Wedden} ^feêïuaïi LlS f1395- Va-tro-nol Introductie-Costume f. 65- STADSNIEUWS Stop die ellendige HOOFDKOU F VlCKS HAAGSCHE COURANT VAN VRIJDAG 9 FEBRUARI 1940. VIERDE BLAD, PAGINA 2. PRINS BERNHARD BIJ DE PADVINDERS DE HET IN EEN STEUNPENNING VOOR HET ALGEMEEN STEUNCOMITÉ BESPREKINGEN VAN ORGANISATIECOMITÉ HET VREDESPALEIS GEËINDIGD Gebrek Het ijs in kanalen en rivieren Luchtverkenners t DE TOESTAND VAN DE WAAL BIJ NIJMEGEN NAAR MAAT INDISCHE MAIL 'n Uitgebreide Collectie, samengesteld uit hoogere series DOOR EEN JH DKW1 L DE MEEST PERFECTE 1 k ZUINIGE WAGEN L 15 K.M. OP ÉÉN LITER ARNHEM ArtQerte: De toestand der wegen Zal de rivier boven of beneden loskomen? JAVA, SUMATRA EN BALI. de Causerie en filmvertooning door professor de Snoo. toen Ameland Schardam ait zijn isolement verlost Het dorp Schardam is uit zijn isole ment verlost. De bewoners hebben de laatste week geheel afgezonderd van de rest van de wereld geleefd. Het dorp ligt langs den IJsselmeer- dijk, maar was niet te bereiken. Voet gangers moesten door de landerijen baggeren. Verkeer was niet mogelijk, want aan beide zijden van het dorp, De A.N.W.B. deelt mede, dat de groote wegen rondom Amsterdam goed te be rijden zijn. Verschillende binnenwegen zijn nog glad. Het verkeer op den weg Amsterdam Alkmaar kan weer normaal voortgang vinden. De A.T.O.-bus onderhoudt weer het AlkmaarLeeuwar- De Indische mail komt hedenavond om 7 uur 30 hier ter stede aan en wordt morgen opgenomen in de eerste bestel ling. IJ AMSTERDAM DEN HAAG ROTTERDAM DE ZAAK RADIO ORIENT. Gistermorgen is de behandeling van de arbitrage in de zaak N.V. Radio Orient in het Vredespaleis voortgezet. De pleidooien werden voortgezet. Na de replieken heeft de voorzitter de zit ting opgeheven. Het scheidsgerecht zal later uitspraak doen, nieuwe vraagpunten hebben voorgelegd. Aan een lunch in de Oude Doelen, door dr. Colijn ter eere van de beide Haagsche conferenties aangeboden, za ten de gedelegeerden der deelnemende landen aan, benevens de deken van het corps diplomatique, de heer de Pury, de president en de griffier van het Permanente Hof van Internationale Justitie, de heeren Guerrero en Lopez Olivan, de Noorsche gezant, de heer Bentzon, en jhr. mr. A. M. Snouck Hurgronje, secretaris-generaal van het departement van Buitenlandsche Zaken, prof. mr. dr. J. P. A. Francois, chef van de afdeeling Volkenbondszaken van dat departement en de chef van den in formatiedienst van den Volkenbond de heer Pelt. reizigersvervoer den. De hoofdwegen rondom Arnhem zijn goed te berijden, de binnenwegen zijn glad. De weg HoenderloSchaarsbergen is nog steeds onberijdbaar. Alle wegen rondom Breda zijn weer goed berijdbaar, de bussen rijden weer regelmatig. Ook de wegen in de omgeving van Enschede zijn nagenoeg alle normaal te berijden. HET KRUIEN VAN DE RIVIEREN RtJNcaWAAL 9 Sfitjkseh* - Md—t Spjkscht -Landsdtjk (•♦-voort /tyA*** Dr. Colijn biedt lunch aan ter eere van de Haagsche con ferenties. VICE-ADMIRAAL FERWERDA HERSTELD. De oud-commandant der Zeemacht in Nederlandsch-Indië, vice-admiraal H. Ferwerda, die na zijn aankomst in Nederland in het ziekenhuis moest worden opgenomen, heeft dit vandaag weer verlaten. Hij zal nog eenigen tijd thuis rust houden. eventueel na aan partijen te In den ijs- en bevaarbaarheidstoe- stand van onze waterwegen is vrij veel verandering gekomen, terwijl het helder geworden weer de mogelijkheid van be- oordeeling van den toestand op de Wad denzee weer heeft geschapen. Zoo blijkt de Waddenzee vandaag bij den Helder onbevaarbaar te zijn, doch bij Harlin gen en den Oever is scheepvaart moge lijk, hoewel schepen met gering vermo gen hinder ondervinden. Bij Kornwer- derzand is de zee slechts bevaarbaar voor krachtige stoom- en motorschepen. Op verschillende