HEDEN
STOFZUIGERS
FaLOEB
FIJN GOED?
HOE GROOT!!
^hiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih
DE STOFZUIGERCENTRALE
INKOOP JiiB
PAARLEN, PLATINA, KRA
LEN, KUNSTGEBITTEN, enz.
tegen 33 1/3 verhoogden prijs
Bruikbare voorwerpen extra
prijzen. Alleen S. V. GELDER,
laatste huis Wagenstraat 191,
b. d. brug. Telef. 116526. 1088
„Hoe abnormaler de omstandigheden
hoe meer behoefte aan voorlichting er bij den afnemer be
staat.” Hierop duidde de voorzitter van het Jaarbeursbestuur, de heer
F. H. Fentener van Vlissingen, in September j.l.
KUNST EN LETTEREN
^HIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIlIlg
ADVERTENTIEN.
IEZEMAN
Half jaarlijksche
OPRUIMING
OPRUIMINGS-PRIJZEN
SCHOORSTEENVEGEN
Breuklijders
Officieels Crisis-Publicatie
HAAGSCHE COURANT VAN MAANDAG 22 JANUARI 1944.
DERDE BEAD, PAGINA' 7
CONCERTGEBOUWORKEST
COSTUUM STOMEN f 1.50
UNIFORM STOMEN f 1.60
DE WASMAN
MIDDAGCONCERT
RESIDENTIE-ORKEST
£1. 30.
WOLLEN DEKENS KACHELS HAARDEN
BONTMANTELS - WINTERJASSEN
I
VAN DAM
HYGIeNISCHE ARTIKELEN
83 SCHENKKADE 83
NOORDEINDE
107—109
CLIMAX voor
Copiëerwerk
VLENDRé
DE FIJNWASSCHER
heeft reputatie op dit
gebied. 124
„EUTERPE”
KOLENFORNUIZEN
EXTRA AANBIEDING
HET HAARDENHUIS
AVOND IN HET GEMEENTE
MUSEUM
f
GEMEENTEMUSEUM
Dirigent: Paul Paray
LOOSDUINEN TEL 390066*
£1. 9.
TOT
van
was
EN TOCH GEMAKKELIJKE BETALING
e
v
li
n
1
t
b
1
z
f
P. ELZERMAN LANGE HOUTSTRAAT 14 TELEFOONNUMMER 115123
Concert in Diligentia
TOEGEZONDEN BOEKEN.
Met VOLLE garantie
Betaling vanaf 30 ct.
per week
GEEN PREMIËN
Groot succes voor dr. J. W. Schot
man en Alex de Jong
In het Gebouw voor Kunsten en
Wetenschappen
V
Solist: Jacques Thibaud.
de
De
8--,
1250,
prijs zijner goederen.
1
dito
van
501
1432
3018
3981
4817
6030
7387
8340
9062
9855
525
1500
3027
4064
4835
6187
7428
8347
9194
9978
82
613
928
1289
1539
2060
2338
2788
3243
3592
3860
4169
4446
104
653
944
1295
1551
2093
2399
2842
3284
3636
3874
4197
4461
4896
5232
5751
6040
6473
7252
7787
8258
8802
9260
9700
702
2040
3301
4199
5029
6446
7869
8490
9454
254
776
1012
1365
1667
2114
2436
2953
3323
3719
3940
4235
4526
4956
5340
5786
6202
6565
6819
7410
7834
8286
8873
9345
9753
781
2300
3352
4266
5277
6464
8063
8869
9488
814
2389
3365
4277
5455
6863
8111
8918
9538
373
848
1077
1434
1824
2151
2496
3004
3442
3734
4000
1068
2465
3507
4607
5568
7015
8137
8953
9540
442
867
1080
1442
1862
2170
2545
3009
3444
3735
4081
4374
4682
5090
5567
5796
6324
6657
7066
7689
8039
8457
8922
9394
1305
2766
3757
4634
6014
7021
8229
8965
9660
C. B. BROOKS
die zichzelf en
duizenden an
dere breuklij
ders met suc
ces heeft ge
holpen.
ni
tc
m
ri
ei
te
lit
VI
le
lü
1 v. <50 ets. 2 v. 75 ets. 3 v. 1.
m. bew. v. pol. Haard, en kachelsm
Starrenburg, Veenk. 133, T. 394586
b;
bi
ta
Dl
N
e<
s<
ei
e<
r
I
I
i
I
Copieerbur. „CLIMAX", Nassau*
plein 19, den Haag, Tel. 112421.
„SARIE MARAIS” OVERLEDEN IN
BLOEMFONTEIN.
Mevrouw J. P. Toerien, die zooals be
weerd wordt, de oorspronkelijke ,,Sarie
Marais” is, is te Bloemfontein na een ziek
bed van drie maanden overleden
Het in Johannesburg verschijnende dag
blad „Vaderland” publiceert hierover de
volgende bijzonderheden:
Mevrouw Toerien is in 1866 te Heidel
berg (Zuid-Afrika) geboren, waar haar
vader, J. F. Maré, een vooraanstaande
boer en ook lid van den Volksraad was
In 1885 is zij met den heer J. P. Toerien
gehuwd. Het echtpaar vestigde zich in Pot-
chefstroom. Kort voor den driejarigen oor
log, toen de heer Toerien in de kolonie
was, heeft hij „Sarie Marè" op haar ge
dicht. Toen het versje gedrukt werd, is de
DE KINDERSCHRIJVER
P. LOUWERSE HERDACHT.
Dezer dagen was het 100 jaar geleden,
dat de bekende kinderschrijver P. Lou-
werse te Vlissingen werd geboren.
