BAAGSCHE COUBANT VAN DINSDAG 3» JANUARI 1940
der
duizenden
om
een
De groote dag
Vanmorgen om 5 uur startten
paar duizend rijders
i Het legioen
I
I
I
I
I
i
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
van
Sneeuw dreigde een deel
traject te bederven
Prins Bernhard
toont
STADSNIEUWS
L
I
A
I 1
Weerkundige Waarnemingen
DERDE BLAD,
PAGINA 1.
-V
Zwarte silhouetten
tegen de blanke
sneeuw
Verandering van den stand.
z*
TWIJFEL OVER AL OF NIET
DOORGAAN EINDELIJK
GEWEKEN
De start in volledige
duisternis
HELER VAN GESTOLEN RIJWIEL-
ONDERDEELEN GEKNIPT
ONZE PLANTSOENEN EN
DE VORST
5
V
De winnaar van den Elfstedentocht van 1929, Kas Leembrug, kwam
zich gisteravond ook nog als deelnemer aan dezen tocht melden.
J SCHADE ZAL MEEVALLEN, MEENT
DE HEER DOORENBOS.
J MAAR DE VOGELS EN VISSCHEN
HEBBEN HET HARD
TAB Friesche hoofdstad stond gisteravond in het middelpunt van de
|_y belangstelling der Nederlandsche sportwereld Een paarduizend
deelnemers kwam zijn opwachting maken bij het Centraal Bestuur van
de Friesche Elfstedentocht-verpeniging voor het verkrijgen van de laatste
inlichtingen omtrent start, controleposten, ijsconditie, finish en alles,
wat zoo bij de voorbereiding van den 200 km-tocht op de schaats behoort.
Het Beursgebouw was versierd met de nationale en Friesche vlaggen.
Tientallen helpers van mr. Hepkema c.s. stonden klaar om de deel
nemers te ontvangen en hun als voorlichting te dienen. Van acht uur des
avonds tot één uur in den nacht kwamen zij opdagen. Dank zij de uit
stekende organisatie verliep alles vlot en geen moment kregen wij den
indruk, dat het met de werkzaamheden stokte.
Leeuwarden was gisteravond inderdaad het verzamelpunt van sportief
Nederland.
Adema neemt den kop
DE WEDSTRIJDRIJDERS
Groote voorraad in beslag genomen
Oosten wind, in hoog
tempo gereden
?'«<««««««««««««««««««««««««<i'-
Het veld valt uiteen. J
O*
weerkundige Waarnemingen
aan
van gisteren
De Elfstedentocht
dan eindelijk
v.m.
stationnair.
namen en in de Klanderij
een
Weer alarmeerende berichten.
avonduren bekend
zal
hoogedrukgebied
Scandinavische
Het
massa’s in Zuidelijke richting getranspor-
overigens blijft de de-
Het vroor gisteravond 10 graden.
hedenmiddag
ons
Hoe verwacht u, dat onze plant-
Zeer hoog tempo.
(Van een specialen verslaggever.)
Stavoren,
keerpunt
Noorden!
naar
Optimistische stemming.
Wie er o.m. deelnemen.
Jongert.
Westra.
een even belangrijke rol.
de
(Zie verder Laatste Berichten.)
Voortreffelijke organisatie.
We moeten zeggen, dat de vrees, dat
het groote aantal deelnemers het juiste
aantal was op dit vroege uur nog niet be-
In drie uur hadden de leiders bijna acht
en zestig kilometer afgelegd, in een zeer
snel tempo dus. Maar bewondering be
hoefde dit niet te wekken, want de ste
vige bries hadden de rijders vrijwel voort
durend in den rug gehad. Zoo kon het
tempo hoog worden opgevoerd, en van den
massalen uittocht in de nachtelijke uren te
Leeuwarden was hier in Stavoren niets
meer te bespeuren. Zóóver lag het veld
van honderden rijders reeds uiteen.
Het laatste en zwaarste
gedeelte.
in
was
Zonsopgang: 31 Jan. 7.46 u.
Zonsondergang: 31 Jan. 4.42 u.
Lantarens aan: 31 Jan. tot 7.15 tu
v.m.; 31 Jan. 5.12 u. nam.
Hoogwater te Scheveningen.
nam. 7.10 u.
Morgen géén schietoefeningen op het
strand.
