DE STRENGE WINTER
Alle verkeer ondervindt veel last
BINNENLAND
De Bilt
weer
m
-feu
over het
Januari
HAAGSCHE COURANT VAN DONDERDAG 1 FEBRUARI 1940. DERDE BLAD, PAGINA 2.
Contact-commissie inzake natuur
bescherming
De vorst veroorzaakt railbreuken bij
de Spoorwegen
Tramdiensten met aatobassen
onderhoaden
DE TOESTAND VAN DE WEGEN
IN BRABANT
SNEEUWOPSTUIVING IN
WATERLAND
*'->***-*
- -
K.L.M.-vlucht naar Waddeneilanden
ging niet door
Opkomst in werkelijken dienst van
buitengewone dienstplichtigen der
lichtingen 1938 en 1939
Dr. Buer’s Pure Lecithine
Gestaakte tram- en autobusdiensten
De rijkswegen in het centrum
des lands
Sneeuwjacht over de wegen in het
Noorden
RECLAMES.
RECLAMES.
de
Luchtdoelarcillerfe
17
De grensarbeiders in Duitscblan*
Kampwerk voor jeugdige werkloosen
gelegen in de heuvelen
ver-
Wettelijke maatregelen dringend
gewenscht.
De gevaren van den strengen
winter voor de dieren.
dat
lag
het
ge-
dagen
in „Ti-
onder
B J. M.
gemeente-
Commissie ingesteld.
Door den minister van Sociale Za
ken is een commissie in het leven ge
roepen ter bespreking van de voorzie
ningen, alsmede voor het houden van
geregeld contact op het gebied van
het kampwerk voor jeugdige werkloo-
zen.
Als voorzitter dezer commissie zal
optreden de heer Meyer de Vries, voor-
noemd chef van de afdeeling cultureele
zorg en sociale jeugdzorg van het de
partement van Sociale Zaken, terwijl
als leden zijn aangewezen ambtshalve:
de heer N. H. de Graaf, hoofdcontro
leur van genoemde afdeeling en mej.
E. E. de Groot, en als vertegenwoor
digers der verschillende contrales de
heeren G. P. J. "Bannenberg en Jos Veld
man van de nationale R.K. commissie
voor jeugdwerkloozenzorg te ’s-Herto-
genbosch, W. J. Hemmes en J. Schip
per van de centrale voor werkloozen-
zorg te Utrecht, H. Lindeman en A. de
Ruyter van de moderne centrale voor
werkloozenzorg en dr. H. G. W. van
der Wielen en W. van Vliet van de
stichting „Nederlands volkskracht”.
Overeenkomst tot stand gekomen.
De Regeeringspersdienst meldt:
Tusschen vertegenwoordigers van de
Duitsche en van de Nederlandsche re-
geering zijn hier ter stede opnieuw on-
derhandelingen gevoerd en zijn overeen
komsten getroffen, die het verder ver
richten van arbeid door de wederzijd-
sche onderdanen in beide staten moge
lijk maken. O.a. werd overeengekomen,
dat aan de Nederlandsche arbeiders en
bedienden, die in December 1939 en
Januari 1940 tengevolge van de ophef
fing der vergunning tot het medenemen
van deviezen der arbeid moesten neer
leggen en die hun vroegeren arbeid in
het grensgebied weer wenschen op te
nemen, de vereischte toestemming moet
worden verleend.
ORIGINEELE ENGELSCHE
COLBERTCOSTUUMS naar MAAI
Thans is het de meest geschikte
tijd om een Engelsch voorjaars-
costuurri te bestellen. Wij hebben
de nieuwe bunches in huls en no-
teeren nog dezelfde prijzen van
een jaar geleden, n.l. £1. 54.—.62.
71,— en 85.—. 1968
L. BAKKER, Bespoke tailoring
314 Laan van Meerderv., T. 334738
De nog in voorraad zijnde Engel-
sche Ulsters en Winterjassen wor
den tegen zeer lage prijzen uit
verkocht.
|u wc iiz uuiawaju an
Zuid-Rhodesia. een
mer over wet en natuurbescherming.