wateren is er geen belemmering meer voor de scheepvaart. De IJsel bij Doesburg „zit” Gisteravond omstreeks half elf heeft het ijs in den IJsel voor Doesburg zich vastgezet. Als gevolg hiervan kan de veerpont over de rivier niet varen, waardoor het verkeer groote stagnatie en moeilijkheden ondervindt. Immers bij het begin van de vorstperiode, on geveer zes weken geleden, is de schip brug over den IJsel weggenomen. Aan de beide steigers, waartusschen de pont vaart, staan bussen van de Geldersche tramwegmaatschappij om de passagiers verder te vervoeren. Nu het veer niet vaart, moeten den reizigers, die van Dieren naar Doesburg willen gaan, de reis via Zutfen maken, hetgeen veel meer tijd vergt dan in normale om standigheden. Te Doesburg heeft het ijs zich tegen het bruggenhoofd gezet. Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernhard heeft gistermiddag de ver gadering van den Nationalen Padvin- dersraad bijgewoond en gebruik ge maakt van zijn bevoegdheid als Ko ninklijk commissaris, om de vergade ring voor te zitten. De voltallige Nationale Padvinders- raad was daarbij aanwezig, namelijk de hoofdcommissaris van „De Neder- landsche Padvinders” en „De Katho lieke Verkenners”, de heeren A. Oos- terlee en mr. R. Höppener, de secreta ris, de heer A. H. van Leeuwen en de leden, de heeren ir. C. Beets, ds. W. M. A. Kalkman, dr. A. Ramselaar en prof. dr. J. E. de Quay. In verband met de bespreking over de op te richten afdeeling luchtverken ners van de padvindersbeweging in Nederland, waren eveneens ter verga dering aanwezig de nieuwbenoemde hoofdkwartierscommissarissen voor dit onderdeel, de heer W. C. Roest van Limburg, hoofdkwartierscommissaris voor de N.P.V. voor luchtverkenners en de heer Piere J. J. M. Cuypers, die in gelijke functie werd benoemd voor de K.V.; voorts de heer H. F. C. Holtz, secretaris van de Kon. Ned. Ver. v. Luchtvaart, assistent hoofdkwartiers commissaris voor luchtverkenners. Voorts vermeldde de agenda voor deze vergadering o.m. padvinderswerk voor en door de gemobiliseerde leden van de padvindersbeweging in Nederland en een bespreking over nadere precisee- ring van de eischen voor het insigne nationale diensten der padvinders. Tusschen de Hoogeschool te Batavia en de Nederlandsche universiteiten is een regeling getroffen, waarbij een uit wisseling van professoren plaats vindt. Zoo heeft de bekende gynacoloog, prof, dr. K. de Snoo, een gedeelte van de jaren 1937 en 1938 te Batavia doorge bracht en de weekends van dit tijdelijke verblijf werden benut om in gezelschap van zijn echtgenoote een aantal uitstap jes te maken, waarbij mevr, de Snoo ettelijke meters film opnam. Deze zijn gisteravond in de groote zaal van ge bouw Excelsior aan de Zeestraat voor de leden van de vereenigirj Oost en West van het Kol. Instituut en van het Kon. Nederlandsch Aardrijkskundig Genootschap vertoond. Prof. dr. de Snoo, die ingeleid werd door den heer v. Peski, sprak hierbij een kort voor woord. Spr. zeide, dat de vervaardigde films geen enkele tendenz hadden. Ze zouden te zien geven, zooals een toerist Indië met zijn vruchtbare vlakten en oerwouden, met zijn cultures, vulkaan- kraters ziet. Ze geven een beeld van de waterwerken, die het gouvernement liet maken om de steeds wassende bevol king van voldoende voedsel te voorzien. Zeven maanden was spr. werkzaam geweest in de verloskunde aan de Hoogeschool te Batavia. Als men Indië bezoekt staat men steeds opnieuw er over verwonderd, wat door Nederlan ders in een rijk met 70.000.000 inwoners is tot stand gebracht. Na dit korte inleidende woord ving de filmvertooning aan, waarbij mevr, de Snoo een explicatie gaf. De toeschou wers maakten vóór de pauze als het ware een reis door West-Java, Batavia en Sumatra; na de pauze kwamen Oost- Java