Opvarenden de „Burgerdijk van land terug in ons 1, «AAGSCHE COURANT VAN DONDERDAG 15 FEBR. 1940 Verklaringen van gezag voerder en eersten officier «Xc d Duikbootcommandant Burgerdijk” heeft niet zig-zag gevaren weigerde scheeps papieren in te zien ".TXV'. - U-boot-kapitein wil de papieren niet zien De ondergang van het schip ^apitein moest seinen, dat hij aanvaring had gehad ‘«Sn,lIurb' t»e naar Niet zig-zag gevaren! F de schip- onderzeeboot py getorpedeerde „Burgerdijk” Niet vrijwillig controlehaven Verklaring van den eersten stuurman Kapitein moest seinen, dat hij aanvaring had gehad Om- Weerkundige Waarnemingen Duikboot gaf geen antwoord meer Kots bleek een De kapitein van de „Burgerdijk”, de heer Scriwanek (links), te Amsterdam wachtende op den bus, die hem en zijn mannen naar Rotterdam zal brengen. In de sloepen De lading DERDE BLAD, PAGINA 1. De redding van breukelingen Het motief voor de torpedeering niet teru8 liet geven. °Trb°ekje8 fanning °rdp“jk. Deana - h“‘ Sn"k“F-'t! .•N worden aangenomen. duikbootcommandant tegen wordt ten onzent weer lucht uit de Noord- de depressie-activiteit naar aan- ders uit en de voor „alarm” A sloep langszij Hij zelf is Teneinde nu een eventueele duik boot te overtuigen, dat het niet de bedoeling van de „Burgerdijk” was om door z.g. zig-zag varen zijn be wegingen onduidelijk te maken of den indruk te vestigen een duik boot te willen ontloopen, is hij niet plotseling maar juist streek voor streek, dus zeer geleidelijk aan, op zijn oude koers teruggegaan. naar had de de In de eerste plaats zou de „Burger dijk” gezigzagd hebben, in de tweede plaats had de U-bootkapitein de over tuiging. dat de „Burgerdijk” op weg was naar een Engelsché haven en in de derde plaats zou de marconist ge seind hebben. kunnen ontslaan. Bovendien in het aangenomen geval te Nederland- was ge- eersten offi- en de vier schreeuwde Barometer alhier v.m 8 uur 765 m m., 12 u. 764| m.m.; thermometer resp. en een ronde door het geheele schip ge maakt om te zien of er nog menschen waren achtergebleven. Toen allen geteld waren en bleek, dat men compleet was, is afgestoken. Barometerstand »sn hedenmiddag 12 uur Verwachting tot den avond van 16 Febr.: Voor de kuststrook: Om het vriespunt tot lichten dooi, meest zwaarbewolkt, eenige sneeuw, wind: matig tot zwak, meest Noordelijk. Voor het binnenland: Matige vorst tot lichte vorst 's nachts, overdag lichte vorst tot om het vriespunt, betrokken tot zwaarbewolkt, eenige sneeuw, matige tot zwakke meest Noordelijke wind. Kapitein Scriwanek, die nu weer het woord nam, vertelde, dat in elke sloep minstens twee zaklantaarns waren, die goede diensten bewezen want het was, zooals hij het uitdrukte, aarde-donker. Het weer was ruw, koud, regenachtig en mistig, en nu en dan kwam buis water over. Kapitein Scriwanek is nog naar de duikboot gevaren en heeft de boot aangeroepen, maar hij kreeg geen antwoord. De duikboot was toen vlak I bij de „Burgerdijk” en had toegezien op het strijken van de sloepen. Om 6.20 uur voeren de sloepen weg en een kwartier later om 6.35 uur werd de torpedo af gevuurd. een I Ik de I stuur-1 tweeden stuurman looden en bevond 50 vaam I grond.” 