsvlet
over het ijs in de richting Elburg, ten
einde te trachten verbinding met den
wal te krijgen en een nieuwen voor
raad levensmiddelen naar de schepen
te kunnen brengen.
Na een zwarep en vermoeienden
tocht van ruim vier uur over het kra
kende, doch overigens zeer dikke ijs,
bereikte de vlet vanmiddag te half
twee Elburg.
Tijdens den tocht over het ijs be
merkte het gezelschap, dat verscheide
ne malen vliegtuigen boven de achter
gebleven schepen cirkelden. Met kolen
was op het ijs geschreven: „Hulp Ijs
beer Daniël schepen lek”.
Hiermede wilde men zeggen, dat
getracht moest worden de ijsbrekers
„Ijsbeer” en „Daniël Goedkoop” uit
Amsterdam naar het convooi te zen
den. De schepen lagen toen ongeveer
15 km ten Noorden van Elburg en 12
km ten Zuidwesten van Kampen.
Op hun tocht naar Elburg meenden
de negen mannen met behulp van een
verrekijker reeds rook te bespeuren en
de „Daniël Goedkoop” te herkennen,
zij het dan, dat de ijsbreker zeker nog
op een afstand van 25 km was.