MUNH^dt’s NORTH CTATE I STADSNIEUWS HAAGSCHE COURANT VAN ZATERDAG 27 JANUARI 1940. VIERDE BLAD, PAGINA 2. 1 1 AMERICAN CIGARETTES^ Scheveningsche klanken 3 Begrooting Werkloosheids- subsidiefonds 1940 DE BLOEDTRANSFUSIE DIENST DE ZANDAFGRAVING BIJ DUIN EN DAL Bijdragen aan de gemeenten op 113 millioen geraamd Waterstaats- en verkeers- aangelegenheden Zie verder 4e blad, Pa9- Oordeel en wenschen van de Eerste Kamer Nog vele bloedgevers noodig Commissie voor aangehouden lading van Wat noodig is. de CXXIV. van overleveringe ge en de zeevaartschool over dam In de memorie van toelichting wordt medegedeeld, dat de omvang van de werkloosheid, die gedurende de eerste 9 maanden van het jaar 1939 verge leken met het voorafgaande jaar, even als in het jaar 1938 een verbetering heeft ondergaan, voor het jaar 1940 van tal van onzekere factoren afhan kelijk is. Eenerzijds verwacht de Regeering een gunstigen invloed van de geno men maatregelen tot bestrijding der werkloosheid op den omvang daarvan, anderzijds vreest zij een invloed ten kwade als gevolg van de huidige buitengewone omstan digheden. Deze omstandigheden geven aanlei ding rekening te houden met de mo gelijkheid, dat de afneming van het aantal zorggevallen, gedurende de eer ste 9 maanden van 1939 gebleken, in 1940 door tegenwerkende factoren vrij wel zal worden te niet gedaan, zoodat de regeering heeft gemeend zij het met een geringe afwijking den fei- telijken omvang der werkloosheid in het jaar 1938 tot uitgangspunt voor de raming der bijdragen uit het fonds te moeten nemen. De Regeering heeft bij de Twee de Kamer ingediend een wetsont werp tot vaststelling van de be grooting van het Werkloosheids- subsidiefonds voor 1940. GEMEENTE NEEMT ZELF EXPLOI TATIE TER HAND. Ten behoeve van den kazernebouw aan den Waalsdorperweg bij „Duin en Dal” moet een belangrijke duinafgra- ving geschieden. Een gedeelte van den hoogen rand achter de uitspanning dient op gelijk niveau te worden ge bracht met de naastliggende terreinen, waarop nu eenige sportvelden zijn in gericht. Een kwantum van bijna 200.000m3. zand moet worden afgegraven, hetgeen in werkverschaffing zal geschieden, dus zooveel mogelijk met de hand. De Gemeente zal dit werk, behou dens ministerieele goedkeuring, in eigen beheer doen uitvoeren, nadat gebleken was, dat er bij particuliere aannemers geen belangstelling voor bestond. De zandexploitatie geschiedt derhalve ook onder auspiciën der gemeente, waarbij voor het zand o.a bestemming zal wor den gevonden in enkele, binnenkort in uitvoering komende stratenplannen. Mijnwezen. Wat betreft de loonregeling van de mijnwerkers, waren verscheidene leden van oordeel, dat daarin nog verbete ring kan worden gebracht, aangezien vooral in de gezinnen van de laagst bezoldigden nog achterstand moet wor den ingehaald. Nochtans waren deze leden erkentelijk voor hetgeen in ge meen overleg bereids was tot stand gebracht, ten einde te voorzien in de stijging van de onderhoudskosten. Eenige leden stelden de vraag, waar om nog geen begin is gemaakt met de exploitatie van aardolie, waarvan de aanwezigheid in Twente door explo ratie is aangetoond. per reis. De „Haar- van dezelfde reederij. De bijdragen aan de Gemeenten. Rekening houdende o.a. met het streven, om de plaatsing in werkver schaffing uit te breiden tot 80.000 a 90.000 tewerk gestelden, waarvoor op de begrooting van het departement van Sociale Zaken voor 1940 een be drag van 20 millioen is geraamd, meent de Regeering, dat de bijdragen aan gemeenten voor het jaar 1940 op 113.300.000 moeten