HAAGSCHE COURANT De slagkruiserbouw Jl Woensdag 14 Februari 1940 STADSNIEUWS GEMENGD NIEUWS BINNENLAND i Waarom Volks raad erin gekend DE TORPEDEERING VAN DE „BURGERDIJK” i Van koude reis terug een DUINWATERLEIDING m Onnoodige vertraging den bouw DOOI OP TIL ADJUNCT-DIRECTEUR BENOEMING DRAMA TE GESTEL Vereeniging „Het zeilend schoolschip” Hef ijs in kanalen en rivieren v f U 11 I n u i. ie K Ie i: h i u 4 e DE IJSBANEN Extra-brandstoffentoeslag aan ondersteunde kleine boeren en tuinbouwers Dat de Scheveningsche visschers, die zich nu nog op zee wagen, erg te lijden hebben van de kdude, blijkt wel door deze foto van een der booten, bedekt met ijs, bij thuiskomst in de Scheveningsche haven. 8 uur n.m.: 9 uur n.m.: 10 uur n.m.: 11 uur n.m.: 12 uur n.m.: 11.1 1 uur v.m.: 12.2 2 uur van.: 12.2 3 uur v.m.: 12.8 4 uur v.m.: 13.9 Een monument voor Anthony Fokker Man doodt zijn hand aan vroatv en slaat de zichzelf KENNISGEVINGEN Gevonden voorwerpen VIERDE BLAD. No. 17493. uit onderstaand staatje zien kan Een comité gevormd. n coi e h wil met een maanden slagkruisers Regeering 1- uur gebouw 19 17 15 10 10 9 7 l I e I t u De banen van de Haagsche IJsclub en van de nieuw'e 's-Gravenhaagsche IJsvereeniging zijn vanavond gesloten. In circulaires aan de gemeentebestu ren deelen de ministers van Sociale Zaken en van Economische Zaken me de, dat zjj om dezelfde redenen, welke geleid hebben tot een extra-brandstof- fen-toeslag-verstrekking aan de inge volge de steunregeling voor werklooze arbeiders ondersteunden, hebben beslo ten goed te keuren, dat over de week van 22 tot en met 27 Januari, alsmede over de week van 29 Januari tot en met 3 Februari aan de ondersteunde kleine b-boeren en b-tuinbouwers een extra-brandstoffentoeslag ter waarde van 0,40 (veertig cent) per week mag worden uitgekeerd. Deze extra-toeslag komt bovenop het netto-steunbedrag, hetwelk betrokken over genoemde weken aan steun in geld, zoowel als in natura ontvangen, Grootste spoed is geboden. Waarom nu den Volksraad in deze kwestie nog eens om zijn advies ge vraagd? Is het hier dan geen spoed- eischend geval? Veel materieel voor de slagkruisers zal in het buitenland moeten worden besteld, dat wil zeg gen in de landen die thans in oorlog zijn. En wat daar thans nog mogelijk is, zou wel eens tegen het einde van dit jaar een’ onmogelijkheid kunnen blijken. De oorlogsindustrie werkt in die landen onder hoogdruk en de be stellingen voor de kruisers zullen in het fabricageprogramma moeten wor den ingeschoven. Nog is het op het oor- logsterrein rustig, maar hoe lang zal deze rust nog voortduren? Zou tegen het voorjaar tot operaties op groeten schaal worden besloten, dan beteekent dit, dat de vraag naar oorlogsmateriaal in geweldige mate zal stijgen. De Indische regeeringsinstanties heb ben reeds haar advies over het rapport der technische commissie uitgebracht. Is zulks in dit geval niet voldoende? Men vergete niet, dat de Volksraad zich reeds herhaaldelijk heeft uitgesproken voor een spoedige en krachtige verster king van de vloot en zijn spijt er over heeft geuit, dat deze kwestie zoo lang traineerde. De eenmalige kosten, die aan het slagkruiser-plan zijn verbonden mo gen voor den Volksraad geen bezwaar zijn, immers Nederland zal deze betalen. Daarom men late den Volksraad er buiten. Veel kostbare tijd is reeds verloren gegaan. Vier a vijf jaar zal het duren te rekenen van het oogenblik