Verwachting tot den avond van 31 Janj
Wind: krachtig tot matig, Zuidoostelijk
V
V
s
V
V
V
V
A
A
ft
A
ft
A
ft
i
I Vandaag is
Niet alleen zagen wij alle winnaars van
de vorige tochten, die zich natuurlijk ook
voor den vijfden tocht hadden aangemeld,
maar ook bekende vertegenwoordigers van
andere takken van sport, zooals den oud-
athleet Jan Zeegers en den voetballer
Pienter. Wij ontdekten ook het glunder.ge
gezicht van den trainer van het Neder-
landsch elftal, Bob Glendenning, die te
zamen met den sëcretaris van de Techni
sche Commissie, den heer Boeljon, den
tocht per auto zou volgen, om het oud-
lid van de T.C., den heer D. D. Huizinga
Bruins, die alle elfstedentochten medege
maakt heeft, te verzorgen. Voorts honder
den soldaten, tal van matrozen en een
detachement der Haagsche politie, sterk
5 man, onder leiding van inspecteur F J.
Klijzing.
En al die deelnemers waren optimistisch
gestemd grappen en grollen werden over
al gehoord. Zoo mopperde een militair
een van de zeer velenof er nu geen
mogelijkheid bestond, om vóór donker te
Leeuwarden terug te zijn. En prompt luid-
de het antwoord van zijn vrienden ,.Dat
kan best hoor, als je maar hard genoeg
rijdt”.
kend, maar het waren er zeker enkele
duizenden den organisatoren boven ’t hoofd
zou groeien, ongegrond is geweest Mr.
Hepkema de „meester”, zooals men in
het Noorden den voorzitter der vereeni-
ging aanduidt had met zijn staf voor
een regeling zorg gedragen, welke in alle
opzichten af was en geen enkele critiek
wettigt. Het liep alles op rolletjes.
A. Doorenbos.
De schade zal meevallen, naar ik
denk, al valt er op het oogenblik nog
geen zekere conclusie te trekken uit
Bijna nog een kink in den
kabel!
O»
Naar Stavoren.
Van Sloten het was inmiddels dag
geworden ging het via Balk naar Sta
voren over de meren: een stukje Fluessen-
meer en de Morra. En nog steeds profi
teerden de rijders van rugwind, zoodat
het hooge tempo gehandhaafd kon blijven.
Precies om 8 uur werd Stavoren (67.8
k.m.) door de eersten bereikt. Het was
een groepje van 4 man, bestaande
uit: L. Geveke, A. Adema, D. v. d.
Duin en S. Westra. Twee minuten later
kwamen C. Jongert en P. Keizermet
3 minuten achterstand H. Vriesema, S.
Dijkstra en C. Hoving; op 6 minuten
F. v. d. Heide.
Fel en guur woei de Noord-Oostenwind
door het oude stadje Stavoren. Blinkend
wit lag de sneeuw over de verlaten vel
den. Kil w_ren ook de straten en weg-
getjes van de oude Zuiderzeestad.
De belangstelling voor den Elfsteden
tocht was hier niet zoo groot, als men
verwacht mocht hebben voor een feest,
waarover geheel Friesland reeds weken
lang sprak en niet uitgepraat raakte. De
menschen bleven in de huizen en slechts
weinigen heel erg enthousiaste liefhebbers
waagden zich op straat, om bij café Cupe-
rus nog iets te zien van het passeeren
der rijders.
winterhard te zijn. Het zwaarste leed
ic, wat de bolgewassen, planten en
heesters betreft, inmiddels reeds ge
leden, want de sneeuwlaag werkt be
schermend.
Minder gerust ben ik op de tien
duizenden bloembollen, welke wel
iswaar geruimen tijd vóór de vorst in
viel, in den grond zaten en goed af
gedekt zijn, maar het is twijfelachtig,
of de bollen al wortels hadden, toen de
kou kwam en dan krijgen ze ’t moeilijk.
Ook de gaspeldoorns in het duin, die
den knauw der vorst in 1938 goed te
boven kwamen en weer weelderig uit
liepen, zullen met dit v^rsche loof den,
nieuwen aanval waarschijnlijk niet te
boven komen.
Van beteekenis voor het geheele beeld
is voorts, dat de heftige, ijzige winden»
welke verleden jaar zooveel schade aan
richtten, nu niet in die mate voor--
kwamen, terwijl de bodem nog sneeuw
loos was.