worden geraamd. In tegenstelling met voorgaande ja- ren zijn in de begrooting van het fonds geen ramingen opgenomen wegens bij zondere bijdragen aan de gemeenten, die tengevolge van uitgaven terzake van werkloosheidszorg of inperking van haar belastinggebied, geen slui- Bij Apoth.cn Drogisten VERHURING GEBOUW ZWARTE- WEG 63b AAN DE ITALIAAN- SCHE OPERA. De N.V. Italiaansche Opera, alhier, heeft verzocht het haar krachtens Raadsbesluit van 27 Maart 1939 van 1 April 1939 af van maand tot maand, doch uiterlijk tot en met 31 Maart 1940, tegen een huurprijs, berekend naar 2500 per jaar, verhuurde gebouw Zwarteweg no. 63b na laatstgenoemden datum op den voet van de loopende huurovereenkomst wederom te mogen inhuren. B. en W. stellen den Raad voor de ge vraagde huurverlenging toe te staan. DE VERDEDIGING VAN NED-INDIË. De Vereeniging voor Nationale Vei ligheid (Koningskade 17, alhier), heeft een brochure doen verschijnen met be trekking tot de verdediging van Indië. Vier oud-gouverneurs-generaal, mr. J. graaf van Limburg Stirum, mr. D. Fock, jhr. mr. A. C. D. de Graeff en jhr. mr. B. C. de Jonge, bevelen de lezing van dit geschrift aan, dat zeer geschikt is de algemeene belangstelling voor dat deel van ons Rijk te verhoo- gen. Er wordt in gewezen op de taak welke Nederland in Indië heeft te ver vullen en op de voordeelen, die dit zoo wel voor Indië als voor Nederland met zich brengt. Daarom rust op Nederland de plicht het overzeesche gebiedsdeel te verdedigen. Betoogd wordt, dal dit mogelijk is, maar dat dan ook ieder moet staan achter de Regeering en be reid moet zijn offers te brengen. BENOEMING TIJDELIJK LEERAAR ZEEVAARTSCHOOL. De benoeming van P. van der Meu- len, die eenigen tijd de lessen heef] waargenomen van den leeraar aan werken zonder kramp of pijn. Doos 60 cent. Onbewaakte overwegen. Verscheidene leden brachten weder om het vraagstuk van de onbewaakte overwegen ter sprake, hetwelk huns inziens nog immer niet op bevredigen de wijze is opgelost. Enkele leden klaagden over de kwa liteit van de electrische treinr ij tuigen, welke worden gebezigd voor den dienst tusschen Amsterdam en Dordrecht. Deze zijn huns inziens tochtig en meestal slecht verlicht. Een en ander werd in ’s ministers aandacht aanbe volen. de D'-nvnivH run uvii *wv*- zeevaartschool te Scheveningen dr. J. j A. R. Frederikse, die wegens ziekte afwezig is geweest, moet alsnog door den Raad geschieden. In verband hie*r- mede stellen B. en W. den Gemeente raad voor P. van der Meuien te benoe men tot tijdelijk leeraar in de Nedcr- landsche taal aan de zeevaartschool Scheveningen. Afgezien van de hulp van de dokto ren en van de medewerking van de ziekenhuizen, is de aan den Bloedtrans fusiedienst verbonden arbeid zoodanig massaal, dat er verschillende laboran ten noodig zijn om de vele serologische onderzoekingen te verrichten, welke bij dezen dienst naar voren komen. Bo vendien is er een massa glas—erk en instrumenten noodig, dat speciaal moest worden aangeschaft. Verder is een uitgebreide administratie onont beerlijk, welke niet geheel gratis kan worden gevoerd. Alles, wat bij het on derzoek naar voren komt, moet wor den geregistreerd en op kaartsysteem gebracht. Het invullen van de bloed groepen is een uiterst accuraat werk, een fout daarin zou bezwaren met zich kunnen brengen. Het Gemeente-ziekenhuis aan den Zuidwal is in staat om gedurende drie avonden per week telkens pl.m. 100 adspirant-bloedgevers te keuren. Hier voor zijn op die avonden 8 tot 10 dok toren noodig, die dit alleen zoo vlug kunnen