af, dat met de bestellin gen een aanvang wordt gemaakt, dat de schepen in dienst kunnen worden gesteld. Mits natuurlijk de bouw regel matig voortgang kan vinden. Maar dan dient ook zoo spoedig mogelijk de kiel voor deze schepen te kun nen worden gelegd. Elke dag uit stel kan verrassingen brengen van onaangenamen aard, doordat deze of gene materialen in het geheel niet meer of slechts met een bui tensporig langen termijn te leveren zijn. Willen wij een werkelijke neutrali- teits- en zelfstandigheidspolitiek kunnen voeren, dan dient Indië zoo spoedig mo gelijk op deze meer dan noodzakelijke versterking der vloot te kunnen reke nen. Het geldt hier een kwestie van nationaal levensbelang. Daarom hoe eer der het wetsontwerp in behandeling komt, hoe beter, op dat onverwijld de schepen op stapel kunnen worden gezet. De toestand wordt slechter De nieuwe koudegolf, die thans al weer eenige dagen over ons land trekt, maakt den toestand in onze binnen wateren hoe langer hoe slechter. Gaan deweg ziet men het drijfijs weer toe nemen en hier en daar zet het zich weer vast. In het Maas-Waalkanaal, de Maas bij Heumen, de Waal bij St. Andries en in de Waddenzee bij den Oever is de toestand voor de scheepvaart zeer moeilijk geworden. Op laatstgenoemd punt is zij slechts mogelijk met speciale schepen, al is het op de Waddenzee nogal verander'ijk. Op den Rotterdamschen Waterweg was bij Rotterdam de toestand iets beter, bij Maassluis iets slechter. Op de Oude Maas boven het Mallegat wag In een der oude noodwoningen, wel ke temidden van een aantal half gesloopte huizen in de van Bijlandt- straat te Gestel bij Eindhoven staan heeft zich in den afgeloopen nacht een drama afgespeeld, dat twee echtelieden het leven heeft gekost. Een dezer huisjes werd nog bewoond door het echtpaar K. van E., en drie kinderen, resp. van vier, twee en een half jaar. De man, de 25-jarige A. R. K. was ge mobiliseerd, doch gisteravond half acht kwam hij met verlof thuis. Vanochtend kwam de 50-jarige kost ganger van Lier, bijgenaamd de Kat, beneden. Hij trof het echtpaar niet en ging boven kijken. Op de slaapkamer wachtte hem een afschuwelijken aan blik. Op het bed lag de vrouw, de 31-jarige M.M.K. - van E. Zij bleek gewurgd te zijn. Ontsteld holde van Lier naar beneden, waar hij in een open schuurtje, naast een primitief paardenstalletje achter het huis, het lijk van den man vond. Deze had zich door ophanging van het leven beroofd. De kostganger, die evenals K., een lompenhandel drijft, snelde daarop met de kleine kinderen naar het politiebu reau om van zijn vreeselijke bevinding aangifte te doen. Aanstonds gingen de commissaris en een hoofdinspecteur, vergezeld van eenige rechercheurs en agenten, naar de woning, waar zich het drama had afgespeeld. De gemeen telijke geneeskundige dienst werd even eens gewaarschuwd. Een dokter kon slechts den dood constateeren. De oorzaak van het gebeurde laat zich raden. De man was zenuwpatiënt en het huwelijk was niet gelukkig. De vrouw was afkomstig uit Oss, waar zij gehuwd was geweest met zekeren van H. De drie kinderen uit dit huwe lijk waren destijds door den voogdij raad in een gesticht geplaatst. Na haar scheiding was de vrouw met K. ge trouwd. Deze laatste moet in een vlaag van jalouzie hebben gehandeld. deelt mede, dat het voorstel, dat den vorm zal krijgen van een wetsont werp, eerst nog aan den Volksraad zal worden voorgelegd. Art. 71 van de Indische Staatsregeling zegt, dat ontwerpen van wet, uitsluitend of in belangrijke mate Ned.