De „Reiger” te Johannesburg
NORTH QTATE
PUROL
Aspirin
Pijnlijke
kloven
STADSNIEUWS
W A
bayer)
na
reis
Hartelijke ontvangst
prachtige
TtSfriZA. /uaS:
HAAGSCHE COURANT VAN MAANDAG 12 FEBRUARI 1940.
VIERDE BLAD, PAGINA 2.
DE RIJN
DINER TER EERE VAN HAMBRO
Aangeboden door Noorschen gezant
VER. VAN CHR. ONDERWIJZERS
EN ONDERWIJZERESSEN
GEEN VERBINDING TERSCHELLING-
HARLINGEN
BEGRAFENIS
Mr. R. M. VAN DUSSELDORP
maanden
dat de brieven
Europa soms wel zes weken on
der weg blijven.
BEVESTIGING
Dr. J. SCHONEVELD
■B ISSCHIEN zijn de „Rei-
ly_|_ ger”-passagiers weer in
Nederland terug als deze brief
zijn bestemming bereikt, (Zater
dagavond kwamen zij te Am
sterdam aan. Red. H. Crt.)
want alle landgenoöten, die ons
bij aankomst in Johannesbuig
met vreugde begroetten, ver
heugden zich dubbel, omdat de
post, welke de „Reiger” voor
hen uit het vaderland meebracht,
nauwelijks veertien dagen oud
was, terwijl zij sedert eenige
eraan gewend zijn,
van en naar
■m|
i
s?
Kranige bemanning.
De
nog
Aan
totaal
Er haarscht waar griap! Dut
waabzaamhaid it gaba-
dan! Bij da aartta griapuar-
tchijntalan direct ASPIRIN
naman. Zorg ASPIRIN bij
da hand la habban.
I W I BLENDED aS CIGARFTTES]
bovenrivier van
opengegaan. De
zaam afgedreven, zoodat des ochtends
reeds een breede vaargeul was ontstaan.
In den loop van Zondagochtend kwa
men de eerste twee schepen weer uit
Duitschland te Lobith aan. Zij konden
echter, doordat de steigers verdwenen
zijn en langs de oevers nog veel ijs
ligt, nog niet meeren.
Zwembad op drift.
Zaterdagmiddag kwamen ijsschotsen
tegen het zwembad nabij het Lexkens-
veer en vernielden dit voor het grootste
gedeelte. Het zwaar gehavende bad
dreef tegen een goederenloods en
bracht hier een flinke deuk te weeg.
Na een half uur heeft het ijs zich
opnieuw vastgezet. Niettemin is in deze
korte spanne tijds aanzienlijke schade
aangericht.
Verlofgangers konden niet weg
De „Noord-Nederland”, welke Zon-
dagochtend om 9 uur van Terschelling
was vertrokken, naar Harlingen, aan
boord waarvan zich vele verlofgangers
bevonden, is plus minus kwart over
tien weer in de haven van Terschelling
teruggekeerd. In verband met den ijs
gang kon de reis niet verder worden
voortgezet
Het Comité Levensvragen”
belegt morgenavond wederom een sa
menkomst in het lokaal Kemperstraat
15 Behandeld zal worden het onder
werp: „Hoe kunt gij gelooven, gij, die
eere van elkander neemt, en de eere.
die van God alleen is niet zoekt?”
In dr. J. Schoneveld. gekomen van
Groningen, mocht de Ned. Herv. ge
meente in de residentie, den eersten van
haar nieuwe predikanten, die een van de
zes opengekomen plaatsen komt bezet
ten, begroeten.
Dr. Schoneveld werd gisteravond in
de Groote Kerk bij de Haagsche ge
meente als opvolger van dr. E. J. W.
Posthumus Meyes ingeleid door zijn col
lega, ds. D. A. v. d. Bosch, eveneens
voorganger der Ned. Herv. Gemeente ter
plaatse.
Ds. v. d. Bosch opende de samen
komst met het doen zingen van Ps.
103:1. Na het lezen van de Apostolische
Geloofsbelijdenis, las ds. v. d. Bosch 1
Cor. 1:17-31, alsmede de eerste helft van
het bevestigingsformulier om vervol
gens als tekst voor deze ure te kiezen
2 Cor. 4:7 „Maar wij hebben dezen
schat in aarden vaten, opdat de uitne
mendheid der kracht zij van God, en
niet uit ons”.
