DE STRENGE WINTER Alle verkeer ondervindt veel last BINNENLAND De Bilt weer m -feu over het Januari HAAGSCHE COURANT VAN DONDERDAG 1 FEBRUARI 1940. DERDE BLAD, PAGINA 2. Contact-commissie inzake natuur bescherming De vorst veroorzaakt railbreuken bij de Spoorwegen Tramdiensten met aatobassen onderhoaden DE TOESTAND VAN DE WEGEN IN BRABANT SNEEUWOPSTUIVING IN WATERLAND *'->***-* - - K.L.M.-vlucht naar Waddeneilanden ging niet door Opkomst in werkelijken dienst van buitengewone dienstplichtigen der lichtingen 1938 en 1939 Dr. Buer’s Pure Lecithine Gestaakte tram- en autobusdiensten De rijkswegen in het centrum des lands Sneeuwjacht over de wegen in het Noorden RECLAMES. RECLAMES. de Luchtdoelarcillerfe 17 De grensarbeiders in Duitscblan* Kampwerk voor jeugdige werkloosen gelegen in de heuvelen ver- Wettelijke maatregelen dringend gewenscht. De gevaren van den strengen winter voor de dieren. dat lag het ge- dagen in „Ti- onder B J. M. gemeente- Commissie ingesteld. Door den minister van Sociale Za ken is een commissie in het leven ge roepen ter bespreking van de voorzie ningen, alsmede voor het houden van geregeld contact op het gebied van het kampwerk voor jeugdige werkloo- zen. Als voorzitter dezer commissie zal optreden de heer Meyer de Vries, voor- noemd chef van de afdeeling cultureele zorg en sociale jeugdzorg van het de partement van Sociale Zaken, terwijl als leden zijn aangewezen ambtshalve: de heer N. H. de Graaf, hoofdcontro leur van genoemde afdeeling en mej. E. E. de Groot, en als vertegenwoor digers der verschillende contrales de heeren G. P. J. "Bannenberg en Jos Veld man van de nationale R.K. commissie voor jeugdwerkloozenzorg te ’s-Herto- genbosch, W. J. Hemmes en J. Schip per van de centrale voor werkloozen- zorg te Utrecht, H. Lindeman en A. de Ruyter van de moderne centrale voor werkloozenzorg en dr. H. G. W. van der Wielen en W. van Vliet van de stichting „Nederlands volkskracht”. Overeenkomst tot stand gekomen. De Regeeringspersdienst meldt: Tusschen vertegenwoordigers van de Duitsche en van de Nederlandsche re- geering zijn hier ter stede opnieuw on- derhandelingen gevoerd en zijn overeen komsten getroffen, die het verder ver richten van arbeid door de wederzijd- sche onderdanen in beide staten moge lijk maken. O.a. werd overeengekomen, dat aan de Nederlandsche arbeiders en bedienden, die in December 1939 en Januari 1940 tengevolge van de ophef fing der vergunning tot het medenemen van deviezen der arbeid moesten neer leggen en die hun vroegeren arbeid in het grensgebied weer wenschen op te nemen, de vereischte toestemming moet worden verleend. ORIGINEELE ENGELSCHE COLBERTCOSTUUMS naar MAAI Thans is het de meest geschikte tijd om een Engelsch voorjaars- costuurri te bestellen. Wij hebben de nieuwe bunches in huls en no- teeren nog dezelfde prijzen van een jaar geleden, n.l. £1. 54.—.62. 71,— en 85.—. 1968 L. BAKKER, Bespoke tailoring 314 Laan van Meerderv., T. 334738 De nog in voorraad zijnde Engel- sche Ulsters en Winterjassen wor den tegen zeer lage prijzen uit verkocht. |u wc iiz uuiawaju an Zuid-Rhodesia. een mer over wet en natuurbescherming. De inleider memoreerde een groot aan tal wetten en wetswijzigingen, welke in de laatste jaren totstand zijn gekomen en waardoor het natuurschoon meer en meer in gevaar wordt gebracht. Vooral de wijzigingen in de onteigeningswet en de ruilverkavelingswet zijn zeer