HAAGSCHE COURANT VAN WOENSDAG 31 JANUARI 1940 Publiek drong bij finish het ijs op I De Lier juicht i Zwaarste Elfstedentocht, welke ooit werd gereden Doulee Egberts slot maakt, Onaangenaam dat winnaars zijn er vi maar aan Kopgroep maakte afspraak, hield er zich niet 1 HEEREN-BAAI Velen staakten den strijd - Route moest worden bekort Sj. Westra (Warmenhuizen) D. v. d. Duim (Warga) C. Jongert (Alkmaar) P. Keijzer (De Lier) A. Adema (Franeker) ■f.2 Vreugde om Keijzer s prestatie r Een chaos aan den finish V h PAGINA 1. DERDE BLAD, JOURE van te HET RESULTAAT om De winnaars een bijzondere sportprestatie. D.E. echte ’N Friesche Elfstedenkrmgen staat de rit van 1929 wel in een zeer kwaden reuk, en met reden, want tot dusverre vermeldden de annalen nog geen tocht, waarin de deelnemers zóóveel hebben moeten lijden en ontberen, als gevolg van de hevige koude en den vinnigen wind, als in dien beruchten tocht, welke desondanks nog zooveel span ning bracht en op zulk een fraaie wijze werd gewonnen door Leemburg. De mineur-positie wordt thans echter ingenomen door den zesden tocht den jubileumrit der Elfstedenvereeniging welke gisteren werd gehouden. Het moge in 1929 nóg kouder zijn geweest, de wind moge ook nóg venijniger hebben geblazen dan gisteren, daar staan weer zóóveel andere narigheden en kwellingen tegenover, dat het niet verwonderlijk was, dat het oordeel der deelnemers unaniem luiddedat de rit van 1940 de «waarste was, welke ooit is gehouden en dat verklaart tevens, dat reeds vóór Workum een belangrijk percentage der deelnemers er den brui aan gaf. De aankomst van de rijders te Harlingen, waar al meer dan de helft van den tocht er op zat. Weerkundige Waarnemingen Barometerstand van hedenmiddag 12 unr Het dunne pijltje geeft den stand aaw van gisteren PUBLIEK OP HET IJS Zij, die volhielden DOKKUM WACHT - De toeristen - - Z.K.H. Prins Bemhard te F'raneker, waar hij de verrichtingen der deelnemers gadesloeg. In zijn gezel schap bevond zich de commissaris der Koningin in Friesland mr. P. A. V. baron van Harmxma tboe iólooten (linksX, EEN NIEUW DRAMA De vijf eerst aankomenden Leeuwarden, met in het midden Jongert (29). Het L. D.E. Echte Friesche Heeren-Baai. Beide zijn beroemd; de elfstedentocht als zeer Friesche Heeren-Baai door haar bijzondere melange die „Wolken van genot” geeft. FRIESCHE land van de elfstedentocht O Mm 1 3F 2 K 102 (Van onzen speeialen verslaggever.) «P eenigen afstand te loopen, wijl het ijs absoluut onberijdbaar was. Dat vereischte niet alleen heel wat energie, waarmee men in een dergelij- ken monsterrit zoo uiterst zuinig moet zijn, maar bovendien werden zeer hoo- ge eischen gesteld aan het moreel der Gedurende dit laatste traject, waarop men weer rugwind had, maar waarop de ijsconditie ook nog veel te wenschen overliet, bleven de leiders broederlijk bijeen, totdat kort voor den finish Ade ma wegspurtte. Piet Keijzer ging er on middellijk achteraan en toen nog een 40-tal meters gereden moest worden sprintte de Westlander uit volle macht, om een paar meter voorsprong te ne men on te behouden. Toen de rijders in zicht kwamen stroomden honderden toeschouwers de baan op en dat was aanleiding tot zeer groote verwarring. De rijders raakten tusschen het pu bliek bekneld. De jury van aankomst werd daardoor van haar stuk ge bracht en gaf aanvankelijk een ver keerden uitslag; het ijs begon vervaar lijk te buigen onder den last en toen, om gevaren te voorkomen, de politie er aan te pas kwam, werd de gummi stok getrokken, waarmede rake klap pen werden uitgedeeld. Er ontstond lichtelijk een paniek en het geheele slot viel in duigen. Het is onbegrijpelijk, dat