-Indië be treffend aan dit adviseerend col lege zullen worden voorgelegd. Doch hierop kan een uitzondering wor den gemaakt, indien het gevallen betreft, van spoedeischenden aard, zulks ter beoordeeling van de Kroon. Gistermiddag is op den Bezuiden- houtscheweg bij de Boschlaan, de 27- jarige mej. W. J. O. uit de Sloep- straat met haar rijwiel in de tramrails gesliptzij heeft den rechterenkel ge broken. De geneeskundige dienst heeft haar vervoerd naar het Roode Kruis Ziekenhuis. Tegen boom gereden. Op de Frederik Hendriklaan is gis termiddag de 42-jarige F. van D. uit de Dautzenbergstraat met de door hem bestuurde motorcarrier op de tramrails geslipt en tegen een boom gereden. De bestuurder sloeg met het hoofd door de voorruit en kreeg snij- wonden in het gelaat. Na verbonden te zijn in de wijkverpleging aan de Duinstraat heeft hij zich op eigen ge legenheid naar zijn woning begeven. De Volksraad is een college, dat slechts enkele malen per jaar bijeen komt. Dit beteekent, dat het betreffen de wetsontwerp, misschien nog, als al les meeloopt, voor het einde van dit zittingsjaar in de Tweede Kamer in behandeling kan komen, doch eerst in het volgende zittingsjaar de Eerste Kamer zal bereiken. Ergo, de bestel lingen voor de drie slagkruisers zullen eerst tegen het einde van dit jaar ge plaatst kunnen worden, d.w.z. eerst nadat het wetsontwerp door beide Ka mers is goedgekeurd, hetgeen zeker niet voor October van dit jaar zal zijn. AANBEVOLEN IR. A. J. GURCK. Sedert geruimen tijd is aan de Duin waterleiding geen adjunct-directeur meer verbonden, omdat een bezetting van dezen post voorloopig niet noodig werd geacht Thans echter achten B.en W. den tijd gekomen, dat weder tot de benoeming van een adjunct-directeur wordt over gegaan. Hoewel deze titel niet genoemd is in het tweede lid van artikel 5 van het Ambtenarenreglement en B. en W. der halve bevoegd zouden zijn tot be noeming van zulk een ambtenaar te besluiten, achten zij het regelmatiger, als deze benoeming, evenals die van de adjunct-directeuren van andere groote bedrijven, door den Raad zou geschie den. Artikel 5, 2e lid, van het Ambte narenreglement zal mitsdien aangevuld moeten worden. Hiertoe doen B. en W. een voorstel. Voor de bezetting van dezen post bevelen B. en W. den Raad aan ir. A. J. Gurck, c.i., hoofdingenieur-afdee- lingschef bij genoemd bedrijf. Aange zien ir. Gurck met den geheelen gang van zaken aan dezen tak van dienst volkomen vertrouwd is, meenen B. en W. in dit geval een aanbeveling van tenminste 2 personen (artikel 5, 3e lid. van het Ambtenarenreglement) achter- voorzijde, terwijl wege te mogen laten. Door gladheid gevallen. Vanochtend omstreeks 8 uur is op de Laan Copes van Cattenburch de 43-jarige mej. A. de V. uit de Bilder- dijkstraat, door de gladheid gevallen. Zij kneusde de rechterknie en werd door den geneeskundigen dienst naar den Centralen post gebracht, vanwaar zij later naar huis kon gaan. Op uitnoodiging van den burgemees ter van Haarlem, dr. J. E. baron de Vos van Steenwijk, zijn een dezer dagen ten stadhuize aldaar een aantal personen bijeen gekomen teneinde overleg te ple gen omtrent de van verschillende zijden naar voren gekomen gedacht- de nage dachtenis van onzen grooten landgenoot Fokker op blijvende wijze te huldigen. In die bespreking, waarbij