MUNH^dt’s
NORTH CTATE I
STADSNIEUWS
HAAGSCHE COURANT VAN ZATERDAG 27 JANUARI 1940. VIERDE BLAD, PAGINA 2.
1 1 AMERICAN CIGARETTES^
Scheveningsche klanken
3
Begrooting Werkloosheids-
subsidiefonds 1940
DE BLOEDTRANSFUSIE
DIENST
DE ZANDAFGRAVING BIJ
DUIN EN DAL
Bijdragen aan de gemeenten op
113 millioen geraamd
Waterstaats- en verkeers-
aangelegenheden
Zie verder 4e blad, Pa9-
Oordeel en wenschen van de
Eerste Kamer
Nog vele bloedgevers noodig
Commissie voor aangehouden lading
van
Wat noodig is.
de
CXXIV.
van overleveringe
ge
en
de zeevaartschool
over
dam
In de memorie van toelichting wordt
medegedeeld, dat de omvang van de
werkloosheid, die gedurende de eerste
9 maanden van het jaar 1939 verge
leken met het voorafgaande jaar, even
als in het jaar 1938 een verbetering
heeft ondergaan, voor het jaar 1940
van tal van onzekere factoren afhan
kelijk is.
Eenerzijds verwacht de Regeering
een gunstigen invloed van de geno
men maatregelen tot bestrijding
der werkloosheid op den omvang
daarvan, anderzijds vreest zij een
invloed ten kwade als gevolg van
de huidige buitengewone omstan
digheden.
Deze omstandigheden geven aanlei
ding rekening te houden met de mo
gelijkheid, dat de afneming van het
aantal zorggevallen, gedurende de eer
ste 9 maanden van 1939 gebleken, in
1940 door tegenwerkende factoren vrij
wel zal worden te niet gedaan, zoodat
de regeering heeft gemeend zij het
met een geringe afwijking den fei-
telijken omvang der werkloosheid in
het jaar 1938 tot uitgangspunt voor de
raming der bijdragen uit het fonds te
moeten nemen.
De Regeering heeft bij de Twee
de Kamer ingediend een wetsont
werp tot vaststelling van de be
grooting van het Werkloosheids-
subsidiefonds voor 1940.
GEMEENTE NEEMT ZELF EXPLOI
TATIE TER HAND.
Ten behoeve van den kazernebouw
aan den Waalsdorperweg bij „Duin en
Dal” moet een belangrijke duinafgra-
ving geschieden. Een gedeelte van den
hoogen rand achter de uitspanning
dient op gelijk niveau te worden ge
bracht met de naastliggende terreinen,
waarop nu eenige sportvelden zijn in
gericht.
Een kwantum van bijna 200.000m3.
zand moet worden afgegraven, hetgeen
in werkverschaffing zal geschieden, dus
zooveel mogelijk met de hand.
De Gemeente zal dit werk, behou
dens ministerieele goedkeuring, in eigen
beheer doen uitvoeren, nadat gebleken
was, dat er bij particuliere aannemers
geen belangstelling voor bestond. De
zandexploitatie geschiedt derhalve ook
onder auspiciën der gemeente, waarbij
voor het zand o.a bestemming zal wor
den gevonden in enkele, binnenkort in
uitvoering komende stratenplannen.
Mijnwezen.
Wat betreft de loonregeling van de
mijnwerkers, waren verscheidene leden
van oordeel, dat daarin nog verbete
ring kan worden gebracht, aangezien
vooral in de gezinnen van de laagst
bezoldigden nog achterstand moet wor
den ingehaald. Nochtans waren deze
leden erkentelijk voor hetgeen in ge
meen overleg bereids was tot stand
gebracht, ten einde te voorzien in de
stijging van de onderhoudskosten.
Eenige leden stelden de vraag, waar
om nog geen begin is gemaakt met de
exploitatie van aardolie, waarvan de
aanwezigheid in Twente door explo
ratie is aangetoond.
per reis. De „Haar-
van dezelfde reederij.
De bijdragen aan de Gemeenten.
Rekening houdende o.a. met het
streven, om de plaatsing in werkver
schaffing uit te breiden tot 80.000 a
90.000 tewerk gestelden, waarvoor op
de begrooting van het departement
van Sociale Zaken voor 1940 een be
drag van 20 millioen is geraamd,
meent de Regeering, dat de bijdragen
aan gemeenten voor het jaar 1940 op
113.300.000 moeten worden geraamd.
