Indië’s maritieme defensie
Haafcche Courant van Dinsdag 13 Februari 1940
0®*:» DERDE BLAD, PAGINA 1.
Vorst van ongekende
hevigheid
ui
Laagste temperatuur ooit in
ons land gemeten
GEBRUIK SUNLIGHT ZEEP
EN NOOIT ZEEP VAN ONBEKENDE HERKOMST
Te Eelde vroor het
24 graden Celcius
wij van het Koninklijk Ne-
,/undsch Meteorologisch Instituut
gilt vernemen, is vanmorgen
•te onsland <le laa6ste temperatuur
1eregistreerd' welke ooit in ons
?and is waargenomen.
over
Weerkundige Waarnemingen
Barometerstand van hedenmiddag 12 nor
Het dunne pijltje geett den stand aan
ra.i cisterwn
zepen zijn nooit goedkoop,
zïi zijn zo nadelig voor het goed.
De imperiale taak der Koninklijke Marine
De Indische pers over de slagkruisers
De Marinevereeniging spreekt zich uit
VLUCHTEN VAN DE K.L.M.
DE TOESTAND LANGS DE WAAL
Geïsoleerde gezinnen te Druten
bevrijd
Nu er weer sneeuw gevallen is, biedt vooral het oude Delft met zijn vele markante gebouwen en bruggen
een fraai aanzien. Boven de bekende Oostpoort in wintertooi.
De „Patrijs” naar de geïsoleerde
eilanden
IK GEBRUIK SUNLIGHT ZEEP VOOR EEN MOOIE
I WAS - HET HOUDT MIJN GOED PRACHTIG
m het gaat veel langer mee.
DE INDISCHE PERS OVER DE
SLAGKRUISERS
GEVAARLUK AVONTUUR
Vrachtauto gedeeltelijk door
het ijs gezakt
SPOORWEGEN HEBBEN MET RAIL-
BREUKEN TE KAMPEN
■r w*
3‘
v.m
1890—1891
men te de Bilt nog
nog
een
Een merkwaardige vergissing.
den
Japan en Nederland.
hongerdood te
te
over ht-4
het
TWEE DIKKE
eeuw
- dan
Tien
vroegen
tallooze zijden heeft men de
naar de
Nog een postvlucht en een
vlucht voor militairen.
De kostenverdeeling.
Het blad zegt dan Alvorens hoera
te roepen, is het van belang te weten,
In de
Mijnlief
blad
zegt
zuiver meer,
winters vóór 1900 werden dus
I en in plaats van
Taktergetal 231, zooals
vastgesteld voor den
van 1890, kwam nu het
260 voor den dag. Daar
1 voor onzen
gerekend naar de waar-
te De Bilt, tot gister-
dag, die
zullen
001 dag, die van 8 tot 8
Wordt gerekend.
n elk geval was de vergelijking
den voor-
meteorolo-
Van
K.L.M. verzocht, een vlucht
Paarden en koeien drei
gen den
sterven.
eilanden te maken en deze dan eenige
dagen van tevoren te bepalen. Onder
deze aanvragen bevond zich een aan
tal van militairen, die gaarne met ver
lof naar huis wilden gaan, doch hier
toe de afgeloopen dagen niet in de
gelegenheid zijn geweest, daar de ver
bindingen verbroken waren. In het al
gemeen zijp degenen, die naar hun
haardsteden terug willen keeren, over
het geheele land verspreid.
Aangezien de K.L.M. thans van de
zijde der P.T.T. opdracht heeft gekre
gen, Donderdag a.s. een postvlucht
naar Ameland en Schiermonnikoog te
maken, heeft zij besloten, hieraan een
tweede vlucht te verbinden, uitslui
tend om hen, die zich naar deze beide
Gisteravond is te Soerabaja. naar
Aneta ons seint door de Marine-ver-
eeniging een bijeenkomst gehouden in
het Kunstkringhuis. Hierbij waren de
gouverneur van Oost-Java. vele civiele
en marine-autoriteiten en vertegenwoor
digers uit de handelswereld aanwezig.
De luitenant-ter-zee Bussemaker be
sprak de imperiale taak van de Konink
lijke Marine en het vraagstuk der vloot-
versterking.
