Wedden}
^feêïuaïi
LlS f1395-
Va-tro-nol
Introductie-Costume
f. 65-
STADSNIEUWS
Stop die ellendige
HOOFDKOU
F
VlCKS
HAAGSCHE COURANT VAN VRIJDAG 9 FEBRUARI 1940. VIERDE BLAD, PAGINA 2.
PRINS BERNHARD BIJ DE
PADVINDERS
DE
HET
IN
EEN STEUNPENNING VOOR HET
ALGEMEEN STEUNCOMITÉ
BESPREKINGEN VAN
ORGANISATIECOMITÉ
HET VREDESPALEIS
GEËINDIGD
Gebrek
Het ijs in kanalen en rivieren
Luchtverkenners
t
DE TOESTAND VAN DE WAAL
BIJ NIJMEGEN
NAAR
MAAT
INDISCHE MAIL
'n Uitgebreide Collectie,
samengesteld uit hoogere series
DOOR EEN JH
DKW1
L DE MEEST PERFECTE 1
k ZUINIGE WAGEN
L 15 K.M. OP ÉÉN LITER
ARNHEM
ArtQerte:
De toestand der wegen
Zal de rivier boven of beneden
loskomen?
JAVA, SUMATRA EN BALI.
de
Causerie en filmvertooning door
professor de Snoo.
toen
Ameland
Schardam ait zijn isolement verlost
Het dorp Schardam is uit zijn isole
ment verlost. De bewoners hebben de
laatste week geheel afgezonderd van
de rest van de wereld geleefd.
Het dorp ligt langs den IJsselmeer-
dijk, maar was niet te bereiken. Voet
gangers moesten door de landerijen
baggeren. Verkeer was niet mogelijk,
want aan beide zijden van het dorp,
De A.N.W.B. deelt mede, dat de groote
wegen rondom Amsterdam goed te be
rijden zijn. Verschillende binnenwegen
zijn nog glad.
Het verkeer op den weg Amsterdam
Alkmaar kan weer normaal voortgang
vinden.
De A.T.O.-bus onderhoudt weer het
AlkmaarLeeuwar-
De Indische mail komt hedenavond
om 7 uur 30 hier ter stede aan en wordt
morgen opgenomen in de eerste bestel
ling.
IJ
AMSTERDAM DEN HAAG ROTTERDAM
DE ZAAK RADIO ORIENT.
Gistermorgen is de behandeling van
de arbitrage in de zaak N.V. Radio
Orient in het Vredespaleis voortgezet.
De pleidooien werden voortgezet. Na
de replieken heeft de voorzitter de zit
ting opgeheven. Het scheidsgerecht zal
later uitspraak doen,
nieuwe vraagpunten
hebben voorgelegd.
Aan een lunch in de Oude Doelen,
door dr. Colijn ter eere van de beide
Haagsche conferenties aangeboden, za
ten de gedelegeerden der deelnemende
landen aan, benevens de deken van het
corps diplomatique, de heer de Pury,
de president en de griffier van het
Permanente Hof van Internationale
Justitie, de heeren Guerrero en Lopez
Olivan, de Noorsche gezant, de heer
Bentzon, en jhr. mr. A. M. Snouck
Hurgronje, secretaris-generaal van het
departement van Buitenlandsche Zaken,
prof. mr. dr. J. P. A. Francois, chef van
de afdeeling Volkenbondszaken van dat
departement en de chef van den in
formatiedienst van den Volkenbond de
heer Pelt.
reizigersvervoer
den.
De hoofdwegen rondom Arnhem zijn
goed te berijden, de binnenwegen zijn
glad.
De weg HoenderloSchaarsbergen is
nog steeds onberijdbaar.
Alle wegen rondom Breda zijn weer
goed berijdbaar, de bussen rijden weer
regelmatig.
Ook de wegen in de omgeving van
Enschede zijn nagenoeg alle normaal
te berijden.
HET KRUIEN VAN DE
RIVIEREN RtJNcaWAAL
9 Sfitjkseh* - Md—t
Spjkscht -Landsdtjk
(•♦-voort /tyA***
Dr. Colijn biedt lunch aan ter
eere van de Haagsche con
ferenties.