In tegenstelling met voorgaande ja-
ren zijn in de begrooting van het fonds
geen ramingen opgenomen wegens bij
zondere bijdragen aan de gemeenten,
die tengevolge van uitgaven terzake
van werkloosheidszorg of inperking
van haar belastinggebied, geen slui-
Bij Apoth.cn
Drogisten
VERHURING GEBOUW ZWARTE-
WEG 63b AAN DE ITALIAAN-
SCHE OPERA.
De N.V. Italiaansche Opera, alhier,
heeft verzocht het haar krachtens
Raadsbesluit van 27 Maart 1939 van
1 April 1939 af van maand tot maand,
doch uiterlijk tot en met 31 Maart 1940,
tegen een huurprijs, berekend naar
2500 per jaar, verhuurde gebouw
Zwarteweg no. 63b na laatstgenoemden
datum op den voet van de loopende
huurovereenkomst wederom te mogen
inhuren.
B. en W. stellen den Raad voor de ge
vraagde huurverlenging toe te staan.
DE VERDEDIGING VAN NED-INDIË.
De Vereeniging voor Nationale Vei
ligheid (Koningskade 17, alhier), heeft
een brochure doen verschijnen met be
trekking tot de verdediging van Indië.
Vier oud-gouverneurs-generaal, mr. J.
graaf van Limburg Stirum, mr. D.
Fock, jhr. mr. A. C. D. de Graeff en
jhr. mr. B. C. de Jonge, bevelen de
lezing van dit geschrift aan, dat zeer
geschikt is de algemeene belangstelling
voor dat deel van ons Rijk te verhoo-
gen.
Er wordt in gewezen op de taak
welke Nederland in Indië heeft te ver
vullen en op de voordeelen, die dit zoo
wel voor Indië als voor Nederland met
zich brengt. Daarom rust op Nederland
de plicht het overzeesche gebiedsdeel
te verdedigen. Betoogd wordt, dal dit
mogelijk is, maar dat dan ook ieder
moet staan achter de Regeering en be
reid moet zijn offers te brengen.
BENOEMING TIJDELIJK LEERAAR
ZEEVAARTSCHOOL.
De benoeming van P. van der Meu-
len, die eenigen tijd de lessen heef]
waargenomen van den leeraar aan
werken zonder
kramp of pijn.
Doos 60 cent.
Onbewaakte overwegen.
Verscheidene leden brachten weder
om het vraagstuk van de onbewaakte
overwegen ter sprake, hetwelk huns
inziens nog immer niet op bevredigen
de wijze is opgelost.
Enkele leden klaagden over de kwa
liteit van de electrische treinr ij tuigen,
welke worden gebezigd voor den dienst
tusschen Amsterdam en Dordrecht.
Deze zijn huns inziens tochtig en
meestal slecht verlicht. Een en ander
werd in ’s ministers aandacht aanbe
volen.
de
D'-nvnivH run uvii *wv*-
zeevaartschool te Scheveningen dr. J. j
A. R. Frederikse, die wegens ziekte
afwezig is geweest, moet alsnog door
den Raad geschieden. In verband hie*r-
mede stellen B. en W. den Gemeente
raad voor P. van der Meuien te benoe
men tot tijdelijk leeraar in de Nedcr-
landsche taal aan de zeevaartschool
Scheveningen.
Afgezien van de hulp van de dokto
ren en van de medewerking van de
ziekenhuizen, is de aan den Bloedtrans
fusiedienst verbonden arbeid zoodanig
massaal, dat er verschillende laboran
ten noodig zijn om de vele serologische
onderzoekingen te verrichten, welke
bij dezen dienst naar voren komen. Bo
vendien is er een massa glas—erk en
instrumenten noodig, dat speciaal
moest worden aangeschaft. Verder is
een uitgebreide administratie onont
beerlijk, welke niet geheel gratis kan
worden gevoerd. Alles, wat bij het on
derzoek naar voren komt, moet wor
den geregistreerd en op kaartsysteem
gebracht. Het invullen van de bloed
groepen is een uiterst accuraat werk,
een fout daarin zou bezwaren met zich
kunnen brengen.
Het Gemeente-ziekenhuis aan den
Zuidwal is in staat om gedurende drie
avonden per week telkens pl.m. 100
adspirant-bloedgevers te keuren. Hier
voor zijn op die avonden 8 tot 10 dok
toren noodig, die dit alleen zoo vlug
kunnen doen, omdat zij met dit team
werk vertrouwd zijn.
