BAAGSCHE COUBANT VAN DINSDAG 3» JANUARI 1940 der duizenden om een De groote dag Vanmorgen om 5 uur startten paar duizend rijders i Het legioen I I I I I i I I I I I I I I I I I I I I I I I van Sneeuw dreigde een deel traject te bederven Prins Bernhard toont STADSNIEUWS L I A I 1 Weerkundige Waarnemingen DERDE BLAD, PAGINA 1. -V Zwarte silhouetten tegen de blanke sneeuw Verandering van den stand. z* TWIJFEL OVER AL OF NIET DOORGAAN EINDELIJK GEWEKEN De start in volledige duisternis HELER VAN GESTOLEN RIJWIEL- ONDERDEELEN GEKNIPT ONZE PLANTSOENEN EN DE VORST 5 V De winnaar van den Elfstedentocht van 1929, Kas Leembrug, kwam zich gisteravond ook nog als deelnemer aan dezen tocht melden. J SCHADE ZAL MEEVALLEN, MEENT DE HEER DOORENBOS. J MAAR DE VOGELS EN VISSCHEN HEBBEN HET HARD TAB Friesche hoofdstad stond gisteravond in het middelpunt van de |_y belangstelling der Nederlandsche sportwereld Een paarduizend deelnemers kwam zijn opwachting maken bij het Centraal Bestuur van de Friesche Elfstedentocht-verpeniging voor het verkrijgen van de laatste inlichtingen omtrent start, controleposten, ijsconditie, finish en alles, wat zoo bij de voorbereiding van den 200 km-tocht op de schaats behoort. Het Beursgebouw was versierd met de nationale en Friesche vlaggen. Tientallen helpers van mr. Hepkema c.s. stonden klaar om de deel nemers te ontvangen en hun als voorlichting te dienen. Van acht uur des avonds tot één uur in den nacht kwamen zij opdagen. Dank zij de uit stekende organisatie verliep alles vlot en geen moment kregen wij den indruk, dat het met de werkzaamheden stokte. Leeuwarden was gisteravond inderdaad het verzamelpunt van sportief Nederland. Adema neemt den kop DE WEDSTRIJDRIJDERS Groote voorraad in beslag genomen Oosten wind, in hoog tempo gereden ?'«<««««««««««««««««««««««««<i'- Het veld valt uiteen. J O* weerkundige Waarnemingen aan van gisteren De Elfstedentocht dan eindelijk v.m. stationnair. namen en in de Klanderij een Weer alarmeerende berichten. avonduren bekend zal hoogedrukgebied Scandinavische Het massa’s in Zuidelijke richting getranspor- overigens blijft de de- Het vroor gisteravond 10 graden. hedenmiddag ons Hoe verwacht u, dat onze plant- Zeer hoog tempo. (Van een specialen verslaggever.) Stavoren, keerpunt Noorden! naar Optimistische stemming. Wie er o.m. deelnemen. Jongert. Westra. een even belangrijke rol. de (Zie verder Laatste Berichten.) Voortreffelijke organisatie. We moeten zeggen, dat de vrees, dat het groote aantal deelnemers het juiste aantal was op dit vroege uur nog niet be- In drie uur hadden de leiders bijna acht en zestig kilometer afgelegd, in een zeer snel tempo dus. Maar bewondering be hoefde dit niet te wekken, want de ste vige bries hadden de rijders vrijwel voort durend in den rug gehad. Zoo kon het tempo hoog worden opgevoerd, en van den massalen uittocht in de nachtelijke uren te Leeuwarden was hier in Stavoren niets meer te bespeuren. Zóóver lag het veld van honderden rijders reeds uiteen. Het laatste en zwaarste gedeelte. in was Zonsopgang: 31 Jan. 7.46 u. Zonsondergang: 31 Jan. 4.42 u. Lantarens aan: 31 Jan. tot 7.15 tu v.m.; 31 Jan. 5.12 u. nam. Hoogwater te Scheveningen. nam. 7.10 u. Morgen géén schietoefeningen op het strand. Verwachting tot den avond van 31 Janj Wind: krachtig tot matig, Zuidoostelijk V V s V V V V A A ft A ft A ft i I Vandaag is Niet alleen zagen wij alle winnaars van de vorige tochten, die zich natuurlijk ook voor den vijfden tocht hadden aangemeld, maar ook