HEDEN STOFZUIGERS FaLOEB FIJN GOED? HOE GROOT!! ^hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih DE STOFZUIGERCENTRALE INKOOP JiiB PAARLEN, PLATINA, KRA LEN, KUNSTGEBITTEN, enz. tegen 33 1/3 verhoogden prijs Bruikbare voorwerpen extra prijzen. Alleen S. V. GELDER, laatste huis Wagenstraat 191, b. d. brug. Telef. 116526. 1088 „Hoe abnormaler de omstandigheden hoe meer behoefte aan voorlichting er bij den afnemer be staat.” Hierop duidde de voorzitter van het Jaarbeursbestuur, de heer F. H. Fentener van Vlissingen, in September j.l. KUNST EN LETTEREN ^HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlIlg ADVERTENTIEN. IEZEMAN Half jaarlijksche OPRUIMING OPRUIMINGS-PRIJZEN SCHOORSTEENVEGEN Breuklijders Officieels Crisis-Publicatie HAAGSCHE COURANT VAN MAANDAG 22 JANUARI 1944. DERDE BEAD, PAGINA' 7 CONCERTGEBOUWORKEST COSTUUM STOMEN f 1.50 UNIFORM STOMEN f 1.60 DE WASMAN MIDDAGCONCERT RESIDENTIE-ORKEST £1. 30. WOLLEN DEKENS KACHELS HAARDEN BONTMANTELS - WINTERJASSEN I VAN DAM HYGIeNISCHE ARTIKELEN 83 SCHENKKADE 83 NOORDEINDE 107—109 CLIMAX voor Copiëerwerk VLENDRé DE FIJNWASSCHER heeft reputatie op dit gebied. 124 „EUTERPE” KOLENFORNUIZEN EXTRA AANBIEDING HET HAARDENHUIS AVOND IN HET GEMEENTE MUSEUM f GEMEENTEMUSEUM Dirigent: Paul Paray LOOSDUINEN TEL 390066* £1. 9. TOT van was EN TOCH GEMAKKELIJKE BETALING e v li n 1 t b 1 z f P. ELZERMAN LANGE HOUTSTRAAT 14 TELEFOONNUMMER 115123 Concert in Diligentia TOEGEZONDEN BOEKEN. Met VOLLE garantie Betaling vanaf 30 ct. per week GEEN PREMIËN Groot succes voor dr. J. W. Schot man en Alex de Jong In het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen V Solist: Jacques Thibaud. de De 8--, 1250, prijs zijner goederen. 1 dito van 501 1432 3018 3981 4817 6030 7387 8340 9062 9855 525 1500 3027 4064 4835 6187 7428 8347 9194 9978 82 613 928 1289 1539 2060 2338 2788 3243 3592 3860 4169 4446 104 653 944 1295 1551 2093 2399 2842 3284 3636 3874 4197 4461 4896 5232 5751 6040 6473 7252 7787 8258 8802 9260 9700 702 2040 3301 4199 5029 6446 7869 8490 9454 254 776 1012 1365 1667 2114 2436 2953 3323 3719 3940 4235 4526 4956 5340 5786 6202 6565 6819 7410 7834 8286 8873 9345 9753 781 2300 3352 4266 5277 6464 8063 8869 9488 814 2389 3365 4277 5455 6863 8111 8918 9538 373 848 1077 1434 1824 2151 2496 3004 3442 3734 4000 1068 2465 3507 4607 5568 7015 8137 8953 9540 442 867 1080 1442 1862 2170 2545 3009 3444 3735 4081 4374 4682 5090 5567 5796 6324 6657 7066 7689 8039 8457 8922 9394 1305 2766 3757 4634 6014 7021 8229 8965 9660 C. B. BROOKS die zichzelf en duizenden an dere breuklij ders met suc ces heeft ge holpen. ni tc m ri ei te lit VI le lü 1 v. <50 ets. 2 v. 75 ets. 3 v. 1. m. bew. v. pol. Haard, en kachelsm Starrenburg, Veenk. 133, T. 394586 b; bi ta Dl N e< s< ei e< r I I i I Copieerbur. „CLIMAX", Nassau* plein 19, den Haag, Tel. 112421. „SARIE MARAIS” OVERLEDEN IN BLOEMFONTEIN. Mevrouw J. P. Toerien, die zooals be weerd wordt, de oorspronkelijke ,,Sarie Marais” is, is te Bloemfontein na een ziek bed van drie maanden overleden Het in Johannesburg verschijnende dag blad „Vaderland” publiceert hierover de volgende bijzonderheden: Mevrouw Toerien is in 1866 te Heidel berg (Zuid-Afrika) geboren, waar haar vader, J. F. Maré, een vooraanstaande boer en ook lid van den Volksraad was In 1885 is zij met den heer J. P. Toerien gehuwd. Het echtpaar vestigde zich in Pot- chefstroom. Kort voor den driejarigen oor log, toen de heer Toerien in de kolonie was, heeft hij „Sarie Marè" op haar ge dicht. Toen het versje gedrukt werd, is de DE KINDERSCHRIJVER P. LOUWERSE HERDACHT. Dezer dagen was het 100 jaar geleden, dat de bekende kinderschrijver P. Lou- werse te Vlissingen werd geboren. Na een onderwijzersloopbaan, welke hij in 1888 wegens doofheid moest verlaten, kreeg hij groote bekendheid als schrijver van kinderboeken en ook als dichter. Be kend zijn de liederen: „Op de groote stille heide" en: „Waar de blanke top der duinen” Op 68-jarigen leeftijd werd hij door een tram aangereden, aan welke ver wondingen hij bezweek, meldt onze cor respondent te Vlissingen. Op het Oranjeplein te Oost-Souburg prijkt het borstbeeld van dezen bekenden schrijver, bij welk monument een krans is gelegd. Daarbij heeft burgemeester Ste- merding het woord gevoerd en de school kinderen hebben liederen gezongen. 