Het Prinses Beatrix Fonds bestaat twee jaar Sneeuw en ijs veroorzaken groote moeilijkheden Steun voor het Nederlandsche kind STADSNIEUWS TTAAGSCITE COURANT VAN WOENSDAG 31 JANUARI 1940. TWEEDE BLAD, PAGINA 3. Het verkeer ondervindt ernstige stagnatie Tramwagens ingesneeuwd TYPE, KARAKTER EN TEMPERAMENT Een mooi werk, dat voortgezet en uitgebreid moet worden JOODSCHE VROUWENRAAD is Lezing van prof. dr. C. A. Mennicke Voor zieke kinderen. Treinen komen te laat binnen Ijsdam in de Waal wordt opgeblazen twee-, drie- en Beatrix Fonds is: 's-Gravcnhage 75000. Westlandschestraat 30. De Noordhollandsche tram staakt haar diensten Onderlinge verbinding op Ameland uitgesloten Maastricht. Door regenval zeer gladde wegen. Groningen. Toestand der wegen normaal zullen moeten de Drente Autobusdiensten ondervinden groote moeilijkheden. Hoewel men toch pogin gen onderneemt de vastgestelde routes te volbrengen, moet er rekening mede gehouden worden, dat men op de vol gende trajecten onderweg blijft steken. Dat zijn de baanvakken: Zuidlaren HoogeveenCoevorden, via de Krim de een derbed, een tijdelijke hulp in de huis houding of zelfs een verpleging in een couveuse betroffen. Als de studie om financieele redenen niet voltooid had kunnen worden. LICHTHOEVE-AVOND IN „EXCELSIOR” half van de t Oude man door koude bevangen en overleden De N.Z.H. tram heeft In den loop van den ochtend alle diensten moe ten staken, aangezien ook de tram banen grootendeels zijn onderge sneeuwd. Vier tramwagens zijn on derweg blijven steken, n.l. twee in Broek in Waterland en twee tus- schen Monnikendam en Edam. De rails worden op sommige plaatsen over een afstand van verscheidene kilometers onder een dikke sneeuw laag bedolven. Het ijs in kanalen en rivieren In de Waddenzee bij Harlingen is de toestand van het ijs, bij gisteren verge leken, nog iets verergerd. De zeilvaart is er geheel gesloten, zwakkere stoöm- en motorschepen hebben moeite er door heen te komen. Verder is in het Noor den des lands alles onveranderd, even als in het centrum. Wat Zuid-Holland aangaat, ondervinden voor Vlaardingen op den Rotterdamschen Waterweg stoom- en motorschepen van gering ver mogen hinder. De Beneden-Merwede bij Dordrecht is iets beter bevaarbaar. Het wisselt daar echter door getijde en windrichting. In de Oosterschelde bij Wemeldinge komt men alleen door het ijs met krachtige stoom- en motorsche pen. Beneden Vuren is de Waal voor om streeks een derde met drijfijs bedekt. Arnhem. Op de Boven- en Nieuwe Merwede was iets minder drijfijs, het water wordt er opengehouden. Op de Kil kan weer ge varen worden, maar alleen met speciaal voor de vaart door ijs gebouwde sche pen. Het breken van het ingedreven ijs wordt voortgezet. De Noord is open. Voor het overige is in het land geen verandering in den toestand gekomen. is er een ■verschil te constateeren wat betreft het temperamentsbegrip. Zijn opvatting baseert zich op stofwisseling en klier-werkzaamheid. Mevr v Andel Ripke spreekt a) van overwegend geestelijk actief type of gevoelig type; b) van overwegend lichamelijk actief of bewegelijk type en c) van matigactief of flegmatiek type. De moeilijkheid vormen dus de men- schelijke structuur-gebieden die ty pologische beteekenis kunnen hebben. Welke menschelijke structuur-gebieden kunnen nu aanwezig zijn? Aan den eenen kant het temperament; in de tweede plaats wat Kretschmar noemt de „seelische Apparate” of te wel het wereldbeschouwingstype. In de derde plaats kan men spreken van het wer- kingstype. Tenslotte moet men nog een vierde gebied erbij nemen om tot vol ledige typeering te komen, n.l. de be gaafdheid. Om het