^AfiSCHE COURANT Tewaterlating Onderzeeboot 0 22
Zaterdag 20 Januari 1940. rzeeOOOt U.
I
LEGER EN MARINE
STADSNIEUWS
BINNENLAND
Van de werf der
N.V. Kon. Maatschappij
„De Schelde”
KST S,
Het
VIJFDE BLAD.
c.
SNEEUW EN KOUDE BLIJVEN
DE H.T.M. VOORDEEL
OPBRENGEN
Inlijving dienstplichtigen
lichting 1940
Automobilisten opgepast!
Met vuur wordt om de eer gestreden.
Blauwe tram ondervindt stagnatie in
haar diensten
IJSFEEST GEMEENTELIJK
LYCEUM STOKROOSPLEIN
DRUK GOEDERENVERVOER BIJ
DE SPOORWEGEN
Engelsche vliegtuigen boven
ons land?
3 t
Gift van Prinses Juliana voor Turkije
KENNISGEVINGEN
Bevolkingsregister.
99
Te Londen is
naties
euvel
De uitslagen.
over
sec.;
torpedisten
bij het
2de regiment huzaren-motor-
(pio-
Op de banen van de Nieuwe
’s-Gravenhaagsche IJsvereeniging.
i
i
i
ONDER de eerste Nederlandsche onderzeeboot, in 1905 gebouwd door de N.V.
Kon. Mij. „de Schelde” te Vlissingen, in het droogdok.
BOVENhet jongste onderzeeboot-typewaarvan hedenmorgen te Vlissingen
het tweede exemplaar te water werd gelaten.
Opkomst op 17 Juni a.s.
1ste regiment luchtdoelartillerie, der
de ploeg
regiment kustartillerie, tweede ploeg.
Maand.
Dinsd.
Woensd.
Donderd.
Vrijd.
Zaterd.
99
99
99
99
99
11.1
11.7
12.2
12.8
13.3
13.3
13.3
13.9
16 Jan.
108,3
m.
snelheid
gr. F.
99
99
99
99
normaal, stag-
Alles is
om het
Gisteren werd door de H.T.M. ont
vangen 17.700, tegenover 10.700
op den overeenkomstigen dag van
het vorige jaar. Vervoerd werden
op de afgeloopen 4 dagen per bus of
tram 693.000 passagiers, tegenover
531.000 in 1939 op dezelfde dagen.
De bouw van het schip.
De „O. 22” behoort tot de serie van
7 onderzeeërs, die sedert het vorige jaar
voor de Kon. Nederlandsche Marine hier
te lande in aanbouw is.
Als prototype van deze nieuwe serie
geldt de „O. 16”, die in 1936 in opdracht
van de marine door De Schelde werd
gebouwd, en die in die dagen min of
meer als een experiment werd be
schouwd. Bij den bouw van de „O 16”
heeft De Schelde n.l. voor het eerst op
een onderzeeboot electrisch lasschen op
groote schaal toegepast. De ervaringen
met electrisch lasschen, in 1933 door
deze werf opgedaan bij den bouw van
het flottielje-vaartuig „Johan Maurits
van Nassau”, leidden tot het verlangen,
ook op een onderzeeboot een aanzien
lijke hoeveelheid klinkwerk door lasch-
werk te vervangen. Het experiment, dat
in technische kringen aanvankelijk vrij
sceptisch werd opgenomen, beantwoord
de dermate aan de verwachtingen, dat
besloten werd, er bij den bouw van
volgende onderzeebooten verdere uit
breiding aan te geven. Het lasschen
heeft gelegenheid gegeven tot verbete
ringen in de constructie, waardoor b.v.
de duikdiepte, die bij de „O. 12” nog
60 m. bedroeg, bij de „O. 16” kon wor
den opgevoerd tot 80 m., en bij de „O.
22” zelfs tot 100 m.