In zijn inleidend woord wees de beves
tiger er op, dat deze samenkomst de
beste illustratie is van zijn tekstwoord
In de plaats van een heengeganen voor
ganger wordt een nieuwe bevestigd. Spr
richtte een woord van dank tot dr. E.
J W. Posthumus, die in de Haagsche
gemeente een groot man is geweest van
er goed afgebracht. Alleen de zand
koker van de betonwerkplaats nabi,
het café is geforceerd. Tegen het hek
van het café ligt een ijsberg van twee
meter hoogte.
publiek, datsomé de vliegtuigbéman-
ning ziet als „officieren” en man
schappen, voelen de vliegtuigbestuur-
ders zelf zich en hun bemanning als
een eenheid, een kleine gemeenschap,
waarin ieder zijn taak heeft, welke
van de grootste beteekenis is voor elk
der anderen, opdat deze hun taak kun
nen verrichten.
En hoe wonderlijk ook, het feit be
staat, dat na een vlucht als deze ook
de passagiers zich in deze gemeenschap
voelen opgenomen. En als wij ons doel
naderen, voelen wij, behalve vreugde
om het feit, dat we er aanstonds zul
len zijn, nog een aparte vreugde omdat
onze bemanning „het ’m zpo fijn ge
lapt heeft”.
In de rouwkapel waar de kist, welke
onder een zestigtal bloemstukken ge
dekt was, stond opgebaard, bracht de
organist, C. D. Littooy, treurmuziek
ten gehoore, waarna een broer van den
ontslapene het woord nam. Spr. nam
namens zijn ouden vader, de echtge-
noote, kinderen en verdere familie
leden afscheid van den diepbetreurden
doode, waarna de commissaris der Ko
ningin in de provincie Zeeland, jhr.
mr. J. W. Quarles van Ufford, mede
namens de Provinciale Staten uitdruk
king gaf aan de gevoelens van deel
neming. Dit overlijden beteekent een
groot verlies voor ZeelaïSd in het alge
meen en voor Goes in het bijzonder.
Negentien jaar geleden kwam hij naar
Zeeland en met groote toewijding ver
vulde hij van 19211923 de taak van
burgemeester van Westkapelle. In 1923
kreeg van Dusseldorp zitting in de
Prov. Staten en werd daarvan lid van
het dagelijksch bestuur. Hij heeft een
groot aandeel gehad in de werkzaam-
SBf.,
Candidaatsstelling ter vervulling van
bestuursvacature
Boven de goudmijnen.
Te ruim half tien zijn we boven
Pretoria, waar we eenige malen laag
over heen cirkelen. Vooral het Union
Building is duidelijk uit de lucht te
zien, maar tevergeefs zoeken we het
Voortrekker-monument. Dan naderen
we Johannesburg, een groote stad, die
zich uitstrekt over vele vierkante mij
len, waarvan slechts het centrum dicht
bebouwd is op Amerikaansche wijze,
namelijk met vierkante huizenblokken
en een aantal zeer hooge gebouwen.
Aan drie kanten eromheen zien we
hooge,. gele zandbergen, de z.g.n.
„dumps”, bestaande uit het uit de
goudmijnen opgegraven zand, dat voor
niets meer bruikbaar is. Deze dumps
zien we ook verder op en zijn karakte
ristiek voor het mijngebied van den
Witwatersrand.
Het is enkele minuten voor tienen,
als de „Reiger” boven het vlieg
veld Rand Airport verschijnt. Da
lende zien we, hoe het platte dak
van het stationsgebouw en het
terras ervoor zwart van de men-
schen is, en té tien uur precies, het
aangekondigde tijdstip, raken de
wielen den grond en rollen we in
de richting van het stationsge
bouw de oranje-blanje-bleu K.L.M.-
vlag trotsch voorop, uit den cock
pit.
statuur, stem, ijver en werkkracht. Ook
hij is een aarden vat, dat thans gebro
ken is.
Komende tot zijn tekstwoord wees
spr. op de groote waarde en den grooten
overvloed, die het begrip schat sugge
reert en herinnerde in dit verband aan
het woord van Luther, dat de ware
schat der kerk het Evangelie is. Spr.
stelde de groote waarde van dezen schat
in het licht om er vervolgens op te wij
zen, dat de jacht van vele menschen is
naar aardsche en materieele schatten.
Sommigen streven naar meer ideeëele
schatten van wetenschap en cultuur.