karakter te leeren kennen, moeten wij rekening houden met alle vier gebieden. Spr. werkte hierop de typeering verder uit. Onder de niet zeer talrijke aanwezi gen bevond zich de wethouder van On derwijs, prof. dr. C. C. van der Bilt Zeeland. De wegen zijn uiterst moeilijk te be rijden door de opgehoopte sneeuw. Tot opruimingsmaatregelen kan eerst worden overgegaan als de wind gaat - liggen of draait. Thans zou het onbegon nen werk zijn de sneeuw te verwijde- ren, aangezien in korten tijd alles op nieuw onder het witte poeder zou schuil gaan. De vastgeraakte tramwagens zit ten zoo dik onder den sneeuw, dat zij zullen moeten worden uitgegraven. Het is bijna onmogelijk, het verkeer over de straatwegen gaande te houden. Een enkele dienst is vanochtend met een autobus onderhouden, doch ook deze poging heeft men moeten opgeven. De Noordhollandsche dorpen zijn derhalve geheel van de buitenwereld afgesloten. De wegen tusschen Schellingwoude en Ransdorp, tusschen Schellingwoude en Durgerdam, en tusschen Nieuwendam en Zunderdam, alsmede de Leeuwarder- weg zijn voor het verkeer totaal onbe gaanbaar. Gisteren had men met behulp van vrijwilligers deze wegen betrekke lijk begaanbaar gemaakt. Doch van nacht is alles weer ondergestoven. De autobusdienst van de N.A.C.O., van Amsterdam naar Purmerend, kon echter normaal in stand gehouden wor den. Meer nog dan bij geboorten, heeft het Prinses Beatrix-fonds zijn mede werking kunnen schenken aan jeug dige patiënten, die aan het einde van een geneeskundige behandeling, hetzij wegens tuberculose, hetzij om andere redenen, nog een verpleging in een zee-hospitium of in het gesticht Zonne straal behoefden, waardoor op medi- schen grond algeheel herstel te ver wachten was. De ouders waren in zulke gevallen onmachtig en de samenwerkende ver- eenigingen misten een eindbedrag, het welk dan dezerzijds kon worden ver strekt Want, voor zoover de uitkomsten konden worden nagegaan, zijn hier in derdaad resultaten verkregen en is het verlangen om „gelukkig te maken” tot zijn recht gekomen. De felle Oostelijke wind, die reeds een paar dagen woedt, is oorzaak, dat de verbinding tusschen de dorpen op Ameland onderling verbroken is. Samengestoven sneeuwhoopen, door de lage temperatuur in ijsheuvels herscha pen, zijn oorzaak van dezen toestand. Sneeuwruimers kunnen niets uitrich ten. De melk kan niet naar de fabriek worden vervoerd, ofschoon de melkfa briek slechts weinige minuten van Hol- - lum verwijderd is. Route HoenderlooSchaarsbergen in gesneeuwd en onberijdbaar. De A.A.A.- bus via Hoenderlo naar Arnhem rijdt van Apeldoorn naar Hoenderloo, hier linksaf naar Woestehoeve, vandaar wordt de hoofdweg gevolgd tot den Koningsweg, verder via Schaarsbergen naar Arnhem, Hoofdweg Arnhem Apeldoorn zeer glad bij Groenendaal In de Betuwe zijn alle binnenwegen ingesneeuwd en onbegaanbaar. Over de Veluwe over het algemeen binnen wegen glad, hoofdwegen vrij goed be rijdbaar. In Arnhem momenteel groote sneeuwval. DieverbrugDwingelo; MeppelBalk brug via de Wijk; DedemsvaartHooge veen via Zuidwolde; HoogeveenBeilen via Pesse; ZwinderenGeesOoster- hesselen; OosterhesselenErm; Rolde Grollo; EmmenTer Apel via Nieuw Weerdinge; EmmenNieuw-Amsterdam Zwartemeer; ErmNieuw Amster dam; LutteHardenberg; Dedemsvaart Balkbrug. Deze vrijwel onbegaanbare baanvak ken maken deel uit van de routes, welke voornamelijk worden onderhouden door da autobusondememingen G.A.D.O., D. A.B.O. en E.D.S. zeesche gebiedsdeelen, de behoefte zou den gevoelen om hun nationale vreug de in een „daad” te uiten. Zoo is het inderdaad geschied, dat „spontaan” vele giften, groot en klein, aan het