De Gemeenteapotheek verhuisd
T
De strijd tegen het ijs
I
°P
blijft
NORTH STATE I
9
Toestand
rivieren
Dampo Bonbons^
groote
gevaarlijk
STADSNIEUWS
DERDE BLAD, PAGINA 2.
HAAGSCHE COURANT VAN ZATERDAG 10 FEBRUARI 1940.
l/W t K?
Van Prinsestraat naar Zuidioal
HET KRUISPUNT JAVA-
STRAAT-LAAN VAN
MEERDERVOORT
Een moderne, doelmatige 1 wordt
inrichting
Eenige dorpen bedreigd
GEHUCHT DOOR IJS OMRINGD
Een kijkje in een der recepteer kamers van de nieuwe Geintenle-apoih eek.
DE „WILHELMINA GOEDKOOP”
BEREIKT VREESWIJK
HET IJS VOOR NIJMEGEN
NOG RUSTIG
H. POLAK OVERLEDEN
Polder bij Pannerden ondergeloopen
Gisteren is de buiten den dijk bij
Pannerden gelegen polder, waarin
zich het gehucht Kijfwaard bevindt,
onder water geloopen. De twee
steenfabrieken en de twintig
ningen, waaruit deze plaats be
staat, zijn hierdoor van de buiten
wereld afgesloten. De ijsschotsen
liggen tegen de huizen aan. Eenige
gezinnen hebben nog kans gezien,
met een bootje weg te trekken,
doch thans is het onmogelijk, op
deze vlakte van ijs en water te
varen. Een boerderij, waarop der
tig koeien worden gehouden, ligt
als een eiland te midden van de
ondergeloopen omgeving. In geval
de polder zou volstroomen zullen
de bewoners zich op de steenovens
moeten in veiligheid stellen. Het
vee zal echter niet te redden zijn.
OEN het Gemeentezieken
huis aan den Zuidwal
werd uitgebreid, heeft de Ge
meente-apotheek hiervan mede
weten te profiteeren door beslag
te leggen op een vleugel gelijk
vloers met daaronder gelegen
kelders. Een nieuwe behuizing
was meer dan noodzakelijk,
want het gebouw aan de Prinse
straat, waarin de apotheek sedert
1882 was ondergebracht, was
rijkelijk klein geworden.
De „Mees” vliegt naar Schier
monnikoog en Ameland
O
woningen
voorname-
wo-
te
Hier ter stede is in den ouderdom van
66 jaar overleden de heer H. Polak, gep.
assistent-resident.
De teraardebestelling zal Maandag
a s., des morgens om 11 uur op de Al-
gemeene Begraafplaats aan de Kerkhof-
laan plaats vinden.
I W BLENDED CICAPFTT£5|l
Bedreigd gebied.
Indien het ijs gaat kruien en via
den overlaat zich voortbeweegt in
de richting van den ouden Rijn
mond. kunnen de huizen te Lobith
aan de achterzijde door de ijsmas
sa's worden getroffen. Volgt het
De bemanning.
De bemanning van de schepen zal on
geveer 3X1100 man bedragen, waar
van 2500 Europeanen, die in Neder
land moeten worden opgeleid. Globaal
bestaan deze 2500 man uit 156 officie
ren. 205 onderofficieren en 2140 korpo
raals en manschappen, die dus allen
is het vertrek, waar de
extracten en sommige
In
In den loop van gistermiddag heef
de „Wilhelmina Goedkoop”, een als ijs
breker ingerichte sleepboot van de re'"
derij Goedkoop te Amsterdam, welke
door den Rijkswaterstaat en het Am-
sterdamsch comité voor ijsbestrijding
was gecharterd, om het Merwedekanaal
en de Keulsche vaart weer bevaarbaar
te maken, de Beatrixsluis te Vreeswijk
bereikt en daarmede de laatste phase
van het openbreken van den waterweg
Amsterdam-Rotterdam voltooid. Deze
waterweg is thans voor krachtige sleep-
booten geheel bevaarbaar.
