Boulogne, belangrijkste
I Frankrijk’s
I zeehaven
gesprongen
Weer
de
Kruitmagazijn in de lucht Vred«P«P"s
een aardbeving te
Palermo
Zware storm aan
Westkust
EERSTE BLAD, PAGINA 5.
LITAUEN.
DUITSCHLAND.
CHINA.
ENGELAND.
Maatregelen tegen sabotage
ITALIË.
JAPAN
ONDERWIJS EN KERK
ZWEDEN.
HAAGSCHE COURANT VAN WOENSDAG 17 JANUARI 191Ö.
Engeland wil jachtvliegtuigen
koopen
BEPERKINGEN VOOR DE OORLOGS
VLOOT OPGEHEVEN.
TWEE POLEN TER DOOD
VEROORDEELD.
VEREENIGDE STATEN.
Griep, Kou, Pijn, £7^1.25
■Itl|d een poeder of cachet van Mijnhard
Mijnhardt’a Poeder» per stuk 8 ct. Dooi 45 c
Cachet»,genaamd„Mi|nhardtje,"2»t lOct. Doo»50i
TURKIJE.
van Wang tsjing wei
BLUF JONG/
ROOK
(Van onzen spedalen verslaggever.)
Parijs, Januari.
in
is
A m ster.
VERSCHEIDENE VISSCHERSSCHEPEN
WORDEN VERMIST.
DR. RITTER NAAR MOSKOU TERUG.
De buitengewone ambassadeur, dr.
Ritter, die onlangs naar Berlijn geko
men is om rapport over de handelson
derhandelingen met Moskou uit te bren
gen. is gisteravond naar de Russische
hoofdstad teruggekeerd.
Volgens de bladen heeft het perso
neel van de spoorwegmaatschappijen
de waarschuwing gekregen voortdu
rend uit te zien naar verdachte perso
nen, die vermomde nationaalsociaiisti-
sche agenten zouden kunnen zijn.
In geheime instructies, welke door
de spoorwegdirecties aan de stations
chefs, besteldiensten en leiders van op
slagplaatsen zijn gezonden, wordt ge
zegd, dat de Duitsche geheime dienst
voornemens zou zijn in het vereenigd
koninkrijk sabotage op de spoorlijnen
te plegen.
KATHEDRAAL GEDEELTELIJK
INGESTORT.
MANOEUVRES IN DE CARAIBISCHE
ZEE.
Binnenkort zullen 22 Amerikaansche
oorlogsbodems uit de basis Guantanamo
vertrekken voor een kruistocht in de
Caraibische Zee. In vlootkringen ver
onderstelt men, dat deze kruistocht deel
uitmaakt van de manoeuvres, welke.tot
doel hebben het beschermen van de
Caraibische eilanden en het Panama-
kanaal. Aan de oefeningen wordt tevens
deelgenomen door een deel van het
leger en talrijke vliegtuigen. Deze ma
noeuvres vallen samen met de manoeu
vres van leger en marine aan de kust
van den Stillen Oceaan.
De voorzitter van de marine-commis-
sie van het Huis van afgevaardigden,
Vinson, heeft medegedeeld, dat een wij
ziging zal worden aangebracht in de
wet, teneinde het mogelijk te maken,
kruisers te bouwen, welke grooter zijn
dan de 10.000 ton, welke in het vloot-
verdrag is vastgesteld. Hij voegde hier
aan toe, dat alle beperkingen van het
EEN HEVIGE AARDSCHOK
GEREGISTREERD.
De seismograaf van het technologisch
instituut van Californië Leeft vannacht
een hevige aardbeving geregistreerd,
welke op een afstand van 9000 tot 10.000
k.m. heeft gewoed. In welke richting
is evenwel onbekend.
Hieraan wordt toegevoegd, dat indien
deze beving een bevolkt gebied heeft
getroffen, de schade aan materieel en
menschenlevens zeer groot geweest Kan
zijn.
SABOTAGE NIET UITGESLOTEN
GEACHT.
toen
een
ne-
Geref. Gemeenten.
Tweetal te Vlaardingen ds. J. V. d. Berg
te Krabbendijke, en ds. M. Heikoop, te-
Utrecht.