bekende vertegenwoordigers van andere takken van sport, zooals den oud- athleet Jan Zeegers en den voetballer Pienter. Wij ontdekten ook het glunder.ge gezicht van den trainer van het Neder- landsch elftal, Bob Glendenning, die te zamen met den sëcretaris van de Techni sche Commissie, den heer Boeljon, den tocht per auto zou volgen, om het oud- lid van de T.C., den heer D. D. Huizinga Bruins, die alle elfstedentochten medege maakt heeft, te verzorgen. Voorts honder den soldaten, tal van matrozen en een detachement der Haagsche politie, sterk 5 man, onder leiding van inspecteur F J. Klijzing. En al die deelnemers waren optimistisch gestemd grappen en grollen werden over al gehoord. Zoo mopperde een militair een van de zeer velenof er nu geen mogelijkheid bestond, om vóór donker te Leeuwarden terug te zijn. En prompt luid- de het antwoord van zijn vrienden ,.Dat kan best hoor, als je maar hard genoeg rijdt”. kend, maar het waren er zeker enkele duizenden den organisatoren boven ’t hoofd zou groeien, ongegrond is geweest Mr. Hepkema de „meester”, zooals men in het Noorden den voorzitter der vereeni- ging aanduidt had met zijn staf voor een regeling zorg gedragen, welke in alle opzichten af was en geen enkele critiek wettigt. Het liep alles op rolletjes. A. Doorenbos. De schade zal meevallen, naar ik denk, al valt er op het oogenblik nog geen zekere conclusie te trekken uit Bijna nog een kink in den kabel! O» Naar Stavoren. Van Sloten het was inmiddels dag geworden ging het via Balk naar Sta voren over de meren: een stukje Fluessen- meer en de Morra. En nog steeds profi teerden de rijders van rugwind, zoodat het hooge tempo gehandhaafd kon blijven. Precies om 8 uur werd Stavoren (67.8 k.m.) door de eersten bereikt. Het was een groepje van 4 man, bestaande uit: L. Geveke, A. Adema, D. v. d. Duin en S. Westra. Twee minuten later kwamen C. Jongert en P. Keizermet 3 minuten achterstand H. Vriesema, S. Dijkstra en C. Hoving; op 6 minuten F. v. d. Heide. Fel en guur woei de Noord-Oostenwind door het oude stadje Stavoren. Blinkend wit lag de sneeuw over de verlaten vel den. Kil w_ren ook de straten en weg- getjes van de oude Zuiderzeestad. De belangstelling voor den Elfsteden tocht was hier niet zoo groot, als men verwacht mocht hebben voor een feest, waarover geheel Friesland reeds weken lang sprak en niet uitgepraat raakte. De menschen bleven in de huizen en slechts weinigen heel erg enthousiaste liefhebbers waagden zich op straat, om bij café Cupe- rus nog iets te zien van het passeeren der rijders. winterhard te zijn. Het zwaarste leed ic, wat de bolgewassen, planten en heesters betreft, inmiddels reeds ge leden, want de sneeuwlaag werkt be schermend. Minder gerust ben ik op de tien duizenden bloembollen, welke wel iswaar geruimen tijd vóór de vorst in viel, in den grond zaten en goed af gedekt zijn, maar het is twijfelachtig, of de bollen al wortels hadden, toen de kou kwam en dan krijgen ze ’t moeilijk. Ook de gaspeldoorns in het duin, die den knauw der vorst in 1938 goed te boven kwamen en weer weelderig uit liepen, zullen met dit v^rsche loof den, nieuwen aanval waarschijnlijk niet te boven komen. Van beteekenis voor het geheele beeld is voorts, dat de heftige, ijzige winden» welke verleden jaar zooveel schade aan richtten, nu niet in die mate voor-- kwamen, terwijl de bodem nog sneeuw loos was. Ik ben niet pessimistisch omtrent den aanblik onzer plantsoenen en parken ini* het komende voorjaar en den zomer. Meer zorg dan de planten