Na een onderwijzersloopbaan, welke hij
in 1888 wegens doofheid moest verlaten,
kreeg hij groote bekendheid als schrijver
van kinderboeken en ook als dichter. Be
kend zijn de liederen: „Op de groote
stille heide" en: „Waar de blanke top der
duinen” Op 68-jarigen leeftijd werd hij
door een tram aangereden, aan welke ver
wondingen hij bezweek, meldt onze cor
respondent te Vlissingen.
Op het Oranjeplein te Oost-Souburg
prijkt het borstbeeld van dezen bekenden
schrijver, bij welk monument een krans
is gelegd. Daarbij heeft burgemeester Ste-
merding het woord gevoerd en de school
kinderen hebben liederen gezongen.
5227
5716
5905
6415
6787 6789
7150
7753
8139
8765
9126
9608
255
808
1015
1420
1746
2119
2445
2993
3437
3724
3949
4248 4343
4593
4976
5400
5778
6270
6605
6964
7590
7964
8330
8901
9350
9899
56
541
908
1177
1535
1990
2253
2707
3209
3551
3850
4110
4435
4782 4820
5151
5628
5880
6352
6768
7141
7735
8103
8754
9114
9511
ST. VEERKADE 12, TEL. 112250
aan ons voor.
te bezitten door
Eenige onzuiver-
goed verzorgde
storend.
toonde
ken toch, welke wel niets opwindends
hebben, maar het oor en gemoed aange
naam streelen
Een prachtige vondst blijft steeds Du
kas’ ..L’apprenti sorcier1 waarmee het
programma besloot. Een sterk geïnspi
reerde compositie vol treffende tegenstel
lingen en gespannen stijgingen. Uitmun
tend van vorm ook, zonder eenige leemte
of lengte. Zoo kort na elkaar gespeeld
werd het wel duidelijk, dat er qua vorm
en karakter een zekere analogie bestaat
tusschen „Till Eulenspiegel” en Dukas’
compositie, hoeveel universeeler Strauss’
genie overigens ook zijn moge.
De weergave was in hooge mate ex
pressief en beeldend. Een groot succes
voor Paray en tevens voor het orkest.
waren Uw rekeningen van dokter, apotheker, ziekenhuis, operatie, enz. in 1939? Hoeveel
zult U in 1940 hieraan moeten betalen? U kunt zich toch beter tegen deze kosten verzeke-
EH ren voor een vaste premie, dan ineens voor groote uitgaven te komen staan! Vraagt U
eens gratis prospectus of inlichtingen aan de N. V. HET EERSTE NEDERLANDSCHE
MIDDENSTANDS ZIEKENFONDS, de grootste en meest coulante instelling op het gebied
EEE van ziekte-verzekering. 543
Ook speciale tarieven alleen voor Ziekenhuis- en Operatiekosten.
’s-GRAVENHAGE LAAN VAN MEERDERVOORT 25 TELEFOON 334310’
Er Is een methode, die U Uw breuk
doet vergeten. De Brooks’ Methode
Is een even eenvoudige als doel
matige oplossing voor Uw breuk-
bezwaren! Geen knellende, pijnlij
ke breukband, geen doorloopende
angst, dat Uw breuk zal uitschieten.
Niets van dat alles! De Brooks’
Methode, reeds meer dan 30 jaren in
ons land door dui
zenden met veel suc
ces toegepast, be-
teekent voor U vol
komen veiligheid!
Dit is geen „middel’’
van vandaag of mor
gen! Duizenden en
nog eens duizenden
landgenooten gin
gen U reeds voor!
En om U te overtui
gen, dat de Brooks’
Methode inderdaad
de oplossing voor
Uw breukbezwaren
is, kunt U gebruik
maken van onze
10-Daagsche proef
Wü zullen speciaal voor U een ap
paraat gereedmaken, geheel inge
steld op Uw breuk. Meent U na 10
dagen, dat onze methode U niet
bevalt, stuurt U ons dan het appa
raat terug en wij retourneeren on-
middellijk het betaalde.
Wenscht U een nog grootere ge
ruststelling? Bezoekt ons dan even
persoonlijk, maar verzuimt de ge
legenheid niet, om eens eindelijk
afdoende een eind te maken aan Uw
Breukbezwaren
GRATIS
INFORMATIE-COUPON
C. E. BROOKS - SINGEL 25
AMSTERDAM-C.
Gelieve mij te zenden, franco per
post, in onbedrukte enveloppe, zon
der eenige kosten of verplichtingen
mijnerzijds. Uw geïll. boek betref,
fende de Brooks’ Methode en Uw
10 DAGEN GRATIS PROEF. (56F)
Naam:
Adres:
Plaats t.
VIERDE GEMEENTE VOLKS
VOORSTELLING.