Telefoonverkeer met Rusland stopgezet
Van het bureau International te Bern
is bericht ontvangen, dat Rusland het
particuliere internationale telefoonver
keer geheel stopgezet heeft. Ook tus-
schen Nederland en Rusland kunnen
derhalve geen particuliere gesprekken
worden gevoerd.
is 13
12
11
10
9
8
8
8
7
Op de banen van de Nieuwe ’s-Gra-
venhaagsche IJsvereeniging aan de
Sportlaan, waar vandaag in de ochtend
uren ook militairen zich beijverden,
om het ijs sneeuwvrij te maken,
heerschte vanmorgen een groote leven
digheid en opgewektheid. En geen won
der In de eerste plaats waren er tal
van leden, die van de gelegenheid ge
bruik maakten, om een baantje te trek
ken en voorts kon daar vandaag een
reeds jaren gekoesterde wensch van het
Gemeentelijk Lyceum aan het Stokroos
plein in vervulling gaan. Pogingen na
melijk, van die zijde aangewend om een
ijsfeest voor de scholieren te organisee-
ren, waren sinds 1933 steeds mislukt.
Maar nu waren dan eindelijk het ijs
en het weer geschikt, om de meisjes en
opge-
m., en
Voor deze tewaterlating bestond een
groote belangstelling. Zoo waren o.m.
aanwezig: schout bij nacht L. A. C. M
Doorman, hoofd der afd. materieel Zee
macht, departement van Defensie, kolo
nel D. WKwak, inspecteur van den
Marine Stoomvaart Dienst, ir G. t
Hooft, directeur bureau scheepsbouw
schout bij nacht H. J. van der Stad,
commandant van Zeeland, met diens ad
judant jhr. mr. C. J. P. von Mühlen.
overste H. M. Hekking, commandant
Mijnendienst, overste P. Kronenberg,
commandant „Johan Maurits van Nas
sau”, de heer C. A. van Woelderen, bur
gemeester van Vlissingen, A. C. van der
Sande Lacoste, directeur Ned. Loodswe
zen, W. C. Th. Haarman, garnizoens
commandant, A. Losecaat van Nouhuys.
commandant der Kon. Marechausse, ir
M. F. Gunning, directeur Ned. Verz.
Scheepsbouw Bureau. K. G. Bron, dir
Stoomvaart Maatschappij .Zeeland”
overste Langeveld, commandant wacht
schip Hr. Ms. „Noord-Brabant”. de lui
tenants ter zee le kl. A. M. Valkenburg
en J. F. van Duim, aangewezen com
mandanten van resp. de O. 22 en O. 21
en nog vele andere militaire en burger
lijke autoriteiten. Velen waren verge
zeld van hun dames.
Van „de Schelde” waren o.a. aanwe
zig de directeuren de heeren ir. H. C
Wesseling en A. Smit, de gedelegeerd
commissaris en oud-directeur mr. Jan
Smit Azn., de commissarissen jhr. ir
O. C. A. van Lidth de Jeude, oud-minis-
ter van Waterstaat en A. Gips en verder
vele ingenieurs.
om opheldering gevraagd
De H.T.M. heeft ook gisteren weer
flink geprofiteerd van de sneeuw en
koude, want velen dorsten het om
begrijpelijke redenen niet aan te
fietsen; per tram of bus ging men
naar kantoor, werkplaats of fabriek.
De strenge vorst ontwrichtte in
enkele gevallen de dienstregeling.
Vooral was dat gisteravond het geval,
toen de wissels vastvroren. Ook van
ochtend. op het spitsuur van 89 uur,
kwam het voor, dat bij de halten langer
gewacht moest worden dan normaal.
Het oponthoud op de trajecten door het
groote aantal reizigers was van de ver
tragingen in de eerste plaats de oorzaak.
jongens in vredigen kamp van de ge
neugten van het schaatsenrijden te doen
genieten.
Vanmorgen om half negen was men
in het schoolgebouw bijeengekomen,
waarna gezamenlijk naar de baan werd
getrokken. En niet zoodra waren hier
de schaatsen ondergebonden en hadden
de eerste wedstrijden een aan vang ge
nomen, of de vreugde steeg ten top.
