Mist veroorzaakt treinbotsing overweg Drie Ernstig ongeluk op onbewaakten te Bergentheim Haagsche Courant van Woensdag 7 Februari 1940 DERDE BLAD, PAGINA 1. het leven gekomen personen om Een driedaagsche liefdadigheidsbazar v v BINNENLAND STADSNIEUWS Auto met 5 inzittenden door trein gegrepen t passeeren Mr. dr. L N. DECKERS VOORZITTER DER A.N.V.V. Personentrein uit IJmuiden bij Haarlem op ontspoorden goederentrein geloopen Chauffeur was uitgestapt om te zien of hij veilig kon Treinbestuurder en een reizigster licht gewond F" 4 Mr. dr. L. N. Deckers Kostwinnersvergoeding voor gemobiliseerden Psychotechnische dienst bij de weermacht Gisteriniddag is ux hel. gebouw Sion aan de Scheepersstraat alhier een driedaagsche bazar geopend. De opbrengst komt ten goede aan de .wijkverpleging. Weerkundige Waarnemingen Barometerstand van hedenmiddag 12 u*x Het dunne pijltje geett den stand MB vau gisteren Drie slagkruisers en versterking van Soerabaja De bij’ vergissing over de grens geraakte patrouille teruggekeerd den onbewaakten over- JJwegteBergentheim (Ov.) is gistermiddag omstreeks drie uur een droevig ongeluk gebeurd, waarbij drie personen het leven hebben gelaten en twee andere personen zijn gewond. Officieele mededeeling spoedig te verwachten 1 uur a betreffende sche Voor bemoeiingen ten bate van den vrede. Contact-centraie der drie Nederlandsche Middenstandsbonden OPVOLGER VAN C. R. T. BARON KRAYENHOFF om de West- schiereiland Ook steeds gelegen. Spoorwegen kwamen uit Amsterdam de hoofdinspecteur van het vervoer, ir. W. J. Berdenis van Berlekom en de inspecteur, ir. B. C. M. Boot. Een opruimingswagen met personeel uit Amsterdam, was kort na het on geluk ter plaatse. Naar wij vernemen is de Nederland sche patrouille van 15 wielrijders, on der bevel van een eersten luitenant, welke gisterochtend bij het grenskan- toor Maalbroek (gem. Maasniel) bij vergissing over de Duitsche grens raakte, op Nederlandsch gebied terug gekeerd. van handwerks- en de drie Ned. Dezer dagen kwam het bestuur van de contact-centraie der drie Ned. Mid denstandsbonden voor de eerste maal in 1940 bijeen. Het secretariaat wordt gedurende 1940 door het bureau van den Ned R.K. Middenstandsbond. Mau- ritskade 23, alhier, waargenomen. In verband hiermede vond ook een wijzi ging in het presidium plaats de heer L Groot droeg den voorzittershamer over aan den heer J. A. Koops. De rekening en verantwoording over 1939 werden goedgekeurd. Definitief werd vastgesteld het pro- gram-1940 der drie Nederlandsche mid denstandsbonden, dat zeer binnenkort in druk zal verschijnen. Aangedrongen zal worden op verte genwoordiging van den georganfseer- den middenstand in de commissie van advies ter zake van de uitvoering van Crisisinvoerwet en Invoernoodwet. Eerstdaags zal worden geïnstalleerd een „commissie van advies en bijstand voor de vakopleiding en vakexamens in verband met de Vestigingswet kleinbe drijf”, gevormd door samenwerking van de V.V.A., de ver. tot bevordering van de vakopleiding lieden in Nederland M iddenstandsbonden Het standpunt van den minister van Sociale Zaken inzake herscholing zal aan de aangesloten vakbonden ter ken nis worden gebracht. Besloten werd, bij den minister van Sociale Zaken de noodige stappen te doen naar aanleiding van het rapport yan de industrieele werkgevers en de werknemersorganisaties inzake wijzi ging der Ziektewet met betrekking tot de uitvoeringsorganisatie. In de vergadering van het hoofd bestuur der Alg. Ned. Vereeniging voor Vreemdelingenverkeer, welke heden hier ter stede plaats vond, werd als opvolger van C.R.T. baron Krayenhoff, de oud-minister, mr. dr. L. N. Deckers, met algemeen» stemmen tot voorzitter van de A.N.V.V. gekozen. De keuze van den opvolger van den