Ik ben niet pessimistisch omtrent den
aanblik onzer plantsoenen en parken ini*
het komende voorjaar en den zomer.
Meer zorg dan de planten en heesters
baren de watervogels. Daar is een be
langrijk verlies geleden en slechts door»
flink bijvoeren en overal, waar dit mo
gelijk is, bijten te hakken, is het gevaar»
te vermijden, dat de decimeering voort
gaat.
Inzonderheid de vogels, die op wild o®
visch zijn aangewezen, maken een zeer
moeilijken tijd door en voor de visch-*
eters zal het bestaan hachelijk blijven*
ook nadat de vorst geweken is.
Want de visch sterft in massa in het
bedorven water onder het ijs. Ook hier
kunnen alleen bijten helpen en die hulp
is meestal voldoende om de sterfte ta
weren.
Het vroor gisteravond tien graden, zoo
dat er ditmaal gelukkig geen sprake van
uitstel was. Eindelijk zou de tocht dus
doorgaan. Maar wat een werk er niet aan
vooraf is gegaan! Laat in den avond kwa
men van de verschillende burgemeesters
der steden en dorpen, die aan de route
van den Elfstedentocht gelegen zijn, tele
grammen binnen omtrent de genomen
maatregelen, die voor een goed verloop
noodig waren. Men meldde, dat de orga
nisatie in orde was, dat er op sommige
plaatsen lantaarns zouden branden, om
den deelnemers den weg te wijzen; op an
dere stukken zouden borden staan, om aan
te wijzen, dat daar gevaarlijke plekken
lagen. Zoo zat deze reuze-organisatie in
elkaar!
Bijna was er toch nog een kink in den
kabel gekomen, want gistermorgen was de
hemel volkomen dichtgetrokken en uit dat
grauwe wolkendek viel weer sneeuw.
Sneeuw, die juist met zooveel moeite en
zorg van het ruim 200 k.m. lange par
cours was verwijderd. Was het wonder,
dat de heeren van het Centraal Bestuur
allesbehalve opgewekt keken; zou de
enerveerende arbeid der laatste dagen
weer vergeefsch zijn geweest? Gelukkig,
de sneeuwval hield spoedig op en het
doorbrekende zonnetje tooverde niet al
leen een nieuwen glans op het Friesche
steden- en dorpenschoon, maar ook over
het gelaat van die duizenden, die met zoo
veel verlangen naar den groeten dag had
den uitgezien.
Zorg voor onderdak.
Het heeft heel wat moeite gekost allen
onder dak te brengen, doch met hulp van
de V.V.V. is dat tenslotte allemaal gelukt.
In de hotels werd gewoekerd met de ruim
te en tal van particulieren kregen vrijwil
lige inkwartiering. Lang niet allen had
den het, zooals zij gewend zijn, maar de
sportieve sfeer deed alle bezwaren in het
niet verzinken. De stemming leed er bij
niemand onderallen bleven opgewekt
en kropen tijdig onder de wol, want om
half vier zou het al reveille zijn en er
stond een zware dag te wachten.
LEICA EN KLEURENFOTOGRAFIE.
De lezingen van den heer Walthefl
Benser over Leica en de Leicafabriek.
met projecties van kleurenfotografieën
in de zaal Excelsior, Zeestraat 59, al
hier, zijn zulk een succes geworden,
dat thans besloten is op Woensdag
avond 7 Februari, opnieuw in Excel*
sior, een vierde lezing te geven.
De eerste melding.
Reeds om 6.05 uur meldde zich hier de
eerste rijder. Het was S. Dijkstra, uit
Cornjum, die direct werd gevolgd door C.
Jongert uit Alkmaar, een van de groote
figuren uit den tocht van 1929. Daarna
kwamen achtereenvolgens J. v. d. Bij uit
Anna Paulowna, S. Westra uit Warmenhui
zen, W. Swierstra uit Mantgum A. Ade
ma uit Franeker; G. Postma uit Leeuwar
den; S. Schut, uit Alkmaar; C. Hoving
uit Oostewolde; F. v. d. Heide uit
Leeuwarden; H. Vriesema uit Groningen;
P. Keizer uit de Lier, enz.
Via Ijlst naar Sloten.