De laboratoria van onze beide groo-
te ziekenhuizen hier ter stede, te w“-
ten het ziekenhuis aan den Zuidwal en
het R.K. ziekenhuis, zullen groote aan
tallen reacties van Wassermann moe
ten verrichten, reacties, zonder welke
het niet verantwoord zou zijn vreemd
bloed bij anderen in te brengen. Zoo
stellen wij ons voor, dat binnen niet al
te langen tijd wekelijks aan den Zuid
wal een 1000-tal van deze reacties zal
kunnen worden gedaan.
De beteekenis en het nut van de
bloedtransfusie zijn in de pers onder
het motto„Mode in de geneeskunde”
in twijfel getrokken, waarbij een voor
dracht van prof. dr. Michaël, heelkun
dige aan het Gemeente-ziekenhuis
Zuidwal, in het geding is gebracht en
wel op m.i. niet geheel juiste wijze.
Zoowel prof. Michaël als ikzelf, die
deel uitmaken van de Centrale Bloed-
transfusiecommissie, zijn hoezeer wij
ook overtuigd zijn van het groote nut
van de bloedtransfusie ons er van
bewust, dat ook dit middel geen pa-
nacée is, zooals sommigen wel eens
denken. Aan den anderen kant zijn wij
zoo overtuigd van het nut van dezen
bloedtransfusiedienst, dat wij con
amore medewerken. Ik vermoed zelfs,
dat de schrijver van het bedoelde ge
schrift meer heeft bereikt, dan hij wel
ooit heeft bedoeldhij wilde m.i. al
leen tegen overdrijving waarschuwen.
Op dit moment wordt alleen het
bloed onderzochthet verzamelen van
bloed geschiedt pas, wanneer de toe
stand kritiek wordt. Dan is er geen ge
legenheid meer om groote aantallen
adspirant-bloedgevers te testen, dan is
het te laat. Laat men goed begrijpen
het bloedonderzoek kan op dit moment
rustig worden uitgevoerd, temidden
van oorlogsellende zal dit niet moge
lijk blijken. Wij weten wel, dat, als de
nood aan den man komt, iedereen ons
land wil helpen, maar dan is het te
laat.
Het bloedonderzoek is absoluut zon
der gevaar, eveneens het afgeven van
300 tot 500 gram bloed, dat men
meestal hoogstens éénmaal in de zes
maanden zal vragen. Iedereen is wel-
Miltvuur en gebruik van niet ontlijmd
beendermeel.
De Tweede-Kamerleden Dieters en
Bierema hebben schriftelijke vragen
gesteld aan den minister van Economi
sche Zaken, haar aanleiding van de be
richten, volgens welke de gevallen van
miltvuur onder het rundvee zouden zijn
veroorzaakt door de vermenging van
niet ontlijmd met miltvuur besmet been
dermeel van buitenlandsche herkomst.
Beide leden vragen maatregelen tegen
den invoer van dit beendermeel. De
heer Dieters verzoekt overweging van
schadevergoeding aan de gedupeerde
veehouders, de heer Bierema dringt er
op aan de veehouders, die over eigen
verbouwd krachtvoeder beschikken, in
de gelegenheid te stellen, uit eigen
voorraad hun rundvee te voederen.
kom van 1870-jarigen leeftijd kan
men zich beschikbaar stellen.
Steunt ons daarom door u als bloed
gever aan te melden, of door ons gel
delijke hulp te verleenen. Mocht u ons
zoowel door aanmelding als b!opd se
ver, als door toezending van een gei-
delijke bijdrage willen steunen, dan
zullen wij dit op hoogen prijs stellen.
Stortingen kunnen geschieden op
giro-rekening no. 2040 van het Ban
kierskantoor Lissa Kann N.V., al
hier, onder vermelding „Bloedtrans
fusiedienst Uw aanmelding als bloed
gever wordt, liefst schriftelijk, inge
wacht bij den Medisch Leider van den
Bloedtransfusiedienst van het rayon
’s-Gravenhage, Gemeente-Ziekenhuis,
Zuidwal 83.
gaet ’t vervoer op die menier ’n beetje
makkeliker, tóch èit de normaele andel
van al die soeza veul te lije. ’t Blèikt
van ’t jaer weer opnieuw, dat onze
aèring- en bokkemuiètvoer op België
der erg deur estagneerd wordt.