fonds zijn toegevloeid, omdat het motief tot de vorming van hetzelve werd begrepen en de algemeene op roep weerklank vond. Tusschen de stichters werd overeen gekomen, dat de giften uit de Indiën het Prinses Juliana Noodfonds van Si- mavi zouden ten goede komen, terwijl in het moederland hulp zoude worden geboden uit hetgeen daar was bijeen gebracht. Wanneer nu van een „jubileum” wordt gesproken, geldt dit in het bij zonder de werking hier te lande en het mag niet ondienstig worden geacht thans eenige beelden uit deze arbeids sfeer naar voren te roepen. naam, welken het aan zijn eerstgeborene Amsterdam. Route AmsterdamUtrecht tusschen Duivendrecht en Abcoude onberijd baar. Route AmsterdamWeesp slecht, maar berijdbaar. Route WeespMui- den onberijdbaar. Route Amsterdam— het Gooi goed. De kleinere wegen over het IJ zijn niet te berijden. De route Amsterdamden Haag is van Amsterdam uit met voorzichtig heid te berijden. Wat het spoorwegverkeer betreft, kwamen op het Centraal Station te Amsterdam de treinen uit het Noorden en het Oosten met een ver traging varieerende van twintig mi nuten tot een half uur binnen. Het gevolg hiervan is, dat de reizigers hun aansluitingen misten en daar door aangewezen waren op latere verbindingen. Men neemt alle maatregelen om de wissels vrij te houden. Het is evenwel niet moge lijk de spoorbanen zelf schoon te maken. Hulp voor vierlingen. Zooals bij de oprichting was uiteen gezet, zoude het fonds hulp verleenen in die gezinnen, waar door geboorte, ziekte of onvolwaardigheid van „een kind” bijzondere nood was ontstaan en zulks indien door een eenmalige gift redelijkerwijs opheffing van de moei lijkheden zou kunnen worden verkre gen. De thans tweejarige jubilaris heeft in verscheidene gevallen de onver wachte uitgaven ten behoeve van geboorte van een tweeling, van drieling, ook eenmaal van een vierling mogen helpen bestrijden en dit natuur lijk ten gunste van zoodanige behoeftige ouders aan wie de van elders verleende steun niet in voldoende mate mocht baten. Al was er tevoren tijdig gespaard, toch had men niet op een zoo groote uitbreiding van uitgaven gerekend, welke uitgaven nu eens een extra kin- CARNAVAL IN „HET ZUID”. De Camavalsweek in „Het Zuid”, welke zijn hoogtepunt zal vinden in een groot Carnavalsfeest op Dinsdag a.s. waarbij iedereen gecostumeerd wordt Als het weer niet verandert, morgen maatregelen genomen worden en moeten met houweelen wegen worden vrijgemaakt. Gisterochtend zijn militairen be gonnen om met behulp van springstof fen de in de rivier de Waal nabij de gemeente Woudrichem aanwezige ys- dam te laten springen. Deze ijsdam bevindt zich langs den Zuidelijken oever der rivier nabij Woudrichem en kon niet door een ijsbreker worden ver wijderd. Er hebben reeds eenige explo sies plaats gehad, welke het ijs me ters hoog de lucht deden invliegen. De ijsbrekers op de Waal zijn tot het slot Loevestijn gevorderd. De toestand der Rijkswegen in Westelijk Noord-Brabant zeer slecht De toestand van de Rijkswegen in Westelijk Noord-Brabant is op het oogenblik bijzonder slecht. Op de drie groote Rijkswegen Breda- Tilburg, Moerdijk-Breda en Breda-Ber- gen-op-Zoom, ligt ’t ijs thans een d.m. dik op den weg. De diepe groeven, wel ke door het verkeer in de sneeuwbrei zijn getrokken, zijn thans gehard, waardoor groote gedeelten van deze hoofdwegen niet te berijden zijn. De automobilisten zien zich genoodzaakt met een vaart van niet meer dan 10 a 15 k.m. te rijden. Men ziet ook langs deze wegen veel wagens staan, met gebroken as of vee- rèn. Ook zijn er die van den weg af in de harde sneeuw van den wegberm zijn vastgeloopen. De