doen, omdat zij met dit team werk vertrouwd zijn. De laboratoria van onze beide groo- te ziekenhuizen hier ter stede, te w“- ten het ziekenhuis aan den Zuidwal en het R.K. ziekenhuis, zullen groote aan tallen reacties van Wassermann moe ten verrichten, reacties, zonder welke het niet verantwoord zou zijn vreemd bloed bij anderen in te brengen. Zoo stellen wij ons voor, dat binnen niet al te langen tijd wekelijks aan den Zuid wal een 1000-tal van deze reacties zal kunnen worden gedaan. De beteekenis en het nut van de bloedtransfusie zijn in de pers onder het motto„Mode in de geneeskunde” in twijfel getrokken, waarbij een voor dracht van prof. dr. Michaël, heelkun dige aan het Gemeente-ziekenhuis Zuidwal, in het geding is gebracht en wel op m.i. niet geheel juiste wijze. Zoowel prof. Michaël als ikzelf, die deel uitmaken van de Centrale Bloed- transfusiecommissie, zijn hoezeer wij ook overtuigd zijn van het groote nut van de bloedtransfusie ons er van bewust, dat ook dit middel geen pa- nacée is, zooals sommigen wel eens denken. Aan den anderen kant zijn wij zoo overtuigd van het nut van dezen bloedtransfusiedienst, dat wij con amore medewerken. Ik vermoed zelfs, dat de schrijver van het bedoelde ge schrift meer heeft bereikt, dan hij wel ooit heeft bedoeldhij wilde m.i. al leen tegen overdrijving waarschuwen. Op dit moment wordt alleen het bloed onderzochthet verzamelen van bloed geschiedt pas, wanneer de toe stand kritiek wordt. Dan is er geen ge legenheid meer om groote aantallen adspirant-bloedgevers te testen, dan is het te laat. Laat men goed begrijpen het bloedonderzoek kan op dit moment rustig worden uitgevoerd, temidden van oorlogsellende zal dit niet moge lijk blijken. Wij weten wel, dat, als de nood aan den man komt, iedereen ons land wil helpen, maar dan is het te laat. Het bloedonderzoek is absoluut zon der gevaar, eveneens het afgeven van 300 tot 500 gram bloed, dat men meestal hoogstens éénmaal in de zes maanden zal vragen. Iedereen is wel- Miltvuur en gebruik van niet ontlijmd beendermeel. De Tweede-Kamerleden Dieters en Bierema hebben schriftelijke vragen gesteld aan den minister van Economi sche Zaken, haar aanleiding van de be richten, volgens welke de gevallen van miltvuur onder het rundvee zouden zijn veroorzaakt door de vermenging van niet ontlijmd met miltvuur besmet been dermeel van buitenlandsche herkomst. Beide leden vragen maatregelen tegen den invoer van dit beendermeel. De heer Dieters verzoekt overweging van schadevergoeding aan de gedupeerde veehouders, de heer Bierema dringt er op aan de veehouders, die over eigen verbouwd krachtvoeder beschikken, in de gelegenheid te stellen, uit eigen voorraad hun rundvee te voederen. kom van 1870-jarigen leeftijd kan men zich beschikbaar stellen. Steunt ons daarom door u als bloed gever aan te melden, of door ons gel delijke hulp te verleenen. Mocht u ons zoowel door aanmelding als b!opd se ver, als door toezending van een gei- delijke bijdrage willen steunen, dan zullen wij dit op hoogen prijs stellen. Stortingen kunnen geschieden op giro-rekening no. 2040 van het Ban kierskantoor Lissa Kann N.V., al hier, onder vermelding „Bloedtrans fusiedienst Uw aanmelding als bloed gever wordt, liefst schriftelijk, inge wacht bij den Medisch Leider van den Bloedtransfusiedienst van het rayon ’s-Gravenhage, Gemeente-Ziekenhuis, Zuidwal 83. gaet ’t vervoer op die menier ’n beetje makkeliker, tóch èit de normaele andel van al die soeza veul te lije. ’t Blèikt van ’t jaer weer opnieuw, dat onze aèring- en bokkemuiètvoer op