tegenwoor dig waren personen uit de kringen van de luchtvaart, van de vliegtuigindustrie en van hen, die Fokker in zijn jeugd jaren te Haarlem hebben gekend, bleek deze gedachte algemeen instemming te ontmoeten en werd het te dezer zake ge nomen initiatief gewaardeerd. Er heeft zich thans een comité ge vormd, hetwelk de totstandkoming van een monument. Fokker waardig, zal be vorderen en dat voor dit doel in ons land gelden bijeen wil brengen. Reeds werd besloten als plaats, waar dit monument zal verrijzen, de gemeen te Haarlem te kiezen, de stad waar Fokker zijn jeugdjaren heeft doorge bracht en zijn eerste stappen op de uit- vindersloopbaan heeft gezet. Zoodra de voorloopige plannen, na een onderzoek in kleiner kring, een meer concreten vorm hebben gekregen, Zullen nadere mededeelingen en oproe pen worden gedaan. Het comité-Fokker-monument, waarvan de burgemeester van Haarlem het voor zitterschap op zich heeft genomen en het secretariaat ten stadhuize is gevestigd, be staat voorts uit de onderstaande personen J J van Balkom, gezagvoerder bij de K.L.M.; jhr. I. L. van den Berch van Heem stede, ondervoorzitter der Kon. Ned. ver eeniging voor luchtvaartir. J. Blackstone, voorzitter der stichting nationaal lucht vaartlaboratorium Pierre Cuypers, voor zitter der Amsterdamsche aeroclub Ernst Crone, voorz. van het vaderlandsch fonds ter aanmoedi-’ j van 's lands zeedienst (kweekschool voor de zeevaart) H. Ch E. van Ede van der Pais, directeur van den luchtvaartdL .istmr. A. J. Enschedé, te Aerdenhout; E. Enthoven, voorzitter van den raad van bestuur der Kon. Ned.-Ind luchtvaartmaatschapr 'j J. W. G. van Hen gel. commandant van H.M. Vliegkamp de Mok F. A. van Heyst, kolonel, inspecteur der militaire luchtvaartir. J. E. F. de Kok, voorzitter der stichting A. H. G. Fok- ker-fondsC. ’-olff, voorzitter van den raad van beheer der nationale luchtvaart- schoolM. C. Koning te Aerdenhoutmr. dr. D. A. P. N. Kooien, voorzitter van den raad voor de luchtvaartir. J. C. van Marken, te Scheveningen mr. E. E. Men ten. president-commissaris van de N V. vliegveld Ypenburgmr. dr. G. van der Meulen, voorzitter van den raad van be stuur d -• Koninklijke luchtvaartmaat schappij voor Nederland en koloniën A. Plesman, directeur der Koninklijke lucht- vaart-maatschappij voor Nederland en koloniën J. J. Swens, voorzitter der kamer van koophandel en fabrieken voor Haar lem en omstreken: A. W. Sijthoff, voor zitter van de Haagsche aercclubjhr. F Teding van Berkhout, te HaarlemJ. E. van Tijen, waarnemend directeur der N V Nederlandsche vliegtuigenfabriek Fokker C. G. Vattier Kraane. voorzitter ,van den raad van commissarissin der N V Neder landsche vliegtuigenfabriek Fokker ir. H. J W Verniers van der Loeff, hoofd van afd. G. van het commissariaat voor Indi sche zaken van het departement van Kolo niënW. van Waveren, te Aerdenhout. onmogelijk maken als gevolg van de eischen, welke beide oorlogvoerende partijen in strijd met de rechten der neutralen stellen. Doch wij meenen scherp te moeten protesteeren tegen de conclusie van den duikbootcommandant. Zulks op grond, dat de lading van de „Burgerdijk” was geconsigneerd aan onze Regeering. Het is niet aan te nemen, en geen enkele daad wijst er tot dusver op, dat men in Engeland zoodanige, min of meer „officieele” Nederlandsche lading, wel ker uitsluitend Nederlandsche bestemming dus door niemand minder dan onze Regeering zélf