en gezag Haagsche Courant van Zaterdag 27 Januari 1940 De handhaving van de openbare orde k - il KUNST EN LETTEREN FILM EN BIOSCOOP scherpere vervolging berechting en van excessieve uitingen den PIANO-AVOND MONIQUE HAAS De Eerste Kamer ver- De plannen van minister van Justitie te bescheiden geacht Verzwaarde straffen tegen landsverraderlijke handelingen verlangd langt snellere en VLAAMSCHE MUZIEKAVOND IN DILIGENTIA FANJA CHAPIRO LES CONTES D’HOFFMANN EX ORIENTE LUX A. DE WINTER EN JASPER PASMAN ZESDE BLAD, PAGINA 1. Een nieuwe ster aan den pianistenhemel handhaving van het gezag. o— Gids voor concerten, Opera en Danskunst. GROOT NEDERLANDSCH VOLKSTOONEEL. G. A. H. VAN DER STOK ZEVENTIG JAAR G. A. H. v. d. Stok. HANDE- Dit van O 4 •*4 Naar het oordeel van onderscheidene leden hield dit mede in, dat de minister de staande en ook de zittende magistra tuur zou weten te doordringen van het besef, dat een snellere en scherpere ver volging en berechting, dan thans ten aanzien van extremistische uitingen en öndere wetsovertredingen op het terrein der openbare orde veelal plaats hebben, onverbiddelijk eisch is. Belangrijke avond in den Haagschen Kunstkring. Voordracht door professor Lothar Wallerstein MET ADMIRAAL RICHARD BÏRD NAAR DE ZUIDPOOL. De gemobiliserden en hun betrekkingen. Verscheidene leden spraken hun te leurstelling uit over het besluit der Re- geering zich te onthouden van het ont werpen van een wettelijke regeling, ten doel hebbende het ontslag aan gemobi- liseerden het niet terugnemen van ge- demobiliseerden in hun burgerlijke be trekkingen, te voorkomen. Zij drongen er bij den minister op aan, de mogelijk heid van regeling van deze aangelegen heid nogmaals onder de oogen te zien. Vele leden betuigden hun instemming met ’s ministers streven, naast het in acht nemen v an soberheid op wetgevend gebied, groote activiteit te ontwikkelen ten aanzien van de handhaving van de openbare orde en het openbaar gezag en de bescherming van alle groepen der bevolking, met name tegen excessieve Uitingen. De verouderde Zondagswet. Sommige leden herinnerden er aan, dat onlangs een aantal hooggeplaatste autoriteiten op Zondagmiddag tegen woordig was bij een voetbalwedstrijd, zulks niettegenstaande de Hooge Raad der Nederlanden heeft beslist, dat zul ke wedstrijden op Zondagmiddag door de wet zijn verboden. Deze leden zagen hierin een aanwijzing temeer, dat her- LORE FISCHER. De liederenzangeres Lore Fischer zal begin Februari een aantal concerten in ons land geven Het eerste optreden van Lore Fischer is va^tgesteld op Donderdag 8 Fe bruari in Diligentia. In het voorloopig verslag der Eerste Kamer over de Justitiebegrooting, voor 1940, lezen wij, dat van ver schillende zijden ’s ministers plan nen ten aanzien van den wetgeven- den arbeid, hoewel men beperking ten deze als ’n verdienste wilde aan merken, toch al te bescheiden wer den geacht. Naast het kinderrecht en de echtscheiding werd op een aantal onderwerpen de aandacht ge vestigd, waaromtrent eveneens de bevordering eener voorziening werd noodig geoordeeld. De uniformen-smokkelarij. In verband met de geconstateerde smokkelarij van militaire uniformen naar het buitenland werd gewezen op de wenschelijkheid, een zéér ruime ver bodsbepaling in het leven te roepen, waarbij het in voorraad hebben, ver- koopen, schenken, vervoeren van mili taire uitrustingstukken, zonder daartoe verkregen vergunning, strafbaar wordt gesteld. Een aanmerkelijke verzwaring van straffen oordeelde men algemeen geboden, al gingen sommige leden daarbij niet zoover als andere, die van meening waren, dat op zooda nige misdrijven, in tijd van oorlog of oorlogsgevaar gepleegd, de dood straf dient te worden gesteld. Het „Groot Nederlandsch Volkstooneel” (artistiek