be langrijk, daar hierdoor vele gevallen van onteigening niet meer aan de goed keuring van de Staten-Generaal zijn onderworpen en ruilverkavelingen „in het algemeen belang” kunnen worden doorgezet, ook indien de meerderheid van de eigenaren er niet voor is of wanneer er eigendommen van natuur- beschermingsvereenigingen onder het plan zijn begrepen. Ook de Bodemproductiewet grijpt zeer sterk in in het eigendomsrecht, maar deze wet heeft dan ook een nood- karakter. Spreker erkent de groote be langen van voedselvoorziening, defen sie enz. vooral in dezen tijd. Er zijn evenzeer andere belangen welke hier door in de verdrukking komen, maar dit is geen reden om maatregelen t.a.v. de natuurbescherming, welke genomen kunnen worden, uit te stellen. Blijkens een mededeeling van het Kon. Ned. Meteorologisch Instituut te de Bilt was in de maand Januari de ochtendtemperatuur gemiddeld over de 5 hoofdstations 7.5 graad beneden nor maal. De grootste afwijkingen kwamen voor op den 22sten en den 15den, resp. 12 graden en 0.5 graad beneden nor maal. Alle dagen waren derhalve te koud. De gemiddelde maximumtempe ratuur was 7.5 graad en het gemiddelde minimum 8 graden beneden normaal. Op alle dagen was te de Bilt de mini mumtemperatuur beneden ’t vriespunt Het aantal dagen met een maximum temperatuur beneden het vriespunt be droeg te de Bilt 22 tegen 4 normaal. De neerslag, die voornamelijk als sneeuw viel, was in de verschillende provincies 30 tot 75 pCt. beneden nor maal, Te de Bilt werden 110 uren zonne schijn waargenomen tegen 53 normaal. Te de Bilt was de gemiddelde tem peratuur uit de waarnemingen te 8.14 en 19 uur 5.1 graad. Hiermede is het vroegere Januari-record van Utrecht- de Bilt, namelijk 3.3 graad in 1850, belangrijk overtroffen. Van de drie win termaanden December, Januari en Fe bruari is er sedert het begin der waar nemingen in 1849 slechts een geweest, die kouder was, n.l. Februari 1855 met 5.3 graad. De in een vorige mededeeling ver melde negatieve temperatuur som, die een maat is voor de ijsvorming, is van daag (1 Februari) voor de Bilt aange groeid tot 286 graden, waardoor de winter van 1928-1929 is overtroffen. De winter van 1890-1891 blijft het echter voorloopig nog winnen met een tempe- ratuursom van 342 graden, die zich uitstrekt van 26 November 1890 tot 23 Januari 1891toen flinke dooi intrad. keer gestagneerd GroningenAssen tamelijk goed GroningenLeeuwar den niet berijdbaar GroningenZuid- laren onbegaanbaarGroningen Marum tamelijk goed AssenRolde Grollo Schoonoord Noordsleen grootendeels onbegaanbaar. Wat is eigenlijk zoo’n railbreuk Ze ontstaat door de koude. Het staal krimpt in en vooral trajecten, waar de rails al wat langer in gebruik zijn, zooals op het baanvak Rotterdam Utrecht, schijnen het daarbij te moe ten ontgelden, hoewel het euvel even goed bij de nieuwste rails kon optre den. In normalen toestand mag de koprail niet op de laschplaat rusten ze moet vrij liggen. De krimpende rail komt echter successievelijk toch met de plaat in aanraking en buigt naar beneden door. Zij moet dienten gevolge de voorspanning van een na derenden trein meedragen en springt op een gegeven oogenblik, waarbij de kop over een lengte van 15 a 20 c.m. afknapt. Direct gevaar ontstaat dan nog niet, doch de machinist, die aan het harder stooten van zijn locomotief op de baan merkt, wat er aan de hand is, zal toch den eersten den besten blokpost waar schuwen en het uur van aankomst on verbiddelijk naar het tweede plan ver wijzen. Vandaag kon de N.Z.H.