Het Knilm-toestel met iDE Zweedsch stoomschip op de Noordzee gezonken negen inzittenden nabij Bali verongelukt HAAGSCHE COURANT VAN MAANDAG 22 JANUARI 1940 „Pk-Afo” Zeventien DE SLACHTOFFERS Vermoedelijk op twee mijnen geloopen opvarenden verdronken Acht personen gedood, de mecanicien ernstig gewond weer Het nood- eerste een toestel Vier leden de en naar van overgebracht II bemanning gered Amsterdam lottige ongeval met Knilm- De periodieke loven worden verleend I i WIJLEN COMMODORE SCHOTT ALS PILOOT A. VON ENDEt De omgekomen, marconist J. J. SCHOTT t de eerste piloot van het verongelukte vliegtuig Weerkundige Waarnemingen J r U DERDE BLAD. PAGINA 1. Passagiers Mevr. MIJNLIEFF, Sydney HARPER, Singapore JOHNSTON, Calcutta KANJI, Calcutta LEARAYD, Londen Bemanning J. J. SCHOTT, eerste piloot D. H. JANZEE, tweede piloot A. VON ENDE, marconist De rampspoedige Lockheed Super Electra-machine ,,Pk-Afo”, van de Kon. Ned.-Indische Luchtvaart Mij. men. Het Zweedsche s.s. Flandria”, (1179 ton), toebehoorend aan Förnyade Angfart Aktienb. Göta, op weg van Gothenburg naar Amsterdam is Donderdag op de Noordzee, 100 mijl van IJmuiden, gezonken. Waar schijnlijk is het schip op twee mijnen geloopen. Er deden zich twee explosies voor, waardoor de „Flandria” in drie deelen brak. Van de 21 leden der be manning zijn er vier Zaterdag avond in de nabijheid van de Nederlandsche kust door het Noorsche stoomschip „Ralzac” opgepikt en naar Amsterdam gebracht. De vier geredden deelden mede, dat de 17 ande re leden van de „Flandria” moeten zijn omgekomen. Met ingang van aan- staanden Woensdag geen onverwachte veranderin- gen ten ongunste ontstaan t met ingang van Woensdag 24 Januari (vertrek Dinsdag 23 Januari na den dienst) op nieuw periodieke verloven t kunnen worden verleend. Deze datum kan niet vroeger worden gesteld om verkeers- technische redenen. Het toestel, op weg van Bali naar Sydney, stortte kort na den start van Bali in zee Een vliegramp van een omvang, zoo als bij de burgerluchtvaart in Neder- landsch-lndië nog niet is voor gekomen, heeft zich hedenmorgen nabij Bali voltrokken. Drie leden van de bemanning en vijf passagiers vonden den dood. Zoo groot het aantal ongelukken bij de militaire en marinelachtvaart in Indië was, zoo gering was het bij de burgerluchtvaart op de lijnen boven den Archipel. Het ongeluk, dat de „Specht”, van de K.L.M., nabij Palembang, op 6 October 1937 trof, eischte vier dooden. De Knilm heeft altijd zeer gelukkig gevlogen, zoowel op de binnenlandsche lijnen als op de groote lijn naar Australië. Op deze laatste route hebben zich eenige malen ongelukken van betrekkelijk geringe beteekenis voor gedaan, maar voor groote vliegrampen bleef de Knilm tot op heden ge spaard. De ramp, welke zich thans heeft voorgedaan en waarbij acht dooden betreurd moeten worden, is voor onze populaire Indische lucht vaartmaatschappij een groote slag, welke in breeden kring ontsteltenis en deernis heeft verwekt. i 9 wel Kapitein Wilhelmsen vertelt. I naar Betuigingen van deelneming. en i Relaas van geredde. r> op een de Balzac” welk Amsterdam het terrein van die noodlanding opna men, verklaarden volmondig, dat deze landing een waar meesterstukje was geweest. De toestand van den mecanicien. de PK—AFO, indien gegeven, overnemen. en de N.O. en er probeerden 3 r I Barometerstand van hedenmiddag 12 uur 1 e „Vliegtuig over”. Hoog over onze hoofden kruiste een vliegmachine. Weer deden we wat we konden. Weer hielp het