Wat de „Reiger’’-bemanning vertelde Sr“' BINNENLAND DERDE BLAD, PAGINA 2. RAAGSCHE COURANT VAN DINSDAG 13 FEBRUARI 1940. Belangrijke besprekingen met autoriteiten Regelmatige verbinding met Zuid-Afrika is uitvoerbaar Rookend Nederland in 1939 Totale waarde 145 millioen gulden. Eensgezinde actie ingezet. DOOR KOUDE BEZWEKEN Wie de Stichting vormen. Het werkschema. Drijfijs. Bevroren ingekuilde aardappelen (Van een specialen verslaggever.) De rijstinvoer Hernieuwde vorst belemmert binnenscheepvaart De hernieuwde strenge vorst fceeft de binnenscheepvaart, die juist hoop op herleving begon te krijgen, op verschil lende plaatsen weder tot sluiting ge dwongen. HET IJS OP DE WATEREN EN RIVIEREN was van van vol- Val geconstateerd. In de waterstanden is eenige val ge komen, bij Lobith sinds gisteren 0.60 bij Nijmegen 0.33, bij Tiel 0.50, bij Zalt- bommel 0.45 en bij Arnhem 0.16. De Geldersche IJsel is gaan vastzitten. Op de Boven- en Nieuwe Merwede 0.7 drijfijs, de Beneden-Merwede zit echter vast. De Kil heeft licht drijfijs, dat al leen voor krachtige schepen de vaart nog mogelijk maakt. Zoo is deze scheepvaart op den Rijn bij Arnhem weder stopgezet, evenals in het Maas-Waalkanaal bij St. Andries. Op de Maas bij St. Andries is de scheep vaart echter nog niet belemmerd, ter wijl op de Waal in die omgeving de stoom- en motorschepen met gering ver mogen hinder ondervinden. Bij Rotterdam is op den Waterweg de scheepvaart alleen voor krachtige sche pen mogelijk, bij Dordrecht op de Bene den-Merwede wordt hinder ondervon den door de schepen met gering ver mogen. Op de Maas bij Crève-Coeur is de scheepvaart alleen voor krachtige stoom- en motorschepen mogelijk, ter wijl bij Heusden deze mogelijkheid ook nog voor iets minder krachtige schepen aanwezig is, evenals op de Donge bij Geertruidenberg boven de brug. Op de Amer bestaat mogelijkheid tot varen al leen voor speciaal voor de vaart door ijs gebouwde schepen. We hebben aan het einde van de reis een onderhoud gehad met den K. L. M. vertegenwoordiger, dien den tocht mee maakte en met enkele leden van de be manning. De heer G. J. Reyers, maakte als ver tegenwoordiger der luchtvaart maat schappij ook de Dingaansvlucht mee en bracht dus nu zijn tweede bezoek aan de Unie van Zuid-Afrika. Het doel van de reis zoo vertelde de heer Reyers ons was het onder zoeken van de mogelijkheden van een geregelden luchtdienst tusschen Neder land en de Unie van Zuid-Afrika en wat gedaan kon worden om de moeilijkhe den, die ongetwijfeld overwonnen moe ten worden om dit doel uiteindelijk te bereiken, uit den weg te ruimen. Gebleken is, dat de K. L. M. in de Unie met groote sympathie is ontvan gen, zoowel door de autoriteiten als door d*- pers, en dit geldt zonder uitzonde ring zoowel voor de organen in de Afri kaansche, als die, welke in de Engelsche taal verschijnen. De heer Reyers heeft tal van autori teiten op verschillend gebied bezocht dcch zijn belangrijkste bezoeken golden stellig den minister voor Spoorwegen en De indrukken van den heer Blaak. van is Gemiddeld jaarverbruik per hoofd. De aanzienlijke stijging van het ver bruik in het vorige jaar blijkt ook uit de cijfers per hoofd der bevolking. De Nederlander toch rookte gemiddeld in 1939 191 (in 1938 178) sigaren, 597 (549) sigaretten en 1.3 (1.2) k.g. tabak. Het bestede bedrag per hoofd van be volking aan tabaksfabrikaten bedroeg in 1930 nog ƒ23.25. In 1936 was het ge daald tot 14.50, waarna een stijging volgde tot ƒ16.56 in 1939. Lichamelijke opvoeding draagt bij tot verhooging der Volks kracht. Hoewel de omstandigheden op het tijdstip, waarop tot de oprichting der Stichting werd besloten, niet die zijn van het huidige oogenblik, hebben de bij Proefstation Waschindustrie: Dinsdag 27 dezer zal in het gebouw van den Rijksvezeidienst aan