Hoe de barre oorlogswinter Duitschland woedt Vlucht uit Moskou Haagsche Courant van Vrijdag 9 Februari 1940 ZESDE BLAD, PAGINA 1. in Inteekenbiljet STADSNIEUWS Geïllustreerd Zondags blad verkeersmogelijkheid Een nijpend kolengebrek door het ontbreken van POST EN TELEGRAAF VEBEEN’IGINGEX FEUILLETON. Autoverkeer met 85 procent verminderd ’s-GRAVENHAAGSCHE WINKELIERSVEREENIGING LUCHTBESCHERMING EXTRA VERSTREKKING VAN VLEESCH IN BLIK BEGRAFENIS A. v. d. KRUK Czn. de ver- aan om Naam Woonplaats Nopend gebrek aan brandstoffen De toestand in de provincie premfe-uitgave Courant” Goederentreinen hebben den voorrang Volgens gegevens, welke nog stam anen uit den tijd, toen de meest recente beperking van het gewone reizigersver- ONVEILIG STRAND. Maandag 12 Februari zal het strand tusschen Katwijk en Wassenaarscheslag van paal 88 tot paal 92.5 binnen de roode vlaggen van tien tot dertien uur onveilig zijn in verband met het hou den van schietoefeningen met mitrail leurs. De aandacht wordt er op geves tigd, dat het strand eerst weder veilig zal zijn, nadat de roode vlaggen zijn in gehaald. SPOORWEG-JUBILEUM-POSTZEGELS NIET MEER GELDIG. Op de postkantoren wordt nog steeds correspondentie onKangen, gefrankeerd met de bijzondere postzegels, uitgegeven ter gelegenheid —*n het 100-jarig jubileum der Nederlandsche Spoorwegen. Men ver zoekt er aan te herinneren, dat deze zegels sinds 31 Decemoer jL voor frankeering niet meer geldig zijn. (Nadruk verboden.) VEREENIGING „HET LANTSCHAP DRENTHE”. De vereeniging „Het Lantschap Dren the" houdt morgenavond in het gebouw De Vereeniging een feestelijke bijeen komst ter herdenking van het 10-jarig be staan der vereeniging. deze catastrofe in koude heeft de kolennood den vorm eener Het belangrijkste is het nijpend ge brek aan brandstoffen. De kolenhande laren worden bestormd en elke geringe aanvoer, welken zij krijgen, wordt per pond met een maximum van honderd pond aan klanten, die in het boek staan ingeschreven, verkocht. De aan voer is echter verre van toereikend. Tijdens de grimmige koude der laat ste weken heeft menige „volksgenoote” haar kinderen in bed gestopt, terwijl zij zelf potsierlijk uitgedoscht, maar tenminste zoo warm mogelijk gekleed de noodzakelijkste werkzaamheden ver richtte. In Berlijnsche volkswijken trokken heele gezinnen naar openbare gebouwen, waar ze het zich in de be haaglijke warmte gemakkelijk maakten en te kennen gaven, dat zij niet naar huis zouden gaan, voor er kolen waren. De beter gesitueerden draaien vergeefs de warmwaterkraan open, want de warmwatervoorziening mag maar twee maal in de week functionneeren. Toe vallig kwam ons dezer dagen een circu laire van een kerkgenootschap in han den, waarin de gemeenschap er op merkzaam op gemaakt werd, dat er ten gevolge van de kolenschaarschte en de felle koude voorloopig geen diensten ge houden kunnen worden. Goede organisatie had veel kunnen voorkomen. Een van de pijnlijkste kanten van de grimmige werkelijk catastrofe aangeno men is, dat men haar met een klein beetje nveer organisatie grootendeels had kunnen voorkomen. In bevoegde kringen is men er eerst in den laatsten tijd toe overgegaan, om dit zooal niet toe te geven, dan toch ook niet tegen te spreken. In de pers wordt nog steeds de zaak zóó voorge steld, als had de staat in den tijd, waarin anders de groote kolenvoorra- De ondergeteekende verzoekt de administratie van de „Haagsche Cou rant” hem (haar) te noteeren voor een abonnement op het „Geïllustreerd Zondagsblad” tegen den prijs van 65 cent per kwartaal 0.90 