Via Ijlst ging het toen naar Sloten (to
taal 41.8 k.m.), welk traject al evenmin
groote moeilijkheden opleverde. De con
trole was hier gevestigd in de Stadsher
berg en daar het veld intusschen al veel
meer uiteenlag, was de bezetting van de
zen post al heel wat minder dan in Sneek.
Om 1 minuut na 7 kwam D. v. d. Duin
uit Warga als eerste aan, gevolgd door F.
v. d. Heide, P. Keizer, S. Westra, C. Jon-
gers, S. Dijkstra, J. v. d. Bij, L. Geveke
uit Leeuwarden, A. Adema, H. Vrieseman,
enz.
Uit Franeker werd
telefonisch gemeld
Op het traject van Stavoren via Hinde-
loopen en Workum naar Bolsward, totaal
33 k.m., onderging de stand nogal eenige
verandering. Te Bolsward hadden alleen
Westra en Adema zich van het 4-tal aan
den kop weten te handhaven, terwijl
Jongert zich bij hen had gevoegd. Van
der Duim was enkele minuten terugge
vallen, evenals Keizer, terwijl de achter
stand van Geveke zelfs ongeveer 10 mi
nuten bedroeg.
De depressie over de Golf van Biscaye
dringt verder naar onze omgeving door
en doet de luchtdruk hier vrij veel dalen.
Dientengevolge nam het luchtdrukverval
toe en wakkerde de Oostenwind aan.
Daarbij was de ochtendtemperatuur on
geveer 6 graden onder het vriespunt.
Aan de Noordzijde van genoemd hooge-
I drukgebied trekken over de Noordelijke
I IJszee voortdurend storingen in Noord
oostelijke richting. Tusschen Groenland en
Van Bolsward werd via Harlingen
naar Franeker gereden (ruim 30 k.m.)
en tot groote vreugde van het Fra-
neker-publiek kwam hun stadgenoot
Adema zich als eerste aan de con-
tróle melden.
Onze speciale verslaggever telefoneerde
ons hedenmorgen uit Stavoren:
Het was vroeg dag, vandaag! Tus
schen 3 en half 4 liep in Leeuwarden,
in hotels en tal van particuliere hui-
een, de wekker af, want de groote
dag van den Elfstedentocht was aan
gebroken. De wekenlange twijfel over
het al of niet doorgaan van dezen
ijs-Marathon was eindelijk geweken.
De deelnemers aan dezen monster-rit
troffen hun laatste voorbereidingen: de
«chaatsen nazien, de kleeding opvullen
griet papier ter bescherming tegen de
•koude het gelaat invetten met
'vaseline
In Franeker begon het zwaarste ge
deelte van den tocht door de Bildt-
dorpen naar Dokkum, een 44,8 k.m. lang
traject, pal tegen den scherpen Noord-
Oostenwind in en bovendien op zeer
slecht ijs. En algemeen luidde het oordeel
van de deskundigen, dat op dit gedeelte
de beslissing wel zou vallen.
De totaal af te leggen afstand bedraagt
199,4 k.m.
Zoowel op het perron als voor
het stationsgebouw hadden vele
belangstellenden zich verzameld.
om den Prins hartelijk toe te t
I
juichen. J
BEGRAFENIS H. H. H. KERSTEL.
Hedenmorgen is het stoffelijke over
schot van den agent van politie, H.
H. H. Kerstel, op de R. K. begraaf
plaats St. Barbara aan de Binckhorst-
laan met korpseer ter aarde besteld.
We zullen ons verder bepalen tot de
wedstrijdrijders, omdat dit tenslotte de
categorie is, wier prestatie het meest
spreekt, al moet men evenzeer bewonde
ring hebben voor de toeristen, die niet
minder blijk van doorzettingsvermogen
geven en niet minder hebben te ontberen.
Deze factoren spelffn in beide categorieën
Van een bewoonster te Voorburg
waren binnen een zeker tijdsverloop
twee fietsen gestolen. Onlangs las zij
een advertentie in een der bladen,
waarin door een bewoner van de En
gelenburgstraat te dezer stede een
heeren- en damesrijwiel te koop werden
aangeboden. De bewoonster van Voor
burg vervoegde zich aan het bewuste
adres. De man was niet thuis, doch
zijn vrouw toonde haar de bewuste
fietsen. De dame ontdekte op de
damesfiets het zadel van een der ge
stolen rijwielen. Zij liet zulks niet
blijken en deelde de vrouw des huizes
mede nog eens terug te komen. Inder
daad kwam zij haar belofte na, doch
verscheen in gezelschap van een re
chercheur van politie, die zij van haar
ontdekking op de hoogte had gesteld.