toestand wordt dan ook eer erger dan beter, daar de wind nog voortdurend nieuwe sneeuw afkomstig van de velden op de wegen stuift, waardoor de ijsklompen steeds aangroeien. Bestuurders van kleinere wagens 'wordt dan ook aangeraden, zoolang deze toestand voortduurt, de hierboven genoemde wegen te vermij den. Sneeuwlost in de Betuwe De sterke wind, welke thans over de Betuwe waait, heeft hier veel ongerief veroorzaakt. De sneeuw, welke dik in de weilanden ligt, wordt door den wind op den snelverkeersweg Utrecht-den Bosch en den snelweg Meteren-Gorin- chem gedeponeerd. Deze wegen zjjn hierdoor onbegaan baar geworden. Het gedeelte van den Rijksweg den Bosch-Utrecht van Enspijk tot Waardenburg is afgesloten voor het verkeer. Tal van sneeuwrui mers zijn aan het werk om de sneeuw hoopen van den weg te ruimen. Het verkeer, dat anders den grooten weg berijdt, wordt thans over Deil naar Geldermalsen geloodst om via Waar denburg naar Zaltbommel te gaan. In de Voetakker te Deil reden door de hoogliggende sneeuw een paar auto’s in de sloot. Andere wagens moesten worden uitgegraven. Voor de stichting voor kinderstudie te ’s-Gravenhage sprak prof. dr. C. A. Mennicke uit Amersfoort in het Ned. Lyceum aan de Willemstraat over: type, karakter en temperament Wanneer wij spreken over tempera ment denken wij aan de wijze waarop de mensch reageert en zich uit aldus spr. Tevens doelt temperament op de gemoedsgsteldheid, karakter wijst op wilsgesteldheid. Met „type” geven wij bepaalde typen van temperament of karakter aan. Komt men tot de wetenschappelijke beschouwing dezer 3 begrippen, zoo wordt de zaak minder eenvoudig. Im mers aan type, temperament en ka rakter liggen bepaalde overgeërfde begrippen ten grondslag Aan de hand van een werk van mevr. O. v. Andel Ripke definieerde spr. de drie begrippen; tegenover Kretschmar Verkeersstremmingen Zuid-Holland. De weg den HaagBodegraven goed berijdbaar. De weg van Woerden langs de Linschoten is onberijdbaar. De weg RotterdamN ieu werker k is slecht berijdbaar. Steun werkte stimuleerend. En het mooie van dezen arbeid is,' verwacht, is gisteravond geopend met dat ook deze steun stimuleerend heeft gewerkt, immers de ruim 10.000 wel ke het Prinses Beatrix Fonds heeft kunnen besteden is door samenwerking met andere instellingen, diaconieën enz. aangegroeid tot ruim 35.000 fen met deze 35.000 is aan 223 kinderen hulp geboden. Wij staan thans bij een mijlpaal, en indien er waarlijk van een jubileum kan worden gesproken, hebben wij niet alleen met dankbaarheid terug te zien op hetgeen tot dusverre kon worden geboden en opgebouwd, maar hebben wij ons ook af te vragen hoe zullen wij in staat zijn en blijven om onzen weg op dezelfde wijze te vervolgen. Nu het gelukkig Koningskind haar derde levensjaar ingaat, is de on derstelling niet gewaagd, dat een nog grootere dankbaarheid dan in 1938 zich in steun aan ons fonds zal manifesteeren, en daarom kome ook tot u de bede niet tever geefs: helpt ons op de een of ander wijze, en schraagt onzen arbeid. Telkens weder mogen wij de mild dadigheid van het Nederlandsche volk bewonderen, zoowel voor nationale als voor internationale nooden en behoef ten. Dit jubileum spreekt u van een zui ver Nederlandsch belang en van Neder landsche hulp aan het Nederlandsche kind. Mochten dan die steunbehoevende kin deren, die wij eerlang op ons arbeids veld zullen ontmoeten, het indirect er varen, dat zeer velen in den lande in het vreugdevol jubileum hebben mede geleefd. Hoe vaak lezen wij niet, dat een overstelpende hoeveelheid brieven, tele grammen, bloemen enz. de oorzaak is geweest, dat een jubilaris zijn dank