bij een der gelijke belangstelling niet doeltreffen der afzettingsmaatregelen waren geno men. Duiker (Groningen) en K. Korst (Bedum) beiden 12 uur 27 min.; 14, 15. en 16. M. Stienstra (Leeuwarden). F van der Heide (Leeuwarden) en P. Bolkesteyn (Maas land, Westland) allen in 12 uur 29 min, 17 en 18. J. Harkema (Leeuwarden) en H. de Boer (Wartena), beiden 12 uur 38 min. deelnemers, die toch wisten, dat het maximum van ongemak bereikt zou worden op het traject Franeker Bartlehiem en daartegen zagen tal- loozen zoodanig op, dat zij zich slechts voortworstelden tot Workum, waar zij den trein naar Leeuwarden konden ne men. Zij hadden eenvoudig geen moed meer nog verder te gaan. In het geheele waarnemingsgebied is de luchtdruk in het laatste etmaal regelma tig gedaald In het Zuidwesten ligt op den Oceaan een uitgebreid depressiege- bied met vermoedelijK zware stormen tus schen 'de Azoren en de Golf van Biscay*. De berichten uit Portugal maken melding van stormweer met hooge temperaturen jn zeer zware regens. In het geheele Oosten houdt de strenge vorst aan Naar het Westen wordt de vorst minder en hedenmorgen lag de vorstlijn nabij het uiterste Zuiden van one land. De grens van de strenge vorst met krachtige winden ligt ten Oosten van den IJssel. Een krachtige luchtstroom uit het Zuidoosten transporteert in het geheele gebied zuidelijk van de Oostzee de con tinentale koude naar de kusten der Noordzee en verder naar het Noordwesten. Zonsopgang: 1 Febr. 7.44 u. Zonsondergang: 1 Febr. 4.44 n. Lantarens aan: 1 Febr. tot 7.14 a. v.m, 1 Febr. 5.14 u. nam. Hoogwater te Scheveningen: 1 Febr. 's morgens 7.40 u.; nam. 8.u. Morgen schietoefeningen op het strand tot Katwijk van 10 u. v.m.5 u. nam. Het werd dus nu uitsluitend een rit voor menschen, wier eerzucht tot boven matige verrichtingen inspireert en voor diegenen, die kunnen worden beschouwd als toonbeelden van hardheid en grimmi ge volharding. Van diegenen dienen in de eerste plaats de leiders te worden ge noemd: de nieuwe ster uit het Westland Keijzer, de kranige Adema uit Franeker, de Alkmaarder Jongert, die in 1933 vierde was en in 1929 na verwoeden strijd voor Leemburg had moeten zwichten, de stoere landarbeider uit Warga, van der Duim en Westra, die in 1929 ook een hartig woordje had meegesproken. Tegen dit kwintet bleek niemand te zijn opgewassen, al werden daarachter door een de Vries, winnaar van 1933 met Casteleyn en Geveke ook zeer bijzon dere prestaties geleverd. In Franeker, we meldden het reeds, had dit vijftal met behoorlijken voorsprong den kop en de zeer groote moeilijkheden op het bevroren sneeuwijs wisten zij daar na gezamenlijk te overwinnen en intus- schen hun tijdwinst nog op te voeren. Toch kon, tegen den wind in, het hooge tempo niet meer worden volgehouden en met veel ongeduld werd dan ook hun aan komst te Dokkum verbeid. Het werd kwart over drie en half vier en nog steeds waren zij aan den voorlaatsten controlepost nog Verwachting tot den avond van 1 Febrt Wind: meest matig, in het Noorden wel licht tijdelijk nog krachtig. Oostelijk tot Zuidoostelijk, betrokken tot zwaarbe wolkt, waarschijnlijk eenige regen of sneeuw. In het Noorden matige tot lichte vorst, later wellicht temperatuur om het vriespunt In het Zuiden temperatuur om het vriespunt tot lichte vorst en trotsch. Een delegatie van de Ijsclub, bestaande uit burgemeester C. J van der Hoeven, eere-voorzitter; dr. G. Schepman, voorzitter; B. Buitelaar, penningmeester en C. Disselkoen, brachten direct een bloe menhulde aan de ouders van den krani- gen rijder. Ook vele inwoners kwamen hen complimenteeren. Vader Keijzer vertelde nog, dat zijn zoon in 