Het Prinses Beatrix Fonds
bestaat twee
jaar
Sneeuw en ijs veroorzaken
groote moeilijkheden
Steun voor het Nederlandsche kind
STADSNIEUWS
TTAAGSCITE COURANT VAN WOENSDAG 31 JANUARI 1940. TWEEDE BLAD, PAGINA 3.
Het verkeer ondervindt ernstige stagnatie
Tramwagens
ingesneeuwd
TYPE, KARAKTER EN
TEMPERAMENT
Een mooi werk, dat
voortgezet en uitgebreid
moet worden
JOODSCHE VROUWENRAAD
is
Lezing van prof. dr. C. A. Mennicke
Voor zieke kinderen.
Treinen komen te laat binnen
Ijsdam in de Waal wordt opgeblazen
twee-, drie- en
Beatrix Fonds is: 's-Gravcnhage 75000.
Westlandschestraat 30.
De Noordhollandsche tram staakt
haar diensten
Onderlinge verbinding op Ameland
uitgesloten
Maastricht.
Door regenval zeer gladde wegen.
Groningen.
Toestand der wegen normaal
zullen
moeten
de
Drente
Autobusdiensten ondervinden groote
moeilijkheden. Hoewel men toch pogin
gen onderneemt de vastgestelde routes
te volbrengen, moet er rekening mede
gehouden worden, dat men op de vol
gende trajecten onderweg blijft steken.
Dat zijn de baanvakken: Zuidlaren
HoogeveenCoevorden, via de Krim
de
een
derbed, een tijdelijke hulp in de huis
houding of zelfs een verpleging in een
couveuse betroffen.
Als de studie om financieele
redenen niet voltooid had
kunnen worden.
LICHTHOEVE-AVOND IN
„EXCELSIOR”
half
van de
t
Oude man door koude bevangen
en overleden
De N.Z.H. tram heeft In den loop
van den ochtend alle diensten moe
ten staken, aangezien ook de tram
banen grootendeels zijn onderge
sneeuwd. Vier tramwagens zijn on
derweg blijven steken, n.l. twee in
Broek in Waterland en twee tus-
schen Monnikendam en Edam. De
rails worden op sommige plaatsen
over een afstand van verscheidene
kilometers onder een dikke sneeuw
laag bedolven.
Het ijs in kanalen en rivieren
In de Waddenzee bij Harlingen is de
toestand van het ijs, bij gisteren verge
leken, nog iets verergerd. De zeilvaart
is er geheel gesloten, zwakkere stoöm-
en motorschepen hebben moeite er door
heen te komen. Verder is in het Noor
den des lands alles onveranderd, even
als in het centrum. Wat Zuid-Holland
aangaat, ondervinden voor Vlaardingen
op den Rotterdamschen Waterweg
stoom- en motorschepen van gering ver
mogen hinder. De Beneden-Merwede bij
Dordrecht is iets beter bevaarbaar. Het
wisselt daar echter door getijde en
windrichting. In de Oosterschelde bij
Wemeldinge komt men alleen door het
ijs met krachtige stoom- en motorsche
pen.
Beneden Vuren is de Waal voor om
streeks een derde met drijfijs bedekt.
Arnhem. Op de Boven- en Nieuwe Merwede was
iets minder drijfijs, het water wordt er
opengehouden. Op de Kil kan weer ge
varen worden, maar alleen met speciaal
voor de vaart door ijs gebouwde sche
pen. Het breken van het ingedreven ijs
wordt voortgezet. De Noord is open.
Voor het overige is in het land geen
verandering in den toestand gekomen.
is er een ■verschil te constateeren wat
betreft het temperamentsbegrip. Zijn
opvatting baseert zich op stofwisseling
en klier-werkzaamheid.
Mevr v Andel Ripke spreekt a) van
overwegend geestelijk actief type of
gevoelig type; b) van overwegend
lichamelijk actief of bewegelijk type en
c) van matigactief of flegmatiek type.