Vrijdag 26 Januari a.s. geeft het Resï-
dentietooneel. directeur Dirk Verbeek, in
den Koninklijken Schouwburg de vierde
gemeente volksvoorstelling. Vertoond
wordt dien avond het geestige blijspel:
,,’n Kalme bruijoft” (Quiet Wedding), in
drie bedrijven van Esther Mac Cracken,
onder regie van Bets Ranucci-Beckman.
spelling per ongeluk veranderd. De heer
Toerien is in 1920 te Middelburg (Trans
vaal) aan malariakoorts overleden .waar
na mevrouw Toerien naar Bloemfontein
gekomen is. Het echtpaar heeft zestien
kinderen gekregen, waarvan er acht nog
in leven zijn.
De heer Toerien heeft' ook nog andere
gedichtjes gemaakt In „Ons Klyntji" en
de „Patriot” heeft hij geschreven onder
den schuilnaam „Gepote”. Hij was redac-
teur van twee godsdienstige bladen in
Middelburg, n.l „Middernag” en „Mara-
nata”. Ook is hij redacteur geweest van
„Die Republikein”.
Wit geém. Kolenfornuizen vanaf
37.50, zoolang de voorraad strekt
Haardkachels te stoken met Cokes
comLpeet 57.50.
Sal. Kachels vanaf 11.
Eenige gebruikte Haarden en ka
chels onder garantie ter overname,
cap.150 tot 400 M3.
A. SANDERS, Regentesseplein 20.
Telefoon 333249. 588
In welken vorm ook een uitvoering door
één of andere dilettantenvereeniging
wordt gegeven, zij heeft toch steeds een
bijzondere bekoring, welke gelegen is in
de eigenaardige blijmoedigheid die er van
uitgaat. Het zal niet onjuist zijn, wanneer
wij dit lahtste toeschrijven aan het feit,
dat bij de concerten van deze vereeni-
gingen hoofdzakelijk niet gemusiceerd
wordt om commercieele redenen, zooals
het geval is voor de meeste kunstenaars,
die zich door een eventueel oorspronke
lijk gevoelde roeping in dienst der Muze
hebben, gesteld. Wanneer het gebodene
bovendien een aanzienlijke artistieke
waarde bezit, zooals steeds hot geval is
geweest bij de concerten, welke door de,
gisteravond onder leiding van haar diri
gent Sam Swaap musiceerende, orkestver-
eeniging „Euterpe” werden gegeven, dan
is het geen bezwaar bij de beoordeeling
nog eenige clementie te gbruiken. Doch de
innerlijke bezieling en oprechte geestelijke
spanning, waarmede zelfs het kleinste dé
tail ten gehoore werd gebracht door de
leden van „Euterpe” schonk het klankbeeld
van iedere compositie een boeiende leven
dige tinteling. Zoo werd de Serenata Not-
turna in D gr t. van W. A. Mozart als
erste nummer zeer verdienstelijk voorge-
FILMS MUSEUM VOOR HET
ONDERWIJS.
Op Woensdagavond 24 Januari wordt
in het Museum voor het Onderwijs ver
toond de cultuurfilnr „Jabonah! Naar bet
hart van Azië”.
Deze tocht dwars door Midden-Azië,
van Beyroeth in Syrië door Perzië, Afgha
nistan, over det. Himalaya. Karakoeroem
en het Pamir-plateau naar China, werd
begonnen in Maart 1931.
.Jabonah!” Voorwaarts! de rude
kreet der zijdekaravanen, die moeizaam
vanuit China door de Gobiwoestijn hun
weg zochten naar het Westen, werd ook
het moAtc voor deze expeditie, onder
leiding van Georges Maria Haardt
MEJ. FR. CARBASIUS.
Naar wij vernemen is de bekende beeld
houwster, onze stadgenoote mej Fr. Car.
basius, tengevolge van een ongeval, dat
haar een week geleden is overkomen, in
het R.K. Ziekenhuis hier ter stede opge-
nomen. Zij neeft, bij een val met haar
rijwiel een hersenschudding opgeloopen
en zal enkele weken in het ziekenhuis
moeten blijven. Haar toestand is gelukkig
vooruitgaande.
CULTUREELE VEREENIGING
NEDERLAND-VLAANDEREN.
Voor de Cultureele Vereeniging Neder.
land-Vlaanderen, zullen de Haagsche so
listen, Henriëtte Sala, Paul Frenkel en
Sam Swaap. optreden met een program,
ma van uilsluitend levende Vlaamsche
componisten, op Vrijdagavond, 26 Januari
a.s. in de groote zaal van Diligentia.
40.-. 3 drs noten Spiegelkast 40.-.
3 rund lederen clubfauteuils met
eiken ronde tafel 85.-, eiken Bur
Ministre 12.50, 20.-, 30.-, eik. spie
gelkast 20.-, 25.-, 4 Mechelsche
Leeuwenkapstoelen 2 fauteuils go
belin bekl. 30.-, 2 fauteuils 4 stoe
len pl. 13.-, 22.50, 2 fauteuils 4
stoelen leer 15.-, 2 clubfauteuils 4
stoelen pl. 25.., Old Finish klap-
bureautje 17.50, 2 pers, eiken l«ii-
kant spiraal 15.-, 20.-, hangkast
10.-, 12.-, eiken schuiftafel 10.-, 1
pr. Chesterfield salonstel pl.. Queen
Anne dressoir eiken tafel teoamen
9ö.-, haardfauteuil 2.50, 4.75, 7.50,
1 pers, divanbed 3.-, i.-, 1 pers.