Spreker kwam tot de conclusie, dat de
bouw van slagkruisers van 26.000 ton
urgent was en dat deze schepen hulp
organen zouden noodig hebben voor
vele tactische diensten. Hij toonde ver
der aan, hoe het huidige lichte mate
riaal. ten volle geschikt is om deze dien
sten te verrichten.
Men is, zoo zeide spreker, dus werke
lijk in staat om met het huidige lichte
materiaal, aangevuld met de slagkrui
sers. harmonische offensieve eskaders
samen te stellen. Spreker merkte ver
der nog op, dat de bouw van slagkrui
sers geen wild experiment is, doch de
Kroon op het werk. Op krijgskundige
gronden toonde de inleider aan. hoe
ook de overige wapens door den bouw
van slagkruisers meer tot hun recht
kunnen komen. Zoo wordt het onder
andere mogelijk om het leger buiten
Java offensief te laten optreden, ten
einde te heroveren, wat wellicht ver
loren ging. Dit is mogelijk, zoodra
slagkruisers plaatselijk de zee beheer
schen. De bouw van slagkruisers, zoo
zeide spreker, beteekent voor een con
flict een kracht van veel grootere pre
ventieve waarde en tijdens een con
flict veel meer offensief vermogen.
Marine-bases.
De luitenant-ter-zee van Waning be
sprak de noodzakelijkheid tot het vesti
gen van krachtige marine-bases, waarbij
hij een pleidooi hield voor Soerabaja
als marine-basis. Verder hield de offi
cier van administratie, Leyen, een eco
nomisch betoog, waarin hij deed uitko
men, dat een slagkruiser-vloot noodza
kelijk is voor de bescherming van eco
nomische rijksbelangen.
Tenslotte dankte luitenant-ter-zee
Bussemaker de sprekers voor den ge
geven steun.
Kapitein-ter-zee Doorman sloot de bij
eenkomst met een woord van dank aan
den inleider en de sprekers.
Meteorologisch Instituut te de
Bilt de laagste temperatuur ge-
registreerd, welke ooit in ons land
is waargenomen. Op het vliegveld
Eelde vroor het hedenochtend n.l.
24 graden Celsius en op het vlieg-
veld Twente 23 graden. De ge-
temperatuur over ons e
16,5
ver-
van
De rede van den heer Bussemaker
werd met een krachtig applaus beloond.
Hierna zetten vele sprekers hun stand
punt uiteen, waarbij zij het betoog van
den inleider steunden en toelichtten.
Het personeel.
Zoo besprak Schout-bij-nacht Stoeve
het vraagstuk van de bemanning van
slagkruisers en kapitein-ter-zee Termij-
telen deed eenige mededeelingen. waar
bij hij uiteenzette, dat rekening moet
worden gehouden met de moeilijkheid,
om in den kortst mogelijken tijd vol
doende geschoold personeel ter beschik
king te hebben.
Verder besprak hij het over-en-weer
vijf uur waren
uit hun huizen ge
had mondvoorraad mee-
Allen zijn in Druten bij
Velen zullen ongetwijfeld hebben
verwacht, dat wat nu aanstaande
is, Zondag reeds zou zijn ge
beurd. Da is echter niet ’t geval
en wel door een merkwaardige
vergissing, die in de berekening
is gemaakt. Zooals bekend heeft
prof, van Everdingen de methode
van het karaktergetal bedacht
Dit getal verkrijgt men, door de
maximum- en minimumtempera
tuur van elk etmaal gedurende
vorstperiode op te tellen en
door twee te deelen. Bij deze
berekeningen, die door een reke
naar zijn verricht is echter een
eigenaardige fout binnengesloo-
Pen, die eerst gisteren is ontdekt
De meteorologische dag wordt
gerekend van 's morgens 8 tot
den volgenden morgen 8 uur. En
nu bleek bij het nagaan van de
berekeningen, dat voor de win-
f®rs vóór 1900, waarin dus ook
d? beruchte winter 1890 valt, het
etmaal werd gerekend van 0 tot
0 uur. Daar in den winter de
^agste temperaturen meestal
s morgens omstreeks 7 of 8 uur
vallen, zal het meermalen gebeu
ren, dat de uitkomsten van een
van 0 tot 0 uur telt
verschillen met die van
uur
Vanmorgen is door het Koninklijk
elk geval was de vergelijking
Usschen de winters vóór 1900 en
5? 1900 niet
De (-■
P^rgerekend
winter
getal
karaktergetal
winter, c,
nemingen
240 bedroeg, moesten
20 punten inloopen, om
darren winter van 1890 te
Gisteren heeft het K.L.M.-vliegtuig
„Patrijs” met Bax als gezagvoerder,
van Eelde uit twee vluchten naar de
geïsoleerde eilanden Schiermonnikoog
en Ameland gemaakt. Het toestel was
hiertoe omstreeks tien uur ’s morgens
van Schiphol naar Eelde gestart. Van
het Groningsche vliegveld vertrok de
machine met 21 passagiers en een hoe
veelheid post naar de eilanden, van
waar vier luchtreizigers naar Eelde
mee terug werden genomen. Vervol
gens maakte het vliegtuig een post
vlucht naar de eilanden, met in totaal
1183 k.g. post. Te kwart over vijf keer
de de „Patrijs” in de hoofdstad terug.