VICE-ADMIRAAL FERWERDA
HERSTELD.
De oud-commandant der Zeemacht
in Nederlandsch-Indië, vice-admiraal
H. Ferwerda, die na zijn aankomst in
Nederland in het ziekenhuis moest
worden opgenomen, heeft dit vandaag
weer verlaten. Hij zal nog eenigen
tijd thuis rust houden.
eventueel na
aan partijen te
In den ijs- en bevaarbaarheidstoe-
stand van onze waterwegen is vrij veel
verandering gekomen, terwijl het helder
geworden weer de mogelijkheid van be-
oordeeling van den toestand op de Wad
denzee weer heeft geschapen. Zoo blijkt
de Waddenzee vandaag bij den Helder
onbevaarbaar te zijn, doch bij Harlin
gen en den Oever is scheepvaart moge
lijk, hoewel schepen met gering vermo
gen hinder ondervinden. Bij Kornwer-
derzand is de zee slechts bevaarbaar
voor krachtige stoom- en motorschepen.
Op verschillende wateren is er geen
belemmering meer voor de scheepvaart.
De IJsel bij Doesburg „zit”
Gisteravond omstreeks half elf heeft
het ijs in den IJsel voor Doesburg
zich vastgezet. Als gevolg hiervan kan
de veerpont over de rivier niet varen,
waardoor het verkeer groote stagnatie
en moeilijkheden ondervindt. Immers
bij het begin van de vorstperiode, on
geveer zes weken geleden, is de schip
brug over den IJsel weggenomen. Aan
de beide steigers, waartusschen de pont
vaart, staan bussen van de Geldersche
tramwegmaatschappij om de passagiers
verder te vervoeren. Nu het veer niet
vaart, moeten den reizigers, die van
Dieren naar Doesburg willen gaan, de
reis via Zutfen maken, hetgeen veel
meer tijd vergt dan in normale om
standigheden. Te Doesburg heeft het
ijs zich tegen het bruggenhoofd gezet.
Zijne Koninklijke Hoogheid Prins
Bernhard heeft gistermiddag de ver
gadering van den Nationalen Padvin-
dersraad bijgewoond en gebruik ge
maakt van zijn bevoegdheid als Ko
ninklijk commissaris, om de vergade
ring voor te zitten.
De voltallige Nationale Padvinders-
raad was daarbij aanwezig, namelijk
de hoofdcommissaris van „De Neder-
landsche Padvinders” en „De Katho
lieke Verkenners”, de heeren A. Oos-
terlee en mr. R. Höppener, de secreta
ris, de heer A. H. van Leeuwen en de
leden, de heeren ir. C. Beets, ds. W.
M. A. Kalkman, dr. A. Ramselaar en
prof. dr. J. E. de Quay.
In verband met de bespreking over
de op te richten afdeeling luchtverken
ners van de padvindersbeweging in
Nederland, waren eveneens ter verga
dering aanwezig de nieuwbenoemde
hoofdkwartierscommissarissen voor dit
onderdeel, de heer W. C. Roest van
Limburg, hoofdkwartierscommissaris
voor de N.P.V. voor luchtverkenners en
de heer Piere J. J. M. Cuypers, die in
gelijke functie werd benoemd voor de
K.V.; voorts de heer H. F. C. Holtz,
secretaris van de Kon. Ned. Ver. v.
Luchtvaart, assistent hoofdkwartiers
commissaris voor luchtverkenners.
Voorts vermeldde de agenda voor deze
vergadering o.m. padvinderswerk voor
en door de gemobiliseerde leden van de
padvindersbeweging in Nederland en
een bespreking over nadere precisee-
ring van de eischen voor het insigne
nationale diensten der padvinders.
Tusschen de Hoogeschool te Batavia
en de Nederlandsche universiteiten is
een regeling getroffen, waarbij een uit
wisseling van professoren plaats vindt.