Maar het ontvalt ons alles met den
dood. Het Evangelie alleen heeft waarde
verbinding met de vliegvelden van
waar wij zijn vertrokken en waarop
wij komen landen, het doen van pei
lingen om onze positie te bepalen.
Langzamerhand weet ook het groote
publiek, welke beteekenis de radio
voor de luchtvaart heeft, vooral bij
slecht weer, dat wij op onzen heelen
tocht nauwelijks hebben ontmoet. Over
den boordmechanicien Buitenhuis
hebben wij het al even gehad: de man,
die eiken dag opnieuw de verantwoor
delijkheid op zich neemt, ervoor te
zorgen, dat de motoren trouw hun
plicht doen, op vliegvelden, waar nau
welijks ooit een modern verkeersvlieg
tuig komt neerstrijken, waar Douglas-
machines onbekend zijn en geen ge
traind hulppersoneel aanwezig is, zoo-
als op de sedert jaar en dag gevlogen
Indië-ropte. Als de passagiers nog aan
het zeer vroege ontbijt zitten, staat hij
al bij de machine; vereenigen wij ons
‘s middags aan de lunch, dan contro
leert hij op het vliegveld het tanken,
en als wij bij aankomst in den namid
dag in hét hotel van een koel bad ge
nieten, is hij nog bezig met het nazien
der motoren, Meer dan bet vliegend
De Noorsche gezant en mevrouw
Bentson, hebben Zaterdagavond in het
gebouw van de Noorsche legatie ter
eere van Karl Hambro, den voorzit
ter van het Noorsche Storting, die ter
gelegenheid van de vergadering der
Volkenbondscommissie hier ter „lede
vertoefde, een diner aangeboden. Tot
de gasten behoorden o.m. dr. H. Colijn
en dr. Guerrero, president van het
Permanente Hof van Internationale
Justitie.
Gisterochtend om kwart voor twaalf
is de heer Hambro van Schiphol per
vliegtuig naar Scandinavië vertrokken.
Hij werd uitgeleide gedaan door den
Noorschen gezant en diens echtgenoote.
Daitsche schepen komen weer te Lobith
Zondagmiddag om 12 uur vernamen
wij uit Lobith en Millingen, dat in
den nacht van Zaterdag op Zondag de
den Rijn rustig is
ijsschollen zijn lang-
verzachten ge, eestU met
Tube 45 ct. Poot 60 »n 30 et. Bij Apoth. en Drog.
Het was een feestelijke morgen op
het Rand-vliegveld; het weer was zon
nig en niet al te warm, zooals ook in
Bulawayo, toen de K.L.M.-machine
daar Vrijdagmorgen 19 Januari kort
voor zeven uur startte. Bemanning en
passagiers hadden de gemakkelijke
shorts en sporthemden verwisseld voor
weliswaar luchtige, maar toch correcte
uniformen en colberts, omdat wij aan
stonds bij aankomst in Transvaal mis
schien niet officieel, maar daarom niet
minder .representatief een stukje Ne
derland zouden vertegenwoordigen.
Nederland, dat ondanks oorlogsmoei-
lijkheden en internationale belemme
ringen' de vleugels uitslaat en probeert
nieuwe wegen te vinden voor zijn
energie en ondernemingslust.
Onder ons zien we een kronkelende
rivierbedding, met slechts weinig wa
ter* erin: het is de Limpopo, de grens
van de Unie van Zuid-Afnka, en verder
zien wij de vlakten en de koppies
van het Transvaalsche landschap. De
hoogtemeter in de cabine, die niet ge
preciseerd wordt, maar op zeepeil blijft
staan, wijst ongeveer 2000 meter, maar
het landschap ligt enkele honderden
meters beneden ons, op een hoogvlakte
immers, wlke zelfs ver boven de 1500
meter boven zeepeil ligt. Van den grond
af moeten de letters „Holland” op den
ondenkant van romp en vleugels dui
delijk te lezen zijn, en op eens weten
we allen weer, dat we er trotsch op
zijn, hier maar zoo eenvoudigweg bo
ven Transvaal te vliegen met een ma
chine, waarop „Holland” staat en die
in 4£ dag zoo maar even uit Europa
is gekomen.