België der erg deur estagneerd wordt. Ondanks vorst en snouw is de eirste Noorsche sloe-aèring deuzer daege weer an de mart ekomme. Over ’t algemien komt ’t goed moai voor den dag. Der ken ’n prachtige bokkem van emaekt worde. As er ien is, die dat wete ken. dan is ’t onze Jochem. Die staet overigens toch algemien bekend as ’n eirste klas keurmèister op ’t ge bied van eetbaere waer. Maar over de Noorsche bokkem was ie van de week vol lof. ’t Gebeurt meir keire, dat ie ’n partijtje koppelaers komt aèle. En van zoa’n gelegen-èid wordt dan in den regel ’n dankbaer gebruk emaekt om z’n oardèil te verneme. En dat getuiègt altèid van vakkennis en goeie smaek. Die man moch gerust wel ’n beetje meir ewaerdeerd worde! Vooral de eirste weke ken die Noorsche bokkem ’n lèilike konkurrent worde voor de Engelsche wal-steur- aèrenkies. ’t Is èigelik zoa’n kwaed ding nog niet, datte de Noorsche prèize nogal an de oage kant uiètvalle. De Nore geve ze niet kedoo. Zoa-azze ze wel meir verstandige dinge doen in ’t belang van der visscherij, zoa schèine ze de onderlinge konkurrensie zoa’n beetje an bande-n-elege te ebbe. Der minste prèis is mee aJ 15 guide de ton. En wat de Noorsche vorsche aèring be treft, der is maar ien verkoapkantoor voor anneweze. Der wordt oak maar iene prèis vast-esteld en die is zeker iet an de laege kant. Innekocht komme ze al op tussche de 5 en 6 cento per stik. Dat wordt te dier voor de Ollan- sche mart. Eir dat goedje zoa vord is, dat ’t as moaie gestoamde bokkem an ’t pebliek annebooje ken worde, dan is ’t onbetaelbaer. Maar kenne de Nore die oage prèize der deur krèige, dan ebbe ze gien ongelik. Azze ze op die menier goed geld voor der waer kenne maeke, wie zou ze ’t kwaelik neme? Met onze aèringandelaers staet ’t er minder moai vóór. Voor onze aèrin- kies is er in ’t lest van de teelt oak ’n flinke prèis vast-esteld. Maar die prèis is zoa flink, dat ’t buièteland ze nog iet betaele wul. En daer benne-n-èigelik de puur-koaplui de dupe van. Enkelde rèiders-koaplui kenne de zaeke nog ’n beetje gaende ouwe, maar dan teuge èfbraekprèize. Prèize, die laeger ben- ne-n-as dat an de bron zelf betaeld wordt. Dat is van ’t standpunt van de koapman bekeke ’n onbegonne toestand, maar ’n toestand, waer die èigelik zelf an mee-ewerkt eb. Want van ’t begin van de Engelsche walvisscherij óf tot ’t lest toe ebbe de mèiste koaplui der an mee-edaen, om togge de vastgestelde prèize mee te koape. Radio-telefoonverbinding Nederland- Japan via Ned.-Indië. Toen dit najaar de rechtstreeksche radio-telefoonver bindingen met Noord en Zuid-Amerika tot stand kwamen, werd eveneens een verbinding met Japan overwogen. Deze zal nu met ingang van 1 Fe bruari worden geopend. Hoewel deze verbinding via Ned-Indië tot stand wordt gebracht, biedt zij den gebrui ker geheel dezelfde voordeelen en waarborgen als de rechtstreeksche Verbindingen. Reeds voor 3J millioen vrijgelaten. De stichting „Commissie voor aan gehouden lading”, waarvan op 30 No vember 1939 hier ter stede de nota- rieele acte werd verleden, heeft sedert haar oprichting alleen in Engelsche havens in totaal voor een waarde van ongeveer 7J millioen gulden aan goe deren in behandeling genomen, waar van voor 3 i millioen gulden is vrijge laten. Dit zijn globaal gëschat de resulta ten van twee maanden werken, ten einde den moeilijkheden, ontstaan door de controle op contrabande in neu trale schepen, in verband met vrijma king van de lading het hoofd te bie den. Zoowel te Londen als te Parijs wer den eigen vertegenwoordigers aange steld, die