leider: Willem Goossens) heeft het alléén-opvoeringsrecht verkregen van het tooneelstuk „De Witte Non”. De pre mière zal zeer waarschijnlijk hier ter stede plaats vinden Het voornemen van den minister be treffende het kinderrechtontwerp had den verscheidene leden met genoegen begroet. Minder ingenomen waren zij echter met de in uitzicht gestelde be handeling van het aanhangige echt- scheidingsontwerp. Zij meenden, dat de minister in de tegenwoordige omstan digheden en bij de huidige politieke si tuatie beter zou doen deze wetsvoor- dracht, waaromtrent tusschen onder scheidene bevolkingsgroepen diepgaan de verschillen van inzicht bestaan, te laten rusten. DEVI DJA WIL ZICH IN CALIFORNIË VESTIGEN. De leidster van de Balineesche dans groep. Devi Dja, heeft, meldt het ..Vad.”, meegedeeld, dat zij zich waarschijnlijk voorgoed in Californië zal vestigen en er een dansschool zal openen Zij is daartoe niet alleen verleid omdat de oorlog haar bewegingsvrijheid heeft beknot, maar ook omdat zij met haar kunst in Los Engeles ontzaglijk succes heeft gehad. Zij trad omstreeks Kerstmis twee maal met haar gezelschap op in het Philharmonic Audi torium, dat 3000 plaatsen bevat en na genoeg geheel bezet was. Het publiek toonde zich verrukt. De bladen schreven uitbundig. Isabel Morse Jones schreef o.m. in de „Los Angeles Times”, het voor naamste dagblad van Californië. dat het publiek op het einde van den avond vol gens alle uiterlijke kenteekenen volkomen gemagnetiseerd was en in een op trance gelijkende extase was geraakt. De Nederlandsche consul te Los Ange les, dr. Adrian Hartog, had de Nederl.- Indische dansers bij hun aankomst op het station verwelkomd. LANDSVERRADERLIJKE LINGEN. De opzienbarende gebeurtenissen, welke onlangs leidden tot de arresta tie van o.a. eenige ambtenaren, ver dacht van het plegen van landverrader lijke handelingen, hadden de aandacht van verschillende leden nader ge vestigd op de desbetreffende bepalin gen van het Wetboek van Strafrecht. De tegen bedoelde gedragingen be dreigde straffen kwamen hun geens zins in overeenstemming voor met den ernst der strafbare feiten. Zij drongen er daarom op aan, dat onverwijld wetswijziging zou worden bevorderd. POPULAIRE VOORSTELLING „FREUT EUCH DES LEBENS” De Fritz Kirsch Operette komt op mor genavond om 8.15 uur in het Ge bouw voor Kunsten Wetenschappen een enkele populaire voorstelling geven van haar laatsten Schlager „Freut Euch des Lebens!” Bij deze voorstelling is de premièrebe- zetting dezelfde gebleven. CONCERT MET NEDERLANDSCHE KUNSTENAARS IN DUSSELDORF. Door tusschenkomst en bemiddeling van de directie der Duitsche Opera in Neder land, zullen 'de bekende Nederlandsche kunstenaars, Otto Glastra van Loon, en Hönriëtte Sala, op 6 Februari a.s. in de groote Kaiserzaal te Düsseldorf optreden. Otto Glastra van Loon, zal het Düssel- dorfer stedelijk orkest dirigeeren, hetwelk anders onder leiding staat van professor Balzer. Het programma omvat werken van Mozart, Reger, Badings en Schumann, ter wijl Henriëtte Sala aria’s van Mozart, Weber en het „Salve Regina” van Rud. Mengelberg zal zingen. De Nederlandsche consul en vele leden der Nederlandsche kolonie uit Düsseldorf zullen met talrijke autoriteiten het con cert bij wonen De Nederlandsche consul en vele leden der Nederlandsche kolonie uit Düsseldorf zullen met talrijke autoriteiten het con cert bij wonen Streng toezicht op vreemde lingen. Een aantal leden meende een streng toezicht te moeten aanbevelen tot we ring van elke bedrijvigheid van Ne derlanders en vreemdelingen, welke onze? positie als neutrale mogendheid zou kunnen compromitteeren. Midden tusschen de oorlogvoerenden gelegen, biedt Nederland een tot het ontplooien van zulke bedrijvigheid bij uitstek ge