Een ieder zette begrijpelijk zijn beste
beentje voor, terwijl de aanmoedigings-
kreten van hen, die even „vrijaf” had
den, en van de talrijke omstanders niet
van de lucht waren. Het was feest, in
alle opzichten
De jury, bestaande uit verschillende
leeraren van het Lyceum, onder leiding
van den heer W. Boer, had een flink
programma vastgesteld voor de 180 in
geschrevenen.
Dezen waren, al naar gelang hun leef
tijd, in groepen verdeeld. Er was, zoo
wel voor de meisjes als voor de jongens,
een groep van 11, 12 en 13 jaar voorts
een groep van 14 en 15 jaar en tenslotte
een groep van 16 jaar en ouder. Er wa
ren wedstrijden in hardrijden, waarvoor
uit den aard der zaak, vanwege de sen
satie, groote belangstelling bestond.
Vanwege de koude, omdat het te laat
werd en bovendien een daarvoor benoo-
digde baan niet beschikbaar was, moest
van het voornemen, om, voor minder
gevorderden op de schaats, behendig-
heidswedstrijden te houden, worden af
gezien.
Het publiek, waaronder wij o.a. den
wethouder van Onderwijs, prof. ir. Z.
L. v. d. Bilt, opmerkten, genoot met
volle teugen.
de onderzeeboot O. 22, in aanbouw
voor de Kon. Ned. Marine. De doop
plechtigheid werd verricht door me
vrouw van Papelendam-de Witte,
echtgenoote van den hoofdofficier
M. S. D. 2e klasse tit. J. C. van
Pappelendam.
12 u. v.m.
4- IJ gr. C.
8
2
8J
5
MUTATIES.
Bij Kon. besluit:
is eervol ontslag verleend uit den mili
tairen dienst aan:
de kapiteins J. van Barneveld, van het
le reg art., en ir. H. A. Schijfsma, van
het lie reg. art.; den res. len luit. J. H.
P. Ennema, van het 4e reg. art., den res
kapitein voor speciale diensten G. M.
Huijskamp, van het dienstvak der inten
dance, den res. le luit. S. Coppenhagen,
van het 7e reg. infanterie
de res. officieren van gezondheid le
kl. J. C. W. Donker en dr. J. W. van
Rooij, den res. officier van gezondheid 2e
kl. A. Posthuma, allen van den genees
kundigen dienst der landmacht;
den res. kap. P. van Raamsdonk, van
het korps motordienst;
is de termijn van benoeming als zoo
danig van den res. paardenarts 2e kl. B.
Stonebrink, voor den tijd van ten minste
vijf jaren verlengd
jev<
aan£‘fte
Prins Bernhard lid van de Marine-
vereeniging
In het Marineblad deelt het bestuur
van de Marine-vereeniging mede, dat
Z. K. H. Prins Bernhard met ingang
van 1 Januari j.l. is toegetreden als
gewoon lid dezer vereeniging.
De uitslagen waren
groep van 11, 12 en 13 jaar,
pl.m. 80 meter
meisjes 1. Jeanne Boode, 22,5
2. Freer Bosma.
jongens 1. Hans v. d. Nagel, 15,4
sec.; 2. Boene Prins, 16 sec.; 3 en 4 Jan
Rietveld en Rudi de Jong, .16,2 sec.
groep van 14 en 15 jaar, over pl.m.
150 meter
meisjes1. Joop Stiel, 26 sec.; 2.
Madelon Wesseling, 26,8 sec.; 3. Nel
Schimmel, 27 sec.; 4. Carla Wiessink,
27 sec.;
jongens1. Piet Meulenbeld, 20 sec.;
2. Cor Schwencke, 21,6 sec.; 3. en 4.
Frank v. Wijk en Ad Dalhuizen, 21,8
sec.
Opkomst op 15 April a.s.
