Wat de „Reiger’’-bemanning
vertelde
Sr“'
BINNENLAND
DERDE BLAD, PAGINA 2.
RAAGSCHE COURANT VAN DINSDAG 13 FEBRUARI 1940.
Belangrijke besprekingen
met autoriteiten
Regelmatige verbinding met Zuid-Afrika
is uitvoerbaar
Rookend Nederland in 1939
Totale waarde 145 millioen gulden.
Eensgezinde actie ingezet.
DOOR KOUDE BEZWEKEN
Wie de Stichting vormen.
Het werkschema.
Drijfijs.
Bevroren ingekuilde aardappelen
(Van een specialen verslaggever.)
De rijstinvoer
Hernieuwde vorst belemmert
binnenscheepvaart
De hernieuwde strenge vorst fceeft de
binnenscheepvaart, die juist hoop op
herleving begon te krijgen, op verschil
lende plaatsen weder tot sluiting ge
dwongen.
HET IJS OP DE WATEREN
EN RIVIEREN
was
van
van
vol-
Val geconstateerd.
In de waterstanden is eenige val ge
komen, bij Lobith sinds gisteren 0.60 bij
Nijmegen 0.33, bij Tiel 0.50, bij Zalt-
bommel 0.45 en bij Arnhem 0.16. De
Geldersche IJsel is gaan vastzitten.
Op de Boven- en Nieuwe Merwede 0.7
drijfijs, de Beneden-Merwede zit echter
vast. De Kil heeft licht drijfijs, dat al
leen voor krachtige schepen de vaart
nog mogelijk maakt.
Zoo is deze scheepvaart op den Rijn
bij Arnhem weder stopgezet, evenals
in het Maas-Waalkanaal bij St. Andries.
Op de Maas bij St. Andries is de scheep
vaart echter nog niet belemmerd, ter
wijl op de Waal in die omgeving de
stoom- en motorschepen met gering ver
mogen hinder ondervinden.
Bij Rotterdam is op den Waterweg de
scheepvaart alleen voor krachtige sche
pen mogelijk, bij Dordrecht op de Bene
den-Merwede wordt hinder ondervon
den door de schepen met gering ver
mogen. Op de Maas bij Crève-Coeur is
de scheepvaart alleen voor krachtige
stoom- en motorschepen mogelijk, ter
wijl bij Heusden deze mogelijkheid ook
nog voor iets minder krachtige schepen
aanwezig is, evenals op de Donge bij
Geertruidenberg boven de brug. Op de
Amer bestaat mogelijkheid tot varen al
leen voor speciaal voor de vaart door
ijs gebouwde schepen.
We hebben aan het einde van de reis
een onderhoud gehad met den K. L. M.
vertegenwoordiger, dien den tocht mee
maakte en met enkele leden van de be
manning.
De heer G. J. Reyers, maakte als ver
tegenwoordiger der luchtvaart maat
schappij ook de Dingaansvlucht mee en
bracht dus nu zijn tweede bezoek aan
de Unie van Zuid-Afrika.
Het doel van de reis zoo vertelde
de heer Reyers ons was het onder
zoeken van de mogelijkheden van een
geregelden luchtdienst tusschen Neder
land en de Unie van Zuid-Afrika en wat
gedaan kon worden om de moeilijkhe
den, die ongetwijfeld overwonnen moe
ten worden om dit doel uiteindelijk te
bereiken, uit den weg te ruimen.
Gebleken is, dat de K. L. M. in de
Unie met groote sympathie is ontvan
gen, zoowel door de autoriteiten als door
d*- pers, en dit geldt zonder uitzonde
ring zoowel voor de organen in de Afri
kaansche, als die, welke in de Engelsche
taal verschijnen.
De heer Reyers heeft tal van autori
teiten op verschillend gebied bezocht
dcch zijn belangrijkste bezoeken golden
stellig den minister voor Spoorwegen en
De indrukken van den heer
Blaak.
van
is
Gemiddeld jaarverbruik per
hoofd.