Evang. Luth. Kerk.
De heeren A. J. Meijer te Gouda en C.
W .Munnich te Amsterdam, beiden cand.
aan de Gem. Universiteit van Amsterdam
zijn na afgelegd proponentsexamen be
roepbaar verklaard in de Evang. Luth.
Kerk.
Het gevaar van de magneti
sche mijnen.
de
aan-
De bijzondere rechtbank te Lodz heeft
twee Polen ter dood veroordeeld en twee
andere veroordeeld tot 10 en 15 jaar
tuchthuis. Zij werden beschuldigd, op
1 September een Poolsch staatsburger
van Duitsche afkomst te hebben ver
moord.
sche wapenfabrieken en industriecen
tra aan te vallen, ingeval de Vereenig-
de Staten zich in het Europeesche con
flict zouden mengen.
Nadat gebleken was, dat zes van de
gearresteerde leden van de organisatie
deel uitmaakten van de nationale gar
de, is op verzoek van den gouverneur
van New York, Lehman, een onderzoek
ingesteld naar de betrekkingen tus-
schen het „Christian Front” en de na
tionale garde. Eveneens is een onder
zoek ingesteld naar de beschuldiging,
dat 44 politiemannen deel uitmaakten
van de organisatie.
De rechter van instructie heeft me
degedeeld, dat nog slechts de opper
vlakte van de organisatie is geraakt,
men verwacht binnenkort een verdere
ontwikkeling.
o Clnrl-rr.inicto,
Den 25sten Augustus, toen de eerst©
gemobiliseerde reservisten daar aan
kwamen, was de geheele activiteit van
Boulogne slechts gericht op vredelie
vende bezigheden en alles, wat in mi
litair opzicht daar gedaan is, dateer#
slechts van dezen datum.
Door de talrijke in Boulogne’s haver»
aanwezige visschersvloot stond te vorer*
vast, welk aandeel deze havenplaats in
de maritieme verdediging van Frank*
rijk zou hebben: het gevaarlijke werk
van de mijnenruimers. Ontzettend!
zwaar is dat werk, schijnbaar zonde*!
glorie, mijlen en mijlen worden afga*
legd zonder dat een mijn gezien, zonj
der dat een schot gelost wordt tot plottj
seling een dergelijk gevaarlijk moord»
tuig tegen de kiel stoot en het schfpr
met man en muis vergaat.
Ontroering lag er in de stem van der*
commandant dier mijnenvegersfiottilla,
toen hij ons over zijn jongens sprak.
Enkele maanden geleden slechts trok
ken zij uit ter vischvangst, nu vegen
zij het Kanaal schoon, maken zij den
weg vrij voor de handelsschepen en de
booten van hun kameraden, die te oud
of te jong zijn om dat zeer zware werk
aan boord der mijnenvegers te verrich
ten.
De marine der Vereenigde Staten
heeft, naar schout bij nacht Stark gis
teren in de vlootcommissie van het
Huis van afgevaardigden heeft gezegd,
145 nieuwe oorlogsschepen noodig, om
het bestaande en voorgestelde bouw-
program te completeeren.
Naar schatting zullen de kosten 2276
millioen dollar bedragen.
United Press meldt uit New York:
Het magazijn met roekloos kruit van
de American Cyanamid and Chemical
Cy. te Maynard, (Massachusetts) is op
geheimzinnige wijze in de. lucht ge
sprongen. Sabotage wordt door de auto
riteiten niet uitgesloten geacht. Nie
mand werd gewond, maar tot op een
km. in den omtrek werd belangrijke
schade aengericht. Men schat den ver
nielden voorraad kruit op duizend kilo.
DE DUITSCH—BELGISCHE ECONOMI
SCHE ONDERHANDELINGEN.
Belga meldt, dat de Belgisch-Duit-
sche economische onderhandelingen,
welke te Berlijn gevoerd zijn, hebben
geleid tot het vaststellen van de devie
zenbedragen, bestemd tot betaling van
den Invoer van zekere Belgische pro
ducten in Duitschland.
Voorts wordt vernomen, dat de Duit
sche steenkooluitvoer naar België
zekere mate hervat is.