Zoo heeft de bekende gynacoloog, prof,
dr. K. de Snoo, een gedeelte van de
jaren 1937 en 1938 te Batavia doorge
bracht en de weekends van dit tijdelijke
verblijf werden benut om in gezelschap
van zijn echtgenoote een aantal uitstap
jes te maken, waarbij mevr, de Snoo
ettelijke meters film opnam. Deze zijn
gisteravond in de groote zaal van ge
bouw Excelsior aan de Zeestraat voor
de leden van de vereenigirj Oost en
West van het Kol. Instituut en van het
Kon. Nederlandsch Aardrijkskundig
Genootschap vertoond. Prof. dr. de
Snoo, die ingeleid werd door den heer
v. Peski, sprak hierbij een kort voor
woord. Spr. zeide, dat de vervaardigde
films geen enkele tendenz hadden. Ze
zouden te zien geven, zooals een toerist
Indië met zijn vruchtbare vlakten en
oerwouden, met zijn cultures, vulkaan-
kraters ziet. Ze geven een beeld van de
waterwerken, die het gouvernement liet
maken om de steeds wassende bevol
king van voldoende voedsel te voorzien.
Zeven maanden was spr. werkzaam
geweest in de verloskunde aan de
Hoogeschool te Batavia. Als men Indië
bezoekt staat men steeds opnieuw er
over verwonderd, wat door Nederlan
ders in een rijk met 70.000.000 inwoners
is tot stand gebracht.
Na dit korte inleidende woord ving
de filmvertooning aan, waarbij mevr,
de Snoo een explicatie gaf. De toeschou
wers maakten vóór de pauze als het
ware een reis door West-Java, Batavia
en Sumatra; na de pauze kwamen Oost-
Java en Bali aan de beurt. Speciaal de
kleurenfilms verdienen een woord van
lof.
s
Voor den studiekring voor
individual-Psychologie, alhier, zal op
Dinsdag 13 Febr. mevr. P. Allmayer
spreken over: „Liefde tot zich zelf
naastenliefde”.
De lezing wordt gehouden in „Ar
beid Adelt”, Noordcinde 92.
Drentsche gemeenschapszin
Evenals elders zijn de laatste dagen
in Drente overal ploegen vrijwilligers
aan het werk geweest om op de. buiten
wegen de sneeuwduinen op te ruimen.
Een oud gebruik herleefde daarbij in
verschillende Drentsche plaatsen. Vroe
ger toen veel meer den thans de
boeren tezamen de hand aan „den
ploeg” sloegen als er in het belang van
de gemeenschap moest worden aange
pakt gebruikte men een hoorn om
elkaar te waarschuwen. Dat hoorn-
Het kaartje geeft een goed beeld van
de kritieke punten bij het kruien van
de rivieren Rijn en Waal, o.a. Lobtih,
Driepolder, Spijk, Millingen enz.
De Spijksche overlaat werkt op volle
kracht, het Rijnwater stroomt met he
vig lawaai en in groote hoeveelheden
de oude Rijnbedding in. Er ligt een ge
weldige ijsdam, aan den Landsdijk,
„De Driepolder”, op de kaart aange
geven met de plaatsen Aart, Panner-
den en Herwet. Dit gedeelte is een
eiland geworden.
Het plaatsje Spijk was al direct ge-
isoleerd toen de overlaat in werking
kwam.
De Waal was gisteren in vollen drift
het ijs had zich vastgezet te Lent bij
Nijmegen.
De Rijn zit weer te Millingen.
Omstreeks middernacht is
op het Spui een 62-jarige bewoner van
de Nieuwe Haven, die onder drank*
invloed verkeerde, over een vluchtheu
vel gestruikeld en gevallen. Hij brak
het rechterbeen en werd door den
Geneeskundigen Dienst overgebracht
naar het ziekenhuis aan den Zuidwal.