Het is een moeilijke reis geweest, die
de „Wilhelmina” gehad heeft, want in
het kanaal was het ijs gemiddeld
35 centimeter dik. Donderdag bereiktet
de ijsbreker zooals wij reeds meld-'
den Nigtevecht. Het schip keerde
Donderdagavond naar de hoofdstad
terug en heeft gisterochtend eerst het
kanaal van Nigtevecht tot Utrecht
opengebroken. Tegen den middag kwam
het schip te Utrecht aan. In de Keul
sche vaart tusschen de Beatrixsluis en
de Rotterdamsche spoorbrug een af
stand van tien kilometer heeft de ijs
breker een slop van 40 tot 45 meter
breedte gemaakt.
Het vroor gisteravond echter weer
behoorlijk en men vreest, dat hierdoor
het werk van de ijsbreker voor niets zal
zijn geweest, omdat de schotsen weer
aan elkaar zullen vriezen en opnieuw
een voor de vrachtschepen volkomen
ondoordringbare ijslaag op het water
zal ontstaan.
De taak der apotheek.
De taak van de gemeente-apotheek
is velerlei. In de eerste plaats levert
zij alle genees- en verbandmiddelen aan
het gemeenteziekenhuis, doch ook voor
de andere ziekenhuizen, voor zoover
het’ de patiënten betreft, die daar zijn
ondergebracht met steun van de ge
meente. Alle gemeentepatiënten wor
den Voorts door de gemeente-apotheek
van geneesmiddelen voorzien, zoomede
de verschillende gestichten, weeshui
zen. enz. Zoo kan men dan ook wel zeg
gen. dat de-gemeente-apotheek gedeel-
telijk tot een soort pharmaceutische fa
briek is geworden. Door elkaar worden
per dag 2500 recepten klaar gemaakt,
doch in een tijd als deze met veel zie
ken stijgt dit aantal soms over de 3000.
De toestand dien men aantreft in an
dere steden waar de meeste groote zie
kenhuizen over een eigen apotheek be
schikken kent men hier dus niet. Het
bestaan van een enkel centraal bedrijf
biedt verschillende voordeelen.
Grondstoffen kunnen meestal in
groote hoeveelheden worden ingekocht,
wat de kostprijs verlaagt, terwijl ook
het onderzoek van de ingekochte stof
fen met minder kosten gepaard gaat.
Vele praeparaten en geneesmiddelen
waarvan controle niet goed mogelijk
zou zijn kunnen onder eigen toezicht
uit zuivere grondstoffen worden bereid.
Aan de apotheek zijn verbonden twee
apothekers, te weten de directeur, de
heer J. F, Kok en de adjunct-directeur
de heer C. L. Harders. Daarnaast zijn
er werkzaam ongeveer 20 assistenten
en bedienden.
nieuwe praeparaten wetenschappelijk
-1 voorbereid. Bovendien worden
hier door het nemen van steekproeven
de deugelijkheid van af te leveren ge
neesmiddelen gecontroleerd. Voor het
onderzoek ten behoeve van justitie en
politie is een afzonderlijk toxicologisch
laboratorium ingericht.
Stoomleidingen op de werktafels van
het laboratorium en een afzonderlijke
leiding voor gedestilleerd water, die
trouwens door het geheele gebouw
loopt, vergemakkelijken het werk.
In de administratie-afdeeling biedt
een kardex-kaartsysteem de mogelijk
heid steeds het oog te houden op de in
gekochte of nog te ontvangen hoeveel
heden grondstoffen.
De gemeente-apotheek is de oudste
gemeentelijke dienst en dateert van
1749. Zij werd ondergebracht in een
pand gelegen tusschen de twee beter
huizen aan de Groote Markt. Haar
taak was het verstrekken van genees
middelen aan de armlastigen der stao.
