HAAGSCHE COURANT
De slagkruiserbouw
Jl
Woensdag 14 Februari 1940
STADSNIEUWS
GEMENGD NIEUWS
BINNENLAND
i
Waarom Volks
raad erin gekend
DE TORPEDEERING
VAN DE
„BURGERDIJK”
i
Van
koude reis terug
een
DUINWATERLEIDING
m
Onnoodige vertraging
den bouw
DOOI OP TIL
ADJUNCT-DIRECTEUR
BENOEMING
DRAMA TE GESTEL
Vereeniging „Het zeilend
schoolschip”
Hef ijs in kanalen en rivieren
v
f
U
11
I
n
u
i.
ie
K
Ie
i:
h
i
u
4
e
DE IJSBANEN
Extra-brandstoffentoeslag aan
ondersteunde kleine boeren
en tuinbouwers
Dat de Scheveningsche visschers, die zich nu nog op zee wagen, erg
te lijden hebben van de kdude, blijkt wel door deze foto van een der
booten, bedekt met ijs, bij thuiskomst in de Scheveningsche haven.
8 uur n.m.:
9 uur n.m.:
10 uur n.m.:
11 uur n.m.:
12 uur n.m.: 11.1
1 uur v.m.: 12.2
2 uur van.: 12.2
3 uur v.m.: 12.8
4 uur v.m.: 13.9
Een monument voor
Anthony Fokker
Man doodt zijn
hand aan
vroatv en slaat de
zichzelf
KENNISGEVINGEN
Gevonden voorwerpen
VIERDE BLAD.
No. 17493.
uit onderstaand staatje zien kan
Een comité gevormd.
n
coi
e
h
wil
met een
maanden
slagkruisers
Regeering 1-
uur
gebouw
19
17
15
10
10
9
7
l
I
e
I
t
u
De banen van de Haagsche IJsclub
en van de nieuw'e 's-Gravenhaagsche
IJsvereeniging zijn vanavond gesloten.
In circulaires aan de gemeentebestu
ren deelen de ministers van Sociale
Zaken en van Economische Zaken me
de, dat zjj om dezelfde redenen, welke
geleid hebben tot een extra-brandstof-
fen-toeslag-verstrekking aan de inge
volge de steunregeling voor werklooze
arbeiders ondersteunden, hebben beslo
ten goed te keuren, dat over de week
van 22 tot en met 27 Januari, alsmede
over de week van 29 Januari tot en
met 3 Februari aan de ondersteunde
kleine b-boeren en b-tuinbouwers een
extra-brandstoffentoeslag ter waarde
van 0,40 (veertig cent) per week
mag worden uitgekeerd.
Deze extra-toeslag komt bovenop het
netto-steunbedrag, hetwelk betrokken
over genoemde weken aan steun in
geld, zoowel als in natura ontvangen,
Grootste spoed is geboden.
Waarom nu den Volksraad in deze
kwestie nog eens om zijn advies ge
vraagd? Is het hier dan geen spoed-
eischend geval? Veel materieel voor de
slagkruisers zal in het buitenland
moeten worden besteld, dat wil zeg
gen in de landen die thans in oorlog
zijn. En wat daar thans nog mogelijk
is, zou wel eens tegen het einde van
dit jaar een’ onmogelijkheid kunnen
blijken. De oorlogsindustrie werkt in
die landen onder hoogdruk en de be
stellingen voor de kruisers zullen in
het fabricageprogramma moeten wor
den ingeschoven. Nog is het op het oor-
logsterrein rustig, maar hoe lang zal
deze rust nog voortduren? Zou tegen
het voorjaar tot operaties op groeten
schaal worden besloten, dan beteekent
dit, dat de vraag naar oorlogsmateriaal
in geweldige mate zal stijgen.
De Indische regeeringsinstanties heb
ben reeds haar advies over het rapport
der technische commissie uitgebracht.
Is zulks in dit geval niet voldoende?
Men vergete niet, dat de Volksraad zich
reeds herhaaldelijk heeft uitgesproken
voor een spoedige en krachtige verster
king van de vloot en zijn spijt er over
heeft geuit, dat deze kwestie zoo lang
traineerde. De eenmalige kosten, die aan
het slagkruiser-plan zijn verbonden mo
gen voor den Volksraad geen bezwaar
zijn, immers Nederland zal deze betalen.