Eng. ledikant 2.50, divan 7.-, 10.-,
eiken dressoir 11.-, 14.50, 21.-. 4
stoelen pl. 8.-, 12.50, 4 slag
scherm 6.50. 89623
KOOPT EN RUILT.
Telef. 110095, Herderinnestraat 17
Brieven op advertenties.
Wij raden onzen lezers, die brieven
schrijven op advertenties in ons
blad, aan, deze zoo mogelijk nog
's avonds te posten of wel in de
morgenuren aan onze bureaux te
bezorgen. Brieven, die 's morgens
in de postbussen worden gedaan,
komen wel dienzelfden dag in ons
bezit, maar toch te laat voor som
mige adverteerders.
Het is ons namelijk gebleken, dat
adverteerders dikwijls slechts één-
of tweemaal naar ingekomen brieven
vragen, zoodat eventueel daarna ge
komen brieven niet afgehaald wor
den.
100.000 Zeemijl per onderzeeboot
met professor Vening Meinesz.
Albert Chambon. N.V. Druk
kerij en Uitgeverij v.h.’ C. de
Boer jr.,. den Helder.
prestaties van onze onderzeebooten
zijn bekend. Zij hebben groote reizen ge
maakt, welke internationaal nog niet ge
ëvenaard zijn. Wij kennen allen de groote
reis van de K XVIII en weten daarvan
ook te herinneren, dat zich ook aan
boord van onze duikbooten bevond de
bekende professor dr. ir. F. A. Vening
Meinesz, speciaal ter bestudeering van
de zwaartekracht. In dit boek schildert
Chambon het werk van den marine-pro
fessor, het harde leven aan boord van
de onderzeebooten. Moge het werk van
den professor ons interesseeren, niet
minder interesseert ons de ontwikkeling
van de duikboot en haar intrede bij onze
marine.
Het is een boek’ geworden, dat liefde
voor onze Marine aankweekt en boven
dien den arbeid van professor Vening
Meinesz aan boord van onze duikbooten
beter doet begrijpen.
Talrijke foto-illustraties verluchten den
tekst.
40e HACO-TBEKKING
5e KLASSE, la LIJST
TREKKING VAN MAANDAG 22 JANUARI 1940
HOOGE PREMIËN
f 1000.— 8728 15819 16080 16093 17293
X -
t
f
16907 19581 20283
PREMIËN VAN ƒ70.—
551
1567
3029
4120
4840
6358
7541
8401
9204
50
482
888
1133
1512
1944
2217
2672
3199
3517
3838
4107
4415
4755
5111
5614
5827
6340
6767
7128
7721
8069
8674
9086
9506
10123 10208 10292 10334 10345 10380 10393 10482 10502 10630
10642 10666 10733 10737 10744 10745 10765 10790 10839 10842
10900
10902 10914 11016 11123 11129 11149 11182 11183 11212 11232
11274 11353 11364 11411 11539 11576 11630 11689 11694 11713
11739 11810 11931 11988 12179 12298 12322 12388 12431 12578
12586 12614 12625 12652 12677 12769 12838 12862 12946 13005
13012 13028 13039 13046 13065 13069 13136 13169 13239 13258
13471 13525 13592 13597 13603 13640 13761 13869 13906 13922
13956 13964 13996 14007 14037 14111 14133 14145 14197 14280
14483 14520 14536 14550 14561 14616 14642 14655 14703 14823
14848
14902 14920 14970 15095 15175 15208 15304 15317 15357 15396
15425 15435 15457 15536 15693 15807 15810 15836 15946 16149
16195 16204 16225 16242 16319 16350 16400 16421 16471 16488
16580 16733 16740 16770 16908 16924 16959 16965 16983 17072
17108 17118 17119 17147 17196 17208 17265 17320 17337 17370
17416 17424 17440 17485 17591 17592 17653 17662 17663 17735
17738 17826 17885 17887 17990 18047 18054 18116 18121 18180
18261 18347 18355 18357 18358 18374 18411 18516 18630 18656
18702 18704 18710 18764 18806 18843 18927 18955 18971 19009
19020 19027 19047 19119 19127 19250 19274 19275 19277 19325
19384 19408 19443 19455 19503 19516 19535 19541 19570 19595
19599 19660 19730 19737 19743 19760 19784 19793 19825 19872
19949 19978 20070 20074 20186 20241 20265 20267 20275 20282
20328 20382 20425 20569 20638 20664 20692 20699 20737 20761
20814 20827 20873
400.— 847 1872 8273 18560
100.— 4477 5336 5546 6167 6804 9405 10751 15147
HOOVER-ELECTROLUX
VAMPYR EXCELSIOR
PROTO S RITSEMA
DUPLEX - PREMIER
579
1726
3193
4145
4865
6437
7766
8448
9239
9999 10378 10569 10588 10596 10607 10689
448
880
1121
1486
1940
2204
2566
3195
3447
3807
4090
4399
4595 4682 4685
5016 5090 5104
5526 5567 5595
5782 5796 5817
6297 6324 6336
6629 6657 6663
6986 7066 7117
7666 7689 7707
7986 8039 8061
8344 8457 8572
8908 8922 8961
9366 9394 9407
9919 10010 10093
347
1412
2948
3879
4816
6022
7109
8247
9012
9768
10714 10781 10792 10826 10928 11044 11076 11408 11434 11488
11710 11747 11886 11891 12283 12471 12628 12630 12689 12807
12883 13066 13098 13341 13379 13407 13554 13563 13601 13612
13659 13668 13685 13743 13768 13975 14257 14323 14391 14581
14718 14744 14967 15028 15253 15335 15874 16217 16243 16326
16565 16576 16694 17466 17771 17912 17998 18080 18187 18480
18481 18545 18965 19242 19254 19309 19326 19562 19763 19833
19836 19853 20376 20393 20426 20443 20448 20474 20650 20652
20784 20829 20867 20895 20979
236
756
960
1300
1655
2096
2408
2893
331’.