De moeilijkheid vormen dus de men-
schelijke structuur-gebieden die ty
pologische beteekenis kunnen hebben.
Welke menschelijke structuur-gebieden
kunnen nu aanwezig zijn? Aan den
eenen kant het temperament; in de
tweede plaats wat Kretschmar noemt
de „seelische Apparate” of te wel het
wereldbeschouwingstype. In de derde
plaats kan men spreken van het wer-
kingstype. Tenslotte moet men nog een
vierde gebied erbij nemen om tot vol
ledige typeering te komen, n.l. de be
gaafdheid.
Om het karakter te leeren kennen,
moeten wij rekening houden met alle
vier gebieden. Spr. werkte hierop de
typeering verder uit.
Onder de niet zeer talrijke aanwezi
gen bevond zich de wethouder van On
derwijs, prof. dr. C. C. van der Bilt
Zeeland.
De wegen zijn uiterst moeilijk te be
rijden door de opgehoopte sneeuw.
Tot opruimingsmaatregelen kan eerst
worden overgegaan als de wind gaat
- liggen of draait. Thans zou het onbegon
nen werk zijn de sneeuw te verwijde-
ren, aangezien in korten tijd alles op
nieuw onder het witte poeder zou schuil
gaan. De vastgeraakte tramwagens zit
ten zoo dik onder den sneeuw, dat zij
zullen moeten worden uitgegraven. Het
is bijna onmogelijk, het verkeer over
de straatwegen gaande te houden. Een
enkele dienst is vanochtend met een
autobus onderhouden, doch ook deze
poging heeft men moeten opgeven. De
Noordhollandsche dorpen zijn derhalve
geheel van de buitenwereld afgesloten.
De wegen tusschen Schellingwoude en
Ransdorp, tusschen Schellingwoude en
Durgerdam, en tusschen Nieuwendam
en Zunderdam, alsmede de Leeuwarder-
weg zijn voor het verkeer totaal onbe
gaanbaar. Gisteren had men met behulp
van vrijwilligers deze wegen betrekke
lijk begaanbaar gemaakt. Doch van
nacht is alles weer ondergestoven.
De autobusdienst van de N.A.C.O.,
van Amsterdam naar Purmerend, kon
echter normaal in stand gehouden wor
den.
Meer nog dan bij geboorten, heeft
het Prinses Beatrix-fonds zijn mede
werking kunnen schenken aan jeug
dige patiënten, die aan het einde van
een geneeskundige behandeling, hetzij
wegens tuberculose, hetzij om andere
redenen, nog een verpleging in een
zee-hospitium of in het gesticht Zonne
straal behoefden, waardoor op medi-
schen grond algeheel herstel te ver
wachten was.
De ouders waren in zulke gevallen
onmachtig en de samenwerkende ver-
eenigingen misten een eindbedrag, het
welk dan dezerzijds kon worden ver
strekt
Want, voor zoover de uitkomsten
konden worden nagegaan, zijn hier in
derdaad resultaten verkregen en is het
verlangen om „gelukkig te maken” tot
zijn recht gekomen.
De felle Oostelijke wind, die reeds
een paar dagen woedt, is oorzaak, dat
de verbinding tusschen de dorpen op
Ameland onderling verbroken is.
Samengestoven sneeuwhoopen, door de
lage temperatuur in ijsheuvels herscha
pen, zijn oorzaak van dezen toestand.
Sneeuwruimers kunnen niets uitrich
ten. De melk kan niet naar de fabriek
worden vervoerd, ofschoon de melkfa
briek slechts weinige minuten van Hol-
- lum verwijderd is.
