De naweeën van de vorst ons men GEMEENTERAAD BUITENLAND Lord Chatfield BENOEMING DIRECTEUR GEM. ARBEIDSBEURS 4 over den oorlog Drukte langs den Waaldijk. Uit alle deelen van land kwam men gisteren kijken HAAGSCTTE COURANT VAN MAANDAG 19 FEBRUARI 1940'. TWEEDE BLAD, PAGINA 3. De Ijsbreker» aan Het ijs in de wateren en rivieren c. c. s. BENOEMINGEN ADRESSEN VEKEEMGIXGEN ZUID-AFRIKA. ENGELAND. c. BENOEMD Ir. A. J. GURCK nog steeds het werk AANVULLINGSSUBS1DIE VREEMDELINGENVERKEER A1UUNCT-DIRECTEUR DUINWATERLEIDING DE HEER C. J. BAKKER BENOEMD TUSSCHEN WARDER EN EDAM STUIFT DE WEG WEER VOL SNEEUW VERGADERING VAN HEDENNAMIDDAG DE „VLIELAND" BEREIKT HARLINGEN o t JJet leed der getroffen huisgezinnen CHINA. GEHEIME VERGADERING „Britsche vloot tegen Duitsche praktijken opgewassen” De Rijn bij Lobith zit weer T e 3.10 wordt de vergadering heropend. i en tz. Benoemd worden tot snel Blinke val van de Waal. (De vergadering duurt voort.) vaargeul voer’. open flinke maakte openbare i- Militairen zamelen geld in voor de zwaar getroffen gez nnen. De ijsbrekers vorderen langzaam. week opkomende Een ander lastig verschijnsel: kwelwater. LAGER ONDERWIJS. onderwijzer aan de openbare lagere school Hemsterhuisstraat 154 (school C) I. G. B i 1 k e r L Gistermorgen om half tien is de Rijn bij Lobtih voor Tolkamer weer gaan zitten met een stand van 13.38 meter. De rivier is sinds gistermorgen 56 c.m. gewassen. Een uur eerder is de Rijn bij Millin- gen gaan zitten. s- ie e- a- st. et li lt 30 b. i, i- r. v i- r- it t i- il s tl. en Ü5 ■tl Ha. •fd. i- s I- k. ty te I- J. r. 0 ir. :t o- IS. n. t. 10 10 i- 10 jf 15 ir. a- 30 eb. se. en, z. ■te. 1S i- 1- )- r- ’s 0 >- 0 r. L 3) e. n «1. a. ■1- n- li. C. z. Zaterdagmiddag zijn de ijsbrekers tot 3 kilometer van Beneden-Leeuwen gevorderd. Enkele zware ijsdammen zijn in den laten middag nog „genomen”. Zondagmorgen vroeg is men met nieu wen moed begonnen en werd in de richting Druten gewerkt. Om 3 uur ’s middags was men tot Leeuwen-Boven gevorderd. Druten wordt vandaag nog niet bereikt. Van den dijk af kon men het krakende geluid van brekend ijs hooren. De vaargeul achter de ijsbre kers, die 100 a 125 meter breed is, blijft goed open. JAPANNERS BOMBARDEEREN DEN YOENNAN-SPOORWEG. Zeven en twintig Japanscne vliegtui gen hebben gisteren wederom den Yoennan-spoorweg gebombardeerd. Dit is de derde aanval der Japanners sinds Frankrijk formeel heef, geprotesteerd tegen den, aanval, die de vorige maand plaats vond en waarbij vijf Fransche onderdanen werden gedood. „Noord Nederland" na een vergeel- sche poging naar Harlingen teruggekeerd Voorzitter: Burgemeester de Monchy. Engeland is verheugd dat Rusland zijn bondgenoot niet is. Wij hebben gepoogd den steun van Rusland tegen de agressie te verkrij gen, een land dat 6 maanden geleden een reputatie had wegens het aantal van zijn bataljons, zijn legendarische hulpbronnen en zijn historischen roep van onoverwinnelijkheid. Wij zijn in de pogingen niet geslaagd om redenen, w aarom wij ons niet behoeven te scha men en welke wij nooit behoeven te betreuren, zooals de omstandigheden hebben aangetoond. De koelbloedig be rekende en onmogelijke eischen, welke aan Finland gesteld zijn en de aanval op dat dappere land geschieden niet en daarover verheugen wij ons nu, door een bondgenoot van