En die trots concentreert zich in
de eerste plaats op onze bemanning, de
vier mannen voor in de cockpit, die
deze voor hen onbekende route over
een geheel werelddeel hebben afgelegd
met dezelfde eenvoudige vanzelfspre
kendheid en het schijnbare gemak,
waarmee zij van Schiphol naar Texel
of de welbekende route naar Croydon
vliegen. De verantwoordelijke com
mandant, Blaak, weinig spraakzaam en
bescheiden, maar van een zeldzame
plichtsbetrachting, welke pas los komt
als hij zijn menschen kent en waar
deert en die door zijn bemanning op
de handen wordt gedragen; Hulsebos,
evenals Blaak gezagvoerder met erva
ring van vele tientallen vluchten als
commandant op de Indië-lijn, in dit
geval als tweede bestuurder mee aan
boord om zooveel mogelijk gezagvoer
ders de route naar Zuid-Afrika te lee-
ren kennen. Daarnaast Siemer, de
boordtelegrafist, die ondanks beper
kende bepalingen het contact met de
wereld heeft moeten onderhouden, de
„Reiger”-reizigers in ons land
terug.
Zaterdagavond te ruim half negen
zijn passagiers en bemanning van het
K.L.M.-vliegtuig „Reiger” in ons land
teruggekeerd.
Van Napels af moest evenals dat met
de Indië-reizigers der K.L.M. het geval
is, de reis per trein gemaakt worden.
In de residentie waren o.a. de heer
Plesman en eenige afdeelingschefs van
K.L.M. aan den trein om bemanning
en passagiers te verwelkomen.
Ijsbrekers op de Waal in actie
Zondagmiddag is het ijs in de Waal
te Opijnen door een tweetal ijsbrekers
gebroken. Zeer velen, ook ver uit de
omgeving, waren gekomen om van den
hoogen Waaldijk af dit werk gade te
slaan. Te ongeveer kwart voor vier be
gonnen de sirenes van de beide ijs
brekers te loeien, waarop de schepen
omdraaiden en in de richting Zaltbom-
mel opstoomden. Eenigen tijd later
hoorde men een dof gekraak en kwam
er beweging in het ijs. Zware groote
ijsschollen botsten tegen de dijk-
glooiïng. Men zag, dat een schokker,
welke in de rivier lag, door de zware
schollen werd meegevoerd om vervol
gens, als ware het slechts een blikken
doosje, tegen den dijk in elkaar te wor
den gedrukt. Ook zag men midden in
de ijsschollen een zandschuit drijven,
welke met den stroom werd meege
voerd. Na ongeveer een uur was het
ijs met den stroom weggevoerd en zette
het zich naar boven vast.
In de omgeving, van de steenfabriek
te Heesse, die aan de rivier gelegen is,
zijn de oevers volgeloopen. Er heeft
zich een ijsdam gevormd waardoor de
toegang tot de fabriek versperd is, zoo
dat deze geheel geïsoleerd is.
Us nog vast tusschen Arnhem
en Wageningen
Het ijs op den Rijn tusschen Wage-
ningen en Heteren zit nog muurvast,
evenals van Driel tot Arnhem. Bij het
Drielsche veer heeft zich een ijsdam
gevormd tot ongeveer twee meter
boven de oppervlakte. Door het hooge
water zijn de zomerkaden overgeloopen
en is het thans één ijsmassa op de
uiterwaarden tot den Rijndijk. Een vier
tal steenfabrieken is geheel geïsoleerd.
De fabriek van de firma Korevaar en
Tèrwinat te Driel loopt gevaar, indien
het opschuivende ijs zijn weg zoekt
over de uiterwaarden langs den ijsdam
héén. Op aanraden van den burgemees
ter van Heteren. heeft een vijftal ge
zinnen. wonende bij deze laatste fa
briek hun woning verlaten, met
medeneming van het vee.
Sinds Zaterdagavond is de dijkwacht
ingesteld om mogelijk gevaar ten Oos
ten van het Drielsche veer terstond te
kunnen rapporteeren.
Hartelijk welkom.
Toen alle opvarenden waren „inge
klaard” en „vrijgegeven” volgden har
telijke persoonlijke begroetingen, als
mede een uitnoodiging van de Neder-
landsche Vereeniging, om bijeen te
komen in het bovenrestaurant van het
luchthavengebouw. Hier werden de Ne
derlanders opnieuw verwelkomd door
den consul te Johannesburg, den heer
Donker, door den zaakgelastige van de
Nederlandsche legatie te Pretoria, mr.
E. Star Busmann, door den burge
meester van Germiston, binnen wiens
gemeente het Rand-vliegveld, dat ge
meenschappelijk eigendom is van de
gemeenten Johannesburg en Ger
miston, is gelegen, en door den onder-
burgemeester van Johannesburg.