2de regiment wielrijders
lste regiment huzaren (geen paar-
denoppassers en verzorgers)
lste, 2de, 3de en 4de regiment hu
zaren, voor zoover betreft de paarden-
verzorgers en oppassers bij de Konink
lijke Militaire Academie of rijschool,
tweede ploeg.
raturen af te lezen:
8 u. v.m.
1 gr. C.
0
11
0
11
-11
Indexcijfers kleinhandelsprijzen
De onderstaande indexcijfers klein
handelsprijzen van een aantal der
voornaamste voedingsmiddelen, zijn
berekend door het Centraal bureau
voor de statistiek. Daarvoor zijn geno
men de winkelprijzen in de tien groot
ste gemeenten van ons land. In de be
rekening zijn prijzen opgenomen van
aardappelen, brood, grutterswaren,
vleesch, melk, kaas, eieren, vetten en
kruidenierswaren.
Hierbij zij opgemerkt, dat een stij
ging van 8,3 pet. der prijzen van voe
dingsmiddelen een stijging veroorzaakt
van de uitgaven voor het geheele ge
zinsbudget van 3,3 pet., waarbij aan
genomen is dat 40 pct. van de gezins
uitgaven besteed wordt aan voeding.
Augustus 1939 100
Aug. ’39 Nov. Dec. 9 Jan. '40
100,0 108,7 108,4 108,1
Gedurende afgeloopen week wa-
ren overdag de volgende tempe-
Men kan zich voorstellen, dat 162.000
passagiers méér dan
tot gevolg hebben,
echter in het werk gesteld,
der vertragingen in de dien
sten tot een minimum te beperken.
De passagiers van de Blauwe tram
hebben de laatste dagen eveneens ge
mopperd over groote vertragingen. Bij
informatie deelde men ons mede, dat
de reden hiervan is, het bevriezen van
de luchtpomp der automatische rem-
installaties. Dit had tot gevolg, dat tal
van wagens uitvielen.
Met behulp van een benzinelamp
trachtte men de bevroren pompen bij
de eindpunten te ontdooien, doch enkele
minuten later was het weer hetzelfde
liedje. Extra wagens werden gereed
gehouden om de buiten dienst gestelde
trams te vervangen. Men vecht tegen
een overmacht. Dit dienen zij, die hun
misnoegen over de dienstregeling der
Blauwe tram in deze dagen te kennen
hebben gegeven, wel te bedenken.
8 uur 10.6
9
10
11
12
1
2
3
4
H.K.H. Prinses Juliana heeft aan
het Nederlandsche Roode Kruis een
gift «doen toekomen ten behoeve
van de slachtoffers van de ram
pen in Turkije.
groep van 16 jaar en ouder, over
pl.m. 200 meter:
meisjes: Ellen Strich, 37.2 sec.; 2.
Hans Bronsing, 39,8 sec.; 3. Mien Hof.
39,8 sec.
jongens: 1. Pim de Roo, 25,4 sec.; 2.
Hans Kramers, 27 sec.; 3, 4, 5 en 6 Piet
Sturm, F. de Jager. H. v. Ooyen en Adr.
Vervloet, allen 27 sec.
Alom gladde wegen
Oe sneeuwval en vorst hebben ten
gevolge gehad, dat alom in den lande
de wegen glad zijn. Voorzichtigheid
voor de automobilisten is geboden. Het
wellicht mogelijk, dat de groote
"'egen nog gedeeltelijk berijdbaar zijn,
doch de zijwegen en dijken zijn vrijwel
Oribegaanbaar. Wij moeten ieder, die er
uit wil, in overweging geven de auto
thuis te laten en de reis te maken per
trein. Mocht men toch gedwongen zijn
van den wagen gebruik te maken, zoo is
1161 geraden niet harder te rijden dan
30 k.m.
t was
dezen winter.
Van de werf der N.V. Kon. Maat
schappij „De Schelde” te Vlissin
gen is vandaag om ongeveer 12 uur
met goed gevolg te water gelaten
De treinen.