ons. De dappere tegenstand van Finland heeft aan de wereld woorden van lof voor deze dappere natie ontlokt en sommige landen hebben daadwerkelijk hulp verleend. Doch indien Finland en het Finsche volk, evenals Polen ver woest wordt en tot erger dan slavernij gebracht wordt, zal dit stellig een zwart merkteeken zijn op het geweten van de beschaafde wereld. Ik ben blij, dat wij in ieder geval 1 het mogelijke doen om Finland te helpen. Chatfield besloot zijn betoog met een aansporing alle krachten in te spannen om te komen tot een nieuwe vreedzame wereld. VERSPREIDE BERICHTEN. De scheepvaart in den Donau is in het gebied van Milanovatsj (Zuid- Slavië) door een ijsmassa van vier meter dikte over een lengte van 20 k.m. tot stilstand gebracht. Door overstroo- mingen, als gevolg daarvan, staan ver scheidene dorpen onder water. Artille risten trachten het ijs te vernielen maar deze pogingen hadden tot dusver geen resultaat. In de omgeving van Triest is een granaat dateerend uit den vorigen oor log ontploft. Drie personen werden ge dood en twee anderen ernstig gewond. Te Dublin zijn Zaterdag 13 voor aanstaande leden van het lersche re- publikeinsche leger gearresteerd. Het Britsche vrachtschip ..Thur ston” uit Glasgow heeft gisteren de haven van Lissabon moeten aandoen, omdat bijna alle opvarenden aan een ernstige besmettelijke ziekte leden. De kapitein, twee officieren en acht ma trozen zijn naar een ziekenhuis ge bracht. De kapitein is reeds overleden. Te Belgrado zijn hedenmorgen de tramconducteurs in staking gegaan, waardoor het geheeie tramverkeer lam gelegd werd. De staking is een protest tegen de loonsverlagingen en nieuwe belastingen. Benoemd wordt tot directeur van de Gemeentelijke Arbeidsbeurs, in de va- cature-J. Boezer, de. heer C. J. Bak ker, plaatsvervangend directeur van de Gem. Arbeidsbeurs te Rotterdam, no. 1 van de aanbeveling, met 28 stemmen (tegen 15 stemmen op no. 2 den heer van Wijk, alhier). Alvorens tot de benoemingen wordt overgegaan, gaat de vergadering, te kwart voor twee, over in een zitting met gesloten deuren. Admiraal lord Chatfield, de minister voor de coördinatie van de defensie, heeft Zaterdag in een rede te Cardiff, een overzicht gegeven van den oorlogs toestand. Hij zeide hierin o.a.: Indien Duitschland gedurende eeni- gen tijd onze handelswegen in den Atlantischen oceaan kon belemmeren door schepen als de „Graf Spee", of door aanvallen van duikbooten, of door mijnen en vliegtuigen onzen schepen zou kunnen verhinderen onze havens te gebruiken, dan zouden wij werkelijk gevaar verkeeren. In dat gevaar ver- keeren wij niet, maar het zou onjuist zijn te zeggen, dat wij niet soms lich telijk zijn lastig gevallen. Wanneer Duitschland cr toe besluit een bepaalde MIDDELBAAR ONDERWIJS. tijdelijk leeraar in de geschiedenis aan de hoogere burgerscholen met 5-jarigen cursus J Dek; tijdelijk leerares in de handelsweten- schappen aan de hoogere burgerschool voor meisjes mej. M. H. van Mie ren Loovenstijn. Benoemd wordt tot adjunct-direc- tcur van de Duinwaterleiding ir. A J Gurck, c.i hoofdingenieur, afdeelings- chef bij dit bedrijf met algemeene stemmen. In verschillende dorpjes langs den Waaldijk hebben de militairen het ini tiatief genomen wat te doen voor die gezinnen ,die in de afgeloopen door het plotseling Waal-water en