en heesters baren de watervogels. Daar is een be langrijk verlies geleden en slechts door» flink bijvoeren en overal, waar dit mo gelijk is, bijten te hakken, is het gevaar» te vermijden, dat de decimeering voort gaat. Inzonderheid de vogels, die op wild o® visch zijn aangewezen, maken een zeer moeilijken tijd door en voor de visch-* eters zal het bestaan hachelijk blijven* ook nadat de vorst geweken is. Want de visch sterft in massa in het bedorven water onder het ijs. Ook hier kunnen alleen bijten helpen en die hulp is meestal voldoende om de sterfte ta weren. Het vroor gisteravond tien graden, zoo dat er ditmaal gelukkig geen sprake van uitstel was. Eindelijk zou de tocht dus doorgaan. Maar wat een werk er niet aan vooraf is gegaan! Laat in den avond kwa men van de verschillende burgemeesters der steden en dorpen, die aan de route van den Elfstedentocht gelegen zijn, tele grammen binnen omtrent de genomen maatregelen, die voor een goed verloop noodig waren. Men meldde, dat de orga nisatie in orde was, dat er op sommige plaatsen lantaarns zouden branden, om den deelnemers den weg te wijzen; op an dere stukken zouden borden staan, om aan te wijzen, dat daar gevaarlijke plekken lagen. Zoo zat deze reuze-organisatie in elkaar! Bijna was er toch nog een kink in den kabel gekomen, want gistermorgen was de hemel volkomen dichtgetrokken en uit dat grauwe wolkendek viel weer sneeuw. Sneeuw, die juist met zooveel moeite en zorg van het ruim 200 k.m. lange par cours was verwijderd. Was het wonder, dat de heeren van het Centraal Bestuur allesbehalve opgewekt keken; zou de enerveerende arbeid der laatste dagen weer vergeefsch zijn geweest? Gelukkig, de sneeuwval hield spoedig op en het doorbrekende zonnetje tooverde niet al leen een nieuwen glans op het Friesche steden- en dorpenschoon, maar ook over het gelaat van die duizenden, die met zoo veel verlangen naar den groeten dag had den uitgezien. Zorg voor onderdak. Het heeft heel wat moeite gekost allen onder dak te brengen, doch met hulp van de V.V.V. is dat tenslotte allemaal gelukt. In de hotels werd gewoekerd met de ruim te en tal van particulieren kregen vrijwil lige inkwartiering. Lang niet allen had den het, zooals zij gewend zijn, maar de sportieve sfeer deed alle bezwaren in het niet verzinken. De stemming leed er bij niemand onderallen bleven opgewekt en kropen tijdig onder de wol, want om half vier zou het al reveille zijn en er stond een zware dag te wachten. LEICA EN KLEURENFOTOGRAFIE. De lezingen van den heer Walthefl Benser over Leica en de Leicafabriek. met projecties van kleurenfotografieën in de zaal Excelsior, Zeestraat 59, al hier, zijn zulk een succes geworden, dat thans besloten is op Woensdag avond 7 Februari, opnieuw in Excel* sior, een vierde lezing te geven. De eerste melding. Reeds om 6.05 uur meldde zich hier de eerste rijder. Het was S. Dijkstra, uit Cornjum, die direct werd gevolgd door C. Jongert uit Alkmaar, een van de groote figuren uit den tocht van 1929. Daarna kwamen achtereenvolgens J. v. d. Bij uit Anna Paulowna, S. Westra uit Warmenhui zen, W. Swierstra uit Mantgum A. Ade ma uit Franeker; G. Postma uit Leeuwar den; S. Schut, uit Alkmaar; C. Hoving uit Oostewolde; F. v. d. Heide uit Leeuwarden; H. Vriesema uit Groningen; P. Keizer uit de Lier, enz. Via Ijlst naar Sloten. Via Ijlst ging het toen naar Sloten (to taal 41.8 k.m.), welk traject al evenmin groote moeilijkheden opleverde. De con trole was hier gevestigd in de Stadsher berg en daar het veld