en 1.30 per post). Dank zij het harde werken der col lectanten onder leiding van het Wijk- jouwhuize een dienst had geleid, werd hoofd den heer H. Romberg, en de plaatsvervangende wijkhoofden de hee- ren J. A. L. Bladel, en H. W. Linkel, alsmede de ontvangen medewerking der bewoners is voor wijk 3 van sector IV B (Laakkwartier en Spoorwijk) van de Haagsche afd. der Ned. Vereen, v. lucht bescherming bijna al het geld voor be- noodigde brandweermaterialen bijeen. Op 14 Februari a.s. zal in de Wijkpost Bresterstraat 7 van wijk 2 een voor dracht worden gehouden over luchtbe scherming en zelfbescherming. Deze bij eenkomst is in de eerste plaats bedoeld voor de bewoners van blok 4, doch ook anderen zijn van harte welkom. TOONEEL- EN CABARETVEREENI GING „D.E.E.S”. Op Zaterdag 17 Febr. geeft de ’g-Gra- venhaagsche Tooneel- en Cabaretvereenl- ging „DE E.S.” in het gebouw Amicitia een opvoering, onder leiding van den heer Henk Lusenet, van „Zeemansvrouwen”, van Herman Bouber. Na afloop is er bal. Museum voor het Onderwijs. Morgenmiddag te half drie wordt in het Museum voor het Onderwijs een rondgang onder geleide door de natuur historische afdeeling gehouden met een inleiding over het onderwerp: „De ijs tijd en zijn fauna”. Zondag 11 Februari, om half drie wordt een rondgang onder geleide ge houden door de afdeeling Dierkunde; in leiding met lichtbeelden over: „Roof dieren in Nederland”. Woensdag 14 Februari, te half drie is er een rondgang onder geleide door de afdeeling Dierkunde. Woensdag 14 Februari, te 8 uur nam wordt de cultuurfilm „Een film van de Nederlandsche Spoorwegen” vertoond. noemde bewaarschool, P. J. Lambooy en J v. d. Bosch, voorzitter van het bestuur der Keucheniusschool en vele anderen. In de rouwkapel bracht de organist, de heer J. R. Gravelotte. Ps. 682 en 1112 ten gehoore, waarna dr. J. Hoek als wijkpredikant uitdrukking gaf aan de groote ontsteltenis, welke dit plot seling heengaan in breeden kring heeft teweeggebracht. Voor de echtge noot, die reeds zulke zware offers heeft moeten brengen, is dit verlies schier te zwaar, maar toch zal uit dit verlies geestelijke winst geput kunnen worden. De ontslapene was een trouw lid der Geref. Gemeente en na de vele functies, welke hij daarin bekleed had, nog lid van de Liquidatiecommissie. Ook namens het Evangelisatiecomité „Steun aan België” wil spr. den thans overledene dank brengen. Nadat een broer van den overledene dezen herdacht had, was het woord aan den heer K. Dijk, voorzitter der Haagsche Chr. Middenstandsvereeni- ging, die wees op de bijzondere be langstelling en activiteit door den thans ontslapene aan den dag gelegd, in het kerkelijk leven en voor den Chr. Middenstand. Wij zullen hem blijven gedenken als een trouw mede werker. De volgende spreker, de heer J. v. d. Bosch, voorzitter van het be stuur der Keucheniusschool, wees er op, hoe de heer v. d. Kruk een kwart eeuw lang als secretaris de belangen dier school en der dr. Sikkelschool heeft behartigd. Beide scholen hadden de liefde van zijn hart. Namens de dr. Sikkelschool van den Haag-Zuid werd hierna het woord gevoerd door den heer B Damen, waarna tenslotte dr. C. Bouma, Geref. predikant namens het district den Haag in Geref. School verband, wees op de blijdschap en de activiteit, waarmede de thans overle dene zich van zijn taak kweet. Onder het spelen van Gez. 276 uit den Geref. Zangbundel, werd de kist grafwaarts gedragen. Nadat dr. J. Hoek aan de groeve een gebed had uitgesproken, dankte een fa milielid voor de betoonde belangstel