Te New York zijn onderhandelingen
gaande tusschen Engeland en de
Brewster Aeronautical Corporation over
een bestelling van jachtvliegtuigen tot
een bedrag van 8 millioen dollar.
POOLSCHE UNIVERSITEIT TE WILNA
GESLOTEN.
Het Poolsche Telegraaf Agentschap
deelt mede, dat de Lltausche autoritei
ten besloten hebben de Poolsche univer
siteit te Wilna te sluiten. Vierhonderd
studenten kunnen daardoor hun studies
niet meer voortzetten. Tevens is ook
één van de oudste cultuurhaarden van
Polen in den Noordoostelijken hoek van
Europa verdwenen. De universiteit in
Wilna is in het jaar 1578 door den
Poolschen koning Stefan Batory ge
sticht, welke oprichting een jaar later
door paus Gregorius XIII werd be
krachtigd. Zonder onderbreking heeft
deze universiteit bestaan tot 1820, waar
na zij door de Russische autoriteiten
als represaillemaatregel gesloten werd.
In 1919 werd zij in het herboren Polen
door den Poolschen maarschalk Josef
Pilsudski opnieuw geopend.
cueerd, naar hun woonplaats zijn te
ruggekeerd. De bevolking toont een
zeer goed moreel en houdt zich gereed,
op het eerste bevel te evacueeren.
De gemeentelijke autoriteiten van
Verviers hebben gisteravond te acht
uur de openbare verlichting gedoofd.
Het spreekt van zelf, dat we het ook
kregen over de in den laatsten tijd zoo
veel besproken magnetische mijnen,
welke op slot van zaken geen Duitsche
uitvinding zijn.
Slechts het leggen van deze mijnen
door middel van vliegtuigen, omdat de
reeden en havens te goed tegen duik-
booten en mijnenleggers verdedigd»
zijn, is iets nieuws.
Het spreekt van zelf, dat men eet»
oogenblik verrast was door deze nieu
we methode van mijnenleggen, doelt
zoo verzekerde ons de commandant
met den meesten nadruk het middel
om magnetische mijnen onschadelijk te
maken, is uitgevonden. Waaruit het
middel bestaat? Het belang der lands
verdediging laat niet toe dit nader toe
te lichten, doch het bestaat, daaraan
kan geen twijfel bestaan.
En dat het afdoende is, is even
zeker. Bovendien moet volgens dezen
expert op maritiem gebied het gevaar
der magnetische mijnen niet overdre
ven worden. Op de eerste plaats is het
magnetisch veld, door stalen schepen
opgewekt, niet buitengewoon groot en
op 25 a 30 meter afstand oefent het
geen invloed op een magnetische mijn
uit. Vervolgens moet men niet uit het
oog verliezen, dat de kiel van een sta
len schip heusch wel een stootje ver
dragen kan en dat een mijn ofwel er
tegen ofwel er vlak bij moet ontplof
fen om schade toe te brengen. En dat
„vlak bij” moet in den meest letter-
BUITENGEWONE MILITAIRE
CREDIETEN.
Het departement van defensie heeft
bij de nationale vergadering een wets
ontwerp ingediend, waarbij met spoed
een buitengewoon crediet van 37 mil
lioen gulden voor militaire behoeften
gevraagd wordt. Het parlement heeft
onlangs buitengewone credieten tot een
bedrag van 90 millioen gulden toe
gestaan.
Men verwacht, dat het wetsontwerp
vandaag zal worden behandeld en goed
gekeurd.
Voor de tweede maal in 2 dagen
tijds is de stad Palermo op Sicilië gis
teren door een aardbeving geteisterd,
welke aanzienlijke schade aanrichtte, vlootverdrag zullen worden opgeheven.
De beroemde Monreale kathedraal is
gedeeltelijk ingestort.
EXAMENS
Universiteit te Leiden.
Candidaatsexamen wis- en natuurkunde
H de heer A. A. Kraëff, Oegstgeest; idem
A: mevr. E. Kraak-Cramer, Leiden; idem.
I: mevr. D. P. Wijnans-Damsté, Oegst
geest.
Universiteit te Utrecht.