niet, de ma chine was te hoog. Weer viel de duisternis in. We waren onbeschrijfe lijk koud en nat en we hadden een erge dorst, want er was geen water op het vlot. Een enkelen keer zagen we een A dicht, dat ons ver weg passeerde. loeA ver- Hulp-toestel uit Batavia vertrokken. Om kwart vóór twaalf vertrok van Tjililitan een Lockheed-toestel van de Knilm. dat den dienst van de veron gelukte PKAFO zal overnemen. Ge zagvoerder van dit toestel is de heer Reyers. Met het toestel vliegen mede de leden van den technischen dienst Van de Knilm, die voor de berging van De timmerman Oskar Bemtson was wakker en hij had er geen bezwaar tegen een kort relaas te geven van de schipbreuk. In gebroken Engelsch en Duitsch deed hij een eenvoudig en sober re laas, dat de verschrikkingen, die deze. Verwachting tot den avond van 23 Jan.: Wind: zwak tot matig, in het Noorden tijdelijk krachtig. Noordoostelijk tot Noor delijk of Noordwestelijk; aanvankelijk plaatselijk zeer streng, later tot matig of licht-afnemende vorst; halfbewolkte tot betrokken lucht; nu en dan sneeuw. heer Bertsch van de Knilm maakt, naar nader wordt vernomen, geen deel uit van de commissie van onderzoek, doch zal de Knilm ter plaatse vertegenwoordigen, „Wat die vier menschen, die nu in de kooien van de officieren liggen, heb ben meegemaakt, is verschrikkelijk, onbeschrijfelijk. Maarze zijn geen van vieren gewond en zij knappen al weer aardig op Een redacteur van het A.N.P. is Zondagmiddag aan boord van de „Bal zac” geweest. Het schip lag voor den wal maar was nog niet vastgemaakt. Midscheeps stond de breede, genoeg lijke Nedenandsche loods, die het schip veilig naar zijn Amsterdamsche lig plaats had gebracht. Op zijn blozend gezicht lag een trek van medelijden: tweede ontploffing van het schip te- De passagiers. Omtrent de omgekomen passagiers van de PK—AFO wordt nog het vol gende vernomen De heer Harper was afkomstig uit Singapore, de heeren Johnston en Kanji uit Calcutta en de heer Learayd uit Londen. Een gedeelte van de post en de vracht, welke het verongelukte toestel vervoerde, kon worden geborgen. De algemeene luchtdrukverdeeling is in de afgeloopen dagen sterk gewijzigd. Minima trekken van het Iberische schier eiland over de Middellandsche Zee naar den Balkan, buigen van daar om naar Noord-Duitschland en dringen dan in Westelijke richting tot onze omgeving door. Het eerste minimum van deze serie bereikte ons gisteren in den loop van den dag met plaatselijk zware sneeuw. Na passeering van het storingsfront klaarde de lucht tijdelijk op. In den avond pas seerde opnieuw een zwakke storing. Deze werd in den nanacht gevolgd door een opklaring in het Noordoosten, waarbij de temperatuur zeer snel daalde. Vliegveld Twente had vanmorgen 18 graden vorst en in den loop van den ochtend nam deze nog toe tot -19 graden om 10 uur. Over de Oostzee nadert de volgende depressie; onder haar invloed dalen de barometers in Denemarken en neemt ook het maximum over Scandinavië, vooral in het Zuiden, in beteekenis af. Zonsopgang: 23 Jan. 7.57 uur. Zonsondergang: 23 Jan. 4.27 uur. Lantarens aan: 23 Jan. tot 7.25 u. v.m.: 23 Jan. 4.58 u. nam. Hoogwater te Scheveningen. 