Mist veroorzaakt treinbotsing
overweg
Drie
Ernstig ongeluk op onbewaakten
te Bergentheim
Haagsche Courant van Woensdag 7 Februari 1940
DERDE BLAD, PAGINA 1.
het leven gekomen
personen om
Een driedaagsche liefdadigheidsbazar
v v
BINNENLAND
STADSNIEUWS
Auto met 5 inzittenden door trein gegrepen
t
passeeren
Mr. dr. L N. DECKERS
VOORZITTER DER A.N.V.V.
Personentrein uit IJmuiden bij Haarlem
op ontspoorden goederentrein geloopen
Chauffeur was uitgestapt
om te zien of hij veilig
kon
Treinbestuurder en een
reizigster licht gewond
F" 4
Mr. dr. L. N. Deckers
Kostwinnersvergoeding voor
gemobiliseerden
Psychotechnische dienst bij de
weermacht
Gisteriniddag is ux hel. gebouw Sion aan de Scheepersstraat alhier een driedaagsche bazar geopend.
De opbrengst komt ten goede aan de .wijkverpleging.
Weerkundige Waarnemingen
Barometerstand van hedenmiddag 12 u*x
Het dunne pijltje geett den stand MB
vau gisteren
Drie slagkruisers en
versterking van Soerabaja
De bij’ vergissing over de grens
geraakte patrouille teruggekeerd
den onbewaakten over-
JJwegteBergentheim (Ov.) is
gistermiddag omstreeks drie uur
een droevig ongeluk gebeurd,
waarbij drie personen het leven
hebben gelaten en twee andere
personen zijn gewond.
Officieele mededeeling spoedig
te verwachten
1
uur a
betreffende
sche
Voor bemoeiingen ten bate van
den vrede.
Contact-centraie der drie Nederlandsche
Middenstandsbonden
OPVOLGER VAN C. R. T. BARON
KRAYENHOFF
om
de West-
schiereiland
Ook
steeds
gelegen.
Spoorwegen kwamen uit Amsterdam
de hoofdinspecteur van het vervoer,
ir. W. J. Berdenis van Berlekom en de
inspecteur, ir. B. C. M. Boot.
Een opruimingswagen met personeel
uit Amsterdam, was kort na het on
geluk ter plaatse.
Naar wij vernemen is de Nederland
sche patrouille van 15 wielrijders, on
der bevel van een eersten luitenant,
welke gisterochtend bij het grenskan-
toor Maalbroek (gem. Maasniel) bij
vergissing over de Duitsche grens
raakte, op Nederlandsch gebied terug
gekeerd.
van handwerks-
en de drie Ned.
Dezer dagen kwam het bestuur van
de contact-centraie der drie Ned. Mid
denstandsbonden voor de eerste maal
in 1940 bijeen. Het secretariaat wordt
gedurende 1940 door het bureau van
den Ned R.K. Middenstandsbond. Mau-
ritskade 23, alhier, waargenomen. In
verband hiermede vond ook een wijzi
ging in het presidium plaats de heer
L Groot droeg den voorzittershamer
over aan den heer J. A. Koops.
De rekening en verantwoording over
1939 werden goedgekeurd.
Definitief werd vastgesteld het pro-
gram-1940 der drie Nederlandsche mid
denstandsbonden, dat zeer binnenkort
in druk zal verschijnen.
Aangedrongen zal worden op verte
genwoordiging van den georganfseer-
den middenstand in de commissie van
advies ter zake van de uitvoering van
Crisisinvoerwet en Invoernoodwet.
Eerstdaags zal worden geïnstalleerd
een „commissie van advies en bijstand
voor de vakopleiding en vakexamens in
verband met de Vestigingswet kleinbe
drijf”, gevormd door samenwerking
van de V.V.A., de ver. tot bevordering
van de vakopleiding
lieden in Nederland
M iddenstandsbonden
Het standpunt van den minister van
Sociale Zaken inzake herscholing zal
aan de aangesloten vakbonden ter ken
nis worden gebracht.
Besloten werd, bij den minister van
Sociale Zaken de noodige stappen te
doen naar aanleiding van het rapport
yan de industrieele werkgevers en de
werknemersorganisaties inzake wijzi
ging der Ziektewet met betrekking tot
de uitvoeringsorganisatie.
In de vergadering van het hoofd
bestuur der Alg. Ned. Vereeniging
voor Vreemdelingenverkeer, welke
heden hier ter stede plaats vond,
werd als opvolger van C.R.T. baron
Krayenhoff, de oud-minister, mr.
dr. L. N. Deckers, met algemeen»
stemmen tot voorzitter van de
A.N.V.V. gekozen.