ling. verteld, brekend. jj weet r*'" mij, en ik open schaal, welke wacht worden, lagen haar uit- handpalmen op tafel. Ro- Piccadilly Circus drong door den nacht. Robert maakte zich zachtjes uit zijn omhelzing los. Wij zijn er, liefste. Lisaweta zuchtte als een slaapdron ken kind, voor wie de plotselinge overgang van den droom naar de wer kelijkheid groot is. Al? vroeg ze met een versluierde stem. Hij keek haar glimlachend aan en, overmand door zijn gevoelens, nam hij haar nog eenmaal in zijn armen. Wees gerust, kind. Morgen zien wij elkaar weer en dan zal niets ons meer kunnen scheiden. Ik heb je lief. Morgen trouwen we en dan kan nie mand je weer van mij afnemen. Lisaweta kromp ineen. Nog voor zij iets had kunnen antwoorden, stopte de wagen. Robert hielp haar uitstappen. Zij zag plotseling ongewoon bleek en leek zoo tenger. Met gebogen hoofd en opgetrokken schouders, alsof zij het koud had, ging zy het hotel binnen. Een slaperige liftboy bracht hen naar de tweede verdieping. Met een correc- ten handkus nam Robert bij de deur afscheid. Een paar late gasten werden aan het eind van den corridor zicht baar. Hij had Lisaweta nog zoo veel willen zeggen, maar zy zag er plotse ling zoo ontstellend vermoeid uit. Morgen om negen uur aan het ontbijt, Daisy? vroeg hij luid. Zij knikte. Het was een verdrietig lachje, waarmee zij hem zijn dringen den blik terug gaf. Daarna sloot de deur zich achter haar; zy was uit zijn gezichtskring verdwenen. Robert bleef nog een seconde staan en staarde ietwat ongerust naar de deur. Er was iets in dit afscheid., in INTERNATIONALE ORDE VAN GOEDE TEMPELIEREN. Op Dinsdag 13 Februari a.s. houdt de heer W. N van der Hout, hoofdredacteur van het tijdschrift tegen de Vivisectie, voor Loge „Voor Allen Plaats” no. 6 der I.O.G.T., een lezing over het onderwerp: „Wat is visisectie en is zij onmisbaar?" De lezing wordt gehouden in het Tem pelierengebouw, Prinsegracht 59. GECOMBINEERDE BEWONERS COMMISSIES VAN DE ALGEMEENE COÖPERATIEVE WONING- VEREENIGING. Op de j.l gehouden jaarvergadering is het bestuur van de gecombineerde bewo nerscommissies als volgt samengesteld' le voorzitter: H. C. Blomsma; le secre taris: E. A van der Haven. Notenplein 78; le penningmeester: H. van der Kooij; 2e voorzitter: W. van Toor; 2e secretaris: A Batterman; 2e penningmeesteresse: mevr. OuwerschuurJansen; commissaresse; mevr. Baronnervan Rijn. 16) Daarna trokken zij de stad in, vroo- lijk als twee kinderen. In een deftig restaurant gebruikten zij de lunch. Kelners als Spaansche grandes be dienden, en om hen heen zaten pijnlijk torrect gekleede heeren met zeer ge reserveerde gezichten. Robert be merkte, hoe er af en toe een discrete blik op Lisaweta werd geworpen; zij kon het gerust tegen de hier aanwezi ge Engelschen opnemen en hij prees *>ch gelukkig met haar aan een tafel tje te mogen zitten. Na de koffie en de sigaretten ging het in een open wagen door het Hyde Park, door het in lentetooi prijkende groen der fraai aangelegde plantsoe nen. Lisaweta nam al dit schoons be- geerig in zich op. Het was een ande re wereld, waarin zy terecht was ge komen, een wereld van welverzorgde menschen, zorgelooze gezichten, kinde ren, die niet in lompen gekleed gingen en er niet verhongerd uitzagen. Vervolgens promeneerden zij lang zaam door de drukke winkelstraten van de city. In Oxford- en Regent street kreeg men alles, wat men noo- dig had. Alle pakken en pakjes, alsme de twee groote koffers werden in de auto geladen, welke op den hoek van een der zystraten wachtte. In de provincie is de toestand