het kruiende ijs in een paar minuten tijds vrijwel alle have en goed verloren hebben. Behalve wat inderhaast meegenomen Weedingstukkcn, is van deze gezinnen alles ten prooi gevallen aan den niets ontzienten stroom van water en ijs. Door met inteekenlijsten rond te gaan bij burgers en ccllega s-militairen, heeft men een bedrag bijeen weten te krij gen. dat in overleg met het gemeente bestuur van Druten gelijkelijk verdeeld zal worden onder hen die het zoo brood noodig hebben. (Van onzen eigen verslaggever.) Vandaag (Zondag) heeft het land van jjaas en Waal in het brandpunt van de belangstelling gestaan. Uit alle dee pen van ons land kwamen automobilis ten tusschen Deest en Leeuwen de ra vage. teweeggebracht door het kruiende ijs, in oogenschouw nemen. Lange files allto's veroorzaakten op den Waalban- (jjjt dikwijls opstoppingen. Overal ^agden zich groepjes nieuwsgierigen cp het schotsenveld in de uiterwaar den en natuurlijk werd er druk gefoto grafeerd De grootste drukte concentreerde zich bij Beneden-Leeuwen, waar momenteel de ijsbrekers van den Rijkswaterstaat hun strijd tegen het Waal-ijs voeren. BRITSCHE SCHEPEN IN AANVARING. De Britcshe vrachtschepen „Grey- stoke Castle” (5853 ton) en „Cheldale’’ (4218) ton zijn bij Durban met elkaar in botsing gekomen. De ..Cheldale” zonk binnen drie minuten. Zestien opvarenden, waaronder ”e kapitein, worden vermist. De overige negentien, die bijna geen kleeren aan hadden, zijn aan land gebracht. Aan de orde is 1. het voorstel tot het verleenen van een aanvullend subsidie over het jaar 1940 aan de Vereeniging tot bevorde ring van het Vreemdelingenverkeer ,,’s-Gravenhage”. Een schrijven van H. W. de Jong, houdende medeeling, dat hij bij zijn aanvrage om ondersteuning door den Gemeentelijken Dienst voor M a a t- schappelijk Hulpbetoon is ingedeeld bij de z.g. „Armlastigen”, en verzoekt te bevorderen, dat hij in den Rijksweikloozensteunregeling wordt opgenomen, wordt gesteld in handen van B. en W. ter afdoening. Een brief van B. Joris, houdende verzoek om bemiddeling voor het ver krijgen van een betrekking bij het te openen inlichtingenbureau van de Vereeniging tot Bevordering van het Vreemdelingenverkeer .,'s-Gravenha- ge" wordt aangenomen voor kennisge ving. Een schrijven van J. H. Volkersz, houdende verzoek te vorderen, dat de drinkwaterpomp op de brug bij de Binckhorsthaven wordt geopend, wordt aangenomen voor kennisgeving, acngezien aan het verzoek inmiddels is voldaan. Een adres van W. J. J. Faase, hou dende verzoek om steunverhoo- g i n g. wordt gesteld in handen van B. en W. ter afdoening. Een brief van R. H. Witt, houdende p r o t e st tegen de aanneming voor kennisgeving van zijn tot den Raad gericht adres van December 1939 en voorts algemeene beschouwingen om trent rechtvaardigheid, wordt aangeno men voor kennisgeving. Een adres van het bestuur der Ver eeniging tot oprichting en instandhou ding van vrije scholen op Gereformeer den grondslag, houdende verzoek om medewerking voor de aanschaffing van nieuwe schoolboeken ten behoeve van de school voor gewoon lager on derwijs. Prinsegracht 182. wordt ge steld in handen van B. en W. om prae- advies. op de Maas, resp. Bergsche Maas, stoom- en motorschepen met gering vermogen varen, terwijl op de Nieuwe Merwede bij Werkendam en op de Amer bij