Ondanks vorst en snouw is de
eirste Noorsche sloe-aèring deuzer
daege weer an de mart ekomme. Over
’t algemien komt ’t goed moai voor den
dag. Der ken ’n prachtige bokkem van
emaekt worde. As er ien is, die dat
wete ken. dan is ’t onze Jochem. Die
staet overigens toch algemien bekend
as ’n eirste klas keurmèister op ’t ge
bied van eetbaere waer. Maar over de
Noorsche bokkem was ie van de week
vol lof. ’t Gebeurt meir keire, dat ie
’n partijtje koppelaers komt aèle. En
van zoa’n gelegen-èid wordt dan in den
regel ’n dankbaer gebruk emaekt om
z’n oardèil te verneme. En dat getuiègt
altèid van vakkennis en goeie smaek.
Die man moch gerust wel ’n beetje
meir ewaerdeerd worde!
Vooral de eirste weke ken die
Noorsche bokkem ’n lèilike konkurrent
worde voor de Engelsche wal-steur-
aèrenkies. ’t Is èigelik zoa’n kwaed
ding nog niet, datte de Noorsche prèize
nogal an de oage kant uiètvalle. De
Nore geve ze niet kedoo. Zoa-azze ze
wel meir verstandige dinge doen in ’t
belang van der visscherij, zoa schèine
ze de onderlinge konkurrensie zoa’n
beetje an bande-n-elege te ebbe. Der
minste prèis is mee aJ 15 guide de ton.
En wat de Noorsche vorsche aèring be
treft, der is maar ien verkoapkantoor
voor anneweze. Der wordt oak maar
iene prèis vast-esteld en die is zeker
iet an de laege kant. Innekocht komme
ze al op tussche de 5 en 6 cento per
stik.
Dat wordt te dier voor de Ollan-
sche mart. Eir dat goedje zoa vord is,
dat ’t as moaie gestoamde bokkem an ’t
pebliek annebooje ken worde, dan is ’t
onbetaelbaer. Maar kenne de Nore die
oage prèize der deur krèige, dan ebbe
ze gien ongelik. Azze ze op die menier
goed geld voor der waer kenne maeke,
wie zou ze ’t kwaelik neme?
Met onze aèringandelaers staet ’t
er minder moai vóór. Voor onze aèrin-
kies is er in ’t lest van de teelt oak ’n
flinke prèis vast-esteld. Maar die prèis
is zoa flink, dat ’t buièteland ze nog iet
betaele wul. En daer benne-n-èigelik
de puur-koaplui de dupe van. Enkelde
rèiders-koaplui kenne de zaeke nog ’n
beetje gaende ouwe, maar dan teuge
èfbraekprèize. Prèize, die laeger ben-
ne-n-as dat an de bron zelf betaeld
wordt.
Dat is van ’t standpunt van de
koapman bekeke ’n onbegonne toestand,
maar ’n toestand, waer die èigelik zelf
an mee-ewerkt eb. Want van ’t begin
van de Engelsche walvisscherij óf tot
’t lest toe ebbe de mèiste koaplui der an
mee-edaen, om togge de vastgestelde
prèize mee te koape.
Radio-telefoonverbinding Nederland-
Japan via Ned.-Indië.
Toen dit najaar de rechtstreeksche
radio-telefoonver bindingen met Noord
en Zuid-Amerika tot stand kwamen,
werd eveneens een verbinding met
Japan overwogen.
Deze zal nu met ingang van 1 Fe
bruari worden geopend. Hoewel deze
verbinding via Ned-Indië tot stand
wordt gebracht, biedt zij den gebrui
ker geheel dezelfde voordeelen en
waarborgen als de rechtstreeksche
Verbindingen.
Reeds voor 3J millioen vrijgelaten.
De stichting „Commissie voor aan
gehouden lading”, waarvan op 30 No
vember 1939 hier ter stede de nota-
rieele acte werd verleden, heeft sedert
haar oprichting alleen in Engelsche
havens in totaal voor een waarde van
ongeveer 7J millioen gulden aan goe
deren in behandeling genomen, waar
van voor 3 i millioen gulden is vrijge
laten.
Dit zijn globaal gëschat de resulta
ten van twee maanden werken, ten
einde den moeilijkheden, ontstaan door
de controle op contrabande in neu
trale schepen, in verband met vrijma
king van de lading het hoofd te bie
den.