intusschen al veel meer uiteenlag, was de bezetting van de zen post al heel wat minder dan in Sneek. Om 1 minuut na 7 kwam D. v. d. Duin uit Warga als eerste aan, gevolgd door F. v. d. Heide, P. Keizer, S. Westra, C. Jon- gers, S. Dijkstra, J. v. d. Bij, L. Geveke uit Leeuwarden, A. Adema, H. Vrieseman, enz. Uit Franeker werd telefonisch gemeld Op het traject van Stavoren via Hinde- loopen en Workum naar Bolsward, totaal 33 k.m., onderging de stand nogal eenige verandering. Te Bolsward hadden alleen Westra en Adema zich van het 4-tal aan den kop weten te handhaven, terwijl Jongert zich bij hen had gevoegd. Van der Duim was enkele minuten terugge vallen, evenals Keizer, terwijl de achter stand van Geveke zelfs ongeveer 10 mi nuten bedroeg. De depressie over de Golf van Biscaye dringt verder naar onze omgeving door en doet de luchtdruk hier vrij veel dalen. Dientengevolge nam het luchtdrukverval toe en wakkerde de Oostenwind aan. Daarbij was de ochtendtemperatuur on geveer 6 graden onder het vriespunt. Aan de Noordzijde van genoemd hooge- I drukgebied trekken over de Noordelijke I IJszee voortdurend storingen in Noord oostelijke richting. Tusschen Groenland en Van Bolsward werd via Harlingen naar Franeker gereden (ruim 30 k.m.) en tot groote vreugde van het Fra- neker-publiek kwam hun stadgenoot Adema zich als eerste aan de con- tróle melden. Onze speciale verslaggever telefoneerde ons hedenmorgen uit Stavoren: Het was vroeg dag, vandaag! Tus schen 3 en half 4 liep in Leeuwarden, in hotels en tal van particuliere hui- een, de wekker af, want de groote dag van den Elfstedentocht was aan gebroken. De wekenlange twijfel over het al of niet doorgaan van dezen ijs-Marathon was eindelijk geweken. De deelnemers aan dezen monster-rit troffen hun laatste voorbereidingen: de «chaatsen nazien, de kleeding opvullen griet papier ter bescherming tegen de •koude het gelaat invetten met 'vaseline In Franeker begon het zwaarste ge deelte van den tocht door de Bildt- dorpen naar Dokkum, een 44,8 k.m. lang traject, pal tegen den scherpen Noord- Oostenwind in en bovendien op zeer slecht ijs. En algemeen luidde het oordeel van de deskundigen, dat op dit gedeelte de beslissing wel zou vallen. De totaal af te leggen afstand bedraagt 199,4 k.m. Zoowel op het perron als voor het stationsgebouw hadden vele belangstellenden zich verzameld. om den Prins hartelijk toe te t I juichen. J BEGRAFENIS H. H. H. KERSTEL. Hedenmorgen is het stoffelijke over schot van den agent van politie, H. H. H. Kerstel, op de R. K. begraaf plaats St. Barbara aan de Binckhorst- laan met korpseer ter aarde besteld. We zullen ons verder bepalen tot de wedstrijdrijders, omdat dit tenslotte de categorie is, wier prestatie het meest spreekt, al moet men evenzeer bewonde ring hebben voor de toeristen, die niet minder blijk van doorzettingsvermogen geven en niet minder hebben te ontberen. Deze factoren spelffn in beide categorieën Van een bewoonster te Voorburg waren binnen een zeker tijdsverloop twee fietsen gestolen. Onlangs las zij een advertentie in een der bladen, waarin door een bewoner van de En gelenburgstraat te dezer stede een heeren- en damesrijwiel te koop werden aangeboden. De bewoonster van Voor burg vervoegde zich aan het bewuste adres. De man was niet thuis, doch zijn vrouw toonde haar de bewuste fietsen. De dame ontdekte op de damesfiets het zadel van een der ge stolen rijwielen. Zij liet zulks niet blijken en deelde de vrouw des huizes mede nog eens terug te komen. Inder