en Bali aan de beurt. Speciaal de kleurenfilms verdienen een woord van lof. s Voor den studiekring voor individual-Psychologie, alhier, zal op Dinsdag 13 Febr. mevr. P. Allmayer spreken over: „Liefde tot zich zelf naastenliefde”. De lezing wordt gehouden in „Ar beid Adelt”, Noordcinde 92. Drentsche gemeenschapszin Evenals elders zijn de laatste dagen in Drente overal ploegen vrijwilligers aan het werk geweest om op de. buiten wegen de sneeuwduinen op te ruimen. Een oud gebruik herleefde daarbij in verschillende Drentsche plaatsen. Vroe ger toen veel meer den thans de boeren tezamen de hand aan „den ploeg” sloegen als er in het belang van de gemeenschap moest worden aange pakt gebruikte men een hoorn om elkaar te waarschuwen. Dat hoorn- Het kaartje geeft een goed beeld van de kritieke punten bij het kruien van de rivieren Rijn en Waal, o.a. Lobtih, Driepolder, Spijk, Millingen enz. De Spijksche overlaat werkt op volle kracht, het Rijnwater stroomt met he vig lawaai en in groote hoeveelheden de oude Rijnbedding in. Er ligt een ge weldige ijsdam, aan den Landsdijk, „De Driepolder”, op de kaart aange geven met de plaatsen Aart, Panner- den en Herwet. Dit gedeelte is een eiland geworden. Het plaatsje Spijk was al direct ge- isoleerd toen de overlaat in werking kwam. De Waal was gisteren in vollen drift het ijs had zich vastgezet te Lent bij Nijmegen. De Rijn zit weer te Millingen. Omstreeks middernacht is op het Spui een 62-jarige bewoner van de Nieuwe Haven, die onder drank* invloed verkeerde, over een vluchtheu vel gestruikeld en gevallen. Hij brak het rechterbeen en werd door den Geneeskundigen Dienst overgebracht naar het ziekenhuis aan den Zuidwal. Dooiwater onderspoelt spoorweg Op den spoorweg Heerlen-Maastricht hebben zich op twee plaatsen, nabij Valkenburg en bij Meerssen, tengevolge van den grooten toevloed van dooi water,, onderspoelingen van de spoor baan voorgedaan. Op deze plaatsen moet met zeer verminderde snelheid, 5 k.m. per uur, gereden worden. De laatstgenoemde onderspoeling, bij Meerssen, is merkwaardig, schrijft de „N.R.Ct.”, omdat het water hier zijn loop genomen heeft naar ondergrond- sche holen, welke nabij de spoorlijn be staan en welke voor enkele jaren ook eenige verzakking dreigden te veroor zaken. Ten aanzien van deze holen, waarin men destijds is afgedaald, achtte men de mogelijkheid n^et uit gesloten, dat zij aan menschenwerk te danken waren, hoewel zij van geheel anderen aard waren dan de bekende mergelgrotten. had de sneeuw zich metershoog opge hoopt en er was geen doorkomen aan. Gelukkig is deze toestand thans ge ëindigd. Het hoogheemraadschap Hol- landsnoorderkwartier heeft een ploeg arbeiders gerequireerd en deze hebben zich door de sneeuwbergen, die enorme afmetingen hadden aangenomen, heen- gegraven. Via lange gangen komt mer thans in het dorpje, waar de arbeider' uit den aard der zaak met groote vol doening zijn begroet. Ook de bewoners i aan den IJsselmeerdijk naar de gemeen te Warder zijn thans te bereiken. Ook hier heeft men zich een weg door de sneeuwbergen gegraven. De menschen hebben daar een benauwden tijd door gemaakt. Met groote moeilijkheden kor men de afgelegen boerderijen bereiken Meer dan een week kon de melk n!e' aan de auto’s van de zuivelfabrieker worden afgegeven en moest deze, nood gedwongen als voedsel aan koeien en varkens worden gegeven. Nu de sneeuwmoeilijkheden vrijwel geëindigd zijn, komen er nieuwe moeilijkheden n.l. die van het water. Verschillende landerijen liggen reeds blank, terwij1 het aantal gevallen van lekkage zeer groot is. De grond is nog te hard be vroren om het water te laten afvloeien en het laat zich aanzien, dat deze onge wenschte toestand nog wel een poosje zal duren. Importeur» 1 HART NIBBRIG GREEVE