3659
3888
4222
4490
4947
5314
5758
6194
6512
6796
7361
7830
8266
8855
9310
9748
Haagsch Kameropera Ensemble
Woensdagavond 8 15 uur zal het Haagsch
Kameropera Ensemble in het Gemeente
museum alhier, een opvoering geven van
„Le maitre de Chapelle”. een opera co-
mique in één acte van F. Paër en Maison
a Ventre”, een opera comique van N. Da-
lay rac
Medewerkenden zijn: Nellie Smit, Isy
de Vries. Corrie Couvreur, Thea Koning,
John de Nocker, Chris Taverne, Jan Was
senaar, Tom Develing, terwijl het geheel
onder leiding staat van de heeren Josef
Julius (alg leider) en Theo Koning (diri
gent). „Le Maitre de Chapelle” speelt zich
af in de omgeving van Milaan, tijdens den
aftocht der Franschen. De kapelmeester
Barnabé, die niet alleen van lekker eten
houdt heeft de zangtalenten van zijn
huishoudster Gertrude ontdekt. Barnabé’s
neef Benetto is op zekeren avond aan het
diner gevraagd doch de avond dreigt be
dorven te worden. Men hoort kanonscho
ten en wordt bang. Barnabé en Benetto
willen dit echter voor elkaar niet weten
en gaan over hun moed opscheppen. Ter
wijl Gertrude zich in het gesprek mengt,
verdwijnt Benetto. Daarvan maakt Barna
bé gebruik om de partituren van zijn
nieuw gecomponeerde opera door te zien
en gaat zingen. Gertrude, die r:roepen
wordt, moet natuurlijk meezingen. Hoe
wel zij er geen zin in heeft, rr oet zij toch
aan de bevelen van haar heer gehoor
zamen en na te repeteeren en gemaakte
fouten over te doen, zingen beiden een
Duet, waarmede dit werk besluit. Wat Mai
son a Vendre betreft: Mad Dorval uit
Parijs bewoont met haar nicht Lise een
huis in dc omgeving van Bordeaux. Dit
huis wil zij verkoopen aan haar buur
man Ferville, doch deze wil niet veel
voor geven. Lise is heimelijk verloofd
met een jong componist uit Parijs, doch
heeft sedert haar vertrek uit Parijs niets
meer van hem gehoord en wil niets meer
met hem te maken hebben. Dermont ech
ter is er met zijn vriend Versac, een jong
dichter, op uitgetrokken zijn Lise weer op
te zoeken en zoo belanden zij zonder het
te weten bij het huis van Mad. Dorval,
Versac. een fantast, wil het, zonder een
cent te bezitten, doch speculeerend op den
naam van zijn oom, die bankier is, k o-
pen. ’’’erwijl hij met Mad. Dorval in onder-
handeling is. bemerkt hij het nichtje van
Mad. Dorval Hij weet nu Lise en Der
mont samen te brengen en het huis, dat
hij voor firs. 60.000 gekocht heeft aan
Ferville voor flrs. 80.000 te verkoopen en
wil de winst aan het jonge paar als hu
welijksgeschenk geven. Lise en Dermont
verzoenen zich, Mad. Dorval heeft haar
huis verkocht, Versac mag de winst hou
den en de arme Ferville mag het gelag
betalen.
te koop pracht meubilair, fabrikaat
Mutters *bn Pander, met velour gor
dijnen, kleeden. vleugelpiano, Hoe
renkamer met leder club’s. Old
Finish eetkamer, 4 mooie Slaapka
mers enz. Te bezichtigen 89625
P. BRUSEKER Zn. Toussaint-
kade 29, bij Piet Heinplein.
lof voor het orkest en Frits Schuurman
ten volle rechtvaardigt.