daad kwam zij haar belofte na, doch verscheen in gezelschap van een re chercheur van politie, die zij van haar ontdekking op de hoogte had gesteld. De beide rijwielen werden in beslag genomen. Het was aan de politie bekend, dat de man een moffelinrichting exploi teerde aan de Kokstraat, zoodat zij be sloot ook hier eens een kijkje te gaan nemen. Hier werden aangetroffen drie fietsen, 14 frames’en diverse onder deden als wielen, vorken enz. Ook in dezen voorraad herkende de bewoon ster van Voorburg eenige eigendom men. Opmerkelijk was, dat de num mers uit de frames geveild waren. De exploitant van de moffelinrich ting, de 36-jarige J. v. d. H., is aan gehouden. Tegen hem is proces-verbaal opgemaakt wegens heling. Van de aan wezige onderdeden, welke in beslag werden genomen, zijn er ook door an dere benadeelden ettelijke als hun eigendom herkend. belangstelling in Bols- ward, Harlingen en Franeker was veel J grooter dan in Sneek en Stavoren het ge- 4 val was geweest. Franeker werd na ruim zeven uur bereikt, wel een bewijs, dat de tocht, ondanks den sterken tegenwind, op het laatste gedeelte zeer snel was ge weest. Tot Stavoren werd, dank zij den feilen Noord- En toen naar de startlokalen! De wed strijdrijders kwamen bijeen in de Har monie; een groep toeristen in het Beurs gebouw, een tweede groep toeristen de Zoogenaamde „nakomers” in de Klan- tierij. Om 5 uur, in volledige duisternis dus nog, werden de wedstrijdrijders los gelaten, maar zij konden niet aan stonds de smalle ijzers aanbinden. Eerst hadden zij nog een kwartiertje te loopen naar de Zwette bij de Schenkenschans. Het ligt voor de hand, dat reeds velen op dit traject trachtten een voorsprong te verKrij- gen, om op die manier bij het ver gen op het ijs uit het gedrang te ge raken en dan te profiteeren van de smalte der baan en van den rugwind. Het werd een gehol en gedraaf van- je-welste: „Of er een koestal werd opengezet!”, meende een Leeuwarder. Bij de Schenkenschans was voor eenige verlichting zorg gedragen, maar zaklan taarns deden eveneens opgeld en snug gere lieden maakten meteen van dit ar tikel een handeltje, dat goed liep. De publieke belangstelling was in dit vroege morgenuur niet groot. De kou zal daaraan wel debet geweest zijn, want in den feilen, guren Noord-Oosten was het .geen pretje, om toe te kijken, hoe de rij ders snel de schaatsen onderbonden. Eenige minuten na de wedstrijdrijders Werd de le groep toeristen op dezelfde wijze gestart en weer enkele minuten later de 2e groep Hier werd natuurlijk minder spoed betracht, omdat tijd bij de toeristen niet de voornaamste rol speelt. Maar later op den dag kwamen weer alarmeerende berichten, ditmaal uit het merengebied bij Ylst en Sloten. Daar was in den middag een harde wind .opgesto ken en deze was oorzaak, dat de goed- geveegde banen opnieuw met sneeuw werden ondergestoven. De burgemeester van Ylst stelde zich ijlings in verbinding met het Centraal Bestuur en verzocht, de route alsnog om te leggen, zoodat het merengebied eerst in de middaguren zou worden bezocht. Een dergelijke wijziging was echter niet meer mogelijk en daarom werd opdracht gegeven, met man en macht aan het vegen te beginnen en zoo noodig den gehéelen nacht door te wer ken om de baan schoon te hebben als de rijders zouden kernen. De tocht heeft dit jaar wel heel wat voeten in de aarde! 