wordt gewaar borgd, als contrabande zou beschou wen en van boord halen. Maar dan mist toch ook elke Duitsche duikbootcom mandant het recht, om het tegendeel te beweren en zich eenvoudig van dien waarborg, door onze Regeering ge geven, niets aan te trekken. Wij zijn er al aan gewend, dat in den huidigen zee-oorlog de rechten van de neutralen, ondanks al hun protesten, deerlijk in het gedrang komen. Maar wat n u is geschied, is waarlijk al te erg. Men loopt niet slechts ruwweg over onze rechten heen, maar tast ons ook aan in onze levensbelangen. Een levensbelang immers is het, dat ons volk blijvend kan worden gevoed en van het verdere noodige voorzien een levensbelang dus ook, dat onze scheep vaart mogelijk blijft opdat althans het noodzakelijke kan worden aangevoerd. Als neutraal land hebben wij recht op voortzetting van onze scheepvaart, zeer zeker voorzoover oorlogvoerenden daardoor niet worden gebaat of ge schaad. De rechten der neutralen in oorlogstijd zijn formeel geregeld dat die regelen door oorlogvoerenden wil lekeurig worden uitgelegd als hun be langen dat meebrengen, hebben wij reeds herhaaldelijk tot onze schade on dervonden. Men kan het echter ook al te bont maken Wij vertrouwen, dat onze Regeering niet zal aarzelen, ten scherpste te pro testeeren tegen de nieuwe methode, welke bij de „Burgerdijk” is toegepast. En wij hopen, dat de Duitsche regee ring zal iftzien, dat de duikbootcom mandant in dit geval verder is gegaan tegenover 'n neutrale mogendheid dan zelfs met een beroep op oorlogsnood- zaak is goed te praten. Een ruiterlijke erkenning hiervan en een daarmee overeenstemmende houding in de prac- tijken ter zee, zou zeker ten goede ko men aan de verstandhouding tusschen Duitschland en ons neutrale land en aan de onpartijdige gezindheid van ons volk, waarmee men toch in de oorlog voerende landen vermoedelijk het meest gediend is. Aanwezig aan het hoofdbureau van po litie, Alexanderplein 20 en aldaar te be vragen op alle werkdagen, telefonisch al leen tusschen 10.30 en 12 uur en monde ling tusschen 12.30 en 2.30 uur: een geruite hoofddoek, een M.U.L.O.- taalboekje, t.n.v. Rozevelt, een blauw kin- dertaschje inh. roode portemonnaie met 2| tent en zakdoekje, een zwart gelakt i heerenrijwiel. ongemerkt, frame nummer 215336 een verchroomd damespolshorloge, 3petroleumbonnen v.h. Gem. Bureau voor Werkloozensteun, een verm. zilveren kin- derarmbandje, een paar oude schaatsen, een jute zak met grove cokes, een paar gymnastiekschoenen, een wollen sjaal (grijs-wit), een communie- en gebeden boek ir bruin led. band, een br. vilten heerenhoed, aanteekeningen meubelma- kerswerk tn.v. J. J. Veldwijk, een porte feuille, inh. foto’s, bevestigd aan kettinkje, 3 leerboekjes t.n v. Marga Leefsma, een padvindersriem waaraan kompas, diverse rijwielbelastingmerken, sleutels, ceintuurs en handschoenen. Bij de navolgende ingezetenen: een rekenlineaal, v. Faukenbergestraat 124, Voorburg, gev. plm. 1 week geleden; een lange bl. zijden gevl. ceintuur. Hotel „Duinoord", Sweelinckplein; een rieten boodschappenmandje, Laan van N O. Indië 1c; een kop armbandje met kogelstren- gen, v Rijn, Caen v Necklaan 217, Rijs wijk; een zilv. oorhanger met rooden steen, de Jong, Trompstraat 218; een kettinkje waaraan een Lips en een huissleutel, Bohms Hannemanstraat 220; een led. br. portemonnaie, inh. tramkaart, 2 foto’s en geld een contactsleuteltje en postzegels, Simons