De inleider memoreerde een groot aan
tal wetten en wetswijzigingen, welke in
de laatste jaren totstand zijn gekomen
en waardoor het natuurschoon meer en
meer in gevaar wordt gebracht. Vooral
de wijzigingen in de onteigeningswet
en de ruilverkavelingswet zijn zeer be
langrijk, daar hierdoor vele gevallen
van onteigening niet meer aan de goed
keuring van de Staten-Generaal zijn
onderworpen en ruilverkavelingen „in
het algemeen belang” kunnen worden
doorgezet, ook indien de meerderheid
van de eigenaren er niet voor is of
wanneer er eigendommen van natuur-
beschermingsvereenigingen onder het
plan zijn begrepen.
Ook de Bodemproductiewet grijpt
zeer sterk in in het eigendomsrecht,
maar deze wet heeft dan ook een nood-
karakter. Spreker erkent de groote be
langen van voedselvoorziening, defen
sie enz. vooral in dezen tijd. Er zijn
evenzeer andere belangen welke hier
door in de verdrukking komen, maar
dit is geen reden om maatregelen t.a.v.
de natuurbescherming, welke genomen
kunnen worden, uit te stellen.
Blijkens een mededeeling van het
Kon. Ned. Meteorologisch Instituut te
de Bilt was in de maand Januari de
ochtendtemperatuur gemiddeld over de
5 hoofdstations 7.5 graad beneden nor
maal. De grootste afwijkingen kwamen
voor op den 22sten en den 15den, resp.
12 graden en 0.5 graad beneden nor
maal. Alle dagen waren derhalve te
koud. De gemiddelde maximumtempe
ratuur was 7.5 graad en het gemiddelde
minimum 8 graden beneden normaal.
Op alle dagen was te de Bilt de mini
mumtemperatuur beneden ’t vriespunt
Het aantal dagen met een maximum
temperatuur beneden het vriespunt be
droeg te de Bilt 22 tegen 4 normaal.
De neerslag, die voornamelijk als
sneeuw viel, was in de verschillende
provincies 30 tot 75 pCt. beneden nor
maal,
Te de Bilt werden 110 uren zonne
schijn waargenomen tegen 53 normaal.
Te de Bilt was de gemiddelde tem
peratuur uit de waarnemingen te 8.14
en 19 uur 5.1 graad. Hiermede is het
vroegere Januari-record van Utrecht-
de Bilt, namelijk 3.3 graad in 1850,
belangrijk overtroffen. Van de drie win
termaanden December, Januari en Fe
bruari is er sedert het begin der waar
nemingen in 1849 slechts een geweest,
die kouder was, n.l. Februari 1855 met
5.3 graad.
De in een vorige mededeeling ver
melde negatieve temperatuur som, die
een maat is voor de ijsvorming, is van
daag (1 Februari) voor de Bilt aange
groeid tot 286 graden, waardoor de
winter van 1928-1929 is overtroffen. De
winter van 1890-1891 blijft het echter
voorloopig nog winnen met een tempe-
ratuursom van 342 graden, die zich
uitstrekt van 26 November 1890 tot
23 Januari 1891toen flinke dooi intrad.
keer gestagneerd GroningenAssen
tamelijk goed GroningenLeeuwar
den niet berijdbaar GroningenZuid-
laren onbegaanbaarGroningen
Marum tamelijk goed AssenRolde
Grollo Schoonoord Noordsleen
grootendeels onbegaanbaar.
Wat is eigenlijk zoo’n railbreuk Ze
ontstaat door de koude. Het staal
krimpt in en vooral trajecten, waar
de rails al wat langer in gebruik zijn,
zooals op het baanvak Rotterdam
Utrecht, schijnen het daarbij te moe
ten ontgelden, hoewel het euvel even
goed bij de nieuwste rails kon optre
den. In normalen toestand mag de
koprail niet op de laschplaat rusten
ze moet vrij liggen. De krimpende
rail komt echter successievelijk toch
met de plaat in aanraking en buigt
naar beneden door. Zij moet dienten
gevolge de voorspanning van een na
derenden trein meedragen en springt
op een gegeven oogenblik, waarbij de
kop over een lengte van 15 a 20 c.m.
afknapt.