Route HoenderlooSchaarsbergen in
gesneeuwd en onberijdbaar. De A.A.A.-
bus via Hoenderlo naar Arnhem rijdt
van Apeldoorn naar Hoenderloo, hier
linksaf naar Woestehoeve, vandaar
wordt de hoofdweg gevolgd tot den
Koningsweg, verder via Schaarsbergen
naar Arnhem, Hoofdweg Arnhem
Apeldoorn zeer glad bij Groenendaal
In de Betuwe zijn alle binnenwegen
ingesneeuwd en onbegaanbaar. Over
de Veluwe over het algemeen binnen
wegen glad, hoofdwegen vrij goed be
rijdbaar. In Arnhem momenteel groote
sneeuwval.
DieverbrugDwingelo; MeppelBalk
brug via de Wijk; DedemsvaartHooge
veen via Zuidwolde; HoogeveenBeilen
via Pesse; ZwinderenGeesOoster-
hesselen; OosterhesselenErm; Rolde
Grollo; EmmenTer Apel via Nieuw
Weerdinge; EmmenNieuw-Amsterdam
Zwartemeer; ErmNieuw Amster
dam; LutteHardenberg; Dedemsvaart
Balkbrug.
Deze vrijwel onbegaanbare baanvak
ken maken deel uit van de routes, welke
voornamelijk worden onderhouden door
da autobusondememingen G.A.D.O., D.
A.B.O. en E.D.S.
zeesche gebiedsdeelen, de behoefte zou
den gevoelen om hun nationale vreug
de in een „daad” te uiten.
Zoo is het inderdaad geschied, dat
„spontaan” vele giften, groot en klein,
aan het fonds zijn toegevloeid, omdat
het motief tot de vorming van hetzelve
werd begrepen en de algemeene op
roep weerklank vond.
Tusschen de stichters werd overeen
gekomen, dat de giften uit de Indiën
het Prinses Juliana Noodfonds van Si-
mavi zouden ten goede komen, terwijl
in het moederland hulp zoude worden
geboden uit hetgeen daar was bijeen
gebracht.
Wanneer nu van een „jubileum”
wordt gesproken, geldt dit in het bij
zonder de werking hier te lande en
het mag niet ondienstig worden geacht
thans eenige beelden uit deze arbeids
sfeer naar voren te roepen.
naam, welken het
aan zijn eerstgeborene
Amsterdam.
Route AmsterdamUtrecht tusschen
Duivendrecht en Abcoude onberijd
baar. Route AmsterdamWeesp slecht,
maar berijdbaar. Route WeespMui-
den onberijdbaar. Route Amsterdam—
het Gooi goed. De kleinere wegen over
het IJ zijn niet te berijden.
De route Amsterdamden Haag is
van Amsterdam uit met voorzichtig
heid te berijden.
Wat het spoorwegverkeer betreft,
kwamen op het Centraal Station te
Amsterdam de treinen uit het
Noorden en het Oosten met een ver
traging varieerende van twintig mi
nuten tot een half uur binnen. Het
gevolg hiervan is, dat de reizigers
hun aansluitingen misten en daar
door aangewezen waren op latere
verbindingen. Men neemt alle
maatregelen om de wissels vrij te
houden. Het is evenwel niet moge
lijk de spoorbanen zelf schoon te
maken.
Hulp voor
vierlingen.
Zooals bij de oprichting was uiteen
gezet, zoude het fonds hulp verleenen
in die gezinnen, waar door geboorte,
ziekte of onvolwaardigheid van „een
kind” bijzondere nood was ontstaan en
zulks indien door een eenmalige gift
redelijkerwijs opheffing van de moei
lijkheden zou kunnen worden verkre
gen.
De thans tweejarige jubilaris heeft
in verscheidene gevallen de onver
wachte uitgaven ten behoeve van
geboorte van een tweeling, van
drieling, ook eenmaal van een vierling
mogen helpen bestrijden en dit natuur
lijk ten gunste van zoodanige behoeftige
ouders aan wie de van elders verleende
steun niet in voldoende mate mocht
baten.
Al was er tevoren tijdig gespaard,
toch had men niet op een zoo groote
uitbreiding van uitgaven gerekend,
welke uitgaven nu eens een extra kin-
CARNAVAL IN „HET ZUID”.