veelal nog ernstiger. Zoo hebben bijvoorbeeld de scholen er opdracht gekregen om baar brandstoffenvoorraden uit t< leveren aan belangrijke industrieën. In Thüringen bijvoorbeeld heeft dit ten gevolge gehad, dat de scholen prac- tisch overal gesloten zijn. Elders o.a. in Brunswijk mogen café’s en dergelijke lokaliteiten niet meer verwarmd worden. Om brand stoffen te sparen, moeten de winkels daar des Maandags gesloten blijven. dronk met lange, dorstige teugen. Het was, of zij iets, dat haar hinderde, met den wijn uit haar gedachten wil de verdrijven. Hier, in dit verborgen hoekje van het restaurant, was het stil en intiem. Bezoekers kwamen en gingen en ten slotte bleven zij vrijwel alleen achter. Lisaweta had de viooltjes in een glas voor haar op tafel gezet. Ver kwikt door het frissche water, ver spreidden zij opnieuw hun bedwelmen den geur. Als een teere band hing de ze fijne bloemengeur tusschen de bei de jonge menschen. U hebt mij nog niets van uzelf verteld, zei Lisaweta, de stilte ver- nu zoo ongeveer van u HAAGSCHE STUDIECLUB IN DE FRIESCHE TAAL. Zondagmorgen zal voor de „Haag» sche Studieclub in de Friesche Taal", in de bovenzaal van café Emma. Regentes- seplein, de heer S. Bartsma, van Alk maar. een lezing houden over „Hollandis- men in de Friesche taal”. JUBILEUM NEDERLANDSCHEN BOND VAN PATROONS IN HET MEUBILEERINGSBEDRIJF. Op Woensdag en Donderdag 21 en 22 Februari a.s. wordt hier ter stede de 35ste algemeene vergadering gehou den van den Nederlandschen Bond van patroons in het meubileeringsbedrijf, in café-restaurant Boschlust. Tevens wordt dan het 35-jarig bestaan her dacht. Aanvankelijk was het de bedoeling dit jubileum te vieren door het houden van een groote tentoonstelling. De tijdsomstandigheden deden dit plan vervallen. Thans wordt volstaan met een her denking in intiemen kring. dit lachje van Lisaweta, dat de geluk zalige herinnering aan hun laatste sa menzijn verstoorde. Wat had Lisaweta plotseling? Wat ging er in haar om? Maar misschien vergiste hij zich, mis schien was zij toch alleen maar ver moeid geen wonder na deze inspan nende dagen. De emoties, welke zij had doorstaan, zouden zelfs een veel sterkeren mensch hebben aangegrepen. Slaap, kind, dacht hij, slaap en ver geet alles alleen niet dit eene. dat ik je liefheb en dat niemand ons kan scheiden. Het waren zijn laatste gedachten op dezen beteekenisvollen dag. Weldra de den ook bij hem de vermoeienissen der laatste dagen zich gelden en vond hij nieuwe krachten in een verkwikkenden slaap. Toen Robert den volgenden morgen om acht uur ontwaakte, kletterde dn regen in stroomen tegen de ruiten. De lucht was grysgeel, dik en ondoorzich tig: echt Engelsch weer, een mengsel van regen en mist. De lantaarns op het plein verspreidden een droefgees tig licht. Tegen negen uur zocht Robert een plaatsje op de bank aan het einde van den corridor, waar hij op Lisaweta wilde wachten. De wijzers van de klok boven de monumentale trap vervolg den tergend langzaam hun weg. Nu liep het tegen half tien. Hij stond op en begaf zich naar haar kamer, waar hij aan de deur klopte. Niemand ant woordde. Hij klopte nogmaals, luider nu. Het bleef stil. Een kamermeisje haastte zich voorbij. Ja, zy bediende op deze kamer. Mevrouw was al een uurtje geleden naar beneden gegaan. [Wordt vervolgd.