Direct gevaar ontstaat dan nog niet,
doch de machinist, die aan het harder
stooten van zijn locomotief op de baan
merkt, wat er aan de hand is, zal toch
den eersten den besten blokpost waar
schuwen en het uur van aankomst on
verbiddelijk naar het tweede plan ver
wijzen.
Vandaag kon de N.Z.H.-tram haar
diensten in Waterland nog niet hervat
ten, aangezien er aan de opstuiving van
sneeuw nog steeds geen einde is geko
men. Enkele diensten werden, zoo goed
en zoo kwaad als het ging, met auto
bussen onderhouden, namelijk naar
Broek, Edam en Volendam. Tusschen
Amsterdam en Nieuwendam konden de
trams normaal rijden. De toestand van
de wegen is nog zeer slecht. Overal lig
gen sneeuwhoopen, welke groote moei
lijkheden voor het verkeer opl'everen,
evenals de plekken, waar de sneeuw is
weggewaaid, omdat deze vaak spiegel
glad zijn. Vanochtend vroeg zijn tus
schen Purmerend en Ilpendam twee bus-
sen blijven steken, doordat een trailer,
welke was geslipt, en dwars over den
weg was komen te staan, door de
sneeuw werd ondergestoven. Eerst na
dat de wagen was uitgegraven, kon het
verkeer doorgang vinden. Men zou van
daag met een motorwagen, voorzien van
een ijsploeg, een poging doen, eenige
trambanen vrü te maken.
Even buiten Meppel op de route Mep-
pelGroningen is vanochtend tenge
volge van gladheid van den weg een
autobus van de Drentsche Autobuson
derneming D.A.B.O., in een sloot gere
den. De chauffeur en de twee passa
giers bleven ongedeerd, terwijl de bus
vrijwel onbeschadigd bleef.
Te Nijeveen raakte een bus van de
zelfde onderneming in de sneeuw vast.
Deze kon eerst na geruimen tijd weer
vrij worden gemaakt.
Alle D.A.B.O.-diensten zijn thans stil
gelegd, behalve de dienst MeppelNije
veenDiever, alsmede de dienst Gro
ningenBeilen.
Als laatste spreker voerde de heer J.
Drijver het woord over gevaren van
den vogelstand bij streng winterweer,
verergerd door on-economische verdel
ging. Spreker herdacht allereerst den
vischotter, weliswaar een zoogdier,
maar dat het vorig jaar reeds zwaar te
verantwoorden had gehad en dit jaar
in Nederland vrijwel is uitgemoord, on
danks het feit dat herhaaldelijk bij den
minister van Economische Zaken op be
schermende maatregelen is aangedron
gen.
Ook de vogels hebben door de langdu
rige sneeuw- en ijsperiode zwaar ge
leden. Eenden werden bij duizenden ge
dood en de actie tegen dezen massa
moord mede gevoerd van de zijde
van de goede jagers heeft er slechts
toe geleid, dat de jacht op eenden 12
dagen vroeger dan andere jaren is ge
sloten. Met de ganzen is het echter nog
veel erger gesteld. Terwijl andere lan
den zich bezorgd maken over het uit
sterven van deze diersoort en de jacht
slechts kort openstellen, staat men in
Nederland toe, dat ganzen tot in April
worden geschoten. Het gevolg is dat de
ganzen, welke vermoedelijk tengevolge
van de koude bij honderdtallen uit het
Noorden in ons land zijn komen binnen
vallen en hier niet voldoende voedsel
vonden, meteen door den mensch gron
dig werden opgeruimd.
Naar aanleiding van deze voordracht
stelde dr. Jac. P. Thijsse voor een tele
gram te zenden aan den minister van
Economische Zaken, waarmede de ge-
heele vergadering instemde en dat als
volgt luidt „De contact-commissie in
zake natuurbescherming enz., verzoekt
uwe excellentie dringend de jacht op
ganzen binnen zoo kort mogelijken ter
mijn te sluiten, aangezien door ver-
ijzing van het sneeuwdek de voedsel
voorziening van deze dieren belemmerd
is en het bestaan der soort bedreigt,
waardoor zij al te gemakkelijk ten
prooi vallen aan den mensch”.
kloof stroomt de Zambesi dan als een
wilde bergrivier verder. Het is het
meest inposante schouv’spel, dat we op
dezen zoo bijzonderen tocht, welke toch
zoo rijk is aan gebeurtenissen, hebben
gezien.