Geertruidenberg de vaart al leen voor krachtige schepen mogelijk is. De Maas is boven Lith „blank”, doch vertoont beneden genoemde plaats van eén vijfde tot de helft drijfijs, de Bo venrijn is van de grens af vast (Keulen meldt slechts 5 c.m. val), de Waal is vast tot Druten en het breken wordt hier voortgezet. Boven- en Nieuwe Merwede zijn blank, de Beneden-Mer- wede is vast. Op de Kil is de ijstoestand verander lijk (voor stoom- en motorschepen is de vaart mogelijk), terwijl de Noord nog open ligt. In het Pannerdensche kanaal, op den Nederrijn en de Lek is de toestand als volgt van Pannerden sche Kop tot 2 k.m. boven Huissen en van Arnhem tot Culemborg is de rivier vast, beneden Culemborg is zij blank en te Krimpen bevindt zich zes tiende drijfijs. De Geldersche IJsel is geheel vast. De lichte dooitoestand is alweer zoo spoedig door nieuwe vorst opgevolgd, dat in den ijstoestand van de wateren en rivieren geen verandering van be- teekenis is kunnen komen. In het Maas-Waalkanaal bij Hees is de situatie thans zoo, dat ook gering- vermogende stoom- en motorschepen daar kunnen varen, terwijl op de Maas bij Heumen de scheepvaart onbelem merd kan geschieden. Het Merwedekanaal (Utrecht Vreeswijk, via het AmsterdamRijn kanaal) kan door krachtige stoom- en motorschepen worden bevaren. Op de Binnen- en de Voorzaan is de scheepvaart thans gesloten. Bij Crevecoeur en Heusden kunnen De postboot „Vlieland” is Zaterdag middag na een moeilijke reis, welke vijf uur duurde, in Harlingen aange komen. De postboot „Noord Neder land”, welke Zaterdagmorgen van Har lingen vertrok met bestemming Ter schelling, is weer in de haven van Har lingen teruggekeerd. De tegenstand van het ijs bleek niet te overwinnen. Gedurende Zaterdagnacht en van daag is de Waal flink gevallen, het geen duidelijk te merken is aan het ijs dat plotseling krakend instort. Alge meen schrijft men deze val toe aan de ijsbrekers. De groote massa’s schotsen en water at naar zee. Toch verwacht men. dat in de komende dagen de val tot stand zal komen, daar bovenstrooms sneepwval is geconstateerd. Tooneel- en Cabaretvereeniging D. E. E. S. De tooneel- en caoaretvereeniging „Door Eendracht En Studie" heelt ter gedegen heid van naar achl-jarig beslaan Zater dag in de groote zaal van Armenia een op voering gegeven van het bekende stuk van Herman Houber „Zeemans-vrouwen' Het speelt in een visschersplaaU onder de vtsschersoevoiking. De brave, oppas- sende schipper W mem t>roet se (de neer Geenjaar) trouwt met Leen (mevr v. d Bergt, die echter haar hart verpand heett aan Lau. een misdadiger en nietsnut In het meisje ontwikkelt zich een heftige strijd, die door haar omgeving intiem mee- ge^gefd, besproken en bekie.st wordt De sc Wij ver geeft op treffende wijze de ruwe zeden en ae ongezouten taal van die men- schen weer. DE.E b. boekte met de opvoering een groot succes, want er werd zeer goed spel te zien gegeven. Saar, de kaste.eine (mevr. Overvliet). Manke Mie (mevr Kortekaas), Leen (mevr v. d. Berg) waren als het ware zoo uit die omgeving weggeloopen om op het Amicitia-tooneel haar spel te spelen Het behoeft dan ook niet te ver wonderen, dat na ieder bedrijf een en thousiast applaus van de vele bezoekers weerklonk De avond werd besloten met een bal o. 1 v den heer J. v. d. Berg Muzikale medewerking verleende „The Royal Ac cordeon Band”. I naar den Haag en I trekken Voldoende van 10.000 benevens de particuliere bijdragen en die van de Kamer van Koophandel, tezamen op 20.000 te stellen. De nieuwe directeur is vol ijverig maar het arbeidsveld is be perkt en wettigt niet het aangevraag de bedrag. Er kan met minder geld worden volstaan voor het binnenland. Van het buitenland is alleen België overgebleven om propaganda te maken, maar daarvoor geniet de algemeene vereeniging voor vreemdelingenverkeer reeds een subsidie van de Gemeente 2500) maar ook deze vereeniging zal zich thans meer in het bijzonder op het binnenland richten. Wat België betreft zal men de idee moeten wegnemen, dat Nederland zoo duur is. Kwalitatief is dit niet het geval in vergelijking met België. Spr. herinnert aan de samenwerking tusschen België en ons land ten aanzien van wederzijdsche radiolezingen ter be vordering van het vreemdelingenver keer Hier ligt een taak voor de alge meene vereeniging. Spr. heeft geen bezwaar tegen het be drag voor de inlichtingenkiosk op Sche veningen 1600) maar meent, dat het extra subsidie van 9000 achterwege kon blijven. Spr. betreurt het, dat deze zaak niet in de commissie voor de financiën is behandeld. De heer F o 1 m e r (C.H.) wijst even eens op het groote belang van het vreemdelingenverkeer voor onze Ge meente en het belang van den arbeid van de Algemeene en van de plaatselijke vereeniging voor vreemdelingenverkeer. Hij herinnert aan vroegere bezwaren van zijn fractie tegen subsidieverhoo- ging. in verband met het subsidie van de Kamer van Koophandel en particu liere bijdragen. Verschillende sprekers Lebben er destijds hun vrees uitge sproken, dat de verhooging van het ge- meentesubsidie zou lijden tot verminde ring van de particuliere bijdragen. Op het oogenblik wordt er langs den Waaldijk over niets anders gesproken dan over de ijsbrekers en hun werk. Waar wij komen en met wien wij praten het gesprek van den dag vormen de „ijsbrekers". Zorgvuldig worden de kan sen overwogen van slagen. „Tot hoever zullen ze vandaag komen?” „Zijn ze al te Druten?” „Is de ijsdam al genomen?” Deze vragen liggen vrijwel op een ieders lippen. En dat is ook begrijpelijk, want het ijs op de Waal van Nijmegen af tot Druten en verder blijft maar „vastzit ten Men verwacht van de ijsbrekers nog steeds de eenige uitkomst. Niet, zooals wel eens verondersteld wordt, van een eventueel in te vallen dooi-periode. waaruit slechts grootere moeilijkheden kunnen ontstaan Juist wat vriezend weer is noodig om de omstandigheden voor het ijsbre- ken zoo gunstig njogelijk te maken, zoo vernamen wij van officieele zijde. Bij dooi weer kan plotseling de Waal losschieten, wat onherroepelijk op nieuw kruien tengevolge heeft en dan zouden zelfs de ijsbrekers gevaar loo- pen en onverhoeds hun arbeid moeten staken. NIJVERHEIDSONDERWIJS. tijdelijk leeraar in de natuurkunde aan de zeevaartschool te Schevenin- gen ir. J. H. Koek. Het gesprek van den dag: de ijsbrekers. ‘ïren. op zolder doorgebracht, toen er i en wij mee naar konden.