Dooiwater onderspoelt spoorweg
Op den spoorweg Heerlen-Maastricht
hebben zich op twee plaatsen, nabij
Valkenburg en bij Meerssen, tengevolge
van den grooten toevloed van dooi
water,, onderspoelingen van de spoor
baan voorgedaan. Op deze plaatsen
moet met zeer verminderde snelheid,
5 k.m. per uur, gereden worden. De
laatstgenoemde onderspoeling, bij
Meerssen, is merkwaardig, schrijft de
„N.R.Ct.”, omdat het water hier zijn
loop genomen heeft naar ondergrond-
sche holen, welke nabij de spoorlijn be
staan en welke voor enkele jaren ook
eenige verzakking dreigden te veroor
zaken. Ten aanzien van deze holen,
waarin men destijds is afgedaald,
achtte men de mogelijkheid n^et uit
gesloten, dat zij aan menschenwerk te
danken waren, hoewel zij van geheel
anderen aard waren dan de bekende
mergelgrotten.
had de sneeuw zich metershoog opge
hoopt en er was geen doorkomen aan.
Gelukkig is deze toestand thans ge
ëindigd. Het hoogheemraadschap Hol-
landsnoorderkwartier heeft een ploeg
arbeiders gerequireerd en deze hebben
zich door de sneeuwbergen, die enorme
afmetingen hadden aangenomen, heen-
gegraven. Via lange gangen komt mer
thans in het dorpje, waar de arbeider'
uit den aard der zaak met groote vol
doening zijn begroet. Ook de bewoners
i aan den IJsselmeerdijk naar de gemeen
te Warder zijn thans te bereiken. Ook
hier heeft men zich een weg door de
sneeuwbergen gegraven. De menschen
hebben daar een benauwden tijd door
gemaakt. Met groote moeilijkheden kor
men de afgelegen boerderijen bereiken
Meer dan een week kon de melk n!e'
aan de auto’s van de zuivelfabrieker
worden afgegeven en moest deze, nood
gedwongen als voedsel aan koeien en
varkens worden gegeven. Nu de
sneeuwmoeilijkheden vrijwel geëindigd
zijn, komen er nieuwe moeilijkheden
n.l. die van het water. Verschillende
landerijen liggen reeds blank, terwij1
het aantal gevallen van lekkage zeer
groot is. De grond is nog te hard be
vroren om het water te laten afvloeien
en het laat zich aanzien, dat deze onge
wenschte toestand nog wel een poosje
zal duren.
Importeur» 1
HART NIBBRIG GREEVE N.V.
P.rkitrll» 91». O«"
signaal heeft de laatste dagen weer ge
klonken in Wijster, in Rolde, in Zwig-
ge-lte en waarschijnlijk wel in meer
Drentsche dorpjes. En op den roep „het
boerhoom geet” hebben de mannen
zich verzameld in de dorpen, zoo
schrijft de „N.R.Ct.”, om gezamenlijk
de handen uit de mouwen te steken en
den weg vrij te maken voor de melk,
die naar de fabrieken moest en de ven
ters, die met hun karren de levensmid
delen aanvoeren.
zestal in Lemmer aan. Het ijs, dat de
mannen op hun weg hadden ontmoet,
was niet altijd even goed geweest. Hier
en daar vertoonde zich een laagje wa
ter. Desondanks is later een auto met
enkele personen, die in Urk op zieken
bezoek wilden gaan, over het ijs naar
het voormalige eiland vertrokken. Men
heeft hiertoe een andere route moe
ten nemen dan die, langs welke de
vrachtdienst werd onderhouden. Thans
reed men door het toekomstige polder
gebied.
In den middag keerde de bestuurder
van de auto met zijn wagen terug. De
passagiers waren op Urk achter
gebleven.
op het Noordzee-kanaal bij Hembrug,
op den Rotterdamschen Waterweg bij
Maassluis en op de Maas bij Creve-
coeur.
Op het traject UtrechtVreeswijk
van ’t Merwedekanaal is heden scheep
vaart mogelijk voor krachtige schepen,
terwijl op de Lek bij Vreeswijk geva
ren kan worden door een opengebroken
vaargeul, gisteren was hier geen scheep
vaart mogelijk. De Delftsche Schie,
waarop gisteren van een vaargeul ge
bruik gemaakt kon worden, is thans ge
heel gesloten voor de scheepvaart.