5227 5716 5905 6415 6787 6789 7150 7753 8139 8765 9126 9608 255 808 1015 1420 1746 2119 2445 2993 3437 3724 3949 4248 4343 4593 4976 5400 5778 6270 6605 6964 7590 7964 8330 8901 9350 9899 56 541 908 1177 1535 1990 2253 2707 3209 3551 3850 4110 4435 4782 4820 5151 5628 5880 6352 6768 7141 7735 8103 8754 9114 9511 ST. VEERKADE 12, TEL. 112250 aan ons voor. te bezitten door Eenige onzuiver- goed verzorgde storend. toonde ken toch, welke wel niets opwindends hebben, maar het oor en gemoed aange naam streelen Een prachtige vondst blijft steeds Du kas’ ..L’apprenti sorcier1 waarmee het programma besloot. Een sterk geïnspi reerde compositie vol treffende tegenstel lingen en gespannen stijgingen. Uitmun tend van vorm ook, zonder eenige leemte of lengte. Zoo kort na elkaar gespeeld werd het wel duidelijk, dat er qua vorm en karakter een zekere analogie bestaat tusschen „Till Eulenspiegel” en Dukas’ compositie, hoeveel universeeler Strauss’ genie overigens ook zijn moge. De weergave was in hooge mate ex pressief en beeldend. Een groot succes voor Paray en tevens voor het orkest. waren Uw rekeningen van dokter, apotheker, ziekenhuis, operatie, enz. in 1939? Hoeveel zult U in 1940 hieraan moeten betalen? U kunt zich toch beter tegen deze kosten verzeke- EH ren voor een vaste premie, dan ineens voor groote uitgaven te komen staan! Vraagt U eens gratis prospectus of inlichtingen aan de N. V. HET EERSTE NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDS ZIEKENFONDS, de grootste en meest coulante instelling op het gebied EEE van ziekte-verzekering. 543 Ook speciale tarieven alleen voor Ziekenhuis- en Operatiekosten. ’s-GRAVENHAGE LAAN VAN MEERDERVOORT 25 TELEFOON 334310’ Er Is een methode, die U Uw breuk doet vergeten. De Brooks’ Methode Is een even eenvoudige als doel matige oplossing voor Uw breuk- bezwaren! Geen knellende, pijnlij ke breukband, geen doorloopende angst, dat Uw breuk zal uitschieten. Niets van dat alles! De Brooks’ Methode, reeds meer dan 30 jaren in ons land door dui zenden met veel suc ces toegepast, be- teekent voor U vol komen veiligheid! Dit is geen „middel’’ van vandaag of mor gen! Duizenden en nog eens duizenden landgenooten gin gen U reeds voor! En om U te overtui gen, dat de Brooks’ Methode inderdaad de oplossing voor Uw breukbezwaren is, kunt U gebruik maken van onze 10-Daagsche proef Wü zullen speciaal voor U een ap paraat gereedmaken, geheel inge steld op Uw breuk. Meent U na 10 dagen, dat onze methode U niet bevalt, stuurt U ons dan het appa raat terug en wij retourneeren on- middellijk het betaalde. Wenscht U een nog grootere ge ruststelling? Bezoekt ons dan even persoonlijk, maar verzuimt de ge legenheid niet, om eens eindelijk afdoende een eind te maken aan Uw Breukbezwaren GRATIS INFORMATIE-COUPON C. E. BROOKS - SINGEL 25 AMSTERDAM-C. Gelieve mij te zenden, franco per post, in onbedrukte enveloppe, zon der eenige kosten of verplichtingen mijnerzijds. Uw geïll. boek betref, fende de Brooks’ Methode en Uw 10 DAGEN GRATIS PROEF. (56F) Naam: Adres: Plaats t. VIERDE GEMEENTE VOLKS VOORSTELLING. Vrijdag 26 Januari a.s. geeft het Resï- dentietooneel. directeur Dirk Verbeek, in den Koninklijken Schouwburg de vierde gemeente volksvoorstelling. Vertoond wordt dien avond het geestige blijspel: ,,’n Kalme bruijoft” (Quiet Wedding), in drie bedrijven van Esther Mac Cracken, onder regie van Bets Ranucci-Beckman. spelling per ongeluk veranderd. De heer Toerien is in 1920 te Middelburg (Trans vaal) aan malariakoorts overleden .waar na mevrouw Toerien naar Bloemfontein gekomen is. Het echtpaar heeft zestien kinderen gekregen, waarvan er acht nog in leven zijn. De heer Toerien heeft' ook nog andere gedichtjes gemaakt In „Ons Klyntji" en de „Patriot” heeft hij geschreven onder den schuilnaam „Gepote”. Hij was redac- teur van twee godsdienstige bladen in Middelburg, n.l „Middernag” en „Mara- nata”. Ook is hij redacteur geweest van „Die Republikein”. Wit geém. Kolenfornuizen vanaf 37.50, zoolang de voorraad strekt Haardkachels te stoken met Cokes comLpeet 57.50. Sal. Kachels vanaf 11. Eenige gebruikte Haarden en ka chels onder garantie ter overname, cap.150 tot 400 M3. A. SANDERS, Regentesseplein 20. Telefoon 333249. 