^AfiSCHE COURANT Tewaterlating Onderzeeboot 0 22 Zaterdag 20 Januari 1940. rzeeOOOt U. I LEGER EN MARINE STADSNIEUWS BINNENLAND Van de werf der N.V. Kon. Maatschappij „De Schelde” KST S, Het VIJFDE BLAD. c. SNEEUW EN KOUDE BLIJVEN DE H.T.M. VOORDEEL OPBRENGEN Inlijving dienstplichtigen lichting 1940 Automobilisten opgepast! Met vuur wordt om de eer gestreden. Blauwe tram ondervindt stagnatie in haar diensten IJSFEEST GEMEENTELIJK LYCEUM STOKROOSPLEIN DRUK GOEDERENVERVOER BIJ DE SPOORWEGEN Engelsche vliegtuigen boven ons land? 3 t Gift van Prinses Juliana voor Turkije KENNISGEVINGEN Bevolkingsregister. 99 Te Londen is naties euvel De uitslagen. over sec.; torpedisten bij het 2de regiment huzaren-motor- (pio- Op de banen van de Nieuwe ’s-Gravenhaagsche IJsvereeniging. i i i ONDER de eerste Nederlandsche onderzeeboot, in 1905 gebouwd door de N.V. Kon. Mij. „de Schelde” te Vlissingen, in het droogdok. BOVENhet jongste onderzeeboot-typewaarvan hedenmorgen te Vlissingen het tweede exemplaar te water werd gelaten. Opkomst op 17 Juni a.s. 1ste regiment luchtdoelartillerie, der de ploeg regiment kustartillerie, tweede ploeg. Maand. Dinsd. Woensd. Donderd. Vrijd. Zaterd. 99 99 99 99 99 11.1 11.7 12.2 12.8 13.3 13.3 13.3 13.9 16 Jan. 108,3 m. snelheid gr. F. 99 99 99 99 normaal, stag- Alles is om het Gisteren werd door de H.T.M. ont vangen 17.700, tegenover 10.700 op den overeenkomstigen dag van het vorige jaar. Vervoerd werden op de afgeloopen 4 dagen per bus of tram 693.000 passagiers, tegenover 531.000 in 1939 op dezelfde dagen. De bouw van het schip. De „O. 22” behoort tot de serie van 7 onderzeeërs, die sedert het vorige jaar voor de Kon. Nederlandsche Marine hier te lande in aanbouw is. Als prototype van deze nieuwe serie geldt de „O. 16”, die in 1936 in opdracht van de marine door De Schelde werd gebouwd, en die in die dagen min of meer als een experiment werd be schouwd. Bij den bouw van de „O 16” heeft De Schelde n.l. voor het eerst op een onderzeeboot electrisch lasschen op groote schaal toegepast. De ervaringen met electrisch lasschen, in 1933 door deze werf opgedaan bij den bouw van het flottielje-vaartuig „Johan Maurits van Nassau”, leidden tot het verlangen, ook op een onderzeeboot een aanzien lijke hoeveelheid klinkwerk door lasch- werk te vervangen. Het experiment, dat in technische kringen aanvankelijk vrij sceptisch werd opgenomen, beantwoord de dermate aan de verwachtingen, dat besloten werd, er bij den bouw van volgende onderzeebooten verdere uit breiding aan te geven. Het lasschen heeft gelegenheid gegeven tot verbete ringen in de constructie, waardoor b.v. de duikdiepte, die bij de „O. 12” nog 60 m. bedroeg, bij de „O. 16” kon wor den opgevoerd tot 80 m., en bij de „O. 22” zelfs tot 100 m. Telefoonverkeer met Rusland stopgezet Van het bureau International te Bern is bericht ontvangen, dat Rusland het particuliere internationale telefoonver keer geheel stopgezet heeft. Ook tus- schen Nederland en Rusland kunnen derhalve geen particuliere gesprekken worden gevoerd. is 13 12 11 10 9 8 8 8 7 Op de banen van de Nieuwe ’s-Gra- venhaagsche IJsvereeniging aan de Sportlaan, waar vandaag in de ochtend uren ook militairen zich beijverden, om het ijs sneeuwvrij te maken, heerschte vanmorgen een groote leven digheid en opgewektheid. En geen won der In de eerste plaats waren er tal van leden, die van de gelegenheid ge bruik maakten, om een baantje te trek ken en voorts kon daar vandaag een