1 ge deeltelijk bewolkte lucht; geen neerslag van beteekenis. Het aantal militairen, hetwelk aan den tocht deelneemt, is bijzonder groot. Offi cieren, onder-officieren en soldaten, be wegen zich in grooten getale tusschen de andere deelnemers, onder wie men ver schillende vooraanstaande sportfiguren ontdekt. Aan den tocht zullen o.a. deel nemen, de winnaar van 1929, Karst Leem burg, te Leeuwarden (die een tijdens dien tocht afgevroren teen nog steeds op sterk water als trophee bewaart), de winnaar van 1912 en 1919 C. C. J. de Koning, te Princenhage, de nationale ski-kampioen Jan Boon, de bekende hardlooper Jan Zeegers, de wielrenner Frans Slaats, te Waalwijk en vele anderen. Algemeen verwachtte men, dat de tocht, gezien den toestand van het ijs, dat door dooi en sneeuw in kwaliteit aanzienlijk verminderd is, zwaar zou zijn. Den bur gemeesters dér onderscheidene gemeenten was verzocht, maatregelen te nemen, wel- ke een zoo veilig mogelijk verloop van J den tocht waarborgden. Voorts heeft men den deelnemers ver- zocht, de uiterste voorzichtigheid te be- trachten en dienaangaande nam het een- traal bestuur in zijn geheel en individueel geen enkele 'aansprakelijkheid op zich. r „HET TEEKEN DES KRUISES*. Bij de opvoeringen van „Het Teeken des Kruises”, welke Vrijdag 2 Febr. a.s. in Scala aanvangen, zal als gaste optreden de Poolsche danseres Irend Getrey, die nog onlangs de hooga eer genoot, op te treden voor Z.M. der® Koning van België. Zij zal dansen uitvoeren in het Paleis» van Nero en op het feest van Marcu» Superbus. Hoe populair de Elfstedentocht is, blijkt uit het feit, dat het personeel van ver schillende groote bankinstellingen zich, geleid door sportieve overwegingen, be reid verklaarde, zijn nachtrust van Maan dag op Dinsdag op te offeren, teneinde aan de verzorging van de zeer omvang rijke administratie te kunnen medewer ken. belangstelling Vanmorgen is Z.K.H. Prins Bernhard omstreeks half twaalf met den trein te Leeuwarden aan- j gekomen ter gelegenheid van den Frieschen elfstedentocht. Voor dit bezoek was een speciale diesel- J trein ingelegd. Ter verwelkoming van Z.K.H. waren de commissaris van de Koningin in de provincie Fries- land, mr. P. A. V. baron van Harinxma thoe Slooten, ,en de 9 waarnemend commissaris van Politie, de heer D. J. Schilderman, salie "vonden wij aan die eerste controle te aanwezig. Sneek. Honderden waren vroeg uit de veeren gekomen, dit in tegenstelling met - de Leeuwarders, om de rijders te zien passeeren. En in den donkeren Januari nacht was het in het oude stadje een drukte van belang. De rijders moesten hun kaart laten afstempelen in een groote garage, waar dertig dames en heeren aan lange tafels waren gezeten. Stroo was op den vloer gelegd ter bescherming van de ijzers. Ik houd bij deze meening rekening met het feit, dat de vorst van den i vorigen winter de zwakke exemplaren Wat toen de lage temperaturen doorstond, blijkt echt Aanstonds na den start in het duister lag het veld al langgerekt uiteen. De deel- - nemers gingen eerst op weg naar Sneek, waar op een afstand van 23.9 k.m. de eerste controle was gevestigd. Al was het ijs niet overal in de beste conditie, toch 4 werden niet veel moeilijkheden ondervon- den en dank zij den rugwind kon met groote snelheid worden gereden. Een staaltje van voortreffelijke organi- Op dit moeilijke traject met veel slecht ijs en hier en daar guren, har den tegen wind, was de kopgroep gegroeid tot 5 man, want bij Adema, die om 12.03 uur binnen kwam, be vonden zich v. d. Duim, Keizer, Jon gert en Westra voor dezen werd eenzelfde tijd genoteerd. Eerst een kwartier later volgden Dijkstra en v. d. Bij. Nog 5 