De Camavalsweek in „Het Zuid”,
welke zijn hoogtepunt zal vinden in een
groot Carnavalsfeest op Dinsdag a.s.
waarbij iedereen gecostumeerd wordt
Als het weer niet verandert,
morgen maatregelen genomen
worden en moeten met houweelen
wegen worden vrijgemaakt.
Gisterochtend zijn militairen be
gonnen om met behulp van springstof
fen de in de rivier de Waal nabij de
gemeente Woudrichem aanwezige ys-
dam te laten springen. Deze ijsdam
bevindt zich langs den Zuidelijken
oever der rivier nabij Woudrichem en
kon niet door een ijsbreker worden ver
wijderd. Er hebben reeds eenige explo
sies plaats gehad, welke het ijs me
ters hoog de lucht deden invliegen.
De ijsbrekers op de Waal zijn tot
het slot Loevestijn gevorderd.
De toestand der Rijkswegen in Westelijk
Noord-Brabant zeer slecht
De toestand van de Rijkswegen in
Westelijk Noord-Brabant is op het
oogenblik bijzonder slecht.
Op de drie groote Rijkswegen Breda-
Tilburg, Moerdijk-Breda en Breda-Ber-
gen-op-Zoom, ligt ’t ijs thans een d.m.
dik op den weg. De diepe groeven, wel
ke door het verkeer in de sneeuwbrei
zijn getrokken, zijn thans gehard,
waardoor groote gedeelten van deze
hoofdwegen niet te berijden zijn. De
automobilisten zien zich genoodzaakt
met een vaart van niet meer dan 10
a 15 k.m. te rijden.
Men ziet ook langs deze wegen veel
wagens staan, met gebroken as of vee-
rèn. Ook zijn er die van den weg af in
de harde sneeuw van den wegberm
zijn vastgeloopen. De toestand wordt
dan ook eer erger dan beter, daar de
wind nog voortdurend nieuwe sneeuw
afkomstig van de velden op de wegen
stuift, waardoor de ijsklompen steeds
aangroeien. Bestuurders van kleinere
wagens 'wordt dan ook aangeraden,
zoolang deze toestand voortduurt, de
hierboven genoemde wegen te vermij
den.
Sneeuwlost in de Betuwe
De sterke wind, welke thans over de
Betuwe waait, heeft hier veel ongerief
veroorzaakt. De sneeuw, welke dik in
de weilanden ligt, wordt door den wind
op den snelverkeersweg Utrecht-den
Bosch en den snelweg Meteren-Gorin-
chem gedeponeerd.
Deze wegen zjjn hierdoor onbegaan
baar geworden. Het gedeelte van den
Rijksweg den Bosch-Utrecht van
Enspijk tot Waardenburg is afgesloten
voor het verkeer. Tal van sneeuwrui
mers zijn aan het werk om de sneeuw
hoopen van den weg te ruimen. Het
verkeer, dat anders den grooten weg
berijdt, wordt thans over Deil naar
Geldermalsen geloodst om via Waar
denburg naar Zaltbommel te gaan.
In de Voetakker te Deil reden door
de hoogliggende sneeuw een paar
auto’s in de sloot. Andere wagens
moesten worden uitgegraven.
Voor de stichting voor kinderstudie
te ’s-Gravenhage sprak prof. dr. C. A.
Mennicke uit Amersfoort in het Ned.
Lyceum aan de Willemstraat over:
type, karakter en temperament
Wanneer wij spreken over tempera
ment denken wij aan de wijze waarop
de mensch reageert en zich uit aldus
spr. Tevens doelt temperament op de
gemoedsgsteldheid, karakter wijst op
wilsgesteldheid. Met „type” geven
wij bepaalde typen van temperament of
karakter aan.
Komt men tot de wetenschappelijke
beschouwing dezer 3 begrippen, zoo
wordt de zaak minder eenvoudig. Im
mers aan type, temperament en ka
rakter liggen bepaalde overgeërfde
begrippen ten grondslag
Aan de hand van een werk van mevr.
