De naweeën van het ijs De dreigende Waal Haa^che Courant van Vrijdag 16 Februari 1940 LKiderlens Jenever Het wrak van Gevluchte bevolking wacht gelaten af de „Friesland” BINNENLAND OE NIEUWSTE MODE, Ijsbrekers vorderen Expeditie uit Elburg trok op onderzoek uit zeer langzaam Oud-den Haag in ons Gemeentemuseum J. B. ten Hove: Het Zieken met Diaconiehuis in 1824. De slagkruisers In drie J. ten Compe: In het Haagsche Bosch omstreeks 1750. De nieuwe leening Kan de lading geborgen worden Het Eerste Kamerlid jhr. de Savor- nin Lohman wil van hooren van den Volksraad afzien Prins Bernhard in de Jaarbeurs vergadering DE KOLENSCHAARSCHTE TE GRONINGEN de Hagenaars zullen interesseeren. reproducties. LEERSTOEL IN VLIEGTUIG- BOUWKUNDE tkatis-bijvoegsei van de „Haagsche Courant Weerkundige Waarnemingen •- DERDE BLAD, PAGINA 1. De Koningin op inspectie Bij dit nummer ontvangen de ge- abonneerden No. 4 van het Tijd schrift „DE NIEUWSTE MOD E”. blijde mare van den minister voor de bevolking TOCHT OVER DE WADDEN Wilde zwanen Per Lilerflesch: ÖA DISTILLATEURS <11 EKIDERLEN SCHIEDAM J.JV f"'] EDUR.EINDE de laatste Ir 24 uur is de Waal van Weert tot Dreumel, uitgezon derd bij Deest, volkomen rustig geweest. De grillige ijsmassa op de Waal heeft nog geen teeken van be weging gegeveai. De aanhouden de vorst, zij het nu wat minder hevig dan de afgeloopen dagen, doet de ijsschotsen aan elkaar koeken, met als gevolg, dat er een compacte massa is ont staan. De ijsbrekers vorderen Eerste Kamer stemt met bedrag en rentepercentage in De „Beemsterdijk” te Rotterdam Op de, reeds door ons besproken, tentoonstelling van „aanwinsten” (over 1939) van ons Gemeentemuseum, kan men in de kleine voor zaal twee schilderijen bewonderen, die ojn de onderwerpen vooral Wij geven hieronder de v.m. 12 uur: in en kwartier verzorgen vluchte- keerd. Ook mmen. gegrepen en jjcht aan he| weer Dijken loopen nog geen gevaar. Prins Bemhard heeft gisteravond in zijn hoedanigheid van Koninklijk com missaris van de Koninklijke vereeni- ging tot het houden van Jaarbeurzen in Nederland, de vergadering van den Raad van Beheer dier vereeniging te Utrecht bijgewoond. Woensdagavond om 10 uur werd te Deest op de scheepswerf plotseling alarm geblazen, hetgeen de bevolking Van officieele zijde vernamen wij, dat men in het land van Maas en Waal sinds gisteren wat minder bezorgd was voor een eventueele dijkbreuk, hoewel de toestand zorgelijk blijft. Van Dinsdag af is het water 1 meter gevallen. De stand was Maandagmid dag nog 11,75 meter, hetgeen 10 cen timeter hooger was dan de stand in 1926, toen de dijkbreuk plaats had. Het water valt nog steeds, zij ’t niet meer in die sterke mate, als in de af- geloopen twee dagen, wat een krakend geluid van zakkend en brekend ijs doet ontstaan. Militairen lingen. Het antwoord van den minister. Minister de Geer heeft een nota in gezonden naar aanleiding van het bo venstaande eindverslag van de commis- De terugtocht. moesten worden overwon- Een half uur kruide de Waal bij Deest. Barometerstand »an hedenmiddag 12 uur verlaten en de wachten gelaten af. wat er met bezittingen zal gaan gebeuren. Elburg bereikt, met spanning den Verwachting tot den avond van 17 Febr.: Voor de kuststrook: Lichte dooi of om het vriespunt, meest zwaarbewolkt, en kele buien, meest matige wind uit Wes telijke richtingen. Voor het binnenland: Lichte vorst tot om het vriespunt, plaatselijk mist, gedeel telijk bewolkt. Eenige sneeuw of natte sneeuw. Zwakke tot matige wind uit Wes telijke richtingen. Figuur 1 in dit nummer is een mor genjapon van gewerkte katoen of lin nen, klokkend model met ritssluiting, mouw met een weinig ruimte op kop. Alleen maat 42 en 46, waarvan het pa troon a 10 ets. verkrijgbaar is aan ons Centraal Aanneem bureau. Wagenstraat 35—37. H.M. de Koningin, vergezeld van de hofdame Jonk vrouwe van Tets en den adjudant, generaal-majoor Jhr. de Jonge van Ellemeet, heeft zich gistermiddag per auto bege ven naar den Tielerwaard. De Ko ningin heeft aldaar