betuigingen in „druk” moest uitzenden. Niets zal ons aangenamer wezen dan >p soortgelijke wijze te kunnen reagee- ren op een overstelpenden vloed van giro-zendingen. groot of klein, om het fonds te versterken. Het giro-nummer van hot Prinses schoorsteenbrand gebluscht in perceel Het is nu juist twee jaar geleden, dat, in samenwerking met het Prinses Juliana Noodfonds van Simavi, een fonds werd gesticht, hetwelk eerst zijn ware benaming zou ontvangen zoodra het Nederlandsche Volk zoude kennis dragen van den Prinselijk Paar had toegedacht. Toen de in spanning verbeide ge beurtenis Nederland met ontzaglijke vreugde had vervuld en tot in alle deelen van het Nederlandsche impe rium was bekend gemaakt, dat het Vorstelijke kind als „Beatrix”, dit is „de gelukkig makende”, was ingeschre ven, werd de profetische rijkdom van dezen naam met te grooter dankbaar heid op de nieuwe stichting gestem peld, nu deze als het „Prinses Beatrix Fonds" mocht te voorschijn komen. Dat er immers van een „gelukkig maken” de reden zou zijn, lag reeds in de doelstelling uitgedrukt. Zij die het initiatief tot deze stich ting hadden genomen, waren over tuigd, dat zeer vele Nederlanders, zoo wel in het moederland als in de over- K.L.M.-vlucht naar Urk Vanochtend heeft Parmentier met de Fokker „C.T." weer een vlucht naar Urk en terug gemaakt. Op de heenreis werd alleen post medegenomen; van het eiland werden twee passagiers naar Schiphol vervoerd. Friesland en de afsluitdijk Het verkeer in Friesland ondervindt tengevolge van den sneeuwval groote vertraging. Vooral de tramlijnen onder vinden zeer veel hinder. Op de lijn HeerenveenDrachten bijv, wordt het verkeer door de sneeuwverstuiving ge weldig bemoeilijkt, zoodat groote stag natie ontstaat. Op de tramlijn GemmerJoure is gisteravond bij St. Nicolaasga een tram ingesneeuwd. Op de lijn JoureSneek was dit eveneens het geval. De weg LemmerHeerenveen via Oosterzee en Echten is geheel onbe gaanbaar. Hier zijn verscheidene vrachtauto’s ingesneeuwd. Op den weg LemmerKuinre is het verkeer onmo gelijk. De sneeuw ligt hier een meter hoog. De particuliere busdiensten rijden niet of met zeer veel vertraging. De A.T.O. heeft thans alle diensten over den afsluitdijk stopgezet. De Qostenwind heeft vat gekregen op de losse sneeuw en deponeert deze van het talud naar den rijweg op den af sluitdijk. Door de sneeuwhoopen is het verkeer in moeilijkheden gekomen. Autobussen en automobielen zijn in de sneeuwhoopen blijven steken. Men is bezig den weg vrij te maken. In „Excelsior” vond gisteren een feestavond plaats ten bate van de Lichthoeve. Een onderhoudend pro gramma was daartoe samengesteld, waarvan de grootste attractie vorm de de medewerking van de verpleegden der Lichthoeve. Immers hier was de ge legenheid een glimp op te vangen van den geest en sfeer in zuster Kuyk’s te huis en deze moet, afgaande op hetgeen te zien werd gegeven, goed zijn. Mej. C. C. Sprey, die hier ter stede de belangen van het tehuis verzorgt, sprak aan het begin van den avond een wel komstwoord en zegde de velen, van wie ze Louise Garnier met haar orkest „Ons Genoegen” met name noemde, die op een of andere wijze aan den avond medewerkten, dank. Later sprak zuster Kuyk, de direc trice van de Lichthoeve, wat het doel is van de inrichting De Lichthoeve neemt Kinderen, die geen of een slecht thuis hebben, op en voedt ze op tot goede burgers. Met ge voelige woorden schilderde spr. het le ven der misdeelden in het tehuis, waar liefde en blijheid heerschen. De zor gen van de Lichthoeve, hoofdzakelijk financieele, zijn groot en worden niet vergemakkelijkt door de bemoeiingen van de