De beide rijwielen werden in beslag
genomen.
Het was aan de politie bekend, dat
de man een moffelinrichting exploi
teerde aan de Kokstraat, zoodat zij be
sloot ook hier eens een kijkje te gaan
nemen. Hier werden aangetroffen drie
fietsen, 14 frames’en diverse onder
deden als wielen, vorken enz. Ook in
dezen voorraad herkende de bewoon
ster van Voorburg eenige eigendom
men. Opmerkelijk was, dat de num
mers uit de frames geveild waren.
De exploitant van de moffelinrich
ting, de 36-jarige J. v. d. H., is aan
gehouden. Tegen hem is proces-verbaal
opgemaakt wegens heling. Van de aan
wezige onderdeden, welke in beslag
werden genomen, zijn er ook door an
dere benadeelden ettelijke als hun
eigendom herkend.
belangstelling in Bols-
ward, Harlingen en Franeker was veel
J grooter dan in Sneek en Stavoren het ge-
4 val was geweest. Franeker werd na ruim
zeven uur bereikt, wel een bewijs, dat de
tocht, ondanks den sterken tegenwind, op
het laatste gedeelte zeer snel was ge
weest.
Tot Stavoren werd, dank
zij den feilen Noord-
En toen naar de startlokalen! De wed
strijdrijders kwamen bijeen in de Har
monie; een groep toeristen in het Beurs
gebouw, een tweede groep toeristen de
Zoogenaamde „nakomers” in de Klan-
tierij.
Om 5 uur, in volledige duisternis dus
nog, werden de wedstrijdrijders los
gelaten, maar zij konden niet aan
stonds de smalle ijzers aanbinden.
Eerst hadden zij nog een kwartiertje
te loopen naar de Zwette bij de
Schenkenschans. Het ligt voor de
hand, dat reeds velen op dit traject
trachtten een voorsprong te verKrij-
gen, om op die manier bij het ver
gen op het ijs uit het gedrang te ge
raken en dan te profiteeren van de
smalte der baan en van den rugwind.
Het werd een gehol en gedraaf van-
je-welste: „Of er een koestal werd
opengezet!”, meende een Leeuwarder.
Bij de Schenkenschans was voor eenige
verlichting zorg gedragen, maar zaklan
taarns deden eveneens opgeld en snug
gere lieden maakten meteen van dit ar
tikel een handeltje, dat goed liep.
De publieke belangstelling was in dit
vroege morgenuur niet groot. De kou zal
daaraan wel debet geweest zijn, want in
den feilen, guren Noord-Oosten was het
.geen pretje, om toe te kijken, hoe de rij
ders snel de schaatsen onderbonden.
Eenige minuten na de wedstrijdrijders
Werd de le groep toeristen op dezelfde
wijze gestart en weer enkele minuten
later de 2e groep Hier werd natuurlijk
minder spoed betracht, omdat tijd bij de
toeristen niet de voornaamste rol speelt.
Maar later op den dag kwamen weer
alarmeerende berichten, ditmaal uit het
merengebied bij Ylst en Sloten. Daar was
in den middag een harde wind .opgesto
ken en deze was oorzaak, dat de goed-
geveegde banen opnieuw met sneeuw
werden ondergestoven. De burgemeester
van Ylst stelde zich ijlings in verbinding
met het Centraal Bestuur en verzocht, de
route alsnog om te leggen, zoodat het
merengebied eerst in de middaguren zou
worden bezocht. Een dergelijke wijziging
was echter niet meer mogelijk en daarom
werd opdracht gegeven, met man en
macht aan het vegen te beginnen en zoo
noodig den gehéelen nacht door te wer
ken om de baan schoon te hebben als de
rijders zouden kernen. De tocht heeft dit
jaar wel heel wat voeten in de aarde!
1 ge
deeltelijk bewolkte lucht; geen neerslag
van beteekenis.