Tegen zes uur zijn we in Bulawayo
de hoofdstad va
stad met wijde straten en lage bebou
wing in blokken, als een jonge stad in
het Westen van de Vereenigde Staten
en dus zonder andere bezienswaardig
heden, dan het standbeeld van Cecii
Rhodes. We gaan tijdig siapen, want
morgen behoeven we slechts enkele
uren te vliegen om over de Limpopo
boven Transvaalsch gebied te komen,
en daarmee aan het eindpunt van onze
reis. Wij zullen tijdig starten, want
onze beide piloten, gezagvoerder Blaak
en Hulsebos, stellen er een eer in, pre
cies op het aangekondigde tijdstip,
nauwkeurig te 10 uur, op het vliegveld
■an Johannesburg te landen.
Met voldoening
allereerst geconstateerd
het werk in West-Java
voortgezet is kunnen worden,
zich ook heeft kunnen uitbreiden. Dit
werk heeft de stichting krachtig kun
nen steunen dank zij de medewerking,
welke zij hier te lande mocht onder
vinden. Het ledental bleef gestadig
groeien. In 1939 werd van ruim 1800
leden 3709.74 aan contributiegelden
ontvangen, terwijl aan giften een be
drag van 12.817,69 werd ontvangen.
In September j.l. werd door het be
stuur een request gericht tot den gou-
verneur-generaal van Nederlandsch-
Indië, hetwelk vergezeld was van
eenige bijlagen, welke duidelijk aan
toonden, dat het inheemsche paarden
ras door slechte fok, slechte verzorging
en ontij digen en overmatigen arbeid
binnen afzienbaren tijd tot ondergang
gedoemd is, indien niet spoedig en
krachtig wordt ingegrepen, voorname
lijk op Java. Al de hoop is op de uit
werking van dit request gevestigd, daar
particulier initiatief, dat alle machts
middelen mist, nooit een einde zal kun
nen maken aan de ontoelaatbare toe
standen, waarin de inheemsche paard-
jes op Java geboren worden, leven en
sterven. Periodieke keurigen sorteeren
wel eenig effect, en de afgekeurde die
ren mogen in de stad, waar de keuring
plaats vond, niet meer gebruikt worden.
Maar uit dierenbeschermlngsoogpunt
zullen deze keuringen pas afdoend hel
pen, wanneer de afgekeurde dieren aan
het verkeer onttrokken en afgemaakt
Het baanvak UtrechtRotterdam
heeft door de strenge vorst te lijden
van railbreuk, waardoor vaak hevige
storingen in het verkeer ontstaan, om
dat de veiligheid bij de Spoorwegen
terecht boven alles gaat en men de
breuk liever ten spoedigste heelt, dan
de treinen door te laten rijden, wat
nog altijd mogelijk zou zijn, daar de
gaten niet zoo groot worden, dat ze
een onmiddellijk gevaar opleveren
voor déraillementen.
De toestand op de rijkswegen in
West-Brabant is thans van dien
aard, dat de A.T.O. vanmorgen
bijna alle autobusdiensten heeft
moeten stopzetten.
De diensten van Breda op Lage Zwa-
luwe en Gorinchem zijn geheel ge
staakt. De toestand op de wegen is van
dien aard, dat autobussen, welke onder
weg waren, Breda niet konden berei
ken. De chauffeurs hebben telefonisch
medegedeeld, dat zij de bussen langs
den weg hebben moeten zetten. Alleen
de A.T.O.-dienst op Tilburg wordt, zij
het met groote vertraging, onderhou
den. De vrachtdiensten van de A.T.O.
zijn geheel stopgezet. Reeds gisteren
hebben deze diensten de plaatsen in het
land van Heusden en Altena niet kun
nen bereiken.