overheid, besloot spr. De administrateur, de heer Stoelen- ga deed vervolgens nog een beroep op de mildheid der aanwezigen. Het programma vermeldde optreden van mej. Lyda Reyer, wier fraaie zang werd begeleid door mej. Nel Arisz. Aardig waren de dansen door de be woners der Lichthoeve, welke frisch en stijlvol onder leiding van den heer v. d. Wateren werden uitgevoerd. Willem Pijper begeleidde aan de piano. Na de pauze werd de Lichthoeve- film vertoond, welke geslaagde beel den geeft van het leven van eiken dag in het tehuis. Gisteravond vond men te Wapen veld een ouden man aan den kant van den weg liggen. Het bleek de 78-jarige J. van Leersum uit Wa penveld te zijn, die door de koude was bevangen. Een ter assistentie ontboden geneesheer kon slechts den dood constateeren. Gistermiddag heeft de motorspuit van der Vennestraat een De meest sprekende hulp is wellicht verleend op onderwijsgebied. Nu eens betrof het gezinnen, waarin een onverwachte noodtoestand was in getreden, waarbij een laatste studie jaar op een middelbaar technische school, een lyceum of een vakschool ontijdig zoude zijn afgebroken, indien niet van elders hulp ware geboden; dan weer gold het een jongen, die op een opleidingsschip voor de handels vaart dan wel op een machinistencur sus, de laatste geldelijke hulp behoef de, welke een werkloos geworden va der tot diens leedwezen niet meer kon verschaffen. Zoo ook werd voor de vorming van een reeds vergevorderden radiotelegrafist en voor een aspirant van de Koninklijke Nederlandsch-Indi- sche Luchtvaartmaatschappij een laat ste bijdrage gegund. Een knaap, wiens ouders uit de ouderlijke macht waren ontzet en die aan de zorgen van de sedert opgeheven vereeniging „Onze Tuin” was toever trouwd, kon door samenwerking een cursus in de werktuigbouwkunde van het Nederlandsch technicum volgen, om zoodoende beter toegerust den tateren strijd strijd om het bestaan tegemoet te treden. Het is vanzelfsprekend, dat hier slechts enkele grepen konden worden gedaan maar uit hun aard zal u toch -vel eenigermate duidelijk zijn gewor den wat het Prinses Beatrix Fonds heeft heeft beoogd en wat het tot dus verre heeft bereikt. ISTERAVOND heeft de Ij voorzitter van het Prinses Beatrix-Fonds, mr. A. J. A. A. baron van Heemstra, voor de beide omroepzenders een rede uitgesproken over ,,het twee jarig bestaan van het Prinses Beatrix-Fonds”, waaraan wij het volgende ontleenen Hedenmorgenteomstreeki 8 uur heeft de kraanwagen van de poli- tic-brandweer op den Leyweg een vrachtauto, waarvan de bestuurder ont brak weggesleept, daar het voertuig een belemmering vormde voor het ver keer. JAARLIJKSCHE ALGEMEENE VERGADERING Gistermiddag ha<J in Hotel du Pas- sage onder presidium van mevr. K. Kann-Gerson de jaarlijksche algemee ne vergadering plaats van den Jood- schen Vrouwenraad. De presidente wees er In haar openingswoord op, dat het Nederlandsche Jodendom velen van de vervolgde Joden heeft kunnen helpen. Voordat de Nederlandsche grens, welke na November 1938, voor een beperkt aantal Duitsche vluchtelin gen, open ging, weer gesloten werd, zijn er veel emigranten hier gekomen en geholpen. Voor de Nederlandsche Joden blijven wij aldoor werken. Wij kunnen terugzien op een jaar van vruchtbaren arbeid. Wij probeeren steeds ons werk uit te breiden, om meer menschen te bereiken, zoowel aan den maatschappelijken als aan den cultureelen kant. Spr. doet een beroep op allen, meer propaganda te maken, vooral omdat het ledental achteruit is gegaan. Ons Jodendom doet niets af aan de liefde voor ons land. Wij Ne derlanders prijzen ons gelukkig onder de tradities van vrijheid en verdraag zaamheid