588 In welken vorm ook een uitvoering door één of andere dilettantenvereeniging wordt gegeven, zij heeft toch steeds een bijzondere bekoring, welke gelegen is in de eigenaardige blijmoedigheid die er van uitgaat. Het zal niet onjuist zijn, wanneer wij dit lahtste toeschrijven aan het feit, dat bij de concerten van deze vereeni- gingen hoofdzakelijk niet gemusiceerd wordt om commercieele redenen, zooals het geval is voor de meeste kunstenaars, die zich door een eventueel oorspronke lijk gevoelde roeping in dienst der Muze hebben, gesteld. Wanneer het gebodene bovendien een aanzienlijke artistieke waarde bezit, zooals steeds hot geval is geweest bij de concerten, welke door de, gisteravond onder leiding van haar diri gent Sam Swaap musiceerende, orkestver- eeniging „Euterpe” werden gegeven, dan is het geen bezwaar bij de beoordeeling nog eenige clementie te gbruiken. Doch de innerlijke bezieling en oprechte geestelijke spanning, waarmede zelfs het kleinste dé tail ten gehoore werd gebracht door de leden van „Euterpe” schonk het klankbeeld van iedere compositie een boeiende leven dige tinteling. Zoo werd de Serenata Not- turna in D gr t. van W. A. Mozart als erste nummer zeer verdienstelijk voorge- FILMS MUSEUM VOOR HET ONDERWIJS. Op Woensdagavond 24 Januari wordt in het Museum voor het Onderwijs ver toond de cultuurfilnr „Jabonah! Naar bet hart van Azië”. Deze tocht dwars door Midden-Azië, van Beyroeth in Syrië door Perzië, Afgha nistan, over det. Himalaya. Karakoeroem en het Pamir-plateau naar China, werd begonnen in Maart 1931. .Jabonah!” Voorwaarts! de rude kreet der zijdekaravanen, die moeizaam vanuit China door de Gobiwoestijn hun weg zochten naar het Westen, werd ook het moAtc voor deze expeditie, onder leiding van Georges Maria Haardt MEJ. FR. CARBASIUS. Naar wij vernemen is de bekende beeld houwster, onze stadgenoote mej Fr. Car. basius, tengevolge van een ongeval, dat haar een week geleden is overkomen, in het R.K. Ziekenhuis hier ter stede opge- nomen. Zij neeft, bij een val met haar rijwiel een hersenschudding opgeloopen en zal enkele weken in het ziekenhuis moeten blijven. Haar toestand is gelukkig vooruitgaande. CULTUREELE VEREENIGING NEDERLAND-VLAANDEREN. Voor de Cultureele Vereeniging Neder. land-Vlaanderen, zullen de Haagsche so listen, Henriëtte Sala, Paul Frenkel en Sam Swaap. optreden met een program, ma van uilsluitend levende Vlaamsche componisten, op Vrijdagavond, 26 Januari a.s. in de groote zaal van Diligentia. 40.-. 3 drs noten Spiegelkast 40.-. 3 rund lederen clubfauteuils met eiken ronde tafel 85.-, eiken Bur Ministre 12.50, 20.-, 30.-, eik. spie gelkast 20.-, 25.-, 4 Mechelsche Leeuwenkapstoelen 2 fauteuils go belin bekl. 30.-, 2 fauteuils 4 stoe len pl. 13.-, 22.50, 2 fauteuils 4 stoelen leer 15.-, 2 clubfauteuils 4 stoelen pl. 25.., Old Finish klap- bureautje 17.50, 2 pers, eiken l«ii- kant spiraal 15.-, 20.-, hangkast 10.-, 12.-, eiken schuiftafel 10.-, 1 pr. Chesterfield salonstel pl.. Queen Anne dressoir eiken tafel teoamen 9ö.-, haardfauteuil 2.50, 4.75, 7.50, 1 pers, divanbed 3.-, i.-, 1 pers. Eng. ledikant 2.50, divan 7.-, 10.-, eiken dressoir 11.-, 14.50, 21.-. 4 stoelen pl. 8.-, 12.50, 4 slag scherm 6.50. 89623 KOOPT EN RUILT. Telef. 110095, Herderinnestraat 17 Brieven op advertenties. Wij raden onzen lezers, die brieven schrijven op advertenties in ons blad, aan, deze zoo mogelijk nog 's avonds te posten of wel in de morgenuren aan onze bureaux te bezorgen. Brieven, die 's morgens in de postbussen worden gedaan, komen wel dienzelfden dag in ons bezit, maar toch te laat voor som mige adverteerders. Het is ons namelijk gebleken, dat adverteerders dikwijls slechts één- of tweemaal naar ingekomen brieven vragen, zoodat eventueel daarna ge komen brieven niet afgehaald wor den. 100.000 Zeemijl per onderzeeboot met professor Vening Meinesz. Albert Chambon. N.V. Druk kerij en Uitgeverij v.h.’ C. de Boer jr.,. den Helder. prestaties van onze onderzeebooten zijn bekend. Zij hebben groote reizen ge maakt, welke internationaal nog niet ge ëvenaard zijn. Wij kennen allen de groote reis van de K XVIII en weten daarvan ook te herinneren, dat zich ook aan boord van onze duikbooten bevond de bekende professor dr. ir. F. A. Vening Meinesz, speciaal ter bestudeering van de zwaartekracht. In dit boek schildert Chambon het werk van den marine-pro fessor, het harde leven aan boord van de onderzeebooten. Moge het werk van den professor ons interesseeren, niet minder interesseert ons de ontwikkeling van de duikboot en haar intrede bij onze marine. Het is een boek’ geworden, dat liefde voor onze Marine aankweekt en boven dien den arbeid van professor Vening Meinesz aan boord van onze duikbooten beter doet begrijpen. Talrijke foto-illustraties verluchten den tekst. 40e HACO-TBEKKING 5e KLASSE, la LIJST TREKKING VAN MAANDAG 22 JANUARI 1940 HOOGE PREMIËN f 1000.— 8728 15819 16080 16093 17293 X - t f 16907 19581 20283 PREMIËN VAN ƒ70.— 551 1567 3029 4120 4840 6358 7541 8401 9204 50 482 888 1133 1512 1944 2217 2672 3199 3517 3838 4107 4415 4755 5111 5614 5827 6340 6767 7128 7721 8069 8674 9086 9506 10123 10208 10292 10334 10345 10380 10393 10482 10502 10630 10642 10666 10733 10737 10744 10745 10765 10790 10839 10842 10900 10902 10914 11016 11123 11129 11149 11182 11183 11212 11232 11274 11353 11364 11411 11539 11576 11630 11689 11694 11713 11739 11810 11931 11988 12179 12298 12322 12388 12431 12578 12586 12614 12625 12652 12677 12769 12838 12862 12946 13005 13012 13028 13039 13046 13065 13069 13136 13169 13239 13258 13471 13525 13592 13597 13603 13640 13761 13869 13906 13922 13956 13964 13996 14007 14037 14111 14133 14145 14197 14280 14483 14520 14536 14550 14561 14616 14642 14655 14703 14823 14848 14902 14920 14970 15095 15175 15208 15304 15317 15357 15396 15425 15435 15457 15536 15693 15807 15810 15836 15946 16149 16195 16204 16225 16242 16319 16350 16400 16421 16471 16488 16580 16733 16740 16770 16908 16924 16959 16965 16983 17072 17108 17118 17119 17147 17196 17208 17265 17320 17337 17370 17416 17424 17440 17485 17591 17592 17653 17662 17663 17735 17738 17826 17885 17887 17990 18047 18054 18116 18121 18180 18261 18347 18355 18357 18358 18374 18411 18516 18630 18656 18702 18704 18710 18764 18806 18843 18927 18955 18971 19009 19020 19027 19047 19119 19127 19250 19274 19275 19277 19325 19384 19408 19443 19455 19503 19516 19535 19541 19570 19595 19599 19660 19730 19737 19743 19760 19784 19793 19825 19872 19949 19978 20070 20074 20186 20241 20265 20267 20275 20282 20328 20382 20425 20569 20638 20664 20692 20699 20737 20761 20814 20827 20873 400.— 847 1872 8273 18560 100.— 4477 5336 5546 6167 6804 9405 10751 15147 HOOVER-ELECTROLUX VAMPYR EXCELSIOR PROTO S RITSEMA DUPLEX - PREMIER 579 1726 3193 4145 4865 6437 7766 8448 9239 9999 10378 10569 10588 10596 10607 10689 448 880 1121 1486 1940 2204 2566 3195 3447 3807 4090 4399 4595 4682 4685 5016 5090 5104 5526 5567 5595 5782 5796 5817 6297 6324 6336 6629 6657 6663 6986 7066 7117 7666 7689 7707 7986 8039 8061 8344 8457 8572 8908 8922 8961 9366 9394 9407 9919 10010 10093 347 1412 2948 3879 4816 6022 7109 8247 9012 9768 10714 10781 10792 10826 10928 11044 11076 11408 11434 11488 11710 11747 11886 11891 12283 12471 12628 12630 12689 12807 12883 13066 13098 13341 13379 13407 13554 13563 13601 13612 13659 13668 13685 13743 13768 13975 14257 14323 14391 14581 14718 14744 14967 15028 15253 15335 15874 16217 16243 16326 16565 16576 16694 17466 17771 17912 17998 18080 18187 18480 18481 18545 18965 19242 19254 19309 19326 19562 19763 19833 19836 19853 20376 20393 20426 20443 20448 20474 20650 20652 20784 20829 20867 20895 20979 236 756 960 1300 1655 2096 2408 2893 331’. 