De aanzienlijke stijging van het ver
bruik in het vorige jaar blijkt ook uit
de cijfers per hoofd der bevolking. De
Nederlander toch rookte gemiddeld in
1939 191 (in 1938 178) sigaren, 597
(549) sigaretten en 1.3 (1.2) k.g. tabak.
Het bestede bedrag per hoofd van be
volking aan tabaksfabrikaten bedroeg
in 1930 nog ƒ23.25. In 1936 was het ge
daald tot 14.50, waarna een stijging
volgde tot ƒ16.56 in 1939.
Lichamelijke opvoeding draagt
bij tot verhooging der Volks
kracht.
Hoewel de omstandigheden op het
tijdstip, waarop tot de oprichting der
Stichting werd besloten, niet die zijn
van het huidige oogenblik, hebben de bij
Proefstation Waschindustrie:
Dinsdag 27 dezer zal in het gebouw
van den Rijksvezeidienst aan de Mijn-
bouwstraat te Delft, de officieele in be-
drijfstelling plaats hebben van de was-
scherij van het Wasscherij-Proefstation.
Zooals reeds eerder is gemeld heeft
het Rijkscollege voor de lichamelijke
opvoeding met een aantal organisaties
besprekingen gevoerd over de vraag,
op welke wijze en door welke middelen
de lichamelijke opvoeding van het ge-
heele Nederlandsche volk door een eens
gezinde actie bevorderd kan worden.
Deze besprekingen hebben toen geleid
tot de oprichting van een Stichting,
waarvan de aanvankelijk gekozen naam
inmiddels is veranderd in „Nationale
Stichting tot bevordering van de licha
melijke opvoeding” en waarbij een
groot aantal organisaties is aangeslo
ten.
Grondorganisatie beter dan
toen dienst op Indië
De gespannen toestand in het
begin van dit jaar
In tegenstelling tot het vermoeden,
dat in de vierde vraag ligt opgesloten,
als zouden er in de betrekkingen van
Nederland tot België bepaalde feiten
bestaan, die niet openbaar zouden kun
nen worden gemaakt, verklaart de Re-
geering, zij het ten overvloede, nog
maals, dat de verhouding tot genoemd
nabuurland zich bij voortduring ont
wikkelt in een sfeer van nauwe samen
werking, waaraan echter ieder geheim
karakter, welk dan ook, vreemd is.
De voorzitter der Stichting, mr. J. J.
P. C. van Kuyk, heeft in een dezer
dagen gehouden conferentie een uiteen
zetting gegeven van karakter en doel
der organisatie. Spr. wees er op, dat de
beteekenis der lichamelijke opvoeding
in breeden kring is doorgedrongen. On
danks politieke- en geestelijke verschil
len is er een eensgezind streven om
hierin verbetering te brengen. Op het
gebied der lichamelijke opvoeding ont
breekt nog heel veel. Om den achter
stand in te halen, moet er veel verzet
worden. Dat het dappere Finsche volk
tot nu toe op verrassende wijze aan de
moeilijkheden het hoofd weet te bieden,
dankt het voor een voornaam deel aan
zijn lichamelijke training.
Geweldige verschuiving naar de
goedkoope sigaret
Nederland heeft in 1939 1678 mil
lioen sigaren, 5234 millioen sigaret
ten en 11 millioen k.g. tabak tot
een gezamenlijke waarde van 145
millioen gulden in rook doen ver
vliegen.
Aldus leert ons de zoo juist versche
nen Januari-aflevering van het Maand
schrift voor het Centraal Bureau voor
de Statistiek. Vergeleken bij vorige
jaren is het verbruik van rookwaren
zeer sterk toegenomen. Voor sigaren be
droeg de toeneming vergeleken bij 1938
bijna 130 millioen stuks, voor sigaret
ten bijna 470 millioen stuks en voor
tabak 1.3 millioen k.g. Vooral de laat
ste stijging is opvallend, omdat de om
zet van tabak de laatste jaren behou
dens enkele onderbrekingen steeds ver
minderd is.