de legering en werkzaamheden van eenige leger- onderdeelen gezien en tenslotte van Tiel tot nabij Waardenburg den Noordelijken Waaldijk gevolgd, om een indruk te verkrijgen van den huidigen ijstoestand. Het van Nijmegen aanstuwende wa ter moet zich een uitweg zoeken onder of langs de ijsbarricades en doet dat op de vreemdste plaatsen. In de uiter waarden. waar minder dik ijs ligt dan in de normale bedding van de Waal, is de minste wrijving en daar is het, dat het water zich al borrelende en kolkende doorheen werkt. Ijsbrekers naderen, maar langzaam. Aanvankelijk meldden wij dat er 5 ijsbrekers te Tiel waren. Het bleek achteraf dat zij pas te Dreumel waren, deelneming aan een leening te dwingen, voor het geval, dat de Staat het benoo- digde bedrag niet tot een gewenscht rentepercentage op de vrije markt zou kunnen krijgen. De leden, hier aan het woord, waren van oordeel, dat uit overwegingen van billijkheid verplichte deelneming aan een leening slechts dan mocht worden gevorderd, wanneer de uitschrijving ge schiedde tegen een rente, overeenko mende met die, welke op het tijdstip van uitgifte van een staatsleening, on der de meest nabij komende omstandig heden, op de vrije markt zou moeten worden betaald. Zoo zou bijvoorbeeld op dit oogenblik hier te lande een kooper van Nederlandsche Staatsschuld door- eengenomen 4$ pCt. rente maken. De minister van Waterstaat heeft den burgemeester van Groningen, in verband met het dreigend kolengebrek aldaar medegedeeld, dat er een vol doende hoeveelheid steenkool naar Groningen zal worden gezonden. De meesten hebben al hun have en goed ja zelfs het vee, moeten achter laten, in de hoop, er later nog wat van terug te vinden. Geregeld worden door enkele militairen en burgers toch ten over het ijsschotsenveld onderno men, om achtergebleven vee van voeder te voorzien. Er is voorloopig geen kans op, dat dit vee in veiligheid gesteld kan worden, daar het ijspad naar de verlaten boerenhoeven vrijwel onbe gaanbaar is. De meeste woningen in de uiterwaar den tusschen Deest en Leeuwen zijn nu gevluchte bewoners hun Een gedeelte van de gevluchte bewo ners van de uiterwaarden bij Deest, is op verzoek van het gemeentebestuur van Druten, onder de hoede gesteld van militairen. Zij voorzagen de vluch telingen van stroozakken en eten. Het hoofdbestuur van de Nederland sche vereeniging tot bescherming van vogels te Amsterdam, deelt mede, dat er de laatste dagen vele berichten zijn ingekomen over wilde zwanen, welke onder invloed van den zeer langen en strengen winter in Nederland, zijn ver schenen. Het hoofdbestuur doet een beroep op de vogelvrienden om te trachten den nood onder deze vogels te lenigen door brood en groente-afval beschikbaar te stellen. Daarnaast is het van groot belang deze zwanen zoo weinig mogelijk te verontrusten. In herinnering wordt ge bracht, dat de jacht op alle soorten zwanen in Nederland reeds jaren lang is verboden. Prof. dr. ir. H. J. van der Maas, ingenieur bij het Nationaal Lucht- vaart-laboratorium te Amsterdam, die benoemd is tot hoogleeraar in de afdeeling der werktuig- en scheeos- bouwkunde aan de Technische Hooge- school te Delft, om onderwijs te geven in de vliegtuigbouwkunde. deed opschrikken. Een dof gebonk en gedreun wees er op, dat de ijsmassa plotseling in beweging was gegaan. In allerijl verlieten de bewoners van de op de helling liggende schepen, hun ka juiten en vluchtten den wal op. Het kruien zette gelukkig niet door en na een half uur kon het signaal „veilig” geblazen worden. Er hadden zich ech ter bergen ijs van wel 5 meter ge vormd, welke hier nog steeds liggen. Faciliteiten der Ned. Bank toegejuicht. Vele leden verklaarden de mededee ling te hebben toegejuicht, dat de Ne derlandsche Bank in ruime mate facili teiten zou verleenen bij het nemen in beleening van obligaties der nieuwe lee ning, als waarop van officieele zijde het uitzicht was geopend. Opdat misverstand worde voorkomen, zouden zij het op prijs stellen, zoo de minister wilde