reeds jaren gekoesterde wensch van het Gemeentelijk Lyceum aan het Stokroos plein in vervulling gaan. Pogingen na melijk, van die zijde aangewend om een ijsfeest voor de scholieren te organisee- ren, waren sinds 1933 steeds mislukt. Maar nu waren dan eindelijk het ijs en het weer geschikt, om de meisjes en opge- m., en Voor deze tewaterlating bestond een groote belangstelling. Zoo waren o.m. aanwezig: schout bij nacht L. A. C. M Doorman, hoofd der afd. materieel Zee macht, departement van Defensie, kolo nel D. WKwak, inspecteur van den Marine Stoomvaart Dienst, ir G. t Hooft, directeur bureau scheepsbouw schout bij nacht H. J. van der Stad, commandant van Zeeland, met diens ad judant jhr. mr. C. J. P. von Mühlen. overste H. M. Hekking, commandant Mijnendienst, overste P. Kronenberg, commandant „Johan Maurits van Nas sau”, de heer C. A. van Woelderen, bur gemeester van Vlissingen, A. C. van der Sande Lacoste, directeur Ned. Loodswe zen, W. C. Th. Haarman, garnizoens commandant, A. Losecaat van Nouhuys. commandant der Kon. Marechausse, ir M. F. Gunning, directeur Ned. Verz. Scheepsbouw Bureau. K. G. Bron, dir Stoomvaart Maatschappij .Zeeland” overste Langeveld, commandant wacht schip Hr. Ms. „Noord-Brabant”. de lui tenants ter zee le kl. A. M. Valkenburg en J. F. van Duim, aangewezen com mandanten van resp. de O. 22 en O. 21 en nog vele andere militaire en burger lijke autoriteiten. Velen waren verge zeld van hun dames. Van „de Schelde” waren o.a. aanwe zig de directeuren de heeren ir. H. C Wesseling en A. Smit, de gedelegeerd commissaris en oud-directeur mr. Jan Smit Azn., de commissarissen jhr. ir O. C. A. van Lidth de Jeude, oud-minis- ter van Waterstaat en A. Gips en verder vele ingenieurs. om opheldering gevraagd De H.T.M. heeft ook gisteren weer flink geprofiteerd van de sneeuw en koude, want velen dorsten het om begrijpelijke redenen niet aan te fietsen; per tram of bus ging men naar kantoor, werkplaats of fabriek. De strenge vorst ontwrichtte in enkele gevallen de dienstregeling. Vooral was dat gisteravond het geval, toen de wissels vastvroren. Ook van ochtend. op het spitsuur van 89 uur, kwam het voor, dat bij de halten langer gewacht moest worden dan normaal. Het oponthoud op de trajecten door het groote aantal reizigers was van de ver tragingen in de eerste plaats de oorzaak. jongens in vredigen kamp van de ge neugten van het schaatsenrijden te doen genieten. Vanmorgen om half negen was men in het schoolgebouw bijeengekomen, waarna gezamenlijk naar de baan werd getrokken. En niet zoodra waren hier de schaatsen ondergebonden en hadden de eerste wedstrijden een aan vang ge nomen, of de vreugde steeg ten top. Een ieder zette begrijpelijk zijn beste beentje voor, terwijl de aanmoedigings- kreten van hen, die even „vrijaf” had den, en van de talrijke omstanders niet van de lucht waren. Het was feest, in alle opzichten De jury, bestaande uit verschillende leeraren van het Lyceum, onder leiding van den heer W. Boer, had een flink programma vastgesteld voor de 180 in geschrevenen. Dezen waren, al naar gelang hun leef tijd, in groepen verdeeld. Er was, zoo wel voor de meisjes als voor de jongens, een groep van 11, 12 en 13 jaar voorts een groep van 14 en 15 jaar en tenslotte een groep van 16 jaar en ouder. Er wa ren wedstrijden in hardrijden, waarvoor uit den aard der zaak, vanwege de sen satie, groote belangstelling bestond. Vanwege de koude, omdat het te laat werd en bovendien een daarvoor benoo- digde baan niet beschikbaar was, moest van het voornemen, om, voor minder gevorderden op de schaats, behendig- heidswedstrijden te houden, worden af gezien. Het publiek, waaronder wij o.a. den wethouder van Onderwijs, prof. ir. Z. L. v. d. Bilt, opmerkten, genoot met volle teugen. de onderzeeboot O. 22, in aanbouw voor de Kon. Ned. Marine. De doop plechtigheid werd verricht door me vrouw van Papelendam-de Witte, echtgenoote van den hoofdofficier M. S. D. 2e klasse tit. J. C. van Pappelendam. 