De gesteldheid van het landingster
rein was zoowel op Schiermonnikoog
als op Ameland niet slecht. Wel had
Bax op den terugweg naar de hoofd
stad door een sneeuwbui moeten vlie
gen.
dienen in Nederland en in Indië. Deze
spreker meende dat de proeven om de
opleiding van het personeel in korten
tijd te intensiveeren, de verwachtingen
heeft overtroffen, zoodat spreker ten
aanzien van de personeelskwestie opti
mistisch is gestemd.
Tien militairen, o.w. twee luite
nants, zijn er gistermiddag in ge
slaagd. een aantal arbeiders en en
kele gezinnen, die zich in twee
steenfabrieken, gelegen op de
uiterwaarden te Druten, bevonden,
veiliger oord over te
Het Inbeemsehe
.JPemandangan”
zijn tneening.
In een artikel over de slagkruisers,
stelt het, te Batavia verschijnende, In-
heemsche dagblad „Pemandangan”, de
vraag of de bouw van drie slagkruisers
winst of verlies beteekent, waarbij de
opmerking wordt gemaakt, dat de
Europeesche pers (in Ned.-Indië) hier
over reeds een oordeel heeft uitge
sproken.
steenfabriek der gebroeders
staat het water reeds een
metershoog. De arbeiders, die zich hier
bevonden, hebben een paar angstige
dagen doorgebracht. Eten was er even
wel voldoende. De twee lieden, die
hier woonden, zijn bij particulieren te
Druten ondergebracht. De Waal voor
Druten zit nog steedshet water va
langzaam. Ook voor beneden-Leeuwen
js het water gisteren tien c.m. gedaald.
Wij vragen dit, omdat het reeds is
gebleken, dat Japan dezen maatregel
niet met welgevallen beschouwt en
zich verbaast over het Nederlandsche
plan, om niet alleen drie slag-kruisers
te bouwen, doch bovendien om de
haven van Soerabaja te versterken.
In gewone taal liet Tokio weten, dat
het zich er over verbaast en het stelt
de vraag of Nederland Japan niet ver
trouwt, met andere woordende ver
sterking van de haven van Soerabaja
en het besluit om de drie slagkruisers
te bouwen, brengt ongenoegen tusschen
Japan en Nederland en daar zal straks
„Indonesië” ook geen plezier van be
leven.
„Pemandangan” concludeert dan dat
Nederland hier een faux pas maakt.
Als „Indonesië” maar eerst zelfstan
dig was, dan zou men een plan kunnen
maken om de defensie te land, ter zee
en in de lucht voor „Indonesië” te ver
sterken.
Het versterken van de defensie en
de verwaarloozing van den politieken
status van „Indonesië”, zooals dit thans
gebeurt, staat gelijk aan het verschaf
fen van geweren en zelfs kanonnen
aan kinderen en dat is niet alleen ver-
geefsch, maar zelfs gevaarlijk, zoowel
voor het kind als voor de moeder, aldus
eindigt genoemd artikel in „Pemandan
gan”.
Het „Bat. Nieuwsblad”, schrijvend
over de beslissing ten aanzien van de
versterking der vloot, zegt van mee-
ning te zijn, dat op tal van vragen,
zoowel van financieelen als van tech-
nischen aard, het wetsontwerp ant
woord zal moeten geven. Dan, intus-
schen, begint vermoedelijk de strijd
eerst recht.