Ook de treinverbindingen function-
neeren tengevolge van de hevige vorst
niet normaal. Tal van treinen kwamen
met groote vertragingen aan de stations
binnen. Vooral is dit het geval met de
treinen in de richting Utrecht. Ook
hier is in de meeste gevallen de oor
zaak, het bevriezen der wissels.
Nu de vorst het verkeer te water
volkomen heeft stilgelegd, is het goe
derenvervoer bij de spoorwegen in ab
normale verhoudingen toegenomen.
Onder hoogdruk moet er worden ge
werkt. Zooals men weet, heeft het
vrachtgoederen-vervoer voornamelijk
in den nacht plaats. Dan vriest het juist
het sterkst, met het gevolg, dat het ran-
geeren der wagons door het bevriezen
der wissels met groote moeilijkheden
gepaard gaat. Het transport van levens
middelen voor militairen, dat zeer om
vangrijk is, gaat begrijpelijk i
Daardoor komen de Verzendingen
De Regeeringspersdienst meldt:
Gisteravond zijn opnieuw op groote
hoogte vreemde vliegtuigen over het
Noordoostelijk deel van ons land ge
vlogen. Daar enkele aanwijzingen doen
vermoeden, dat het Britsche vliegtui
gen waren, is te Londen opnieuw om
opheldering gevraagd.
z
was vannacht het
koudst
Wij laten hieronder volgen een
overzicht- van de temperatuur J
van 8 uur gisteravond af tot 4
uur hedenochtend.
Het was de koudste nacht in
dezen winter. Om 4 uur van-
ochtend vroor het 13,9 gr. C.
gr.
99
Opkomst op 6 Mei a.s.
2de regiment genietroepen (verbin-
dingstroepen), eerste ploeg
3de regiment genietroepen (verlich-
tingstroepen), eerste ploeg
korps pontonniers en
(pontonniers en torpedisten), eerste
ploeg
4de regiment huzaren, voor zoover
betreft de paardenverzorgers b” u"*
remontedepót, tweede ploeg
lste en 2de regiment huzaren-motor-
rijder.
De Regeeringspersdienst meldt
Het ligt in het voornemen om de
hierna vermelde ploegen dienstplich
tigen van de lichting 1940 in te lijven
op de daarbij aangegeven datums
Onder de op te roepen dienstplichtigen
zijn niet begrepen zij, die zijn bestemd
voor officiersopleiding en voor oplei
ding tot onderofficier-administrateur.
De dienstplichtigen van de lichting
1940. ingedeeld bij het lste en 2de
regiment huzaren en bestemd voor
paardenverzorger en -oppasser bij de
Koninklijke Militaire Academie of rij
school, eerste ploeg, worden nader
toegewezen aan het 2de regiment wiel
rijders. Hun inlijving zal, zooals hier
na is vermeld, geschieden op 15 April
1940.
Dienstplichtigen van de hierna ver
melde ploegen, die vrijstelling wegens
kostwinnerschap of wegens persoon
lijke onmisbaarheid dan wel uitstel
van eerste oefening verlangen, kun
nen daartoe aanvraag doen. Voor zoo
ver de inlijving in Februari a.s. ge
schiedt, moet de aanvraag met den
meesten spoed worden ingezonden.
Geldt het vrijstelling, dan moet de
aanvraag door of vanwege den dienst
plichtige worden gedaan bij den bur
gemeester. Geldt het uitstel van eerste
oefening, dan moet de dienstplichtige
een schriftelijk verzoek richten aan
den minister van Defensie, bij voor
keur door tusschenkomst van den
burgemeester. Is de reden van het
verzoek gelegen in studiebelangen, dan
moet een verklaring worden bijge
voegd, afgegeven door het hoofd van
de onderwijsinrichting.
Er moet op worden gerekend, dat
uitstel van eerste oefening slechts op
uiterst beperkte schaal zal worden
verleend.
Opkomst op 12 Februari a.s.