12 u. v.m. 4- IJ gr. C. 8 2 8J 5 MUTATIES. Bij Kon. besluit: is eervol ontslag verleend uit den mili tairen dienst aan: de kapiteins J. van Barneveld, van het le reg art., en ir. H. A. Schijfsma, van het lie reg. art.; den res. len luit. J. H. P. Ennema, van het 4e reg. art., den res kapitein voor speciale diensten G. M. Huijskamp, van het dienstvak der inten dance, den res. le luit. S. Coppenhagen, van het 7e reg. infanterie de res. officieren van gezondheid le kl. J. C. W. Donker en dr. J. W. van Rooij, den res. officier van gezondheid 2e kl. A. Posthuma, allen van den genees kundigen dienst der landmacht; den res. kap. P. van Raamsdonk, van het korps motordienst; is de termijn van benoeming als zoo danig van den res. paardenarts 2e kl. B. Stonebrink, voor den tijd van ten minste vijf jaren verlengd jev< aan£‘fte Prins Bernhard lid van de Marine- vereeniging In het Marineblad deelt het bestuur van de Marine-vereeniging mede, dat Z. K. H. Prins Bernhard met ingang van 1 Januari j.l. is toegetreden als gewoon lid dezer vereeniging. De uitslagen waren groep van 11, 12 en 13 jaar, pl.m. 80 meter meisjes 1. Jeanne Boode, 22,5 2. Freer Bosma. jongens 1. Hans v. d. Nagel, 15,4 sec.; 2. Boene Prins, 16 sec.; 3 en 4 Jan Rietveld en Rudi de Jong, .16,2 sec. groep van 14 en 15 jaar, over pl.m. 150 meter meisjes1. Joop Stiel, 26 sec.; 2. Madelon Wesseling, 26,8 sec.; 3. Nel Schimmel, 27 sec.; 4. Carla Wiessink, 27 sec.; jongens1. Piet Meulenbeld, 20 sec.; 2. Cor Schwencke, 21,6 sec.; 3. en 4. Frank v. Wijk en Ad Dalhuizen, 21,8 sec. Opkomst op 15 April a.s. 2de regiment wielrijders lste regiment huzaren (geen paar- denoppassers en verzorgers) lste, 2de, 3de en 4de regiment hu zaren, voor zoover betreft de paarden- verzorgers en oppassers bij de Konink lijke Militaire Academie of rijschool, tweede ploeg. raturen af te lezen: 8 u. v.m. 1 gr. C. 0 11 0 11 -11 Indexcijfers kleinhandelsprijzen De onderstaande indexcijfers klein handelsprijzen van een aantal der voornaamste voedingsmiddelen, zijn berekend door het Centraal bureau voor de statistiek. Daarvoor zijn geno men de winkelprijzen in de tien groot ste gemeenten van ons land. In de be rekening zijn prijzen opgenomen van aardappelen, brood, grutterswaren, vleesch, melk, kaas, eieren, vetten en kruidenierswaren. Hierbij zij opgemerkt, dat een stij ging van 8,3 pet. der prijzen van voe dingsmiddelen een stijging veroorzaakt van de uitgaven voor het geheele ge zinsbudget van 3,3 pet., waarbij aan genomen is dat 40 pct. van de gezins uitgaven besteed wordt aan voeding. Augustus 1939 100 Aug. ’39 Nov. Dec. 9 Jan. '40 100,0 108,7 108,4 108,1 Gedurende afgeloopen week wa- ren overdag de volgende tempe- Men kan zich voorstellen, dat 162.000 passagiers méér dan tot gevolg hebben, echter in het werk gesteld, der vertragingen in de dien sten tot een minimum te beperken. De passagiers van de Blauwe tram hebben de laatste dagen eveneens ge mopperd over groote