Daarom men late den Volksraad er
buiten. Veel kostbare tijd is reeds
verloren gegaan. Vier a vijf jaar
zal het duren te rekenen van het
oogenblik af, dat met de bestellin
gen een aanvang wordt gemaakt,
dat de schepen in dienst kunnen
worden gesteld.
Mits natuurlijk de bouw regel
matig voortgang kan vinden. Maar
dan dient ook zoo spoedig mogelijk
de kiel voor deze schepen te kun
nen worden gelegd. Elke dag uit
stel kan verrassingen brengen van
onaangenamen aard, doordat deze
of gene materialen in het geheel
niet meer of slechts met een bui
tensporig langen termijn te leveren
zijn.
Willen wij een werkelijke neutrali-
teits- en zelfstandigheidspolitiek kunnen
voeren, dan dient Indië zoo spoedig mo
gelijk op deze meer dan noodzakelijke
versterking der vloot te kunnen reke
nen. Het geldt hier een kwestie van
nationaal levensbelang. Daarom hoe eer
der het wetsontwerp in behandeling
komt, hoe beter, op dat onverwijld de
schepen op stapel kunnen worden gezet.
De toestand wordt slechter
De nieuwe koudegolf, die thans al
weer eenige dagen over ons land trekt,
maakt den toestand in onze binnen
wateren hoe langer hoe slechter. Gaan
deweg ziet men het drijfijs weer toe
nemen en hier en daar zet het zich
weer vast. In het Maas-Waalkanaal,
de Maas bij Heumen, de Waal bij
St. Andries en in de Waddenzee bij
den Oever is de toestand voor de
scheepvaart zeer moeilijk geworden.
Op laatstgenoemd punt is zij slechts
mogelijk met speciale schepen, al is het
op de Waddenzee nogal verander'ijk.
Op den Rotterdamschen Waterweg
was bij Rotterdam de toestand iets
beter, bij Maassluis iets slechter. Op de
Oude Maas boven het Mallegat wag
In een der oude noodwoningen, wel
ke temidden van een aantal half
gesloopte huizen in de van Bijlandt-
straat te Gestel bij Eindhoven staan
heeft zich in den afgeloopen nacht
een drama afgespeeld, dat twee
echtelieden het leven heeft gekost.
Een dezer huisjes werd nog bewoond
door het echtpaar K. van E., en drie
kinderen, resp. van vier, twee en een
half jaar.
De man, de 25-jarige A. R. K. was ge
mobiliseerd, doch gisteravond half
acht kwam hij met verlof thuis.
Vanochtend kwam de 50-jarige kost
ganger van Lier, bijgenaamd de Kat,
beneden. Hij trof het echtpaar niet en
ging boven kijken. Op de slaapkamer
wachtte hem een afschuwelijken aan
blik. Op het bed lag de vrouw, de
31-jarige M.M.K. - van E. Zij bleek
gewurgd te zijn. Ontsteld holde van
Lier naar beneden, waar hij in een
open schuurtje, naast een primitief
paardenstalletje achter het huis, het
lijk van den man vond. Deze had zich
door ophanging van het leven beroofd.
De kostganger, die evenals K., een
lompenhandel drijft, snelde daarop met
de kleine kinderen naar het politiebu
reau om van zijn vreeselijke bevinding
aangifte te doen. Aanstonds gingen de
commissaris en een hoofdinspecteur,
vergezeld van eenige rechercheurs en
agenten, naar de woning, waar zich
het drama had afgespeeld. De gemeen
telijke geneeskundige dienst werd even
eens gewaarschuwd. Een dokter kon
slechts den dood constateeren.
De oorzaak van het gebeurde laat
zich raden. De man was zenuwpatiënt
en het huwelijk was niet gelukkig. De
vrouw was afkomstig uit Oss, waar
zij gehuwd was geweest met zekeren
van H. De drie kinderen uit dit huwe
lijk waren destijds door den voogdij
raad in een gesticht geplaatst. Na haar
scheiding was de vrouw met K. ge
trouwd. Deze laatste moet in een vlaag
van jalouzie hebben gehandeld.
deelt mede, dat het voorstel, dat den
vorm zal krijgen van een wetsont
werp, eerst nog aan den Volksraad
zal worden voorgelegd. Art. 71 van
de Indische Staatsregeling zegt, dat
ontwerpen van wet, uitsluitend of
in belangrijke mate Ned.-Indië be
treffend aan dit adviseerend col
lege zullen worden voorgelegd. Doch
hierop kan een uitzondering wor
den gemaakt, indien het gevallen
betreft, van spoedeischenden aard,
zulks ter beoordeeling van de
Kroon.