Vandaar verhuisde men naar de Laan
op de plaats waar later de H.B.S. ver
rees om dan in 1882 het pand in de
Prinsestraat te betrekken, dat speciaal
tot dit doel was geoouwd. En thans is
men dan wederom verhuisd en heeft
men zijn intrek genomen in een vleugel
van het nieuwe deel van het gemeente
ziekenhuis.
De heer van der Zwart was ook van
dit gedeelte van het gebouw de archi
tect. De betimmeringen en leidingen
werden door Gemeentewerken zelf of
onder het toezicht van dezen dienst uit
gevoerd. De heer van Couwelaar. advi-
seerend ingenieur, heeft tal van moei
lijke technische vraagstukken in ver
band met eischen, die het bedrijf stelde
weten op te lossen.
Pannerden levert, volgens de deskun
digen van den Rijkswaterstaat, op het
oogenblik geen onmiddellijk gevaar op.
Toch is men op zijn hoede in verband
met mogelijke overstrooming of door
braak van den dijk van het vrij nauwe
Pannerdensche kanaal.
De gemeente-veerdienst van de de
Ruyterkade naar Tuindorp Oostzaan
te Amsterdam, w&rdt in verband met
den ijstoestand op het IJ met ingang
van morgen stopgezet.
Het water blijft wassen
Bij Nijmegen vertoonde de Waal gis
teravond om half acht een was van on.
geveer 1 centimeter per uur Men ver
wachtte daardoor tegen middernacht
een stand van 11.75 meter 4- N.A.P.
Er was geen beweging in het ijs. Het
gevaar voor kruien blijft echter onver
zwakt bestaan, ondanks de vorst, als
gevolg van den hoogen waterstand.
De Waalkade ontruimd.
Den bewoners van de Waalkade is
derhalve van officieele zijde medege
deeld. dat zij hun huizen moeten ont
ruimen. Bij de oude aanlegplaats van
de pont staat het water thans onge
veer 1 meter van de huizen af. Er
wordt dag en nacht vanwege den Rijks
waterstaat gewaakt. De schepen van
de N.V. Nijmeegsche Stoomvaartmaat
schappij, welke voor de kade in het ijs
bekneld zitten, zijn zoo hoog opgescho
ven. dat zij boven de kade uitsteken.
Gisteravond om ongeveer zes uur
kwam een schol van ruim 100 m2, de
rivier afdrijven. Hij schoof met veel
lawaai tegen den dam. doch veroor
zaakte geen breuk. Er kwam ook geen
beweging in het ijs.
Tusschen de stad en het fort Sprok
kelenburg is een wak van een kilome
ter lengte ontstaan.
Vaarweg naar Haarlem opengebroken
Gisteravond is de ijsbreker „Ijsbeer”
van de vereeniging voor Algemeene
Scheepvaartbelangen te Amsterdam er
in geslaagd, het zijkanaal C open te
breken, waarmede de vaart van het
Noordzeekanaal naar Haarlem her
steld is. De ijsbreker werd gevolgd door
een sleepschip van de Shell, voor reke
ning van welke onderneming de vaar
geul werd gemaakt.
De heer J. H. T. Frieswijk
v. d. Bogert, alhier, is benoemd tot
onderwijzer aan de Willinkschool te
Bennebroek.
Vernuftige machines.
In een andere afdeeling worden ma
chinaal poeders gevouwen en tablet
ten en pillen vervaardigd.
De poedervouwmachine waarborgt
een veel nauwkeuriger doseering der
medicamenten en een veel meer hygië-
nische behandeling dan bij het vou
wen met de hand mogelijk is. De ma
chine vouwt 4000 poeders per uur en
produceert in dit tijdsverloop dus
evenveel als een twaalftal poedervou-
wers.
Ook vindt men in deze afdeeling ma
chines voor de bereiding van tablet
ten en pillen, welke laatste slechts
half-automatisch geschiedt.
In de twee recepteerlokalen geschiedt
het dispenseeren van die soorten ge
neesmiddelen. welke zich niet leenen
voor de bereiding in het groot. Hier
werken twaalf apothekers-assistenten.