heer Krayenhoff is geen gemakkelijke geweest. Een klein jaar heeft de func tie gevaceerd. Dr. Deckers heeft zich nooit in het bijzonder met vreemdelingenverkeer beziggehouden, maar zijn belangstel ling is allround en zijn persoonlijke eigenschappen, gevoegd bij zijn groot* kundigheden, maken, dat men hem met vertrouwen den presidentszetel ziet be zetten. een BROODJE KNAX, Gisteravond omstreeks negen uur is de omgeving van het stationsemplace- ment te Bloemendaal opgeschrikt door den dreunenden slag van een treinbot sing. Vermoedelijk tengevolge van den mist is op het gedeelte van het empla cement, waar de spoorlijn naar het Noorden buigt, de electrische trein nr. 2660, welke om 8.36 uur uit IJmuiden vertrokken was, met vrij groote snel heid op een ontspoorden goederentrein geloopen. De ravage, welke werd aangericht, is zeer groot. Beide hoofdsporen van de lijn HaarlemBloemendaalIJmuiden en Uitgeest werden versperd. Het bleek, dat de bestuurder van den electrischen trein en een reizigster lichte kwetsuren hadden gekregen. Het personenverkeer tusschen Haar lem en Bloemendaal werd na het onge luk onderhouden door autobussen van de N.Z.H.T.M. Van Bloemendaal af kon het treinverkeer in Noordelijke richting normaal doorgang vinden. nadat het ongeluk ge was, zijn via het op ongeveer verschi’iT* al3land gelegen seinhuisje „„u nillende autoriteiten gewaar- Behal waren van Nederlandsche hulde voor Prins Paul van Joego-Slavië Mevr. Olsman en een zeventienjarige dochter der familie Helleman liepen verwondingen op en moesten naar het ziekenhuis te Ambt-Hardenberg wor den overgebracht. Het bestuur van de vereeniging „Ne derlandJoego-Slavië heeft in verband met den voor den vrede in Zuid- Europa gunstigen uitslag van de Bal- kanconferentie een telegram gezonden aan Prins Paul van Joego-Slavië, waarin Z.K.H. hulde wordt gebracht voor haar voortdurende bemoeiingen ten behoeve van den vrede in Zuid- Europa, welke zoo wordt in het te legram gezegd zooveel hebben bijge dragen tot den gunstigen toestand van dit oogenblik. Mevr. Olsman, die met ernstige ver wondingen naar het ziekenhuis te Ambt-Hardenberg moest worden over gebracht, is een dochter van mevr. Helleman. Haar toestand is niet levens gevaarlijk. Zij heeft een wonde boven het oog. Het zeventienjarige meisje bleek slechts zeer lichte wonden te hebben gekregen en kon naar de ouder lijke woning worden overgebracht. Na de aanrijding is de auto een twintigtal meters door den trein mee gesleurd, waarna de wagen op den berm van den spoorweg werd geworpen. De trein had ruim een kwartier ver traging. Het aantal slachtoffers van de onbe waakte overwegen in dit jaar is ge stegen tot 10. Ontoelaatbare propaganda vanwege de Marine’ Het Tweede-Kamerlid Bajetto beeft de volgende schriftelijke vragen ge steld aan den minister van Defensie Is het waar, dat dezer dagen in een persbijeenkomst, waartoe de uitnoodi- ging was uitgegaan van den chef van den Marinestaf, mededeelingen zijn ge daan over de Koninklijke Marine, welke niet anders beschouwd kunnen worden dan als een propaganda voor het z.g. slagkruiserplan Indien de voorgaande vraag in be vestigenden zin moet worden beant woord, heeft de minister dan aanlei ding gevonden te overwegen of het toelaatbaar moet worden geacht, dat, hangende een over bedoeld vraagstuk door Regeering en volksvertegenwoor diging te nemen beslissing, aldus door een officieele, aan het gezag van de Regeering onderworpen instantie, ge tracht wordt invloed te oefenen op de openbare meening Zoo ja, tot welke conclusies heeft deze overweging den minister geleid Van begrafenis teruggekeerd. De familie Helleman uit Bergen theim keerde per auto terug van de begrafenis van een achttien jarigen zoon. Nabij den overweg