N.V. P.rkitrll» 91». O«" signaal heeft de laatste dagen weer ge klonken in Wijster, in Rolde, in Zwig- ge-lte en waarschijnlijk wel in meer Drentsche dorpjes. En op den roep „het boerhoom geet” hebben de mannen zich verzameld in de dorpen, zoo schrijft de „N.R.Ct.”, om gezamenlijk de handen uit de mouwen te steken en den weg vrij te maken voor de melk, die naar de fabrieken moest en de ven ters, die met hun karren de levensmid delen aanvoeren. zestal in Lemmer aan. Het ijs, dat de mannen op hun weg hadden ontmoet, was niet altijd even goed geweest. Hier en daar vertoonde zich een laagje wa ter. Desondanks is later een auto met enkele personen, die in Urk op zieken bezoek wilden gaan, over het ijs naar het voormalige eiland vertrokken. Men heeft hiertoe een andere route moe ten nemen dan die, langs welke de vrachtdienst werd onderhouden. Thans reed men door het toekomstige polder gebied. In den middag keerde de bestuurder van de auto met zijn wagen terug. De passagiers waren op Urk achter gebleven. op het Noordzee-kanaal bij Hembrug, op den Rotterdamschen Waterweg bij Maassluis en op de Maas bij Creve- coeur. Op het traject UtrechtVreeswijk van ’t Merwedekanaal is heden scheep vaart mogelijk voor krachtige schepen, terwijl op de Lek bij Vreeswijk geva ren kan worden door een opengebroken vaargeul, gisteren was hier geen scheep vaart mogelijk. De Delftsche Schie, waarop gisteren van een vaargeul ge bruik gemaakt kon worden, is thans ge heel gesloten voor de scheepvaart. De meeste wijzigingen in den toestand hebben plaats gehad in Zuid-Holland en Noord-Brabant. Op den Rotterdamschen Waterweg bij Rotterdam is de toestand iets ongunstiger geworden: schepen met gering vermogen ondervinden er hinder. Bij Vlaardingen ondervindt op dit water alleen de zeilvaart hinder. Op verschil lende wateren, die gisteren voor de scheepvaart gesloten waren, kan thans weer met meer of minder hinder geva ren worden. Zoo ondervinden op de Bo- ven-Merwede bij Gorinchem nog slechts schepen met gering vermogen hinder, terwijl op de Oude Maas bij Spijkenisse scheepvaart mogelijk is voor krachtige schepen. Op de Donge bij Geertruiden- berg boven de brug ondervindt nog slechts de zeilvaart hinder en op de Amer bij die plaats ondervinden sche pen met gering vermogen hinder. De zeilvaart is er gesloten. Op het Malle- gat bij Dordrecht, waar gisteren alleen krachtige schepen konden varen, onder vindt vandaag nog slechts de zeilvaart hinder. Op de Bergsche Maas bij Heus den ondervinden schepen met gering vermogen hinder. Op het Hollandsch Diep bij Moerdijk en Willemstad, waar de toestand giste ren wegens slecht zicht niet te beoordee- len was, is scheepvaart alleen mogelijk met speciaal voor de vaart door ijs ge bouwde schepen. De Maas is geheel ijsvrij; via de Kil zou men Rotterdam kunnen bereiken, doch in het Hollandsch Diep bij Moer dijk is zeer veel drijfijs. Het ijs op den Bovenrijn zit vast, terwijl Benedenrijn en Lek eveneens vast zitten tot Vrees wijk. Beneden de Beatrix-sluis is het ijs gebroken, doch het breken wordt niet voortgezet. Op de rivier bij Schoonho ven bevindt zich slechts weinig drijfijs, doch bij Krimpen is bijna de geheele rivier bedekt. Het ijs op de Waal zit vast tot bij Zaltbommel. Men zet het breken boven die plaats voort. Van Go rinchem tot Werkendam zijn Boven- en Nieuwe Merwede blank, benedenwaarts is de rivier voor de helft bedekt met drijfijs. De Beneden-Merwede is geheel vast, de Noord is open. Op de Kil on dervinden schepen met gering vermo gen hinder. De Geldersche IJsel zit nog steeds geheel vast De rust in het Vredespaleis is teruggekeerd. Gedurende twee dagen heeft het organisatie-comité, ingesteld door de Assemblee van den Volkenbond, in het Vredespaleis beraadslaagd over de sa