nauw contact houden met de betrokken ambtelijke instanties. Sinds de instelling der commissie werd reeds door een groot aantal Ne- derlandsche ladingeigenaren de behar tiging hunner belangen aan haar op gedragen. Wat betreft de in neutrale vluchtha- vens opgehouden ladingen, wordt thans in samenwerking met de Vereeniging voor de belangen van cognossement- houders te Rotterdam, onderhandeld met de betrokken reederijen en men hoopt eerlang tot een vergelijk te zul len komen. BENOEM NG REGENTEN EN REGENTESSEN BURGERWEESHUIS VOOR NED. HERVORMDEN Regenten van het Burgerweeshuis voor Ned. Herv. hier ter stede hebben den Gemeenteraad aangeboden de voordracht inzake benoeming van Re genten en Regentessen van genoemde Stichting voor het jaar 1940. Tot Regenten: de dienende Regenten, jhr. J. H. Röell, jhr. mr. C. Dedel, ir. J. R. Royer. Als tweeden op de voordracht: jhr. mr. dr. Th. W. C. Calkoen, jhr. mr. C. Laman Trip, en de heer B. van Haersma Buma. Tot Regentessen: de dienende Regen tessen, douairière jhr. J. H. Backer, geb. jkvr. Beelaerts van Blokland; mevrouw D. P. Six, geb. baronesse Taets van Amerongen; mevrouw W. J. M. E. Sickinghe, geb. jkvr. Raderma- cher Schorer. Als tweeden op de voordracht: me vrouw A. P. Scholten, geb de Hoop Scheffer; baronesse G. H. M. van Heerdt, geb. baronesse van Harden broek; mevr. J. H. Thorbecke, geb. jkvr. van der Wyck. tende begrooting kunnen verkrijgen. Voor het jaar 1940 zal op de begroo ting van Het departement van Binnen- landsche Zaken eeh bedrag van 26% millioen voor dit doel beschikbaar worden gesteld. Aan het voorloopig verslag der Eerste Kamer over de begrootingen van Waterstaat, van het Verkeersfonds en van de Staatsmijnen voor 1940 wordt ontleend Vele leden juichten toe, dat de mi nister, trots de oorlogsomstandigheden, voornemens is de uitvoering van open bare werken voort te zetten. Eenige der leden, hier aan het woord, drongen, in aansluiting aan het daar omtrent in de andere Kamer bepleite, nogmaals aan op bespoediging den tunnelbouw te Velsen. Anderen gaven in overweging, t? caan tot den aanleg van een van de Friesche kust naar Ameland Verscheidene leden verklaarden, te betre iren, dat de minister, ondanks de tegenwoordige moeilijkheden, de ver dere oehandeling van het aanhangige wetsontwerp betreffende de coördina tie van het goederenvervoer wensche- lijk oordeelt. Van toepassing van de daarbij voorgestelde regeling duchtten zij namelijk ernstige gevolgen. Het lidmaatschap van moderne vak organisaties voor leden en aanhangers van extremistische partijen. Gisteren is te Utrecht een vergade ring gehouden van de hoofdbesturen der bij het N.V.V. aangesloten organi saties. Op deze vergadering is een re solutie aangenomen, waarin de hoofd besturen hun afkeuring uitspreken over den aanval van Rusland op Fin land. Hierdoor aldus de resolutie is duidelijk gebleken, dat er tusschen de nationaalsocialistische en commu nistische methoden niet het minste verschil meer te corstateeren valt. Uit het feit, dat de communistische partij in Nederland zelfs dit optreden van Rusland in elk opzicht verdedigt, blijkt opnieuw, dat er ’n onoverbrugbare kloof bestaat tusschen het doel en het stre ven der communistische partij Neder land en de beginselen der moderne vakbeweging. De vergadering bevestigt de resoiutie, welke de hoofdbesturen vergadering van 3 November 1933 heeft aangenomen, waarin een klemmend beroep wordt gedaan op de aangesloten organisaties om het lidmaatschap van fascistische organisaties, van de cofn- munistisèhe partij Nederland