~Er was zoo goed als Thans doet zich nog een ander, lastig verschijnsel voor, n.l. kwelwater, en wel in die dorpsgedeelten, die tamelijk dicht aan den binnenkant van den Waaldijk liggen. Kwelwater is water dat onder den dijk van de Waal doorsiepelt en in kleine onderaardsche stroompjes vele kelders vol doet loopen. Ook de slooten, binnendijksch, staan zeer hoog en ver- toonen sterke strooming. Normaal in ’t voorjaar, als buiten landse!) smeltwater de Waal een hooge- ren stand geeft, doet zich soms hier en daar wat kwelwater voor. Maar nu de ijsmassa op de Waal het ondergelegen water steeds maar wegperst tegen de dijken aan, is het erger dan ooit In sommige huizen te Deest en Druten hebben de bewoners Vrijdag en Zater dag constant hun kelders moeten leeg- hoozen of pompen. Men brengt dit verschijnsel ook in verband met den hoogeren Maasstand. daar door het geheeie land van Maas- Waal onderaardsche verbindings- aders tusschen de beide rivieren be staan. De heer v. Bijsterveld (R K.) her innert aan de Raadsdebatten ter gele genheid van de subsidie-verleening aan deze vereeniging en in verband daar mede aan de middelen door den tegen woordigen directeur der vereeniging aanbevolen ter bevordering van het vreemdelingenverkeer, alsook het rap- port-Krayenhoff. Spr. is van oordeel, dat verruiming van bestaande bepalin gen ten aanzien van sluitingsuur, dans gelegenheid, speelgelegenheid en totali- sator het vreemdelingenverkeer niet zullen bevorderen. Wel hecht spr. er waarde aan dat be kend wordt gemaakt, dat aan het Sche- veningsche strand door zijn veilige lig ging geen gevaar bestaat voor aanspoe lende mijnen. Hij juicht aanplakbiljetten toe, zoo als voor de Kerstviering zijn gebruikt en propaganda zooals België bijv, door de lezingen van Felix Tim mermans. De heer v. d. Zee (S.D.) herinnert aan zijn rede van verleden jaar en brengt lof aan de - wijze waarop deze vereeniging haar taak heeft aangepakt onder de nieuwe leiding, waardoor deze actieve werkzaamheid steun ver dient, ook van de Gemeente. Deze heeft zich niet onbetuigd gelaten en een sub sidie van 10.000, later nog een van 9000 gegeven, welk laatste aanvul- lingssubsidie B. en W. nu voorstellen voor dit jaar te handhaven, benevens 1600 te geven voor een informatie bureau op Scheveningen. Vroeger subsidieerde men op een wijze, welke een grooten prikkel bezat voor de verleening van particulieren steun. Dit stelsel ij echter losgelaten. De particuliere bijdragen zijn nu te gengevallen zooals spr. voorspeld had. Toch is er reden voor particulieren steun in verband met den te verwach ten opbloei van het binnenlandse!) tou- risme waarvan den Haag en Scheve ningen zullen profiteeren. De midden stand zal daarvan profiteeren. B. en W hadden daarom beter gedaan zich te beperken tot hef*“iextra subsidie van 9000 (boven het subsidie van 10.000 en de 1600 aan particulieren steun over te laten. Spr. raadt aan het volgend jaar weer het oude stelsel te volgen, n.l. het be drag van de gemeentesubsidie afhanke lijk te stellen van de particuliere bijdra gen, waaronder die van de Kamer van Koophandel. Een vereeniging als deze moet een goede financieelen ondergrond hebben, maar men kan niet ad libitum een be roep doen op de gemcentefinanc ën. vooral nu de financieele perspectieven van de gemeente een zeer voorzichtig beleid vergen. -- - - nu'p kwam opdagen W dijk 1 eten meer Een der geredden vertelt.... Zijn vrouw op 't nippertje ontsnapt Een der bewakers van de tegelfabriek v.h. Vermeulen en Bloem te Deest, die met zijn gezin pas na 4 dagen uit zijn isolement