1 Ter verklaring deelde de heer Scri wanek mede, dat het in de buurt van de Bishop Rock vol met rotsen en klip pen zit en dat hij bang was, dat zijn schip lek zou stooten. Op dit oogenblik bevonden zich ook de eerste stuurman, de heer J. H. C. Dijk, en de tweede stuurman, de heer I W. van Beers, op de brug die beiden verklaarden, gedacht te hebben met een groote rots in zee te doen te hebben, welke even boven het water uitstak. Om deze rots te vermijden en niet te dicht op de kust te loopen had de kapitein bevel gegeven hard stuur boord te geven. Na eenige loodingen kreeg de kapi tein het vermoeden, dat hij niet met een rots dicht bij de kust te doen had en rees bij hem de gedachte of net mis schien den toren van een duikboot was geweest, die de branding veroorzaakt bad. ik de ant- een ,Ik zal mijn naam maar niet noemen, dat is beter van niet." De heer DijK schatte den leeftijd van den commandant tusschen de 23 en 25 jaar. De duikbootkapitein was in bur- gerkleeding zooals trouwens alle ove rige opvarenden van de duikboot, die de heer Dijk gezien heeft. Alleen een hunner, iemand die een blauwe bril droeg, had een zomersche marinepet op, maar het embleem op die pet was erg vuil en de heer Dijk kon niet goed zien, wat dit teeken voorstelde. De duikboot was donkergrijs, tegen zwart af, maar nogal verveloos. Op den commandotoren stond „X 2”. Een van de matrozen, die in de sloep ge bleven was, zag nog, dat op den com mandotoren een brieschende zwarte kater met opgezetten rug was afge- beeld, maar de heer Dijk heeft dit zelf niet gezien. De duikboot zou naar zijn meening nog geen 150 voét lang zijn geweest, kapitein Scriwanek I 120 voet. ev*n. De h, !en tUd om de d,t zijn hut -- overige sloepen Passagiers en drie sloe- en twee bak olies verliep i en de achterlaten, zij meene- aan boord in de 'oord- „lk heb mij toen vreeslijk kwaad «maakt'’, aldus kapitein Scriwa nek en gezegd, „dat als wij door een Britschen torpedojager werden aangehouden en opgebracht, wij niet zouden tegenstribbelen, maar dat wij uit eigen vrijen wil niet van onze route New YorkRotter dam afwijken.” streed de heer Dijk met kracht. Hij ver klaarde, dat de kapitein van de „Bur gerdijk" onmiddellijk na het stopsein van de duikboot den marconist ten strengste had verboden seinen te geven. De heer Dijk zeide, dat de toon waarop dit onderhoud gevoerd werd, zeer correct was. Na de weerlegging van het derde ar gument voor de torpedeering schreeuw de de kapitein van de duikboot door het mangat, dat er een lanceerbuis moest worden klaargemaakt. De heer Dijk wist niet meer of dit aan bak boord of stuurboord moest gebeuren. v.m. 1 -2 gr. en -IJ gr. Celsius. Barometer na hedenmiddag dalende. De heer Dijk, eerste stuurman, ver telde. dat hij met de sloep U-boot was geroeid. Hij scheepspapieren meegenomen. De heer Dijk overhandigde de scheepspapieren en zeide, dat de „Burgerdijk” van New York naar Rotterdam voer. De eerste vraag van den U-bootkapitein luidde n.l. „Waar komt u vandaan en waar heen gaat u”. De tweede vraag van den duikbootkapitein luidde „Wat voor lading hebt u aan boord.” Daarop antwoordde de heer DijkTarwe, sojaboonen, lijnkoe ken. meel, leege vaten en eenig stukgoed, geadresseerd aan de Nederlandsche Regeering en Neder landsche firma’s. Aan bakboordzij is de heer Dijk de duikboot genaderd. Dat was heel moei lijk, want er was veel deining. Een van de opvarenden van de duikboot heesch hem naar boven. Vier matro zen bleven in de sloep achter. In den commandotoren