menstelling en de werkwijze van het te vormen centrale comité voor econo mische en sociale vraagstukken en het resultaat van die besprekingen is sa mengevat in een communiqué. De in houd van dit communiqué is de eenige officieele uitlating over het bespro kene. Geen van de gedelegeerden wilde iets naders mededeelen, allen verwe zen ons naar dr. Colijn, die op zijn beurt naar het communiqué verwees. De secretaris-generaal van den Vol kenbond, de heer Avenol, was gister avond een van de laatsten, die het Vredespaleis verliet. Ook hij weigerde elke mededeeling, maar zoo voor spelde hij de lezing van het com muniqué is „passionnant’*. Toen de Nederlandsche gedelegeerde, de heer Fentener van Vlissingen, de trap afkwam, waren zijn eenige woor den tot de op hem af stormende jour nalisten: „Ik ben stom”, en daarmede konden wij het doen. De heer Paul-Boncour, die door zijn zoon werd opgewacht, zeide ons, dat hij vandaag door ons land zou toeren om iets van onze polders en water wegen te zien, „want daar stel ik veel belang in". Het Algemeen Steuncomité 1939 heeft in samenwerking met de fabriek „De Koninklijke Begeer” te Voorscho ten een steunpenning doen vervaar digen. Leze penning vertoont aan dé voor zijde de Sint-Maartenfiguur met het onderschrift „Algemeen Steuncomité 1939” en aan de achterzijde den vuur toren met het onderschrift „Steun penning”. Het ligt in de bedoeling van het Steuncomité den penning uit te geven in brons en in zilver ter versterking van de kasmiddelen, den bronzen pen ning tegen vijf gulden per stuk en den zilveren voor vijf en twintig gulden. Reeds thans kunnen bestellingen worden gedaan bij het Algemeen Steuncomité, adres departement van Binnenlandsche Zaken alhier. De gelden kunnen worden gestort of overgeschreven op postrekening 25000 van het Algemeen Steuncomité 1939 al hier. Afleveringen zullen volgen, zoodra de penningen gereed zijn B DEZE NIEUWE F DRUPPELS VER- F LICHTEN UW HOOFD DIRECT Wanneer Uw hoofd verstopt is, doe slechts een paar druppels Vicks Va-tro-nol in de neusgaten. Direct als U het gebruikt, voelt U als het ware de tintelende geneeskracht die zich snel door de neuskanalen verspreidt. Het belemmerende slijm wordt verwijderd, de zwelling der slijmvliezen vermindert en het schoonhouden der neusholte wordt erdoor bevorderd U haalt weer frisch en aange naam adem Voorkom óók vele verkoudheden! Maar dat is niet alles. U kunt vele ver koudheden geheel voorkomen, wanneer U Va-tro-nol bij het eerste waarschuwende niezen gebruikt! Het is speciaal gemaakt voor de “gevaarzöne” in den neus, waar de verkoudheden ontstaan. Tijdig gebruikt, helpt Va-tro-nol de natuur bij het afweren van infecties, zoodat daardoor menige dreigende verkoudheid in de kiem wordt CE ROH.DOENOOI VAN VlCKS VARORUI In Hotel des Indes hebben nog hun intrek genomen de heeren Georges Fleury uit Genève, chef van de admi nistratieve afdeeling van het Intern. Arbeidsbureau, S. Jacquelin, thesaurier van de Volkenbond te Genève, J. H. Bieler, secretaris van de Controle commissie te Genève en de gedele geerde C. Goodrich. Gisteravond om negen uur was de toestand van de Waal te Nijmegen nog steeds onveranderd. Het water «steeg heel langzaam en heeft een hoogte bereikt van 11.40 meter N.A.P. Nu doet zich voor Nijmegen de ongewone omstandigheid voor, dat er zich sinds den afgeloopen nacht tusschen de Waalbrug en het fort Sprokkelenburg een wak gevormd heeft van ongeveer één k.m. lengte. Daar achter ligt de Waal muurvast en bevindt zich zeer waarschijnlijk een ernstige ijsverdik- king, waarachter de rivier 1.50 meter hooger staat dan in Nijmegen. Boven dien is al het ijs, dat vannacht Nijme gen is gepasseerd, vastgeloopen op de reeds bestaande ijsverdikking te Beu- ningen met het gevolg, dat Nijmegen