de Mijn- bouwstraat te Delft, de officieele in be- drijfstelling plaats hebben van de was- scherij van het Wasscherij-Proefstation. Zooals reeds eerder is gemeld heeft het Rijkscollege voor de lichamelijke opvoeding met een aantal organisaties besprekingen gevoerd over de vraag, op welke wijze en door welke middelen de lichamelijke opvoeding van het ge- heele Nederlandsche volk door een eens gezinde actie bevorderd kan worden. Deze besprekingen hebben toen geleid tot de oprichting van een Stichting, waarvan de aanvankelijk gekozen naam inmiddels is veranderd in „Nationale Stichting tot bevordering van de licha melijke opvoeding” en waarbij een groot aantal organisaties is aangeslo ten. Grondorganisatie beter dan toen dienst op Indië De gespannen toestand in het begin van dit jaar In tegenstelling tot het vermoeden, dat in de vierde vraag ligt opgesloten, als zouden er in de betrekkingen van Nederland tot België bepaalde feiten bestaan, die niet openbaar zouden kun nen worden gemaakt, verklaart de Re- geering, zij het ten overvloede, nog maals, dat de verhouding tot genoemd nabuurland zich bij voortduring ont wikkelt in een sfeer van nauwe samen werking, waaraan echter ieder geheim karakter, welk dan ook, vreemd is. De voorzitter der Stichting, mr. J. J. P. C. van Kuyk, heeft in een dezer dagen gehouden conferentie een uiteen zetting gegeven van karakter en doel der organisatie. Spr. wees er op, dat de beteekenis der lichamelijke opvoeding in breeden kring is doorgedrongen. On danks politieke- en geestelijke verschil len is er een eensgezind streven om hierin verbetering te brengen. Op het gebied der lichamelijke opvoeding ont breekt nog heel veel. Om den achter stand in te halen, moet er veel verzet worden. Dat het dappere Finsche volk tot nu toe op verrassende wijze aan de moeilijkheden het hoofd weet te bieden, dankt het voor een voornaam deel aan zijn lichamelijke training. Geweldige verschuiving naar de goedkoope sigaret Nederland heeft in 1939 1678 mil lioen sigaren, 5234 millioen sigaret ten en 11 millioen k.g. tabak tot een gezamenlijke waarde van 145 millioen gulden in rook doen ver vliegen. Aldus leert ons de zoo juist versche nen Januari-aflevering van het Maand schrift voor het Centraal Bureau voor de Statistiek. Vergeleken bij vorige jaren is het verbruik van rookwaren zeer sterk toegenomen. Voor sigaren be droeg de toeneming vergeleken bij 1938 bijna 130 millioen stuks, voor sigaret ten bijna 470 millioen stuks en voor tabak 1.3 millioen k.g. Vooral de laat ste stijging is opvallend, omdat de om zet van tabak de laatste jaren behou dens enkele onderbrekingen steeds ver minderd is. Een groot deel van deze stijgingen zal voor rekening van de mobilisatie gebracht moeten worden. De geweldige verschuiving naar de goedkoope sigaret zette zich in het af- geloopen jaar verder voort. Vormde in 1930 de hoeveelheid sigaretten van U en van 2 cent nog ruim 60 procent van de totale hoeveelheid, in 1939 werd meer dan de helft van alle sigaretten voor 1 cent (het wettelijke minimum) verkocht. De gemiddelde prijs bedroeg in 1939 1.02 cent. Bij sigaren, waar zich in vroegere jaren hetzelfde verschijn sel voorgedaan had, kwam deze veran dering tot staan, hetgeen tot uitdruk king kwam in een geringe vergrooting van het aandeel der middenklasse- soorten (510 cent) ten koste van de goedkoope sigaren (minder dan 5 cent). In vergelijking tot 1930 daalde de ge middelde sigarenprijs in 1939 van 6.87 cent tot 4.20 cent. Voor tabak was de gemiddelde prijs resp. 2.36 en 1.83 per k.g. Havens, F. C. Sturrock, onder wien de luchtvaart ressorteert, den minister van posterijen, senator C. Clarkson, en na tuurlijk in de eerste plaats zijn bezoek aan den eersten minister, generaal Smuth. De besprekingen, welke de heer Reyers met