en van haar nevenorganisaties onvereenigbaar te verklaren met dat der moderne vakbeweging. De vergadering is van oordeel, dat deze resolutie in dien zin moet worden uitgebreid, dat ook per sonen, van wie krachtens hun optre den moet worden aangenomen, dat zij zich geestelijk verbonden voelen met een fascistische of communistische par tij of een harer nevenorganisaties, geen lid kunnen zijn van een bij het N.V.V. aangesloten organisatie. V erkeersveiligheid. Eenige leden bepleitten de instelling van een administratief lichaam, waar aan ware te geven de bevoegdheid te beslissen over tijdelijke dan wel duur zame intrekking van iemands rijbewijs bij een verkeersovertreding, indien deze een gevolg is van ongeschiktheid van den bestuurder van het motor- rij tuig. Andere leden drongen aan op stren gere sancties met betrekking tot auto- mobielbestuurders, die in staat van dronkenschap chauffeeren. Algemeen werd gewezen op het be lang van een spoedige inwerkingtre ding van de Wegenverkeerswet. Het had de aandacht van enkele leden getrokken, dat gedurende de Kerstdagen van 1939 zoovele vergun ningen voor zoogenaamd „touringver- keer” waren verleend. Gaarne zouden zij vernemen, welke overwegingen daartoe hadden geleid. D» belasting op motor rijtuigen. Enkele leden drongen aan op ver- Migiug van de personeele belasting op automobielen, gelet op de recente ver zwaring van de lasten, op het automo- bielverkeer in het algemeen druk kende. Andere leden betreurden, dat de in dertijd beoogde omzetting van de per soneele belasting op motorrijtuigen in een hoogere motorrijtuigenbelasting voorshands geen voortgang zou heb ben. De leden hier aan het woord, stelden de vraag, of het huidige kabi net dit punt in overweging zou willen nemen. En dat iet allien, maar de fout zit oak in ’t fèit, dat er an de aktivitèit van de koapmansverieniginge nogal wat schèint te aèpere. Want datte de vast gestelde prèize moeielik in ’t buiète land te maeke zoue weze, dat was ’n opinie, die al erg gaauw deur verscheie koaplui uièt-esproke wier. En toch bleve de koapmansverieniginge al die tèid, oak toe der tot de leste weke toe zoa’n machte aèring evange wier, in ge breke om der waerschouwende stem te laete-n-oare. Dat was ier non wel ’n ge val, waere de levensbelange van de koapmansstand bij emoeid benne. Of dat non lèit an de inwendige saemestelling van die verieniginge, dat zelle de betrokke persone zelf uièt motte maeke. En of ’n tèidige waer- schouwing nog wat teweeg-ebrocht zou ebbe, is oak ’n vraeg, die moeielik be antwoord ken worde. Der gaene non van koapsmans- kant stemme-n-op, die-e de gevolgde polletiek ófkeure, maar èigelik is dat mosterd nae de maeltèid. Al die kritiek, ’t zij meir of minder gegrond, komt ruièm twie maende te laet. En vernae- melik met persartikele ken iet voor zichtig genog omme-spronge worde. Al zou der voor de angevoerde argu- mente veul te zegge weze, daerom ooft dat altèid nog iet in ’t pebliek ezèid te worde. Der benne vanwege al dat ge schrei! ier en daer al enkelde schaede- poste te booke-n-eweest. Der is nog zoa’n oud spreekwoord, dat zegt dat de waar-èid altèid nog iet ezèid ooft te worde. Maar met dat al ziene de voor- uiètzichte voor de koapman in de ge- geve-n-omstandig-eedes der non iet zoa gezellig uièt. En der is voorloapig gien uiètzicht op, dat die toestand verbetere zei. Voor zoavord teminste azze wij mensche der over oardèile kenne. Want we leve-n-in ’n würreld, waer je geregeld kans loapt voor onverwachse wendinge-n-eplaest te worde. Van ’t standpunt van ’n