-tram haar diensten in Waterland nog niet hervat ten, aangezien er aan de opstuiving van sneeuw nog steeds geen einde is geko men. Enkele diensten werden, zoo goed en zoo kwaad als het ging, met auto bussen onderhouden, namelijk naar Broek, Edam en Volendam. Tusschen Amsterdam en Nieuwendam konden de trams normaal rijden. De toestand van de wegen is nog zeer slecht. Overal lig gen sneeuwhoopen, welke groote moei lijkheden voor het verkeer opl'everen, evenals de plekken, waar de sneeuw is weggewaaid, omdat deze vaak spiegel glad zijn. Vanochtend vroeg zijn tus schen Purmerend en Ilpendam twee bus- sen blijven steken, doordat een trailer, welke was geslipt, en dwars over den weg was komen te staan, door de sneeuw werd ondergestoven. Eerst na dat de wagen was uitgegraven, kon het verkeer doorgang vinden. Men zou van daag met een motorwagen, voorzien van een ijsploeg, een poging doen, eenige trambanen vrü te maken. Even buiten Meppel op de route Mep- pelGroningen is vanochtend tenge volge van gladheid van den weg een autobus van de Drentsche Autobuson derneming D.A.B.O., in een sloot gere den. De chauffeur en de twee passa giers bleven ongedeerd, terwijl de bus vrijwel onbeschadigd bleef. Te Nijeveen raakte een bus van de zelfde onderneming in de sneeuw vast. Deze kon eerst na geruimen tijd weer vrij worden gemaakt. Alle D.A.B.O.-diensten zijn thans stil gelegd, behalve de dienst MeppelNije veenDiever, alsmede de dienst Gro ningenBeilen. Als laatste spreker voerde de heer J. Drijver het woord over gevaren van den vogelstand bij streng winterweer, verergerd door on-economische verdel ging. Spreker herdacht allereerst den vischotter, weliswaar een zoogdier, maar dat het vorig jaar reeds zwaar te verantwoorden had gehad en dit jaar in Nederland vrijwel is uitgemoord, on danks het feit dat herhaaldelijk bij den minister van Economische Zaken op be schermende maatregelen is aangedron gen. Ook de vogels hebben door de langdu rige sneeuw- en ijsperiode zwaar ge leden. Eenden werden bij duizenden ge dood en de actie tegen dezen massa moord mede gevoerd van de zijde van de goede jagers heeft er slechts toe geleid, dat de jacht op eenden 12 dagen vroeger dan andere jaren is ge sloten. Met de ganzen is het echter nog veel erger gesteld. Terwijl andere lan den zich bezorgd maken over het uit sterven van deze diersoort en de jacht slechts kort openstellen, staat men in Nederland toe, dat ganzen tot in April worden geschoten. Het gevolg is dat de ganzen, welke vermoedelijk tengevolge van de koude bij honderdtallen uit het Noorden in ons land zijn komen binnen vallen en hier niet voldoende voedsel vonden, meteen door den mensch gron dig werden opgeruimd. Naar aanleiding van deze voordracht stelde dr. Jac. P. Thijsse voor een tele gram te zenden aan den minister van Economische Zaken, waarmede de ge- heele vergadering instemde en dat als volgt luidt „De contact-commissie in zake natuurbescherming enz., verzoekt uwe excellentie dringend de jacht op ganzen binnen zoo kort mogelijken ter mijn te sluiten, aangezien door ver- ijzing van het sneeuwdek de voedsel voorziening van deze dieren belemmerd is en het bestaan der soort bedreigt, waardoor zij al te gemakkelijk ten prooi vallen aan den mensch”. kloof stroomt de Zambesi dan als een