Cand.ex. rechtswetenschap de heer H.
Oppenoorth; bevorderd tot doctor in de
geneeskunde, op proefschrift: „De bijzon
dere strafgevangenis te Leeuwarden, een
inediseh-hygiënisch onderzoek”, de heer
H. Wever, arts te Hilversum.
Universiteit van
dam.
Doet. ex. geneeskunde de heeren J. M.
Hagemeyer, D. Ferwerda, P. Hanraets, I.
Jollema en K. L. Kout
Machiniste n-e xa me n.
Geslaagd alhier voor het diploma motor*
drijver de heer C. Emmelot te IJmuiden;
geslaagd voor voorloopig diploma de hee
ren L. Hoekstra, te Heenvliet; Th. J. Ne
len, te Nieuw-Helvoet: C. van Ammelrooiji
te Dordrecht; J. A. Hilgerman, te Haar
lem.
REIZENDE ITALIANEN GELIJK
GESTELD MET ANDERE
BUITENLANDERS.
De Duitsche autoriteiten hebben de
sedert twee maanden voor buitenlan
ders, die zich naar Duitschland willen
begeven, geldende regeling ook inge
voerd voor Italiaansche staatsburgers.
Voortaan zullen Italianen, die naar
Duitschland willen gaan, nieuwe for
maliteiten moeten vervullen. Verzoe
ken om visavzullen de toestemming van
Berlijn behoeven.
VERSPREIDE BERICHTEN.
In het door de aardbeving geteis
terde gebied van Turkije zijn voor den
duur van een jaar alle belastingen
kwijtgescholden.
Gisteren hebben zich onge
regeldheden voorgedaan te Burhanpur
(Britsch-Indië). Eén persoon werd ge
dood en twaalf werden gewond. Zeven
politiebeambten moesten naar een zie
kenhuis worden overgebracht. Samen
scholingen en het dragen van wapenen
zijn verboden.
Vandaag begint te New York het
proces tegen den secretaris-generaal
van de communistische partij in Ame-
Levensverzekering s-w i s-
k u n de.
Geslaagd voor het examen voor acti-
varis (levensverzekeringswiskunde), uit
gaande van de Vereeniging voor Levens
verzekeringswiskunde) de heer W. M. de
Gruyter, alhier;
Apotheker s-examen.
Geslaagd voor het apothekers-examen
le gedeelte mej. G. H. van Haselen, mei.
S. D. de Ruwe, mej. J. H. van Zanten, C.
Felix. F. Steenmeijer, E. J de Jong, C.
H. de Loches Rambonnet, J Ch. H. Star
mans, K. F v. d. Waart van Gulik.
Consulaire dienst.
Getuigschrift aspirant-vice-consul uitge
reikt aan de heeren C. Haver Droeze, mr,
D. A. van Hamel en W. J. D Philips©.
Een zware storm heeft Maandag
aan de Westkust groote schade aange
richt Voor Gotenburg raakte het
Zweedsche stoomschip „Mongolia” aan
den grond. Nog twee stoomschepen,
onder welke een Deensch schip, kre
gen averij. Een bergingsvaartuig, dat
ter assistentie uitliep, moest van zijn
tocht afzien, aangezien de bebakening
in het ijs vastgevroren was. Er zou
echter geen onmiddellijk gevaar be
staan voor de 2 schepen, aangezien de
storm inmiddels zwakker werd. Ver
scheidene visschersschepen worden ver
mist. Het is nog niet zeker of zij een
haven hebben kunnen bereiken. Ten
Noorden van Helsingborg is het Noor-
sche stoomschip „Kong Halsdan”, groot
1456 ton, gestrand. In West-Zweden
is ook het spoorwegverkeer door den
sneeuwstorm tijdelijk geheel stopgezet, lieerden en
HET PROGRAM VAN DE NIEUWE
REGEERING.