stond de commandant van de duikboot den heer Dijk af te wachten. „Ik stelde me voor in het Duitsch de geheele conversatie werd trouwens in deze taal gevoerd ben Dijk, de eerste officier van „Burgerdijk”. De commandant woordde hierop, terwijl hij mij hand gaf Op Zaterdag 10 Februari om 4.20 uui des namiddags bevond de „Burger dijk" ïich dicht bij Bishop Rock. Zijn Positie was toen 49 graden, 43 min Noorderbreedte en 6 graden 27 min Westerlengte op een afstand van 7 mijl ban Bishop Rcxjs., halve met het zeil bewogen de sloepen zich voort met behulp van roeiriemen en pagaaien, cier van^de^Bu^1 den ESSTsSr nw‘Mk h« d» "AUe »en5 an en de e is aan Sioens. ‘er 2iJn in«de lper Dijk gun bet journaal, - Paspoorten -1 mee te De lading van de „Burgerdijk” be stond uit 4000 ton tarwe, 2000 ton soja boonen, 200 ton lijnkoeken, 500 ton meel en voorts nog diverse stukgoede ren, aldus de kapitein. Deze bulklading was aan de Nederlandsche regeering (Konsigneerd. De stukgoederen be stonden hoofdzakelijk uit 4000 leege houten vaten, bestemd voor een embal lagefabriek in Rotterdam, verschillende kisten met tractors, een partij rubber autobanden, een hoeveelheid Ford- onderdeelen, bestemd voor de Neder landsche Fordfabrieken te Amsterdam, en een groote hoeveelheid kistjes flit. Alle goederen, welke niet voor de Nederlandsche regeering waren be stemd, Waren uitsluitend en alleen aan Nederlandsche firma’s geconsigneerd. Toen de heer Dijk op de papieren wees, zeide de duikbootkapitein: „Papieren interesseeren mij niet" De heer Dijk antwoordde: „Kijkt u er maar in. dan zult u zien, dat al les voor de Nederlandsche Regee ring en Nederlandsche firma's is. Daarop antwoordde de kapitein: „Papieren interesseeren mij niet, daar kunt u alles wel inzetten wat wenschelijk acht.” Op dit moment had de commandant van de duikboot de enveloppe met de papieren nog in de hand. De heer Dijk haalde er het stuwplan uit. rolde dit uit. hield het den comman dant voor en zeide: „Kijkt u dan het stuwplan na.” De kapitein, zoo zeide de heer Dijk, keek er met een half oog in en zeide: ,,Wat beteekent empty barrels”. De heer Dijk ver taalde „leere Faesser”, waarop de kapitein opmerkte: „Wat doet u met leege vaten in Holland?” De heer Dijk antwoordde: „Dat weet ik niet, ik weet alleen, dat die leege vaten voor Nederlandsche firma’s bestemd zijn. De commandant ging hier toen niet verder op in en hij gaf de papieren over aan een der opvarenden, die het hoofd uit het mangat stak, dat zich voor den commandotoren be vond en de papieren gingen door het mangat naar beneden. „Ik heb ze niet meer terug gezien", zeide de heer Dijk. Even staarde de U-bootkapitein voor zich uit en toen zeide hij let terlijk: „Es tut mir Leid, dass ich Sie versenken muss”. (Het spijt mij dat ik u tot zinken moet brengen). In de sloepen waren natuurlijk te- vensmiddelen voorradig. Zoo had men, behalve de scheepsbeschuit, die altijd in de sloepen aanwezig ia, nog corned beat, jenever en eenige witte brooden mede genomen. In de voorste sloep werd het zeil opgezet en koers gezet in de rich ting van het land. Het was pikdonker en er was in het geheel geen zicht. De wind was Zuid-Zuidoost, dat waa vrij gunstig. Later is de wind gaan liggen en toen kwam de zee, die nogal wat zieken gemaakt had, wat tot bedaren. Men voelde zich koud en rillerig, hetgeen