vertragingen. Bij informatie deelde men ons mede, dat de reden hiervan is, het bevriezen van de luchtpomp der automatische rem- installaties. Dit had tot gevolg, dat tal van wagens uitvielen. Met behulp van een benzinelamp trachtte men de bevroren pompen bij de eindpunten te ontdooien, doch enkele minuten later was het weer hetzelfde liedje. Extra wagens werden gereed gehouden om de buiten dienst gestelde trams te vervangen. Men vecht tegen een overmacht. Dit dienen zij, die hun misnoegen over de dienstregeling der Blauwe tram in deze dagen te kennen hebben gegeven, wel te bedenken. 8 uur 10.6 9 10 11 12 1 2 3 4 H.K.H. Prinses Juliana heeft aan het Nederlandsche Roode Kruis een gift «doen toekomen ten behoeve van de slachtoffers van de ram pen in Turkije. groep van 16 jaar en ouder, over pl.m. 200 meter: meisjes: Ellen Strich, 37.2 sec.; 2. Hans Bronsing, 39,8 sec.; 3. Mien Hof. 39,8 sec. jongens: 1. Pim de Roo, 25,4 sec.; 2. Hans Kramers, 27 sec.; 3, 4, 5 en 6 Piet Sturm, F. de Jager. H. v. Ooyen en Adr. Vervloet, allen 27 sec. Alom gladde wegen Oe sneeuwval en vorst hebben ten gevolge gehad, dat alom in den lande de wegen glad zijn. Voorzichtigheid voor de automobilisten is geboden. Het wellicht mogelijk, dat de groote "'egen nog gedeeltelijk berijdbaar zijn, doch de zijwegen en dijken zijn vrijwel Oribegaanbaar. Wij moeten ieder, die er uit wil, in overweging geven de auto thuis te laten en de reis te maken per trein. Mocht men toch gedwongen zijn van den wagen gebruik te maken, zoo is 1161 geraden niet harder te rijden dan 30 k.m. t was dezen winter. Van de werf der N.V. Kon. Maat schappij „De Schelde” te Vlissin gen is vandaag om ongeveer 12 uur met goed gevolg te water gelaten De treinen. Ook de treinverbindingen function- neeren tengevolge van de hevige vorst niet normaal. Tal van treinen kwamen met groote vertragingen aan de stations binnen. Vooral is dit het geval met de treinen in de richting Utrecht. Ook hier is in de meeste gevallen de oor zaak, het bevriezen der wissels. Nu de vorst het verkeer te water volkomen heeft stilgelegd, is het goe derenvervoer bij de spoorwegen in ab normale verhoudingen toegenomen. Onder hoogdruk moet er worden ge werkt. Zooals men weet, heeft het vrachtgoederen-vervoer voornamelijk in den nacht plaats. Dan vriest het juist het sterkst, met het gevolg, dat het ran- geeren der wagons door het bevriezen der wissels met groote moeilijkheden gepaard gaat. Het transport van levens middelen voor militairen, dat zeer om vangrijk is, gaat begrijpelijk i Daardoor komen de Verzendingen De Regeeringspersdienst meldt: Gisteravond zijn opnieuw op groote hoogte vreemde vliegtuigen over het Noordoostelijk deel van ons land ge vlogen. Daar enkele aanwijzingen doen vermoeden, dat het Britsche vliegtui gen waren, is te Londen opnieuw om opheldering gevraagd. z was vannacht het koudst Wij laten hieronder volgen een overzicht- van de temperatuur J van 8 uur gisteravond af tot 4 uur hedenochtend. Het was de koudste nacht in dezen winter. Om 4 uur van- ochtend vroor het 13,9 gr. C. gr. 99 Opkomst op 6 Mei a.s. 2de regiment genietroepen (verbin- dingstroepen), eerste ploeg 3de regiment genietroepen (verlich- tingstroepen), eerste ploeg korps pontonniers en (pontonniers en torpedisten), eerste ploeg 4de regiment huzaren, voor zoover betreft de paardenverzorgers b” u"* remontedepót, tweede ploeg lste en 2de regiment huzaren-motor- rijder. De Regeeringspersdienst meldt Het