^ (Van onzen specialen verslaggever.) Voor 1940 was ons de Dieseltreinver- binding AmsterdamBerlijn beloofd. De Nederlandsche Spoorwegen, zoo luidden berichten uit ons vaderland, hadden een aantal Dieseltreinstellen in opdracht gegeven, welke den afstand AmsterdamBerlijn in minder dan acht uur zouden afleggen. Tot dan toe dat wil zeggen tot het uitbreken van den oorlog be stond er ook al een zeer snelle verbin ding tusschen de Nederlandsche en de Duitsche hoofdstad. Dat was echter een FD-trein, welke alleen maar reizi gers le en 2e klas vervoerde en daar bovendien nog een extra-toeslag voor eischte. De Diesel zou zonder toeslag eok reizigers 3e klas meenemen. Het jaar 1940 is reeds eenige weken oud, maar van een Dieseltrein Amster dam—Berlijn valt nog niet veel te be kennen. Integendeel, een bevriende dame stapte dezer dagen om 9 uur des morgens te Berlijn in den trein en arri veerde den volgenden middag om 1 uur te Amsterdam. De eenige behoorlijke verbinding, welke tusschen Berlijn en Amsterdam nog bestaat, gaat overKopenhagen. Wanneer men ’s morgens om 9 uur met een Deenschen Condor van Berlijn- Rangsdorf vertrekt en in Kopenhagen in een Douglas overstapt, dan is men ’s middags om half 3 op Schiphol. Maar dit grapje kost dan ook circa 400 mark of 300 gulden retour. De oorlog heeft den naam van een der grootste bevorderaars te zijn van de techniek. We willen niet beweren, dat dit niet het geval is, maar ver keerstechnisch werkt de oorlog voor loopig allesbehalve bevorderend. Dat wil zeggen: als men zoo hoort, wat er op ‘t oogenblik allemaal over de pres taties van de Duitsche staatsspoorwe gen verteld wordt, dan schijnen deze wel een bewonderenswaardige activi teit te ontplooien en hebben ze alleen maar de pech, dat het publiek hiervan zoo weinig merkt. Strikt genomen moet men in Duitsch land, wanneer men momenteel in den trein stappen wil, met de hand op het hart kunnen verklaren, dat de voorge nomen reis niet alleen absoluut nood zakelijk, maar bovendien nog zeer dringend is. Ofschoon er niet aan ge twijfeld kan worden, dat de regeering slechts in uiterste noodzaak haar toe vlucht genomen heeft tot zoo harde maatregelen, is ze er toch toe overge gaan om de verloven der soldaten in te trekken om het reizigerskeer tot het uiterste te beperken. In een ons bekende familie was dezer dagen alles in gereedheid gebracht voor een bruiloft. Het bruidje wachtte ech ter vergeefs op den bruidegom, die in den Westwal zijn plicht doet. Zijn supe rieuren hadden een huwelijk niet be langrijk genoeg geacht om hem de reis naar Berlijn te laten aanvaarden. doen schrikken. Eens zou zij immers vanzelf tot hem komen. Hij mocht zelfs geen schijn van verdenking op zich laden, dat hij van de omstandig heden, waarin zij verkeerde, misbruik zou willen maken. De kelner trad discreet op hen toe. Robert schrok op. Wij moeten gaan, de Londensche politieverorde ning met betrekking tot het sluitings uur wordt zeer streng gehandhaafd. Hij betaalde. Daarop hielp hij Lisa weta in haar mantel. Zijn handen beefden, toen hij haar smalle schou ders aanroerde. Auto? vroeg de portier, buiten. Robert knikte. Zij stapten in. Het was donker in den wagen. Vaag gleed van tijd tot tijd het licht der lantaarns aan hen voorbij. Zij reden door onbe kende wijken, waarin de donkere hui zen nauwelijks zichtbaar waren. De straten waren vrijwel verlaten. Londen kent geen nachtleven. De viooltjes, welke nu weer op Li- saweta’s mantel prijkten, ademden hun bedwelmenden geur. Zonder dat zij het wilden, wendden zij hun gezich ten naar elkaar toe. Meisje! fluisterde Robert, mijn meisje! Lisaweta verzette zich niet. Hij hield haar in zijn armen. Hij vlij de haar hoofd tegen zijn borst. Rein als ongerepte sneeuw leek haar ge zicht in dc omlijsting van