verliet de chauffeur de auto, ten einde na te gaan of hij veilig kon passeeren. Vermoede lijk door den mist heeft hij den nade renden trein ZwolleCoevorden niet opgemerkt. Althans, de man stapte weder in zijn wagen en reed door. Op den overweg werd de auto vervolgens door den trein gegrepen. De bestuurder van de auto, de ongeveer 45-jarige Merjenburg, werd op slag gedood, even als mevr. Helleman en haar 25-jarige dochter. f Zeg haar gerust, dat U Knax fzoo lekker vindt! Want ook /voor Uw vrouw il het zoo gemak /kelijk om een paar blikje» Knax inl fhuia te hebben. Knax zijn gekruid' Igenoeg voor volwassenen en toch ook. Izacht genoeg voor kinderen; ze zijn! Igroot genoeg voor warme schotels en/ \toch niet te groot voor borrel, bridge/ \of souper, smakelijk bij apéritief J ^"«nisss de heer voorts ^rletn Verwachting tot den avond van 8 Febrt Voor het Noordoosten: Wind: matig, meest Zuidoostelijk; zwaarbewolkte tot betrokken lucht; eenige regen; weinig verandering in temperatuur. Voor het Zuidwesten; Wind: meest matig. Zuidoostelijk tot Zuidwestelijk; zwaarbewolkte tot betrokken lucht; eenige regen; iets zachter. c Q» Iedere Knax levert Naar wij vernemen, zou in den j-1. Maandag gehouden ministerraad een beslissing genomen zijn versterking van de vloot met 3 slag kruisers, een en ander conform het advies van de Technische Commissie. Buitendien zou besloten zijn de ma rinebasis te Soerabaja te versterken. In officieele kringen bewaart men hieromtrent het diepste stilzwijgen. Zijn wij wel ingelicht, dan zou de officieele mededeeling tegemoet kun nen worden gezien in de Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer over de Indische begrooting, welke tegen het einde dezer week is te verwachten. Zooals bekend, zouden deze kruisers een zware bewapening krijgen en voor zien worden, naast lichter geschut en luchtafweermitrailleurs, van 9 kanons van 28 cjn., geplaatst in drielingsto- rens. De snelheid dezer 26.000/27.0(W tons metende schepen zou minstens 33 mijl per uur bedragen. Schriftelijke vragen van het Kamerlid van Sleen Het Tweede-Kamerlid van Sleen heeft aan den minister van Defensie de volgende schriftelijke vragen ge steld: Is het den minister bekend, dat door onderscheidene burgemeesters bij het bepalen van de kostwinnersvergoeding aan gemobiliseerden, die vóór hun op komst werkloozensteun genoten, geen rekening wordt gehouden met het feit, dat de steunbedragen met 5 pCt. zijn verhoogd, en zoo ja, wil de minister dan het noodige doen, opdat voor be doelde gemobiliseerden het vergoe dingsbedrag van 17 December j.l. op het verhoogde peil worde gebracht? Bestaat er aanleiding voor de op vatting, dat de mobilisatievergoedings- beschikking in onderscheidene deelen van ons land niet steeds op de juiste wijze wordt toegepast? Is de departementale dienst voldoen de ingericht op een vlotte behandeling van de ter zake inkomende verzoek schriften? Is de minister bereid, een meer be vredigende uitvoering van voormelde beschikking te bevorderen door pro vinciale beroepscolleges in het leven te roepen? De algemeene luchtdrukverdeeling over Europa heeft zich langzaam gewijzigd. In het Middellandsche Zeegebied is de lucht druk gestegen en de depressie-activiteit is daar verdwenen. Het maximum over het Iberische schiereiland verandert slechts weinig. Ook over Noordoost- Europa is nog steeds een gebied van hoogen druk gelegen. Dientengevolge werden oude maritieme luchtmassa's over Frankrijk naar ons land gevoerd, welke bij zwakken wind boven de dooiende sneeuw aanleiding gaven tot zwaren mist. De Oceaan-depressie ten Zuidwesten van Ijsland vulde verder op. Haar storings- fronten bewegen zich van het Westen uit naar onze omgeving en onder hun invloed begon de luchtdruk te dalen. Daardoor nam de wind iets toe, waarbij de mist- velden in Noordwestelijke richting werden afgedreven. In Denemarken en de Balti- sche staten vriest het nog steeds matig tot streng. Zonsopgang; 8 Febr. 7.32 uur. Zonsondergang: 8 Febr. 4.58 uur. Lantarens aan: 8 Febr. tot 7.02 o. v.m.; 8 Febr. 5.27 u. nam. Hoogwater te Schevenlngen. 