De nieuwe premier Yonai, heeft gis
teren in aansluiting op de eerste ka-
binetszitting een verklaring afgelegd
over de politieke richtlijnen van zijn
regeering. Vooral legde hij er den na
druk op, dat de bijlegging van het
Chineesche conflict tot instelling van
een nieuwe orde in Oost-Azië het on
wrikbare doel van Japan blijft. Om die
reden zal de Japansche regeering de
plannen voor een nieuwe Chineesche
centrale regeering volledig steunen. De
regeering zal er verder naar streven
de betrekkingen van Japan tot de an
dere mogendheden op te helderen, uit
gaande van Japan’s eigen onafhanke
lijke standpunt. De regeering zal alles
doen om het levenspeil van het volk
veilig te stellen en de uitbreiding der
landsverdediging te bevorderen. Ten
opzichte van de hieruit voortvloeiende
noodzakelijke maatregelen zal de pre
mier uitvoerig een standpunt bepalen
in den rijksdag.
Tenslotte riep Yonai de geheele natie
op tot eensgezinde samenwerking met
de nieuwe regeering.
Nederlandsche Stoomboot Mij. trouwe
bezoekers van Boulogne en van de
600.000 reizigers, die in het jaar 1937
te Boulogne ontscheepten of aan boord
gingen, waren 25.000 transatlantische
touristen. Tot nu toe onderhouden deze
Oceaanreuzen door middel van veer-
booten de verbinding met den wal, doch
ook hierin zal binnen niet al te langen
tijd verbetering komen, daar dwars
door de reede heen kaden gebouwd
worden, waardoor de reizigers van de
boot direct in den trein stappen kunnen.
Boulogne is echter niet alleen passa-
giershaven, doch eveneens een zeer be
langrijke handelshaven en voor som
mige goederen zelfs de voornaamste
van Frankrijk. Vier kilometer kaden
begrenzen de binnenhavens en 70 kra
nen heffen er haar stalen grijparmen
omhoog. Ultra-moderne installaties, die
een zeer snel bunkeren mogelijk ma
ken, verschillende kilometers pijplei
ding voor den toevoer van vloeibare
brandstof reduceeren den wachttijd
voor schepen tot een minimum.
In ruime loodsen en opslagplaatsen
kunnen duizenden tonnen koopwaar
worden opgestapeld, spoorwegrails ziet
men overal langs de kaden loopen, zoo-
dat eventueel het vrachtgoed onmiddel
lijk in de treinen geladen kan worden,
terwijl spoedeischende bestellingen of
reizigers, die haast hebben, van het na
bij gelegen vliegveld af door de lucht
naar Parijs en verder vervoerd kunnen
worden.
Meer dan ooit wordt in oorlogstijd
bewezen hoe uitermate belangrijk het
bezit van vrije zeehavens voor een land
is. Een vrije zeehaven, dat beteekent
de mogelijkheid goederen van overzee
het land in te voeren, dat beteekent
een veilige landingsplaats voor hulp
troepen van bevriende mogendheden,
dat beteekent ook in vele gevallen een
uiterst belangrijk centrum voor de ra-
vitailleering van het land met voed
zame en kostelijke producten uit de
zee.
Niet elke haven vervult deze drie
belangrijke functies in gelijke mate en
weinige slechts zullen in dit opzicht
met Boulogne-sur-Mer, Frankrijk’s
wijde poort op het Kanaal, waar wij
een dag lang door allervriendelijkste
civiele en militaire autoriteiten werden
rondgeleid, kunnen wedijveren. Zeer
zeker bestaan er in Frankrijk havens,
welke belangrijker zijn door het in- en
uitkomend tonnenaantal, andere, welke
als marinebasis grootere militaire
waarde hebben, doch weinige zijn er,
welke zoo harmonisch veelzijdig zijn
als Boulogne-sur-Mer, de eeuwenoude
havenstad aan het Kanaal, met het
roemrijke verleden.
Tal van oude monumenten.