ligt in het voornemen om de hierna vermelde ploegen dienstplich tigen van de lichting 1940 in te lijven op de daarbij aangegeven datums Onder de op te roepen dienstplichtigen zijn niet begrepen zij, die zijn bestemd voor officiersopleiding en voor oplei ding tot onderofficier-administrateur. De dienstplichtigen van de lichting 1940. ingedeeld bij het lste en 2de regiment huzaren en bestemd voor paardenverzorger en -oppasser bij de Koninklijke Militaire Academie of rij school, eerste ploeg, worden nader toegewezen aan het 2de regiment wiel rijders. Hun inlijving zal, zooals hier na is vermeld, geschieden op 15 April 1940. Dienstplichtigen van de hierna ver melde ploegen, die vrijstelling wegens kostwinnerschap of wegens persoon lijke onmisbaarheid dan wel uitstel van eerste oefening verlangen, kun nen daartoe aanvraag doen. Voor zoo ver de inlijving in Februari a.s. ge schiedt, moet de aanvraag met den meesten spoed worden ingezonden. Geldt het vrijstelling, dan moet de aanvraag door of vanwege den dienst plichtige worden gedaan bij den bur gemeester. Geldt het uitstel van eerste oefening, dan moet de dienstplichtige een schriftelijk verzoek richten aan den minister van Defensie, bij voor keur door tusschenkomst van den burgemeester. Is de reden van het verzoek gelegen in studiebelangen, dan moet een verklaring worden bijge voegd, afgegeven door het hoofd van de onderwijsinrichting. Er moet op worden gerekend, dat uitstel van eerste oefening slechts op uiterst beperkte schaal zal worden verleend. Opkomst op 12 Februari a.s. Luchtvaartregimenten, eerste ploeg 3de en 4de regiment huzaren, voor zoover betreft de paardenverzorgers en -oppassers bij de Koninklijke Militaire Academie of rijschool, eerste ploeg 4de regiment huzaren, voor zoover betreft de paardenverzorgers bij het remontedepót, eerste ploeg. Opkomst op 3 Juni a.s. Luchtvaartregimenten. tweede ploeg compagnie intendancetroepen. derde Ploeg lste regiment genietroepen, niets), eerste ploeg. Dat de Kon. Mij. „De Schelde” door haar intitiatief bij de „O. 16” voor den Nederlandschen Onderzeedienst baan brekend werk verrichtte, kan worden beschouwd als de voortzetting van een oude traditie. De eerste onderzeeboot waarover de Kon. Nederl. Marine des tijds de beschikking kreeg, kwam ge heel uit het initiatief van deze werf voort. De bouw geschiedde geheel voor eigen rekening, nadat de minister van Marine had toegezegd te bevorderen, dat de Staat de boot zou overnemen, indien zij geheel aan de eischen vol deed. Het behoeft geen betoog, dat de eerste onderzeeboot, welke door „De Schelde” op 8 Juli 1905, zeer in het geheim, te water werd gelaten, in me nig opzicht verschilde van het type, waarvan vandaag het tweede exem plaar. in tegenwoordigheid van velen, aan zijn element werd toevertrouwd. De „O. 1”, welke een geslaagde sigaar-vorm had, was 20 4 gn. lang, 3J m. breed, had aan de oppervlakte een snelheid van 8J mijl, een kruisnsel- heid van 7 mijl en onder water een snelheid van 6? mijl. De duikdiepte be droeg 304 m„ het vermogen van de machine boven water was 160 p.k., on derwater 70 p.k. Zij bood plaats aan maximum 15 personen, en was bewa pend metéén torpedobuis van 45 c.m. De „O. 22”, die 77J m. lang en 6.20 breed is, heeft boven water een van pl.m. 191 mijl, onder water een van pl.m. 9 mijl. Haar kruis snelheid bedraagt 15 mijl, het machine- vermogen boven water 5000 p.k., onder water 860 p.k. Zij biedt logies aan 45 personen, heeft, zooals