De B.B.A. (Brabantsche Buurtspoor
wegen en Autodiensten) tracht nog,
alhoewel met urenlange vertraging, den
dienst gaande te houden. In het bijzon
der de lijn van Breda naar de Belgi
sche grens en naar Roosendaal is na
genoeg onberijdbaar
Op den weg BredaMoerdijk zijn
vanmorgen tal van particuliere auto’s
vastgeloopen bij pogingen om de brug
bij Terheyden te passeeren.
Verkeersmoeilijkheden bij Zutfen
Al was de opeenhooping van sneeuw
in de omgeving van Zutfen gisteren
niet zoo erg als in de andere deelen
des lands, toch ondervond het verkeer
in den loop van den middag nog aan
zienlijke moeilijkheden.
Zoo werd de autobusdienst Zutfen
Laag Keppel van de G.T.W. in den
namiddag gestaakt.
Ook het treinverkeer ondervond ver
traging. De trein uit Leeuwarden kwam
*s middags met vijf kwartier vertra
ging aan. Dit was niet zoozeer te wij
ten aan het ondersneeuwen der wis
sels, dan wel aan een order om op dit
traject langzamer te rijden.
Het ijs op het traject Kampen-Urk
onbetrouwbaar
Gistermiddag om ongeveer twee uur
is te Lemmer een achttal grossiers uit
Kampen aangekomen, die na hun tocht
ons vliegtuig schijnen te reiken, van Kampen naar Urk via het ijs, g. t-n
kans meer zagen de terugreis tot een
Hollanders in Nairobi.
Vijftien Hollanders, mannen en vrou
wen, staan ons hier op te wachten en
verwelkomen ons hartelijk. De mannen
zijn allen employé’s van de Twentsch-
Overzeesche Handelmaatschappij, wel
ker directeur met zijn echtgenoot de
reis tot hiertoe met ons meemaakt, en
die op onze terugreis in Nairobi weer
aan boord zullen komen. De Neder
landsche consul-generaal voor Kenya
en Tanganyika, de heer A. M. L. Win
kelman, is speciaal uit Mombasa van
de kust hierheen gekomen, en noodigt
de bemanning uit voor het diner, dat
genuttigd wordt in een als oud Engel-
sche Inn gebouwd restaurant in de
bergen. De administrateur van de
Twentsch-Overzeesche Handelmaat
schappij, de heer Oostdam, noodigt allen
uit, om na het diner den avond te ko
men doorbrengen in zijn woning, fraai
op ongeveer
1P k.m. afstand van de stad. Vanzelf
sprekend zijn ook de hier wonende
Hollanders uitgenoodigd, zoodat het
een feestelijke reunie van landgenoo-
ten wordt.
Via de Victoria-watervallen
naar Bulawayo.
Ondanks het late nachtelijke avon
tuur zijn we Donderdagmorgen nog
vroeger dan anders u t de veeren, want
vandaag is het langste traject voor den
boeg. Te ruim half zeven zit de „Rei
ger” al in de lucht, en in de lage och
tendzon zien we den hoogsten berg van
Afrika, de bijna 6000 meter hooge Ki-
liman’jaro, welks top hoewel bijna
op den evenaar gelegen, toch met
eeuwige sneeuw is bedekt.
Om half tien staan we al te tanken
op het vliegveld van Dodoma, in het
Tanganyika-gebied. De Engelsche di
strictscommissaris komt ons begroeten,
en ook andere Engelschen zijn komen
kijken en bewonderen net interieur
van onze Douglas. Tegen 12 -uur lan
den wij, om den benzinevooraad verder
bij te vullen, op het vliegveld M’pika.
Als we zullen vertrekken wordt de
lucht doorkllefd door bliksemstralen,
welke loodrecht neerflitsen uit twee
zware donderbuien. De „Reiger” kan
nog net wegkomen tusschen de twee
buien door en komt ongehinderd op
een aangename vlieghoogte voor het
traject van 1280 k.m. naar Bulawayo,
dat eigenlijk maa 900 k.m. behoefde
te zijn, maar tengevolge van den oor
logstoestand mogen wij slechts Rhode
sia binnenkomen door een corridor
over Livingstone, een omweg van 300
kon. We korten ons den tijd aan boord
met het nuttigen van de voortreffe
lijke lunch, die uit een Fransch restau
rant te Nairobi is meegenomen, en
doen vervolgens de gebruikelijke
siesta. Tegen vier uur worden wij ech
ter gewekt voor een schouwspel, dat
wij niet licht zullen vergeten en dat
ruimschoots den omweg van 300 k.m.