schikte plaats. NEDERLANDSCH MOZART-ORKEST. Het Nederlandsch Mozart-orkest, dat eenige maanden geleden te Amsterdam is opgericht en onder leiding staat van den jongen Nederl. componist-dirigent Bertus van Lier, heeft reeds een groot aantal uitnoodigingen uit geheel Nederland ont vangen. Het zal begin Februari in den Koninklijken Schouwburg een buitenge woon feestconcert geven, onder auspiciën van de Vereeniging voor Kamermuziek. Op dit concert zal de pianiste Lili Krauss medewerking verleenen en drie Mozart- concerten ten gehoore brengen. Het orkest bestaat uit 44 Nederlandsche musici, waaronder velen van naam. om maar enkele te noemen: Joachim Röntgen, de concertmeester; Piet Lentz, eerste solo- cellist; Everard Royen, fluitist; H. Sto- tijn, hoboïst, de gebroeders Kerkhoff en ook buiten Nederland bekende artisten. Andere leden, die een krachtige hand having van het gezag en van de wet ze ker evenzeer dringend noodig achtten, Vermochten de gegrondheid van de tegen het optreden van parketten en ïechtbanken ingebrachte bezwaren niet te erkennen. De bekende 13-jarige pianiste Fanja Chapiro zal op haar recital. Maandag avond 29 dezer in Diligentia, werken van Bach, Beethoven, Chopin, Debussy, Fau ré, Lazare-Lévy en Balakirew ten gehoo re brengen. HAAGSCHE STUDIECLUB VOOR MUZIEK. De Haagsche Studieclub voor Muziek, welke beoogt een grootere belangstelling te wekken bij de jongeren voor de serieuse muziek, houdt op 31 Januari a.s., 8.15 uur. een avond in de bovenzaal van het Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41 alhier. Op dezen avond zal de heer Hugo van Dalen spreken over het Russische volks lied, welke causerie met een aantal ex clusieve gramofoonplaten zal worden toe gelicht. sneeuwlandschap, 18 (een winterlandschap met klaar blauw), 19. 25 (zachtgrijze win terlandschappen) 26 (avondstemming! n. de duinen). 27 (teergrijze nevelstemming), 34 (piasgezicht bij Loosdrecht). 39 (wa- terlandschap), 41, 43, 48 (berken) e.a.. No. .- 38 (muurtje) treft door zijn zonnige herfstkleuren. Niet altijd echter is de schilder gelukkig in zijn kleurstelling. Jasper Pasman laat op de boven zalen werk zien, dat van een eigen ta lent en durf getuigt en bij verfijning en veredeling nog veel in waarde zou win nen. In zijn stillevens toont Pasman zich een goed colorist en een schilder van breeden toets: bij verdere doorvoering zou de stofweergeving zeker winnen en zou ook de taak van het licht belangrijker worden. Wij noemen de stillevens 1 (verfpot ten enz.), 3 (appelen met opmerkelijke witte kom), 6, 7, 16, 17, 45. Curieus als experiment is het uiteraard wel zéér don- dere „stilleven bij nacht’ (23). Een vrij groote naaktfiguur is aanmer kelijk zwakker dan de stillevens en min der nog dan deze uit de verf. In het algemeen zal de schilder zich van iets groe zeligs in zijn coloriet moeten ontdoen. De landschappen en stadsgezichten heb ben een opvallende directheid van waarneming en van weergeving; net zijn meermalen rake en vlugge impressies, neergezet met verwaarloozing van veel détail, ook in kleur Goede voorbeelden i zijn 4 (gracht met kale boomen bij te genlicht), 5 (brug te Amsterdam bij nacht), 8 (regenstemming te Katwijk), 10 (bruggetje in het groen), 11 (laantje), 15 (weg), 18, 19, 22, 44 In het Koninklijk Conservatorium heeft gisteravond prof. Lothar Wallerstein voor de leden van de Volksuniversiteit een voordracht gehouden over Les Contes d’Hoffmann, Offenbach’s meesterwerk. In 1819 werd Offenbach geboren, in 1822 stierf Hoffmann In 1881, dus bijna 60 jaar later vond de première plaats van Les Con tes d’Hoffmann, toch had hij reeds in 1851 het plan opgevat deze opera te componee- ren, nadat hij in dat jaar kennis had ge maakt in het Odeon-theater met het werk van Hoffmann