reeds merkt, een duikdiepte van 100 haar bewapening bestaat uit een ka non van 88 mm., 8 torpedobuizen en een dubbel-mitrailleur van 40 mm. Tegenover een waterverplaatsing van 123 ton van de „O. 1” staat een waterverplaatsing van 1205 ton van de „O. 22”. Tusschen de „O. 1” en de „O. 22” liggen natuurlijk verschillende ontwik kelingsstadia. Ook hierin heeft „De Schelde” haar aandeel gehad. Van haar werf zijn m totaal thans 19 onderzee booten voor ons land en voor de ko loniën van stapel geloopen. voor. i van particulieren wel eens in het gedrang. Doch ook hier wordt alles gedaan, de verzendingen met niet al te groote tus- schenruimten te doen plaats vinden. Nogmaals de sneeuwopruiming. Er wordt nog steeds geklaagd over de sneeuwopruiming in onze stad. Reeds gisteren hebben we de meening gegeven van de directie van den Rei nigingsdienst. Ook nu weer hebben wij ons tot haar gewend, daar het inder daad een feit is, dat de sneeuw op tal va! plaatsen nog in groote hoeveelheden aanwezig is. Vandaag, aldus deelde men ons mede, ►zijn wederom 65 sneeuwopruimers in De moeilijkheden in het visscherijbedrijf Tegen de verwachting in kwamen vandaag in IJmuiden geen treilers aan den afslag. De zeven treilers. welke thans nog op zee zijn, kunnen Maandag of Dinsdag verwacht worden. Wat de strubbelingen betreft over de nieuwe voorwaarden blijkt, dat weinig over eenstemming onder de zeelieden be staat. Nadat de „Petten”, IJm. 49, op de oude voorwaarden naar zee was ver- rtokken, gaan heden vermoedelijk vier treilers varen, namelijk „Maria van Hattem”, IJm. 1; „Uiver”, IJm. 384; Norma Maria”, IJm. 6 en „Eveline”, IJm. 115. Naar wij vernemen hebben de opva renden dezer booten een toeslag van tien procent op de netto-besomming gekregen. No. 17472. Un,,fd van een gezin of afzonderlijk Elk J? doet binnen vijf dagen na zijn jê'en”®’ne binnen de Gemeente daarvan ',erh.?n„ aan het Gemeentebestuur. Gevonden voorwerpen. Aanwezig aan het hoofdbureau litie, vra8ef leen ünS een neaa' riem,, een nr. inh draaief1 is’ een ketting met slot, een atlas p°suefG pais een zw. damesregenlaars, tn'Vh tasch met leerboeken t.n.v. v. d. een PPn ongemerkt heerenrijwiel, twee Berg „pn schrift, een liniaal, passerdoos een oud heerenrijwiel, diverse „boenen ceintuurs, rijwielbelasting- en sleutels. p^K;inrien in taxi’s: een grijs gestreepte hhe een zwart taschje, inheudende Elapronderkleeding, brood en snoepgoed. ^d, de navolgende ingezetenen: heerenhandschoen, Groot Hertogin- iR2a een zwart-wit katertje, An- ®e?aanRicXerweg 1b; een bl. beursje, inh. d,neLl en een dubb., Weesperstraat 98; s rood kinderschortje, div. handschoe- een Vroom en Dreesmann, Spuistraat; nen',lede de Jager, Hattumlaan 124; een inh papieren t.n.v. Werner Jacoby, Jap’ Harstenhoekweg 151; een paar S wanten. Sjoorda Koppelstokstraat een linker motorhandschoen, Wol- Jurr Kokstraat 62; een witte kees- S (reu) met tuigje, Pauptit, Fahren- t "utraat 82; een heerenrijwiel. v Meurs, Houtstraat 27, gevonden 27-12; een KOi^l v Veen. Honsholredijkstraat 185; °°r contactsleuteltje van „Ford”-auto No. Zorgvlietstraat 112; een Lips- ^■teh-ing’ met 6 sleutels, t.w Lips No. Sfi Yale. B.H.S., CHS. No 1754 en K’fetsleuteltjes, le Noble, Oude Boom- 2 Straat 73; een sleutelketting. waaraan sleutels, Veltman, Wagenstraat 186; een Lrt V d. Haagsche IJsclub, t.n v G n tLhPpk No 1475, v. d. Laan, Newton- Kat 298 éen lichtbruine hond, Bosze- ar Cam Obscurastraat 92; een dames piel No. 2566, v. Ooyen, Monstersche- r )W’! 