Luchtvaartregimenten, eerste ploeg
3de en 4de regiment huzaren, voor
zoover betreft de paardenverzorgers en
-oppassers bij de Koninklijke Militaire
Academie of rijschool, eerste ploeg
4de regiment huzaren, voor zoover
betreft de paardenverzorgers bij het
remontedepót, eerste ploeg.
Opkomst op 3 Juni a.s.
Luchtvaartregimenten. tweede ploeg
compagnie intendancetroepen. derde
Ploeg
lste regiment genietroepen,
niets), eerste ploeg.
Dat de Kon. Mij. „De Schelde” door
haar intitiatief bij de „O. 16” voor den
Nederlandschen Onderzeedienst baan
brekend werk verrichtte, kan worden
beschouwd als de voortzetting van een
oude traditie. De eerste onderzeeboot
waarover de Kon. Nederl. Marine des
tijds de beschikking kreeg, kwam ge
heel uit het initiatief van deze werf
voort. De bouw geschiedde geheel voor
eigen rekening, nadat de minister van
Marine had toegezegd te bevorderen,
dat de Staat de boot zou overnemen,
indien zij geheel aan de eischen vol
deed. Het behoeft geen betoog, dat de
eerste onderzeeboot, welke door „De
Schelde” op 8 Juli 1905, zeer in het
geheim, te water werd gelaten, in me
nig opzicht verschilde van het type,
waarvan vandaag het tweede exem
plaar. in tegenwoordigheid van velen,
aan zijn element werd toevertrouwd.
De „O. 1”, welke een geslaagde
sigaar-vorm had, was 20 4 gn. lang,
3J m. breed, had aan de oppervlakte
een snelheid van 8J mijl, een kruisnsel-
heid van 7 mijl en onder water een
snelheid van 6? mijl. De duikdiepte be
droeg 304 m„ het vermogen van de
machine boven water was 160 p.k., on
derwater 70 p.k. Zij bood plaats aan
maximum 15 personen, en was bewa
pend metéén torpedobuis van
45 c.m.
De „O. 22”, die 77J m. lang en 6.20
breed is, heeft boven water een
van pl.m. 191 mijl, onder
water een van pl.m. 9 mijl. Haar kruis
snelheid bedraagt 15 mijl, het machine-
vermogen boven water 5000 p.k., onder
water 860 p.k. Zij biedt logies aan 45
personen, heeft, zooals reeds
merkt, een duikdiepte van 100
haar bewapening bestaat uit een ka
non van 88 mm., 8 torpedobuizen en
een dubbel-mitrailleur van 40 mm.
Tegenover een waterverplaatsing
van 123 ton van de „O. 1” staat een
waterverplaatsing van 1205 ton van
de „O. 22”.
Tusschen de „O. 1” en de „O. 22”
liggen natuurlijk verschillende ontwik
kelingsstadia. Ook hierin heeft „De
Schelde” haar aandeel gehad. Van haar
werf zijn m totaal thans 19 onderzee
booten voor ons land en voor de ko
loniën van stapel geloopen.
voor.
i van
particulieren wel eens in het gedrang.
Doch ook hier wordt alles gedaan, de
verzendingen met niet al te groote tus-
schenruimten te doen plaats vinden.
Nogmaals de sneeuwopruiming.
Er wordt nog steeds geklaagd over
de sneeuwopruiming in onze stad.
Reeds gisteren hebben we de meening
gegeven van de directie van den Rei
nigingsdienst. Ook nu weer hebben wij
ons tot haar gewend, daar het inder
daad een feit is, dat de sneeuw op tal
va! plaatsen nog in groote hoeveelheden
aanwezig is.
Vandaag, aldus deelde men ons mede,
►zijn wederom 65 sneeuwopruimers in
De moeilijkheden in het visscherijbedrijf
Tegen de verwachting in kwamen
vandaag in IJmuiden geen treilers aan
den afslag. De zeven treilers. welke
thans nog op zee zijn, kunnen Maandag
of Dinsdag verwacht worden. Wat de
strubbelingen betreft over de nieuwe
voorwaarden blijkt, dat weinig over
eenstemming onder de zeelieden be
staat.