Gistermiddag is op den Bezuiden-
houtscheweg bij de Boschlaan, de 27-
jarige mej. W. J. O. uit de Sloep-
straat met haar rijwiel in de tramrails
gesliptzij heeft den rechterenkel ge
broken. De geneeskundige dienst heeft
haar vervoerd naar het Roode Kruis
Ziekenhuis.
Tegen boom gereden.
Op de Frederik Hendriklaan is gis
termiddag de 42-jarige F. van D. uit
de Dautzenbergstraat met de door
hem bestuurde motorcarrier op de
tramrails geslipt en tegen een boom
gereden. De bestuurder sloeg met het
hoofd door de voorruit en kreeg snij-
wonden in het gelaat. Na verbonden
te zijn in de wijkverpleging aan de
Duinstraat heeft hij zich op eigen ge
legenheid naar zijn woning begeven.
De Volksraad is een college, dat
slechts enkele malen per jaar bijeen
komt. Dit beteekent, dat het betreffen
de wetsontwerp, misschien nog, als al
les meeloopt, voor het einde van dit
zittingsjaar in de Tweede Kamer in
behandeling kan komen, doch eerst in
het volgende zittingsjaar de Eerste
Kamer zal bereiken. Ergo, de bestel
lingen voor de drie slagkruisers zullen
eerst tegen het einde van dit jaar ge
plaatst kunnen worden, d.w.z. eerst
nadat het wetsontwerp door beide Ka
mers is goedgekeurd, hetgeen zeker
niet voor October van dit jaar zal zijn.
AANBEVOLEN IR. A. J. GURCK.
Sedert geruimen tijd is aan de Duin
waterleiding geen adjunct-directeur
meer verbonden, omdat een bezetting
van dezen post voorloopig niet noodig
werd geacht
Thans echter achten B.en W. den tijd
gekomen, dat weder tot de benoeming
van een adjunct-directeur wordt over
gegaan.
Hoewel deze titel niet genoemd is in
het tweede lid van artikel 5 van het
Ambtenarenreglement en B. en W. der
halve bevoegd zouden zijn tot be
noeming van zulk een ambtenaar te
besluiten, achten zij het regelmatiger,
als deze benoeming, evenals die van de
adjunct-directeuren van andere groote
bedrijven, door den Raad zou geschie
den. Artikel 5, 2e lid, van het Ambte
narenreglement zal mitsdien aangevuld
moeten worden. Hiertoe doen B. en W.
een voorstel.
Voor de bezetting van dezen post
bevelen B. en W. den Raad aan ir.
A. J. Gurck, c.i., hoofdingenieur-afdee-
lingschef bij genoemd bedrijf. Aange
zien ir. Gurck met den geheelen gang
van zaken aan dezen tak van dienst
volkomen vertrouwd is, meenen B. en
W. in dit geval een aanbeveling van
tenminste 2 personen (artikel 5, 3e lid.
van het Ambtenarenreglement) achter- voorzijde, terwijl
wege te mogen laten.
Door gladheid gevallen.
Vanochtend omstreeks 8 uur is op
de Laan Copes van Cattenburch de
43-jarige mej. A. de V. uit de Bilder-
dijkstraat, door de gladheid gevallen.
Zij kneusde de rechterknie en werd
door den geneeskundigen dienst naar
den Centralen post gebracht, vanwaar
zij later naar huis kon gaan.
Op uitnoodiging van den burgemees
ter van Haarlem, dr. J. E. baron de Vos
van Steenwijk, zijn een dezer dagen ten
stadhuize aldaar een aantal personen
bijeen gekomen teneinde overleg te ple
gen omtrent de van verschillende zijden
naar voren gekomen gedacht- de nage
dachtenis van onzen grooten landgenoot
Fokker op blijvende wijze te huldigen.