van het Huis van Oranje in- geburgerd te zijn. Moge de band tus schen Oranje en het Jodendom steeds zoo hecht blijven. Door mevr. A. J. Mendels-Hompes werd het jaarverslag uitgebracht. Het aantal leden bedraagt thans 384 tegen 400 op 31 Dec. De overleden leden wer den herdacht. De cursussen werden over het algemeen goed bezocht.. Het kleerendepót, onder leiding van de da mes J. Haas-Smit en E. v. d. Rijn-de Heer, heeft 1200 stuks kleeren uitge reikt, 110 paar schoenen en 130 paar kousen, terwijl 100 pakketten gedragen kleeren werden afgestaan. In het alge meen comité van de „Vereeniging voor Vrijwillige Vrouwelijke Hulp” hebben zitting genomen de dames bestuursle den mevr. Bartels-Troudel en mevr A. J. Mendels-Hompes. De samenwerking met andere vereenigingen was zeer groot. Het toegejuichte verslag eindig de met de hoop uit te spreken, dat in 1940 het werk kan worden voortgezet in een gelukkiger wereld dan thans. Mevr. A. Sanders-Vromen bracht het financieel verslag uit. De inkomsten bedroegen ƒ2.265,30. Er is een batig saldo van ƒ683,80. Aan contributie werd ontvangen 1.259,57. De begroe ting voor 1940 werd geraamd op 1.780,80. De penningmeesteresse werd gedechargeerd. De dames E. Kann- Gerson, A. Sanders-Vromen, J. Haas- Smit en E. Blitz-de Jong werden als bestuursleden herkozen. In de vacante plaats werd benoemd mevr F. Cohen- Sanders. In de kascommissie werden benoemd de dames Loeb-Levenbach, Boutelje en Polak. Na de algemeene vergadering heeft mevrouw H. Belinfante-Goudeket ge spreken over „Een Joodsche verloving omstreeks 1800”. Het betrof hier brie ven welke de groote Joodsche wijsgeer Mozes Mendelssohn geschreven heeft aan zijn verloofde en de persoonlijke brieven die hij later richtte tot zijn vrouw. Spr. las verschillende brieven voor uit het boek „Een Joodsche verloving omstreeks 1800”. den intocht van Prins Carnaval. Tegen elf uur verscheen deze prins gezeten op een ezeltje, gevolgd door een ‘schare van zijn onderdanen in dwaze kleeding en hield een toespraak tot de feestelingen, waarbij hij aan allen toe stemming verleende om dwaas te doen en zelfs de verplichting oplegde, om vroolijk te zijn. De Camavalspret was begonnen. De zaal was feestelijk versierd, moeite noch kosten zijn gespaard om ’t den be- zoekers zoo aangenaam mogelijk te ma ken. Als extra attractie traden op Carol le et Ronaldo, een elegant danspaar met een Wals Fantasie, een apachendans en een mixeddans; Raymond et fils, equi- brilisten die verbluffende staaltjes van kracht te zien gaven. Het orkest van Joe Andy, met de be kende lady crooner Anny Xhofleer neemt vandaag op het Oranjebal af scheid van de bezoekers van het „Zuid" om plaats te maken voor de Hollandsche swingband van Majo Marco, die weer het beste wat op dit gebied te bereiken is hoopt te brengen. Carnaval is het thans overal. Het „Zuid” hoopt een belangrijk aandeel in de feestelijkheden te hebben. TE WATER GERAAKT. Gisteravond te omstreeks twaalf is een 27-jarige bewoner v. Meireveltstraat, die onder drankin- vloed verkeerde terecht gekomen in het water langs de Dunne Bierkade. De man kon door handreiking worden ge red door een 25-jarigen Rotterdammer. De geneeskundige dienst vervoerde hem naar het ziekenhuis aan den Zuid- wal, alwaar hij ter observatie is op genomen. In Noord-Holland zijn ernstige verkeersmoeilijkheden ontstaan. Ten Noorden van Amsterdam is een groot deel van de wegen bedekt met sneeuw, welke door den feilen Oostenwind van de weilanden op de wegen wordt ge blazen, waardoor sneeuwhoopen en barricades van soms wel een meter hoog ontstaan.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 7