In de hiernaast gelegen ruimte vindt
het spoelen en drogen van de door de
Zal de opnieuw ingetreden vorst al het
werk teniet doen?
Veren stopgezet.
Het Berghoofsche veer is Donderdag
stopgezet, terw’ijl het Aardscheveer
vandaag uit de vaart wordt genomen.
De verbinding met Pannerden zal dan
alleen mogelijk zijn via de nieuwe brug
over den Ouden Rijn, doch deze brug
is niet berijdbaar voor auto’s of vracht
wagens. De toestand van het ijs bij
zwaardere
vijand,
slechts
loopen van
fabriek geleverde flesschen plaats en
het reinigen van mortieren en zalfpot
ten. Ook het apparaat voor het ver
vaardigen van spuitwater is hier opge
steld. Het uitvullen in flesschen van
stropen en dergelijke vindt hier even
eens plaats.
Hiernaast liggen de recreatieruimten
voor bedienden en assistenten er. de
werkruimte van den technischen as
sistent, waar werkzaamheden in ver
band met de laboratorium-apparatuur
en het onderhoud van de technische
installatie worden uitgevoerd.
Binnenkomende goederen worden
door een takel naar de kelders, welke
magazijn zijn inge-
tor is heeft het gebeurde met de Graf
Spee bewezen. Dit vestzakslagschip was
wel zwaar bewapend, doch had geen
voldoende pantser en kon ook gedn
zwaar pantser hebben, daar het hier
voor te klein wras zoodat het een ge
makkelijke prooi werd van het 20.3
c.m. geschut van kleine zw’are kruisers.
In verband met het bovenstaande zal
dus de tonnage onzer drie slagkruisers
waarschijnlijk liggen tusschen 27.000
en 30.000 tons. De snelheid is gepro
jecteerd op 33 mijl maximum snelheid,
waarvoor een lengte noodig is van on
geveer 240 m. Deze lengte beteekent
weer een breedte van 30 m„ daar an
ders ter weerszijden van het schip geen
2X5 m. over kan blijven voor z.g. tor-
pedoschotten.
Een snelheid van 33 mijlen is vol
doende aangezien de eventueele .nog
en zwaardere schepen
mogelijken vijand. te
slagschepen slechts een
snelheid loopen van 30
Wat in aanbouw is.
Vermelden wij nog. dat voor onze
Koninklijke Marine in aanbouw zijn:
7 onderzeebooten. de O 21. 22, 23. 24.
25. 26 en 27, 4 torpedobootjagers,
1 flottieljeleider „de Heemskerck". een
zusterschip van Hr. Ms. „Tromp”.
2 kruisers, waarvan wij onlangs een
teekening gaven, t.w. de ..Eendragt” en
..De zeven provinciën”, 7 kanonneer-
booten, 6 duikboot jagers en 20 motor-
torpedobooten.
Van deze vaartuigen zijn 8 motor-
torpedobooten en de 7 kanonneerbooten
voor Nederland bestemd, de rest voor
onze overzeesche gewesten. Voor het
eind van 1941 zal het grootste deel
dezer vaartuigen in dienst zijn gesteld.
Het opnieuw invallen van de vorst is
oorzaak, dat geen gevolg zal kunnen
worden gegeven aan het voornemen
van den dienst der Gemeentewerken,
om Maandag a.s. zooals door ons
werd gemeld de werkzaamheden aan
de Javastraat te hervatten.
Men begrijpt, dat dit voor den be
trokken dienst een leelijke misreke
ning beteekent. Doch wie door dit uit
stel eveneens buitengewoon zijn gedu
peerd, zijn zeker wel de weggebrui
kers. Onbegrijpelijk is het daarom, dat
van de zijde van Gemeentewerken niet
alles op alles wordt gezet om hun moei
lijkheden tot een minimum te be
perken.
Het kruispunt Laan van Meerder-
voortJavastraat had, wanneer Ge
meentewerken de noodige égards had
betoond, al lang voor het rijverkeer
opengesteld kunnen worden.