3659 3888 4222 4490 4947 5314 5758 6194 6512 6796 7361 7830 8266 8855 9310 9748 Haagsch Kameropera Ensemble Woensdagavond 8 15 uur zal het Haagsch Kameropera Ensemble in het Gemeente museum alhier, een opvoering geven van „Le maitre de Chapelle”. een opera co- mique in één acte van F. Paër en Maison a Ventre”, een opera comique van N. Da- lay rac Medewerkenden zijn: Nellie Smit, Isy de Vries. Corrie Couvreur, Thea Koning, John de Nocker, Chris Taverne, Jan Was senaar, Tom Develing, terwijl het geheel onder leiding staat van de heeren Josef Julius (alg leider) en Theo Koning (diri gent). „Le Maitre de Chapelle” speelt zich af in de omgeving van Milaan, tijdens den aftocht der Franschen. De kapelmeester Barnabé, die niet alleen van lekker eten houdt heeft de zangtalenten van zijn huishoudster Gertrude ontdekt. Barnabé’s neef Benetto is op zekeren avond aan het diner gevraagd doch de avond dreigt be dorven te worden. Men hoort kanonscho ten en wordt bang. Barnabé en Benetto willen dit echter voor elkaar niet weten en gaan over hun moed opscheppen. Ter wijl Gertrude zich in het gesprek mengt, verdwijnt Benetto. Daarvan maakt Barna bé gebruik om de partituren van zijn nieuw gecomponeerde opera door te zien en gaat zingen. Gertrude, die r:roepen wordt, moet natuurlijk meezingen. Hoe wel zij er geen zin in heeft, rr oet zij toch aan de bevelen van haar heer gehoor zamen en na te repeteeren en gemaakte fouten over te doen, zingen beiden een Duet, waarmede dit werk besluit. Wat Mai son a Vendre betreft: Mad Dorval uit Parijs bewoont met haar nicht Lise een huis in dc omgeving van Bordeaux. Dit huis wil zij verkoopen aan haar buur man Ferville, doch deze wil niet veel voor geven. Lise is heimelijk verloofd met een jong componist uit Parijs, doch heeft sedert haar vertrek uit Parijs niets meer van hem gehoord en wil niets meer met hem te maken hebben. Dermont ech ter is er met zijn vriend Versac, een jong dichter, op uitgetrokken zijn Lise weer op te zoeken en zoo belanden zij zonder het te weten bij het huis van Mad. Dorval, Versac. een fantast, wil het, zonder een cent te bezitten, doch speculeerend op den naam van zijn oom, die bankier is, k o- pen. ’’’erwijl hij met Mad. Dorval in onder- handeling is. bemerkt hij het nichtje van Mad. Dorval Hij weet nu Lise en Der mont samen te brengen en het huis, dat hij voor firs. 60.000 gekocht heeft aan Ferville voor flrs. 80.000 te verkoopen en wil de winst aan het jonge paar als hu welijksgeschenk geven. Lise en Dermont verzoenen zich, Mad. Dorval heeft haar huis verkocht, Versac mag de winst hou den en de arme Ferville mag het gelag betalen. te koop pracht meubilair, fabrikaat Mutters *bn Pander, met velour gor dijnen, kleeden. vleugelpiano, Hoe renkamer met leder club’s. Old Finish eetkamer, 4 mooie Slaapka mers enz. Te bezichtigen 89625 P. BRUSEKER Zn. Toussaint- kade 29, bij Piet Heinplein. lof voor het orkest en Frits Schuurman ten volle rechtvaardigt. De soliste van deze matinée was de zeer begaafde zangeres To van der Sluys, die het „Salve Regina” voor sopraan en or kest van R Mengelberg voordroeg. De kunstenaresse bezit door haar groote mu zikaliteit de artistieke begaafdheid om de vereischte stemming in een vertolking van deze compositie te scheppen. Haar milde, edele stem, haar buitengewoon technisch kunnen zijn middelen waarmede To van der Sluys zoo’n uiterst sensitieve verfijnde kunst kan schenken. Jammer echter, dat het geluid in het hoogste re gister nog een enkele maal eenigszins ge knepen klonk. De applaus- en bloemen hulde, welke de zangeres ontving de niet zeer talrijke aanwezigen overigens ten zeerste verdiend. En wijlen Professor Volmer schreef: „Blijven èn groeien zullen alleen die ondernemingen, waarvan de lei ders doordrongen zijn van de waarheid, dat het wezen van den handel is: „service”, dienstbetoon. Van dien wil tot dienen is reclame het uiterlijk kenmerk. Er blijkt Ondanks koude en sneeuw viel de be langstelling in de aula van het Gemeen- te-museum aan de Stadhouderslaan, voor den avond, door de vereenigingen. be- hoorende bij dé „Keten”, zeer groot te noemen. De