hen, dank zij den krachtiger steun en daadwerkelijke hulp van onzen gezant, jhr. W. F. van Lennep, heeft kunnen voeren, hebben den weg ge opend naar verdere onderhandelingen, die het mogelijk kunnen maken, dat bin nen afzienbaren tijd het doel zal wor den bereikt, zelfs indien de oorlogstoe stand in Europa nog zou voortduren. Van deze besprekingen is in de Zuid- afrikaansche pers melding gemaakt op in het oog vallende wijze, waaruit dui delijk bleek, van hoe groote beteekenis men ook daar de mogelijkheden voor de toekomst acht. Natuurlijk róöeten nog tal van vraag stukken nu ook in Nederland verder on derzocht worden en van de resultaten hiervan zal het afhangen, welke stap pen de directie der K.L.M. verder zal doen. Nieuwgevormd drijfijs bevindt zich in lichte mate op de Maas bij Belfeld, welk ijs naar beneden toeneemt tot overdekt te Keizer sveer, terwijl te Dongemond de rivier vastzit. Ook bij Lobith vormt zich nieuw ijs op de rivier, terwijl op het Pannerdensch- kanaal bij Pannerden nog eenig vast ijs zit, doch het veer is nog open. Op den Neder Rijn bij Arnhem is voor een vijfde drijfijs, doch onmiddellijk beneden Arnhem begint het vaste ijs tot Vreeswijk, met plaatselijk enkele open vakken. Op de Lek bij Schoonhoven is voor 7/10 drijfijs en bij Krimpen is de Lek overdekt. Meisje in laadbak van auto overleden Een firma te Amersfoort zou Zon dagnacht een gezin uit Borne naar Amersfoort verhuizen. In den laadbak van de vrachtauto, welke daarbij werd gebruikt, zaten twee vrouwen, een jon getje van tien maanden en een meisje van drie jaar. Af en toe werd gecon troleerd, hoe zij het maakten en steeds bleek alles in orde. Bij aankomst in Amersfoort kwam men echter tot de ontdekking, dat allen door de koude waren bevangen en dat het meisje van 3 jaar tengevolge daarvan was over leden. Minister Albarda te Nijmegen De minister van Waterstaat, ir. J. W. Albarda, die verleden week o.a. den Rijn boven Arnhem bezocht, bracht heden een bezoek aan de Waal bi; Nijmegen. Het groote nut van de lichamelijke vorming van een volk op begon Ten aanzien van den vlieg-technischen kant van den tocht verklaarde ons com mandant C. Blaak, dat zijn ervaringen op deze route, die hij voor de eerste maal vloog, zoodanig waren, dat hij zon der aarzeling durfde verklaren, dat reeds bij een organisatie, als nu langs het traject bestond, een vaste iuchtlijn naar Zuid-Afrika mogelijk zou zijn, een meening, die volmondig bevestigd werd, door gezagvoerder E. E. Hulsebos, die als tweeden bestuurder het verantwoor delijke werk met den heer Blaak deelde De vliegvelden waren in het algemeen in veel beteren staat dan indertijd het geval was op de Indië-route, toen men met den regelmatigen Indië-dienst be gon. Er zijn voldoende vliegvelden langs de route om zoo noodig ook buiten het thans gevolgde vliegplan op andere vel den landingen te kunnen maken. Welis waar liggen sommige vliegvelden zeer hoog Nairobi bijvoorbeeld op 1700 m maar ook dit levert geen bezwaar op. omdat men er over goede, zeer lange startbanen beschikt en het vliegveld daar geen obstakels in de omgeving heeft. Bovendien start men er ’s mor gens in de vroegte en de lucht is er dan nog koel,’ wat den start eveneens verge makkelijkt. Natuurlijk zijn er, indien men een vasten dienst zou gaan openen, nog tal van verbeteringen mogelijk. Allerlei za ken, die voor deze extra-vlucht ge- improviseerd moesten worden, kunnen dan definitief geregeld worden. Zoo moest op enkele vliegvelden getanki worden door de blikken benzine, die df Shell hier speciaal heen had laten voe ren, stuk voor stuk in de tanks te gieten. haar aangesloten organisaties gemeend de vraag, of het wenschelijk en doel matig moet worden geacht haar momen teel te consolideeren, bevestigend te be antwoorden. Juist de huidige