Wij hebben indertijd gewezen op de
mogelijkheid van het aanbrengen van
baddings tusschen de opgebroken tram
sporen, een maatregel, welke uitvoer
baar was geweest. Dan zou het ver
keer komende van den Oude Scheve-
ningscheweg en gaande in de richting
Zeestraat, normaal voortgang hebben
kunnen vinden.
Men heeft dit echter niet gedaan, op
overwegingen, welke o.i. geenszins van
een dusdanig gewicht zijn, dat ze
doorslaggevend hadden mogen zijn.
Nogmaals het geldt hier eer. algemeen
belang. Wie zal zeggen hoe lang de
nieuwe vorstperiode zal duren? Is het
daarom niet gewenscht. dat alsnog aan
de begaanbaarheid van het bedoelde
kruispunt, door het treffen van de
hierboven genoemde voorziening, met
spoed wordt gewerkt?
De kosten.
De kosten van de slagkruisers be
dragen per schip ongeveer 70 millioen.
(Men bedenke evenwel, dat deze en de
volgende te noemen cijfers niet officieel
zijn). Rekent men hierbij de kosten der
omlijsting der schepen, zoomede die
voor de versterking der vlootbasis te Soe-
rabaja. uitdieping van het Westervaar-
water en de aanschaffing van een groot
dok. dan komt men tot een totaal van
ongeveer 261.000.000. welke aanbouw-
kosten over 5 jaar verdeeld zouden
kunnen worden. De jaarlijksche ex
ploitatiekosten bedragen ongeveer
ƒ4.500.000 per schip met omlijsting,
d.w.z. een Bescherming door bepaalde
typen van kleinere schepen.
3000 Ampullen per uur.
In de sterilisatieafdeeling worden
dagelijks honderden ampullen of
fleschjes met steriele injectie vloeistof
fen bereid. Voor het uitvullen der on
der aseptische voorzorgen bereide in-
jectievloeistoffen in ampullen dient,
de volautomatisch werkende ampullen-
vulmachine, mét een capaciteit van
3000 ampullen per uur. Deze opent de
ampullen, vult ze met vloeistof en smelt
ze dicht.
Na het vullen vindt het steriliseeren
der ampullen plaats, wat onder ver
schillende omstandigheden kan geschie
den. al naar gelang de gevoeligheid der
geneesmiddelen voor hooge tempera
tuur.
Hiernaast
tincturen en extracten en
orgaanpreparaten worden bereid,
z.g.n. percolatoren worden de grond
stoffen met oplosmiddelen behandeld,
hierna moet het overtollige oplosmid
del worden verwijderd. Daar de mees
te werkzame bestanddeelen gevoelig
zijn voor temperatuursverhooging,
moet dit onder verminderden druk,
dus bij lage temperatuur geschieden,
waartoe eenige vacuumpannen zijn op
gesteld, welke met warm water wor
den verwarmd.
In het midden van het lokaal zijn
eenige zalfmolens opgesteld. De groot
ste hiervan verwerkt 25 k.g. zalf. Een
uiterst fijne verdeeling van vaste stof
fen onder het mengsel van vetten, een
innige vermenging der verschillende
bestanddeelen wordt voor deze ma
chine moge’ijk gemaakt.
In het volgende vertrek vindt men
kookpannen, waarin kookdranken en
stroopen worden bereid. Hier staan
ook de toestellen voor het distilleeren
van water. In een tweede apparaat
wordt het watér nogmaals gedistil
leerd. Voor alle soorten injectievloei-
stoffen wordt dit tweemaal gedestil
leerde water, terstond na de bereiding
gebruikt. De hiermede bereide vloei
stoffen worden in een hiernaast opge-
stelden autoclaaf (waarvan de schroef-
sluiting van de deur een Holland-
sche vinding opvalt) gesteriliseerd.