waard is. In de verte zien we de Zam-
besi-rivier, en even later scheren we
laag over den gigantischen Victoria-
watervai, den grootsten ter wereld. In
wijde cirkels vliegen wij er vlak over
heen, zoodat we elk detail kunnen
waarnemen: de verbreeding van de ri
vier voor de vallen, de eilandjes, en
het diepe ravijn, waarin de reusach
tige watermassa kolkend neerstort,
hooge waterwolken opjagend, die tot
aan
In een diep in de rotsen ingesneden
ondergaan wij het mysterie, dat verbor
gen ligt in de nuchtere techniek van
het vliegen, als de kleine zichzelf ge
lijk blijvende gemeenschap, welke de in
zittenden van het vliegtuig zijn gaan
vormen, waar ieder zijn colbertjasje
op deze en zijn reisroman op die plaats
heeft opgeborgen, neerdaalt in een an
dere wereld, welke telkens wisselt, en
welker bewoners zich eindeloos ver
verwijderd voelen van de plaats, die in
onze gedachten slechts op een afstand
van enkele uren ligt.
Kort na den start van Juba zijn wé
boven Oeganda gekomen, maar pas als
we het gebied van Kenya naderen,
komt er verandering in het landschap.
ën rijst het hooge Kenyagebergte voor
ons op. Gezagvoerder Blaak komt uit
de cockpit en kondigt plechtig aan
nu niet namens Neptunus maar na
mens wijlen Icarus dat de „Reiger’
binnen enkele minuten de Evenaar zal
passeeren. Slechts één van de passa
giers heeft het Zuidelijk Halfrond nog
nooit betreden, maar gelukkig voor
hem kan aan bcord van een Douglas
niet ongegeneerd met water en zeep
sop geknoeid worden als aan boord van
een schip. Dus wordt de doop verricht
met behulp van een paar flesschen
champagne, welke voor sommige pas
sagiers een welkome verfrissching
zijn, voor anderen, die kwalijk de
remousstooten doorstaan, welke tenge
volge van de hitte nog op vrij groote
hoogte de „Reiger” doen stappen en
schommelen, echter teveel zijn, zoodat
zij trouw hun tol betalen aan Icarus.
Daarmee zijn zij zichtbaar opgelucht,
zoodat aan boord weer de beste stem
ming heerscht als wij tegen half zes
in Nairobi dalen, waar de temperatuur,
als we uit het vliegtuig stappen, heer
lijk frisch blijkt te zijn.
DAT IS
een fascikelstukje dr. BUER’S Pure
Lecithine. Beroep en sport, de haast en
het geraas van het huidige verkeers
leven brengen een sterk verbruik van
lecithine in de zenuworganen (herse
nen, ruggemerg en zenuwen) teweeg
Bij geestelijke en lichamelijke inspan
ning, bij uitputting en zenuwzwakte
nerveuse hoofdpijn, nerveuse slapeloos
heid en andere nerveuse aandoeningen
gebruike men daarom
voor lichamelijke en geestelijke fitheid
Doozen ad /1.00ƒ4.65 (kuurverpak
king) bij Apothekers en Drogisten
Tachtigjarige vrouw door de koude
bevangen en op een weiland gevonden
Gisterochtend heeft een boer op zijn
weiland aan den Ooster Ringdijk bij
Amsterdam, een oude vrouw gevonden,
die in half-bewusteloozen toestand op
den grond lag. Haar voeten en handen
bleken bevroren te zijn. De vrouw, een
tachtigjarige weduwe, eenigszins
kindsch, die bij haar dochter in Die
men inwoont, was den vorigen avond
tegelijk met de anderen naar bed ge
gaan. Toen men ’s morgens opstond,
vermiste men de oude moeder. Zij was
ongemerkt in den nacht of in den
vroegen ochtend van huis weggeloo-
pen. De vrouw is in zorgwekkenden
toestand naar het O.L. Vrouwegasthuis
vervoerd.
goed einde te brengen. Op het ijs,
hiér en daar scheuren vertoonde,
veel opgewaaide sneeuw, zoodat
traject daardoor onbetrouwbaar
worden is.