Het aantal militairen, hetwelk aan den
tocht deelneemt, is bijzonder groot. Offi
cieren, onder-officieren en soldaten, be
wegen zich in grooten getale tusschen de
andere deelnemers, onder wie men ver
schillende vooraanstaande sportfiguren
ontdekt. Aan den tocht zullen o.a. deel
nemen, de winnaar van 1929, Karst Leem
burg, te Leeuwarden (die een tijdens dien
tocht afgevroren teen nog steeds op sterk
water als trophee bewaart), de winnaar
van 1912 en 1919 C. C. J. de Koning, te
Princenhage, de nationale ski-kampioen
Jan Boon, de bekende hardlooper Jan
Zeegers, de wielrenner Frans Slaats, te
Waalwijk en vele anderen.
Algemeen verwachtte men, dat de tocht,
gezien den toestand van het ijs, dat door
dooi en sneeuw in kwaliteit aanzienlijk
verminderd is, zwaar zou zijn. Den bur
gemeesters dér onderscheidene gemeenten
was verzocht, maatregelen te nemen, wel-
ke een zoo veilig mogelijk verloop van J
den tocht waarborgden.
Voorts heeft men den deelnemers ver-
zocht, de uiterste voorzichtigheid te be-
trachten en dienaangaande nam het een-
traal bestuur in zijn geheel en individueel
geen enkele 'aansprakelijkheid op zich. r
„HET TEEKEN DES KRUISES*.
Bij de opvoeringen van „Het Teeken
des Kruises”, welke Vrijdag 2 Febr.
a.s. in Scala aanvangen, zal als gaste
optreden de Poolsche danseres Irend
Getrey, die nog onlangs de hooga
eer genoot, op te treden voor Z.M. der®
Koning van België.
Zij zal dansen uitvoeren in het Paleis»
van Nero en op het feest van Marcu»
Superbus.
Hoe populair de Elfstedentocht is, blijkt
uit het feit, dat het personeel van ver
schillende groote bankinstellingen zich,
geleid door sportieve overwegingen, be
reid verklaarde, zijn nachtrust van Maan
dag op Dinsdag op te offeren, teneinde
aan de verzorging van de zeer omvang
rijke administratie te kunnen medewer
ken.
belangstelling
Vanmorgen is Z.K.H. Prins
Bernhard omstreeks half twaalf
met den trein te Leeuwarden aan-
j gekomen ter gelegenheid van den
Frieschen elfstedentocht. Voor dit
bezoek was een speciale diesel-
J trein ingelegd.
Ter verwelkoming van Z.K.H.
waren de commissaris van de
Koningin in de provincie Fries-
land, mr. P. A. V. baron van
Harinxma thoe Slooten, ,en de
9 waarnemend commissaris van
Politie, de heer D. J. Schilderman,
salie "vonden wij aan die eerste controle te aanwezig.
Sneek. Honderden waren vroeg uit de
veeren gekomen, dit in tegenstelling met -
de Leeuwarders, om de rijders te zien
passeeren. En in den donkeren Januari
nacht was het in het oude stadje een
drukte van belang. De rijders moesten hun
kaart laten afstempelen in een groote
garage, waar dertig dames en heeren aan
lange tafels waren gezeten. Stroo was op
den vloer gelegd ter bescherming van de
ijzers.
Ik houd bij deze meening rekening
met het feit, dat de vorst van den
i vorigen winter de zwakke exemplaren
Wat toen de lage
temperaturen doorstond, blijkt echt
Aanstonds na den start in het duister
lag het veld al langgerekt uiteen. De deel- -
nemers gingen eerst op weg naar Sneek,
waar op een afstand van 23.9 k.m. de
eerste controle was gevestigd. Al was het
ijs niet overal in de beste conditie, toch 4
werden niet veel moeilijkheden ondervon-
den en dank zij den rugwind kon met
groote snelheid worden gereden.
Een staaltje van voortreffelijke organi-
Op dit
moeilijke
traject met
veel slecht
ijs en hier
en daar
guren, har
den tegen
wind, was
de kopgroep
gegroeid tot
5 man, want
bij Adema,
die om 12.03
uur binnen
kwam, be
vonden zich
v. d. Duim,
Keizer, Jon
gert en
Westra
voor dezen werd eenzelfde tijd genoteerd.
Eerst een kwartier later volgden Dijkstra
en v. d. Bij. Nog 5 minuten later de Vries
en Geveke. Met een achterstand van 26
minuten
passeerde
Algra uit
Franeker.
vergezeld
van M.