O. v. Andel Ripke definieerde spr. de
drie begrippen; tegenover Kretschmar
Verkeersstremmingen
Zuid-Holland.
De weg den HaagBodegraven
goed berijdbaar. De weg van Woerden
langs de Linschoten is onberijdbaar.
De weg RotterdamN ieu werker k is
slecht berijdbaar.
Steun werkte stimuleerend.
En het mooie van dezen arbeid is,' verwacht, is gisteravond geopend met
dat ook deze steun stimuleerend heeft
gewerkt, immers de ruim 10.000 wel
ke het Prinses Beatrix Fonds heeft
kunnen besteden is door samenwerking
met andere instellingen, diaconieën
enz. aangegroeid tot ruim 35.000 fen
met deze 35.000 is aan 223 kinderen
hulp geboden.
Wij staan thans bij een mijlpaal, en
indien er waarlijk van een jubileum
kan worden gesproken, hebben wij niet
alleen met dankbaarheid terug te zien
op hetgeen tot dusverre kon worden
geboden en opgebouwd, maar hebben
wij ons ook af te vragen hoe zullen wij
in staat zijn en blijven om onzen weg
op dezelfde wijze te vervolgen.
Nu het gelukkig Koningskind haar
derde levensjaar ingaat, is de on
derstelling niet gewaagd, dat een
nog grootere dankbaarheid dan
in 1938 zich in steun aan ons fonds
zal manifesteeren, en daarom
kome ook tot u de bede niet tever
geefs: helpt ons op de een of ander
wijze, en schraagt onzen arbeid.
Telkens weder mogen wij de mild
dadigheid van het Nederlandsche volk
bewonderen, zoowel voor nationale als
voor internationale nooden en behoef
ten.
Dit jubileum spreekt u van een zui
ver Nederlandsch belang en van Neder
landsche hulp aan het Nederlandsche
kind.
Mochten dan die steunbehoevende kin
deren, die wij eerlang op ons arbeids
veld zullen ontmoeten, het indirect er
varen, dat zeer velen in den lande in
het vreugdevol jubileum hebben mede
geleefd.
Hoe vaak lezen wij niet, dat een
overstelpende hoeveelheid brieven, tele
grammen, bloemen enz. de oorzaak is
geweest, dat een jubilaris zijn dank
betuigingen in „druk” moest uitzenden.
Niets zal ons aangenamer wezen dan
>p soortgelijke wijze te kunnen reagee-
ren op een overstelpenden vloed van
giro-zendingen. groot of klein, om het
fonds te versterken.
Het giro-nummer van hot Prinses schoorsteenbrand gebluscht in perceel
Het is nu juist twee jaar geleden,
dat, in samenwerking met het Prinses
Juliana Noodfonds van Simavi, een
fonds werd gesticht, hetwelk eerst zijn
ware benaming zou ontvangen zoodra
het Nederlandsche Volk zoude kennis
dragen van den
Prinselijk Paar
had toegedacht.
Toen de in spanning verbeide ge
beurtenis Nederland met ontzaglijke
vreugde had vervuld en tot in alle
deelen van het Nederlandsche impe
rium was bekend gemaakt, dat het
Vorstelijke kind als „Beatrix”, dit is
„de gelukkig makende”, was ingeschre
ven, werd de profetische rijkdom van
dezen naam met te grooter dankbaar
heid op de nieuwe stichting gestem
peld, nu deze als het „Prinses Beatrix
Fonds" mocht te voorschijn komen.
Dat er immers van een „gelukkig
maken” de reden zou zijn, lag reeds in
de doelstelling uitgedrukt.