Teneinde weer thuis te komen, heeft
men gebruik gemaakt van den auto-
dienst van Urk naar Lemmer, om ver
der over land naar Kampen terug te
reizen.
De diensten van den autobusdienst
Noord-Holland te Alkmaar naar den
Helder, St. Maarten en de Zijpe zijn
met ingang van vandaag wegens glad
heid van de wegen gestaakt.
Op Goeree en Overflakkee is de
tramdienst Middelharnis Ouddorp,
welke sinds Maandag was gestagneerd,
thans hersteld.
De tramverbinding Middelharnis
Ooltgensplaat is nog gestremd.
Paardenfonds voor Java in Nederland
Aan het verslag over 1939 van de
stichting Paardenfonds voor Java in
Nederland is het volgende ontleend:
„Met voldoening en dankbaarheid kan
worden, dat
niet alleen
maar
De eerste ploege- waarschijnlijk op
1 April.
De Regeeringspersdienst meldt:
Waarschijnlijk zullen de hierna ver
melde ploegen buitengewone dienst
plichtigen van de lichtingen 1938 en
1939 in werkelijken dienst moeten ko
men. De datums van opkomst zijn hier
onder vermeld
Regimenten Infanterie (inbegrepen
de regimenten Grenadiers en Jagers)
1 April 1940;
Kotps Motordienst 1 April 1940;
Bataljon Geneeskundige troepen (le
ploeg 1 April 1940, 2e ploeg 6 Mei 1940;
Regimenten Veldartillerie (berede-
nen en onberedenen) 17 Juni 1940'.
Regimenten Motorartillerie 17 Juni
1940;
Regimenten
Juni 1940;
Voor zoover deze buitengewone dienst
plichtigen nog niet bij een korps zijn
ingelijfd, kunnen z’j, eventueel met wij
ziging van daaromtrent reeds bij de
keuring geuite wenschen, aan den com
mandant van het indeelingsdistrict na
der kenbaar maken bij welk der ge
noemde korpsen zij gaarne zouden
worden ingedeeld. Het verzoek moet
de dienstplichtige met den meesten spoed
richten aan den indeelings-districts-
commandant die woont in de hoofd
plaats van de provincie, waarin hij
voor den dienstplicht is ingeschreven.
Hiervan zijn uitgezonderd de dienst
plichtigen uit Drenthe, Amsterdam en
Rotterdam. Deze zenden hun aanvraag
onderscheidenlijk aan den indeelings-
districtscommandant te Groningen,
Amsterdam en Rotterdam.
In de opgaaf vermeldt de dienst
plichtige: a. zijn geslachtsnaam en voor
namen; b. de gemeente waar hij woon
plaats heeft; c. de lichting, waartoe hij
behoort en de gemeente, waar hij voor
den dienstplicht is ingeschreven; d. de
wenschen omtrent zijn indeeling; e. de
reden, waarom op deze indeeling wordt
prijs gesteld; f. zijn beroep, betrekking
en genoten onderwijs; g. of hij met
paarden kan omgaan; h. of hij in het
bezit is van een rijbewijs dan wel kan
chauffeeren.
De hoofdingenieur in het district
Nieuwe Wegen II deelt ons mede, dat
de rijksweg van Gorkurn naar Meteren
(bij Geldermalsen), ongunstige wen
dingen in de weersgesteldheid voorbe
houden, weder berijdbaar is.
Het verkeer UtrechtVianenWaar
denburgden Bosch en terug moet tus
schen de Linge en Waardenburg den
thans in gebruik zijnden omweg over
Geldermalsen blijven volgen, welke
omweg ter plaatse is aangegeven.
De felle wind, welke de sneeuw doet
opwaaien, heeft den weg Leeuwarden
Groningen onbegaanbaar gemaakt.
Er zijn hier verschillende „sneeuwdui-
nen” gevormd, welke even zoovele val
len voor het autoverkeer zijn.