De keuze van den opvolger van den
heer Krayenhoff is geen gemakkelijke
geweest. Een klein jaar heeft de func
tie gevaceerd.
Dr. Deckers heeft zich nooit in het
bijzonder met vreemdelingenverkeer
beziggehouden, maar zijn belangstel
ling is allround en zijn persoonlijke
eigenschappen, gevoegd bij zijn groot*
kundigheden, maken, dat men hem met
vertrouwen den presidentszetel ziet be
zetten.
een BROODJE KNAX,
Gisteravond omstreeks negen uur is
de omgeving van het stationsemplace-
ment te Bloemendaal opgeschrikt door
den dreunenden slag van een treinbot
sing. Vermoedelijk tengevolge van den
mist is op het gedeelte van het empla
cement, waar de spoorlijn naar het
Noorden buigt, de electrische trein nr.
2660, welke om 8.36 uur uit IJmuiden
vertrokken was, met vrij groote snel
heid op een ontspoorden goederentrein
geloopen.
De ravage, welke werd aangericht, is
zeer groot. Beide hoofdsporen van de
lijn HaarlemBloemendaalIJmuiden
en Uitgeest werden versperd.
Het bleek, dat de bestuurder van den
electrischen trein en een reizigster
lichte kwetsuren hadden gekregen.
Het personenverkeer tusschen Haar
lem en Bloemendaal werd na het onge
luk onderhouden door autobussen van
de N.Z.H.T.M. Van Bloemendaal af kon
het treinverkeer in Noordelijke richting
normaal doorgang vinden.
nadat het ongeluk ge
was, zijn via het op ongeveer
verschi’iT* al3land gelegen seinhuisje
„„u nillende autoriteiten gewaar-
Behal
waren
van
Nederlandsche hulde voor Prins Paul
van Joego-Slavië
Mevr. Olsman en een zeventienjarige
dochter der familie Helleman liepen
verwondingen op en moesten naar het
ziekenhuis te Ambt-Hardenberg wor
den overgebracht.
Het bestuur van de vereeniging „Ne
derlandJoego-Slavië heeft in verband
met den voor den vrede in Zuid-
Europa gunstigen uitslag van de Bal-
kanconferentie een telegram gezonden
aan Prins Paul van Joego-Slavië,
waarin Z.K.H. hulde wordt gebracht
voor haar voortdurende bemoeiingen
ten behoeve van den vrede in Zuid-
Europa, welke zoo wordt in het te
legram gezegd zooveel hebben bijge
dragen tot den gunstigen toestand van
dit oogenblik.
Mevr. Olsman, die met ernstige ver
wondingen naar het ziekenhuis te
Ambt-Hardenberg moest worden over
gebracht, is een dochter van mevr.
Helleman. Haar toestand is niet levens
gevaarlijk. Zij heeft een wonde boven
het oog. Het zeventienjarige meisje
bleek slechts zeer lichte wonden te
hebben gekregen en kon naar de ouder
lijke woning worden overgebracht.
Na de aanrijding is de auto een
twintigtal meters door den trein mee
gesleurd, waarna de wagen op den berm
van den spoorweg werd geworpen.
De trein had ruim een kwartier ver
traging.
Het aantal slachtoffers van de onbe
waakte overwegen in dit jaar is ge
stegen tot 10.
Ontoelaatbare propaganda
vanwege de Marine’
Het Tweede-Kamerlid Bajetto beeft
de volgende schriftelijke vragen ge
steld aan den minister van Defensie
Is het waar, dat dezer dagen in een
persbijeenkomst, waartoe de uitnoodi-
ging was uitgegaan van den chef van
den Marinestaf, mededeelingen zijn ge
daan over de Koninklijke Marine,
welke niet anders beschouwd kunnen
worden dan als een propaganda voor
het z.g. slagkruiserplan
Indien de voorgaande vraag in be
vestigenden zin moet worden beant
woord, heeft de minister dan aanlei
ding gevonden te overwegen of het
toelaatbaar moet worden geacht, dat,
hangende een over bedoeld vraagstuk
door Regeering en volksvertegenwoor
diging te nemen beslissing, aldus door
een officieele, aan het gezag van de
Regeering onderworpen instantie, ge
tracht wordt invloed te oefenen op de
openbare meening Zoo ja, tot welke
conclusies heeft deze overweging den
minister geleid
Van begrafenis teruggekeerd.