directeur van het museum, dr H E van Gelder, vestigde er in zijn openingswoord zeer terecht de aandacht op. dat avonden als deze meer en meer in den smaak blijken te vallen. De avond van Zaterdag was gewijd aan declamatie met muziekbegeleiding Het deel vóór de pauze was daórom het be langrijkste. omdat wij hier kennis maak ten met oorspronkelijk Nederlandsch werk. dat. voorzoover bekend, voor den eersten keer hier te lande werd uitge voerd. Bert Nuver droeg daarbij voor „Yueh Lahn" een Chineesch liefdesge dicht van den belangrijken dichter en letterkundige dr J. W. Schotman Schot man. die als arts langen tijd in China vertoefde, heeft in zijn verzenbundel, waarin dit groote gedicht werd opgeno men, voortreffelijk de sfeer van het verre Oosten benaderd Bert Nuver droeg den tekst lofwaardig rustig en suggestief voor. Het was echter jammer, dat hij „las”; het boek, dat hij voor zich hield, belemmerde af en toe het geluid Wat Alex de Jong met zijn begeleiding van enkele instrumenten, hobo, fluit vio len en slagwerk, bereikte, was bewon- derenswaardig. In den Oosterschen scala van vijf tonen had hij een uiterst een- voudigen, maar zeer werkzamen. illustra- tieven muziek geschreven, welk'e het pu bliek een uitgelezen gehoor uit Haag sche kunstenaarskringen in geestdrif tige bewondering bracht. Wij hebben van Alex de Jong den laatsten tijd weinig gehoord. Zijn naam heeft, reeds uit den tijd van zijn medewerking als componist aan het Vereenigd Tooneel (destijds on der directie van Verkade en Verbeek) een uitstekende klank en hij heeft die reputatie op schitterende wijze in dit laatste werk bevestigd Wij gelooven. dat Schotman’s gedicht geen betere muzikale begeleiding had kunnen vinden dan deze boeiende, door en door Oostersche mu ziek. waarin verschillend motieven zeld zaam suggestief waren, sterk van wer king. met een geraffineerd gebruik van het slagwerk, zonder ooit tot grof effect te vervallen, voortdurend boeiend en ar tistiek van zeer hoog gehalte. De talentvoljp Jaap Stotijn en de mede werkenden L. de Ruyter. W H. Boeken. K Schiefer, H. Bing en A Kranenburg, maakten onder de Jong’s leiding als man nen van métier deze interessante pre mière tot een groot succes voor den dich ter en den componist. Jaap Stotijn komt een afzonderlijke hulde toe voor zijn ver tolking van de Exotische Suite, hobo-solo met slagwerkbegeleiding. Na de pauze declameerde Bert Nuver Rilke’s „Cornet” in Victor van Vriesland’s mooie vertaling met vleugelbegeleiding door Johan Roos (muziek van Kusimi von Pasthory). Alle medewerkenden ont vingen een houtsnede als souvenir aan dezen interessanten avond. GEMEENSCHAPPELIJKE LEEKEN- SPELBEWEGING VAN VLAANDEREN EN NEDERLAND. Onder leiding van den voorzitter, den heer F Haepers, is heden te Mechelen de landraad der algemeene Katholieke Vlaamsche Tooneel Centrale in vergade ring bijeen gekomen. Op uitnoodiging van het bestuur van den landraad woonden de Nederlandsche heeren bijeen- TEELT VAN TUINZADEN. De Nederlandsche Groenten- en Fruitcentrale (Laan Uopes van Cat- tenburch 62. ’a-Gravenhage) ves tigt bij deze de aandadht van telers van tuinzaden op het voorschrift van de Crisis-Tuinbouwbeschikking 1940 I, dat de teelt van tuinzaden, zoo deze niet gedekt is door een tumbouwteeltvergunning, voor 1940 slechts geoorloofd is, inidien de teler in het bezit is van een daartoe strekkende zaadteeltver- gunning. Zij, die voor zulk een zaadteelt- vergunning in aanmerking wen- schen te komen op grond van hun tuinzaadteelt in 1939, dienen zoo spoedig tnogelijik bij de genoemde Centrale een formulier ter invulling aan te vragen, waarvan het verkrij gen van een zaadteeltvergunning mede afhankelijk wordt gesteld. ’s-Gravenhage, 20 Jan. 1940. leiders van „Ons Leekenspel”, de Anton Sweers en F. Smit de komst bij. Na een uiteenzetting betreffende de vruchtbare werkwijze van „Ons Leeken spel” in Nederland en Nederlandsch- Indië, werd besloten tot een gemeenschap pelijke leekenspelbeweging met Vlaan deren. Een uitgebreid werkprogram zal bin nenkort verschijnen. Het Residentie-orkest