De burgemeester van Germiston,
met wien wij later nog uitvoeriger ken
nis zouden maken, sprak zijn vreugde
uit over de komst van een Neder-
landsch vliegtuig, juist nu, in oorlogs
tijd. Hij zag er een bewijs in van het
saamhoorigheidsgevoel tusschen alle
democratische landen en heette de Ne
derlandsche bezoekers hartelijk wel
kom, „met welk doel uw machine hier
ook gekomen is”.
Nadat gezagvoerder Blaak, man van
weinig woorden, voor de hartelijke ont
vangst had bedankt, beantwoordde de
heer Reyers als vertegenwoordiger der
K.L.M. deze vraag. „Deze vlucht moet
worden beschouwd als een goodwill-
vlucht”, zeide hij, „maar als men ons
wil toestaan, regelmatig een dienst op
Zuid-Afrika te onderhouden, zullen we
maar al te blij zijn, indien we aan een
verzoek in dezen geest gevolg zullen
kunnen geven”.
Te één uur bood de Nederlandsche
Kamer van Koophandel te Johannes
burg den mannen en passagiers van de
„Reiger” in het Luthje’s Langham-hotel
een lunch aan, waarbij o.a aanzaten de
legatie-secretaris, mr. E. Star Busmann,
jkvr. Röell, van de Nederlandsche lega
tie te Pretoria, de Nederlandsche con
sul te Johannesburg, de heer Donker,
de hoofdvertegenwoordiger der K.L.M.
te Johannesburg, de heer Gnodde, en
de vertegenwoordiger der Holland
Afrika Lijn te Durban, de heer Mole
naar.
De heer Star Busmann bracht een
dronk uit op H.M. de Koningin, en ver
schillende aanzittenden voerden het
woord. Tijdens den maaltijd werd een
telegram van gelukwensch met de be
houden aankomst ontvangen van den
directeur der K.L.M., den heer A. Ples
man, in antwoord op het telegram,
waarin de aankomst van de „Reiger”
werd gemeld.
Pas in den loop van den namiddag
ging het gezelschap uiteen, niet dan na
dat verscheidene nieuw aangekomenen
reeds banden hadden aangeknoopt met
de hier gevestigde Nederlanders, die
hun met hun kennis van de plaatse
lijke toestanden tal van goede wenken
gaven om de veertien dagen, die zij in
het nieuwe land zullen doorbrengen,
zooveel mogelijk uit te buiten.
(Van een specialen berichtgever.)
Johannesburg,
19 Januari.
dekt wordt en het geeft ons ter dood
veroordeelden gratie.
Het is een heerlijk voorrecht
schatdrager te mogen zijn. Maar
de schatdrager is echter een aarden vat,
weinig kostbaar en licht breekbaar. Er
is voor hem* geen reden tot zelfverhef
fing. Hij is breekbaar. Daarom moet de
dominé in de groote stad ook neen dur
ven zeggen en de gemeente moet dat ook
bedenken. Hij is een mensch met tekort
komingen en geen engel. Predikanten
zijn als Evangeliedienare i aarden vaten
en zij moeten ook oppassen met elkan
der niet in botsing te komen. Het gaat
spreken over: niet over of om den schatdrager, het
gaat om God.
Hierna las de voorganger het_ tweede
gedeelte van het bevestigingsformulier,
waarna hij overging tot de bevestiging.
Nadat dr. Schoneveld op de vragen van
het formulier bevestigend had beant
woord, zong de gemeente haren nieuwen
voorganger staande toe de zegenbede uit
Ps 134; ,;Dat ’s Heeren zegen op U daal”
enz.
Ds. v. d. Bosch richtte tenslotte een
hartelijk woord van welkom tot den
nieuwen voorganger, wien hij toebad,
dat hij met den vollen zegen des Evan
gelies mocht werkzaam zijn, ook in deze
gemeente.
De plechtigheid werd vervolgens op
gebruikelijke wijze gesloten. Zij werd
bijgewoond door tal van ambtsbroeders.
A.s. Woensdagavond zal dr. Schone
veld in hetzelfde kerkgebouw zijn in
trede doen.
op het vliegveld aanwezig te zijn, on
der wie vele vrienden en kennissen
van de opvarenden, die staan te pope
len om elkaar te begroeten. De ambte
lijke instanties trekken zich hiervan
echter weinig aan. Ternauwernood was
het onzen consul, den heer Donker, toe
gestaan. op het platform aanwezig te
zijn, toen de „Reiger” landde. Alle an
deren worden streng op een afstand
gehouden, zelfs de hoofdagent der
K.L.M. te Johannesburg, en bemanning
en passagiers worden geleid naar de
lokalen van douane en immigratie
dienst.