mededeelen, op welke voorwaarden beleening bij de Neder landsche Bank voor de obligaties der nieuwe leening zou kunnen geschieden. Eenige leden zouden de voorkeur er aan hebben gegeven, zoo de vierde lee ning binnen een zeker aantal jaren niet aflosbaar was gesteld. Huns inziens is het publiek afkeerig geworden van con- versieleeningen op lager rentepeil dan de jongste conversie. Vele leden zouden het op prijs stel len, zoo de minister bij volgende leenin- gen de provisie voor banken, thans be paald op pCt., óf geheel zou laten vervallen, óf zou verlagen. Zoo zou huns inziens inschrijving, bijvoorbeeld bij de Rijksontvangers, zeer wel mogelijk zijn Eenige leden stelden de vraag, of de Regeering de bankiersprovisie van I pCt reeds heeft toegezegd. Zoo neen, dan zouden zij gaarne vernemen, of de Re- geering bereid is, die provisie uit de leeningvoorwaarden te schrappen, het geen huns inziens nog mogelijk is, ver mits evengenoemd percentage in de voordracht als limiet is gesteld. (Van onzen specialen verslaggever.) Deest, 15 Februari. Gisteravond omstreeks half zes heb ben de ijsbrekers „Siberië", „Chris tiaan Bruning” en „Jan Blanken” van den Rijkswaterstaat, welke sedert en kele dagen bezig zijn met het open breken van de Waal, Beneden-Leeuwen bereikt. Vandaag hebben de drie ijsbrekers hun tocht voortgezet in de richting Nijmegen, a I o r Zware tocht. Om één uur werd de haven van El burg verlaten en na twee uur rij den kwam men op de plaats van bestemming aan. Het was een moeilijke tocht, waarbij tot zesmaal toe ijsbarrières, welke zich, even wijdig met de kust, over een af stand van vele kilometers uitstrek ken, moesten worden gepasseerd. Daarbij moest met behulp van bij len een weg door de oneffenheden worden gehakt. Bovendien geraak ten de auto’s in een dichten sneeuwstorm, welke het uitzicht volkomen belemmerde, zoodat tij dens deze bui moest worden stil gehouden. Toen het na een half uur opklaarde, kon de tocht worden voortgezet. Gisteravond is het s.s. „Beemster dijk” van de Holland-Amerika lijn, te Rotterdam aangekomen. Het schip had slechts twee passagiers aan boord. De lading bestond uit stukgoederen en graan voor de Nederlandsche Regee- ring. Gistermiddag hebben twee Amster- damsche metaalhandelaren vergezeld van vier personen, van Elburg uit, jver het ijs een tocht ondernomen naar üet op het IJsselmeer temidden van ijs en sneeuw weggezonken wrak van het sj, „Friesland” van de reederij Koppe. Kaar men zich herinnert is dit schip vier weken geleden verloren gegaan, toen het met twee andere booten van genoemde reederij een poging deed, om Kampen te bereiken. De expeditie, welke ten doel had, na |e gaan, of het mogelijk zou zijn, de jading, bestaande uit tachtig ton blik, Ie bergen, werd met twee auto’s ge naakt, in elk waarvan drie personen hadden plaats genomen. Het gezelschap werd geleid door een beurtschipper uit Elburg. die den weg op het IJsselmeer op zijn duim kent terwijl men ter oriën tatie tevens een vloeistofkompas bij zich had. zelf een lager rentetype zal moeten dragen. Dat van het achter de hand houden van een gedwongen leening niet ge bruik moet worden gemaakt om aan de daaraan voorafgaande leening irreëele voorwaarden te verbinden, is ook de meening der Regeering. Zij heeft zich dan ook beijverd, zooveel doenlijk aan den geldenden rentestand aan te slui ten. Zooals reeds in de memorie van toe lichting tot het wetsontwerp staat, heeft de Nederlandsche Bank zich be reid verklaard „een regeling te treffen, welke voor hen, die bij de te verrichten stortingen liquiditeitsmoeilijkheden on dervinden en deze niet uit eigen kracht kunnen overwinnen”, het verkrijgen van de noodige middelen mogelijk te maken. Deze beperking is opgenomen om aandrang te kunnen oefenen tot het verkoopen van goud en het realiseeren van buitenlandsche saldi, voorzoover zulks voor het verrichten van de stor tingen vereischt is. Een dergelijke re serve was noodig om te voorkomen, dat op groote schaal bij de Bank geleend wordt en tegelijkertijd vreemde saldi worden aangehouden. De minister acht Barometer alhier v.m 8 uur 764$ m.m„ 12 u. 764 m.m.; thermometer resp. !