In die bespreking, waarbij tegenwoor
dig waren personen uit de kringen van
de luchtvaart, van de vliegtuigindustrie
en van hen, die Fokker in zijn jeugd
jaren te Haarlem hebben gekend, bleek
deze gedachte algemeen instemming te
ontmoeten en werd het te dezer zake ge
nomen initiatief gewaardeerd.
Er heeft zich thans een comité ge
vormd, hetwelk de totstandkoming van
een monument. Fokker waardig, zal be
vorderen en dat voor dit doel in ons
land gelden bijeen wil brengen.
Reeds werd besloten als plaats, waar
dit monument zal verrijzen, de gemeen
te Haarlem te kiezen, de stad waar
Fokker zijn jeugdjaren heeft doorge
bracht en zijn eerste stappen op de uit-
vindersloopbaan heeft gezet.
Zoodra de voorloopige plannen, na
een onderzoek in kleiner kring, een
meer concreten vorm hebben gekregen,
Zullen nadere mededeelingen en oproe
pen worden gedaan.
Het comité-Fokker-monument, waarvan
de burgemeester van Haarlem het voor
zitterschap op zich heeft genomen en het
secretariaat ten stadhuize is gevestigd, be
staat voorts uit de onderstaande personen
J J van Balkom, gezagvoerder bij de
K.L.M.; jhr. I. L. van den Berch van Heem
stede, ondervoorzitter der Kon. Ned. ver
eeniging voor luchtvaartir. J. Blackstone,
voorzitter der stichting nationaal lucht
vaartlaboratorium Pierre Cuypers, voor
zitter der Amsterdamsche aeroclub Ernst
Crone, voorz. van het vaderlandsch fonds
ter aanmoedi-’ j van 's lands zeedienst
(kweekschool voor de zeevaart) H. Ch
E. van Ede van der Pais, directeur van den
luchtvaartdL .istmr. A. J. Enschedé, te
Aerdenhout; E. Enthoven, voorzitter van
den raad van bestuur der Kon. Ned.-Ind
luchtvaartmaatschapr 'j J. W. G. van Hen
gel. commandant van H.M. Vliegkamp de
Mok F. A. van Heyst, kolonel, inspecteur
der militaire luchtvaartir. J. E. F. de
Kok, voorzitter der stichting A. H. G. Fok-
ker-fondsC. ’-olff, voorzitter van den
raad van beheer der nationale luchtvaart-
schoolM. C. Koning te Aerdenhoutmr.
dr. D. A. P. N. Kooien, voorzitter van den
raad voor de luchtvaartir. J. C. van
Marken, te Scheveningen mr. E. E. Men
ten. president-commissaris van de N V.
vliegveld Ypenburgmr. dr. G. van der
Meulen, voorzitter van den raad van be
stuur d -• Koninklijke luchtvaartmaat
schappij voor Nederland en koloniën A.
Plesman, directeur der Koninklijke lucht-
vaart-maatschappij voor Nederland en
koloniën J. J. Swens, voorzitter der kamer
van koophandel en fabrieken voor Haar
lem en omstreken: A. W. Sijthoff, voor
zitter van de Haagsche aercclubjhr. F
Teding van Berkhout, te HaarlemJ. E.
van Tijen, waarnemend directeur der N V
Nederlandsche vliegtuigenfabriek Fokker
C. G. Vattier Kraane. voorzitter ,van den
raad van commissarissin der N V Neder
landsche vliegtuigenfabriek Fokker ir. H.
J W Verniers van der Loeff, hoofd van
afd. G. van het commissariaat voor Indi
sche zaken van het departement van Kolo
niënW. van Waveren, te Aerdenhout.
onmogelijk maken als gevolg van de
eischen, welke beide oorlogvoerende
partijen in strijd met de rechten der
neutralen stellen.
Doch wij meenen scherp te moeten
protesteeren tegen de conclusie van den
duikbootcommandant. Zulks op grond,
dat de lading van de „Burgerdijk” was
geconsigneerd aan onze Regeering. Het
is niet aan te nemen, en geen enkele
daad wijst er tot dusver op, dat men in
Engeland zoodanige, min of meer
„officieele” Nederlandsche lading, wel
ker uitsluitend Nederlandsche
bestemming dus door niemand minder
dan onze Regeering zélf wordt gewaar
borgd, als contrabande zou beschou
wen en van boord halen. Maar dan mist
toch ook elke Duitsche duikbootcom
mandant het recht, om het tegendeel te
beweren en zich eenvoudig van dien
waarborg, door onze Regeering ge
geven, niets aan te trekken.