De soliste van deze matinée was de zeer
begaafde zangeres To van der Sluys, die
het „Salve Regina” voor sopraan en or
kest van R Mengelberg voordroeg. De
kunstenaresse bezit door haar groote mu
zikaliteit de artistieke begaafdheid om de
vereischte stemming in een vertolking
van deze compositie te scheppen. Haar
milde, edele stem, haar buitengewoon
technisch kunnen zijn middelen waarmede
To van der Sluys zoo’n uiterst sensitieve
verfijnde kunst kan schenken. Jammer
echter, dat het geluid in het hoogste re
gister nog een enkele maal eenigszins ge
knepen klonk. De applaus- en bloemen
hulde, welke de zangeres ontving
de niet zeer talrijke aanwezigen
overigens ten zeerste verdiend.
En wijlen Professor Volmer schreef:
„Blijven èn groeien zullen alleen die ondernemingen, waarvan de lei
ders doordrongen zijn van de waarheid, dat het wezen van den handel
is: „service”, dienstbetoon.
Van dien wil tot dienen is reclame het uiterlijk kenmerk. Er blijkt
Ondanks koude en sneeuw viel de be
langstelling in de aula van het Gemeen-
te-museum aan de Stadhouderslaan, voor
den avond, door de vereenigingen. be-
hoorende bij dé „Keten”, zeer groot te
noemen. De directeur van het museum,
dr H E van Gelder, vestigde er in zijn
openingswoord zeer terecht de aandacht
op. dat avonden als deze meer en meer
in den smaak blijken te vallen.
De avond van Zaterdag was gewijd aan
declamatie met muziekbegeleiding Het
deel vóór de pauze was daórom het be
langrijkste. omdat wij hier kennis maak
ten met oorspronkelijk Nederlandsch
werk. dat. voorzoover bekend, voor den
eersten keer hier te lande werd uitge
voerd. Bert Nuver droeg daarbij voor
„Yueh Lahn" een Chineesch liefdesge
dicht van den belangrijken dichter en
letterkundige dr J. W. Schotman Schot
man. die als arts langen tijd in China
vertoefde, heeft in zijn verzenbundel,
waarin dit groote gedicht werd opgeno
men, voortreffelijk de sfeer van het verre
Oosten benaderd Bert Nuver droeg den
tekst lofwaardig rustig en suggestief
voor. Het was echter jammer, dat hij
„las”; het boek, dat hij voor zich hield,
belemmerde af en toe het geluid
Wat Alex de Jong met zijn begeleiding
van enkele instrumenten, hobo, fluit vio
len en slagwerk, bereikte, was bewon-
derenswaardig. In den Oosterschen scala
van vijf tonen had hij een uiterst een-
voudigen, maar zeer werkzamen. illustra-
tieven muziek geschreven, welk'e het pu
bliek een uitgelezen gehoor uit Haag
sche kunstenaarskringen in geestdrif
tige bewondering bracht. Wij hebben van
Alex de Jong den laatsten tijd weinig
gehoord. Zijn naam heeft, reeds uit den
tijd van zijn medewerking als componist
aan het Vereenigd Tooneel (destijds on
der directie van Verkade en Verbeek)
een uitstekende klank en hij heeft die
reputatie op schitterende wijze in dit
laatste werk bevestigd Wij gelooven. dat
Schotman’s gedicht geen betere muzikale
begeleiding had kunnen vinden dan deze
boeiende, door en door Oostersche mu
ziek. waarin verschillend motieven zeld
zaam suggestief waren, sterk van wer
king. met een geraffineerd gebruik van
het slagwerk, zonder ooit tot grof effect
te vervallen, voortdurend boeiend en ar
tistiek van zeer hoog gehalte.
De talentvoljp Jaap Stotijn en de mede
werkenden L. de Ruyter. W H. Boeken.
K Schiefer, H. Bing en A Kranenburg,
maakten onder de Jong’s leiding als man
nen van métier deze interessante pre
mière tot een groot succes voor den dich
ter en den componist. Jaap Stotijn komt
een afzonderlijke hulde toe voor zijn ver
tolking van de Exotische Suite, hobo-solo
met slagwerkbegeleiding.
Na de pauze declameerde Bert Nuver
Rilke’s „Cornet” in Victor van Vriesland’s
mooie vertaling met vleugelbegeleiding
door Johan Roos (muziek van Kusimi
von Pasthory). Alle medewerkenden ont
vingen een houtsnede als souvenir aan
dezen interessanten avond.
GEMEENSCHAPPELIJKE LEEKEN-
SPELBEWEGING VAN VLAANDEREN
EN NEDERLAND.
Onder leiding van den voorzitter, den
heer F Haepers, is heden te Mechelen de
landraad der algemeene Katholieke
Vlaamsche Tooneel Centrale in vergade
ring bijeen gekomen.
Op uitnoodiging van het bestuur van
den landraad woonden de Nederlandsche
heeren
bijeen-
TEELT VAN TUINZADEN.
De Nederlandsche Groenten- en
Fruitcentrale (Laan Uopes van Cat-
tenburch 62. ’a-Gravenhage) ves
tigt bij deze de aandadht van telers
van tuinzaden op het voorschrift
van de Crisis-Tuinbouwbeschikking
1940 I, dat de teelt van tuinzaden,
zoo deze niet gedekt is door een
tumbouwteeltvergunning, voor
1940 slechts geoorloofd is, inidien
de teler in het bezit is van een
daartoe strekkende zaadteeltver-
gunning.