niet te verwonderen is, aangezien er tame lijk wat water over kwam. Af en toe werd een vuurpijl afgeschoten en ook met Bengaalsch vuur trachtte men de aandacht op zich te vestigen Des avonds om elf uur werd het vuur van Bishop Rock zichtbaar Dat vuur heb ben de sloepen recht vooruit gehouden, zoo goed en zoo kwaad als dat ging. Be- Om vijf uur kwam plotseling een duikboot aan bakboord achteruit bo ven water, op 50 meter afstond. Het sein „K” d.w.z. „stop onmiddellijk”, werd gegeven. Kapitein Scriwanek heeft onmiddellijk na dit sein gestopt en de duikboot kwam toen geleidelijk aan bakboord opgeloopen, steeds onge veer op denzelfden afstand van 't schip blijvende, dat zijn vaart uitliep. Het tweede vlaggesein, dat de duikboot gaf, beteekende „U moet met uw scheeps papieren aan boord komen” De kapi tein gaf ook aan dit sein gehoor door een sloep aan bakboordzijde te laten uitzetten met den eersten officier den heer Dijk, en vier matrozen. Toen de sloep werd uitgezet seinde de duikboot met een morselamp „U mag uw radio niet gebruiken”. Dit sein was eigenlijk overbodig want onmiddellijk toen de duikboot boven water kwam had de ka pitein al tot den marconist gezegd, dat hij de radio, die trouwens in 48 uur niet gebruikt was voor het geven van seinen, niet mocht bedienen. Dit is dan ook niet geschied. Op onze vraag of er kanonnen van de duikboot op de „Bur gerdijk” gericht waren, antwoordde kapitein Scriwanek ontkennend. Wel stonden er menschen aan dek. „Ik stuurde 95 graden recht wijzen de, iets Zuidelijker dan Oost, ruim buiten Britsche territoriale wateren. Het was een beetje heiig en het zicht was drie a vier mijl. Hoewel het nog niet donker was waren de kenteekenen van het schip verlicht: het sein „Hol-1 land" brandde midscheeps boven de machinekamer en de houten vlag op de campagne was met twee reflectoren verlicht. Plotseling zag ik iets als een zwarte vlek, iets donkers, omringd door bran ding. Daar wij in dertig uur geen bestek hadden kunnen maken, omdat er geen zon en geen sterren te zien waren wegens de bedekte lucht en den motregen en volgens ons gegist be stek wij om half vijf de Bishop dwars moesten hebben, dacht ik klip in zee te doen meende, dat ik een Noord zat, gaf daarom boord, liet onmiddellijk den Gevraagd werd of zich voor het ver trek uit New York nog iets voorgedaan had, wat belangrijk is om te vermei den Kapitein Scriwanek antwoord de, dat hij vóór zijn vertrek uit New York naar den Britschen consul *as gegaan om de laatste gegevens te Verkrijgen voor de route in Het Nanaai, hetgeen in verband met het Mijnengevaar gebruikelijk is. De Engelsche consuls n.l. zijn in het bezit van de laatste gegevens om trent mijnenvelden en andere gevaar lijke versperringen, welke door de En- ftlschen gelegd zijn, welke gegevens Vaak recenter zijn dan die, welke ver hield zijn in de Engelsche mededeelin- gen voor zeevarenden. De consul zeide tot den kapitein, dat hij Falmouth als visitatiehaven Moest aanloopen. met te hebben, beetje om hard en dus niet voor eenige belli- Hels, s. „Boskoop” van de K. N. S. M. is gisteravond met de beman ning van het getorpedeerde Neder- landsche s. s. „Burgerdijk” Umaiden binnengeloopen. streets elf uur it het schip Amsterdam opgestoomd. Bij komt! te IJmuiden heeft de gezag- wtdeider „Burgerdijk" een relaas gegeven van het