wilde bergrivier verder. Het is het meest inposante schouv’spel, dat we op dezen zoo bijzonderen tocht, welke toch zoo rijk is aan gebeurtenissen, hebben gezien. Tegen zes uur zijn we in Bulawayo de hoofdstad va stad met wijde straten en lage bebou wing in blokken, als een jonge stad in het Westen van de Vereenigde Staten en dus zonder andere bezienswaardig heden, dan het standbeeld van Cecii Rhodes. We gaan tijdig siapen, want morgen behoeven we slechts enkele uren te vliegen om over de Limpopo boven Transvaalsch gebied te komen, en daarmee aan het eindpunt van onze reis. Wij zullen tijdig starten, want onze beide piloten, gezagvoerder Blaak en Hulsebos, stellen er een eer in, pre cies op het aangekondigde tijdstip, nauwkeurig te 10 uur, op het vliegveld ■an Johannesburg te landen. Met voldoening allereerst geconstateerd het werk in West-Java voortgezet is kunnen worden, zich ook heeft kunnen uitbreiden. Dit werk heeft de stichting krachtig kun nen steunen dank zij de medewerking, welke zij hier te lande mocht onder vinden. Het ledental bleef gestadig groeien. In 1939 werd van ruim 1800 leden 3709.74 aan contributiegelden ontvangen, terwijl aan giften een be drag van 12.817,69 werd ontvangen. In September j.l. werd door het be stuur een request gericht tot den gou- verneur-generaal van Nederlandsch- Indië, hetwelk vergezeld was van eenige bijlagen, welke duidelijk aan toonden, dat het inheemsche paarden ras door slechte fok, slechte verzorging en ontij digen en overmatigen arbeid binnen afzienbaren tijd tot ondergang gedoemd is, indien niet spoedig en krachtig wordt ingegrepen, voorname lijk op Java. Al de hoop is op de uit werking van dit request gevestigd, daar particulier initiatief, dat alle machts middelen mist, nooit een einde zal kun nen maken aan de ontoelaatbare toe standen, waarin de inheemsche paard- jes op Java geboren worden, leven en sterven. Periodieke keurigen sorteeren wel eenig effect, en de afgekeurde die ren mogen in de stad, waar de keuring plaats vond, niet meer gebruikt worden. Maar uit dierenbeschermlngsoogpunt zullen deze keuringen pas afdoend hel pen, wanneer de afgekeurde dieren aan het verkeer onttrokken en afgemaakt Het baanvak UtrechtRotterdam heeft door de strenge vorst te lijden van railbreuk, waardoor vaak hevige storingen in het verkeer ontstaan, om dat de veiligheid bij de Spoorwegen terecht boven alles gaat en men de breuk liever ten spoedigste heelt, dan de treinen door te laten rijden, wat nog altijd mogelijk zou zijn, daar de gaten niet zoo groot worden, dat ze een onmiddellijk gevaar opleveren voor déraillementen. De toestand op de rijkswegen in West-Brabant is thans van dien aard, dat de A.T.O. vanmorgen bijna alle autobusdiensten heeft moeten stopzetten. De diensten van Breda op Lage Zwa- luwe en Gorinchem zijn geheel ge staakt. De toestand op de wegen is van dien aard, dat autobussen, welke onder weg waren, Breda niet konden berei ken. De chauffeurs hebben telefonisch medegedeeld, dat zij de bussen langs den weg hebben moeten zetten. Alleen de A.T.O.