-J gr. en +2 gr. Celsius. Barometer na hedenmiddag dalende. Het gebied van hoogen luchtdruk over Scandinavië is thans geheel verdwenen. De depressie, die gisteren over de Ijszee lag, trok naar de Botnische golf. Haar storingsfront lag hedenmorgen over Mid- den-Noorwegen en Ijsland en het be weegt zich in de richting van de Noordzee. Achter dit front dringen koude arcti sche luchtmassa’s naar het Zuiden. De depressie over Noord-Duitschland vulde verder op. De luchtdrukverdeeling in onze omge ving is vrij vlak. De Noordwestelijke wind voerde in ons land warmere lucht van de Noordzee aan. waardoor de tem peratuur gedurende den nacht regelmatig steeg, en in den ochtend aan de kust zelfs lichte dooi is ingetreden. Ook over Centraal-Europa en het Mid- dellandsche Zeegebied is de luchtdruk verdeeling vrij vlak. Dientengevolge kwamen bij windstilte in Hongarije weer zeer lage temperaturen tot onder -30 graden Celsius voor, terwijl het heden morgen over vrijwel geheel Italië vroor. Bij de Azoren begint de luchtdruk te dalen onder invloed van een naderenden Oceaan-storing. Zonsopgang: 17 Febr. 7.15 u. Zonsondergang: 17 Febr. 5.14 u. Lantarens opsteken: 17 Febr. tot 6.44 v.m.; 17 Febr. 5.45 u. nam. Hoogwater te Scheveningen. 17 Febr. ’smorgens 8.40 u.; nam. 9 u. Morgen geen schietoefeningen op het strand. Aan het eindverslag van de Eerste Kamer over het ontwerp van wet tot aangaan van een geldleening of -leenin- gen (tot een bedrag van 300 millioen) ten laste van het Rijk is het volgende ontleend: Zeer vele leden beaamden de noodza kelijkheid van het aangaan van de voor gestelde Staatsleening. Eveneens konden zj zich vereen igen met het in het wets ontwerp genoemde leeningbedrag en met het rentepercentage. Eenige leden trokken, aangezien een nieuwe leening reeds in uitzicht is ge steld, in twijfel, of het wel juist was. 181 het, Indien ’•'anne^r er slechts gen^utnOgCJZ^n' de ,adin8 ber- I duikJ'i M daarbii de hulP van twee ruim R*ienen in te roepen, die in het zullen moeten afdalen, om de la- lnSaan hijschkettingen te bevestigen, verder zouden ijzeren mandkachels ter Verwarming der abeiders moeten wor den aan boord gebracht. Het vervoer haar den wal zou met sleden moeten geschieden, waarbij over de verschil lende hindernissen planken zouden dioeten worden gelegd. Met dezen ar beid zullen, naar verwacht wordt, niet minder dan veertien dagen ge moeid zijn. Indien het weer echter omslaat en het ijs zou gaan kruien, dan zal van schip en lading niets meer kunnen wor den gered. Het Eerste-Kamerlid jhr. de Sa- vornin Lohman heeft aan den voorzit ter van den Raad van Ministers, en aan de ministers van Defensie en Ko loniën de volgende schriftelijke vragen gesteld: Is de Regeering niet van oordeel, dat de afdoening van het in te dienen wetsontwerp inzake de voorgenomen versterking van de vloot met slagkrui sers van spoedeischenden aard is, zulks te meer, waar de behandeling van deze aangelegenheid toch reeds door verschillende omstandigheden aanzienlijke vertraging heeft onder vonden? Zoo de Regeering van deze meening zou zijn, is zij dan bereid mee te dee- len, waarom door haar geen gebruik is gemaakt van de haar in art 71 der wet np de Staatsinrichting van Neder- landsch-Indië verleende bevoegdheid, in dergelijk geval van het hooren van den Volksraad af te zien? Is de Regeering bereid te bevorde ren, dat in elk geval het hooren van den Volksraad binnen dusdanig kor ten termijn geschiedt, dat het in te dienen wetsontwerp met dien spoed tot stand kan worden gebracht, als het belang en de urgentie der zaak vorderen? sie van rapporteurs der Eerste Kamer. Het volgende is er aan ontleend Daar de omstandigheden meebren gen, dat het gevraagde bedrag er in ieder geval komen moet, bestaat er naar het inzien van den minister vol doende reden om, bij onverhoopt niet- „x „w JUU,* „«.o, slagen van