De familie Helleman uit Bergen
theim keerde per auto terug van de
begrafenis van een achttien jarigen
zoon. Nabij den overweg verliet de
chauffeur de auto, ten einde na te gaan
of hij veilig kon passeeren. Vermoede
lijk door den mist heeft hij den nade
renden trein ZwolleCoevorden niet
opgemerkt. Althans, de man stapte
weder in zijn wagen en reed door. Op
den overweg werd de auto vervolgens
door den trein gegrepen. De bestuurder
van de auto, de ongeveer 45-jarige
Merjenburg, werd op slag gedood, even
als mevr. Helleman en haar 25-jarige
dochter.
f Zeg haar gerust, dat U Knax
fzoo lekker vindt! Want ook
/voor Uw vrouw il het zoo gemak
/kelijk om een paar blikje» Knax inl
fhuia te hebben. Knax zijn gekruid'
Igenoeg voor volwassenen en toch ook.
Izacht genoeg voor kinderen; ze zijn!
Igroot genoeg voor warme schotels en/
\toch niet te groot voor borrel, bridge/
\of souper, smakelijk bij apéritief J
^"«nisss
de heer
voorts
^rletn
Verwachting tot den avond van 8 Febrt
Voor het Noordoosten: Wind: matig,
meest Zuidoostelijk; zwaarbewolkte tot
betrokken lucht; eenige regen; weinig
verandering in temperatuur.
Voor het Zuidwesten; Wind: meest
matig. Zuidoostelijk tot Zuidwestelijk;
zwaarbewolkte tot betrokken lucht; eenige
regen; iets zachter.
c
Q»
Iedere Knax levert
Naar wij vernemen, zou in den j-1.
Maandag gehouden ministerraad een
beslissing genomen zijn
versterking van de vloot met 3 slag
kruisers, een en ander conform het
advies van de Technische Commissie.
Buitendien zou besloten zijn de ma
rinebasis te Soerabaja te versterken.
In officieele kringen bewaart men
hieromtrent het diepste stilzwijgen.
Zijn wij wel ingelicht, dan zou de
officieele mededeeling tegemoet kun
nen worden gezien in de Memorie van
Antwoord aan de Tweede Kamer over
de Indische begrooting, welke tegen
het einde dezer week is te verwachten.
Zooals bekend, zouden deze kruisers
een zware bewapening krijgen en voor
zien worden, naast lichter geschut en
luchtafweermitrailleurs, van 9 kanons
van 28 cjn., geplaatst in drielingsto-
rens. De snelheid dezer 26.000/27.0(W
tons metende schepen zou minstens 33
mijl per uur bedragen.
Schriftelijke vragen van het Kamerlid
van Sleen
Het Tweede-Kamerlid van Sleen
heeft aan den minister van Defensie
de volgende schriftelijke vragen ge
steld:
Is het den minister bekend, dat door
onderscheidene burgemeesters bij het
bepalen van de kostwinnersvergoeding
aan gemobiliseerden, die vóór hun op
komst werkloozensteun genoten, geen
rekening wordt gehouden met het feit,
dat de steunbedragen met 5 pCt. zijn
verhoogd, en zoo ja, wil de minister
dan het noodige doen, opdat voor be
doelde gemobiliseerden het vergoe
dingsbedrag van 17 December j.l. op
het verhoogde peil worde gebracht?
Bestaat er aanleiding voor de op
vatting, dat de mobilisatievergoedings-
beschikking in onderscheidene deelen
van ons land niet steeds op de juiste
wijze wordt toegepast?
Is de departementale dienst voldoen
de ingericht op een vlotte behandeling
van de ter zake inkomende verzoek
schriften?
Is de minister bereid, een meer be
vredigende uitvoering van voormelde
beschikking te bevorderen door pro
vinciale beroepscolleges in het leven te
roepen?
De algemeene luchtdrukverdeeling over
Europa heeft zich langzaam gewijzigd. In
het Middellandsche Zeegebied is de lucht
druk gestegen en de depressie-activiteit
is daar verdwenen. Het maximum over
het Iberische schiereiland verandert
slechts weinig. Ook over Noordoost-
Europa is nog steeds een gebied van
hoogen druk gelegen. Dientengevolge
werden oude maritieme luchtmassa's over
Frankrijk naar ons land gevoerd, welke
bij zwakken wind boven de dooiende
sneeuw aanleiding gaven tot zwaren mist.