Zoowel te Londen als te Parijs wer
den eigen vertegenwoordigers aange
steld, die nauw contact houden met de
betrokken ambtelijke instanties.
Sinds de instelling der commissie
werd reeds door een groot aantal Ne-
derlandsche ladingeigenaren de behar
tiging hunner belangen aan haar op
gedragen.
Wat betreft de in neutrale vluchtha-
vens opgehouden ladingen, wordt thans
in samenwerking met de Vereeniging
voor de belangen van cognossement-
houders te Rotterdam, onderhandeld
met de betrokken reederijen en men
hoopt eerlang tot een vergelijk te zul
len komen.
BENOEM NG REGENTEN EN
REGENTESSEN BURGERWEESHUIS
VOOR NED. HERVORMDEN
Regenten van het Burgerweeshuis
voor Ned. Herv. hier ter stede hebben
den Gemeenteraad aangeboden de
voordracht inzake benoeming van Re
genten en Regentessen van genoemde
Stichting voor het jaar 1940.
Tot Regenten: de dienende Regenten,
jhr. J. H. Röell, jhr. mr. C. Dedel, ir.
J. R. Royer.
Als tweeden op de voordracht: jhr.
mr. dr. Th. W. C. Calkoen, jhr. mr. C.
Laman Trip, en de heer B. van
Haersma Buma.
Tot Regentessen: de dienende Regen
tessen, douairière jhr. J. H. Backer,
geb. jkvr. Beelaerts van Blokland;
mevrouw D. P. Six, geb. baronesse
Taets van Amerongen; mevrouw W. J.
M. E. Sickinghe, geb. jkvr. Raderma-
cher Schorer.
Als tweeden op de voordracht: me
vrouw A. P. Scholten, geb de Hoop
Scheffer; baronesse G. H. M. van
Heerdt, geb. baronesse van Harden
broek; mevr. J. H. Thorbecke, geb.
jkvr. van der Wyck.
tende begrooting kunnen verkrijgen.
Voor het jaar 1940 zal op de begroo
ting van Het departement van Binnen-
landsche Zaken eeh bedrag van 26%
millioen voor dit doel beschikbaar
worden gesteld.
Aan het voorloopig verslag der
Eerste Kamer over de begrootingen
van Waterstaat, van het Verkeersfonds
en van de Staatsmijnen voor 1940
wordt ontleend
Vele leden juichten toe, dat de mi
nister, trots de oorlogsomstandigheden,
voornemens is de uitvoering van open
bare werken voort te zetten.
Eenige der leden, hier aan het woord,
drongen, in aansluiting aan het daar
omtrent in de andere Kamer bepleite,
nogmaals aan op bespoediging
den tunnelbouw te Velsen.
Anderen gaven in overweging,
t? caan tot den aanleg van een
van de Friesche kust naar Ameland
Verscheidene leden verklaarden, te
betre iren, dat de minister, ondanks de
tegenwoordige moeilijkheden, de ver
dere oehandeling van het aanhangige
wetsontwerp betreffende de coördina
tie van het goederenvervoer wensche-
lijk oordeelt. Van toepassing van de
daarbij voorgestelde regeling duchtten
zij namelijk ernstige gevolgen.
Het lidmaatschap van moderne vak
organisaties voor leden en
aanhangers van extremistische
partijen.
Gisteren is te Utrecht een vergade
ring gehouden van de hoofdbesturen
der bij het N.V.V. aangesloten organi
saties. Op deze vergadering is een re
solutie aangenomen, waarin de hoofd
besturen hun afkeuring uitspreken
over den aanval van Rusland op Fin
land. Hierdoor aldus de resolutie
is duidelijk gebleken, dat er tusschen
de nationaalsocialistische en commu
nistische methoden niet het minste
verschil meer te corstateeren valt. Uit
het feit, dat de communistische partij
in Nederland zelfs dit optreden van
Rusland in elk opzicht verdedigt, blijkt
opnieuw, dat er ’n onoverbrugbare kloof
bestaat tusschen het doel en het stre
ven der communistische partij Neder
land en de beginselen der moderne
vakbeweging. De vergadering bevestigt
de resoiutie, welke de hoofdbesturen
vergadering van 3 November 1933 heeft
aangenomen, waarin een klemmend
beroep wordt gedaan op de aangesloten
organisaties om het lidmaatschap van
fascistische organisaties, van de cofn-
munistisèhe partij Nederland en van
haar nevenorganisaties onvereenigbaar
te verklaren met dat der moderne
vakbeweging. De vergadering is van
oordeel, dat deze resolutie in dien zin
moet worden uitgebreid, dat ook per
sonen, van wie krachtens hun optre
den moet worden aangenomen, dat zij
zich geestelijk verbonden voelen met
een fascistische of communistische par
tij of een harer nevenorganisaties, geen
lid kunnen zijn van een bij het N.V.V.
aangesloten organisatie.