23 Jan. ’s morgens 12.40 u.; nam. 1 uur. Morgen géén schietoefeningen op het strand. Donderdagnacht twee minuten voor het betrekken van de hondenwacht, twee minuten voor middernacht vloog de „Flandria” in de lucht, achtenveertig uur later, precies te middernacht, zag de oplettende tweede stuurman van de „Balzac” een geheimzinnig flikkerlicht. Deze oplettendheid zou de redding wor den van de vier schipbreukelingen op het open vlot. Kapitein Aage Wilhelmsen is een hof felijke Noorsche zeeman, die direct bereid was te vertellen over het ver schrikkelijk avontuur en de gelukkige redding. Fluks werden nog eenige scheepspapieren in orde gemaakt toen vertelde hij, dat zijn schip, „Balzac”, op weg was van Skiem, een I haven bij Oslo, naar Amsterdam. De reis verliep vlot, er werd natuur lijk uiterst scherp wacht gehouden en dat zou het geluk van de vier mannen van de „Flandria” worden. In den nacht van Zaterdag op Zon dag, we waren ongeveer honderd mijl Noordwest van IJmuiden af, om het precies te zeggen op 54 gr. 36 min. N.L. en 3 gr. 15 min. O.B. maakte de tweede stuurman die op de brug wacht liep, alarm. Hij zag lichtsignalen aan stuur boord. Eerst dacht hij met een onder zeeër te doen te hebben. Hij liet me roepen, ik was in mijn hutNa eenige aarzeling kwamen we tot de con clusie, dat schipbreukelingen onze hulp noodig hadden. We wendden en stoom den in de richting van de lichtsig nalen. Na heel wat gemanoeuvreer had den we het groote vlot, waarop zich vier mannen bevonden, aan lijzijde. De loodstrap ging uit en een paar minuten later stonden vier druipnatte en ver kleumde mannen aan dek. Zij hadden nog kracht genoeg gehad om zelf naar boven te klauteren. Alleen een man, die later een stoker van de „Flandria” bleek te zijn, moesten we helpen. We hebben geen dokter aan boord. Maar al gauw zagen we, dat geen van de mannen gewond was. Warmte, drank en voedsel was alles, wat ze noodig hadden en daar hebben we het niet aan laten ontbreken. Een kwartiertje la ter lagen allen onder de wol. Uitgeput, maar herstellende. Ik zal eens laten vragen, of een van de mannen mis schien wakker is Schott was ook de winnaar van de Coupe des Alpes, bij welke gelegen heid zijn prestaties werden bewonderd door de meest bekwame internatio nale piloten. Tot dusver zijn de stoffelijke over schotten geborgen van den gezag voerder en twee der passagiers, zoo dat nog vijf personen worden ver mist. Het grootste gedeelte van het wrak van het vliegtuig is op het strand getrokken. Daarin zijn geen lijken aangetroffen. Een dergelijke landing in de uitge strekte oer-wouden is wel een van de moeilijkste opgaven, waarvoor een pi loot kan worden gesteld. Schott wist echter een plekje te ontdekken, een kaal stukje grond naast een rivier, waar maar juist voldoende ruimte zou zijn om zijn machine „neer te zetten”. Door zijn bekwaamheid gelukte dit hem zóó goed, dat de passagiers, die zich al op een hevigen schok hadden voorbereid, na de landing uitriepen „Is dat nu alles Vliegers, die daarna de situatie bi De explosies op de „Flandria” de den zich in den loop van Donder dag 18 dezer voor. De vier gered den hebben twee dagen en twee nachten, in bittere koude en zware sneeuwjachten, op een vlot rondge dreven. Door lichtseinen hebben zij tenslotte de aandacht van de be manning van schip van Oslo onderweg was, kunnen trekken. De Regeeringspersdienst meldt: ”1 Regeering acht den toestand thans zoo, dat aangenomen, dat daarin In het hulpvliegtuig zullen te Soera- baja nog twee passagiers worden op genomen, waaronder de piloot de Graaf, die eveneens naar Bali mee vliegen. Het Knilm-vliegtuig onder comman do van gezagvoerder Reyers, dat den dienst van de PKAFO zal overne men, vliegt morgen van Den Passar naar Australië door. De Knilm ontving tallooze telegra fische betuigingen van deelneming, o.a. van den algemeen secretaris, lui dend „Landvoogd doet u zijn deelne ming betuigen met ramp, welke Knilm getroffen heeft en verzoekt u daarvan uit zijn naam ook te willen doen blij ken jegens nabestaanden omgekomen leden bemanning” van den legercom mandant. van het lid van den Raad van Ned.