De meeste wijzigingen in den toestand
hebben plaats gehad in Zuid-Holland en
Noord-Brabant. Op den Rotterdamschen
Waterweg bij Rotterdam is de toestand
iets ongunstiger geworden: schepen met
gering vermogen ondervinden er hinder.
Bij Vlaardingen ondervindt op dit water
alleen de zeilvaart hinder. Op verschil
lende wateren, die gisteren voor de
scheepvaart gesloten waren, kan thans
weer met meer of minder hinder geva
ren worden. Zoo ondervinden op de Bo-
ven-Merwede bij Gorinchem nog slechts
schepen met gering vermogen hinder,
terwijl op de Oude Maas bij Spijkenisse
scheepvaart mogelijk is voor krachtige
schepen. Op de Donge bij Geertruiden-
berg boven de brug ondervindt nog
slechts de zeilvaart hinder en op de
Amer bij die plaats ondervinden sche
pen met gering vermogen hinder. De
zeilvaart is er gesloten. Op het Malle-
gat bij Dordrecht, waar gisteren alleen
krachtige schepen konden varen, onder
vindt vandaag nog slechts de zeilvaart
hinder. Op de Bergsche Maas bij Heus
den ondervinden schepen met gering
vermogen hinder.
Op het Hollandsch Diep bij Moerdijk
en Willemstad, waar de toestand giste
ren wegens slecht zicht niet te beoordee-
len was, is scheepvaart alleen mogelijk
met speciaal voor de vaart door ijs ge
bouwde schepen.
De Maas is geheel ijsvrij; via de Kil
zou men Rotterdam kunnen bereiken,
doch in het Hollandsch Diep bij Moer
dijk is zeer veel drijfijs. Het ijs op den
Bovenrijn zit vast, terwijl Benedenrijn
en Lek eveneens vast zitten tot Vrees
wijk. Beneden de Beatrix-sluis is het ijs
gebroken, doch het breken wordt niet
voortgezet. Op de rivier bij Schoonho
ven bevindt zich slechts weinig drijfijs,
doch bij Krimpen is bijna de geheele
rivier bedekt. Het ijs op de Waal zit
vast tot bij Zaltbommel. Men zet het
breken boven die plaats voort. Van Go
rinchem tot Werkendam zijn Boven- en
Nieuwe Merwede blank, benedenwaarts
is de rivier voor de helft bedekt met
drijfijs. De Beneden-Merwede is geheel
vast, de Noord is open. Op de Kil on
dervinden schepen met gering vermo
gen hinder. De Geldersche IJsel zit nog
steeds geheel vast
De rust in het Vredespaleis
is teruggekeerd.
Gedurende twee dagen heeft het
organisatie-comité, ingesteld door de
Assemblee van den Volkenbond, in het
Vredespaleis beraadslaagd over de sa
menstelling en de werkwijze van het
te vormen centrale comité voor econo
mische en sociale vraagstukken en het
resultaat van die besprekingen is sa
mengevat in een communiqué. De in
houd van dit communiqué is de eenige
officieele uitlating over het bespro
kene.
Geen van de gedelegeerden wilde
iets naders mededeelen, allen verwe
zen ons naar dr. Colijn, die op zijn
beurt naar het communiqué verwees.
De secretaris-generaal van den Vol
kenbond, de heer Avenol, was gister
avond een van de laatsten, die het
Vredespaleis verliet. Ook hij weigerde
elke mededeeling, maar zoo voor
spelde hij de lezing van het com
muniqué is „passionnant’*.
Toen de Nederlandsche gedelegeerde,
de heer Fentener van Vlissingen, de
trap afkwam, waren zijn eenige woor
den tot de op hem af stormende jour
nalisten: „Ik ben stom”, en daarmede
konden wij het doen.
De heer Paul-Boncour, die door zijn
zoon werd opgewacht, zeide ons, dat
hij vandaag door ons land zou toeren
om iets van onze polders en water
wegen te zien, „want daar stel ik veel
belang in".