Voor ons verblijf van veertien dagen
moeten vele en uitvoerige documenten
worden mgevuld, die daarna stuk voor
stuk door een immigratie-ambtenaar
op andere documenten worden overge
schreven. De ambtenaar is de vriende
lijkheid en coulance zelf, maar kan het
ook niet helpen, dat hij alleen dertien
binnenkomende reizigers moet verwer
ken op de uitgebreide manier, welke
de voorschriften eischen, en zoo duurt
het langer dan drie kwartier, aleer de
laatste „Reiger’-opvarende in het vol
gende lokaal belandt, waar het douane
onderzoek eveneens zeer uitvoerig ge
schiedt, wederom met invulling van tal
van documenten. Alles bijeen duurt
het bijna vijf kwartier alvorens wij
klaar zijn. De wachtende landgenoo-
ten drukken zich de neuzen plat tegen
de ruiten, die het douanelokaal van de
wachtkamers scheiden, en de burge
meester van Johannesburg, die ter ver
welkoming aanwezig was, maar tegen
twaalf uur een belangrijke vergadering
in de stad moest bijwonen, moest zon
der de aangekomenen gesproken te
hebben en met achterlating van zijn
verontschuldiging onverrichterzake ver
trekken. Het een en ander heeft in
de Zuidafrikaansche bladen van ver
schillende taal en richting aanleiding
gegeven tot de critische opmerking, dat
een beetje meer soepelheid in het bij
zonder in dit geval, wel op zijn plaats
zou zijn geweest.
Het hoofdbestuur van de Vereeniging
van Chr. onderwijzers en onderwij
zeressen in Nederland en de Overzee-
sche Gewesten heeft in de vacature,
welke in zijn midden zal ontstaan door
het optreden van den heer D. P. Bot
hof te Ede, als directeur der vereeni
ging, candidaat gesteld de heeren H. J.
J. Jungst, onderwijzer te Aalten, M. voor den mensch die aan zijn zonden ont-
Salverda, idem te Leeuwarden en C.
Vriend, idem alhier. De afdeelingen
kunnen tot 15 Maart de candidatenlijst
aanvullen.
De jaarlijksche alg. vergadering der
vereeniging zal in de Pinksterweek, op
Dinsdag 14 en Woensdag 15 Mei a.s.
onder presidium van den heer P. van
Aalten van Arnhem, hier ter stede wor
den gehouden. Als referenten zullen
optreden de heeren dr. Joh. v. d. Spek,
geneesheer-directeur van „Maasoord”
te Poortugaal, met het onderwerp: „De
verhoogingen psychologisch gezien” en
A. van Andel van Utrecht, lid van het
hoofdbestuur, die zal
„De verhoogingen in de practijk”.
Voorts zal de aftredende directeur, de
heer A. de Jong Ezn., een afscheids
rede houden.
Aan het jaarverslag der vereeniging
ontleenen we', dat het ledental op 1
Jan. 1939 bedroeg 7852 en op 1 Jan.
1940 7786. Er werden 414 nieuwe leden
ingeschreven en 480 afgeschreven. Al
leen om het feit, dat zij het o.nderwijs
verlaten hebben moesten 147 leden
worden afgeschreven.
Het aantal afdeelingen bedraagt 85.
Aan het georganiseerd overleg nam
de vereeniging deel en in tal van licha-
me is zij vertegenwoordigd. 1939 Was
voor de vereeniging een jaar met veel
stagnatie voortvloeiend uit de inter
nationale verwikkelingen.
De balans der vereeniging sluit met
een eindcijfer van 22.204,22. De reke
ning 1939 sluit met een eindcijfer van
29.841,20, die van het Ondersteu
ningsfonds met ƒ4462,14 en de begroo-
ting met ƒ30.931, Aan contributie
werd over 1939 totaal ontvangen
ƒ27.300.
Aankomst te Johannesburg.