nu eigenlijk tusschen twee ijsdammen in zit. De verantwoordelijke autoritei ten houden zich thans bezig met de vraag: of de Waal beneden of boven Nijmegen los zal komen. Komt zij op drift in Beuningen, dan ontstaat er voor Nijmegen geen groot gevaar, maar de kans op loskomen van de rivier beneden is niet groot, daar deze tot Zaltbommel vast zit. Komt de rivier boven los, dan krijgt Nijmegen de volle laag van het ijs en bovendien een bijzondere groote massa water, dat weer kan vastloopen op de verdikking in Beuningen. Met dit voor oogen wor den in Nijmegen zoo veel mogelijk voorzorgsmaatregelen getroffen. De positie van de vier nog niet ge zonken schepen van de N.V. Nijmeeg- sche stoombootmaatschappij is er daar door niet beter op geworden en boven dien is het gevaar niet denkbeeldig, dat zware ijsschollen op de lage kade tus schen Lagemarkt en Grootestraat te gen de huizen zullen opkruien. De politie heeft dan ook maatrege-' len genomen, dat niemand dit gedeelte van de kade, waar vroeger de pont aanlegde, passeert. Naar wij vernemen zijn er onderhan- delingen met een bergingsmaatschappij gaande om den drijvenden aanlegstei ger van de Rotterdamsche reederij, welke in den afgeloopen nacht is losge slagen en onder de spoorbrug door tot bij de haven is af gedreven, uit het ijs los te maken. Mengen/ l .V»‘* Iets spraakzamer was de heer Ham- j bro. de president van het Noorsche i parlement, een bijzonder innemende en eenvoudige persoonlijkheid. „Bent u tevreden ever het resul- aat?” vroegen wij hem. „Och, een man met politieke ambi- :ie is nooit tevreden, want als hij zich tevreden zou voelen, dan zou dit zijn geestelijken dood beteekenen”, was het aardige antwoord, dat hij den vragen steller gaf. „Er is nog veel voorberei-1 dend werk te doen, voordat het een- *rale comité geconstitueerd zal zijn. I Er is nu een kern van dit comité ge- zormd en heel voorzichtig zullen wij verder moeten gaan”, aldus de heer Hambro. „Presideert u morgen de bijeen komst van de commissie van toezicht op de inkomsten en uitgaven van den Volkenbond”, vroegen wij verder. „Ja zeker”, luidde het antwoord. Naar men weet bestaat deze commis sie behalve uit den heer Hambro, die voorzitter is, uit de heeren Carton d» Wiart (België), sir Cecil Kisch (En geland), de Boissanger (Frankrijk), Holma (Finland), Pardo (Argentinië) en dr. Colijn (Nederland). Het is een commissie, die een paar maal in het jaar gewoonlijk te Genève vergadert en wier arbeid van huishoudelijken aard is. Ditmaal is het Vredespaleis als vergaderplaats uitgekozen in verband met de zitting van het organisatie comité De heer Pardo, die permanent-ver- tegenwoordiger van den Volkenbond te Genève is, zal de vergadering niet bij wonen, want hij heeft den president telegrafisch doen weten, dat hij in Buenos Aires is. De heer Holma, die Finsch gezant in Parijs is, zou van ochtend nog niet in den Haag kunnen zijn, omdat zijn aanwezigheid gister avond in Parijs noodzakelijk was. De heer Hambro rekende echter op de aanwezigheid van de overige leden van de commissie. Eigenlijk is ook de heer Stein lid van de commissie. De heer Stein is ambas sadeur van de sovjet-Unie te Rome ge weest, maar hij is al een jaar niet meer in contact geweest met de com missie. Op diens komst naar den Haag rekent de heer Hambro maar niet. Heelemaal rustig is het dus nog niet in het Vredespaleis, maar de belang stelling voor deze tweede conferentie is heel wat geringer dan voor de eerste. Dr. Colijn en de heer Avenol zullen overleg plegen over samenstelling centraal comité Nadat zooals gemeld de con ferentie in het Vredespaleis geëindigd was, is gisteravond om 8 uur het offi cieele communiqué over de besprekin gen uitgegeven. Het luidt als volgt: Het door de Assemblée van den Volkenbond