het zwarte haar. De lange, zijige wimpers aan de gesloten oogleden trilden. Anncgreet, stamelde hij voor zich heen. Lisaweta hoorde het niet. Zij voelde slechts den geliefden mond op den haren. Het felle licht der booglampen van Van Regeeringswege is goedgekeurd, dat aan door den Gemeentelijken dienst voor Maatschappelijk Hulpbetoon en het Gemeentelijke bureau voor werkloo- zensteun ondersteunde personen, die voor de distributie van vleesch in blik in aanmerking komen, gedurende drie achtereenvolgende weken, aanvangende 12 Februari (derhalve gedurende het tijdvak 12 Februari tot en met 2 Maart) boven de vastgestelde hoeveelheid, per week één extra blik tegen den gelden den prijs kan worden verstrekt Rechthebbenden, die hiervan gebruik wenschen te maken, moeten bij de invul ling der bestelbiljetten met de extra- verstrekking rekening houden. Opge merkt zij, dat in geen geval gehakt wordt verstrekt. gistermiddag het stoffelijke overschot van den heer A. v. d. Kruk Czn. een bekende persoonlijkheid in Geref. krin gen, op de begraafplaats Nieuw Eik en Duinen ter ruste gelegd. Op de begraafplaats gaven o.m. van hun belangstelling blijk de heeren M v. Steen bergen, oud lid van den Gemeenteraad, W. A. F. H. Verbeek. D. Pasman, secreta ris van de Liquidatiecommissie der Ge ref. Kerk, C. Wildenberg en J Hogervorst bestuursleden Prinses Juliana Bewaar school, B. Damen, bestuurslid dr. Sikkel school, ds. Jac. van Nes, H. C. J. Spier, oud-onderwijzer, J. Ruissaard, bestuurslid Bilderdijkschool. C. v Harmelen, pen ningmeester Chr. Middenstandsvereeni- ging, W. G. Verhoeff. H. A. Verduin, ouderling Geref. Kerk, M. J. v. Steenes, oud bestuurslid Keucheniusschool, W M. J. Kasander, directeur van het Rotter- damsche bijkantoor der Levensverzek. Mij. Utrecht, P A. Elshove namens het Comité Evangelisatie Brussel, dr. A. de Bondt, predikant Geref. Gemeente voor zitter Geref. Schoolbestuur, W. G. Schee res, voorzitter Chr. Middenstandsbond, H. Bos, kunsthandelaar. De Chr. Midden- standsvereeniging hier ter stede was ver tegenwoordigd door de heeren K. Dijk en F. Geerling. terwijl het district ’s-Gra venhage in Geref. Schoolverband was ver tegenwoordigd door dr C. Bouma. Geref. predikant en J. Bol, hoofd van de van Soeterwoudeschool. Voorts waren aanwe zig de heer W. Mulder, voorzitter van het Comité Goede-Vrijdag Herdenkingsdag, A. v. d. Ende, P. v. d. Brugge, ouderling Geref. Kerk, J. Diederik en L. van Uffe- len, inspecteurs Levensverz. Mij Utrecht hier ter stede, Lammering namens het suppletiefonds der Prinses Julianabe- waarschool, J. J. Kraan, bestuurslid en mej. J. S Grashoff, directrice vorenge- keer nog niet ingetreden was, lieten de Duitsche staatsspoorwegen dagelijks 2*.000 goederentreinen met circa 450.000 wagons loopen. Dit aantal is op het oogenblik nog belangrijk hooger. Elke locomotief, welke men niet absoluut noodig heeft voor de weinige onmisbare personentreinen, staat momenteel voor een goederentrein en in vele gevallen ook voor locaal treintjes, welke voor goederenverkeer gebruikt worden. De Duitsche staatsspoorwegen toch hebben niet alleen hun gewone goederenverkeer vermeerderd als dit is door de eischen van den oorlog te verzorgen, maar ze moeten bovendien nog bijsprin gen voor de stilliggende binnenscheep vaart. Heel 't geweldige goederentrans port, dat anders op den Rijn, de Elbe en de Oder, alsmede op de kanalen plaats heeft, blijft thans door ijsgang en dichtvriezen uit, voorzoover de spoor wegen er niet voor zorgen. Dit is ongetwijfeld een ondankbare taak voor