Van dat verleden spreken nog heel
wat oude monumenten: de prachtige
stadsmuren, welke in ongeschonden
staat de oude stad omringen, het zware
massieve kasteel, waar in de 12de eeuw
Godfried van Bouillon zijn kruistocht-
plannen uitwerkte en vanwaar hij uit
trok met zijn ridders ter verovering
van het Heilige land, een kasteel, dat
bijna tien eeuwen getrotseerd heeft en
zoo hecht nog op zijn grondvesten
staat, dat de marinecommandant van
tegenwoordig er zijn hoofdkwartier
heeft ingericht. En ginds in dat huis
even buiten de oude stadsmuren, heeft
Napoleon vertoefd, toen hij zijn onge
lukkige expeditie tegen Engeland voor
bereidde, terwijl op een heuvel buiten
de stad, op de plaats waar Napoleon’s
expeditieleger kampeerde, een 53 m.
hooge marmeren zuil aan het feit her
innert, dat hier in het kamp van Bou
logne Frankrijk’s keizer het Legioen
van eer instelde en voor de eerste maal
op de borst van zijn soldaten spelde.
Het keizersbeeld in Romeinsche im-
peratorsdracht, boven op den top, keert
Engeland, den erfvijand, den rug toe,
maar wonderlijk zijn de grillen van het
lot, nu staan op dezelfde vlakte, waar
een 130 jaar geleden Frankrijk’s troe
pen tot een vijandelijke expeditie naar
Engeland geconcentreerd werden, de
linnen tenten van de Engelsche lucht
macht en spelen jongens van de R.A.F.
een stevige partij voetbal. Nog meer
sporen van een roemrijk verleden vindt
men er in de omliggende dorpjes, waar
in den Noormannentijd de bevolking
zich verschanste in de kerken, stevige
miniatuurburchten, bedehuis en ves
ting tegelijkertijd.
Sindsdien is Boulognes bevolking
even ondernemend en even dapper ge
bleven en van deze twee eigenschappen
kregen wij een bewijs, toen wij vanaf
een hoog-gelegen pleintje naast een
oud kapelletje het heele panorama van
Boulogne en omgeving voor ons zagen
liggen. Dat eeuwenoude kappelletje, On-
ze-Lieve-Vrouw-ter-Zee toegewijd,
bracht ons een bewijs voor den nooit
versagenden moed der Boulogneesche
zeebevolking, want daar hingen dicht
opeen tegen alle muren vanaf de zolde
ring tot den grond, tegen de pilaren, in
rijen zelfs afhangend van de zolderbal
ken ontelbare naïeve paarlenkransen,
allen met gelijkluidend opschrift, waar
in slechts den naam en den datum ver
schilden „Ter nagedachtenis aan
N.N., in zee verdwenen”. De namen
van honderden zeelieden, wier lichamen
nooit onder een grafzerk zouden rusten,
en die hier een symbolische rustplaats
had gevonden, stonden hier in de om
lijsting der kransen geschreven, maar
nooit heeft dit de Boulogneesche vis-
schersbevolking afgehouden van het
beroep hunner vaderen, ze hebben
doorgezet en het resultaat van deze on
verflauwde ondernemingslust zagen wij
in de verte voor ons Boulognes haven
complex.
Geen haven maar een reede.
In geen enkel opzicht kan deze haven
vergeleken worden met een onzer Hol-
landsche zeehavens. Boulogne heeft
doodeenvoudig een stuk van de zee in
beslag genomen om den grootentransat-
lantischen zeeschepen een veilige lig
plaats te verzekeren. Een geweldige
dijk van meer dan 3 k.m. lengte loopt
vanaf de kust boogvormig de zee in, den
woeligen golfslag brekend zoodat achter
zijn beschermenden rug de Oceaanreu
zen rustig het anker kunnen uitgooien
en over eenige jaren zal die rust nog
grooter zijn daar van af de andere zij
de een andere meer dan 2 k.m. lange
dijk in aanbouw is, zoodat de reede
slechts door ’n 450 m. breeden toegang
met de open zee in verbinding zal
staan. Die prachtige, veilige en ruime
ligplaats voor de zeeschepen heeft ten
gevolge gehad, dat langzamerhand Bou
logne zich opgewerkt heeft tot Frank
rijks tweede passagiershaven nietalleen
voor reizigers naar en van Engeland,
maar ook voor transatlantische tou-
rika Earl Browder. Hij wordt beschul- risten. Zoo zijn b.v. de schepen van de
digd paspoorten te hebben vervalscht. Holland-Amerika-lijn en de Koninklijke
ARGENTIJNSCHE OFFICIEREN BIJ
DEN POOLTOCHT VAN BYRD.