kon worden verlost, vertelde ons gisteren in zijn eenvoudig, soms bijna onverstaanbaar Maas en Waalsch dialect, over de doorgestane angsten: Zoolang als ik in de uiterwaarden bij Deest woon meneer, en dat is al jaren, hebben we nooit heel veel hinder van 't water ondervonden. We dachten dan ook, dat wij hier veilig woonden. Wat we echter de laatste week meege- maakt hebben, zal ons lang heugen. Ik was op V land aan 't werk, toen bet water plotseling op kwam zetten en de Waal begon te kruien als nooit te voren1, 't Stormde met zoo'n vaart op mij aan, dat ik een oogenblik volkomen de kluts kwijt was en dachtt Is met je gedaan Dat de toestand in zoo’n borten tijd zoo 1- - - drong slechts langzaam tot mij door. Ik moet m'n hm? ven te halen- Tot m’n middel waadde door t stroomen den kolkende water naar de voordeur, toen ik plotseling hoorde gillen om hulp door m’n vrouw. Waar zij precies in buis was, wist ik momenteel niet. Eer. buurman, die a* mel z*in ®ez*n °P den zolder gevlucht was, riep, met z'« hoofd uit ’t dakraampje „Ze is in den kelder 11" Als een razende werkte ik me naar de voordeur toe, rukte die open en 5tormde de keldertrap af. M'n vrouw, die aan de wasch bezig »as, stond tot haar nek in 't water Zij was door 't opkomende water vol komen verrast. Op 4 plaatsen gulpte t Water den kelder binnen. Ik kon haar boor handreiking nog juist op de kelder- '"ap trekken en naar boven sleuren. *8nt een paar seconden later was de a«lder volgeloopen. Was ik een paar minuten later ge- dan was m'n vrouw verdronken. Twee dagen hebben we, net als onze Opruimingswerk kon opnieuw beginnen Het verkeer over den weg langs den IJsselmeerdijk van Warder naar Edam is nog steeds niet mogelijk. Ongeveer veertien dagen geleden is deze weg ge heel ingesneeuwd. Honderd arbeiders zijn daarop aan het werk getogen om 'hachelijk geworden was. den weg uit te graven. Vooral na de laatste dooiperiode en de daarop volgende vorst, welke de waterachtige sneeuw tot een vaste ijs massa herschiep, was het voor deze ar beiders zwaar werk en moesten zij. om iets te bereiken de sneeuw weg hakken. Zaterdagmiddag was men zoover ge vorderd. dat nog ongeveer driehonderd meter weg moest worden vrijgemaakt. De Oostenwind stak echter op en dreef wederom groote hoeveelheden stuif sneeuw uit het bevroren IJsselmeer over den dijk, waardoor de gegraven verkeersgeul opnieuw gevuld werd. De aan den dijk wonende gezinnen, die voor een deel uit hun isolement waren bevrijd, zijn nu weer van de buitenwereld afgesneden. Het oprui mingswerk kan opnieuw beginnen K.L.M.-vluchten naar Ameland en Schiermonnikoog Het K.L.M.-vliegtuig „Rietvink”, be stuurd door den heer van Veenendaal. heeft Zaterdagmiddag twee vluchten naar Ameland en Schiermonnikoog gemaakt. Op de eerste vlucht werden vijf pas sagiers en tweeduizend kilogram le vensmiddelen naar de eilanden ge bracht. Drie passagiers maakten de te rugreis mede. Op de tweede vlucht werden acht passagiers, onder wie zes militairen, naar de eilanden overgebracht. Vijftig vaten boter werden van Ameland naar het vliegveld Eelde vervoerd. Het vliegtuig .Kemphaan" bestuurd door den heer Parmentier. dat Zater dagmorgen van Amsterdam uit bran stof naar Ameland bracht, is Zaterdag middag van Eelde uit ten tweede male naar Ameland gevlogen met 2800 kilo gram