Wij zijn er al aan gewend, dat in den
huidigen zee-oorlog de rechten van de
neutralen, ondanks al hun protesten,
deerlijk in het gedrang komen. Maar
wat n u is geschied, is waarlijk al te
erg. Men loopt niet slechts ruwweg
over onze rechten heen, maar tast ons
ook aan in onze levensbelangen. Een
levensbelang immers is het, dat ons
volk blijvend kan worden gevoed en
van het verdere noodige voorzien een
levensbelang dus ook, dat onze scheep
vaart mogelijk blijft opdat althans het
noodzakelijke kan worden aangevoerd.
Als neutraal land hebben wij recht
op voortzetting van onze scheepvaart,
zeer zeker voorzoover oorlogvoerenden
daardoor niet worden gebaat of ge
schaad. De rechten der neutralen in
oorlogstijd zijn formeel geregeld dat
die regelen door oorlogvoerenden wil
lekeurig worden uitgelegd als hun be
langen dat meebrengen, hebben wij
reeds herhaaldelijk tot onze schade on
dervonden. Men kan het echter ook al
te bont maken
Wij vertrouwen, dat onze Regeering
niet zal aarzelen, ten scherpste te pro
testeeren tegen de nieuwe methode,
welke bij de „Burgerdijk” is toegepast.
En wij hopen, dat de Duitsche regee
ring zal iftzien, dat de duikbootcom
mandant in dit geval verder is gegaan
tegenover 'n neutrale mogendheid dan
zelfs met een beroep op oorlogsnood-
zaak is goed te praten. Een ruiterlijke
erkenning hiervan en een daarmee
overeenstemmende houding in de prac-
tijken ter zee, zou zeker ten goede ko
men aan de verstandhouding tusschen
Duitschland en ons neutrale land en
aan de onpartijdige gezindheid van ons
volk, waarmee men toch in de oorlog
voerende landen vermoedelijk het meest
gediend is.
Aanwezig aan het hoofdbureau van po
litie, Alexanderplein 20 en aldaar te be
vragen op alle werkdagen, telefonisch al
leen tusschen 10.30 en 12 uur en monde
ling tusschen 12.30 en 2.30 uur:
een geruite hoofddoek, een M.U.L.O.-
taalboekje, t.n.v. Rozevelt, een blauw kin-
dertaschje inh. roode portemonnaie met
2| tent en zakdoekje, een zwart gelakt
i heerenrijwiel. ongemerkt, frame nummer
215336 een verchroomd damespolshorloge,
3petroleumbonnen v.h. Gem. Bureau voor
Werkloozensteun, een verm. zilveren kin-
derarmbandje, een paar oude schaatsen,
een jute zak met grove cokes, een paar
gymnastiekschoenen, een wollen sjaal
(grijs-wit), een communie- en gebeden
boek ir bruin led. band, een br. vilten
heerenhoed, aanteekeningen meubelma-
kerswerk tn.v. J. J. Veldwijk, een porte
feuille, inh. foto’s, bevestigd aan kettinkje,
3 leerboekjes t.n v. Marga Leefsma, een
padvindersriem waaraan kompas, diverse
rijwielbelastingmerken, sleutels, ceintuurs
en handschoenen.
Bij de navolgende ingezetenen:
een rekenlineaal, v. Faukenbergestraat
124, Voorburg, gev. plm. 1 week geleden;
een lange bl. zijden gevl. ceintuur. Hotel
„Duinoord", Sweelinckplein; een rieten
boodschappenmandje, Laan van N O. Indië
1c; een kop armbandje met kogelstren-
gen, v Rijn, Caen v Necklaan 217, Rijs
wijk; een zilv. oorhanger met rooden steen,
de Jong, Trompstraat 218; een kettinkje
waaraan een Lips en een huissleutel,
Bohms Hannemanstraat 220; een led. br.