Een groot deel van deze stijgingen
zal voor rekening van de mobilisatie
gebracht moeten worden.
De geweldige verschuiving naar de
goedkoope sigaret zette zich in het af-
geloopen jaar verder voort. Vormde in
1930 de hoeveelheid sigaretten van U
en van 2 cent nog ruim 60 procent van
de totale hoeveelheid, in 1939 werd
meer dan de helft van alle sigaretten
voor 1 cent (het wettelijke minimum)
verkocht. De gemiddelde prijs bedroeg
in 1939 1.02 cent. Bij sigaren, waar zich
in vroegere jaren hetzelfde verschijn
sel voorgedaan had, kwam deze veran
dering tot staan, hetgeen tot uitdruk
king kwam in een geringe vergrooting
van het aandeel der middenklasse-
soorten (510 cent) ten koste van de
goedkoope sigaren (minder dan 5 cent).
In vergelijking tot 1930 daalde de ge
middelde sigarenprijs in 1939 van
6.87 cent tot 4.20 cent. Voor tabak was
de gemiddelde prijs resp. 2.36 en 1.83
per k.g.
Havens, F. C. Sturrock, onder wien de
luchtvaart ressorteert, den minister van
posterijen, senator C. Clarkson, en na
tuurlijk in de eerste plaats zijn bezoek
aan den eersten minister, generaal
Smuth. De besprekingen, welke de heer
Reyers met hen, dank zij den krachtiger
steun en daadwerkelijke hulp van onzen
gezant, jhr. W. F. van Lennep, heeft
kunnen voeren, hebben den weg ge
opend naar verdere onderhandelingen,
die het mogelijk kunnen maken, dat bin
nen afzienbaren tijd het doel zal wor
den bereikt, zelfs indien de oorlogstoe
stand in Europa nog zou voortduren.
Van deze besprekingen is in de Zuid-
afrikaansche pers melding gemaakt op
in het oog vallende wijze, waaruit dui
delijk bleek, van hoe groote beteekenis
men ook daar de mogelijkheden voor de
toekomst acht.
Natuurlijk róöeten nog tal van vraag
stukken nu ook in Nederland verder on
derzocht worden en van de resultaten
hiervan zal het afhangen, welke stap
pen de directie der K.L.M. verder zal
doen.
Nieuwgevormd drijfijs bevindt zich
in lichte mate op de Maas bij Belfeld,
welk ijs naar beneden toeneemt tot
overdekt te Keizer sveer, terwijl te
Dongemond de rivier vastzit. Ook bij
Lobith vormt zich nieuw ijs op de
rivier, terwijl op het Pannerdensch-
kanaal bij Pannerden nog eenig vast ijs
zit, doch het veer is nog open.
Op den Neder Rijn bij Arnhem is voor
een vijfde drijfijs, doch onmiddellijk
beneden Arnhem begint het vaste ijs tot
Vreeswijk, met plaatselijk enkele open
vakken. Op de Lek bij Schoonhoven is
voor 7/10 drijfijs en bij Krimpen is de
Lek overdekt.
Meisje in laadbak van auto overleden
Een firma te Amersfoort zou Zon
dagnacht een gezin uit Borne naar
Amersfoort verhuizen. In den laadbak
van de vrachtauto, welke daarbij werd
gebruikt, zaten twee vrouwen, een jon
getje van tien maanden en een meisje
van drie jaar. Af en toe werd gecon
troleerd, hoe zij het maakten en steeds
bleek alles in orde. Bij aankomst in
Amersfoort kwam men echter tot de
ontdekking, dat allen door de koude
waren bevangen en dat het meisje van
3 jaar tengevolge daarvan was over
leden.
Minister Albarda te Nijmegen
De minister van Waterstaat, ir. J. W.
Albarda, die verleden week o.a. den
Rijn boven Arnhem bezocht, bracht
heden een bezoek aan de Waal bi;
Nijmegen.