De emulgeermachine dient voor het
bereiden van levertraan-emulsies.
weeke pasta’s en derr
Gistermiddag om 1 uur is er korten
tijd werking gekomen in de enorme
ijsmassa, welke den Rijn bij Spijk be
dekt. Men kan echter niet van kruien
spreken, aangezien er slechts een op
schuiving van ijsschotsen plaats vond.
Het ijsveld, dat zich uitstrekte van
Emmerik tot Spijk, is thans verdwe
nen en moet onder het voor Spijk
liggende ijs geschoven zijn. Hierdoor
is het gedeelte van den Rijn van
Spijk tot Dusseldorp thans ijsvrij, zoo
dat er gistermiddag reeds een bootje
van Spijk naar Emmerik kon varen.
De opschuiving deed zich
lijk aan de overzijde van de rivier, op
Duitsch gebied, voor. Te Emmerik zou
den een brughoofd van een pioniers-
brug en een klein vaartuig door het
ijs zijn meegesleurd. Deze moeten zich
thans bij Spijk onder het ijs bevinden.
Woningen te Lobith ont
ruimd.
Te Lobith blijft de toestand gespan
nen. De woningen in de onmiddellijke
nabijheid van de rivier zijn ontruimd,
evenals enkele buiten den dijk liggen
de huizen, welke behooren bij de zich
daar bevindende steenfabrieken.
In verband met den grooten was van
het water te Trier en Keulen, ver
wacht men ook in Lobith een toene
mende stijging van den waterstand.
De huizen loopen groot gevaar, als de
ijsmassa in beweging komt. Ook de
schippers van de ongeveer 200 vaar
tuigen, welke in de vluchthaven liggen,
maken zich over den hoogen water
stand bezorgd, omdat het gevaar
groot is, dat het ijs zal binnendringen
over de slechts lage kade, welke voor
de haven ligt.
grooteren
van een
weten de
maximum
mijl, een maximum, dat om technische
redenen, waarop wij hier verder niet
willen ingaan niet is te verhoogen. zoo
dat onze schepen bij de genoemde
maximumsnelheid, indien zulks nood
zakelijk mocht blijken altijd in staat
zullen zijn vijandelijke slagschepen te
ontwijken en/of bij een gevecht de
meest gunstige positie te kiezen.
De tonnage onzer schepen maakt, dat
men deze een bepantsering zal kunnen
geven van ongeveer 300 m.m. in de
midscheeps, terwijl het pantser tot de
uiteinden is doorgetrokken, hetgeen be
teekent. dat men afdoende is be
schermd tegen 20 c.m. geschut van den
tegenstander (zulks, zooals wij zoo-
even hebben gezien in tegenstelling met
de Graf Spee).
Voor de zware bewapening is gedacht
aan 9 kanons van 28 c.m., een zeer
destructief kaliber de middelzware be
wapening zal kunnen bestaan uit 12
kanons, van ten hoogste 15 c.m. dit is
n.l. het grootste kaliber, dat ook als
anti-luchtvaartgeschut kan worden ge
bezigd. We wijzen er in dit verband op.
dat de Strassbourg en Dunkerque 16
kanons van 13 c.m. hebben, de Scharn-
horst en Gneisenau 12 van 15 c.m. Ten
slotte komt dan nog de lichte bewa
pening. Voor de Scharnhorst en Gneise
nau bestaat deze uit 14 stukken van
10.5 c.m.. 16 stukken van 3.7 c.m„ ter
wijl deze schepen 4 vliegtuigen mede-
nemen.
De actieradius van de Dunkerque be
draagt bij een 15 mijls vaart 7500 mijl,
deze zal bij onze schepen ook wel in die
buurt liggen.
Een rondgang door het gebouw.
In de directie-kamer vindt men de
plaquette van den heer Schirm, den
vroegeren directeur van den Dienst
wiens initiatief er toe heeft geleid, dat
tot de inrichting van de nieuwe apo
theek werd besloten.
Het laboratorium is de plaats waar
de binnengekomen monsters van ge
neesmiddelen en de bereiding van
grootendeels als
richt, vervoerd.