portemonnaie, inh. tramkaart, 2 foto’s en
geld een contactsleuteltje en postzegels,
Simons Carel Reinierszkade 193; een
rijwielbelastingmerk in étui, Prot, Segher-
straat 141; een verchr. heerenpolshorloge
met dito bandje, v. Loenen, H. Coster-
i straat 428; een fox-terrier (wit met zwart)
I reu, Duivestein, Vlasakkerstraat 27; een
br. led heerenportemonnaie met inhoud,
Brouw Nunspeetlaan 50; een br. led.
motorhandschoen (1.) en een bruin glacé
heerenhandschoen (1.), v. Rijn, Brandt-
straat 149: een verchr. heerenpolshorloge,
I Fransdonk. Willem Ill-straat 133 (Loosd
een kinderschoentje maat 18, Ockenburg,
Molenaarstraat 156: een dameshandschoen,
blauw, Mazer. Joh. Gramstraat 2a; een
kinderportemonnaie inh een „Damm”-
sleutel Lett H.H. en 3j. cent v Leeu
wen, Pletterijstraat 67; een gouden hee-
renzegelring met zwarten steen en initialen
J.M.S., v. Dam, Heerenstraat 135, Voor
burg: een br. led. damesschoen merk
I „Arch”, Kiemel, Theresiastraat 50, tus
schen 7.30 en 8 uur; een vulpenhouder
en potlood in étui merk „Akkerman”,
Korf, Joh. Camphuijsstraat 117; een rozen-
krans in bruin étui, Domernik. v. d. Ca-
i pellestraat 48; een zw gel heerenrijwiel
gemerkt Pekuma, Waterdrinker, Gouds-
bloemlaan 151; een zw. zijden damesporte-
monnaie met inhoud, Stevers, Gr. Herto-
ginnelaan 182a; een r. zw. heerenhand
schoen, Hoogland, Abrikozenstraat 90; een
br. schooltasch inh cahiers en atlas, Groe-
nenberg. Cypresstraat 5; een verchr hee
renpolshorloge met dito bandje en in
scriptie, v d. Boom, Cypresstraat 49; een
ceintuur van damesmantel, v. d Spank,
Jlfewtonstraat 194; een kleine witte hond,
met bruine en zwarte vlekken, Pot, Joz.
Israëlsplein 7a; een „Pelikaan” vulpen, de
Wilde, Ruijchrocklaan 147; een Schotsche
I terrier, reu, Cowan, Bankastraat 128: een
bruine vulpen, v Velzen, Blaricumsche-
plein 24: een Lipssleutel aan touwtje, Her-
rema, Lekstraat 183; een damesbontkraag,
Koenen Elsstraat 49: een opvouwbare bril,
Kruller-Pel, Fr Hendriklaan 176; een zak-
mes, Boerma, Pr. Mauritslaan 38; een
20-rittenkaart H.T.M., de Lange, Schier-
monnikoogstraat 16; een bril met zilveren
montuur in étui, Duivebode, Dirk Hoogen-
nadstraat 218; 2 honden en 3 katten, Die
rentehuis. Swammerdamstraat 97; 4 hon
den, een houtduif, een eend en een meeuw,
I Asyl, Nieuwe Haven 73.
Ópgevangen honden: Voor inlichtingen,
Asyl. Nieuwe Haven 73.
van dit voornemen
hetgeen vooral een
t voor de jongens aan
i weet bevinden
vier Nederlanders
bekend geworden
i van de Regeering
van 3 slagkruisers
de verdediging van Ned.-Indië
te stellen.
Eindelijk is dan j.l. Zaterdag de^offi-
cieele bevestiging
van het voornemen
om den aanbouw
voor
V°Gez^en den ernst der tijden heeft
deze kwestie wel heel lang, ia eigen j
te lang getraineerd. Ongeveer een
jaar geleden heeft de “er^eenTge
nister van Defensie in de Kamer eemg
malen de mededeeling gedaan, dat de
verdediging van I-Hië hem zeer
harte ging en dat
zou toejuichen
pen aan
worden
Temperatuurstijging vandaag zou
er op duiden
Na 9 uur vanochtend is het kwik in
den thermometer met flinke sprongen
gestegen. Vroor het om 8 uur nog 10
graden, omstreeks 12 uur wees de
thermometer aan ons gebouw een
vorst van 2% gr. aan.