verloren gaan van tyn schip de Pen bo°rdsl, ylug en r S‘nnl"' a‘ieen |-t “‘en. Dé *aren’ werd, VerdeCld 0 kaPitein dc eerste de eerste lotte het lichUein Het gebied van hoogen luchtdruk over Scandinavië heeft in den afgeloopen nacht sterk aan beteekenis ingeboet onder in vloed van depressie-aanvallen over de Noordelijke Ijszee en Duitschland. Er is nog slechts een kern over Zuid-Noor- wegen overgebleven. De depressie over de Ijszee beweegt zich in Zuidelijke rich ting en is nog zeer actief. Aan haar achterzijde worden weer zeer koude arctische luchtmassa’s uit het Poolgebied naar de Noorsche zee getransporteerd, en er is nog een verdere koude aanvoer te wachten, aangezien ook het arctische maximum over Groenland weer belang rijk in beteekenis is toegenomen. Onder invloed van de Duitsohe de pressie dalen de barometers in de rand staten, terwijl de wind in ons land weer de rechtstreeks naar Rotter- naarJ het Noorden is gedraaid Daarbij wordt ten onzent weer lucht uit de Noora- zee aangevoerd, zoodat de temperaturen sinds gisteren belangrijk zijn gestegen Over de Britsche eilanden moet zich nog steeds een vrij uitgebreid gebied s. van hooge drukking bevinden, dat alle de duikboot- depressies op den Oceaan tegenhoudt, overigens blijft de depressie-activiteit nog gering. Stormwaarschuwingsdienst. Geseind 15 Febr. te 9.20 uur v.m. aan de posten van Delfzijl tot Hoek van Holland: „Attentiesein neer”. Zonsopgang: 16 Febr. 7.17 u. Zonsondergang: 16 Febr. 5.13 u. Lantarens opeteken: 16 Febr. tot 6.46 u v.m., 16 Febr. 5.43 u. nam. Hoogwater te Scheveningen. 16 Febr. ’s morgens 8 u.; nam. 8.20 u. Morgen geen schietoefeningen op het strand. Hij begreep, zoo zeide de heer Dijk, na dit bevel, dat ’t besluit van de torpedeering onherroepelijk was. de kapitein van de duikboot gaf den heer Dijk nog de volgende or- ,U krijgt een half uur om het schip te verlaten en als u aan boord van de „Burgerdijk” bent moet u den kapitein mededeelen. dat hij 5 minuten voor het verlaten van zijn schip het lichtsein „Hol- land” moet dooven. Als dit gebeurd is mag de marconist seinen „Colli sion ship sinking positon fifteen miles south of Bishop”. Toen de eerste officier van de „Bur gerdijk” den U-bootkapitein vroeg, waarom hij het schip wilde torpe- deeren, gaf de Duitscher hiervoor drie redenen op Een doffe knal weerklonk. Plotse ling gingen alle lichten aan boord van de „Burgerdijk” stoomfluit begon vreeslijk te bla zen. Met tranen in de oogen zagen kapitein Scriwanek en zijn mannen het schip, waar ze zoo trotscb op waren, langzaam zinken. Lang konden de sloepen niet op de plek blijven, daar reeds spoedig groote hoeveelheden olie kwamen bovendrij ven. Het was te gevaarlijk om langer daar te vertoeven. Van een paniek was geen sprake. De sloepen zijn elkaar toen genaderd en met touwen aan elkaar ge bonden. Nadat de torpedo was afgevuurd, nam de kapitein van de „Burgerdijk” een zoeklicht waar. Hij dacht dat er een schip aankwam, maar het bleek het licht van de duikboot te zijn die de getroffen l „Burgerdijk" bescheen. De eerste reden van de torpedeering weerlegde de heer Dijk door te zeggen, dat de „Burgerdijk' niet gezigzagd had, maar van koers veranderd was, omdat het schip te dicht onder den wal zat. De U-bootkapitein reageerde op deze opmerking niet. „Wat blijft er nu over voor neutrale