Het groote nut van de lichamelijke
vorming van een volk
op
begon
Ten aanzien van den vlieg-technischen
kant van den tocht verklaarde ons com
mandant C. Blaak, dat zijn ervaringen
op deze route, die hij voor de eerste
maal vloog, zoodanig waren, dat hij zon
der aarzeling durfde verklaren, dat
reeds bij een organisatie, als nu langs
het traject bestond, een vaste iuchtlijn
naar Zuid-Afrika mogelijk zou zijn, een
meening, die volmondig bevestigd werd,
door gezagvoerder E. E. Hulsebos, die
als tweeden bestuurder het verantwoor
delijke werk met den heer Blaak deelde
De vliegvelden waren in het algemeen
in veel beteren staat dan indertijd het
geval was op de Indië-route, toen men
met den regelmatigen Indië-dienst be
gon.
Er zijn voldoende vliegvelden langs
de route om zoo noodig ook buiten het
thans gevolgde vliegplan op andere vel
den landingen te kunnen maken. Welis
waar liggen sommige vliegvelden zeer
hoog Nairobi bijvoorbeeld op 1700 m
maar ook dit levert geen bezwaar op.
omdat men er over goede, zeer lange
startbanen beschikt en het vliegveld
daar geen obstakels in de omgeving
heeft. Bovendien start men er ’s mor
gens in de vroegte en de lucht is er dan
nog koel,’ wat den start eveneens verge
makkelijkt.
Natuurlijk zijn er, indien men een
vasten dienst zou gaan openen, nog tal
van verbeteringen mogelijk. Allerlei za
ken, die voor deze extra-vlucht ge-
improviseerd moesten worden, kunnen
dan definitief geregeld worden. Zoo
moest op enkele vliegvelden getanki
worden door de blikken benzine, die df
Shell hier speciaal heen had laten voe
ren, stuk voor stuk in de tanks te gieten.
haar aangesloten organisaties gemeend
de vraag, of het wenschelijk en doel
matig moet worden geacht haar momen
teel te consolideeren, bevestigend te be
antwoorden. Juist de huidige toestand
toont het groote nut van de lichamelijke
vorming van ons volk, welke, als inte-
greerend deel van de opvoeding, de
volkskracht verhoogt, op onmiskenbare
wijze aan. Zijn aan den eenen kant de
tijdsomstandigheden, waaronder de
Stichting haar taak aanvangt, niet ge
lukkig, aan den anderen kant is de nood
der lichamelijke opvoeding hierdoor niet
minder geworden.
Een volk, dat geestelijke en moreele
paraatheid aan een goede lichamelijke
ontwikkeling paart, zal in staat zijn het
hoofd te bieden aan onvoorziene moei
lijkheden en zal des te beter zijn onaf
hankelijkheid weten te verdedigen.
Met den Parijschen trein zijn, zoo
als we reeds meldden, Zaterdagmid
dag de leden der bemanning van het
K. L. M.-vliegtuig „Reiger” en de
meeste passagiers, die de extra-
vlucht naar Zuid-Afrika hebben
meegemaakt, in ons land terugge
keerd.
Reeds bij aankomst te Napels, waar
de „Reiger” moest achterblijven om
weer te worden opgenomen in de
kleine K.L.M.-vloot, welke daar ge-
stationneerd is ten behoeve van den
Indië-dienst, hebben de passagiers
uiting gegeven aan hun opgetogen
heid over het verloop van de reis en
het vele, dat zij niet alleen gedu
rende hun verblijf in Zuid-Afrika,
maar vooral ook tijdens de vlucht,
hebben gezien en genoten.
De voorloopige commissie.