Niet altijd wijzen de thermometers,
op verschillende plaatsen in de stad
opgehangen, een gelijke temperatuur
aan. De plaats van ophanging, hoog of
laag van den grond, in of uit den
wind, speelt hierbij een belangrijke
rol.
Vrijwel den heelen dag sneeuwde
het weer. Het verkeer ondervond hier
van begrijpelijk moeilijkheden, echter
niet van al te emstigen aard.
De sneeuwruiming wordt, vooral in
de binnenstad, nog steeds met kracht
ter hand genomen.
’t Is te hopen, dat de dooi, welke uit
de temperatuurstijging geconcludeerd
zou kunnen worden, ons spoedig van
de sneeuw zal verlossen.
De Bilt verwacht wind uit uiteen-
loopende richtingen, nu en dan sneeuw
en matige tot lichte vorst.
Men ziet, positief over het weer in
de komende dagen is weinig te zeggen.
Vannacht vroor het flink, hetgeen men4
6.6 gr. C. is 20 gr. F.
7.2
83
9-4
Hetgeen nader is bekend geworden
over den ondergang van het Nederland
sche schip „Burgerdijk” zal in heel den
lande groote verontwaardiging hebben
gewekt.
Wij wisten reeds lang, dat beide oor
logvoerende partijen de belangen van
ons land voortdurend ernstig schaden
door de bemoeilijking van onze scheep
vaart. Van Engelsche zijde door onzp
schepen te dwingen, naar Duins op te
varen, waar zij voor het onderzoek van
de lading dikwijls zeer lang worden
vastgehouden. Van Duitschen kant
door de verspreiding van wilde mijnen,
waaraan ook onze schepen ten ondergaan
en in verschillende gevallen door
torpedeering, waarbij de bemanning
zich maar moet trachten te redden. Te
gen dat alles is scherp protest van Ne
derlandsche zijde vereischt en onze Re
geering zal daarin zeker niet tekort
schieten.
Wat thans gebeurd is, overtreft ech
ter in ergerlijkheid het voorafgaande.
Tot dusver namen de Duitsche duik-
bootcommandanten tenminste nog ken
nis van scheepspapieren en lading van
het neutrale schip om tot vernietiging
over te gaan indien zij meenden, dat
er gerechte verdenking was, dat die la
ding in handen van hun vijanden kon
geraken. Uit de verklaring van den ge
zagvoerder van de „Burgerdijk” is nu
echter gebleken, dat de duikbootkapi-
tein weigerde om inzage te nemen van
de papieren en zonder meer tot torpe
deering is overgegaan, zij het dan ook
nadat hij bemanning en passagiers ge
legenheid had gegeven om in de booten
te gaan. Zijn motiveering was dat het
schip en de lading voor een Engelsche
haven bestemd waren.
Dit laatste nu is in dit geval volsla
gen onjuist. De lading toch was be
stemd voor ons land, waarheen het
schip zich begaf, en die lading was ge
consigneerd aan de Neder
landsche Regeering!
Een lezing, welke reeds van Duitsche
zijde was gegeven dadelijk na het be
kend worden van deze torpedeering,
doet vermoeden dat de duikbootcom
mandant zijn conclusie omtrent de be
stemming heeft gebaseerd op de door
Engeland aan de neutrale schepen op
gelegde, eventueel met geweld af te
dwingen verplichting om Duins aan te
doen voor het hierboven genoemde on
derzoek.
Als dit juist is, zou men voor ons
neutrale land de scheepvaart practisch
Personenauto slipte.
Door slippen botste gistermiddag een
personenauto, bestuurd door den 44-
jarigen J. M. B. van de Laan van
Meerdervoort, op den hoek van de
Beeklaan en Copernicusstraat tegen
een vrachtauto, welke tengevolge hier
van uit den koers geraakte en tegen
een transformatorhuisje opreed. De
vrachtauto werd licht beschadigd, de
personenauto bekwam averij aan de
het transformatie-
huisje werd ontzet.
en mag aan elk, die over die week
voor zoodanige netto-uitkeering in
aanmerking komt, worden uitgekeerd,
hetzij in geld, hetzij in patura, ook al
zouden de gestelde maxima daardoor
worden overschreden.