toestand toont het groote nut van de lichamelijke vorming van ons volk, welke, als inte- greerend deel van de opvoeding, de volkskracht verhoogt, op onmiskenbare wijze aan. Zijn aan den eenen kant de tijdsomstandigheden, waaronder de Stichting haar taak aanvangt, niet ge lukkig, aan den anderen kant is de nood der lichamelijke opvoeding hierdoor niet minder geworden. Een volk, dat geestelijke en moreele paraatheid aan een goede lichamelijke ontwikkeling paart, zal in staat zijn het hoofd te bieden aan onvoorziene moei lijkheden en zal des te beter zijn onaf hankelijkheid weten te verdedigen. Met den Parijschen trein zijn, zoo als we reeds meldden, Zaterdagmid dag de leden der bemanning van het K. L. M.-vliegtuig „Reiger” en de meeste passagiers, die de extra- vlucht naar Zuid-Afrika hebben meegemaakt, in ons land terugge keerd. Reeds bij aankomst te Napels, waar de „Reiger” moest achterblijven om weer te worden opgenomen in de kleine K.L.M.-vloot, welke daar ge- stationneerd is ten behoeve van den Indië-dienst, hebben de passagiers uiting gegeven aan hun opgetogen heid over het verloop van de reis en het vele, dat zij niet alleen gedu rende hun verblijf in Zuid-Afrika, maar vooral ook tijdens de vlucht, hebben gezien en genoten. De voorloopige commissie. De voorloopige commissie, welke ter voorbereiding der werkzaamheden gevormd onder voorzitterschap mr. A. baron Schimmelpenninck der Oye, heeft haar taak, na tooiïng harer arbeid, aan de Stichting overgedragen. De Stichting ontveinst zich niet, dat het o.m. door deze com missie opgesteld, hieronder vermeld werkschema, thans niet in zijn geheel kan worden uitgevoerd. Echter zullen die middelen, welke direct aan het be oogde doel dienstbaar kunnen worden gemaakt, een grondslag vormen voor de toekomst. Nadrukkelijk zij er hier bij op gewezen, dat de taak der Stich ting gericht is op de lichamelijke op voeding der schoolvrije jeugd en van de ouderen, zooals uit haar werksche ma duidelijk blijkt. Herscholingskamp voor jeugdige han dels- en kantoorbedienden te Lunteren. Ons wordt medegedeeld, dat het derde herscholingskamp voor Jeugdige handels- en kantoorbedienden Maan dag 19 Februari in het kamphuis ..De Schelenberg” te Lunteren zal aan vangen. Tijdens het uitstel ten gevolge van de vorst hebben een paar menschen» die zich reeds voor dit kamp hadden aangemeld, werk gekregen, zoodat et nog enkele plaatsen bezet kunnen worden. Aanmelding dient zoo spoedig moge lijk te geschieden Paulus Potterstraat 9, Amsterdam-Z. Zie verder 3e blad, pag. 3 Nederlandsch Olympisch Centraal Verbond van organisaties voor de Opvoeding, de Interdio- De minister van Buitenlandsche Zaken beantwoordt vragen van het Tweede Kamerlid de Visser. Verlenging contingenteering De beperking van den invoer van rijst werd per 1 Januari 1940 voor het tijdvak van 6 maanden verlengd. Ingediend is thans een wetsvoorstel ten aanzien van het in bovengenoemd besluit bepaalde. De vraag, of ook onder de huidige bijzondere omstandigheden verlenging van deze invoerbeperking gewenscht is heeft blijkens de toelichting, de mi nister van Economische Zaken na ern stige overweging bevestigend meenen te moeten beantwoorden. Het is hem gebleken, dat aan de on derhavige contingenteering in het kader van de economische samenwer king met Nederlandsch-Indië groote be teekenis moet worden toegekend. Waar het tevens mogelijk is, de con tingenteering van rijst op een zooda nige wijze toe te passen, dat de voor ziening van de binnenlandsche markt met dit voedingsmiddel niet in het minst belemmerd wordt, heeft de mi nister gemeend, verlenging van deze contingenteering te moeten bevorde ren. Hij acht ’t wel raadzaam de positie over eenigen tijd opnieuw te bezien, deshalve deze verlenging beperkt is tot den tijdsduur van 6 maanden. Als