De beslissing van het kabinet waar
borgt uiteraard niet dat de gelden
zullen worden gevoteerd. Wij zijn er
niet zeker van dat men ze zal krijgen,
en zelfs dan: zullen de oorlogsomstan
digheden toelaten, dat wij de plannen
tot uitvoering brengen?
Er zal in ieder geval nog heel wat
water in zee stroomen, alvorens de
slagkruisers haar bevaren. Maar moei
lijkheden zijn er om overwonnen
worden.
militairen arriveerden in
middag met een vrachtauto,
waarop een roeiboot was geladen, te
Druten. Nadat men de boot in een
open gedeelte van de Waal had gelegd,
vertrok de expeditie naar de uiter
waarden, welke op enkele honderden
meters van den dijk zijn gelegen. Met
een bijl bewerkten de militairen het
ijs, om zich een weg naar de fabriek
te banen. Voor den korten afstand
had men niet minder dan anderhalf
uur noodig. In twee gedeelten wer
den de arbeiders en de beide gezinnen
naar den dijk te Druten overgebracht.
Eerst waren de vrouwen en kinderen
aan de beurt, vervolgens de mannen.
De militairen trokken daarop met
de roeiboot naar de steenfabriek
„Boschoven”, welke op korten afstand
van die der gebroeders Mijnlief is ge
legen. en brachten ook de zeven ge
zinnen. die hun huizen nabij deze fa
briek hadden moeten verlaten en hier
hun bivak hadden opgeslagen, in vei
ligheid.
Zondagmorgen om
deze menschen
vlucht. Men
genomen,
burgers gehuisvest.
geïsoleerde eilanden willen begeven,
daarheen over te brengen.
Om tien uur zal het vliegtuig van
Schiphol starten.
De expediteur Wenting. die gister
ochtend, vergezeld van een bediende,
met een vrachtauto van Kampen over
het ijs naar Urk was vertrokken, heeft
omstreeks acht uur gisteravond het
voormalige eiland bereikt. De mannen
vertelden, dat nabij de Ramspol, een
zandplaat tusschen Schokland en Kam
pen, de vrachtauto eensklaps door het
ijs zakte. Met een nat pak kwamen de
vrachtrijders er af, doch de auto was
gedeeltelijk onder water verdwenen,
evenals een deel van de lading, welke
uit levensmiddelen bestond.
Met inspanning van alle krachten,
gelukte het den beiden mannen, na
verloop van eenige uren, de auto op
het ijs te trekken. Het was reeds don
ker, toen zij met dit karwei gereed
waren.
De route naar Urk konden zij in het
duister moeilijk volgen, doch tenslotte
bereikten zij toch de plaats van be
stemming.
De mannen, die erg vermoeid en koud
waren, kregen onmiddellijk na hun
aankomst op Urk warm eten en droge
kleeren, zoodat zij weldra op verhaal
konden komen.
Een deel der lading is verloren
gegaan.
Van Lemmer uit is post per auto
naar Urk vervoerd. De vrachtwagen
diensten tusschen Lemmer en Urk
werden den geheelen dag onderhouden.
Vele schaatsenrijders begaven zich
van Lemmer naar Urk.
Pontveer Doornenburg—
Pannerden vaart weer.
Het pontveer, dat dienst doet over
het Pannerdensch kanaal tusschen
Doornenburg en Pannerden, is heden
ochtend om negen uur weer gaan va
ren, waardoor de dorpen Herwen,
Aard, Lobith en Pannerden uit hun
isolement zijn verlost
Zoowel het personen- als het vracht
verkeer kan nu weer geregeld geschie
den. Dit is een gevolg van het feit, dat
een ijsdam, welke op het traject van
het pontveer was ontstaan, gisteren
weggedreven.
Alleen bij Pannerden ligt nog eenig
ijs vast doch dit vormt geen bedrei
ging voor het veer. De boot loopt niet
langs een gierketting, doch word»
door een motorboot voorafgegaan.
Vertragingen tot een minimum beperkt
De weersomstandigheden hebben er
opnieuw toe geleid, dat het treinverkeer
met moeilijkheden te kampen kreeg.
Gisteravond heeft zich op het baan
vak UtrechtGouda, ter hoogte 'van
Vleuten, een railbreuk voorgedaan,
evenals vanochtend op het baanvah
UtrechtAmhem, ter hoogte van Drie-
bergen. Railbreuken zijn blijkbaar bij
de huidige weersomstandigheden aan do
orde van den dag. Over het algemeen
leveren deze geen bijzondere vertragin
gen op, daar het treinverkeer dan ge
deeltelijk over een spoor kan wordei»
geleid, waardoor de vertragingen tot eer»
minimum kunnen worden beperkt.