Nadat de „Petten”, IJm. 49, op de
oude voorwaarden naar zee was ver-
rtokken, gaan heden vermoedelijk vier
treilers varen, namelijk „Maria van
Hattem”, IJm. 1; „Uiver”, IJm. 384;
Norma Maria”, IJm. 6 en „Eveline”,
IJm. 115.
Naar wij vernemen hebben de opva
renden dezer booten een toeslag van
tien procent op de netto-besomming
gekregen.
No. 17472.
Un,,fd van een gezin of afzonderlijk
Elk J? doet binnen vijf dagen na zijn
jê'en”®’ne binnen de Gemeente daarvan
',erh.?n„ aan het Gemeentebestuur.
Gevonden voorwerpen.
Aanwezig aan het hoofdbureau
litie,
vra8ef
leen
ünS
een
neaa'
riem,,
een
nr.
inh
draaief1
is’ een ketting met slot, een atlas
p°suefG pais een zw. damesregenlaars,
tn'Vh tasch met leerboeken t.n.v. v. d.
een PPn ongemerkt heerenrijwiel, twee
Berg „pn schrift, een liniaal, passerdoos
een oud heerenrijwiel, diverse
„boenen ceintuurs, rijwielbelasting-
en sleutels.
p^K;inrien in taxi’s: een grijs gestreepte
hhe een zwart taschje, inheudende
Elapronderkleeding, brood en snoepgoed.
^d, de navolgende ingezetenen:
heerenhandschoen, Groot Hertogin-
iR2a een zwart-wit katertje, An-
®e?aanRicXerweg 1b; een bl. beursje, inh.
d,neLl en een dubb., Weesperstraat 98;
s rood kinderschortje, div. handschoe-
een Vroom en Dreesmann, Spuistraat;
nen',lede de Jager, Hattumlaan 124; een
inh papieren t.n.v. Werner Jacoby,
Jap’ Harstenhoekweg 151; een paar
S wanten. Sjoorda Koppelstokstraat
een linker motorhandschoen, Wol-
Jurr Kokstraat 62; een witte kees-
S (reu) met tuigje, Pauptit, Fahren-
t "utraat 82; een heerenrijwiel. v Meurs,
Houtstraat 27, gevonden 27-12; een
KOi^l v Veen. Honsholredijkstraat 185;
°°r contactsleuteltje van „Ford”-auto No.
Zorgvlietstraat 112; een Lips-
^■teh-ing’ met 6 sleutels, t.w Lips No.
Sfi Yale. B.H.S., CHS. No 1754 en
K’fetsleuteltjes, le Noble, Oude Boom-
2 Straat 73; een sleutelketting. waaraan
sleutels, Veltman, Wagenstraat 186; een
Lrt V d. Haagsche IJsclub, t.n v G
n tLhPpk No 1475, v. d. Laan, Newton-
Kat 298 éen lichtbruine hond, Bosze-
ar Cam Obscurastraat 92; een dames
piel No. 2566, v. Ooyen, Monstersche-
r )W’! 12. een bl groene ceintuur en sleu-
SaNo Ï2 Kaat, v. Ostadestraat 588. een
«breide roode das, Kooy, le Pieterburg
draaf 6' een autoslinger, Rief, v. Kins-
wgenstraat 31; een br. led. actetasch
met schoolboeken t.n.v. Dahlberg, Huis-
P Soestdijkscheplein 12; een Rouppe-
deutelS van Driel, Staverdenstraat 56; een
toorpnriiwiel (72041). de Kleyn, Apel-
doornschelaan 238; een ring met ^steutels
wo een Lips, v Keusekamp, Hoefkaae
753- een zw portemonnaie met inhoud,
de Jong, Hoefkade 757: een damesrijwiel
No 514299, Niemans, Krltzingerstraat 134
een br heerenportemonnaie inh 37 cent.