Zoodra de motoren stilstaan en de
cabinedeur opengaat, hooren we luid
gejuich, blijkbaar van landgenooten,
want we hooren„Hup Holland”,
„Leve de K.L.M.”. Voordat we echter
kunnen uitstappen, klimt een ambte
naar de machine binnen, die den com
mandant wil spreken. Het is de dokter
van den quarantainedienst, die van
gezagvoerder Blaak een verklaring wil
hebben, dat we allen gezond zijn en dat
er aan boord geen besmettelijke ziek
ten hebben geheerscht. Pas dan mogen
we naar buiten, en er gaat een luid
gejuich op als onze kranige bemanning
verschijnt. „Leve Blaak, leve Hulse
bos”, roept een stem, die blijkt te be-
hooren aan een sedert kort hier ge
vestigde Nederlandsche dame, die ver
leden jaar tot kort voor haar huwelijk
als air-hostess in dienst van de K.L.M.
was.
Er blijken honderden Nederlanders
der Ver. van Burgemeesters en Secreta
rissen Noord-Zuid-Beveland. dr. C. van
den Berg, directeur-generaal Volksge
zondheid. W. G. Zantvoort, mr. A. de
Jong en C. v. Harderwijk. Voorts gaven
nog van hun belangstelling blijk ver
tegenwoordigers van de Kerkvoogdij en
den Kerkeraad. het Comité voor Bijzon
dere Nooden, Comité Economische Spijs-
uitdeeling, Oranjecomité. deputaties van
de Gemeentesecretarie. Brandweer. Ge
meentepolitie. Leger des Heils, Padvin
ders en hoofden van scholen, allen te
Goes.
Spanning te Tiel
De Waal voor Tiel heeft gisteren in
het centrum van de belangstelling ge
staan. Uit alle deelen van het land
kwam men naar Tiel. De binnenstad en
de straten bij de Waal vertoonden een
ongekende drukte.
Omstreeks kwart over negen kwam
er eensklaps eenige beweging in de
rivier, welke evenwel niet ven groote
-- ___i ijs dreef rustig
kilometers
dam
vol,
Burgemeester van Goes.
Onder buitengewoon groote belang
stelling werd Zaterdagnamiddag op de
begraafplaats Oud Eik en Duinen het
stoffelijke omhulsel van den heer
mr. R. M. van Dusseldorp, burgemees
ter der gemeente Goes, oud-lid van
Gedeputeerde Staten van Zeeland, aan
den schoot der aarde toevertrouwd.
Van hun belangstelling gaven daarbij
op het kerkhof o.m. blijk de heeren jhr.
mr. J, W. Quarles van Ufford, commis
saris der Koningin in de provincie Zee
land, C. A. v. Woelderen, burgemeester
van Vlissingen, J. D. Koster, burgemees
ter van Heerde, H. P. baron v. d. Borch
tot Verwolde van Vorden. burgemeester
van de Bilt, jhr. mr. W. C. Sandberg tot
Essenburg, burgemeester van Krabben-
dijke, W. J. Wolderingh v. d. Hoop, bur
gemeester van Katwijk, jhr. mr. F. H. v.
Kinschot, burgemeester van Alkmaar, mr.
H. N. baron Schimmelpenninck v. d.
Oye, burgemeester van Kloetinge, mr. dr.
J. v. Walré de Bordes, burgemeester van
Middelburg, A. v. d, Poest Clement, bur
gemeester van Nisse, M. Fernhout. oud-
burgemeester van Middelburg, G. A. Ha-
jenius, oud-burgemeester van Goes, A. de
Roo, wethouder en loco-burgemeester van
Goes, generaal-majoor b.d. A. R. W. Gey
van Pittius, adjudant i.b.d. der Koningin,
J. C. E. baron van Lynden, hoofd Rijks-
gebouwendienst, mr. dr. F. W. Donker
Curtius, secretaris-generaal, J. de Waal,
luitenant-kolonel b.d., penningmeester en
B. W. de Kanter, oud-administrateur van
het Hoofdbestuur van het Ned. Roode
Kruis. Voorts waren aanwezig de heeren
mr. J. Moolenburgh, kantonrechter te
Middelburg, mr. F. A. J. Deelen, officier
van Justitie te Breda, mr. W. F. E. baron
v. d. Feltz, officier van Justitie te Mid
delburg, jhr. ir. J. de Ranitz, bestuurslid
Ned. Roode Kruis afd. Middelburg, C. Ree
dijk, raadslid en A. M. Simons, oud-raads-
lid te Goes, kolonel G. Berghuys, inspec
teur der Militaire Administratie, J. C.