basis-tijdvak werd wederom vastgesteld voor gepelde rijst en rijst- voedermeel, de periode van 1 April 1936 tot 1 April 1938, voor gebroken en gemalen rijst de periode van 1 April 1937 tot 1 April 1938. De percentages luiden ook thans: voor gepelde rijst 70 van het netto- gewicht, voor gebroken en gemalen rijst 50 van het netto-gewicht, voor rijstvoedermeel 100 van het netto- gewicht. Ongerustheid in landbouwkringen. In landbouwkringen begint men zich ongerust te maken over de gevolgen, welke de ongewoon strenge vorst van de laatste weken kan hebben gehad op de zeer groote voorraden aardappelen, welke in het najaar werden ingekuild. Ze zijn daartoe in kuilen van 60 a 70 c.m. diep geborgen, waarna ze met stroo en een dikke laag aarde of klei werden afgedekt. In normale winters is die iso latie voldoende, om den reserveoogst voor consumptie of eventueelen uitvoer in het voorjaar vorstvrij te bewaren, doch niemand heeft er op gerekend dat het ditmaal zóó fel zou vriezen. Men heeft reeds geconstateerd, dat de vorst decimeters diep in den grond is gedron gen. Vooral in den klei-bouwhoek van Friesland staan groote voorraden aard appelen aan hoopen. De Regeering heeft beslag gelegd op een groot deel daar van, om te zorgen, dat er in de komen de maanden voldoende reserve zal zijn, doch men vreest, dat een groot gedeelte bevroren zal zijn en daarom misschien zelfs tot rotting zal overgaan. Wel is er heel wat sneeuw gevallen, welke zeer bevorderlijk is voor de isolatie, maar zij kwam over het geheel te laat, of ze is reeds weer weggedooid. Overigens be gint er vooral in de steden reeds gebrek aan goede, vorstvrije aardappelen te komen, daar de hoopen pas worden ge opend, zoodra de winter voorbij is. Daardoor kunnen de handelaren slechts met moeite geringe voorraden krijgen. 20 voor 15 Cent Indien men een vaste lijn zou heb ben, zou de Shell ongetwijfeld zorg dragen voor een geregelde bevoorra ding van deze velden en er wellicht een tankwagen stationneeren, waar door het tanken snel en gemakkelijk zou gaan. De mecanicien, Buitenhuis, heeft nu nog al wat van zijn vrijen tijd moeten opofferen om toezicht te hou den bij het verzorgen van de machine voor het vertrek en na aankomst, om dat het op de vliegvelden beschikbare personeel niet gewend i^adirDouglas- machines, maar bij een geregelden dienst zal ook dit op den duur, even-' als op de Indië-route, veel vlotter gaan, omdat het personeel getraind raakt. De conclusie van den heer Blaak was de tocht is verloopen zonder eenige moeilijkheid en zonder eenige speciale inspanning. Elke vlucht had zoo kunnen verloopen als deze en elke K.L.M.-bemanning had het traject kun nen vliegen. De radio-voorziening langs de route. Ook de meening van den radio- telegrafist, H. J. Siemer, over de radio- voorziening langs de route, kan samen gevat worden met de woorden Toen we de Indië-lijn begonnen, was men met de radio langs de route nog lang zoo ver niet als op het oogenblik in Afrika. Daarbij komt, dat men tegen woordig niet meer zoo afhankelijk is als vroeger, omdat de vliegtuigen voor zien zijn van boordpeilers en men dus zelf peilingen kan nemen. Het werk van de radio-stations langs de route is uiterst bevredigend en hun outillage is goed. Vooral in de warme gebieden komen in de middaguren nog al eens luchtstoringen voor, maar deze weet men dikwijls te overwinnen door op de korte golf over te gaan, bijv, naar de 45 meter, hoewel in de toekomst wellicht met de 36 meter-golf nog be tere resultaten bereikt kunnen worden. Vol lof was de heer Siemer over de activiteit van de radio-telegrafisten, die de grondstations langs de route be zetten. Zij hadden allen de grootste medewerking verleend en waren, waar noodig. op wacht gebleven tot de „Rei ger” veilig zijn bestemming had be reikt. Ook