Het Algemeen Steuncomité 1939
heeft in samenwerking met de fabriek
„De Koninklijke Begeer” te Voorscho
ten een steunpenning doen vervaar
digen.
Leze penning vertoont aan dé voor
zijde de Sint-Maartenfiguur met het
onderschrift „Algemeen Steuncomité
1939” en aan de achterzijde den vuur
toren met het onderschrift „Steun
penning”.
Het ligt in de bedoeling van het
Steuncomité den penning uit te geven
in brons en in zilver ter versterking
van de kasmiddelen, den bronzen pen
ning tegen vijf gulden per stuk en den
zilveren voor vijf en twintig gulden.
Reeds thans kunnen bestellingen
worden gedaan bij het Algemeen
Steuncomité, adres departement van
Binnenlandsche Zaken alhier.
De gelden kunnen worden gestort of
overgeschreven op postrekening 25000
van het Algemeen Steuncomité 1939 al
hier.
Afleveringen zullen volgen, zoodra
de penningen gereed zijn
B DEZE NIEUWE
F DRUPPELS VER-
F LICHTEN UW
HOOFD DIRECT
Wanneer Uw hoofd verstopt is, doe
slechts een paar druppels Vicks Va-tro-nol
in de neusgaten.
Direct als U het gebruikt, voelt U als het
ware de tintelende geneeskracht die zich
snel door de neuskanalen verspreidt. Het
belemmerende slijm wordt verwijderd, de
zwelling der slijmvliezen vermindert en het
schoonhouden der neusholte wordt erdoor
bevorderd U haalt weer frisch en aange
naam adem
Voorkom óók vele verkoudheden!
Maar dat is niet alles. U kunt vele ver
koudheden geheel voorkomen, wanneer U
Va-tro-nol bij het eerste waarschuwende
niezen gebruikt! Het is speciaal gemaakt
voor de “gevaarzöne” in den neus, waar de
verkoudheden ontstaan. Tijdig gebruikt,
helpt Va-tro-nol de natuur bij het afweren
van infecties, zoodat daardoor menige
dreigende verkoudheid in de kiem wordt
CE ROH.DOENOOI VAN VlCKS VARORUI
In Hotel des Indes hebben nog hun
intrek genomen de heeren Georges
Fleury uit Genève, chef van de admi
nistratieve afdeeling van het Intern.
Arbeidsbureau, S. Jacquelin, thesaurier
van de Volkenbond te Genève, J. H.
Bieler, secretaris van de Controle
commissie te Genève en de gedele
geerde C. Goodrich.
Gisteravond om negen uur was de
toestand van de Waal te Nijmegen nog
steeds onveranderd. Het water «steeg
heel langzaam en heeft een hoogte
bereikt van 11.40 meter N.A.P. Nu
doet zich voor Nijmegen de ongewone
omstandigheid voor, dat er zich sinds
den afgeloopen nacht tusschen de
Waalbrug en het fort Sprokkelenburg
een wak gevormd heeft van ongeveer
één k.m. lengte. Daar achter ligt de
Waal muurvast en bevindt zich zeer
waarschijnlijk een ernstige ijsverdik-
king, waarachter de rivier 1.50 meter
hooger staat dan in Nijmegen. Boven
dien is al het ijs, dat vannacht Nijme
gen is gepasseerd, vastgeloopen op de
reeds bestaande ijsverdikking te Beu-
ningen met het gevolg, dat Nijmegen
nu eigenlijk tusschen twee ijsdammen
in zit. De verantwoordelijke autoritei
ten houden zich thans bezig met de
vraag: of de Waal beneden of boven
Nijmegen los zal komen.
Komt zij op drift in Beuningen, dan
ontstaat er voor Nijmegen geen groot
gevaar, maar de kans op loskomen van
de rivier beneden is niet groot, daar
deze tot Zaltbommel vast zit. Komt de
rivier boven los, dan krijgt Nijmegen
de volle laag van het ijs en bovendien
een bijzondere groote massa water, dat
weer kan vastloopen op de verdikking
in Beuningen. Met dit voor oogen wor
den in Nijmegen zoo veel mogelijk
voorzorgsmaatregelen getroffen.