De regeering van Argentinië heeft
twee marine-officieren, luitenant Julio
Poche en vaandrig Emilio Diaz, aan
gewezen om admiraal Byrd op zijn
Zuidpooltocht te vergezellen. Zij zullen
half Februari aan boord van de „North
Star” gaan en meteorologische en
oceanografische waarnemingen doen.
HET ONDERZOEK NAAR HET
„CHRISTIAN FRONT".
Uit het onderzoek van de politie
naar het optreden van het „Christian
Front” blijkt, dat het doel van deze or
ganisatie was zich te verzetten tegen
het zenden van munitie naar de geal-
i eventueel de Amerikaan-
United Press meldt uit Londen:
De autoriteiten zijn op hun hoede
na de ontdekking van een groot sabo-
tagecomplot, dat door den Duitschen
geheimen dienst was georganiseerd,
teneinde de verbindingen in Engeland
te beschadigen.
Er zijn onmiddellijk tegenmaatrege
len genomen, waaronder geheime in
structies aan vooraanstaande spoor
wegambtenaren.
Oud-minister Wang tsjing wei heeft,
naar uit Sjanghai wordt gemeld, aan
Tsjang kai sjek een boodschap gezon
den, waarin hij het denkbeeld oppert
van een herziening der Japansch-Chi-
neesche betrekkingen op den grondslag
van de verklaring van Konoje van De
cember 1938.
Wang tsjing wei herinnert aan zijn
moeilijke besprekingen met de Japan
ners en Chineezen, en verzekert, dat
op het oogenblik beide landen bereid
zijn de noodige concessies te doen om
tot een goede verstandhouding te ko
men en de onafhankelijkheid en natio
nale vrijheid van China te bewaren.
Hij zegt voorts, dat Japan zijn troe
pen niet langer buiten zijn grondge
bied wil houden dan beslist noodzake
lijk is, en, wel te verstaan, op voor
waarde, dat de Chineezen hun verzet
staken.
Wang tsjing wei eindigde met te
verklaren, dat het lot van China in
handen van Tsjang kai sjek ligt en
dat aan hem de beslissing is over vre-
’e of oorlog.
In officieele kringen te Tsjoengking
verklaarde men in het geheel niets te
weten van een telegram van Wang
tsjing wei, waarin vredesonderhande
lingen worden voorgesteld. Men wei
gert overigens elk commentaar.
In Chineesche kringen acht men-het
uiterst onwaarschijnlijk, dat Tsjang
kai sjek op voorstellen van Wang
tsjing wei zou ingaan. Men ziet in het
telegram een propaganda-manoeuvre,
welke ten doel heeft een einde te ma
ken aan de onderhandelingen, welke
tot verschil van meening onder de
aanhangers van Wang geleid hebben.
Sommige dezer staan op het stand
punt, dat de vorming eener nieuwe re
geering nutteloos en schadelijk is, in
dien overeenstemming met Tsjang kai
sjetk niet mogelijik is. De verschillen
van meening zouden de vorming van
een regeering door Wang, welke voor
half Februari verwacht werd, kunnen
vertragen.
De voornaamste visschershaven.
Naast een der belangrijkste havens van
Frankrijk voor passagiers- en goederen
vervoer is Boulogne ontegenzeggelijk de
voornaamste visschershaven van het
land en zelfs van het vasteland van
Europa, in Engeland slechts overvleu
geld door Grimsby. 104 groote trawlers
vormen, ongerekend de kleinere vis-
schersvaartuigen, Boulogne’s vloot, die
door meer dan 4000 matrozen bemand
wordt en jaarlijks wordt hier meer dan
85.000 ton visch aan wal gebracht, «en
waarde vertegenwoordigend van 200
millioen francs. In een onmetelijke
vischhal wordt dagelijks bij opbod de
aangevoerde vangst verkocht, een merk
waardige vischbeurs met koersen en no-
teeringen, met evenveel lawaaierige be
weging als een gewone effectenbeurs.