Waarom heeft het zoo lang geduurd tot Les Contes d’Hoffmann tot stand kwamen? Waarschijnlijk doordat Of fenbach niet genoeg moed had. Mayerbeer was in dezen tijd de man. De tijden veranderen, het naturalisme had afgedaan, het impressionisme deed zijn intrede. De caricatuur bloeide, de Bouffes Parisienne^ werden door het eerste pu bliek bezocht Manet kwam naar voren met zijn prachtige schilderstukken, Offen bach met zijn opera. Offenbach zette de monen, poppen en menschen op eenzelfde plan in tegenstelling met Wagner, die zijn góden en menschen gescheiden hield. Zijn muziek geeft weer, zooals hij de wereld ziet, men merkt dit in de bekende barcarolle. De muziek geeft atmosfeer, verbaast en doet de figuren in zijn opera meer leven. De figuren staan alle op het zelfde plan, zooals reeds gezegd, de mu ziek is slechts aanduiding van hetgeen vertoond wordt. Spr. gaf in het kort den inhoud van de opera weer en liet eenige zangers en zan geressen, die hadden medegewerkt aan de opvoering, onlangs te Amsterdam, enkele deelen zingen. De avond werd besloten met een aantal lichtbeelden. ziening van de Zondagswet niet langer kan worden uitgesteld. Eenige leden hadden met leedwezen kennis genomen van de mededeeling van den minister in de Tweede Kamer, dat het in zijn voornemen ligt de zaak- Oss te seponeeren. Deze leden drongen er op aan, dat aan de brigade-Oss der Koninklijke Marechaussee alsnog rechtsherstel zal worden gegeven. Het te Amsterdam verdwenen meisje. Eenige leden betwijfelden of het on derzoek in moordzaken ten onzent wel op de juiste wijze wordt gevoerd, met name zoo, dat tijdig hulp van deskun digen daarbij wordt ingeroepen. Eenige leden brachten de eenigen tijd geleden bekend geworden ver dwijning ter sprake van een minder jarig meisje te Amsterdam. Zij meen den te weten, dat tijdig ingrijpen door de autoriteiten achterwege is gebleven, doordat bepaalde diensten op Zater dagmiddag waren gesloten, en eerst Maandag met het doen van nasporin- gen een begin kon wórden gemaakt. Gebleken zouden ook zijn gebreken in het werk van de arbeidsbemiddeling ter plaatse, welke dienst niet dan zeer oppervlakkig zou informeeren naar aard en betrouwbaarheid van de adres sen, welke aan werkzoekenden worden verschaft. Daar de mogelijkheid bestaat, dat hier een zeer ernstig misdrijf is ge pleegd, stelden de aan het woord zijn de leden de vraag of de minister in het gebeurde geen aanleiding vindt tot het treffen van eenigen maatregel. Roekelooze bestuurders motorrijtuigen. Aangedrongen werd op zeer spoedige voorbereiding van afdoende wettelijke maatregelen tegen roekelooze bestuur ders van motorrijtuigen. KUNSTZAAL „KUNST VAN ONZEN TIJD”. Tweeërlei karakter onderkent men in het werk van A. de Winter: een de coratief en een van stemming. Het eer ste spreekt vooral uit de bloemstukken 1 t.m. 8, die evenwichtig van compositie en lichte, harmonische kleur zijn, accu raat van teekening. Als een overgang naar het stemmingswerk zijn coloristisch warmere, van compositie vrijere bloemen als 12 en 13 (orchideeën). 14 (vaneen mar kant blauw), 15 (cactus van diep rood), 16 (Laelio Catleya), 20 (witte papaver) e.a., waarin het wezen van de bloem is gezocht en verdienstelijk benaderd De aquarium-stukken sluiten hierbij aan, vooral no 23 He< zijn de landschappen, winterland schappen vooral, die in een dikwijls ge voelige kleurverhouding en atmosfeer een stille stemming verwekken, b.v. nos 9 (schuiten in de sneeuw onder avond lucht), 17.