-Indië, den heer Visman, van den directeur van het departement van Verkeer en Waterstaat, ir. van Haeften, van den consul-generaal van Nederland te Sydney, van den Raad van Bestuur, directie en personeel van de Knilm te Amsterdam. De heer Bertsch van wordt menschen hebben doorleefd, des te ster ker deed gevoelen. Meer dan eens moest hij zijn verhaal onderbreken, de aandoening werd hem te machtig. De „Frandria” van den „Svenska” Lloyd” stond onder bevel van kapitein Albert Rönne. We hadden een lading steen en papier in en waren verleden week van Gothenburg naar Amsterdam vertrokken met 21 man aan boord. Alles ging goed tot dien verschrikke- lijken nacht van Donderdag op Vrijdag. Het was tegen twaalf uur, we waren naar schatting 150 mijl van IJmuiden, ik zou vertelde de timmerman juist naar de brug gaan om gedurende de hondenwacht als roerganger dienst te doen. Ik ging nog even naar bene- len om wat uit het volkslogies te halen. Net was ik weer boven toen een vreeselijke ontploffing klonk. Ik kan onmogelijk precies beschrijven wat er toen gebeurde. De heele midscheeps, de brug, het dekhuis, de schoorsteen, alles was verdwenen. Een paar secon den later daverde een tweede ontplof fing. De lichten waren uit, het schip zonk zeer snel ik werd in het water geslingerd, of dat nu bij de eerste of bij de tweede ontploffing gebeurde zou ik niet kunnen zeggen. Ik zwom even en belandde toen bij een van de twee red- dingvlotten. We hadden er twee aan boord, een op het achterschip en een op het voorschip. Het vlot van het voor dek was door de aan de achterzijde rechtgekomen. Ik wist op een van de twee vlotten te klimmen en met mij nog drie andere mannen, een stoker en twee lichtmatrozen. De heer J. J. Schott, de gezagvoer der van het vliegtuig, dat nabij Bali verongelukt is, stond overal als een uitnemend piloot Bekend. Meermalen heeft hij dit bewezen, doch wel het meest kenmerkende staaltje van zijn bekwaamheid als vlieger was wel een noodlanding in het oerwoud van Mid- den-Sumatra in 1929. Op een Zaterdag was Schott vertrok- ken uit Batavia als gezagvoerder van het Knilm-vliegtuig voor de verbin ding BataviaMedan. Boven Suma tra's onmetelijke oerbosschen kreeg de machine motorstoring en Schott liet den passagiers mededeelen, dat hij genoodzaakt was een noodlanding te maken Uit Den Passar, op Bali, werd daar op nader gemeld Be PK—AFO is in zee gestort nabij Djimbaran. De heer van ’t Riet heeft een dubbele beenbreuk beko- het toestel zorg zullen dragen en de commissie van onderzoek, bestaande uit de heeren van Midden, van Rijn, van Galen Last en Bertsch, het hoofd van de buitenlijnen van de Knilm. Het Lockheed-toestel zal ook de post van deze wordt vrij- De weersomstandigheden. De weersomstandigheden waren niet ongunstig, aldus de ontvangen rappor ten, zoodat ook daaraan het ongeluk niet kan worden toegeschreven. Knilm-kringen en vele anderen, die commodore Schott kenden, betreuren diep zijn heengaan. Hij was een uit stekend vlieger. De slag is bijzonder groot en onver wacht, daar, zooals bekend, dit het eerste fatale ongeval is dat aan een toestel van de Knilm overkomt. Het