de Deutsche Reichsbahn, daar het groote publiek van haar geweldige krachtsinspanning practisch niets te zien krijgt en alleen maar aan den lijve ondervindt, dat er veel stagnatie is. Onthulling portret wijlen J. K. W. F. van Bommel. Een dezer dagen heeft in de boven zalen van „De Kroon” de onthulling plaats gehad van het portret van wij len den voorzitter der ’s-Gravenhaag- sche Winkeliersvereeniging den heer J. K. W. F. van Bommel. Vriendenhanden hadden het portret opgesteld tegen een achtergrond van oud-Hollandsche doeken en een sobere omlijsting van palmen sangebracht. Het vaandel der vereeniging dekte het portret af. Een talrijke schare was aanwezig toen de waarnemend voorzitter, de heer A. F. B. Vorst, het openingswoord sprak en allereerst zijn erkentelijkheid uitsprak over de aanwezigheid van mevr, de wed van Bommel en verdere naaste familieleden. Ook was de heer M. Kropveld, voorzitter van de afd. Kleinbedrijf van de Kamer van Koop handel, aanwezig. De voorzitter schetste in zijn rede de wijze waarop het bestuur tot het be sluit was gekomen, door het plaatsen van een portret in de vergaderzalen van de vereeniging, de nagedachtenis te eeren van den overledene. Daar, waar zijn werk zal worden voortgezet, zal zijn beeltenis een aansporing zijn voort te gaan op den weg, waarop hij zoovele jaren de ’s-Gravenhaagsche Winkeliersvereeniging geleid heeft. Spr. trok mede in zijn woord van hulde de overleden voorzitters Koppel en Maartens. Nadat allen zich van hun zetels had den verheven, verwijderde mevr, de wed. van Bommel het vaandeldoek, terwijl het Largo van Handel ten ge hoore werd gebracht. Een broeder van den overledene, de heer W. K. L. A. van Bommel, namens de familie sprekende, drukte zijn er kentelijkheid uit, dat men deze wijze had gekozen om de nagedachtenis aan zijn broeder onder de leden van de 's-Gravenhaagsche Winkelrersvereeni- ging te doen voortleven. Onder de vele functies, welke de overledene bekleed heeft, is die van secretaris en later voorzitter der Win keliersvereeniging hem het liefst ge weest. Zijn beeltenis, thans geplaatst in de omgeving waar hij zoovele jaren heeft gewerkt, moge als een voorbeeld strek ken voor de jongeren en een herinne ring zijn voor de ouderen, aldus spr van de „Haagsche 16 pagina’s omvang, schijnt iedere week Afgehaald onze bureaux Wagenstraat 37, 5 cent per nummer. Abonnementsprlja uitsluitend voor onze abonné’s 65 cents per drie maanden. Postabonnementen voor binnenland f0.90. buitenland /1.30 per 3 mnd. bij vooruitbetaling. Men kan zich ook bij den couranten bezorger abonneeren. Heden is het nummer van 11 Fe bruari verzonden. zon ite spreken> maar het oo leeg en onpersoonlijk. f van h»rte. Want wat nn^gen' dat kon hij im- ben niets Woorden brengen: -. Maar hHSl’ Z°°lang jij er Zegcen J kon d>t Lisawe- gg hlJ mocht haar niet alles van Als een om gevuld te gespreide I.. geboecr/ ^et ^e7st zÜn hoofd hebben K edelvln Zlin gezicht in dez* bi graven Sevorrride handen hebben be- bemindTr^Lr»7 Wat moest htf dit vertellen? v™ L'33?