ingestelde comité, dat tot opdracht had het Centrale Comité voor Sociale en Economische vraagstukken te constitueeren, in overeenstemming met de voorstellen vervat in het Bruce- rapport, is pp 7 en 8 Februari te ’s-Gra- venhage in het Vredespaleis in de loca- liteiten van het Permanente Hof van Internationale Justitie bijeen geweest. Dan volgen in het communiqué de namen van de tien gedelegeerden, die van het comité deel uitmaken, na welke opsomming het communiqué als volgt verder gaat: Bij den aanvang van zijn zittingen heeft het organisatiecomité door coöp- Zoo op het Maas-Waalkanaal bij Hees, tatie dr. H. Colijn aangewezen als lid van het centrale comité a titre per sonnel. Vervolgens heeft het comité dr. H. Colijn tot zijn voorzitter be noemd. Het comité is begonnen met een algemeene en inleidende bespreking, welke betrekking had op de samenstel ling van het toekomstige centrale co mité en eveneens op de werkzaamheden, welke dit centrale comité zal ver richten. Het organisatiecomité heeft besloten, dat zijn president en de secretaris van den Volkenbond overleg zullen plegen met betrekking tot de uitnoodigingen aan de staten en aan de individueele personen, die zouden kunnen worden aangewezen als leden van het Centrale Comité. Op grondslag van dit overleg zullen de president en de secretaris generaal vervolgens een voorstel in dienen bij het organisatiecomité. Tezelfdertijd is besloten niet alle plaatsen, welke door de Assemblée voor beide categorieën leden voorzien zijn, te vervullen, maar er voor het oogen- blik eenige open te laten. Het organisatiecomité, dat aldus uit gebreid het Centrale Comité zal con stitueeren, zal zijn eerste zitting houden zoodra zijn leden op de hoogte zijn ge steld van den arbeid door verschillende organen van den Volkenbond op econo misch en sociaal gebied verricht. aan brandstof en enkele levens middelen op Ameland Sedert Zaterdag is Ameland volko men geïsoleerd. Men heeft sindsdien geen post ontvangen, terwijl ook de mogelijkheid ontbreekt om van of naar het eiland te komen. Zoo bevinden zich thans in verscheidene deelen van het land zeelieden, die van Zaterdag af het K.L.M.-vliegtuig voor hen niet kon medenemen reeds op een gelegenheid wachten om naar huis te kunnen gaan. Een bewo ner van Ameland is overleden. Zijn kinderen kunnen niet naar hier komen om de begrafenis bij te wonen. De afgeloopen dagen was de moge lijkheid uitgesloten, dat een K.L.M.- vliegtuig het eiland uit zijn isolement zou verlossen, aangezien de bodemge steldheid van het strand op Ameland zich hiertoe thans niet leent. In 1929 was men er op Ameland minder ernstig aan toe dan dezen win ter. Toen immers kon ften een tocht over het ijs naar den vasten wal ma ken om de benoodigde levensmidde len te halen, doch dit is nu niet mo gelijk. Eenige malen heeft men een poging ondernomen om de wadden over te Steken, doch het ijs bleek onbetrouw baar voor een dergelijk experiment, Dat een en ander zijn invloed op het eiland doet gelden, spreekt van zelf. Zoo zullen verscheidene bakkers morgen geen brood kunnen bakken, omdat zij gebrek aan gist hebben. Groenten zijn reeds niet meer te ver krijgen, evenmin als fruit. Bovendien beschikken enkele handelaren zelfs niet meer over veevoeder. Het meest nijpende van alles is evenwel, dat er groot gebrek aan brandstoffen bestaat. Dit heeft meni- gen bewoner van het eiland doen be sluiten zijn eigen huis te sluiten en bij anderen te gaan inwonen. De hoop, dat de dooi zou doorzetten, is inmiddels weer vervlogen. De Noord oostelijke wind doet de eilandbewoners het hart vasthouden. Geweldige ijs massa’s aan de Zuidkust van Ameland leveren een groot gevaar op voor schepen, die hier gemeerd liggen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 14