Stienstra
uit Leeu
warden en
Sietse Koen
uit Boven-
knijpe. De
bekende
athleet Jan
Zeegers
kwam als
nummer 36
door, met
een achter
stand van 1
uur en 5
minuten.
De publieke
komen, vroegen wij den directeur der
Gemeente Plantsoenen, den heer S. G.
Friesche land- t->-i
schap, dat dik onder de sneeuw i
lag en waar alleen het bruine J
riet een aanduiding vormde, waar
J de meren gelegen waren en waar i Onze waarnemingen.
het land. En zoo bereikten de rij- 1-J
i ders in zeer hoog tempo het be-
langrijke keerpunt Stavoren,
want hier moesten zij naar het heeft vernietigd.
i Noorden! t
Daar, in Stavoren, begonnen de
moeilijkheden pas! Nu moest via
Workum en Hindeloopen naar i
Bolsward tegen den scherpen
i wind worden opgetomd en.
het ijs in deze omgeving was i
bovendien niet zoo fraai!
i borst gespeld, want bijlichten
voor wakken en scheuren was
wel noodig. Zoo snelde het le-
gioen der duizenden op de smalle pressie-activiteit op den Oceaan gering.
7. n n c n r» tr o n <y .Tart 7 4A 11
ijzers over het vjs met een tocht
i van tweehonderd k.m. voor den i
boeg, zwarte silhouetten tegen de
blanke sneeuw, terwijl de twiru- of1 t g ”e.
i kelende lichtjes der zaklantaarns i
het geheel iets fantastisch en
I spookachtigs gaven. I
J Mocht men nog niet over-
tuigd zijn van de enorme
i prestatie, welke het volbrengen i
van een dergelijken tocht betee-
kent, dan zou deze stille uittocht
van het legioen ongetwijfeld in- i
druk maken op de fantasie der
I argelooze toeschouwers, die zich
misschien afvroegen, wat deze
menschen hier, ergens in Fries-
i land, eigenlijk kwamen doen. En i
voort ging de kilometerslange
I tocht naar Sneek
Over Sloten ging het steeds met i
den wind in den rug via Balk soeneh en parken de vorst zullen door-
I naar Stavoren over het Sloter-
meer, de Flüesen en de Morra,
door het wijde Friesche land-
i Velen bleken niet te zijn opge-
komen en op het laatste oogen-
blik waren er ..„j.
i bijgekomen, zoodat eerst in de
avonduren bekend zal kunnen
zijn, hoeveel deelnemers er pre- I
des in den wedstrijd en in den J -
verplaatst zich een weinig naar het Oosten,
tocht zijn uitgekomen. xrav» Tücz'ovre»
I In het nachtelijk donker spoed- i
den enkele duizenden (de wed-
strijdrijders voorop) zich te voet
i naar de Schenkenschans, waar de
ijzers snel werden ondergebon-
I den. Stuk voor stuk verdwenen t
zij in de richting Sneek. De mees-
ten hadden een lantaarn op de ----
i--ij -Jan Mayen door worden arctische lucht-
I massa’s in Zuidelijke richting getranspor-
I teerd. Bij de Azoren is de luchtdruk vrij
veel gedaald;
Barometer alhier v.m. 8 uur 761 m.m.,
12 u. 761 m.m.; thermometer resp.
- hedenmiddag 12 uur C
niet over-
de enorme
I Barometerstand van hedenmiddag 12 uur
Het dunne pijltje geeft den stand
i
I
i
i
i
i
I
I
i
i
I
i
i
i
i
i
I
i
i
i
i
i
I
de i
j Friesche Elfstedentocht doorge-
gaan. En in Leeuwarden werd
i het vanmorgen om 5 uur een fan- i
tastische uittocht. In de Harmo-
nie vertrokken de wedstrijd- I
rijders, in het Beursgebouw de- _6 gr en .2J gr Ceisius.
genen, die aan den tocht deel- Barometer na hedenr
J. J
derde groep, de z.g. „nakomers"
Hoeveel rijders?, zou men vragen.
tz.i-wina: Kracnrig rot matig, z,uiaoosteiij«
>u«.vo<.c l tot Oostelijk; 'snachts strenge tot matige,
cv/ao. overdag matige tot lichte vorst;
nog liejheooers uir ineht* cfAPn npi
kunnen J