Carel Reinierszkade 193; een rijwielbelastingmerk in étui, Prot, Segher- straat 141; een verchr. heerenpolshorloge met dito bandje, v. Loenen, H. Coster- i straat 428; een fox-terrier (wit met zwart) I reu, Duivestein, Vlasakkerstraat 27; een br. led heerenportemonnaie met inhoud, Brouw Nunspeetlaan 50; een br. led. motorhandschoen (1.) en een bruin glacé heerenhandschoen (1.), v. Rijn, Brandt- straat 149: een verchr. heerenpolshorloge, I Fransdonk. Willem Ill-straat 133 (Loosd een kinderschoentje maat 18, Ockenburg, Molenaarstraat 156: een dameshandschoen, blauw, Mazer. Joh. Gramstraat 2a; een kinderportemonnaie inh een „Damm”- sleutel Lett H.H. en 3j. cent v Leeu wen, Pletterijstraat 67; een gouden hee- renzegelring met zwarten steen en initialen J.M.S., v. Dam, Heerenstraat 135, Voor burg: een br. led. damesschoen merk I „Arch”, Kiemel, Theresiastraat 50, tus schen 7.30 en 8 uur; een vulpenhouder en potlood in étui merk „Akkerman”, Korf, Joh. Camphuijsstraat 117; een rozen- krans in bruin étui, Domernik. v. d. Ca- i pellestraat 48; een zw gel heerenrijwiel gemerkt Pekuma, Waterdrinker, Gouds- bloemlaan 151; een zw. zijden damesporte- monnaie met inhoud, Stevers, Gr. Herto- ginnelaan 182a; een r. zw. heerenhand schoen, Hoogland, Abrikozenstraat 90; een br. schooltasch inh cahiers en atlas, Groe- nenberg. Cypresstraat 5; een verchr hee renpolshorloge met dito bandje en in scriptie, v d. Boom, Cypresstraat 49; een ceintuur van damesmantel, v. d Spank, Jlfewtonstraat 194; een kleine witte hond, met bruine en zwarte vlekken, Pot, Joz. Israëlsplein 7a; een „Pelikaan” vulpen, de Wilde, Ruijchrocklaan 147; een Schotsche I terrier, reu, Cowan, Bankastraat 128: een bruine vulpen, v Velzen, Blaricumsche- plein 24: een Lipssleutel aan touwtje, Her- rema, Lekstraat 183; een damesbontkraag, Koenen Elsstraat 49: een opvouwbare bril, Kruller-Pel, Fr Hendriklaan 176; een zak- mes, Boerma, Pr. Mauritslaan 38; een 20-rittenkaart H.T.M., de Lange, Schier- monnikoogstraat 16; een bril met zilveren montuur in étui, Duivebode, Dirk Hoogen- nadstraat 218; 2 honden en 3 katten, Die rentehuis. Swammerdamstraat 97; 4 hon den, een houtduif, een eend en een meeuw, I Asyl, Nieuwe Haven 73. Ópgevangen honden: Voor inlichtingen, Asyl. Nieuwe Haven 73. van dit voornemen hetgeen vooral een t voor de jongens aan i weet bevinden vier Nederlanders bekend geworden i van de Regeering van 3 slagkruisers de verdediging van Ned.-Indië te stellen. Eindelijk is dan j.l. Zaterdag de^offi- cieele bevestiging van het voornemen om den aanbouw voor V°Gez^en den ernst der tijden heeft deze kwestie wel heel lang, ia eigen j te lang getraineerd. Ongeveer een jaar geleden heeft de “er^eenTge nister van Defensie in de Kamer eemg malen de mededeeling gedaan, dat de verdediging van I-Hië hem zeer harte ging en dat zou toejuichen pen aan worden Temperatuurstijging vandaag zou er op duiden Na 9 uur vanochtend is het kwik in den thermometer met flinke sprongen gestegen. Vroor het om 8 uur nog 10 graden, omstreeks 12 uur wees de thermometer aan ons gebouw een vorst van 2% gr. aan. Niet altijd wijzen de thermometers, op verschillende plaatsen in de stad opgehangen, een gelijke temperatuur aan. De plaats van ophanging, hoog of laag van den grond, in of uit den wind, speelt hierbij een belangrijke rol. Vrijwel den heelen dag sneeuwde het weer. Het verkeer ondervond hier van begrijpelijk