-dienst op Tilburg wordt, zij het met groote vertraging, onderhou den. De vrachtdiensten van de A.T.O. zijn geheel stopgezet. Reeds gisteren hebben deze diensten de plaatsen in het land van Heusden en Altena niet kun nen bereiken. De B.B.A. (Brabantsche Buurtspoor wegen en Autodiensten) tracht nog, alhoewel met urenlange vertraging, den dienst gaande te houden. In het bijzon der de lijn van Breda naar de Belgi sche grens en naar Roosendaal is na genoeg onberijdbaar Op den weg BredaMoerdijk zijn vanmorgen tal van particuliere auto’s vastgeloopen bij pogingen om de brug bij Terheyden te passeeren. Verkeersmoeilijkheden bij Zutfen Al was de opeenhooping van sneeuw in de omgeving van Zutfen gisteren niet zoo erg als in de andere deelen des lands, toch ondervond het verkeer in den loop van den middag nog aan zienlijke moeilijkheden. Zoo werd de autobusdienst Zutfen Laag Keppel van de G.T.W. in den namiddag gestaakt. Ook het treinverkeer ondervond ver traging. De trein uit Leeuwarden kwam *s middags met vijf kwartier vertra ging aan. Dit was niet zoozeer te wij ten aan het ondersneeuwen der wis sels, dan wel aan een order om op dit traject langzamer te rijden. Het ijs op het traject Kampen-Urk onbetrouwbaar Gistermiddag om ongeveer twee uur is te Lemmer een achttal grossiers uit Kampen aangekomen, die na hun tocht ons vliegtuig schijnen te reiken, van Kampen naar Urk via het ijs, g. t-n kans meer zagen de terugreis tot een Hollanders in Nairobi. Vijftien Hollanders, mannen en vrou wen, staan ons hier op te wachten en verwelkomen ons hartelijk. De mannen zijn allen employé’s van de Twentsch- Overzeesche Handelmaatschappij, wel ker directeur met zijn echtgenoot de reis tot hiertoe met ons meemaakt, en die op onze terugreis in Nairobi weer aan boord zullen komen. De Neder landsche consul-generaal voor Kenya en Tanganyika, de heer A. M. L. Win kelman, is speciaal uit Mombasa van de kust hierheen gekomen, en noodigt de bemanning uit voor het diner, dat genuttigd wordt in een als oud Engel- sche Inn gebouwd restaurant in de bergen. De administrateur van de Twentsch-Overzeesche Handelmaat schappij, de heer Oostdam, noodigt allen uit, om na het diner den avond te ko men doorbrengen in zijn woning, fraai op ongeveer 1P k.m. afstand van de stad. Vanzelf sprekend zijn ook de hier wonende Hollanders uitgenoodigd, zoodat het een feestelijke reunie van landgenoo- ten wordt. Via de Victoria-watervallen naar Bulawayo. Ondanks het late nachtelijke avon tuur zijn we Donderdagmorgen nog vroeger dan anders u t de veeren, want vandaag is het langste traject voor den boeg. Te ruim half zeven zit de „Rei ger” al in de lucht, en in de lage och tendzon zien we den hoogsten berg van Afrika, de bijna 6000 meter hooge Ki- liman’jaro, welks top hoewel bijna op den evenaar gelegen, toch met eeuwige sneeuw is bedekt. Om half tien staan we al te tanken op het vliegveld van Dodoma, in het Tanganyika-gebied. De Engelsche di strictscommissaris komt ons begroeten, en ook andere Engelschen zijn komen kijken en bewonderen net interieur van onze Douglas. Tegen 12 -uur lan den wij, om den benzinevooraad verder bij te vullen, op het vliegveld M’pika. Als we zullen vertrekken wordt de lucht doorkllefd door bliksemstralen, welke loodrecht neerflitsen uit twee zware donderbuien. De „Reiger” kan nog net wegkomen tusschen de twee buien door en komt ongehinderd op een aangename vlieghoogte voor het traject van 1280 k.m. naar Bulawayo, dat eigenlijk maa 900 k.m. behoefde te zijn, maar tengevolge van den oor logstoestand mogen wij slechts Rhode sia binnenkomen door een corridor over Livingstone, een omweg van 300 kon. We korten ons den tijd aan boord met het nuttigen van de voortreffe lijke lunch, die uit een