veevoeder. in het Is een wordt Spr. behoudt zich zijn oordeel over het voorstel voor, al staat hij er sympa thiek tegenover, behoudens zijn aan drang op B. en W. om tot het oude sub sidiestelsel terug te keeren, De heer Joëls (V.D.) acht het in het belang der burgerij het vreemde lingenverkeer te bevorderen, ook bi, den bestaanden financieelen toestand der Gemeente. Toch heeft bij bedenkin gen tegen het voorstel. Ook hij herin nert aan het debat van vorig jaar, toen het subsidie werd vastgesteld. Reeds toen heeft spr. gevraagd, of het noodig was zoo'n groot bedrag te bestemmen voor propaganda in het binnenland en of men bij propaganda in het buiten land niet in conflict komt met de lan delijke vereenigingen voor vreemdelin genverkeer. De burgemeester heeft toen gezegd, dat men speciaal voor den Haag en Scheveningen in het buitenland pro paganda wil maken. Het blijkt echter, dat thans gelden bestemd voor de propaganda buitenland niet noodig zijn, zoo’n groot bedrag als thans gevraagd noodig om de Nederlanders Scheveningen te is het subsidie Dit is wel een treffend staaltje van deze man ondervonden had. En zoo er hier talrijke voorbeelden aan te van doorgestane angsten, van ge- *ltlnen, die in een paar minuten t d hun hee|e hebben en houwen verloren en detl arbeid van een jaar verloren zagen gaan. Alles voor niets geweestI Gelukkig is men. zoowel van burger- s van militaire zijde, aan alle kanten steun te virleenen, door gaven in of in natural r actie te ondernemen, waarvan 't voor deel verwacht, dan laat het elke over weging van wet of menschelijkheid buiten beschouwing. De praktijk Van moord cp open zee is eer) typisch Duit sche uitvinding welke uitsluitend eigen was aan zeeroovers, voordat Duitschland een vloot bezat. Neutrale koopvaardijschepen worden thans tot zinken gebracht. In totaal is voor bijna 350.001) ton van dergelijke schepen tot zinken gebracht, waarvan bijna de helft welbewust is getorpe deerd. Gelukkig was onze vloot op de verradelijke actie goed voorbereid. Zij bracht Duitsche schepen, welke zich op zee waagden tot zinken en de Duit sche duikbootenvloot wetd met de helft verminderd. Ik denk zelfs dat die duik bootenvloot sneller’ vermindert dan nieuwe eenheden kunnen worden bij gebouwd. Eveneens zullen wij de zee zuiveren van de Duitsche mijnenvel den. Wij mogen niet ontveinzen dat ook wij vele verliezen zullen hebben, n.aar wij blijven de zeeën beheerschen. Sprekende over den oorlog in de lucht zeide Chatfield: Ik vertrouw dat onze dappere piloten in den strijd om de superioriteit van de lucht de over hand zullen houden. Op het juiste oogenblik zullen wij onze groote en steeds toenemende luchtmacht in den strijd werpen. De oorlog heeft een ge weldige uitbreiding van ons leger te weeg gebracht en op 't oogenblik heb ben wij zes of zevenmaal het aantal van de manschappen van voor den oor log in opleiding, ruim een milljoen man. Wij moeten een vijand verslaan welke vele jaren lang al zijn krachten heeft gegeven aan de voorbereiding van den oorlog. Ik ben er van overtuigd, dat de Engelschen en Franschen niet vreedzaam met de Duitschers kunnen samenievert zoolang de massa van het Duitsche volk de kwade beginselen van de huidige heerschers aanvaardt, ge hoorzaamt en uitvoert.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 7