Zoo deden zich gisteravond en van«
ochtend vertragingen voor, welke bo.
perkt konden blijven tot een maximun®
van 20 minuten. Tal van treinen kwa
men ondanks deze moeilijkheden toci»
nog vrijwel op tijd binnen.
Het reizend publiek merkt over hej
algemeen weinig van de groote interna
moeilijkheden, waarmede de spoorwo-
gen te kampen hebben bij dergelijke
stagnaties. Vooral op het middennet,
met de ver doorgevoerde frequentie,
kunnen zich geen vertragingen voor
doen, welke meer dan een half uur du
ren. Is de stagnatie grooter, dan ver
trekt de te late trein op het tijdstip,
dat de volgende trein zou vertrekken.
Het publiek merkt hiervan weinig.
De situatie op het C.S. te Utrecht was
vanochtend dan ook volkomen normaal
en wekte niet den indruk, dat zich ie»
bijzonders zou hebben voorgedaan.
middelde
land vanmorgen bedroeg
graden Celsius. Vannacht
wacht men, dat de winter
1940 den beruchten winter van
1890-1891 zal slaan. De koude,
welke wij nu gehad hebben en
misschien nog zullen krijgen, zal
dan heviger geweest zijn dan ooit,
sinds de historische koudegolven
in ons land van 1840 af t
Anderhalf uur over
korten afstand.
wie deze uitgaaf betaalt. Als „Indo
nesië” die kosten moet betalen dan
zeggen wij „tida moefakat" (wij zijn
het daar niet mee eens). Moeten
Nederland en „Indonesië” beiden be
talen, dan willen wij de verdeeling we
ten, ook voor de onderhoudskosten,
waarbij dan Nederland ten minste 99,99
pet. behoort te betalen. Ten eerste gaat
het hier om een Nederlandsch belang,
ten tweede worden de kruisers in
Nederland gebouwd en geven daar
werk. Voorts komt er Hollandsch per
soneel op, elfhonderd man per krui
ser hetgeen dus zeggen wil drie-
duizend-driehonderd man voor drie
slagkruisers. De gelegenheid tot oplei
ding wordt niet in „Indonesië” doch in
Nederland gegeven, zoodat dus, ge
durende circa vier jaar, honderd pro
cent van het personeel practisch door
Nederland wordt geleverd.
Hieruit blijkt wel, dat „Indonesië"
geen enkel aandeel zal krijgen en het
is dan ook niet rechtvaardig, dat „In
donesië” moet mee-betalen. Afgezien
van de financieele kwestie is daar nog
de vraag wat voor nut de drie slag
kruisers voor „Indonesië” hebben.
5a den sneeuwval van gisteravond is
n opklaring gevolgd, terwijl de wind
t zwak afnam. Hiermede waren de
verwaarden geschapen tot het optre-
,en van buitengewoon lage temperatu
ren vooral in het Noord-Oosten en het
Oosten van ons land.
Vanmorgen werd op het vliegveld
Eelde een temperatuur van -24 gra
den Celsius waargenomen, terwijl
het vliegveld Twente -23 graden
had.
Zoolang regelmatige gecontroleerde
waarnemingen in ons land plaats vin
den. is de temperatuur nog niet zoo
laag geweest. Het vorige record werd
op 31 December 1923 gevestigd te
Avereest. De temperatuur bedroeg toen
22,3 graden Celsius. Dit is dus thans
op dubbele wijze geslagen.
Gemiddeld over ons geheele land
was de ochtendtemperatuur van
daag 16.5 graad Celsius beneden
normaal.
Ook in de hoogere luchtlagen is het
buitengewoon koud. Gisteren werd op
2000 m. hoogte een record geëvenaard.
Barometer alhier v.m. 8 uur 770 m m.,
-- m 12 uur 769 m.m.: thermometer resp.
-9 gr. en -5j gr. Celsius.
Barometer na hedenmiddag 12 uur:
dalende.
Verwachting tot den avond van 14 Febr.:
Wind: meest matig, veranderlijk; strenge
tot matige vorst; betrokken tot half-
bewolkte lucht; nu en dan sneeuw, vooral
in de kuststrook.