Fransch restau rant te Nairobi is meegenomen, en doen vervolgens de gebruikelijke siesta. Tegen vier uur worden wij ech ter gewekt voor een schouwspel, dat wij niet licht zullen vergeten en dat ruimschoots den omweg van 300 k.m. waard is. In de verte zien we de Zam- besi-rivier, en even later scheren we laag over den gigantischen Victoria- watervai, den grootsten ter wereld. In wijde cirkels vliegen wij er vlak over heen, zoodat we elk detail kunnen waarnemen: de verbreeding van de ri vier voor de vallen, de eilandjes, en het diepe ravijn, waarin de reusach tige watermassa kolkend neerstort, hooge waterwolken opjagend, die tot aan In een diep in de rotsen ingesneden ondergaan wij het mysterie, dat verbor gen ligt in de nuchtere techniek van het vliegen, als de kleine zichzelf ge lijk blijvende gemeenschap, welke de in zittenden van het vliegtuig zijn gaan vormen, waar ieder zijn colbertjasje op deze en zijn reisroman op die plaats heeft opgeborgen, neerdaalt in een an dere wereld, welke telkens wisselt, en welker bewoners zich eindeloos ver verwijderd voelen van de plaats, die in onze gedachten slechts op een afstand van enkele uren ligt. Kort na den start van Juba zijn wé boven Oeganda gekomen, maar pas als we het gebied van Kenya naderen, komt er verandering in het landschap. ën rijst het hooge Kenyagebergte voor ons op. Gezagvoerder Blaak komt uit de cockpit en kondigt plechtig aan nu niet namens Neptunus maar na mens wijlen Icarus dat de „Reiger’ binnen enkele minuten de Evenaar zal passeeren. Slechts één van de passa giers heeft het Zuidelijk Halfrond nog nooit betreden, maar gelukkig voor hem kan aan bcord van een Douglas niet ongegeneerd met water en zeep sop geknoeid worden als aan boord van een schip. Dus wordt de doop verricht met behulp van een paar flesschen champagne, welke voor sommige pas sagiers een welkome verfrissching zijn, voor anderen, die kwalijk de remousstooten doorstaan, welke tenge volge van de hitte nog op vrij groote hoogte de „Reiger” doen stappen en schommelen, echter teveel zijn, zoodat zij trouw hun tol betalen aan Icarus. Daarmee zijn zij zichtbaar opgelucht, zoodat aan boord weer de beste stem ming heerscht als wij tegen half zes in Nairobi dalen, waar de temperatuur, als we uit het vliegtuig stappen, heer lijk frisch blijkt te zijn. DAT IS een fascikelstukje dr. BUER’S Pure Lecithine. Beroep en sport, de haast en het geraas van het huidige verkeers leven brengen een sterk verbruik van lecithine in de zenuworganen (herse nen, ruggemerg en zenuwen) teweeg Bij geestelijke en lichamelijke inspan ning, bij uitputting en zenuwzwakte nerveuse hoofdpijn, nerveuse slapeloos heid en andere nerveuse aandoeningen gebruike men daarom voor lichamelijke en geestelijke fitheid Doozen ad /1.00ƒ4.65 (kuurverpak king) bij Apothekers en Drogisten Tachtigjarige vrouw door de koude bevangen en op een weiland gevonden Gisterochtend heeft een boer op zijn weiland aan den Ooster Ringdijk bij Amsterdam, een oude vrouw gevonden, die in half-bewusteloozen toestand op den grond lag. Haar voeten en handen bleken bevroren te zijn. De vrouw, een tachtigjarige weduwe, eenigszins kindsch, die bij haar dochter in Die men inwoont, was den vorigen avond tegelijk met de anderen naar bed ge gaan. Toen men ’s morgens opstond, vermiste men de oude moeder. Zij was ongemerkt in den nacht of in den vroegen ochtend van huis weggeloo- pen. De