rèider is ’t nog te bezien of die vastgestelde prèi ze wel te oag eweest benne. De be antwoording van die vraeg zei pas lae- ter kenne volge. ’t Zei allemael óf-ange van de loap, die de gebeurtenisse neme zelle. We zitte midde-n-in ’n würreld- oarlog. Oe lang zei die oarlog dure? Zei ons land er nog buiète blèive? Oe zei ’t op de lange duur gaen met de voeselvooraede? Zou der van ’t jaar nog spraeke kenne weze van aèring- vissche? Allemael vraegstikke, die voorloapig nog iet overzien kenne wor de. En die iedër voor zich van de groaste invloed kenne weze, oak ten op zichte van de waerdeering van de teu- genwoordige voorraed aèring. In normaele tije zou de geringe verzending nae ’t buièteland banger voorgevoelens wekke-n-as in de ge- geve-n-omstandig-eedes misschie wel ’t geval is. Overigens benne we vanzelf wel verplicht om óf te wachte de dinge, die komme zelle. KEES DE KLINKER. Uitkomsten der stoomtrawler- visscherij. Van de verleden jaar in de vaart zijnde IJmuider stoomtrawlers heeft de „Delft”, Urn. 17, van de reederij de Vem, de hoogste jaarbesomming gemaakt. Deze stoomtrawler besomde in totaal 188.088 in 29 reizen, of ge middeld 6485 lem”, IJm. 9, welk schip evenals de „Delft” twee jaar geleden in Engeland werd ge bouwd, volgt op de „Delft” en maakte ƒ139.211 in 24 reizen, of ƒ5800 per reis. Van de Vem kwamen nog twee schepen boven de 100.000, n.l. de „Erin”, IJm. 12, welke 132.134 be somde in 24 reizen, of 5505 per reis, en de „Caroline”, IJm. 26, welke in 25 reizen ƒ111.319 maakte, of ƒ4452 per reis. Van alle andere-reederijen te IJmui- den hebben alleen nog twee schepen van de fa. Wed. S. I. Groen, een be somming boven de 100.000 gemaakt. nJ. de „Norma Maria”, IJm. 6, welke in 19 reizen 107.176 besomde, of 5460 per reis en de „Vikingbank’ IJm. 183, welke 106.233 maakte in 20 reizen, of ƒ5311 per reis. Van alle reederijen had de fa. Wed. S. I. Groen het hoogste gemiddelde per reis, n.l. ƒ4005 per schip, waarop de Vem volgt met 3989 per schip. We maeke van ’t jaer wel ’n echt ouwerwesse winter mee. Zoa erg veul ooft er non iet bij te komme, of we krèige weer van die groote wellige èisdikke-n-op strang te zien, waer ver scheie luities nog van mee kenne spre ke. Dat was in ‘t jaer 1891. De schui- ties stonge-n-achter de èisdikke ver- schole. Op z’n best kon je de vaenties van de maste der bove-n-uièt zien komme. ’k Weet nog as de dag van gistere, datte der schuiète kwamme lande, dat ’n vracht putaering uièt En geland gaen aèle wazze. Der is je toe wat voor noadig eweest om die aèrin- kies opperdan te krèige. Met man en macht mos er opening in die èismassa’s emaekt worde, om de boerewaege’s deur te laete. En as die strenge vorst, die we dan non meemaeke, nog enkelde wee kies an-ouwe moch, dan zou ’t waerlik zoa onmogelik iet weze, datte ze laeter oak van ’t jaer 1940 konne zegge: „in de maend Maert reeje ze met kar en paerd over de Dordsche vaert.” ’t Bewuste rèimpje, datte we allemael nog wel kenne. Wat de invloed van de winter op de andel betreft, wete we dat ’t altèid al ’n vast evengelie eweest is, dat er over ’t algemien met gezonde vrieskou veul bokkem egete wordt, ’t Is owe de mensche-n-over de èile linie dan verlange nae ’n artige brok. Vernae- melik in België was die groatere vraeg dan al erg goed merkbaer. Teminste as de vorst iet al te fel was en as er gien snouw bij kwam. En dat is non dutmael juust wèl ’t geval. En ’n flink pak snouw oak, dat iet gaauw weg te krèige-n-is omdat ’t studdie-an blèift vrieze. En ier wordt bij vernieuwing weer duièdelik