V erkeersveiligheid.
Eenige leden bepleitten de instelling
van een administratief lichaam, waar
aan ware te geven de bevoegdheid te
beslissen over tijdelijke dan wel duur
zame intrekking van iemands rijbewijs
bij een verkeersovertreding, indien
deze een gevolg is van ongeschiktheid
van den bestuurder van het motor-
rij tuig.
Andere leden drongen aan op stren
gere sancties met betrekking tot auto-
mobielbestuurders, die in staat van
dronkenschap chauffeeren.
Algemeen werd gewezen op het be
lang van een spoedige inwerkingtre
ding van de Wegenverkeerswet.
Het had de aandacht van enkele
leden getrokken, dat gedurende de
Kerstdagen van 1939 zoovele vergun
ningen voor zoogenaamd „touringver-
keer” waren verleend. Gaarne zouden
zij vernemen, welke overwegingen
daartoe hadden geleid.
D» belasting op motor
rijtuigen.
Enkele leden drongen aan op ver-
Migiug van de personeele belasting op
automobielen, gelet op de recente ver
zwaring van de lasten, op het automo-
bielverkeer in het algemeen druk
kende.
Andere leden betreurden, dat de in
dertijd beoogde omzetting van de per
soneele belasting op motorrijtuigen in
een hoogere motorrijtuigenbelasting
voorshands geen voortgang zou heb
ben. De leden hier aan het woord,
stelden de vraag, of het huidige kabi
net dit punt in overweging zou willen
nemen.
En dat iet allien, maar de fout zit
oak in ’t fèit, dat er an de aktivitèit van
de koapmansverieniginge nogal wat
schèint te aèpere. Want datte de vast
gestelde prèize moeielik in ’t buiète
land te maeke zoue weze, dat was ’n
opinie, die al erg gaauw deur verscheie
koaplui uièt-esproke wier. En toch
bleve de koapmansverieniginge al die
tèid, oak toe der tot de leste weke toe
zoa’n machte aèring evange wier, in ge
breke om der waerschouwende stem te
laete-n-oare. Dat was ier non wel ’n ge
val, waere de levensbelange van de
koapmansstand bij emoeid benne.
Of dat non lèit an de inwendige
saemestelling van die verieniginge, dat
zelle de betrokke persone zelf uièt
motte maeke. En of ’n tèidige waer-
schouwing nog wat teweeg-ebrocht zou
ebbe, is oak ’n vraeg, die moeielik be
antwoord ken worde.
Der gaene non van koapsmans-
kant stemme-n-op, die-e de gevolgde
polletiek ófkeure, maar èigelik is dat
mosterd nae de maeltèid. Al die kritiek,
’t zij meir of minder gegrond, komt
ruièm twie maende te laet. En vernae-
melik met persartikele ken iet voor
zichtig genog omme-spronge worde. Al
zou der voor de angevoerde argu-
mente veul te zegge weze, daerom ooft
dat altèid nog iet in ’t pebliek ezèid
te worde. Der benne vanwege al dat ge
schrei! ier en daer al enkelde schaede-
poste te booke-n-eweest. Der is nog
zoa’n oud spreekwoord, dat zegt dat
de waar-èid altèid nog iet ezèid ooft te
worde.
Maar met dat al ziene de voor-
uiètzichte voor de koapman in de ge-
geve-n-omstandig-eedes der non iet zoa
gezellig uièt. En der is voorloapig gien
uiètzicht op, dat die toestand verbetere
zei. Voor zoavord teminste azze wij
mensche der over oardèile kenne.
Want we leve-n-in ’n würreld, waer je
geregeld kans loapt voor onverwachse
wendinge-n-eplaest te worde.