hier kan nog meer gedaan wor den indien men een vasten dienst zou hebben, doordat men dan nauwkeurige kaartjes zou kunnen verzorgen van de posities der verschillende zenders en bakens ten opzichte van de vliegvelden, wat het peilen en aanvliegen der vlieg velden aanzienlijk zou vergemakkelij ken. In het algemeen kan men echter zeggen, dat ook de radio-voorziening op de route naar Zuid-Afrika in orde is. Ongeveer tot Nairobi kon de „Rei ger” met behulp van zijn eigen korte golf-installatie in direct contact blijven met Schiphol, daarna met Malabar, dus op dezelfde wijze als op de Indië-route. Bloemk weekerscr ediet. De minister van Economische Zaken heeft met intrekking van de crisis- bloemk weekerscrediet-beschikking 1935 een nieuwe beschikking van dien aard gegeven, waarbij onder bepaalde voor waarden uit het fonds voor de crediet- verleening aan, bij de centrale als ge- organiseerden aangesloten, bloemkwee- kers de daarvoor benoodigde bedragen worden beschikbaar gesteld. Het bedrag van elk der aan één aan geslotene te verleenen credieten zal wor den gesteld op ten hoogste 20 pCt. van de bruto-jaaropbrengst van de produc ten, welke voor hem in het voorgaande jaar zijn geveild over de erkende vei ling, bij welke hij zijn aanvrage voor het verkrijgen van het betreffende cre- diet heeft ingediend, met dien ver stande, dat het totaal der credietbedra- gen, welke aan één zelfden crediet- nemer zijn verleend krachtens alle op eenigerlei tijdstip te zijnen name loo- pende credietovereenkomsten, voor zoo ver deze zijn aangegaan krachtens de bepalingen dezer beschikking, ten hoog ste mag beloopen ƒ4000. Met groote vertraging zijn de „Rei- ger”-reizigers Zaterdagavond in ons land teruggekeerd, een vertraging, ver oorzaakt door de lange oponthouden der treinen aan de grensstations. Met weemoed dachten we allen terug aan de „Reiger”, die geen grenzen en af scheidingen tusschen de werelddeelen kent. Maar deze laatste tegenslag kon toch geen schaduw werpen op de rijke herinneringen en indrukken, die allen in de Unie van Zuid-Afrika hebben op gedaan, De middelen, welke de stichting voor directe uitvoering vatbaar acht en voor de aanwending waarvan zij een beroep doet op het geheele Nederlandsche volk, zijn o.m. volgendeBevordering der oprichting van regionale comité’s, bevordering van de uitbreiding van het aantal gemeentelijke commissies voor lichamelijke opvoeding, het voeren van een doelmatige propaganda, het ver zamelen van gegevens voor de instel ling van een enquête, het aandringen bij alle politieke partijen om de licha melijke opvoeding in haar programma op te nemen, het aandringen bij de Nationale Stichting tot bevor dering van de lichamelijke opvoeding weer de Electro-locomotieven voor de Neder landsche Spoorwegen Door de Nederlandsche Spoorwegen is in beginsel besloten tot aanschaffing van vijf electrische locomotieven. Zij zullen in hoofdzaak dienen voor het doorvoeren van stoomtreinen over ge- electrificeerde baanvakken en ook van groote goederentreinen. Voorts zullen binnenkort eenige groote D.E. locomotoren worden aange- schaft, die hun toepassing zullen vinden bij het vervoer van kleine goederen treinen. De organisaties, welke thans de stichting hebben gevormd, zijn de vol gende Hert Comité, het Christelijke Lichamelijke cesane Jeugdcommissie, de Nederland sche Arbeiders Sportbond, de Natio nale Vereeniging tot bevordering van harmonische lichaamsontwikkeling, het Comité ter bevordering van de licha melijke opvoeding van het Nederland sche volk, de Vereeniging van leeraren en onderwijzers in de lichamelijke op voeding in Nederland, de Nederlandsch- Christelijke vereeniging van leeraren en onderwijzers in de lichamelijke op voeding en de Nationale R.K. Vereeni ging van leeraren en onderwijzers in de