vrouw is in zorgwekkenden toestand naar het O.L. Vrouwegasthuis vervoerd. goed einde te brengen. Op het ijs, hiér en daar scheuren vertoonde, veel opgewaaide sneeuw, zoodat traject daardoor onbetrouwbaar worden is. Teneinde weer thuis te komen, heeft men gebruik gemaakt van den auto- dienst van Urk naar Lemmer, om ver der over land naar Kampen terug te reizen. De diensten van den autobusdienst Noord-Holland te Alkmaar naar den Helder, St. Maarten en de Zijpe zijn met ingang van vandaag wegens glad heid van de wegen gestaakt. Op Goeree en Overflakkee is de tramdienst Middelharnis Ouddorp, welke sinds Maandag was gestagneerd, thans hersteld. De tramverbinding Middelharnis Ooltgensplaat is nog gestremd. Paardenfonds voor Java in Nederland Aan het verslag over 1939 van de stichting Paardenfonds voor Java in Nederland is het volgende ontleend: „Met voldoening en dankbaarheid kan worden, dat niet alleen maar De eerste ploege- waarschijnlijk op 1 April. De Regeeringspersdienst meldt: Waarschijnlijk zullen de hierna ver melde ploegen buitengewone dienst plichtigen van de lichtingen 1938 en 1939 in werkelijken dienst moeten ko men. De datums van opkomst zijn hier onder vermeld Regimenten Infanterie (inbegrepen de regimenten Grenadiers en Jagers) 1 April 1940; Kotps Motordienst 1 April 1940; Bataljon Geneeskundige troepen (le ploeg 1 April 1940, 2e ploeg 6 Mei 1940; Regimenten Veldartillerie (berede- nen en onberedenen) 17 Juni 1940'. Regimenten Motorartillerie 17 Juni 1940; Regimenten Juni 1940; Voor zoover deze buitengewone dienst plichtigen nog niet bij een korps zijn ingelijfd, kunnen z’j, eventueel met wij ziging van daaromtrent reeds bij de keuring geuite wenschen, aan den com mandant van het indeelingsdistrict na der kenbaar maken bij welk der ge noemde korpsen zij gaarne zouden worden ingedeeld. Het verzoek moet de dienstplichtige met den meesten spoed richten aan den indeelings-districts- commandant die woont in de hoofd plaats van de provincie, waarin hij voor den dienstplicht is ingeschreven. Hiervan zijn uitgezonderd de dienst plichtigen uit Drenthe, Amsterdam en Rotterdam. Deze zenden hun aanvraag onderscheidenlijk aan den indeelings- districtscommandant te Groningen, Amsterdam en Rotterdam. In de opgaaf vermeldt de dienst plichtige: a. zijn geslachtsnaam en voor namen; b. de gemeente waar hij woon plaats heeft; c. de lichting, waartoe hij behoort en de gemeente, waar hij voor den dienstplicht is ingeschreven; d. de wenschen omtrent zijn indeeling; e. de reden, waarom op deze indeeling wordt prijs gesteld; f. zijn beroep, betrekking en genoten onderwijs; g. of hij met paarden kan omgaan; h. of hij in het bezit is van een rijbewijs dan wel kan chauffeeren. De hoofdingenieur in het district Nieuwe Wegen II deelt ons mede, dat de rijksweg van Gorkurn naar Meteren (bij Geldermalsen), ongunstige wen dingen in de weersgesteldheid voorbe houden, weder berijdbaar is. Het verkeer UtrechtVianenWaar denburgden Bosch en terug moet tus schen de Linge en Waardenburg den thans in gebruik zijnden omweg over Geldermalsen blijven volgen, welke omweg ter plaatse is aangegeven. De felle wind, welke de sneeuw doet opwaaien, heeft den weg Leeuwarden Groningen onbegaanbaar gemaakt. Er zijn hier verschillende „sneeuwdui- nen” gevormd, welke even zoovele val len voor het autoverkeer zijn. Verscheidene auto’s zijn op deze wijze ingesneeuwd