De voorloopige commissie, welke ter
voorbereiding der werkzaamheden
gevormd onder voorzitterschap
mr. A. baron Schimmelpenninck
der Oye, heeft haar taak, na
tooiïng harer arbeid, aan de Stichting
overgedragen. De Stichting ontveinst
zich niet, dat het o.m. door deze com
missie opgesteld, hieronder vermeld
werkschema, thans niet in zijn geheel
kan worden uitgevoerd. Echter zullen
die middelen, welke direct aan het be
oogde doel dienstbaar kunnen worden
gemaakt, een grondslag vormen voor
de toekomst. Nadrukkelijk zij er hier
bij op gewezen, dat de taak der Stich
ting gericht is op de lichamelijke op
voeding der schoolvrije jeugd en van
de ouderen, zooals uit haar werksche
ma duidelijk blijkt.
Herscholingskamp voor jeugdige han
dels- en kantoorbedienden te
Lunteren.
Ons wordt medegedeeld, dat het
derde herscholingskamp voor Jeugdige
handels- en kantoorbedienden Maan
dag 19 Februari in het kamphuis ..De
Schelenberg” te Lunteren zal aan
vangen.
Tijdens het uitstel ten gevolge van
de vorst hebben een paar menschen»
die zich reeds voor dit kamp hadden
aangemeld, werk gekregen, zoodat et
nog enkele plaatsen bezet kunnen
worden.
Aanmelding dient zoo spoedig moge
lijk te geschieden Paulus Potterstraat 9,
Amsterdam-Z.
Zie verder 3e blad, pag. 3
Nederlandsch Olympisch
Centraal Verbond van
organisaties voor de
Opvoeding, de Interdio-
De minister van Buitenlandsche
Zaken beantwoordt vragen van het
Tweede Kamerlid de Visser.
Verlenging contingenteering
De beperking van den invoer van
rijst werd per 1 Januari 1940 voor het
tijdvak van 6 maanden verlengd.
Ingediend is thans een wetsvoorstel
ten aanzien van het in bovengenoemd
besluit bepaalde.
De vraag, of ook onder de huidige
bijzondere omstandigheden verlenging
van deze invoerbeperking gewenscht
is heeft blijkens de toelichting, de mi
nister van Economische Zaken na ern
stige overweging bevestigend meenen
te moeten beantwoorden.
Het is hem gebleken, dat aan de on
derhavige contingenteering in het
kader van de economische samenwer
king met Nederlandsch-Indië groote be
teekenis moet worden toegekend.
Waar het tevens mogelijk is, de con
tingenteering van rijst op een zooda
nige wijze toe te passen, dat de voor
ziening van de binnenlandsche markt
met dit voedingsmiddel niet in het
minst belemmerd wordt, heeft de mi
nister gemeend, verlenging van deze
contingenteering te moeten bevorde
ren. Hij acht ’t wel raadzaam de positie
over eenigen tijd opnieuw te bezien,
deshalve deze verlenging beperkt is tot
den tijdsduur van 6 maanden.
Als basis-tijdvak werd wederom
vastgesteld voor gepelde rijst en rijst-
voedermeel, de periode van 1 April
1936 tot 1 April 1938, voor gebroken
en gemalen rijst de periode van 1 April
1937 tot 1 April 1938.
De percentages luiden ook thans:
voor gepelde rijst 70 van het netto-
gewicht, voor gebroken en gemalen
rijst 50 van het netto-gewicht, voor
rijstvoedermeel 100 van het netto-
gewicht.
Ongerustheid in landbouwkringen.
In landbouwkringen begint men zich
ongerust te maken over de gevolgen,
welke de ongewoon strenge vorst van
de laatste weken kan hebben gehad op
de zeer groote voorraden aardappelen,
welke in het najaar werden ingekuild.
Ze zijn daartoe in kuilen van 60 a 70
c.m. diep geborgen, waarna ze met stroo
en een dikke laag aarde of klei werden
afgedekt. In normale winters is die iso
latie voldoende, om den reserveoogst
voor consumptie of eventueelen uitvoer
in het voorjaar vorstvrij te bewaren,
doch niemand heeft er op gerekend dat
het ditmaal zóó fel zou vriezen. Men
heeft reeds geconstateerd, dat de vorst
decimeters diep in den grond is gedron
gen.