De Oceaan-depressie ten Zuidwesten van
Ijsland vulde verder op. Haar storings-
fronten bewegen zich van het Westen uit
naar onze omgeving en onder hun invloed
begon de luchtdruk te dalen. Daardoor
nam de wind iets toe, waarbij de mist-
velden in Noordwestelijke richting werden
afgedreven. In Denemarken en de Balti-
sche staten vriest het nog steeds matig
tot streng.
Zonsopgang; 8 Febr. 7.32 uur.
Zonsondergang: 8 Febr. 4.58 uur.
Lantarens aan: 8 Febr. tot 7.02 o.
v.m.; 8 Febr. 5.27 u. nam.
Hoogwater te Schevenlngen.
8 Febr. 's morgens 2.40 u.; nam. 3 a.
Morgen géén schietoefeningen op bet
strand.
Barometer alhier v.m 8 uur 759 m.m^
v.m. 12 uur 759 m.m.; thermometer resp.
5 gr. en 6 gr. Celsius.
Barometer na hedenmiddag 12
stationnair.
De rechte man op de rechte plaats
De Regeeringspersdienst meldt; De
minister van Defensie heeft op voor
stel van een commissie, die door zijn
ambtsvoorganger werd ingesteld, beslo
ten tot het instellen van een psycho-
technischen dienst bij de weermacht.
Hoewel de ingeschrevenen voor den
dienstplicht reeds sedert een aantal
jaren ter gelegenheid van hun ver
schijnen voor den keuringsraad aan
een proef met betrekking tot hun alge
meene practische intelligentie worden
onderworpen en ook reeds aan de aan
wijzing voor enkele functies in de
weermacht een bijzonder psychotech
nisch onderzoek voorafgaat, was tot
nu toe van een eigenlijken psychotech-
nischen dienst geen sprake en ge
schiedden laatstbedoelde onderzoekin
gen voor een deel door particuliere
instanties.
De practische toepassing van de psy
chologie op grootere schaal zal er be
langrijk toe bijdragen, om de paraat
heid van onze weermacht te vergroo-
ten. De verdeeling van de dienstplich
tigen over de verschillende wapens en
dienstvakken en de aanwijzing voor
de verschillende te vervullen functies
kan dan op meer wetenschappelijke
basis geschieden, waardoor een groo
tere zekerheid wordt geschapen, dat de
onderscheidene werkzaamheden wor
den verricht door hen, die daarvoor
door hun aanleg het meest geschikt
zijn.
In verschillende andere landen van
Europa wordt dit systeem reeds met
groot succes toegepast.
Dr. L. N. Deckers is thans 56 jaar
oud. Hij ontwikkelde zich in de Twee
de Kamer, waarvan hij sedert 1918 Hd
is, als land- en tuinbouwspecialist,
waartoe zijn opleiding en toenmalige
positie (secretaris en rechtskundig ad
viseur van den R.K. Ned. Boeren- en
Tuindersbond) hem onwillekeurig
brachten.
Van 1929—1935 werd hem de porte
feuille van Defensie toevertrouwd en
in die hooge positie deed hd uitstekend
werk. De Marine had inzonderheid
zijn belangstelling en in dit verband
zij herinnerd aan het feit, dat hij een
reis van eenige maanden naar Ned,—
ijniri ir underlain om zich van dc
Vertraging.
In het midden van den avond kwa
men op het Centraal Station te Am
sterdam. eenige treinen uit Rotterdam
met drie kwartier vertraging binnen.
Ook eenige naar Rotterdam vertrek
kende treinen moesten eenigen tijd
worden opgehouden. Later in den
avond was het treinverkeer in de rich
ting Rotterdam weer normaal.
De lijnen weer vrij.
Met man en macht heeft het tech
nisch personeel van de Nederlandsche
Spoorwegen gedurende den afgeloopen
nacht gewerkt aan de vrijmaking van
de beide hoofdsporen.
Het resultaat was, dat vanmorgen
om half zeven de baan in zooverre
was opgeruimd, dat het treinverkeer
via Haarlem -Bloemendaal in beide
richtingen weer normaal kon worden
onderhouden.
Hoofdgeleider Hep personen
trein met roode lamp tegen-
moet.
Het ongeluk geschiedde op ongeveer
300 meter van den overweg aan de
Kleverlaan. Even voordat de trein, wel
ke om 8.55 uur te Haarlem moest aan
komen, den overweg was gepasseerd,
was daar een goederentrein in de rich
ting Haarlem. De trein zou over de z.g.
verbindingsbaan naar het goederensta
tion te Haarlem gaan. Door tot nog toe
onbekende oorzaak ontspoorden de vier
laatste wagons van den goederentrein,
namelijk twee ledige open kolenwagons
en twee bagagewagens, waarvan er
slechts een geladen was. De hoofdgelei-
der van den goederentrein, de heer M.