De positie van de vier nog niet ge
zonken schepen van de N.V. Nijmeeg-
sche stoombootmaatschappij is er daar
door niet beter op geworden en boven
dien is het gevaar niet denkbeeldig, dat
zware ijsschollen op de lage kade tus
schen Lagemarkt en Grootestraat te
gen de huizen zullen opkruien.
De politie heeft dan ook maatrege-'
len genomen, dat niemand dit gedeelte
van de kade, waar vroeger de pont
aanlegde, passeert.
Naar wij vernemen zijn er onderhan-
delingen met een bergingsmaatschappij
gaande om den drijvenden aanlegstei
ger van de Rotterdamsche reederij,
welke in den afgeloopen nacht is losge
slagen en onder de spoorbrug door tot
bij de haven is af gedreven, uit het ijs
los te maken.
Mengen/
l .V»‘*
Iets spraakzamer was de heer Ham- j
bro. de president van het Noorsche i
parlement, een bijzonder innemende
en eenvoudige persoonlijkheid.
„Bent u tevreden ever het resul-
aat?” vroegen wij hem.
„Och, een man met politieke ambi-
:ie is nooit tevreden, want als hij zich
tevreden zou voelen, dan zou dit zijn
geestelijken dood beteekenen”, was het
aardige antwoord, dat hij den vragen
steller gaf. „Er is nog veel voorberei-1
dend werk te doen, voordat het een-
*rale comité geconstitueerd zal zijn. I
Er is nu een kern van dit comité ge-
zormd en heel voorzichtig zullen wij
verder moeten gaan”, aldus de heer
Hambro.
„Presideert u morgen de bijeen
komst van de commissie van toezicht
op de inkomsten en uitgaven van den
Volkenbond”, vroegen wij verder.
„Ja zeker”, luidde het antwoord.
Naar men weet bestaat deze commis
sie behalve uit den heer Hambro, die
voorzitter is, uit de heeren Carton d»
Wiart (België), sir Cecil Kisch (En
geland), de Boissanger (Frankrijk),
Holma (Finland), Pardo (Argentinië)
en dr. Colijn (Nederland). Het is een
commissie, die een paar maal in het
jaar gewoonlijk te Genève vergadert
en wier arbeid van huishoudelijken
aard is. Ditmaal is het Vredespaleis als
vergaderplaats uitgekozen in verband
met de zitting van het organisatie
comité
De heer Pardo, die permanent-ver-
tegenwoordiger van den Volkenbond te
Genève is, zal de vergadering niet bij
wonen, want hij heeft den president
telegrafisch doen weten, dat hij in
Buenos Aires is. De heer Holma, die
Finsch gezant in Parijs is, zou van
ochtend nog niet in den Haag kunnen
zijn, omdat zijn aanwezigheid gister
avond in Parijs noodzakelijk was. De
heer Hambro rekende echter op de
aanwezigheid van de overige leden van
de commissie.
Eigenlijk is ook de heer Stein lid van
de commissie. De heer Stein is ambas
sadeur van de sovjet-Unie te Rome ge
weest, maar hij is al een jaar niet
meer in contact geweest met de com
missie. Op diens komst naar den Haag
rekent de heer Hambro maar niet.
Heelemaal rustig is het dus nog niet
in het Vredespaleis, maar de belang
stelling voor deze tweede conferentie
is heel wat geringer dan voor de
eerste.
Dr. Colijn en de heer Avenol zullen
overleg plegen over samenstelling
centraal comité
Nadat zooals gemeld de con
ferentie in het Vredespaleis geëindigd
was, is gisteravond om 8 uur het offi
cieele communiqué over de besprekin
gen uitgegeven. Het luidt als volgt:
Het door de Assemblée van den
Volkenbond ingestelde comité, dat tot
opdracht had het Centrale Comité voor
Sociale en Economische vraagstukken
te constitueeren, in overeenstemming
met de voorstellen vervat in het Bruce-
rapport, is pp 7 en 8 Februari te ’s-Gra-
venhage in het Vredespaleis in de loca-
liteiten van het Permanente Hof van
Internationale Justitie bijeen geweest.