moeilijkheden, echter niet van al te emstigen aard. De sneeuwruiming wordt, vooral in de binnenstad, nog steeds met kracht ter hand genomen. ’t Is te hopen, dat de dooi, welke uit de temperatuurstijging geconcludeerd zou kunnen worden, ons spoedig van de sneeuw zal verlossen. De Bilt verwacht wind uit uiteen- loopende richtingen, nu en dan sneeuw en matige tot lichte vorst. Men ziet, positief over het weer in de komende dagen is weinig te zeggen. Vannacht vroor het flink, hetgeen men4 6.6 gr. C. is 20 gr. F. 7.2 83 9-4 Hetgeen nader is bekend geworden over den ondergang van het Nederland sche schip „Burgerdijk” zal in heel den lande groote verontwaardiging hebben gewekt. Wij wisten reeds lang, dat beide oor logvoerende partijen de belangen van ons land voortdurend ernstig schaden door de bemoeilijking van onze scheep vaart. Van Engelsche zijde door onzp schepen te dwingen, naar Duins op te varen, waar zij voor het onderzoek van de lading dikwijls zeer lang worden vastgehouden. Van Duitschen kant door de verspreiding van wilde mijnen, waaraan ook onze schepen ten ondergaan en in verschillende gevallen door torpedeering, waarbij de bemanning zich maar moet trachten te redden. Te gen dat alles is scherp protest van Ne derlandsche zijde vereischt en onze Re geering zal daarin zeker niet tekort schieten. Wat thans gebeurd is, overtreft ech ter in ergerlijkheid het voorafgaande. Tot dusver namen de Duitsche duik- bootcommandanten tenminste nog ken nis van scheepspapieren en lading van het neutrale schip om tot vernietiging over te gaan indien zij meenden, dat er gerechte verdenking was, dat die la ding in handen van hun vijanden kon geraken. Uit de verklaring van den ge zagvoerder van de „Burgerdijk” is nu echter gebleken, dat de duikbootkapi- tein weigerde om inzage te nemen van de papieren en zonder meer tot torpe deering is overgegaan, zij het dan ook nadat hij bemanning en passagiers ge legenheid had gegeven om in de booten te gaan. Zijn motiveering was dat het schip en de lading voor een Engelsche haven bestemd waren. Dit laatste nu is in dit geval volsla gen onjuist. De lading toch was be stemd voor ons land, waarheen het schip zich begaf, en die lading was ge consigneerd aan de Neder landsche Regeering! Een lezing, welke reeds van Duitsche zijde was gegeven dadelijk na het be kend worden van deze torpedeering, doet vermoeden dat de duikbootcom mandant zijn conclusie omtrent de be stemming heeft gebaseerd op de door Engeland aan de neutrale schepen op gelegde, eventueel met geweld af te dwingen verplichting om Duins aan te doen voor het hierboven genoemde on derzoek. Als dit juist is, zou men voor ons neutrale land de scheepvaart practisch Personenauto slipte. Door slippen botste gistermiddag een personenauto, bestuurd door den 44- jarigen J. M. B. van de Laan van Meerdervoort, op den hoek van de Beeklaan en Copernicusstraat tegen een vrachtauto, welke tengevolge hier van uit den koers geraakte en tegen een transformatorhuisje opreed. De vrachtauto werd licht beschadigd, de personenauto bekwam averij aan de het transformatie- huisje werd ontzet. en mag aan elk, die over die week voor zoodanige netto-uitkeering in aanmerking komt, worden uitgekeerd, hetzij in geld, hetzij in patura, ook al zouden de gestelde maxima daardoor worden overschreden. Evenals de kosten van den gewonen brandstoffentoeslag zullen de kosten van dezen extra-brandstoffentoeslag, zoowel voor kleine boeren, als voor tuinbouwers voor de helft gedragen worden door het departement van Eco nomische Zaken, terwijl de andere helft ten laste van de betrokken ge meente blijft, die daarin op de beken de voorwaarden de gewone bijdrage uit het werkloosheids-subsidiefonds kan declareeren. Indië hem zeer ter hij het ten zeerste als eenige zware sche de vloot in Ned.