Zij die het initiatief tot deze stich
ting hadden genomen, waren over
tuigd, dat zeer vele Nederlanders, zoo
wel in het moederland als in de over-
K.L.M.-vlucht naar Urk
Vanochtend heeft Parmentier met de
Fokker „C.T." weer een vlucht naar
Urk en terug gemaakt. Op de heenreis
werd alleen post medegenomen; van
het eiland werden twee passagiers naar
Schiphol vervoerd.
Friesland en de afsluitdijk
Het verkeer in Friesland ondervindt
tengevolge van den sneeuwval groote
vertraging. Vooral de tramlijnen onder
vinden zeer veel hinder. Op de lijn
HeerenveenDrachten bijv, wordt het
verkeer door de sneeuwverstuiving ge
weldig bemoeilijkt, zoodat groote stag
natie ontstaat.
Op de tramlijn GemmerJoure is
gisteravond bij St. Nicolaasga een tram
ingesneeuwd. Op de lijn JoureSneek
was dit eveneens het geval.
De weg LemmerHeerenveen via
Oosterzee en Echten is geheel onbe
gaanbaar. Hier zijn verscheidene
vrachtauto’s ingesneeuwd. Op den weg
LemmerKuinre is het verkeer onmo
gelijk. De sneeuw ligt hier een meter
hoog.
De particuliere busdiensten rijden
niet of met zeer veel vertraging. De
A.T.O. heeft thans alle diensten over
den afsluitdijk stopgezet.
De Qostenwind heeft vat gekregen op
de losse sneeuw en deponeert deze van
het talud naar den rijweg op den af
sluitdijk. Door de sneeuwhoopen is het
verkeer in moeilijkheden gekomen.
Autobussen en automobielen zijn in de
sneeuwhoopen blijven steken.
Men is bezig den weg vrij te maken.
In „Excelsior” vond gisteren een
feestavond plaats ten bate van de
Lichthoeve. Een onderhoudend pro
gramma was daartoe samengesteld,
waarvan de grootste attractie vorm
de de medewerking van de verpleegden
der Lichthoeve. Immers hier was de ge
legenheid een glimp op te vangen van
den geest en sfeer in zuster Kuyk’s te
huis en deze moet, afgaande op hetgeen
te zien werd gegeven, goed zijn.
Mej. C. C. Sprey, die hier ter stede de
belangen van het tehuis verzorgt, sprak
aan het begin van den avond een wel
komstwoord en zegde de velen, van wie
ze Louise Garnier met haar orkest
„Ons Genoegen” met name noemde,
die op een of andere wijze aan den
avond medewerkten, dank.
Later sprak zuster Kuyk, de direc
trice van de Lichthoeve, wat het doel
is van de inrichting
De Lichthoeve neemt Kinderen, die
geen of een slecht thuis hebben, op en
voedt ze op tot goede burgers. Met ge
voelige woorden schilderde spr. het le
ven der misdeelden in het tehuis, waar
liefde en blijheid heerschen. De zor
gen van de Lichthoeve, hoofdzakelijk
financieele, zijn groot en worden niet
vergemakkelijkt door de bemoeiingen
van de overheid, besloot spr.
De administrateur, de heer Stoelen-
ga deed vervolgens nog een beroep op
de mildheid der aanwezigen.
Het programma vermeldde optreden
van mej. Lyda Reyer, wier fraaie zang
werd begeleid door mej. Nel Arisz.
Aardig waren de dansen door de be
woners der Lichthoeve, welke frisch en
stijlvol onder leiding van den heer v. d.
Wateren werden uitgevoerd. Willem
Pijper begeleidde aan de piano.
Na de pauze werd de Lichthoeve-
film vertoond, welke geslaagde beel
den geeft van het leven van eiken dag
in het tehuis.
Gisteravond vond men te Wapen
veld een ouden man aan den kant
van den weg liggen. Het bleek de
78-jarige J. van Leersum uit Wa
penveld te zijn, die door de koude
was bevangen. Een ter assistentie
ontboden geneesheer kon slechts
den dood constateeren.