Dan volgen in het communiqué de
namen van de tien gedelegeerden, die
van het comité deel uitmaken, na
welke opsomming het communiqué als
volgt verder gaat:
Bij den aanvang van zijn zittingen
heeft het organisatiecomité door coöp-
Zoo op het Maas-Waalkanaal bij Hees, tatie dr. H. Colijn aangewezen als lid
van het centrale comité a titre per
sonnel. Vervolgens heeft het comité
dr. H. Colijn tot zijn voorzitter be
noemd. Het comité is begonnen met een
algemeene en inleidende bespreking,
welke betrekking had op de samenstel
ling van het toekomstige centrale co
mité en eveneens op de werkzaamheden,
welke dit centrale comité zal ver
richten.
Het organisatiecomité heeft besloten,
dat zijn president en de secretaris van
den Volkenbond overleg zullen plegen
met betrekking tot de uitnoodigingen
aan de staten en aan de individueele
personen, die zouden kunnen worden
aangewezen als leden van het Centrale
Comité. Op grondslag van dit overleg
zullen de president en de secretaris
generaal vervolgens een voorstel in
dienen bij het organisatiecomité.
Tezelfdertijd is besloten niet alle
plaatsen, welke door de Assemblée voor
beide categorieën leden voorzien zijn,
te vervullen, maar er voor het oogen-
blik eenige open te laten.
Het organisatiecomité, dat aldus uit
gebreid het Centrale Comité zal con
stitueeren, zal zijn eerste zitting houden
zoodra zijn leden op de hoogte zijn ge
steld van den arbeid door verschillende
organen van den Volkenbond op econo
misch en sociaal gebied verricht.
aan brandstof en enkele levens
middelen op Ameland
Sedert Zaterdag is Ameland volko
men geïsoleerd. Men heeft sindsdien
geen post ontvangen, terwijl ook de
mogelijkheid ontbreekt om van of naar
het eiland te komen. Zoo bevinden
zich thans in verscheidene deelen van
het land zeelieden, die van Zaterdag af
het K.L.M.-vliegtuig voor
hen niet kon medenemen
reeds op een gelegenheid wachten om
naar huis te kunnen gaan. Een bewo
ner van Ameland is overleden. Zijn
kinderen kunnen niet naar hier komen
om de begrafenis bij te wonen.
De afgeloopen dagen was de moge
lijkheid uitgesloten, dat een K.L.M.-
vliegtuig het eiland uit zijn isolement
zou verlossen, aangezien de bodemge
steldheid van het strand op Ameland
zich hiertoe thans niet leent.
In 1929 was men er op Ameland
minder ernstig aan toe dan dezen win
ter. Toen immers kon ften een tocht
over het ijs naar den vasten wal ma
ken om de benoodigde levensmidde
len te halen, doch dit is nu niet mo
gelijk.
Eenige malen heeft men een poging
ondernomen om de wadden over te
Steken, doch het ijs bleek onbetrouw
baar voor een dergelijk experiment,
Dat een en ander zijn invloed op
het eiland doet gelden, spreekt van
zelf. Zoo zullen verscheidene bakkers
morgen geen brood kunnen bakken,
omdat zij gebrek aan gist hebben.
Groenten zijn reeds niet meer te ver
krijgen, evenmin als fruit. Bovendien
beschikken enkele handelaren zelfs
niet meer over veevoeder.
Het meest nijpende van alles is
evenwel, dat er groot gebrek aan
brandstoffen bestaat. Dit heeft meni-
gen bewoner van het eiland doen be
sluiten zijn eigen huis te sluiten en
bij anderen te gaan inwonen.
De hoop, dat de dooi zou doorzetten,
is inmiddels weer vervlogen. De Noord
oostelijke wind doet de eilandbewoners
het hart vasthouden. Geweldige ijs
massa’s aan de Zuidkust van Ameland
leveren een groot gevaar op voor
schepen, die hier gemeerd liggen.