Zij, die voor zulk een zaadteelt-
vergunning in aanmerking wen-
schen te komen op grond van hun
tuinzaadteelt in 1939, dienen zoo
spoedig tnogelijik bij de genoemde
Centrale een formulier ter invulling
aan te vragen, waarvan het verkrij
gen van een zaadteeltvergunning
mede afhankelijk wordt gesteld.
’s-Gravenhage, 20 Jan. 1940.
leiders van „Ons Leekenspel”, de
Anton Sweers en F. Smit de
komst bij.
Na een uiteenzetting betreffende de
vruchtbare werkwijze van „Ons Leeken
spel” in Nederland en Nederlandsch-
Indië, werd besloten tot een gemeenschap
pelijke leekenspelbeweging met Vlaan
deren.
Een uitgebreid werkprogram zal bin
nenkort verschijnen.
Het Residentie-orkest opende gistermid
dag het concert, dat onder leiding van
zijn eminenten dirigent Frits Schuurman
werd gegeven, met Jos. Haydn’s sympho
nic „Mit dem Hornsignal”. „Auf dem
Anstand”. in D gr t. Een benaming
draagt dit werk dus. welke ons heden ten
dage onwillekeurig aa.. programma-mu-
ziek doet denken En toch zijn de op
schriften welke Jos. Haydn ten deele
zelf aan zijn symphonieën heeft gegeven,
minder wonderlijk of fantastisch dan
menige titel, welke aan één of andere
compositie van Beethoven als een vreemd
romantisch toevoegsel verbonden blijft.
Haydn’s symphonische schrijfwijze is in
hooge mate illustratief door het beeldend
karakter niet alleen der veelvuldig voor
komende solopartijen, doch tevens door
de effecten van geheele instrumenten
groepen Door deze meesterlijke behande
ling van het orkest bezit het klankbeeld
bijzonder relief en treffende kleurscha-
keeringen. Het is misschien deze leven
digheid. deze sprankeling van den klank
geweest, welke oorzaak werd, dat men
Haydn’s muziek beschouwde als uiting
van een gemoedelijke levenslustigheid.
Een zeer eenzijdige opvatting is het over
deze scheppingen Het zijn stellig de
devote bezonkenheid, de ernst en de
grootschheid, zooals het Adagio van de
D-dur Symphonie in zijn wezen draagt,
die ons dit werk zoo dierbaar doen zijn
De boeiende compositorische schoonheid
kwam daarbij wel zeer duidelijk tot
uiting door de leiding van Frits Schuur
man over het Residentie-orkest. De wijze
waarop de dirigent de verschillende in
strumentengroepen afwisselend in de ver
tolking naar voren bracht schonk het or-
kestspel een uitzonderlijke klaarheid De
solo-hoornpartijen werden daarbij uitge
voerd door de heeren P en W Veenstra.
K. Heyer en W v. d Houten, terwijl Sam
Swaap en Charles van Isterdael als solo-
violist en solo-cellist bijzonder aandeel
in de uitvoering hadden
Als laatste orkestwerk hoorden wij „La
Tragédie de Salomé” ballet voor groot
orkest van Fl Schmit. Aangezien de wer
ken van dezen toondichter onder die der
Fransche meesters een geheel aparte
olaats innemen en zelden werden ten ge
hoore gebracht, mogen wij Frits Schuur
man bijzonder dankbaar zijn deze karak
teristieke compositie op het programma
te hebben geplaatst Melodisch en rhyth-
misch gecompliceerd, vol wonderlijke
samenklanken en accoordformaties, mas
sief van constructie is de stijl van Fl.
Schmitt. Soberheid en subtiliteit zijn er
dan ook volkomen vreemd aan. Doch een
romantisch gegeven zooals het oude ver
haal over Salomé schenkt, verdraagt een
dergelijke instrumentale schrijfwijze De
exotische, mysterieuze stemming, de be
klemmende spanning werden er juist door
getroffen. Een werk, dat bij een uitvoe
ring zware eischen stelt aan dirigent en
orkest, zoodat de hartstochtelijke, beziel
de vertolking, welke wij gistermiddag
hebben ontvangen, een extra woord van
dragen, sensitief van klank door het uit
muntende spel van eenige strijkers.
De zangeres Marie Struijken-van den
Adel was één der solisten, die aan dit
concert hun medewerking verleenden. De
kunstenaresse had een Recitatief en Aria
uit Der Figaro” van W A Mozart ter
vertolking gekozen. Haar aangenaam klin
kende stem kwam niet alleen door een
behoorlijke techniek, doch tevens door mu
zikale voordracht goed tot haar recht
stiJivo! en beheerscht was de vertolking
van deze zangeres.