minuten later de Vries en Geveke. Met een achterstand van 26 minuten passeerde Algra uit Franeker. vergezeld van M. Stienstra uit Leeu warden en Sietse Koen uit Boven- knijpe. De bekende athleet Jan Zeegers kwam als nummer 36 door, met een achter stand van 1 uur en 5 minuten. De publieke komen, vroegen wij den directeur der Gemeente Plantsoenen, den heer S. G. Friesche land- t->-i schap, dat dik onder de sneeuw i lag en waar alleen het bruine J riet een aanduiding vormde, waar J de meren gelegen waren en waar i Onze waarnemingen. het land. En zoo bereikten de rij- 1-J i ders in zeer hoog tempo het be- langrijke keerpunt Stavoren, want hier moesten zij naar het heeft vernietigd. i Noorden! t Daar, in Stavoren, begonnen de moeilijkheden pas! Nu moest via Workum en Hindeloopen naar i Bolsward tegen den scherpen i wind worden opgetomd en. het ijs in deze omgeving was i bovendien niet zoo fraai! i borst gespeld, want bijlichten voor wakken en scheuren was wel noodig. Zoo snelde het le- gioen der duizenden op de smalle pressie-activiteit op den Oceaan gering. 7. n n c n r» tr o n <y .Tart 7 4A 11 ijzers over het vjs met een tocht i van tweehonderd k.m. voor den i boeg, zwarte silhouetten tegen de blanke sneeuw, terwijl de twiru- of1 t g ”e. i kelende lichtjes der zaklantaarns i het geheel iets fantastisch en I spookachtigs gaven. I J Mocht men nog niet over- tuigd zijn van de enorme i prestatie, welke het volbrengen i van een dergelijken tocht betee- kent, dan zou deze stille uittocht van het legioen ongetwijfeld in- i druk maken op de fantasie der I argelooze toeschouwers, die zich misschien afvroegen, wat deze menschen hier, ergens in Fries- i land, eigenlijk kwamen doen. En i voort ging de kilometerslange I tocht naar Sneek Over Sloten ging het steeds met i den wind in den rug via Balk soeneh en parken de vorst zullen door- I naar Stavoren over het Sloter- meer, de Flüesen en de Morra, door het wijde Friesche land- i Velen bleken niet te zijn opge- komen en op het laatste oogen- blik waren er ..„j. i bijgekomen, zoodat eerst in de avonduren bekend zal kunnen zijn, hoeveel deelnemers er pre- I des in den wedstrijd en in den J - verplaatst zich een weinig naar het Oosten, tocht zijn uitgekomen. xrav» Tücz'ovre» I In het nachtelijk donker spoed- i den enkele duizenden (de wed- strijdrijders voorop) zich te voet i naar de Schenkenschans, waar de ijzers snel werden ondergebon- I den. Stuk voor stuk verdwenen t zij in de richting Sneek. De mees- ten hadden een lantaarn op de ---- i--ij -Jan Mayen door worden arctische lucht- I massa’s in Zuidelijke richting getranspor- I teerd. Bij de Azoren is de luchtdruk vrij veel gedaald; Barometer alhier v.m. 8 uur 761 m.m., 12 u. 761 m.m.; thermometer resp. - hedenmiddag 12 uur C niet over- de enorme I Barometerstand van hedenmiddag 12 uur Het dunne pijltje geeft den stand i I i i i i I I i i I i i i i i I i i i i i I de i j Friesche Elfstedentocht doorge- gaan. En in Leeuwarden werd i het vanmorgen om 5 uur een fan- i tastische uittocht. In de Harmo- nie vertrokken de wedstrijd- I rijders, in het Beursgebouw de- _6 gr en .2J gr Ceisius. genen, die aan den tocht deel- Barometer na hedenr J. J derde groep, de z.g. „nakomers" Hoeveel rijders?, zou men vragen. tz.i-wina: Kracnrig rot matig, z,uiaoosteiij« >u«.vo<.c l tot Oostelijk; 'snachts strenge tot matige, cv/ao. overdag matige tot lichte vorst; nog liejheooers uir ineht* cfAPn npi kunnen J

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9