Buiten vindt men nog een lokaal
waar de vuile flesschen veelal na een
voorbehandeling in een weekbad, met
een groote, borstellooze spoelmachine
worden gereinigd. In een bijgebouwtje
zijn aether en benzine (in een onder-
grondschen tank) en eenige andete ge
vaar opleverende stoffen opgeslagen.
De kelders dienen in hoofdzaak als
magazijn. Buitendien zijn deze ge
schikt als schuilkelders bij eventueel
luchtgevaar.
Hedenmiddag is de nieuwe apotheek
officieel door wethouder Vrijenhoek
geopend.
1550 kilogram post meegenomen. De
terugreis maakten zeven passagiers
mede, terwijl tevens 105 kilogram post
aan boord was.
Daar het vliegtuig pas tegen vijf uur
op Eelde terugkeerde, werd in verband
met de duisternis niet teruggevlogen
naar Schiphol.
De wandelaars van de
Waddenzee weer thuis
gebracht.
Onder de zeven passagiers, welke
gistermiddag met het K.L.M.-vliegtuig
„Mees” Schiermonnikoog verlieten, be
vonden zich ook de vier dames en twee
heeren, die gisteren een week geleden
zulk een angstig avontuur op het ijs be
leefden, toen zij trachtten van de Gro-
ningsche kust wandelende het eiland te
bereiken.
De heer en mevrouw Beukema ui
Ulrum waren de ontberingen not
niet te boven gekomen. Zij zijn or
het vliegveld Eelde met een zieken
auto afgehaald, welke hen naar hui
woning bracht. De andere vier zijn
echter weer geheel hersteld en vol
komen gezond.
moeten zijn opgeleid wanneer de sche
pen in dienst zijn gesteld.
Dit zal uiterlijk een kwestie zijn van
5 jaar, gerekend van het moment af.
dat de beslissing tot aanschaffing de
finitief is genomen, tot op het oogen
blik van in dienststelling.
Per jaar moeten dus worden opgeleid
ongeveer 32 officieren, 41 onder
officieren. 428 korporaals en man
schappen.
Het Koninklijk Instituut der Marine
kan thans reeds zonder bezwaar 65 of
ficieren per jaar afleveren, voor de
onderofficieren is het eenvoudigweg
een kwestie van benoemen van korpo
raals, terwijl de verschillende oplei
dingen voor matrozen, mariniers, sto
kers, konstabels, kwartiermeesters, vlie
gers. marconisten, torpedomakers en
monteurs totaal een maximum capaci
teit hebben van ongeveer 1250 man
per jaar.
De toeloop bedraagt in alle cate
gorieën eenige malen het aantal te
bezetten plaatsen, zoodat gezegd kan
w’orden. dat de personeelsvoorziening
voor deze slagkruiservloot verzekerd is.
Het K.L.M.-vliegtuig ..Mees”, be
stuurd door den heer Parmentier. heeft
gisteren van het vliegveld Eelde uit
twee vluchten gemaakt, een naar
Schiermonnikoog en een naar Ameland.
Op de vlucht naar Schiermonnikoog I
werd 800 kilogram post medegenomen.
Het .vliegtuig keerde terug met zeven
passagiers en 100 kilogram post. Naar
Ameland werden twee passagiers en
ijs den gewonen loop van de rivier,
dan bestaat er bij de hoogte, welke
het water bereikt heeft, kans, dat
de woningen aan den Boterdijk
tusschen Tolkamer en Lobith en
aan den dorpsdijk te Lobith ern
stige schade zullen oploopen of
zullen worden vernield.
De onder Herwen gelegen Geiten-
vaardsche polder, welke reeds Don
derdag voor een deel ondergeloopen
is, ligt in de gevaarzóne. Het vee staat
er reeds in het w’ater. Met angstige
spanning zien de bewoners van deze
streken de verdere gebeurtenissen te
gemoet.
i
-•*