8 Febr. 's morgens 2.40 u.; nam. 3 a. Morgen géén schietoefeningen op bet strand. Barometer alhier v.m 8 uur 759 m.m^ v.m. 12 uur 759 m.m.; thermometer resp. 5 gr. en 6 gr. Celsius. Barometer na hedenmiddag 12 stationnair. De rechte man op de rechte plaats De Regeeringspersdienst meldt; De minister van Defensie heeft op voor stel van een commissie, die door zijn ambtsvoorganger werd ingesteld, beslo ten tot het instellen van een psycho- technischen dienst bij de weermacht. Hoewel de ingeschrevenen voor den dienstplicht reeds sedert een aantal jaren ter gelegenheid van hun ver schijnen voor den keuringsraad aan een proef met betrekking tot hun alge meene practische intelligentie worden onderworpen en ook reeds aan de aan wijzing voor enkele functies in de weermacht een bijzonder psychotech nisch onderzoek voorafgaat, was tot nu toe van een eigenlijken psychotech- nischen dienst geen sprake en ge schiedden laatstbedoelde onderzoekin gen voor een deel door particuliere instanties. De practische toepassing van de psy chologie op grootere schaal zal er be langrijk toe bijdragen, om de paraat heid van onze weermacht te vergroo- ten. De verdeeling van de dienstplich tigen over de verschillende wapens en dienstvakken en de aanwijzing voor de verschillende te vervullen functies kan dan op meer wetenschappelijke basis geschieden, waardoor een groo tere zekerheid wordt geschapen, dat de onderscheidene werkzaamheden wor den verricht door hen, die daarvoor door hun aanleg het meest geschikt zijn. In verschillende andere landen van Europa wordt dit systeem reeds met groot succes toegepast. Dr. L. N. Deckers is thans 56 jaar oud. Hij ontwikkelde zich in de Twee de Kamer, waarvan hij sedert 1918 Hd is, als land- en tuinbouwspecialist, waartoe zijn opleiding en toenmalige positie (secretaris en rechtskundig ad viseur van den R.K. Ned. Boeren- en Tuindersbond) hem onwillekeurig brachten. Van 1929—1935 werd hem de porte feuille van Defensie toevertrouwd en in die hooge positie deed hd uitstekend werk. De Marine had inzonderheid zijn belangstelling en in dit verband zij herinnerd aan het feit, dat hij een reis van eenige maanden naar Ned,— ijniri ir underlain om zich van dc Vertraging. In het midden van den avond kwa men op het Centraal Station te Am sterdam. eenige treinen uit Rotterdam met drie kwartier vertraging binnen. Ook eenige naar Rotterdam vertrek kende treinen moesten eenigen tijd worden opgehouden. Later in den avond was het treinverkeer in de rich ting Rotterdam weer normaal. De lijnen weer vrij. Met man en macht heeft het tech nisch personeel van de Nederlandsche Spoorwegen gedurende den afgeloopen nacht gewerkt aan de vrijmaking van de beide hoofdsporen. Het resultaat was, dat vanmorgen om half zeven de baan in zooverre was opgeruimd, dat het treinverkeer via Haarlem -Bloemendaal in beide richtingen weer normaal kon worden onderhouden. Hoofdgeleider Hep personen trein met roode lamp tegen- moet. Het ongeluk geschiedde op ongeveer 300 meter van den overweg aan de Kleverlaan. Even voordat de trein, wel ke om 8.55 uur te Haarlem moest aan komen, den overweg was gepasseerd, was daar een goederentrein in de rich ting Haarlem. De trein zou over de z.g. verbindingsbaan naar het goederensta tion te Haarlem gaan. Door tot nog toe onbekende oorzaak ontspoorden de vier laatste wagons van den goederentrein, namelijk twee ledige open kolenwagons