Vooral in den klei-bouwhoek van
Friesland staan groote voorraden aard
appelen aan hoopen. De Regeering heeft
beslag gelegd op een groot deel daar
van, om te zorgen, dat er in de komen
de maanden voldoende reserve zal zijn,
doch men vreest, dat een groot gedeelte
bevroren zal zijn en daarom misschien
zelfs tot rotting zal overgaan. Wel is er
heel wat sneeuw gevallen, welke zeer
bevorderlijk is voor de isolatie, maar zij
kwam over het geheel te laat, of ze is
reeds weer weggedooid. Overigens be
gint er vooral in de steden reeds gebrek
aan goede, vorstvrije aardappelen te
komen, daar de hoopen pas worden ge
opend, zoodra de winter voorbij is.
Daardoor kunnen de handelaren slechts
met moeite geringe voorraden krijgen.
20 voor 15 Cent
Indien men een vaste lijn zou heb
ben, zou de Shell ongetwijfeld zorg
dragen voor een geregelde bevoorra
ding van deze velden en er wellicht
een tankwagen stationneeren, waar
door het tanken snel en gemakkelijk
zou gaan. De mecanicien, Buitenhuis,
heeft nu nog al wat van zijn vrijen tijd
moeten opofferen om toezicht te hou
den bij het verzorgen van de machine
voor het vertrek en na aankomst, om
dat het op de vliegvelden beschikbare
personeel niet gewend i^adirDouglas-
machines, maar bij een geregelden
dienst zal ook dit op den duur, even-'
als op de Indië-route, veel vlotter gaan,
omdat het personeel getraind raakt.
De conclusie van den heer Blaak
was de tocht is verloopen zonder
eenige moeilijkheid en zonder eenige
speciale inspanning. Elke vlucht had
zoo kunnen verloopen als deze en elke
K.L.M.-bemanning had het traject kun
nen vliegen.
De radio-voorziening langs de
route.
Ook de meening van den radio-
telegrafist, H. J. Siemer, over de radio-
voorziening langs de route, kan samen
gevat worden met de woorden Toen
we de Indië-lijn begonnen, was men
met de radio langs de route nog lang
zoo ver niet als op het oogenblik in
Afrika. Daarbij komt, dat men tegen
woordig niet meer zoo afhankelijk is
als vroeger, omdat de vliegtuigen voor
zien zijn van boordpeilers en men dus
zelf peilingen kan nemen.
Het werk van de radio-stations langs
de route is uiterst bevredigend en hun
outillage is goed. Vooral in de warme
gebieden komen in de middaguren nog
al eens luchtstoringen voor, maar deze
weet men dikwijls te overwinnen door
op de korte golf over te gaan, bijv, naar
de 45 meter, hoewel in de toekomst
wellicht met de 36 meter-golf nog be
tere resultaten bereikt kunnen worden.
Vol lof was de heer Siemer over de
activiteit van de radio-telegrafisten, die
de grondstations langs de route be
zetten. Zij hadden allen de grootste
medewerking verleend en waren, waar
noodig. op wacht gebleven tot de „Rei
ger” veilig zijn bestemming had be
reikt.
Ook hier kan nog meer gedaan wor
den indien men een vasten dienst zou
hebben, doordat men dan nauwkeurige
kaartjes zou kunnen verzorgen van de
posities der verschillende zenders en
bakens ten opzichte van de vliegvelden,
wat het peilen en aanvliegen der vlieg
velden aanzienlijk zou vergemakkelij
ken. In het algemeen kan men echter
zeggen, dat ook de radio-voorziening
op de route naar Zuid-Afrika in orde
is. Ongeveer tot Nairobi kon de „Rei
ger” met behulp van zijn eigen korte
golf-installatie in direct contact blijven
met Schiphol, daarna met Malabar, dus
op dezelfde wijze als op de Indië-route.
Bloemk weekerscr ediet.