Evenals de kosten van den gewonen
brandstoffentoeslag zullen de kosten
van dezen extra-brandstoffentoeslag,
zoowel voor kleine boeren, als voor
tuinbouwers voor de helft gedragen
worden door het departement van Eco
nomische Zaken, terwijl de andere
helft ten laste van de betrokken ge
meente blijft, die daarin op de beken
de voorwaarden de gewone bijdrage
uit het werkloosheids-subsidiefonds
kan declareeren.
Indië hem zeer ter
hij het ten zeerste
als eenige zware sche
de vloot in Ned.-Indië konden
----JTTrf een commissie v.n
Inmiddels ngesteld bestaande
deskundigen estaf> den comman-
uit den che Willemsoord, den
danttdaendeTr commandant der Zee-
aan hf in Nederlandsch-Indië, den aan-
™ch*’ 'n Xf van het materieel der
staanden chef Marine_adjudant van
Marine en den weixe tot de
den minister een Delensle. «e^^.
conclusie kwam tenmiri6,e drie
ging van on zakelijk waren. De
slagkru.sers noodzake^
Regeering heeft rapport dezer
bovenstaande met _iopn
commissie kunnen vereemgen.
Maar beteekent dit besluit, dat bin
nenkort een aanvang kan worden
gemaakt met den bouw. Neen, im
mers de minister van Kolomen
De opheffing der pensioenkorting van
spoorwegpersoneel
Maandag is de Bond van Gepension-
neerden bij de Nederlandsche spoor-
en tramwegen te Utrecht in vergade
ring bijeengekomen. Er werd een re
solutie aangenomen, waarin met ge
noegen wordt geconstateerd, dat met
ingang van resp. 1 Juli 1939 en 1 Ja
nuari 1940 de pensioenkorting opgehe
ven is. De bond ziet hierin een erken
ning van de onrechtmatigheid dezer op
1 April 1936 ingevoerde korting.
Het hoofdbestuur werd opgedragen
stappen te doen, welke leiden tot te
rugbetaling van de sedert dien tijd toe
gepaste kortingen. Tevens werd het
hoofdbestuur gemachtigd actie te voe-
rpn voor verbetering der positie van
bepaalde groepen gepensionneerden,
zooals de oud-gepensionneerden en de
invaliden met klein pensioen, zulks in
verband met de stijging van de kosten
van het levensonderhoud. Tenslotte
werd het hoofdbestuur gemachtigd een
eventueele actie tot het verleenen van
een duurtetoeslag aan de gepension
neerden in het algemeen te bevordêren.
Naar de gezagvoerder van het Zweed-
sche opleidingszeilschip, „Abraham
Rydberg” heeft laten weten is hij in
tegenstelling met zijn aanvankelijk
voornemen reeds op den terugweg naar
zijn vaderland.
Het had aanvankelijk in zijn bedoe
ling gelegen ergens in 'n West-Indische
haven te overwinteren teneinde het
Noordatlantische winterweer, dat om
trent en benoorden den veertigsten
breedtegraad zoo bar slecht kan zijn,
te vermijden, ook al omdat hij met het
oog op den oorlogstoestand in Europa
extra voorzichtig wilde zijn.
Hij is echter van dit
teruggekomen, 1
groot compliment
boord zooais men
zich onder hen ook i
beteekent.
De heer W. H. Mellema, bestuurslid
an e vereeniging „Het Zeilend School-
‘P echt groote aandacht aan de
beteekenis van dit besluit.
Men stelle zich even voor, wat het
ze®®en te vertrouwen op jongens
ervaring van ten hoogste vijf
varen.
Mellema n‘et’ aldus de heer
van een’zpV opleidin« do°r middel
wezen m!jC"d schoolschip het aange
grond te 1S °m zeelieden uit deh
dampen.
Goede'jl 2|eelUi heeft Nederland noodig.
noodi/h Zal Ned«land vooral hard
sers Kben als 8traks dc dr‘e dui
den. 8el)ruik genomen zuilen wor-
tjeAter be3ikkinarlander dubbel‘
reeds voSS 2°U stallen’ zou dat
fing en dp >d Zyn °m de aanschaf-
lijk zeilsch U^r^stln8 van een behoor-
ieder d?A h‘P te b^oatigen. Laat
SS- -