opende gistermid dag het concert, dat onder leiding van zijn eminenten dirigent Frits Schuurman werd gegeven, met Jos. Haydn’s sympho nic „Mit dem Hornsignal”. „Auf dem Anstand”. in D gr t. Een benaming draagt dit werk dus. welke ons heden ten dage onwillekeurig aa.. programma-mu- ziek doet denken En toch zijn de op schriften welke Jos. Haydn ten deele zelf aan zijn symphonieën heeft gegeven, minder wonderlijk of fantastisch dan menige titel, welke aan één of andere compositie van Beethoven als een vreemd romantisch toevoegsel verbonden blijft. Haydn’s symphonische schrijfwijze is in hooge mate illustratief door het beeldend karakter niet alleen der veelvuldig voor komende solopartijen, doch tevens door de effecten van geheele instrumenten groepen Door deze meesterlijke behande ling van het orkest bezit het klankbeeld bijzonder relief en treffende kleurscha- keeringen. Het is misschien deze leven digheid. deze sprankeling van den klank geweest, welke oorzaak werd, dat men Haydn’s muziek beschouwde als uiting van een gemoedelijke levenslustigheid. Een zeer eenzijdige opvatting is het over deze scheppingen Het zijn stellig de devote bezonkenheid, de ernst en de grootschheid, zooals het Adagio van de D-dur Symphonie in zijn wezen draagt, die ons dit werk zoo dierbaar doen zijn De boeiende compositorische schoonheid kwam daarbij wel zeer duidelijk tot uiting door de leiding van Frits Schuur man over het Residentie-orkest. De wijze waarop de dirigent de verschillende in strumentengroepen afwisselend in de ver tolking naar voren bracht schonk het or- kestspel een uitzonderlijke klaarheid De solo-hoornpartijen werden daarbij uitge voerd door de heeren P en W Veenstra. K. Heyer en W v. d Houten, terwijl Sam Swaap en Charles van Isterdael als solo- violist en solo-cellist bijzonder aandeel in de uitvoering hadden Als laatste orkestwerk hoorden wij „La Tragédie de Salomé” ballet voor groot orkest van Fl Schmit. Aangezien de wer ken van dezen toondichter onder die der Fransche meesters een geheel aparte olaats innemen en zelden werden ten ge hoore gebracht, mogen wij Frits Schuur man bijzonder dankbaar zijn deze karak teristieke compositie op het programma te hebben geplaatst Melodisch en rhyth- misch gecompliceerd, vol wonderlijke samenklanken en accoordformaties, mas sief van constructie is de stijl van Fl. Schmitt. Soberheid en subtiliteit zijn er dan ook volkomen vreemd aan. Doch een romantisch gegeven zooals het oude ver haal over Salomé schenkt, verdraagt een dergelijke instrumentale schrijfwijze De exotische, mysterieuze stemming, de be klemmende spanning werden er juist door getroffen. Een werk, dat bij een uitvoe ring zware eischen stelt aan dirigent en orkest, zoodat de hartstochtelijke, beziel de vertolking, welke wij gistermiddag hebben ontvangen, een extra woord van dragen, sensitief van klank door het uit muntende spel van eenige strijkers. De zangeres Marie Struijken-van den Adel was één der solisten, die aan dit concert hun medewerking verleenden. De kunstenaresse had een Recitatief en Aria uit Der Figaro” van W A Mozart ter vertolking gekozen. Haar aangenaam klin kende stem kwam niet alleen door een behoorlijke techniek, doch tevens door mu zikale voordracht goed tot haar recht stiJivo! en beheerscht was de vertolking van deze zangeres. A's. tweede soliste stelde zich dezen Rproh ,vl0'lste. Odilia Baumans-van den RondinAtfl een u*tvoering van Romance en Pp Xi e VaP F Koeberg aar. ons v 1 Va? deze kunstenaresse bleek groote overtuigingskracht innerlijke bewogenheid heden in het overigens spel waren daardoor minder na haaVrerT(igiingJ’’EuterPe” toonde ons. na haar uitstekende begeleidingen van de S°llstTen’ met een Romantisch Intermezzo VanMJonIïagena^r en Introductie en Scher zo (1896) van P van Anrooy haar kunnen in orkestspel. Verzorgd en getuigend van grondige voorbereiding bleef iedere ver tolking door de kundige leiding van den dirigent Sam Swaap. Na de pauze volgde nog Beethoven’s Achtste Symphonie. De solisten en de beminde orkestleider ont vingen van de zeer