-Indië konden ----JTTrf een commissie v.n Inmiddels ngesteld bestaande deskundigen estaf> den comman- uit den che Willemsoord, den danttdaendeTr commandant der Zee- aan hf in Nederlandsch-Indië, den aan- ™ch*’ 'n Xf van het materieel der staanden chef Marine_adjudant van Marine en den weixe tot de den minister een Delensle. «e^^. conclusie kwam tenmiri6,e drie ging van on zakelijk waren. De slagkru.sers noodzake^ Regeering heeft rapport dezer bovenstaande met _iopn commissie kunnen vereemgen. Maar beteekent dit besluit, dat bin nenkort een aanvang kan worden gemaakt met den bouw. Neen, im mers de minister van Kolomen De opheffing der pensioenkorting van spoorwegpersoneel Maandag is de Bond van Gepension- neerden bij de Nederlandsche spoor- en tramwegen te Utrecht in vergade ring bijeengekomen. Er werd een re solutie aangenomen, waarin met ge noegen wordt geconstateerd, dat met ingang van resp. 1 Juli 1939 en 1 Ja nuari 1940 de pensioenkorting opgehe ven is. De bond ziet hierin een erken ning van de onrechtmatigheid dezer op 1 April 1936 ingevoerde korting. Het hoofdbestuur werd opgedragen stappen te doen, welke leiden tot te rugbetaling van de sedert dien tijd toe gepaste kortingen. Tevens werd het hoofdbestuur gemachtigd actie te voe- rpn voor verbetering der positie van bepaalde groepen gepensionneerden, zooals de oud-gepensionneerden en de invaliden met klein pensioen, zulks in verband met de stijging van de kosten van het levensonderhoud. Tenslotte werd het hoofdbestuur gemachtigd een eventueele actie tot het verleenen van een duurtetoeslag aan de gepension neerden in het algemeen te bevordêren. Naar de gezagvoerder van het Zweed- sche opleidingszeilschip, „Abraham Rydberg” heeft laten weten is hij in tegenstelling met zijn aanvankelijk voornemen reeds op den terugweg naar zijn vaderland. Het had aanvankelijk in zijn bedoe ling gelegen ergens in 'n West-Indische haven te overwinteren teneinde het Noordatlantische winterweer, dat om trent en benoorden den veertigsten breedtegraad zoo bar slecht kan zijn, te vermijden, ook al omdat hij met het oog op den oorlogstoestand in Europa extra voorzichtig wilde zijn. Hij is echter van dit teruggekomen, 1 groot compliment boord zooais men zich onder hen ook i beteekent. De heer W. H. Mellema, bestuurslid an e vereeniging „Het Zeilend School- ‘P echt groote aandacht aan de beteekenis van dit besluit. Men stelle zich even voor, wat het ze®®en te vertrouwen op jongens ervaring van ten hoogste vijf varen. Mellema n‘et’ aldus de heer van een’zpV opleidin« do°r middel wezen m!jC"d schoolschip het aange grond te 1S °m zeelieden uit deh dampen. Goede'jl 2|eelUi heeft Nederland noodig. noodi/h Zal Ned«land vooral hard sers Kben als 8traks dc dr‘e dui den. 8el)ruik genomen zuilen wor- tjeAter be3ikkinarlander dubbel‘ reeds voSS 2°U stallen’ zou dat fing en dp >d Zyn °m de aanschaf- lijk zeilsch U^r^stln8 van een behoor- ieder d?A h‘P te b^oatigen. Laat SS- -

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 13