De minister van Economische Zaken
heeft met intrekking van de crisis-
bloemk weekerscrediet-beschikking 1935
een nieuwe beschikking van dien aard
gegeven, waarbij onder bepaalde voor
waarden uit het fonds voor de crediet-
verleening aan, bij de centrale als ge-
organiseerden aangesloten, bloemkwee-
kers de daarvoor benoodigde bedragen
worden beschikbaar gesteld.
Het bedrag van elk der aan één aan
geslotene te verleenen credieten zal wor
den gesteld op ten hoogste 20 pCt. van
de bruto-jaaropbrengst van de produc
ten, welke voor hem in het voorgaande
jaar zijn geveild over de erkende vei
ling, bij welke hij zijn aanvrage voor
het verkrijgen van het betreffende cre-
diet heeft ingediend, met dien ver
stande, dat het totaal der credietbedra-
gen, welke aan één zelfden crediet-
nemer zijn verleend krachtens alle op
eenigerlei tijdstip te zijnen name loo-
pende credietovereenkomsten, voor zoo
ver deze zijn aangegaan krachtens de
bepalingen dezer beschikking, ten hoog
ste mag beloopen ƒ4000.
Met groote vertraging zijn de „Rei-
ger”-reizigers Zaterdagavond in ons
land teruggekeerd, een vertraging, ver
oorzaakt door de lange oponthouden
der treinen aan de grensstations. Met
weemoed dachten we allen terug aan
de „Reiger”, die geen grenzen en af
scheidingen tusschen de werelddeelen
kent. Maar deze laatste tegenslag kon
toch geen schaduw werpen op de rijke
herinneringen en indrukken, die allen
in de Unie van Zuid-Afrika hebben op
gedaan,
De middelen, welke de stichting voor
directe uitvoering vatbaar acht en voor
de aanwending waarvan zij een beroep
doet op het geheele Nederlandsche
volk, zijn o.m. volgendeBevordering
der oprichting van regionale comité’s,
bevordering van de uitbreiding van het
aantal gemeentelijke commissies voor
lichamelijke opvoeding, het voeren van
een doelmatige propaganda, het ver
zamelen van gegevens voor de instel
ling van een enquête, het aandringen
bij alle politieke partijen om de licha
melijke opvoeding in haar programma
op te nemen, het aandringen bij de
Nationale Stichting tot bevor
dering van de lichamelijke
opvoeding
weer de
Electro-locomotieven voor de Neder
landsche Spoorwegen
Door de Nederlandsche Spoorwegen
is in beginsel besloten tot aanschaffing
van vijf electrische locomotieven. Zij
zullen in hoofdzaak dienen voor het
doorvoeren van stoomtreinen over ge-
electrificeerde baanvakken en ook van
groote goederentreinen.
Voorts zullen binnenkort eenige
groote D.E. locomotoren worden aange-
schaft, die hun toepassing zullen vinden
bij het vervoer van kleine goederen
treinen.
De organisaties, welke thans de
stichting hebben gevormd, zijn de vol
gende Hert
Comité, het
Christelijke
Lichamelijke
cesane Jeugdcommissie, de Nederland
sche Arbeiders Sportbond, de Natio
nale Vereeniging tot bevordering van
harmonische lichaamsontwikkeling, het
Comité ter bevordering van de licha
melijke opvoeding van het Nederland
sche volk, de Vereeniging van leeraren
en onderwijzers in de lichamelijke op
voeding in Nederland, de Nederlandsch-
Christelijke vereeniging van leeraren
en onderwijzers in de lichamelijke op
voeding en de Nationale R.K. Vereeni
ging van leeraren en onderwijzers in
de lichamelijke opvoeding.
Het dagelijks bestuur ’der stichting
is als volgt samengesteld voorzitter,
mr. J. J. P. C. van Kuijk leden de
heeren L. D. E. J. Kramer, A. P. Grond-
veldt Muller, J. J. Adriaanse en dr. J.
de Swart. Het secretariaat is voorloo-
pig gevestigd Oostduinlaan 2, kamer
37, alhier.