Oeberius Kapteyn te Monster, E, C. Wierts
v.an Coehoorn, oud-commissaris van poli
tie te Goes, W. ’t Hooft, hoofd der Herv.
school te Goes, E. A. G. J. van Delden,
gepens. hoofdambtenaar B B. in Ned. O.
Indië, mr. de Witt Wijnen, wethouder
van Gouda, dr. S. G. Zwart. F. A. L. Bie-
nen, directeur Hotel du Vieux Doelen,
mr. P. Kikkert, A. B. Neujean, J. Lodder,
hoofdcommies ter secretarie van Goes,
majoor dr. de Sauvage Nolting uit
Utrecht, dr. A. J. Westerman Holstijn uit
Amsterdam, H. Koops, gemeente-ontvan-
ger te Goes, A. H. G. Poth, concertmees
ter Residentieorkest, ds. P. J. Steinsz en
ds. J. de Vries, Ned. Herv. predikanten
te Goes, G. N. Neelemans, ontvanger der
Registratie en Domeinen, mr. A. Jonker,
N. Arkema, en M. L. v. Putto, bestuur-
deren Vereeniging van Nederl Gemeen
ten. mr. J. A. Vaillant. J Sloo' -’irec-
teur Prov. Zeeuwsche Electr. Mij., P. J-
van Ommeren te Wassenaar, H. C. Kor
tenoever te Gouda, v. Linden v. d. Heu
vel te Vlaardingen, A. Mes, voorzitter
beteekenis bleek. Het
weg, maar liep op enkele
beneden Tiel op een dam.
boven Tiel hield het echter
zoodat precies voor de stad een open
stuk van enkele kilometers ontstond.
Opnieuw volgde een periode van
spanning. Nu eens liep het waterpeil op
en dah zakte het weder tot omstreeks
kwart voor drie, toen de dam boven
Tiel het eensklaps begaf en de ijsmas
sa’s met groote snelheid in de richting
Tiel dreven. Andermaal verliep alles
zónder noemenswaardig geweld. Weer
liep de beweging van het ijs dood. Dit
maal vormde de ijsdam beneden Tiel
een hinderpaal. Tegen vijf uur ’s mid
dags zat deze nog steeds vast.
Ook bij Ochten hield de dam het op
dat oogenblik nog, zoodat zich ten
tweeden male voor Tiel een open ge
deelte bevond, ditmaal van Ochten tot
precies beneden Tiel. De laatste strekt
zich zelfs tot over enkele kilometers in
de lengte van de rivier uit. In Tiel liep
het water sedert gistermiddag geregeld
met tien c.m. per uur op, zoodat de toe
stand daar nog als zeer ernstig moet
worden beschouwd.
Om 12 uur Zondagmiddag stond het
water, dat dalende is, twintig centime
ter onder de Spijksche overlaat, zoodat
deze niet meer werkt.
Op de scheepswerf van Bodewes te
Millingen wordt het water weggepompt.
Hier is alle gevaar geweken. Ook de
schepen achter de krib bij deze werf
zijn buiten gevaar.
De ongeveer 200 schepen in de
vluchthaven van Lobith zitten nog vast.
De mogelijkheid bestaat, dat door het
vallen van het water nog eenige schade
Zal worden aangericht doch ook hier
is geen groot gevaar meer aanwezig.
Men verwacht, dat de bovenrivieren
thans spoedig geheel ijsvrij zullen zijn
en dat de scheepvaart weldra zal kun
nen worden hervat.
I
I,
heden van dit college en toonde groote
voorliefde voor net beheer der finan
ciën der provincie. In 1924 werd hij tot
burgemeester van Goes benoemd en
spr. ging de belangrijke besluiten,
welke onder zijn leiding werden ge
nomen, na.
De volgende spreker, de heer A. de
Roo, wnd. burgemeester van Goes, zeide
in een speciale zitting van den Gemeen
teraad van Goes juist 2 dagen geleden
den overledene te hebben herdacht.
Onze burgemeester hield van Goes en
Goes van hem. Goes is in rouw en
leeft mede met de nagelaten betrek
kingen.
Nadat mr. H. de Vries uit Vlaar
dingen namens de studievrienden van
den ontslapene een kort afscheids
woord had gesproken, sprak ds. P. J.
Steinsz namens Kerkvoogdij en Kerke
raad van Goes.
Onder het spelen van een Koraal van
Bach werd de kist grafwaarts gedragen.
Ds. J. de Vries sprak aan de groeve
een dankwoord namens de familie en
eindigde met het uitspreken van een
gebed.