talrijke aanwezigen herhaaldelijk huldeblijken met langdurig applaus en vele bloemstukken. Vier Fransche composities en een diligent en violist. In het midden het programma een Duitsch werk en wel één. dat de geniaalste beteekenis had. al toont het zijn schepper ook nog niet in zijn voldragenste geestelijkheid, zijn diepste bezonkenheid, „Till Eulenspiegel” van Richard Strauss. Maar een machtig persoonlijke muziek toch, wonderbaarlijk van inspiratie, weidsch en stout van vlucht. Welk een leemte toch, dat de bei de laatste symphonische gedichten van dezen toondichter zoo weinig hier nog uitgevoerd werden en het meerendeel zij ner opera’s zelfs nog nooit De avond opende met de Eerste Sym phonie in C-majeur van Paul Paray Het was een eerste uitvoering en nog wel onder leiding van den componist Het eerste deel, Allegro energico. toonde al spoedig, dat wij hier met een muziek te doen hadden, welke geen voortgang op Debussy en Ravel is maar meer een aan sluiting bij Franck Dukas. Fauré Het vormverloop al herinnert aan den be kenden symphonie-stijl. Het is een leven dige. bewegelijke, kleurige compositie, dit eerste deel, gemakkelijk vloeiend en ook ingang vindend Men luistert aange-' naam zonder geschokt te worden Het Quasi lento is in zijn, harmonische vor ming van een wel boeiende stemmings volheid. Sierlijk en licht doet het Alle gretto aan. terwijl het tevens gevoelige melodische motieven te hooren geeft De Finale. Allegro scherzando, vloeit alweer heel gemakkelijk. Maar al zou men we) eens meer fantasie in de beweging (eigenlijk van het geheele werk) wen- schen, er zijn toch fraaie tegenstellingen te bewonderen. De instrumentatie toont niet het minst den componist van uit nemende bekwaamheid In een tempera mentvolle stijging kwam het einde, waarna door het publiek van zijn waar- deering voor werk en uitvoering werd blijk gegeven Dan de solistische attractie: Jacques Thibaud met (we zouden bijna zeggen natuurlijk) de „Symphonie espagnole" van Lalo Nu. het is wel zijn speciale lijf- stuk. dat al tallooze malen hier door hem is voorgedragen. Maar hoe dan ook zoo, dat wij er ons mee hebben ver zoend, dat hij zijn repertoire nimmer be langrijk heeft uitgebreid. Zijn weergave was alweer een volkomen vereenzelvi ging met het zoete, sierlijke, lenige werk. Wat al charme van toon, verleidelijke expressiviteit, sensueele vervoering, gra- cieuse teederheid en indringende harts tochtelijkheid komt er in de vertolking van dezen Parijschen violist ..par exce‘ lence” niet tot uiting En dat alles zoo beheerscht, smaakvol, magistraal. Het was van het begin tot het einde in zij: genre zoowel violistisch als artistiek, een lust en weelde Wel een kunstenaar van zeldzaam verfijnde cultuur. Het publiek was door den grooten charmeur alweer betooverd en heeft hem met geestdrifti- gen bijval gehuldigd. Na de pauze eerst Strauss’ „Till”, waarvan de innerlijke spanning, de ont zaggelijke geconcentreerdheid en rijkdom van gedachten ons geen oogenblik los liet Welk een humor, maar tevens welk een diepe ernst, een ernst vol mysterie, welke innerlijk stil maakt. Paray was bij deze partituur als een visch in het wa ter Hij bezit er de virtuositeit voor en de levendigheid Het werd een effectvolle vertolking, welke door geest en karakter bevredigde en warm applaus uitlokte. Dan de Suite uit de muziek voor „Pel- léas et Melisande” van Fauré, welke geen raadsels opgeeft. Het is wel heel wat an ders dan Debussy’s sfeer en visie. Fraai-kleurige. zachtgevoelige toonstuk- de wil, de onwrikbare wil uit, den consument te dienen, door hem goederen aan te wijzen, die in zijn behoeften kunnen voorzien, door de kwaliteiten op te sommen, die het moet bezitten, door te wijzen op de voordeelen. welke zijn product biedt en door den prijs tot alge meene bekendheid te brengen Het publiek voorlichtend en dat doet gezonde reclame dwingt de verkooper zich zelf t :t steeds grootèr inspanning èn ten opzichte van de kwaliteit èn ten opzichte van den rxriia 'ziit-inr1 (rnoJaron

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 12