toestel in tweeën gebroken. Bij het neerkomen van het vliegtuig sloeg het voorste gedeelte van het toe stel af, zoodat de romp openkwam en de post gedeeltelijk uit het toestel viel en kort daarop aanspoelde. De heer van ’t Riet kon nog niet worden verhoord. De Knilm zal zoo spoedig mogelijk een nieuwe Lockheed bestellen. De marine te Soerabaja verklaarde zich onmiddellijk bereid hulp te ver- leenen, indien deze door middel van een watervliegtuig voor de berging noodig mocht blijken. Barometer alhier v.m. 8 uur 759 m.m., v.m. 12 uur 759} m.m.; thermometer resp. -11 gr. en -11 gr. Celsius. Barometer na hedenmiddag 12 uur stijgende. De ramp van de PKAFO werd te Batavia bekend door een telefonische mededeeling uit Bali ,aan den verte genwoordiger van de Knilm. Deze waarschuwde ten spoedigste de auto riteiten, den technischen dienst, enz. De voorloopige bijzonderheden ge ven geen aanduiding van de oorzaak van de ramp, welke mogelijk niet kan worden nagegaan. De mecanicien van ’t Riet stond be kend als een bijzonder nauwkeurig man, terwijl commodore Schott in zijn langjarige vliegloopbaan al meermalen blijk gaf, onder alle omstandigheden de uiterste kalmte en de uiterste zorg vuldigheid in acht te nemen. De heer van ’t Riet dankt zijn le vensbehoud aan het feit, dat hij uit het toestel werd geslingerd en zandplaat terecht kwam. Volgens de voorloopige berichten is zijn toestand niet onbevredi gend. Zijn echtgenoote is met het hulpvliegtuig naar Bali vertrok ken. Het Noorsche vrachtschip „Balzac”, onder bevel van kapitein Aage Wil helmsen meerde gistermiddag tegen half drie aan de Zeeburgerkade te Amsterdam. Een avontuurlijke reis was ten einde. Aan boord bevonden zich de vier geredde leden van de bemanning van het Zweedsche stoomschip „Flandria”, de lichtmatrozen Wantzel Johansson en Bengt Wallman, de Russische stoker Iwan P. Wlason en de timmerman Oskar Brentson. Zij zijn volkomen uitgeput en ver kleumd, na 48 uur te hebben rondge dreven, opgepikt door de „Balzac”. Ik hoorde nog roepen de timmerman verloor hier zijn zelf- beheersching, de ontroering werd hem een oogenblik te machtig. „Ik zal dien schreeuw om hulp nooit vergeten, maar we konden niets doen.” Van het schip was niets meer te zien, het was pikdonker en we waren door nat. Gelukkig waren onze reddingvlot- ten goed uitgerust ze zijn voorzien van eetwaren, oliegoed en electrische lantaarns. Dat zou ons behoud wor den de wind was tamelijk krachtig stond nogal deining. We ons zoo goed mogelijk warm te houden. De stoker had niet veel kleeren aan en hij was er het slechts aan toe. „Ik kan u niet beschrijven, wat we uitgestaan hadden. We waren in een betrekkelijk drukke scheepvaartroute en we meenden ieder oogenblik de lich ten van een schip te zullen zien maar de nacht ging voorbij en we had den geen enkel „vuurtje” gezien. Het werd dag. In de verte zagen we twee, driemaal een schip. We riepen, we zwaaiden met kleeren het hielp niet, ze zagen ons niet. De aankomst van de „Balzac” te Amster dam. Het eerste bericht over deze vlieg ramp. dat ons hedenmorgen telegra fisch uit Batavia van Aneta bereikte, luidde Het vliegtuig van de K. N. I. L. M„ PK-AFO, dat gisteren van Batavia op weg naar Australië is vertrok ken. is na den start van Balt in zee gestort en verongelukt. Acht inzit tenden zijn omgekomen. De mecani cien heeft vermoedelijk een gebro ken been en een rug-fractuur. 1 Ot I o r rd

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9