Remmerswaal, Ruysdaelstraat 120; een br-
actetasch, Scholtes, Ambachtsweg 35. Wa
teringen: een donker schort. Koene. Jan
Steenstraat 40 (Loosd.); een ^mderpor-
temonnaie met inhoud van Oosten de
Ruyterstraat 33 (Loosd); een tonnetje
met onbekenden inhoud, Scheffer.
wijkscheweg 6611. te plkaar'
stalling HTO.; een autoreflector. Pikaar,
Cuypstraat 80. een brum-zwart hondje,
teef, v. d. Giessen. Broekslootkade 82een
bruin pinchertje, v. Wissen, Led g
plein 53; een nikkelen hrlllenk°kerK!2®
bril (hoornen montuur), ®eetY.ariahor
straat 1. een nikkelen damesarmhandho
loge. Krols de Carpentierstraat jO. ee
heerenrijwiel merk „Veeno in
bij de Politie te Wassenaar aan den
Schouwweg; een br. led scho®11^SS1Lm^
boeken t.n v Bert Peereboom, Ros, Heems
kerekstraat 30; een br. linker kinaer
schoentje maat 27, La Haye, Ci r
105; een zwart damesrijwiel D jkstra,
Beeklaan 4; een heerenhoed, Schot Be
berisstraat 83; een bos sleutels,
Valkenboschplein 4; een Lipssle h
ken, Elandstraat 171; een br schooltesch
met inhoud Baggerman.
kelen ketting, Regentesselaan 345. ee« g
led. portemonnaie met een
geld dat er bij lag, Melis stok^laa"
rechter led. heerenhandschoen,Stal pert
straat 63; een bankbiljet, Ordelma
hkkastraat 92; een grijs wollen da.je,
v Dam, Nassau Odijckstraat 14, en
kd. damesportemonnaie, inh. POb <4a.
geld, Rochït, Louise de Colignyplem 14a,
«n bruine jachthond, Zeestraa
Êtonmi kaplaars, sok en Duit-
Blok, v Diepenburchstraat 16, een Du‘t
Khe herder (reu), Knieriern, T P
316; een alpacca beursje met tahoud Veld,
hoen, Ant. Duijckstraat 34; een ver^2 2
armbandje, Olivier, Frankenstraat 42 e
Yale sleutel No. 222, M,ltter!r?XAen In
straat 18; een kinderbnl met h°°™^weg
doublé montuur, v. Manen, Stol-
123; een groene kinderhandschoen Stol
ter, Joh. v. Oldenbarneveltlaan 28 een
hikkelen heerenpolshorloge me distri-
de Mos, W Beukelsz.straat 29. een
totiekaart, Vrijland. Do.orr!stra,a 2e esk.
Pak suiker, onbek. soldaat, a kinder-
Huzaren, Corn. Jolstraat 117, ee2
Beursje met inhoud, Streng, nde
straat 35; 3 honden, 3 katten, een ge
kat en een meerkoet, Asyl, Nieuwe na
Opgevangen honden: Voor inlichtingen,
Asyl, Nieuwe Haven 73.
van po-
Alexanderplein 20 en aldaar te be-
-;n op alle werkdagen, telefonisch al-
tusschen 10.30 en 12 uur en monde-
tusschen 12.30 en 2.30 uur:
plaid, een heerenparapluie, een 11-
t.n v M v. Meerten, een honden
eer! rijwielzadeltaschje, een rijwiel-
t^mlamp een bril met bruin hoornen
D tuur, een rechter zwarte overschoen,
heerenrijwiel merk „Rambler” frame
1315, een schoolschrift, een br. zakje,
brood, een rijwielhandkap, een zw
.„gemerkt heerenrijwiel, een schroeven-
aaier, een thermometer in huls, een
unmi overschoen, een zakmes, eenige
M, Pais, een zw. damesregenlaars,’
ongemerkt heerenrijwiel, twee