lichamelijke opvoeding. Het dagelijks bestuur ’der stichting is als volgt samengesteld voorzitter, mr. J. J. P. C. van Kuijk leden de heeren L. D. E. J. Kramer, A. P. Grond- veldt Muller, J. J. Adriaanse en dr. J. de Swart. Het secretariaat is voorloo- pig gevestigd Oostduinlaan 2, kamer 37, alhier. Verhouding tot België mist elk geheim karakter Het Tweede-Kamerlid de Visser had onlangs de volgende schriftelijke vra- gen aan de Regeering gesteld 1. Is de Regeering bereid, de Ka mer in te lichten omtrent de oorzaken, die hebben geleid tot den gespannen toestand in de tweede week van Ja- nuari en mede te deelen, om welke re- denen toen is besloten tot het voorloo- pig niet meer verleenen van perio- dieke verloven aan militairen? 2. Is het waar, dat in Nederland vertoevende Engelsche en Fransche journalisten berichten hebben ver- breid, waarin de voorstelling werd ge- wekt, als zou er sprake zijn van een gezamenlijk militair optreden van Bel gië en Nederland en steunen deze be richten op eventueele maatregelen, door de Regeering genomen? 3. Indien het laatste deel der voor gaande vraag ontkennend moet wor den beantwoord, heeft de Regeering dan overwogen, of het noodig is, tegen dergelijke berichtgeving van in Neder land vertoevende buitenlandsche jour nalisten afdoende maatregelen te tref fen? 4. Heeft de Regeering mede de wenschelijkheid overwogen van het geven, ter geruststelling van het Neder landsche volk, van volledige openbaar heid omtrent de betrekkingen, die er onder de huidige internationale ver houdingen tusschen België en Neder land bestaan? 5. Indien de vragen 3 en 4 in be vestigenden zin moeten worden be antwoord, wat is dan het resultaat van die overwegingen? GOLDEN VIRGINIA Cigarettes jeugdorganisaties tot het harmonisch verwerken van cTb lichamelijke opvoe ding in haar vormings- of beginselpro gramma. bevordering van maatregelen ten opzichte van de jeugdigen, o.a. werkloozen, industrie-arbeiders en boe ren, door gemeentebesturen, bedrijven en vereenigingen te nemen. Voorts het streven naar eenheid in eischen voor vaardigheidsdiploma’s, het voeren van propaganda voor het houden van sport dagen en demonstraties, invoering van de lichamelijke oefening in overheids- en particuliere bedrijven, het inrich ten van cursussen in gymnastiek, spel, zwemmen, wandelen, volksdansen, enz. in samenwerking met de bestaande organisaties!, propaganda voor voort gezette lichaamsoefening (courant vlugschrift, radio, film) en overleg met den minister van Defensie en den opperbevelhebber van land en zee macht, om te trachten de reeds in het leven geroepen of alsnog te roepen maatregelen ten aanzien van de licha melijke oefening in het leger mede als grondslag te doen strekken voor de lichamelijke oefening, van hen, die na volbrachten werkelijken dienst in het genot van groot verlof zijn gesteld. In verband met de beantwoording der vragen 3 en 4 komt de laatste vraag niet voor beantwoording in aan merking. Het antwoord. Hierop heeft de minister van Buiten landsche Zaken, mede namens de mi nisters van Defensie en van Justitie, het volgende geantwoord De. oörzakep. dié er toe hébben geleid het verleenen van periodieke verloven aan militairen in- de tweede week van Januari tijdelijk op te schorten, spro ten voort uit eenige min-gunstige symp tomen in de internationale situatie,,? Voor zoover de Regeering bekend is, zijn door in Nederland verblijf hou dende Engelsche en Fransche journa listen geen berichten verspreid als in de tweede vraag bedoeld. Uiteraard zouden dergelijke berichten, gesteld dat zij verbreid waren geworden, niet steu nen op door de Regeering genomen maatregelen. In verband met het in de vorige ali nea opgemerkte, kan de derde vraag onbeantwoord blijven.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 10