A's. tweede soliste stelde zich dezen
Rproh ,vl0'lste. Odilia Baumans-van den
RondinAtfl een u*tvoering van Romance en
Pp Xi e VaP F Koeberg aar. ons v
1 Va? deze kunstenaresse bleek
groote overtuigingskracht
innerlijke bewogenheid
heden in het overigens
spel waren daardoor minder
na haaVrerT(igiingJ’’EuterPe” toonde ons.
na haar uitstekende begeleidingen van de
S°llstTen’ met een Romantisch Intermezzo
VanMJonIïagena^r en Introductie en Scher
zo (1896) van P van Anrooy haar kunnen
in orkestspel. Verzorgd en getuigend van
grondige voorbereiding bleef iedere ver
tolking door de kundige leiding van den
dirigent Sam Swaap. Na de pauze volgde
nog Beethoven’s Achtste Symphonie. De
solisten en de beminde orkestleider ont
vingen van de zeer talrijke aanwezigen
herhaaldelijk huldeblijken met langdurig
applaus en vele bloemstukken.
Vier Fransche composities en een
diligent en violist. In het midden
het programma een Duitsch werk en wel
één. dat de geniaalste beteekenis had. al
toont het zijn schepper ook nog niet in
zijn voldragenste geestelijkheid, zijn
diepste bezonkenheid, „Till Eulenspiegel”
van Richard Strauss. Maar een machtig
persoonlijke muziek toch, wonderbaarlijk
van inspiratie, weidsch en stout van
vlucht. Welk een leemte toch, dat de bei
de laatste symphonische gedichten van
dezen toondichter zoo weinig hier nog
uitgevoerd werden en het meerendeel zij
ner opera’s zelfs nog nooit
De avond opende met de Eerste Sym
phonie in C-majeur van Paul Paray Het
was een eerste uitvoering en nog wel
onder leiding van den componist Het
eerste deel, Allegro energico. toonde al
spoedig, dat wij hier met een muziek te
doen hadden, welke geen voortgang op
Debussy en Ravel is maar meer een aan
sluiting bij Franck Dukas. Fauré Het
vormverloop al herinnert aan den be
kenden symphonie-stijl. Het is een leven
dige. bewegelijke, kleurige compositie,
dit eerste deel, gemakkelijk vloeiend en
ook ingang vindend Men luistert aange-'
naam zonder geschokt te worden Het
Quasi lento is in zijn, harmonische vor
ming van een wel boeiende stemmings
volheid. Sierlijk en licht doet het Alle
gretto aan. terwijl het tevens gevoelige
melodische motieven te hooren geeft De
Finale. Allegro scherzando, vloeit alweer
heel gemakkelijk. Maar al zou men we)
eens meer fantasie in de beweging
(eigenlijk van het geheele werk) wen-
schen, er zijn toch fraaie tegenstellingen
te bewonderen. De instrumentatie toont
niet het minst den componist van uit
nemende bekwaamheid In een tempera
mentvolle stijging kwam het einde,
waarna door het publiek van zijn waar-
deering voor werk en uitvoering werd
blijk gegeven
Dan de solistische attractie: Jacques
Thibaud met (we zouden bijna zeggen
natuurlijk) de „Symphonie espagnole"
van Lalo Nu. het is wel zijn speciale lijf-
stuk. dat al tallooze malen hier door
hem is voorgedragen. Maar hoe dan ook
zoo, dat wij er ons mee hebben ver
zoend, dat hij zijn repertoire nimmer be
langrijk heeft uitgebreid. Zijn weergave
was alweer een volkomen vereenzelvi
ging met het zoete, sierlijke, lenige werk.
Wat al charme van toon, verleidelijke
expressiviteit, sensueele vervoering, gra-
cieuse teederheid en indringende harts
tochtelijkheid komt er in de vertolking
van dezen Parijschen violist ..par exce‘
lence” niet tot uiting En dat alles zoo
beheerscht, smaakvol, magistraal. Het
was van het begin tot het einde in zij:
genre zoowel violistisch als artistiek, een
lust en weelde Wel een kunstenaar van
zeldzaam verfijnde cultuur. Het publiek
was door den grooten charmeur alweer
betooverd en heeft hem met geestdrifti-
gen bijval gehuldigd.
Na de pauze eerst Strauss’ „Till”,
waarvan de innerlijke spanning, de ont
zaggelijke geconcentreerdheid en rijkdom
van gedachten ons geen oogenblik los
liet Welk een humor, maar tevens welk
een diepe ernst, een ernst vol mysterie,
welke innerlijk stil maakt. Paray was bij
deze partituur als een visch in het wa
ter Hij bezit er de virtuositeit voor en de
levendigheid Het werd een effectvolle
vertolking, welke door geest en karakter
bevredigde en warm applaus uitlokte.
Dan de Suite uit de muziek voor „Pel-
léas et Melisande” van Fauré, welke geen
raadsels opgeeft. Het is wel heel wat an
ders dan Debussy’s sfeer en visie.
Fraai-kleurige. zachtgevoelige toonstuk-
de wil, de onwrikbare wil uit, den consument te dienen, door hem
goederen aan te wijzen, die in zijn behoeften kunnen voorzien, door
de kwaliteiten op te sommen, die het moet bezitten, door te wijzen
op de voordeelen. welke zijn product biedt en door den prijs tot alge
meene bekendheid te brengen Het publiek voorlichtend en dat doet
gezonde reclame dwingt de verkooper zich zelf t :t steeds grootèr
inspanning èn ten opzichte van de kwaliteit èn ten opzichte van den
rxriia 'ziit-inr1 (rnoJaron