en kunnen niet voor- of achteruit. De A.N.W.B. deelt ons nog het vol gende mede over de wegen in' het Noorden des lands GroningenWinsumWarffum Het lag in de bedoeling van de K L M. vandaag weer een vlucht met pas sagiers en post naar Schiermonnikoog er’ Ameland te maken Deze tocht is even wei >n verhand niet het slechte weer geannuleerd. Gisteren heeft de contactcommissie inzake natuurbescherming een verga dering belegd, waarbij talrijke verte genwoordigers van natuurbescher- mingsvereenigingen aanwezig waren. Ir W G. v. d. Kloot, wetenschappelijk assistent van de commissie besprak en kele werkzaamheden uit het afgeloopen jaar. Spreker zag de taak van de com missie tweeledig 1. het verzamelen van gegevens over de voor behoud in aanmerking komende terreinen, 2. actie voor doelmatige bescherming daarvan Het tweede kan niet geschieden zon der het eerste. Het samenstellen van een overzicht van het voornaamste na tuurschoon van Nederland is reeds een heel eind gevorderd. Tegen ontginnin gen staat men echter veelal machte loos, omdat een Natuurbeschermings wet nog steeds uitblijft. Spreker wekte de natuurbeschermingsvereenigingen tenslotte op tot gezamenlijke actie in woord en geschrift, omdat wettelijke voorzieningen nu niet langer mogen uit blijven. Vervolgens sprak mr. dr. E. J. Beu- Nieuwe gezant van Venezuela biedt geloofsbrief aan H.M. de Koningin heeft hedenmiddag 12 uur, ten paleize Noordeinde, den heer dr. José Rafael Montilla ontvan gen ter overhandiging van zijn geloofs brieven als buitengewoon gezant en gevolmachtigd minister van Venezuela bij H. M.’s hof alsmede van den terug- roepingsbrief van zijn ambtsvoorgan ger. R.K. Ambtenarencongres Het jaarlijksch congres der elgemeene R.K. ambtenarenvereeniging (A R K A.) oorspronkelijk vastgesteld op 16 en 17 October 1939, doch in verband met de, internationale situatie op die niet doorgegaan, werd gisteren voli te Rotterdam gehouden voorzitterschap van den heer van Elk, referendaris ter secretarie te Eindhoven. faf ‘n korl bestek een overzicht van hetgeen fn 1939 door de vereeni- Schtsnerdf ged3an met betrekking tot otpP.r" gaf tensl°tte in verband met de dÏÏSVaw de k0Sten Van 'On derhoud, uiting aan de hoop dat Regeering spoedig doeltreffende maat regelen zal nemen. Samenwerking tusschen het Belgische en het Nederlandsche instituut voor electrowarmte en electrochemie. Het comité Beige de l’electrothermie et de l’electrochemie neeft op 29 Ja nuari te Brussel een congres, gewijd aan de electrowarmte, gehouden. De vergadering stond onder leiding van baron ’’orgeui De Nederlandsche delegatie, aldaar aanwezig, stond onder leiding van prof, dr. ir. H. Gelissen. In een voordracht, die de heer Gelis sen aldaar hield, is het voorstel gedaan om een verbindingscomit^, waarin Bel gische en Nederlandsche afgevaardig den zitting zullen aemen, eneindi de gemeenschappelijke belangen op elec trowarmte en electrochemisch gebied te behartigen, in het leven te roepen. Dit voorstel vond algemeene instem ming. In zijn slotwoord vestigde de Neder landsche gedelegeerde, de heer Geiie- sen, er de aandacht op, dat net ge- wenscht zou zijn dat meerderen, ook op ander gebied, zouden gaan samenwer- kpn, zoodat het straks gemakkelijker zijn om een economische samenwer king in grooter verband door middel van een koepelorganisatie te verwezen lijken.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 10