Verscheidene auto’s zijn op deze
wijze ingesneeuwd en kunnen niet voor-
of achteruit.
De A.N.W.B. deelt ons nog het vol
gende mede over de wegen in' het
Noorden des lands
GroningenWinsumWarffum
Het lag in de bedoeling van de K
L M. vandaag weer een vlucht met pas
sagiers en post naar Schiermonnikoog
er’ Ameland te maken
Deze tocht is even wei >n verhand niet
het slechte weer geannuleerd.
Gisteren heeft de contactcommissie
inzake natuurbescherming een verga
dering belegd, waarbij talrijke verte
genwoordigers van natuurbescher-
mingsvereenigingen aanwezig waren.
Ir W G. v. d. Kloot, wetenschappelijk
assistent van de commissie besprak en
kele werkzaamheden uit het afgeloopen
jaar. Spreker zag de taak van de com
missie tweeledig 1. het verzamelen
van gegevens over de voor behoud in
aanmerking komende terreinen, 2. actie
voor doelmatige bescherming daarvan
Het tweede kan niet geschieden zon
der het eerste. Het samenstellen van
een overzicht van het voornaamste na
tuurschoon van Nederland is reeds een
heel eind gevorderd. Tegen ontginnin
gen staat men echter veelal machte
loos, omdat een Natuurbeschermings
wet nog steeds uitblijft. Spreker wekte
de natuurbeschermingsvereenigingen
tenslotte op tot gezamenlijke actie in
woord en geschrift, omdat wettelijke
voorzieningen nu niet langer mogen uit
blijven.
Vervolgens sprak mr. dr. E. J. Beu-
Nieuwe gezant van Venezuela biedt
geloofsbrief aan
H.M. de Koningin heeft hedenmiddag
12 uur, ten paleize Noordeinde, den
heer dr. José Rafael Montilla ontvan
gen ter overhandiging van zijn geloofs
brieven als buitengewoon gezant en
gevolmachtigd minister van Venezuela
bij H. M.’s hof alsmede van den terug-
roepingsbrief van zijn ambtsvoorgan
ger.
R.K. Ambtenarencongres
Het jaarlijksch congres der elgemeene
R.K. ambtenarenvereeniging (A R K A.)
oorspronkelijk vastgesteld op 16 en 17
October 1939, doch in verband met de,
internationale situatie op die
niet doorgegaan, werd gisteren
voli te Rotterdam gehouden
voorzitterschap van den heer
van Elk, referendaris ter
secretarie te Eindhoven.
faf ‘n korl bestek een overzicht
van hetgeen fn 1939 door de vereeni-
Schtsnerdf ged3an met betrekking tot
otpP.r" gaf tensl°tte in verband met de
dÏÏSVaw de k0Sten Van 'On
derhoud, uiting aan de hoop dat
Regeering spoedig doeltreffende maat
regelen zal nemen.
Samenwerking tusschen het Belgische
en het Nederlandsche instituut voor
electrowarmte en electrochemie.
Het comité Beige de l’electrothermie
et de l’electrochemie neeft op 29 Ja
nuari te Brussel een congres, gewijd
aan de electrowarmte, gehouden.
De vergadering stond onder leiding
van baron ’’orgeui
De Nederlandsche delegatie, aldaar
aanwezig, stond onder leiding van prof,
dr. ir. H. Gelissen.
In een voordracht, die de heer Gelis
sen aldaar hield, is het voorstel gedaan
om een verbindingscomit^, waarin Bel
gische en Nederlandsche afgevaardig
den zitting zullen aemen, eneindi de
gemeenschappelijke belangen op elec
trowarmte en electrochemisch gebied
te behartigen, in het leven te roepen.
Dit voorstel vond algemeene instem
ming.
In zijn slotwoord vestigde de Neder
landsche gedelegeerde, de heer Geiie-
sen, er de aandacht op, dat net ge-
wenscht zou zijn dat meerderen, ook op
ander gebied, zouden gaan samenwer-
kpn, zoodat het straks gemakkelijker
zijn om een economische samenwer
king in grooter verband door middel
van een koepelorganisatie te verwezen
lijken.