^3 van zichzelf werk? Van ziin Z1Jn,beroep? Van z’jn Van alles X? .Verloving met Daisy? Maar dat w« eens geweest was? sinds LiSa ®3 lrnmers alles voorbij, had gelegd. a Op leven beslag Hij Probeerde werd alles Het kwam hij had willen mers nu niet Ik 1 niet was ta niet Nadat dr. J. Hoek, Gereformeerd predikant van den Haag West ten Dat is dan voorloopig onze buit voor den eersten dag, zei Robert en Lisaweta stemde hartelijk met zyn jongensachtigen lach in. Nadat zy een en ander bij het hotel hadden uitgeladen, liet Eschberg zijn beschermelinge een stukje van Londen zien: de Westminster Abdy, het schit terende uitzicht van de Theemsbrug op het parlementsgebouw, St. James Park en Trafalgar Square, de St. Paulskathedraal en het imposante bouwwerk van den Tower. Lisaweta toonde zich een dankbare cliënte voor een sight-seeing. Zij scheen niets te willen missen en nam alles met de intense belangstelling van een kind in zich op. Hun tocht nam eenige uren in beslag en als Ro bert er tenslotte geen eind aan had gemaakt door op te merken, dat het tijd begon te worden voor het diner, zou zy steeds nog meer hebben willen zien. Eschberg genoot van haar eerlijke geestdrift. Daarom ook had hij opzet telijk vermeden met haar te spreken over datgene, wat hun morgen te wachten stond. Eerst nu, terwijl zij in een intieme bodega tegenover elkaar aan een tafeltje zaten en de, door Ro bert met zorg gekozen gerechten alle eer aandeden, achtte hij den tyd ge komen haar volledig in te lichten. Niets stond hun huwelijk in den weg. Morgen vroeg om tien uur werden zij op het stadhuis verwacht. Het gaat alles snel en pijnloos, besloot Robert zijn relaas. En nu drinken we op de toekomst! Hij hief zijn glas met Fransche champagne naar Lisaweta op. Zij den voor den naderenden winter van de mijngebieden naar de steden wor den overgebracht, de Duitsche staats spoorwegen moeten gebruiken voor de ..beveiliging van het vaderland” dat wil zeggen dat men de kolen had la ten liggen om oorlogsmateriaal naar het Oosten en naar het Westen te transporteeren. Te Berlijn verzekert men. dat er in verschillende kolendistricten en voor al in het Roergebied, zulke kolossale voorraden opgestapeld liggen, dat men eenvoudig geen raad weet met de steenkool, welke verder nog boven den grond wordt gebracht. Men heeft daar- de werktijden der mijnwerkers zelfs reeds moeten inkrimpen. Het gebrek aan auto’s. De partij heeft ontelbare vrijwilli gers opgeroepen om de kolendistribu tie te vergemakkelijken. Deze men schen moeten in hun vrijen tijd, ook des Zondags, aantreden en de binnen komende wagons kolen lossen. Dat dit bij sneeuw en ijs en snijdenden Oos tenwind geen pretje is, spreekt van zelf. Bovendien zijn de meesten van deze vrijwilligers op dit werk heele- maal niet gekleed. Men moet eigenlijk bewondering hebben voor degenen, die er met een deukhoed op en een mo dieuze winterjas aan, als kolenlossers wel eenigszins eigenaardig uitzien, maar die dan toch voor het algemeen belang een offer brengen. Ter besparing van benzine heeft men het autoverkeer in Duitschland met 85 pCt. verminderd, terwijl er van het vrachtautoverkeer ook de res- teerende 15 pCt. niet meer over zijn, omdat het leger vrijwel alle bruikbare auto’s heeft opgeëischt. Het gevolg hiervan is, dat de kolenschaarschte nog niet in de verste verte wordt op gelost, wanneer men onafzienbare ko- lentreinen naar de goederenstations der groote steden stuurt. Deze kolen moeten dan nog gelost worden, terwijl er toch reeds een nijpend gebrek is aan werkkrachten, en men moet ze dan bovendien nog over de kolenhandela ren verdeelen, die zelden over andere voertuigen dan kleine handwagens be schikken. Wie over de noodige energie beschikt, gaat met een ouden kinder wagen of desnoods met een koffer naar een goederenstation, waar hij in den regel wel een kolenhandelaar vindt, die nauwelijks weet, hoe hij zijn rantsoen naar huis krijgt en blij is ter plaatse een deel er van tegen contant geld kwijt te raken.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 21