beweze-n-oe ófankelik de groat-andel groatendèils is van de klèin-andel en de straetandel. Erg goed te begrèipe, want ’t is de klèin-andel die ons artikel per slot van rekening a de man mot brenge. En komt er met barre kou dan nog bij, datte de wege met ’n dikke laeg snouw bedekt benne, dan blèive die venters en leur ders geweunweg thuiès. Mèistal duurt die stilstand iet zoa lang, want ’t be treft ier mensche, die non ienmael op negosie anneweze benne en dervan bestaen motte. Zoa gaauw as ’t weer mogelik is, gaen ze weer an de slag. Maar vooral de bokkemroakerije ebbe-n-onder al die bedrèive deur toch met ’n lèilike stagnaesie rekening te ouwe, al luièsterde dat in vrooger tije nog naauwer as teugewoordig. Toeter- tèid ging die negosie al met erg primi tieve middele gepaerd. Teugewoordig maeke-n-oak die soort mensche meir en meir van motorkracht gebruk. Al Wegenbouw. Eenige leden betoogden, dat inge volge de huidige wetgeving de op brengst van de motorrijtuigenbelasting de financieele basis vormt voor het wegenbouwprogramma. Werd evenwel die belasting vervangen door een extra- benzineheffing, dan zou deze huns in ziens evengoed rot zoodanigen grond slag kunnen dienen en zou bovendien de administratie ongemeen worden vereenvoudigd. Verscheidene leden betoogden, dat nog immer bij de inrichting van de wegen te weinig rekening wordt houden met den voetganger. Verscheidene leden bepleitten een spoedige afwerking van den geheelen weg, no. 12 (den HaagUtrechtde Klomp). Dr. P. H. van Roojen, medisch leider van den Bloedtransfusiedienst, rayon 's-Gravenhage, schrijft: Na het perscommuniqué van Decem ber 1.1. en het vertoonen van de Bloed- transfusiefilm, heeft zich een groot aantal inwoners van onze stad als bloedgever opgegeven. Evenwel, de 7000 donors, die voor het rayon den Haag worden gezocht, zijn er nog lang niet. Blijkbaar is het gewenscht nog- eens in de pers aan de inwoners van den Haag duidelijk te maken waar het om gaat. Is het voor vredestijd voldoende wanneer de bloedgevers behoorlijk zijn geregistreerd en telkens worden ópge- róepen, als een patiënt bloedtransfusie noodig heeft, in tijden van oorlog kan hiermede niet worden volstaan. Dan zal men voorraden geconserveerd bloed moeten bezitten, zoodanig bewaard, dat dit bloed gemakkelijk is te brengen daar, waar dit noodig is. Om dit moge lijk te maken moeten er speciale gele genheden worden opgericht, waar het bloed kan worden geconserveerd en op handige wijze bewaard, zoodat dit ge makkelijk naar elke plaats in het land over te brengen zal zijn. Dit conservee- ren moet niet te vroeg geoeuren, om dat, volgens de tegenwoordig gangbare methode, het bloed slechts enkele we ken houdbaar blijft en daarom, wan neer men te veel en te vroeg zou con- serveeren, dit kostbare vocht verloren zou gaan. 'Wij hebben dus in de eerste plaats een groot aantal bloedgevers noodig en zouden het daarom op hoogen prijs stellen, wanneer u uw omgeving, c.q. uw personeel, zoudt willen aansporen om zich voor dit doel beschikbaar te stellen. Diegenen, die hiertoe bereid zijn, kunnen dit doen bij den medisch leider van den Bloedtransfusiedienst van het rayon 's-Gravenhage, adres Gemeenteziekenhuis Zuidwal 83. Op verzoek van het hoofdbestuur van het Nederlandsche Roode Kruis is ingesteld een Werfcommissie, die tot taak heeft bloedgevers aan te werven en de gelden bijeen te brengen, welke voor een en ander nood:g zijn. Van deze commissie is eere-voorzitter onze burgemeester mr. S. J. R. de Monchy.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 14