Tien sneltreinen per dag zorgen voor
een snel vervoer naar al de voornaamste
steden van Frankrijk, naar Parijs, in
het centrum, naar de steden in het Oos
ten, naar die in het uiterste Zuiden zelfs
Boulogne in oorlogstijd, lijken zin opgevat worden; door eiken
Zoo was Boulogne in vredestijd. En
nu gedurende den oorlog? Het is de
trots van dit dappere stadje, dat niet
tegenstaande duizend moeilijkheden
zijn activiteit niet verminderd is,
integendeel zelfs in sommig opzicht
koortsachtig gestegen is. Niettegenstaan
de de 55 grootste en modernste trawlers
door de militaire autoriteiten gerequi-
reerd zijn, niettegenstaande de beman
ningen voor een groot deel gemobili
seerd werden, zijn sinds het begin van
den oorlog 5 millioen k.g. haring aan
wal gebracht tegen 4 millioen k.g. in de
overeenkomstige periode van het vorig
jaar. En uit de allerlaatste cijfers, die,
welke over de eerste veertien dagen van
December liepen, blijkt, dat in deze pe
riode de haringverkoop opgebracht heeft
16.977.619 francs en die van de overige
zeevisch 907.513 fres. tegen respectieve
lijk 3.722.052 fres. en 2.689.313 fres., ge
durende dezelfde weken van 1938. Wat
het overzeesch verkeer betreft, dit is
niettegenstaande mijnen- en duikbooten-
gevaar ongeveer normaal gebleven en
heeft zelfs een nieuwe activiteit gekre
gen door de talrijke schepen, die
van uit Engeland de voorraden voor het
Engelsche leger aanvoeren.
Tot nu toe hebben we één functie van
een haven nog niet besproken en wel de
militaire. In vredestijd is Boulogne geen
marinebasis, al wordt de reede be
schermd door versterkingswerken welke
practisch de nadering van de haven
door vijandelijke oorlogsschepen onmo
gelijk maken. „U moogt gerust vertellen,
wat u hier gezien hebt, verzekerde ons
de plaatselijke commandant, terwijl hij
ons rondleidde tusschen de kazematten,
waaruit hoog boven onze hoofden de
dreigende loopen uitstaken van het
zware geschut, dat zijn projectielen tot
25 k.m. ver kan slingeren.
En wanneer we bekenken, dat het
Kanaal hier slechts 37 k.m. breed is
en met alle waarschijnlijkheid het
vermoeden uiten, dat aan den overkant
het Engelsche geschut een evenredig
deel van de zee bestrijkt, dan lijkt ons
de verzekering der aanwezige militai
ren, dat geen schip zonder toestem
ming der geallieerde mogendheden
door het Kanaal kan varen volkomen
gerechtvaardigd. Tot nu toe heeft het
geschut zijn zware basstem nog niet
laten hooren, maar wel hebben de an-
tiluchtvaartkanonnen der Engelschen,
welke aan den voet van het fort Bou
logne tegen luchtgevaar beschermen,
een paar keer nijdig geblaft,
Duitsche verkenningsvliegtuigen
onbescheiden kijkje trachtten te
men.
Naast deze landsverdediging beschikt
Boulogne eveneens over een actieve
maritieme verdediging. We schreven
reeds, dat 55 moderne trawlers gere-
quireerd waren, waardoor Boulogne
een zeer belangrijke basis geworden is
van de Fransche marine.
meter verderen afstand wordt
kracht van de ontploffing zeer
zienlijk verminderd.
Met dit bezoek aan deze kleine,
maar robuste oorlogsvloot, want de
met kanonnen en dieptebommen bewa
pende trawlers zijn bij de oorlogsmari-
ne ingedeeld, was onze rondwandeling
door Boulogne-sur-Mer beëindigd. En
terwijl we tijdens de lange terugreis
naar Parijs nog eens overdachten, wat
we dezen dag gezien hadden, kwamen
we tot het besluit, dat overal, maar
dan ook overal in Frankrijk gewerkt
wordt met onverflauwde energie, dat
met bewonderenswaardigen moed de
dagelijksche vreedzame arbeid verricht
wordt, terwijl zonder veel vertoon,
kalm en rustig maar grimmig-vastbe*
raden, leger en marine hun zware»
plicht vervullen.