en twee bagagewagens, waarvan er slechts een geladen was. De hoofdgelei- der van den goederentrein, de heer M. Steensma uit Amsterdam, trad hoogst koelbloedig op. Onmiddellijk besefte hij het groote gevaar, dat de ontspoorde wagens opleverden voor den achter hem komenden personentrein. Hij greep on middellijk een roode lamp en liep den naderenden electrischen trein tegemoet. De weersomstandigheden werkten ech ter niet mee. De dichte mist, die reeds tweemaal 24 uur het spoorwegverkeer belemmerde, verminderde aanzienlijk het uitzicht en de bestuurder van den personentrein, de heer Wasmus uit Haarlem, die scherp uitkeek, zag, hoe wel dit om ongelukken te voorkomen te laat was, het roode licht. De afstand tusschen het door de ontsporing ver sperde spoor en den met alle kracht remmenden personentrein was te gering om nog een botsing te vermijden. De wagenbestuurder stelde alles in het werk, doch het mocht hem niet geluk ken, den trein tijdig tot stilstand te brengen. Met een daverenden slag, die tot ver in den omtrek gehoord werd, liep de trein op de ontspoorde goederenwagens. De gewonden. De bestuurderscabine van den per sonentrein werd zeer ernstig bescha digd en de wagenbestuurder liep een Vleeschwonde op aan den kaak. In den personentrein bevonden zich ongeveer vijf-en-twintig menschen. Geen enkele reiziger heeft ernstig letsel opgeloo- pen. In den tweeden wagon zat mevr, van Os uit Heemstede. Zij had een lichte wonde aan de rechterknie en is naar de diaconessen-inrichting ver voerd. De elfjarige jongen H. Moser bleek te zijn geschrokken en moest la ter ter observatie naar het ziekenhuis Worden gebracht De wagenbestuur der behoefde niet in het ziekenhuis te Worden opgenomen, en kon naar zijn Woning te Haarlem terugkeeren. De rier goederenwagens zijn er minder goed afgekomen dan de personentrein, want van dezen laatsten zijn behalve de bestuurderscabine slechts enkele Iuiten beschadigd en de trein bleef in de rails staan. Van den> goederentrein een wagon grootendeels vernield. Dit was de tweede wagon van ach- «*en. Deze is deels versplinterd en JWarn dwars over den weg terecht, °°dat beide sporen daar ter plaatse erden versperd. v en der kolenwagens geraakte half gen - detl diik en de andere twee wa" 8_,.s Werden voor een gedeelte ver- h lnterd, en in elkaar gedrukt, zoodat onge^u^^ beeJd van dit spoorweg- rav= er een van 6611 tamelijk groote 7>ge was. b.^ddeaiijk ver<:?eter afstar’d •chuwdlende autoriteiten niendaai Beha,ve de politie te Bloe- Wart‘n aanwezig de hoofd- ‘saris van politie te Haarlem, enkink en de stationschef te 1 de heer L. C. van Doorn. Was de ongevallendienst uit Spoedl4 ter plaatse. Van de De economische stichting West-Indië- Nederland. In de te Londen verschijnende „West India Committee Circular” wijdt de redactie van dat orgaan in een artikel vriendelijke beschouwingen aan de hier te lande onlangs opgerichte economi- stichting West-Indië-Nederland, waarvan voorzitter is oud-minister dr. L. N. Deckers en secretaris mr. S. M. S. Reitsma, wier pogingen, om den handel tusschen Nederland en Indische gebiedsdeelen te bevorderen, ..The West Indie Committee”, dat over een ervaring van bijna twee eeuwen beschikt, met sympathie begroet en aan welke stichting de Engelsche zuster-in- stelling de gevraagde medewerking Waarschijnlijk werd het af zetten van den motor het gezelschap noodlottig. Nader wordt nog gemeld: Alvorens de chauffeur den wagen verliet, zette hij den motor af. Naar alle waarschijnlijkheid is dit het ge zelschap noodlottig geworden. Want, nadat hij zich overtuigd had, dat er geen trein in aantocht was, had hij enkele oogenblikken noodig om den motor warm te laten loopen. i H

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9