de leening. een gedwongen door het oefenen van zekere pressie tot leening uit te schrijven, welke dan van enkele kilometers meer stroomaf waarts. De brekers hebben met zeer groote moeilijkheden te kampen. Soms moet men door ijsbergen van 3 a 4 me ter heenwerken. Meter voor meter komen de 5 booten vooruit. Er wordt echter goede moed ge houden en men hoopt vandaag of mor gen, als zich tenminste geen tegenspoe den voordoen, Tiel te bereiken, waar men in spanning de komst van de ijs brekers afwacht. Het wordt hoog tijd, dat de ijsmassa van Tiel tot Weurt toe gebroken wordt, want de druk, dien de dijken moeten weerstaan, is zeer groot. De constante opstuwing van ijsschot sen tegen de dijken veroorzaakt groote spanningen. op den terugtocht ^T“°eilijukheden won- Üsrirho denS het "nemen” v»n een der ««richels is een der mannen, die zich -i de voeten kon maken, vaart had gezet, door den 1 gladde ijs niet anr van Hornhaizen naar Schiermonnikoog Gisteren hebben drie inwoners van Homhuizen, de gebroekers Broekema en de heer Dijkhuis, een tocht over de wadden naar Schiermonnikoog ge maakt. Zij hebben dezen in drie uur volbracht Het ijs, dat de mannen op hun tocht passeerden, was wel sterk, doch op sommige punten moeilijk begaanbaar. Het drietal bracht den nacht op het eiland door en zou heden terug wandelen. Tiengemeten in het ijs De langdurige en strenge winter brengt voor de bewoners van het eiland Tiengemeten vele moeilijkheden met zich. Zware ijsgang in het Vuile Gat maakt dikwijls gedurende verscheidene dagen aaneen den overtocht onmoge lijk. Met zeer veel moeite brengen zoo nu en dan de veerlieden proviand. De voor ziening met veevoeder is nog bezwaar- lijker, daar dit met schepen van groo- teren omvang moet geschieden. Ten gevolge van den Noordoosstenwind be vinden zich aan den Noordkant van het eiland, waar de aanlegplaatsen zijn, groote bergen kruiend ijs, van 4 a 5 meter hoog. De schoolkinderen hebben reeds van vóór Kerstmis de school aan den Nieuwendijk niet kunnen bezoe ken. Wie van of naar het eiland gaat, weet niet wanneer hij terug zal kunnen, want de situatie is erg wisselvallig. Onderzoek aan boord. Uit het onderzoek bij het wrak kwam vast te staan, dat dit tot aan de reeling in het ijs is weggezakt. Ijs schotsen en sneeuwbergen stapelen zich«odom de „Friesland” op. Ook het achterdek is geheel onder de witte massa bedolven. De brug, de salon- ruimte, de schoorsteen en de voormast, staken boven de oppervlakte uit. De zes mannen hebben, zoo goed en zoo kwaad als het ging, aan boord een on- toek ingesteld. Zij verschaften zich door een der gebroken ramen van den salon, toegang tot het inwendige van het schip. De salon, welke bij den on dergang van het schip onder water was feloopen, is thans met een dikken ijs vloer bedekt, waaruit kromgetrokken stoelen en resten van ander meubilair grillig omhoog steken. Op handen en voeten naar binnen Men moest op handen en voeten naar binnen kruipen, omdat er tusschen bo dem en plafond nog maar een ruimte van 60 c.m. was. De machinekamer is door ijs en water in een ruïne herscha pen. De stuurhut en de boven den sa lon gelegen kajuit hadden hoegenaamd teen schade opgeloopen. Op het voor dek, waar een dikke laag ijs zich even eens overal heeft vastgezet, heeft men getracht tot de laadruimte door te drin gen. doch daarin is men door tijdgebrek “Jet geslaagd. Men heeft een klein ge ven het bovenluik van sneeuw 'IJ weten vrij te maken, waarbij ^ek, dat boven het luik nog ruim naive meter water staat. Na vijf op het wrak te hebben ver- Sr?* 13 11160 naar Elburg terugge- Öwichels is c niet tijdig uit toen de auto v *agen. welke op’ «on rer- telaat gewond. 0™ half zes werd »aar de bevolking »cht had gevolgd. Binnen eenige dagen naar het wrik. binnen*^ bandclaren rijn voornemens wrek i. 8C agen °Pnieuw naar het onderzL8av Voortzettin8 van het zal hé? k genS hun verklaringen wLÏÜ' ndlen de vorst aanhoudt of een lichte dooi in-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9