Van ’t standpunt van ’n rèider is ’t
nog te bezien of die vastgestelde prèi
ze wel te oag eweest benne. De be
antwoording van die vraeg zei pas lae-
ter kenne volge. ’t Zei allemael óf-ange
van de loap, die de gebeurtenisse neme
zelle. We zitte midde-n-in ’n würreld-
oarlog. Oe lang zei die oarlog dure?
Zei ons land er nog buiète blèive? Oe
zei ’t op de lange duur gaen met de
voeselvooraede? Zou der van ’t jaar
nog spraeke kenne weze van aèring-
vissche? Allemael vraegstikke, die
voorloapig nog iet overzien kenne wor
de. En die iedër voor zich van de
groaste invloed kenne weze, oak ten op
zichte van de waerdeering van de teu-
genwoordige voorraed aèring.
In normaele tije zou de geringe
verzending nae ’t buièteland banger
voorgevoelens wekke-n-as in de ge-
geve-n-omstandig-eedes misschie wel ’t
geval is. Overigens benne we vanzelf
wel verplicht om óf te wachte de dinge,
die komme zelle.
KEES DE KLINKER.
Uitkomsten der stoomtrawler-
visscherij.
Van de verleden jaar in de vaart
zijnde IJmuider stoomtrawlers heeft
de „Delft”, Urn. 17, van de reederij
de Vem, de hoogste jaarbesomming
gemaakt. Deze stoomtrawler besomde
in totaal 188.088 in 29 reizen, of ge
middeld 6485
lem”, IJm. 9,
welk schip evenals de „Delft” twee
jaar geleden in Engeland werd ge
bouwd, volgt op de „Delft” en maakte
ƒ139.211 in 24 reizen, of ƒ5800 per
reis. Van de Vem kwamen nog twee
schepen boven de 100.000, n.l. de
„Erin”, IJm. 12, welke 132.134 be
somde in 24 reizen, of 5505 per reis,
en de „Caroline”, IJm. 26, welke in
25 reizen ƒ111.319 maakte, of ƒ4452
per reis.
Van alle andere-reederijen te IJmui-
den hebben alleen nog twee schepen
van de fa. Wed. S. I. Groen, een be
somming boven de 100.000 gemaakt.
nJ. de „Norma Maria”, IJm. 6, welke
in 19 reizen 107.176 besomde, of
5460 per reis en de „Vikingbank’
IJm. 183, welke 106.233 maakte in 20
reizen, of ƒ5311 per reis.
Van alle reederijen had de fa. Wed.
S. I. Groen het hoogste gemiddelde per
reis, n.l. ƒ4005 per schip, waarop de
Vem volgt met 3989 per schip.
We maeke van ’t jaer wel ’n echt
ouwerwesse winter mee. Zoa erg veul
ooft er non iet bij te komme, of we
krèige weer van die groote wellige
èisdikke-n-op strang te zien, waer ver
scheie luities nog van mee kenne spre
ke. Dat was in ‘t jaer 1891. De schui-
ties stonge-n-achter de èisdikke ver-
schole. Op z’n best kon je de vaenties
van de maste der bove-n-uièt zien
komme. ’k Weet nog as de dag van
gistere, datte der schuiète kwamme
lande, dat ’n vracht putaering uièt En
geland gaen aèle wazze. Der is je toe
wat voor noadig eweest om die aèrin-
kies opperdan te krèige. Met man en
macht mos er opening in die èismassa’s
emaekt worde, om de boerewaege’s
deur te laete.
En as die strenge vorst, die we
dan non meemaeke, nog enkelde wee
kies an-ouwe moch, dan zou ’t waerlik
zoa onmogelik iet weze, datte ze laeter
oak van ’t jaer 1940 konne zegge:
„in de maend Maert reeje ze met
kar en paerd over de Dordsche
vaert.” ’t Bewuste rèimpje, datte we
allemael nog wel
kenne.
Wat de invloed van de winter op
de andel betreft, wete we dat ’t altèid
al ’n vast evengelie eweest is, dat er
over ’t algemien met gezonde vrieskou
veul bokkem egete wordt, ’t Is owe
de mensche-n-over de èile linie dan
verlange nae ’n artige brok. Vernae-
melik in België was die groatere vraeg
dan al erg goed merkbaer. Teminste
as de vorst iet al te fel was en as er
gien snouw bij kwam. En dat is non
dutmael juust wèl ’t geval. En ’n flink
pak snouw oak, dat iet gaauw weg
te krèige-n-is omdat ’t studdie-an
blèift vrieze.