1929 niets anders deed dan sleetje rijden en geen belangstelling voor schaat senrijden had. Keijzer zelf was enthou siast over den toen gehouden Elfsteden tocht. Op aandringen van zijn Vader heeft Piet de ijzers tenslotte ondergebonden. Hij oefende zich eerst voornamelijk op ronde schaatsen, doch sinds het vorige jaar reed hij op Noren. Dit jaar het ijs was nauwelijks be rijdbaar maakte Piet als eerste den traditioneelen tocht van het Westland naar Vlaardingen. Hij kwam dan ook met natte voeten thuis. Zijn zorgzame ouders hadden hem bil zijn vertrek op het hart gedrukt, om ge noeg brood voor onderweg mee te nemerw maar Piet's antwoord was: „Ik heb altijd gehoord, dat de Friezen alleen een stul» worst meenemen en dat doe ik ook”. De deelnemers aan den tocht, die niet op tijd reden en het dus kalm aan deden, kregen het nog moeilijker dan de wed strijdrijders, want naarmate het later werd, nam de wind nog meer in kracht toe en blies nieuwe sneeuwmassa’s op de baan, welke daardoor weldra onher kenbaar was geworden. Het werd buitendien nog veel kouder, zoodat het onbegonnen werk was verder te gaan. Vooral in het Bildt was het waar noodweer geworcen Het Centraal Bestuur besloot daarom te beschouwen, dat al de genen, die Vrouwbuurstermolen hadden gehaald, den tocht hadden volbracht Het plaatsje de Lier in het Westland is zich zelf niet meer. Een van de inwo ners behoorde tot de eerst aankomenden van den Frieschen Elfstedentocht. En dan nog geheel toevallig. De 21-jarige Piet Keijzer, geboren «18 Augustus 1918 te de Lier en wonende Oostbuurtscheweg 15 ten huize van zijn vader, is een landbouwers zoon en verzorgt in zijn dagelijksch leven de koeien. Maandag was Ijij nog geheel niet van plan, om aan den tocht deel te nemen. Hij vroeg zijn vader om toestem ming, die nuchter antwoordde: „Ik vind het wel goed, maar denk er om, ik heb liever, dat de menschen je zien staan, dan zien liggen". sr den eersten van Maandag pas naar het Noorden. Piet ging des middags naar Naaldwijk om uit te komen in korte-baanwedstrij- den, welke daar zouden worden gehouden en de resultaten af te wachten. Glansrijk ging Piet met prijs strijken. Op aandringen van zijn vrienden besloot hij om half vijf nog naar het hooge Noorden te vertrekken. Met eenige spanning heeft men te de Lier per radio den tocht gevolgd, wel in de verwachting, dat Keijzer een goede beurt zou maken, doch niet, dat hij tot de eerstaankomenden zou behooren. Het heugelijke nieuws van zijn prach tige prestatie bracht gistermiddag neel de Barometer alhier v.m. 8 uur 754 m.nv, v.m. 12 u. 753J m.m.; thermometer resp. -4 gr. en -1} gr. Celsius. Barometer na hedenmiddag 12 uuw dalende. Het wordt nóg moeilijker. Na dit Zuidelijkste deel van de route zou echter blijken, dat de moeilijkheden, welke achter den rug waren, eigenlijk nog niets te beduiden hadden in ver gelijking met hetgeen nog komen zou. Na Stavoren werd het ijs steeds slechter, hier en daar kon men slechts een paar slagen óoen om dan gedwongen te wordea over De officieele uitslag van de wed strijdrijders luidt: 1, 2. 3, 4, en 5. P. Keij zer (De Lier), A Adema (Franeker), Sj. Westra (Warmenhuizen). D. van der Duim (Warga) en C. Jongert (Alkmaar), allen in den tijd van 11 uur 30 min. over 199 k.m.; 6. J. van der Bij (Anna Paulowna) 12 uur 04 min.; 7. S. Dijkstra (Cornium) zelfden tijd; 8. L. Geveke (Leeuwarden) zelfden tijd; 9. A de Vries (Giethoorn) zelfden tijd; 10. Sietse Koen (Boven- knijpe) zelfden tijd; 11. Reinder Algra (Franeker) 12 uur 14 min.; 12 en 13. G. niet garriveerd. Eindelijk om 3.40 uur werd Dokkum bereikt en kon worden ge keerd voor den laatsten ruk naar Leeuwar