(eveneens een avondstemming in KALENDERS. De Drukkerij Senefelder te Amsterdam zond ons een losbladigen wandkalender met druksluiting, voorzien van een aantal litho’s door J. L. Kleintjes. CONCERT DR. WILHELM FURTWMNGLER. Aan het begin van de pauze van het concert, dat dr. Wilhelm Furtwangler in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschap pen Dinsdag j.l. met zijn Berliner Phil- harmonikern gaf, heeft het hoofdbestuur van de Nederlandsch-Duitsche Vereeniging den beroemden dirigent met de aanbie ding van een bloemstuk gehuldigd. In een begeleidend schrijven werd uit drukking gegeven aan de vereering hem toegedragen en de dankbaarheid voor zijn optreden in ons land. Na afloop van het concert bracht dr Furtwangler, die deze geste van de zijde der Nederlandsch-Duitsche Vereeniging ter. zeerste op prijs had gesteld, persoon lijk hiervoor dank. De vluchtelingen in ons land. Sommige leden vroegen of de Regee- ring maatregelen treft, welke het ver trek van vluchtelingen uit ons land zouden kunnen bevorderen. Voorts zouden deze leden gaarne ver nemen of de Regeering reeds heeft overwogen, welke financieele conse quenties het voor het Rijk zou hebben, indien de particuliere fondsen, waaruit thans de kosten der vluchtelingen nog grootendeels worden bestreden, zouden zijn uitgeput. Van verschillende zijden werd aangedrongen op groote voorzichtigheid bij het opnemen van vreemdelingen in het Nederlandsche Staatsverband. Morgen, Zondag 28 dezer, zal de Cinematografische Volksuniversiteit, we gens groote belangstelling, voor de derde maal een vertooning geven van de bui tengewoon interessante en boeiende ge luidsfilm „Met admiraal Richard Byrd naar de Zuidpool”, een filmische docu mentatie van den laatsten tocht van den beroemden Pool-onderzoeker. De vertooning, in Studio-theater. Ket- tingstraat alhier, vangt aan te twaalf uur precies. Overzicht voor de komende week. Hedenavond in Diligentia, gelijk reeds vermeld, een uitvoering door Musica. Echter zal inplaats van Maria Last, die door ziekte verhin derd is, Henriëtte Sala optreden met aria’s van Handel en Mozart Zondag 28 Januari geeft ’s namid dags in het Gebouw het R. K. Re- sidentiekoor onder Nico Verhoeff „Les Béatitudes” van César Franck met medewerking van Jo Vincent e.a. In Diligentia een matinée door den pianist Claudio Arrau, die hier reeds met groot succes optrad. Maandag 29 Januari in Diligentia een piano-recital door de hoogbe gaafde, jeugdige Fanja Chapiro. Een gevarieerd programma is aan- gekondigd. Dinsdag 30 Januari geven in Dili gentia Lanes en v. d. Pas een cel- piano-avond. In het Bechstein- zaaltje (Plaats no. 22) een concert door de Internationale vereeniging voor hedendaagsche muziek. Solis ten zijn Sandor Vegh, viool en Olga Moskowsky, piano. Woensdag 31 Januari zingt in Dili gentia Jo Vincent o.a. een groote groep liederen van Hugo Wolf. De begeleiding verzorgt Theo v. d. Pas. Donderdag 1 Februari in Diligentia een vioolavond en wel door de jonge Roemeensche artiste Lola Bobesco van wie dit optreden het laatste in dit seizoen zal zijn. Be geleider is wederom Theo v. d. Pas. Vrijdag 2 Februari in het Gebouw: het Nationaal Oratorium „De Cracht van ’t landt bestaedt” voor decla matie, koor en orkest, van Hubert Cuypers, onder leiding van Henk van den Berg Zaterdag 3 Februari in het Gebouw het Residentieorkest onder Frits Schuurman. Solist is de buitenge wone pianist en kunstenaar Imre Ungar. HET ZIEN VAN BEELDENDE KUNST Het bestuur van den Haagschen Kunst kring deelt ons mede, dat de voordracht van den heer mr. J. F. van Royen in de cyclus „Het dienend karakter van de kunst” over: „De dienende functie van den kunstenaar” naar een lateren, nader te bepalen datum is verschoven en dat thans op 30 Januari a.s. de heer ir. Hein von Essen zal spreken over: „Het zien van beeldende kunst”. Het programma dat Jean Antonietti op Zaterdagavond 3 Februari in den Haag schen Kunstkring zal uitvoeren is geheel aan Chopin gewijd. DE VONDELSTICHTING TE AMSTERDAM. Het bestuur van