Gistermiddag heeft de
motorspuit van der Vennestraat een
De meest sprekende hulp is wellicht
verleend op onderwijsgebied.
Nu eens betrof het gezinnen, waarin
een onverwachte noodtoestand was in
getreden, waarbij een laatste studie
jaar op een middelbaar technische
school, een lyceum of een vakschool
ontijdig zoude zijn afgebroken, indien
niet van elders hulp ware geboden;
dan weer gold het een jongen, die op
een opleidingsschip voor de handels
vaart dan wel op een machinistencur
sus, de laatste geldelijke hulp behoef
de, welke een werkloos geworden va
der tot diens leedwezen niet meer kon
verschaffen. Zoo ook werd voor de
vorming van een reeds vergevorderden
radiotelegrafist en voor een aspirant
van de Koninklijke Nederlandsch-Indi-
sche Luchtvaartmaatschappij een laat
ste bijdrage gegund.
Een knaap, wiens ouders uit de
ouderlijke macht waren ontzet en die
aan de zorgen van de sedert opgeheven
vereeniging „Onze Tuin” was toever
trouwd, kon door samenwerking een
cursus in de werktuigbouwkunde van
het Nederlandsch technicum volgen, om
zoodoende beter toegerust den tateren
strijd strijd om het bestaan tegemoet
te treden.
Het is vanzelfsprekend, dat hier
slechts enkele grepen konden worden
gedaan maar uit hun aard zal u toch
-vel eenigermate duidelijk zijn gewor
den wat het Prinses Beatrix Fonds
heeft heeft beoogd en wat het tot dus
verre heeft bereikt.
ISTERAVOND heeft de
Ij voorzitter van het Prinses
Beatrix-Fonds, mr. A. J. A. A.
baron van Heemstra, voor de
beide omroepzenders een rede
uitgesproken over ,,het twee
jarig bestaan van het Prinses
Beatrix-Fonds”, waaraan wij
het volgende ontleenen
Hedenmorgenteomstreeki
8 uur heeft de kraanwagen van de poli-
tic-brandweer op den Leyweg een
vrachtauto, waarvan de bestuurder ont
brak weggesleept, daar het voertuig
een belemmering vormde voor het ver
keer.
JAARLIJKSCHE ALGEMEENE
VERGADERING
Gistermiddag ha<J in Hotel du Pas-
sage onder presidium van mevr. K.
Kann-Gerson de jaarlijksche algemee
ne vergadering plaats van den Jood-
schen Vrouwenraad. De presidente
wees er In haar openingswoord op, dat
het Nederlandsche Jodendom velen
van de vervolgde Joden heeft kunnen
helpen. Voordat de Nederlandsche
grens, welke na November 1938, voor
een beperkt aantal Duitsche vluchtelin
gen, open ging, weer gesloten werd,
zijn er veel emigranten hier gekomen
en geholpen. Voor de Nederlandsche
Joden blijven wij aldoor werken. Wij
kunnen terugzien op een jaar van
vruchtbaren arbeid. Wij probeeren
steeds ons werk uit te breiden, om
meer menschen te bereiken, zoowel
aan den maatschappelijken als aan den
cultureelen kant. Spr. doet een beroep
op allen, meer propaganda te maken,
vooral omdat het ledental achteruit is
gegaan. Ons Jodendom doet niets af
aan de liefde voor ons land. Wij Ne
derlanders prijzen ons gelukkig onder
de tradities van vrijheid en verdraag
zaamheid van het Huis van Oranje in-
geburgerd te zijn. Moge de band tus
schen Oranje en het Jodendom steeds
zoo hecht blijven.