12. een bl groene ceintuur en sleu- SaNo Ï2 Kaat, v. Ostadestraat 588. een «breide roode das, Kooy, le Pieterburg draaf 6' een autoslinger, Rief, v. Kins- wgenstraat 31; een br. led. actetasch met schoolboeken t.n.v. Dahlberg, Huis- P Soestdijkscheplein 12; een Rouppe- deutelS van Driel, Staverdenstraat 56; een toorpnriiwiel (72041). de Kleyn, Apel- doornschelaan 238; een ring met ^steutels wo een Lips, v Keusekamp, Hoefkaae 753- een zw portemonnaie met inhoud, de Jong, Hoefkade 757: een damesrijwiel No 514299, Niemans, Krltzingerstraat 134 een br heerenportemonnaie inh 37 cent. Remmerswaal, Ruysdaelstraat 120; een br- actetasch, Scholtes, Ambachtsweg 35. Wa teringen: een donker schort. Koene. Jan Steenstraat 40 (Loosd.); een ^mderpor- temonnaie met inhoud van Oosten de Ruyterstraat 33 (Loosd); een tonnetje met onbekenden inhoud, Scheffer. wijkscheweg 6611. te plkaar' stalling HTO.; een autoreflector. Pikaar, Cuypstraat 80. een brum-zwart hondje, teef, v. d. Giessen. Broekslootkade 82een bruin pinchertje, v. Wissen, Led g plein 53; een nikkelen hrlllenk°kerK!2® bril (hoornen montuur), ®eetY.ariahor straat 1. een nikkelen damesarmhandho loge. Krols de Carpentierstraat jO. ee heerenrijwiel merk „Veeno in bij de Politie te Wassenaar aan den Schouwweg; een br. led scho®11^SS1Lm^ boeken t.n v Bert Peereboom, Ros, Heems kerekstraat 30; een br. linker kinaer schoentje maat 27, La Haye, Ci r 105; een zwart damesrijwiel D jkstra, Beeklaan 4; een heerenhoed, Schot Be berisstraat 83; een bos sleutels, Valkenboschplein 4; een Lipssle h ken, Elandstraat 171; een br schooltesch met inhoud Baggerman. kelen ketting, Regentesselaan 345. ee« g led. portemonnaie met een geld dat er bij lag, Melis stok^laa" rechter led. heerenhandschoen,Stal pert straat 63; een bankbiljet, Ordelma hkkastraat 92; een grijs wollen da.je, v Dam, Nassau Odijckstraat 14, en kd. damesportemonnaie, inh. POb <4a. geld, Rochït, Louise de Colignyplem 14a, «n bruine jachthond, Zeestraa Êtonmi kaplaars, sok en Duit- Blok, v Diepenburchstraat 16, een Du‘t Khe herder (reu), Knieriern, T P 316; een alpacca beursje met tahoud Veld, hoen, Ant. Duijckstraat 34; een ver^2 2 armbandje, Olivier, Frankenstraat 42 e Yale sleutel No. 222, M,ltter!r?XAen In straat 18; een kinderbnl met h°°™^weg doublé montuur, v. Manen, Stol- 123; een groene kinderhandschoen Stol ter, Joh. v. Oldenbarneveltlaan 28 een hikkelen heerenpolshorloge me distri- de Mos, W Beukelsz.straat 29. een totiekaart, Vrijland. Do.orr!stra,a 2e esk. Pak suiker, onbek. soldaat, a kinder- Huzaren, Corn. Jolstraat 117, ee2 Beursje met inhoud, Streng, nde straat 35; 3 honden, 3 katten, een ge kat en een meerkoet, Asyl, Nieuwe na Opgevangen honden: Voor inlichtingen, Asyl, Nieuwe Haven 73. van po- Alexanderplein 20 en aldaar te be- -;n op alle werkdagen, telefonisch al- tusschen 10.30 en 12 uur en monde- tusschen 12.30 en 2.30 uur: plaid, een heerenparapluie, een 11- t.n v M v. Meerten, een honden eer! rijwielzadeltaschje, een rijwiel- t^mlamp een bril met bruin hoornen D tuur, een rechter zwarte overschoen, heerenrijwiel merk „Rambler” frame 1315, een schoolschrift, een br. zakje, brood, een rijwielhandkap, een zw .„gemerkt heerenrijwiel, een schroeven- aaier, een thermometer in huls, een unmi overschoen, een zakmes, eenige M, Pais, een zw. damesregenlaars,’ ongemerkt heerenrijwiel, twee

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 17