de Vondelstichting, die opgericht werd in Mei 1937, werd in de laatstgehouden vergadering pp 20 dezer eenigszins gewijzigd en is thans als volgt samengesteld: mr dr. D Kooien, lid van den Raad van State, voorzitter; H. van der Bijl, conservator van het Vondel museum. secretaris-penningmeester; prof, dr. J. A J. Barge, hoogleeraar aan de Rijksuniversiteit te Leiden; prof. mr. C. P. M. Romme. oud-minister >van Sociale Zaken, en jhr. dr. N. van Suchtelen, directeur van de wereldbibliotheek te Amsterdam. In bovengenoemde vergadering werden tot curatoren van den bijzonderen leer stoel in de de Vondelstudie aan de Rijks universiteit te Leiden benoemd de heeren dr. Mh. W. E. Moller, lid van de Tweede Kamer: dr. J. Berg, bibliothecaris van de Universiteit van Amsterdam en dr. C. R. de Klerk, letterkundige te Amsterdam. Morgen, Zondag 28 Januari, wordt onze bekende stadgenoot, de kunstschilder Gerard A. H. van der Stok, zeventig jaar. H:i weid in Ned.-Indië geboren; vas aan vankelijk marine officier, maar wijd de zich la ter geheel aan zijn kunst. Spoedig maakte hij mam, voor al door zijn grafisch werk, etsèn zoowèl als litho’s. Be kend werd hij ook door zijn wandschildering op de tentoonstelling voor décoratieve kunst in de Fransche. hoofdstad (1925) en zijn muurschilderingen in de Technische Hoogeschool te Delft. Hij vervaardigde de ramen in het stadhuis te Schoonhoven, kerkramen te Cellaershoek en te Delft, enz. enz. Hij bekleedde bestuursfuncties in Pulchri Studio, den Haagschen Kunst kring, de Ver. tot bevordering van de Grafische kunst en de Vank. RESIDENTIE TOONEEL. Morgen Zondagavond 28 Jaquari) geeft het Residentie Tooneel, directeur Dirk Verbeek in den Kon. Schouwt irg, zoowel des middags als des avonds de spannende thriller „Nummer zes”, van Edgar Wallace. Regie: Johan de Mees ter. RUSSISCH KERKKOOR. In de Vrijz Herv. kerk (Beeklaan— Houtrustweg) zal a.s. Dinsdagavond 30 Januari een kerkconcert worden gegeven door het Russisch gemengd koor. De organist, de heer Carel Pleysier, zal z jn medewerking verleenen er. werken van J. S. Bach, J P. Sweelinck en G. Frescobaldi spelen, terwijl het koor Rus sische kerkmuziek ten gehoore zal bren gen. Een ander geluid. Overdre ven ijver tegenover de N.S.B. Anderzijds, zoo vervolgden de aan het '''oord zijnde leden, toonen politie en openbaar ministerie een overdreven Jiver in het opmaken van proces-ver- baai tegen leden van de Nationaal-so- oiaüstische Beweging en het organisee- *etl van invallen in woningen en verga derlokalen van nationaal-socialisten, diks meestal zonder dat een mogelijk- eid bestaat eenige overtreding ten *aste te leggen. Andere leden merkten in dit verband t(f’ dat de geheimzinnigheid, waarmede Eenwoordig zekere gymnastiekoefenin- Worden omringd, wel een zonderlin- indruk maakt en bepaalde politie- atregelen inderdaad te rechtvaardi gt) n. Het woonhuis in Oud-Iran. Voor de studiekringen van „Ex Oriente Lux” gaf prof. dr. F. J. de Waele uit Nij megen een uiteenzetting over oud-Iraan- sche archaeologie'en meer bijzonder er het woonhuis, zooals dit in eenvoudige, maar ook in meer ontwikkelde en rijke vormen bestond in de twee eeuwen over- heersching van de Perzische koningen, waarvan Dareios en Xerxes wel de voor naamste geweest zijn. Ruïnen van eenvoudige oud-Iraansche woningen bezitten we niet meer. Wel vin den we stedenvoorstellingen uit het N W. deel van het land, op Assyrische reliefs. Het huistype, tot zijn eenvoudigsten vorm herleid, bestaat uit een rechthoekige woonkamer en een open voorhal, tusschen de uitstekende muurgedeelten van de ka mer ingevat en door zuilen gestut, type komt in enkele varianten voor. Bij de monumentale rotsgraven van Iran vinden we het woonhuis van een levende omgezet in de