Het maximum over Ijsland, de Faröer
en Schotland verandert weinig van be-
teekenis en plaats. De depressie over de
Ijszee heeft zich verder opgevuld. Het
gebied van hoogen luchtdruk over Scan
dinavië en Finland heeft zich aanvankelijk
nog in Zuidelijke richting uitgebreid, doch
de barometers beginnen nu in Denemar
ken weer langzaam te dalen onder invloed
van een nieuw minimum, dat langzaam
in Westelijke richting doordringt.
Een storing, welke gisteren in den loop
van den dag ons land passeerde, is in
Zuidelijke richting weggetrokken. Zij
heeft in den avond plaatselijk weer
sneeuw gebracht. Opnieuw ontwikkelde
zich in den nacht over onze omgeving een
vlak gebied van hoogen luchtdruk, waarin
de bewolking oploste. Door de nachtelijke
uitstraling is de vorst in de Oostelijke
provincies tot een voor ons land onge
kende strengheid toegenomen. De koude
lucht stroomt thans verder naar 't Zuiden;
ook over Frankrijk moet het zeer koud
zijn en over Noord-Spanje is de tempe
ratuur tot om het vriespunt gedaald.
Zonsopgang: 14 Febr. 7.21 uur.
Zonsondergang: 14 Febr. 5.09 uur.
Lantarens aan: 14 Febr. tot 6.50 u.
v.m.; 14 Febr. 5.39 u. nam.
Hoogwater te Scheveningen.
14 Febr. ’s morgens 6.40 uur; nam. 7 uur.
Morgen schietoefeningen op het strand
tusschen Scheveningen en Wassenaarsche-
slag van 11.30 u. v.m.6 u. nam.
Wordt de winter van 1890
geslagen?
Gisteren stond men aan
avond van een belangrijk
gisch feit.
De beruchte winter van
is nog niet verslagen. Nog één dag
vorst, dien men met een gerust hart
kan afwachten en het zal gebeuren...!
De winter van 1940 zal dan aan de
spits staan.
Vanmorgen hebben wij het K.N.M.I.
te de Bilt opgebeld om te vragen of
het record gebroken was.
Officieel kon
niets mededeelen.
De beslissing kan pas morgen val
len. in verband met de opgaven van
maximum temperaturen, welke
binnen moeten komen.
Zouden deze ergens plus 5 graden
Celsius zijn, dan was het record nog
niet bereikt. Echter, zoo deelde men
ons mede, was daar waarschijnlijk geen
kans op.
naar een
brengen.
Deze fabrieken zijn sedert Zater
dag door het ijs geheel ingesloten.
Van de eene fabriek der gebroe
ders Mijnlief konden de zeventien
leden van het personeel, van wie
er twee met hun gezin in het ge
bouw gehuisvest zijn, op dien dag
het pand niet verlaten. Het ge
bouw loopt thans groot gevaar,
wanneer het ijs in de Waal gaat
kruien. Daarom werd besloten,
gisteren te trachten, de arbeiders
en de vrouwen en kinderen, die
zich in deze fabriek ophielden,
uit hun isolement te verlossen.
In deze fabriek verblijven thans
nog dertien paarden en 10 koeien,
benevens wat kleinvee. Men zal
trachten de komende dagen de
beesten van voedsel te voorzien.
Wanneer de toestand van het ijs
evenwel kritieker wordt, zal dit
niet mogelijk zijn en zullen de die
ren den hongerdood sterven.
borgen
we
den
slaan.
nacht eL V°°r den afgeloopen
vorst ,p aatselljk zeer strenge
het ni„/>n Wor<len verwacht is
de win. °nm°8eliik- dat vandaag
laaS 1 940 kampio™ va" d'
nog nit.r1?' Wordt- Gelukt dat
toorgvn „/an kui*nen wij dit
geq verwachten.
De Volksraad en
slagkruisers-plan.
Ten aanzien van de behandeling van
den aanbouw van slagkruisers in den
Volksraad, kan slechts worden gezegd,
dat de Volksraad uiteraard de stukken
nog niet ontvangen heeft. Indien deze
nog vóór het einde van deze zitting
binnenkomen, dan kan die zitting wor
den verlengd. Komen zij voor de hoofd-
begrooting dan zou een speciale zitting
kunnen worden bijeengeroepen.
a I s
o r£3
F,
K