schepen”, aldus de heer Dijk „U gaat toch in ieder geval naar de Downs”, repliceerde de Duitscher. I Hierop antwoordde de heer Dijk „Wij gaan niet naar een controlehaven I tenzij wij gedwongen worden. Als wij worden aangehouden door een manne- vaartuig, dat ons last geeft naar een controlehaven op te stoomen, hebben wij daaraan te voldoen. Wanneer het een Fransch marinevaartuig is, zullen wij opstoomen naar een Fransche ha ven. Wanneer een Duitsch marinevaar tuig ons dat beveelt, zullen wij een Duitsche haven aandoen en wanneer een Engelsch vaartuig ons zulk een bevel geeft, zullen wij opstoomen naar een Engelsche haven.” Toen herhaalde de kapitein„U gaat toch in elk geval naar de Downs”. In vertwijfeling, aldus de heer Dijk, riep ik uit: „Wat moeten we dan doen”, waarop de Duitscher letterlijk zeide„D a n gaat u maar om de Noord.” Ook het derde argument van den duikbootkapitein. n.l. dat de „Burger- schatte dijk” door radioseinen zijn positie aan I Landsend zou hebben opgegeven, be- Voor dat de heer Dijk van boord ging vroeg hij den kapitein of hij de scheepspapieren terug mocht ontvan gen. Hierop werd hem geen antwoord gegeven. Na een minuut of vijf was hij terug op de „Burgerdijk” en intus- schen was de duikboot achterom naar stuurboord gegaan. Terwijl eerste stuurman Dijk zich aan boord van de duikboot bevond seinde deze een drievlaggensein, n.l. het sein „Railing". Kapitein Scriwa- ne vertelde, dat hij van dit sein niets egreep. Hij seinde terug met het vlag- fchrèp”Begrijp u niet”. Door af SWHei\Werd hem van de duikboot Een m?’ Sein Weer halen, boot een nï °f?en later gaf d* duik- ‘eekens voor^alarm” aggensein’ n'L de Scriwanek f.ë J »'»arop kapitein ..begtijp n ef m,le hrt 12 uur: zou zou er voor haar alle reden bestaan aan J Je daad haar goedkeuring te ont- houden, teneinde de onderstelling te niet te doen, dat Duitschland, foor thans ook schepen, geladen J met voor de volksvoeding van leutrale staten onontbeerlijke goe- deren, te torpedeeren, elementaire t levensrechten van neutralen zou t J willen aantasten. In dit verband werd nog in herinnering gebracht, dat het grootste deel der lading van J* L-- dam gerente tusschenhaven bestemde t „Burgerdijk” aan een f’ sche regeeringsinstantie Z adresseerd, waarvan d: commandant zich zonder moeite kon overtuigen. Nederland brengt bedenkingen in bij Duitsche regeering Naar wij vernemen, heeft de Nederlandsche Regeering naar aanleiding van de torpedeering t van de „Burgerdijk" reeds haar ernstige bedenkingen tegen deze daad aan de Duitsche regeering J kenbaar gemaakt, in afwachting van het schriftelijk tot deze Re- t geering te richten betoog. Dat de Nederlandsche Regeering volledige schadeloosstelling zal J vorderen, kan als vanzelfsprekend worden aangenomen. t In gezaghebbende kringen werd nog vernomen, dat, indien al, ge- X zien het apert onrechtmatige van deze handeling, de mogelijkheid niet mag worden uitgesloten, dat X de duikbootcommandant tegen zijn instructies heeft gehandeld, dit de Duitsche Regeering toch niet van haar verantwoordelijkheid alleen d, v°'Sens di» dr*e sloepen nam Plaats in J* Oept,nrol. De officier kree ^Weede sloep, sloep en j 8 het bevel over ,;Je- De heer ”d® Stuurman 1 hecft ten" b°ord uitgedaan de r van de nemen. derden berm een I I p-f

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9