woning van den doode. De koningsgraven, welke in de rotsen worden ingehakt, hebben een voor zijde in kruisvorm: de horizontale balk is de porticus van het graf, de bovenarm is de ruimte voor het aanbrengen van de reliëds die den vorst verheerlijken, en de benedenarm is wel een soort zultus- plaat geweest. De monumentale oud- Iraansche woning is het vorstelijk paleis, hetzij als troon- en receptiezaal (Apa- dana), hetzij als winterpaleis (tatsjara). Bouw en versiering van de vorstenhuizen kan men recontrueeren uit de resten van Soesa (vele uitmuntende sierstukken in het Louvre te Parijs), van Pasargadie (waar zich ook het graf van Kyros (Cy rus) bevond) en vooral van Persepolis. waar de resten van twee apadana’s, drie groote winterpaleizen, twee poortgebou wen en een haremgebouw vrijgelegd wer den Ontleden we de bouw- en sierelemen- ten van deze grootsche constructies en hun onderdeelen, dan treft ons steeds het eklektisme, dat voor de oud-Iraansche kunst, vooral in den tijd der Achaimenie- den. kenmerkend is. Eigen bestanddeelen vormen wel het huistype en de slanke zuil, die met den oorspronkelijken hout bouw samenhangt. Mesopotamisch zijn terrassen trappen en vele vormen van ver siering. Het zuilenwoud kan met Egyp tische bouwmanieren samenhangen. Van Griekenland had oud-Iran weinig te ont- leenen: wanneer ze het in den lateren tijd toch hebben gedaan, dan blijkt steeds, dat de kritische zin der Hellenen voor maat en evenwicht in de Iraansche monumen ten wijken voor inheemsche, on-Europee- sche tradities De cultureele vereeniging Nederland Vlaanderen had in Diligentia een muziek avond georganiseerd, waarvoor een pro gramma was samengesteld, waarop uit sluitend werken van Vlaamsche compo nisten voorkwamen. Voor de uitvoering was de solistische medewerking verkregen van de sopraanzangeres mevrouw Hen riette Sala en van de heeren S a m Swaap en Paul Frenkel. Laatst genoemden openden het concert met een sonate voor viool en piano van den in 1894 geboren Oscar van Hemel, een opus, waarin deze componist moderne paden jetreedt met betrekking tot het tonale element, ongetwijfeld knap werk, waar voor echter begrijpelijkerwijze het muzi kale oor van niet iederen luisteraar zoo aanstonds de juiste instelling zal hebben gehad. De beide solisten gaven er een naar letter en geest voortreffelijke inter pretatie van. Frenkel speelde hierna een melodieuse prélude van Arthur Verhoe ven (geb. 1889) en een drietal kleinere stukken, impressies uit bewogen tijden, „In eenzaamheid”, „Besluiteloosheid” en „Visioen” getiteld van den in 1881 ge boren J. Watelet. bevattelijke, gemakke lijk aansprekende pianowerkjes, welke, meesterlijk voorgedragen als zij werden, veel succes oogstten bij de helaas weinig talrijke hoorders. Mevrouw Sala zong met haar klare, goed gevormde sopraan en met de haar eigen muzikaliteit een vijftal liederen van de tot een oudere generatie behoorende componisten E. v Nieuwenhove (geb. 1879), Lodewijk Mortelmans (1868) en Emiel Hullebroek (1878), wiens pittig liedje „Vóór het kantkussen” we nog on langs in een geheel misgetast tempo van een buitenlandsche sopraan in het Ge bouw hebben gehoord. Mevrouw Sala gaf den componist hoe dikwijls hebben wij het hem zelf niet vroeger in dezelfde zaal hooren zingen wat hem toekomt qua tempo, voordracht en vocale ex pressie. Na de pauze was Frenkel alleen aan het woord met „Pleizierige afleidingen op smachtende dingen” (uit Refleksen) van Arthur Meulemans (1884), „Het wiele waal! en leeuwerikt” van Mortelmans en een scherzo-capricio van Flor Alpaerts (1875). Alles, goede, aangename, ten deele ook brillante muziek, waaraan de ver tolker het volle pond wist te geven met zijn knappe techniek en aristocratische muzikaliteit. De zangeres lokte