Door mevr. A. J. Mendels-Hompes
werd het jaarverslag uitgebracht. Het
aantal leden bedraagt thans 384 tegen
400 op 31 Dec. De overleden leden wer
den herdacht. De cursussen werden
over het algemeen goed bezocht.. Het
kleerendepót, onder leiding van de da
mes J. Haas-Smit en E. v. d. Rijn-de
Heer, heeft 1200 stuks kleeren uitge
reikt, 110 paar schoenen en 130 paar
kousen, terwijl 100 pakketten gedragen
kleeren werden afgestaan. In het alge
meen comité van de „Vereeniging voor
Vrijwillige Vrouwelijke Hulp” hebben
zitting genomen de dames bestuursle
den mevr. Bartels-Troudel en mevr A.
J. Mendels-Hompes. De samenwerking
met andere vereenigingen was zeer
groot. Het toegejuichte verslag eindig
de met de hoop uit te spreken, dat in
1940 het werk kan worden voortgezet
in een gelukkiger wereld dan thans.
Mevr. A. Sanders-Vromen bracht het
financieel verslag uit. De inkomsten
bedroegen ƒ2.265,30. Er is een batig
saldo van ƒ683,80. Aan contributie
werd ontvangen 1.259,57. De begroe
ting voor 1940 werd geraamd op
1.780,80. De penningmeesteresse werd
gedechargeerd. De dames E. Kann-
Gerson, A. Sanders-Vromen, J. Haas-
Smit en E. Blitz-de Jong werden als
bestuursleden herkozen. In de vacante
plaats werd benoemd mevr F. Cohen-
Sanders. In de kascommissie werden
benoemd de dames Loeb-Levenbach,
Boutelje en Polak.
Na de algemeene vergadering heeft
mevrouw H. Belinfante-Goudeket ge
spreken over „Een Joodsche verloving
omstreeks 1800”. Het betrof hier brie
ven welke de groote Joodsche wijsgeer
Mozes Mendelssohn geschreven heeft
aan zijn verloofde en de persoonlijke
brieven die hij later richtte tot zijn
vrouw.
Spr. las verschillende brieven voor
uit het boek „Een Joodsche verloving
omstreeks 1800”.
den intocht van Prins Carnaval.
Tegen elf uur verscheen deze prins
gezeten op een ezeltje, gevolgd door een
‘schare van zijn onderdanen in dwaze
kleeding en hield een toespraak tot de
feestelingen, waarbij hij aan allen toe
stemming verleende om dwaas te doen
en zelfs de verplichting oplegde, om
vroolijk te zijn. De Camavalspret was
begonnen.
De zaal was feestelijk versierd, moeite
noch kosten zijn gespaard om ’t den be-
zoekers zoo aangenaam mogelijk te ma
ken. Als extra attractie traden op Carol
le et Ronaldo, een elegant danspaar met
een Wals Fantasie, een apachendans en
een mixeddans; Raymond et fils, equi-
brilisten die verbluffende staaltjes van
kracht te zien gaven.
Het orkest van Joe Andy, met de be
kende lady crooner Anny Xhofleer
neemt vandaag op het Oranjebal af
scheid van de bezoekers van het „Zuid"
om plaats te maken voor de Hollandsche
swingband van Majo Marco, die weer
het beste wat op dit gebied te bereiken
is hoopt te brengen.
Carnaval is het thans overal. Het
„Zuid” hoopt een belangrijk aandeel
in de feestelijkheden te hebben.
TE WATER GERAAKT.
Gisteravond te omstreeks
twaalf is een 27-jarige bewoner
v. Meireveltstraat, die onder drankin-
vloed verkeerde terecht gekomen in het
water langs de Dunne Bierkade. De
man kon door handreiking worden ge
red door een 25-jarigen Rotterdammer.
De geneeskundige dienst vervoerde
hem naar het ziekenhuis aan den Zuid-
wal, alwaar hij ter observatie is op
genomen.
In Noord-Holland zijn ernstige
verkeersmoeilijkheden ontstaan. Ten
Noorden van Amsterdam is een groot
deel van de wegen bedekt met sneeuw,
welke door den feilen Oostenwind van
de weilanden op de wegen wordt ge
blazen, waardoor sneeuwhoopen en
barricades van soms wel een meter hoog
ontstaan.