Verhouding tot België mist elk
geheim karakter
Het Tweede-Kamerlid de Visser had
onlangs de volgende schriftelijke vra-
gen aan de Regeering gesteld
1. Is de Regeering bereid, de Ka
mer in te lichten omtrent de oorzaken,
die hebben geleid tot den gespannen
toestand in de tweede week van Ja-
nuari en mede te deelen, om welke re-
denen toen is besloten tot het voorloo-
pig niet meer verleenen van perio-
dieke verloven aan militairen?
2. Is het waar, dat in Nederland
vertoevende Engelsche en Fransche
journalisten berichten hebben ver-
breid, waarin de voorstelling werd ge-
wekt, als zou er sprake zijn van een
gezamenlijk militair optreden van Bel
gië en Nederland en steunen deze be
richten op eventueele maatregelen,
door de Regeering genomen?
3. Indien het laatste deel der voor
gaande vraag ontkennend moet wor
den beantwoord, heeft de Regeering
dan overwogen, of het noodig is, tegen
dergelijke berichtgeving van in Neder
land vertoevende buitenlandsche jour
nalisten afdoende maatregelen te tref
fen?
4. Heeft de Regeering mede de
wenschelijkheid overwogen van het
geven, ter geruststelling van het Neder
landsche volk, van volledige openbaar
heid omtrent de betrekkingen, die er
onder de huidige internationale ver
houdingen tusschen België en Neder
land bestaan?
5. Indien de vragen 3 en 4 in be
vestigenden zin moeten worden be
antwoord, wat is dan het resultaat van
die overwegingen?
GOLDEN VIRGINIA
Cigarettes
jeugdorganisaties tot het harmonisch
verwerken van cTb lichamelijke opvoe
ding in haar vormings- of beginselpro
gramma. bevordering van maatregelen
ten opzichte van de jeugdigen, o.a.
werkloozen, industrie-arbeiders en boe
ren, door gemeentebesturen, bedrijven
en vereenigingen te nemen. Voorts het
streven naar eenheid in eischen voor
vaardigheidsdiploma’s, het voeren van
propaganda voor het houden van sport
dagen en demonstraties, invoering van
de lichamelijke oefening in overheids-
en particuliere bedrijven, het inrich
ten van cursussen in gymnastiek, spel,
zwemmen, wandelen, volksdansen, enz.
in samenwerking met de bestaande
organisaties!, propaganda voor voort
gezette lichaamsoefening (courant
vlugschrift, radio, film) en overleg
met den minister van Defensie en den
opperbevelhebber van land en zee
macht, om te trachten de reeds in het
leven geroepen of alsnog te roepen
maatregelen ten aanzien van de licha
melijke oefening in het leger mede als
grondslag te doen strekken voor de
lichamelijke oefening, van hen, die na
volbrachten werkelijken dienst in het
genot van groot verlof zijn gesteld.
In verband met de beantwoording
der vragen 3 en 4 komt de laatste
vraag niet voor beantwoording in aan
merking.
Het antwoord.
Hierop heeft de minister van Buiten
landsche Zaken, mede namens de mi
nisters van Defensie en van Justitie,
het volgende geantwoord
De. oörzakep. dié er toe hébben geleid
het verleenen van periodieke verloven
aan militairen in- de tweede week van
Januari tijdelijk op te schorten, spro
ten voort uit eenige min-gunstige symp
tomen in de internationale situatie,,?
Voor zoover de Regeering bekend is,
zijn door in Nederland verblijf hou
dende Engelsche en Fransche journa
listen geen berichten verspreid als in
de tweede vraag bedoeld. Uiteraard
zouden dergelijke berichten, gesteld dat
zij verbreid waren geworden, niet steu
nen op door de Regeering genomen
maatregelen.
In verband met het in de vorige ali
nea opgemerkte, kan de derde vraag
onbeantwoord blijven.