En ier wordt bij vernieuwing
weer duièdelik beweze-n-oe ófankelik
de groat-andel groatendèils is van de
klèin-andel en de straetandel. Erg goed
te begrèipe, want ’t is de klèin-andel
die ons artikel per slot van rekening
a de man mot brenge. En komt er
met barre kou dan nog bij, datte de
wege met ’n dikke laeg snouw bedekt
benne, dan blèive die venters en leur
ders geweunweg thuiès. Mèistal duurt
die stilstand iet zoa lang, want ’t be
treft ier mensche, die non ienmael op
negosie anneweze benne en dervan
bestaen motte. Zoa gaauw as ’t weer
mogelik is, gaen ze weer an de slag.
Maar vooral de bokkemroakerije
ebbe-n-onder al die bedrèive deur toch
met ’n lèilike stagnaesie rekening te
ouwe, al luièsterde dat in vrooger tije
nog naauwer as teugewoordig. Toeter-
tèid ging die negosie al met erg primi
tieve middele gepaerd. Teugewoordig
maeke-n-oak die soort mensche meir
en meir van motorkracht gebruk. Al
Wegenbouw.
Eenige leden betoogden, dat inge
volge de huidige wetgeving de op
brengst van de motorrijtuigenbelasting
de financieele basis vormt voor het
wegenbouwprogramma. Werd evenwel
die belasting vervangen door een extra-
benzineheffing, dan zou deze huns in
ziens evengoed rot zoodanigen grond
slag kunnen dienen en zou bovendien
de administratie ongemeen worden
vereenvoudigd.
Verscheidene leden betoogden, dat
nog immer bij de inrichting van de
wegen te weinig rekening wordt
houden met den voetganger.
Verscheidene leden bepleitten een
spoedige afwerking van den geheelen
weg, no. 12 (den HaagUtrechtde
Klomp).
Dr. P. H. van Roojen, medisch leider
van den Bloedtransfusiedienst, rayon
's-Gravenhage, schrijft:
Na het perscommuniqué van Decem
ber 1.1. en het vertoonen van de Bloed-
transfusiefilm, heeft zich een groot
aantal inwoners van onze stad als
bloedgever opgegeven. Evenwel, de
7000 donors, die voor het rayon den
Haag worden gezocht, zijn er nog lang
niet. Blijkbaar is het gewenscht nog-
eens in de pers aan de inwoners van
den Haag duidelijk te maken waar het
om gaat.
Is het voor vredestijd voldoende
wanneer de bloedgevers behoorlijk zijn
geregistreerd en telkens worden ópge-
róepen, als een patiënt bloedtransfusie
noodig heeft, in tijden van oorlog kan
hiermede niet worden volstaan. Dan
zal men voorraden geconserveerd bloed
moeten bezitten, zoodanig bewaard,
dat dit bloed gemakkelijk is te brengen
daar, waar dit noodig is. Om dit moge
lijk te maken moeten er speciale gele
genheden worden opgericht, waar het
bloed kan worden geconserveerd en op
handige wijze bewaard, zoodat dit ge
makkelijk naar elke plaats in het land
over te brengen zal zijn. Dit conservee-
ren moet niet te vroeg geoeuren, om
dat, volgens de tegenwoordig gangbare
methode, het bloed slechts enkele we
ken houdbaar blijft en daarom, wan
neer men te veel en te vroeg zou con-
serveeren, dit kostbare vocht verloren
zou gaan.
'Wij hebben dus in de eerste plaats
een groot aantal bloedgevers noodig en
zouden het daarom op hoogen prijs
stellen, wanneer u uw omgeving, c.q.
uw personeel, zoudt willen aansporen
om zich voor dit doel beschikbaar te
stellen. Diegenen, die hiertoe bereid
zijn, kunnen dit doen bij den medisch
leider van den Bloedtransfusiedienst
van het rayon 's-Gravenhage, adres
Gemeenteziekenhuis Zuidwal 83.
Op verzoek van het hoofdbestuur
van het Nederlandsche Roode Kruis is
ingesteld een Werfcommissie, die tot
taak heeft bloedgevers aan te werven
en de gelden bijeen te brengen, welke
voor een en ander nood:g zijn. Van
deze commissie is eere-voorzitter onze
burgemeester mr. S. J. R. de Monchy.