den. waar duizenden op de aankomst wachtten. Achter de schermen voltrok zich daar na een nieuw drama. Het bleek, dat de vijf rijders te Dokkum de afspraak hadden gemaakt, tezamen en gelijk door den finish te gaan, zoodat er vijf winnaars zouden zijn. Toen vlak vóór den finish bij Adema het bloed kroop waar het niet gaan kon en hij zijn belofte aan zijn collega’s brak, nam ook Keijzer zijn kans waar en sloeg den Franeker rijder gedecideerd. Maar toen allen na de aankomst weer bij een waren, vielen er harde woorden en de situatie werd nog verergerd door het feit, dat de overwinning was toe gekend aan Adema en Keijzer terecht deze eer voor zich opeischte. Daarbij is het echter niet gebleven. In den loop van den avond heeft het Cen traal bestuur der Vereeniging in verband met de weers- en baanomstandigheden zelfs het ongewone besluit moeten nemen den tocht af te breken en te beschouwen, dat degenen, die het tot Vrouwbuurster molen hebben gebracht, den tocht even eens hebben volbracht. Leeuwarden was eenvoudig niet meer te halen. Tot overmaat van ramp heeft zich "s middags aan den finish van dezen tocht, met een aantal inschrijvers, dat al le bestaande records met stukken sloeg, een incident voorgedaan, dat allen ver deren luister aan den wedstrijd ontnam. Een betreurenswaardig slot als gevolg van een leemte in de organisatie, welke overigens zoo voortreffelijk is geweest Narigheden begonnen na LI 1st. Gisteravond meldden we reeds, dat eerst na Stavoren de moeilijkheden kwa men. Door het feit, dat we evenals vele anderen door het spiegelgladde dek der besneeuwde wegen zelf in een onaangename positie waren geraakt, waaruit het paard van een vriendelijken boer ons tenslotte redde, wisten we bij het afzenden van dat bericht nog niet, dat de narigheden eigenlijk al begonnen Waren na Ijlst. Een straffe wind had namelijk de toch al smalle baan langs de Luts op verschillende plaatsen weer geheel met stuifsneeuw bedekt, waar van de rijders heel wat hinder onder vonden. Het was evenwel nog in het be gin van den tocht, zoodat de deelnemers Óch door deze onaangenaamheid nog niet lieten ontmoedigen en de meesten hun ner wisten dan ook, zij bet met soms *rooten tijdachterstand op de ervaren en volhardende leiders. Stavoren te berei ken. Er werd met mr. Hepkema over en weer gepraat en de Westlander maak te toen het gebaar, te verklaren, er ge noegen mee te nemen, indien alle vijf ex aequo zouden worden geplaatst, zoodat er dus toch vijf winnaars zou den zijn. Ir afwachting van een nadere beslis sing van het bestuur werd zulks door mr. Hepkema geaccepteerd en deze stopte het vijftal toen rap in een auto om hen naar Prins Bernhard te bren gen, die de rijders ten huize van den commissaris der Koningin aan zich liet voorstellen en zich eenigen tijd met hen onderhield. Later in den avond nam het bestuur inderdaad het besluit, de vijf rijders gelijk te plaatsen. Druppelsgewijs kwamen tegen het val len van den avond nog een aantal rij ders binnen. Een waardige ontvangst Zoodra de uitslag bekend was heeft de IJsvereeniging maatregelen genomen, on> Keijzer een waardige ontvangst te bereU den. De groote moeilijkheid is echter, on» met hem in verbinding te komen. Tot van» middag 12 uur hebben alle pogingen daar toe gefaald, zoodat tenslotte aan de spoor wegstations te Den Haag en Delft posten werden opgesteld, teneinde hem op te vangen. Zoodra Keijzer te de Lier zou arrivee- ren, zou hij met muziek worden mR** haald. In het Vereenigingsgebouw zou hij o.m door den burgemeester worden loe- rn opschudding. Iedereen was Welgesproken. - «mg

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9