met het enthousiast gezongen „Vlaanderen” van René Vere- mans (1894) uitbundig applaus uit en wist ook met „Nacht” van Meulemans en twee mooie liederen „Leven” en „Klein Ka poentje” van L. de Vocht (1894) te boeien en te ontroeren. Met een „nocturno” uit de sonate „Pacis doloris et amoris” van den in 1891 geboren, Marinus de Jong en een „Schwungvolle” Fantasie van Edward Verheyden (1878) besloten de beide in strumentale solisten dit zeer huiselijke, sympathieke concert, dat quantitatief grootere belangstelling had verdiend. De vereeniging zal goed werk doen wanneer zij voortgaat aan de Vlaamsche muziek die bekendheid te geven, waarop zij ook bij de stamverwante Noordelijker buren recht heeft. Verscheidene leden drongen aan op herziening van het huwelijksgoederen recht. Gevraagd werd of de minister bereid Is bij de commissie-Losecaat Vermeer op bespoediging van haar werkzaamhe den aan te dringen, daar gen regeling vun de verplichte verzekering, tegen de geldelijke gevolgen der wettelijke aan sprakelijkheid, voortvloeiende uit het gebruik van motorrijtuigen, zeer zeker urgent is te achten. „Hoeden af, heeren, een genieschreef Robert Schumann eens ter inleiding van een artikel over zijn grooten tijdgenoot Frederic Chopin. En thans is deze aanhef ten tweede male op zijn plaats nu eenige woorden worden gewijd aan een jonge kunstenaresse, die gisteravond voor een helaas niet zeer talrijk auditorium in de zaal van den Haagschen Kunstkring hier ter stede debuteerde. Monique Haas, een Parijsche pianiste, betrad daar het po dium en bracht ons in verrukking reeds bij de eerste maten, welke zij van de 12, uit op. 10 en 25 gekozen, Chopin-Etudes ten gehoore bracht. Hartstochtelijk, bijna opwindend voor den toehoorder was haar vertolken van deze lyrisch-technische composities. Uitingen van temperament en innerlijke doelbewustheid, zoo over tuigend, dat zij ons verwonderden door de zeldzame vereeniging van wonderlijk sterke persoonlijkheid en jeugdigen leef tijd. Monique Haas heeft haar visie be paald wat betreft hét oeuvre van Chopin, heeft haar weg gevonden tot de gronden van zijn onstuimigheid. Bezield, zijn werken te mogen herdichten, te mogen herscheppen met hoogste geestelijke kracht, vraagt de pianiste daarbij niet of zij ook den weg zal vinden tot de harten van haar toehoorders. Deze allure in een jonge kunstenaresse is ons sympathiek, dit te mogen ontdekken weldadig Prachtig overwogen was haar brillant, kantig spel bij het uitvoeren van mo derne composities zooals „Sept pièces brèves” van A. Honegger en „Bourrée” van A. Roussel. Welk een geestelijke con centratie bleek Monique Haas daarbij te bezitten. Zulk klassiek spel als de kunstenaresse ons met Rameau- en Couperin-werken schonk, werd een ware muzikale en ar tistieke gave. Ondanks beheersching en reserve werd het al gekenmerkt door frischheid, gratie en jeugdig enthou siasme. De toonvorming verleende het pianospel een sfeerscheppende kracht van het clavicymbel. Wij mogen Monique Haas door de behandeling van het instru ment als virtuose het meesterschap van Robert Casadesus toekennen. Welk een élan, welk een zekerheid in de vertol kingen van Debussy-werken, „Ondine” en „Scarbo” van M. Ravel. Het muzikaal evenement laat zich echter moeilijk vol komen beschrijven, zoodat wij slechts ieder concertbezoeker kunnen aanraden een herhaling van Monique Haas’ op treden niet voorbij te laten gaan. Het zal dan stellig dezelfde groote innerlijke vol doening schenken, aangezien dit rijp talent een blijvende ster zal blijken te zijn aan het pianisten-firmament. De aanwezigen brachten Monique Haas een welverdiende applaus- en bloemenhulde, welke met een extra werd beantwoord. <4

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 21