Steensma uit Amsterdam, trad hoogst
koelbloedig op. Onmiddellijk besefte hij
het groote gevaar, dat de ontspoorde
wagens opleverden voor den achter hem
komenden personentrein. Hij greep on
middellijk een roode lamp en liep den
naderenden electrischen trein tegemoet.
De weersomstandigheden werkten ech
ter niet mee. De dichte mist, die reeds
tweemaal 24 uur het spoorwegverkeer
belemmerde, verminderde aanzienlijk
het uitzicht en de bestuurder van den
personentrein, de heer Wasmus uit
Haarlem, die scherp uitkeek, zag, hoe
wel dit om ongelukken te voorkomen
te laat was, het roode licht. De afstand
tusschen het door de ontsporing ver
sperde spoor en den met alle kracht
remmenden personentrein was te gering
om nog een botsing te vermijden. De
wagenbestuurder stelde alles in het
werk, doch het mocht hem niet geluk
ken, den trein tijdig tot stilstand te
brengen. Met een daverenden slag,
die tot ver in den omtrek gehoord
werd, liep de trein op de ontspoorde
goederenwagens.
De gewonden.
De bestuurderscabine van den per
sonentrein werd zeer ernstig bescha
digd en de wagenbestuurder liep een
Vleeschwonde op aan den kaak. In den
personentrein bevonden zich ongeveer
vijf-en-twintig menschen. Geen enkele
reiziger heeft ernstig letsel opgeloo-
pen. In den tweeden wagon zat mevr,
van Os uit Heemstede. Zij had een
lichte wonde aan de rechterknie en is
naar de diaconessen-inrichting ver
voerd. De elfjarige jongen H. Moser
bleek te zijn geschrokken en moest la
ter ter observatie naar het ziekenhuis
Worden gebracht De wagenbestuur
der behoefde niet in het ziekenhuis te
Worden opgenomen, en kon naar zijn
Woning te Haarlem terugkeeren. De
rier goederenwagens zijn er minder
goed afgekomen dan de personentrein,
want van dezen laatsten zijn behalve
de bestuurderscabine slechts enkele
Iuiten beschadigd en de trein bleef in
de rails staan. Van den> goederentrein
een wagon grootendeels vernield.
Dit was de tweede wagon van ach-
«*en. Deze is deels versplinterd en
JWarn dwars over den weg terecht,
°°dat beide sporen daar ter plaatse
erden versperd.
v en der kolenwagens geraakte half
gen - detl diik en de andere twee wa"
8_,.s Werden voor een gedeelte ver-
h lnterd, en in elkaar gedrukt, zoodat
onge^u^^ beeJd van dit spoorweg-
rav= er een van 6611 tamelijk groote
7>ge was.
b.^ddeaiijk
ver<:?eter afstar’d
•chuwdlende autoriteiten
niendaai Beha,ve de politie te Bloe-
Wart‘n aanwezig de hoofd-
‘saris van politie te Haarlem,
enkink en de stationschef te
1 de heer L. C. van Doorn.
Was de ongevallendienst uit
Spoedl4 ter plaatse. Van de
De economische stichting West-Indië-
Nederland.
In de te Londen verschijnende „West
India Committee Circular” wijdt de
redactie van dat orgaan in een artikel
vriendelijke beschouwingen aan de hier
te lande onlangs opgerichte economi-
stichting West-Indië-Nederland,
waarvan voorzitter is oud-minister dr.
L. N. Deckers en secretaris mr. S. M.
S. Reitsma, wier pogingen, om den
handel tusschen Nederland en
Indische gebiedsdeelen te bevorderen,
..The West Indie Committee”, dat over
een ervaring van bijna twee eeuwen
beschikt, met sympathie begroet en aan
welke stichting de Engelsche zuster-in-
stelling de gevraagde medewerking
Waarschijnlijk werd het af
zetten van den motor het
gezelschap noodlottig.
Nader wordt nog gemeld:
Alvorens de chauffeur den wagen
verliet, zette hij den motor af. Naar
alle waarschijnlijkheid is dit het ge
zelschap noodlottig geworden. Want,
nadat hij zich overtuigd had, dat er
geen trein in aantocht was, had hij
enkele oogenblikken noodig om den
motor warm te laten loopen.
i H