De naweeën van de vorst
ons
men
GEMEENTERAAD
BUITENLAND
Lord Chatfield
BENOEMING
DIRECTEUR GEM.
ARBEIDSBEURS
4
over
den oorlog
Drukte langs den Waaldijk. Uit alle deelen van
land kwam men gisteren kijken
HAAGSCTTE COURANT VAN MAANDAG 19 FEBRUARI 1940'.
TWEEDE BLAD, PAGINA 3.
De
Ijsbreker»
aan
Het ijs in de wateren en rivieren
c.
c.
s.
BENOEMINGEN
ADRESSEN
VEKEEMGIXGEN
ZUID-AFRIKA.
ENGELAND.
c.
BENOEMD Ir. A. J. GURCK
nog steeds
het werk
AANVULLINGSSUBS1DIE
VREEMDELINGENVERKEER
A1UUNCT-DIRECTEUR
DUINWATERLEIDING
DE HEER C. J. BAKKER
BENOEMD
TUSSCHEN WARDER EN EDAM
STUIFT DE WEG WEER
VOL SNEEUW
VERGADERING VAN
HEDENNAMIDDAG
DE „VLIELAND" BEREIKT
HARLINGEN
o
t
JJet leed der getroffen huisgezinnen
CHINA.
GEHEIME VERGADERING
„Britsche vloot tegen Duitsche
praktijken opgewassen”
De Rijn bij Lobith zit weer
T e 3.10 wordt de
vergadering heropend.
i
en
tz.
Benoemd worden tot
snel
Blinke val van de Waal.
(De vergadering duurt voort.)
vaargeul voer’.
open
flinke
maakte
openbare
i-
Militairen zamelen geld in voor
de zwaar getroffen gez nnen.
De ijsbrekers vorderen
langzaam.
week
opkomende
Een ander lastig verschijnsel:
kwelwater.
LAGER ONDERWIJS.
onderwijzer aan de openbare lagere
school Hemsterhuisstraat 154 (school
C) I. G. B i 1 k e r L
Gistermorgen om half tien is de Rijn
bij Lobtih voor Tolkamer weer gaan
zitten met een stand van 13.38 meter.
De rivier is sinds gistermorgen 56 c.m.
gewassen.
Een uur eerder is de Rijn bij Millin-
gen gaan zitten.
s-
ie
e-
a-
st.
et
li
lt
30
b.
i,
i-
r.
v
i-
r-
it
t
i-
il
s
tl.
en
Ü5
■tl
Ha.
•fd.
i-
s
I-
k.
ty
te
I-
J.
r.
0
ir.
:t
o-
IS.
n.
t.
10
10
i-
10
jf
15
ir.
a-
30
eb.
se.
en,
z.
■te.
1S
i-
1-
)-
r-
’s
0
>-
0
r.
L
3)
e.
n
«1.
a.
■1-
n-
li.
C.
z.
Zaterdagmiddag zijn de ijsbrekers
tot 3 kilometer van Beneden-Leeuwen
gevorderd. Enkele zware ijsdammen zijn
in den laten middag nog „genomen”.
Zondagmorgen vroeg is men met nieu
wen moed begonnen en werd in de
richting Druten gewerkt. Om 3 uur
’s middags was men tot Leeuwen-Boven
gevorderd. Druten wordt vandaag nog
niet bereikt. Van den dijk af kon men
het krakende geluid van brekend ijs
hooren. De vaargeul achter de ijsbre
kers, die 100 a 125 meter breed is, blijft
goed open.
JAPANNERS BOMBARDEEREN DEN
YOENNAN-SPOORWEG.
Zeven en twintig Japanscne vliegtui
gen hebben gisteren wederom den
Yoennan-spoorweg gebombardeerd. Dit
is de derde aanval der Japanners sinds
Frankrijk formeel heef, geprotesteerd
tegen den, aanval, die de vorige maand
plaats vond en waarbij vijf Fransche
onderdanen werden gedood.
„Noord Nederland" na een vergeel-
sche poging naar Harlingen
teruggekeerd
Voorzitter:
Burgemeester de Monchy.
Engeland is verheugd dat
Rusland zijn bondgenoot
niet is.
Wij hebben gepoogd den steun van
Rusland tegen de agressie te verkrij
gen, een land dat 6 maanden geleden
een reputatie had wegens het aantal
van zijn bataljons, zijn legendarische
hulpbronnen en zijn historischen roep
van onoverwinnelijkheid. Wij zijn in
de pogingen niet geslaagd om redenen,
w aarom wij ons niet behoeven te scha
men en welke wij nooit behoeven te
betreuren, zooals de omstandigheden
hebben aangetoond. De koelbloedig be
rekende en onmogelijke eischen, welke
aan Finland gesteld zijn en de aanval
op dat dappere land geschieden niet en
daarover verheugen wij ons nu, door
een bondgenoot van ons.
De dappere tegenstand van Finland
heeft aan de wereld woorden van lof
voor deze dappere natie ontlokt en
sommige landen hebben daadwerkelijk
hulp verleend. Doch indien Finland en
het Finsche volk, evenals Polen ver
woest wordt en tot erger dan slavernij
gebracht wordt, zal dit stellig een
zwart merkteeken zijn op het geweten
van de beschaafde wereld. Ik ben blij,
dat wij in ieder geval 1 het mogelijke
doen om Finland te helpen.
Chatfield besloot zijn betoog met een
aansporing alle krachten in te spannen
om te komen tot een nieuwe vreedzame
wereld.
VERSPREIDE BERICHTEN.
De scheepvaart in den Donau is
in het gebied van Milanovatsj (Zuid-
Slavië) door een ijsmassa van vier
meter dikte over een lengte van 20 k.m.
tot stilstand gebracht. Door overstroo-
mingen, als gevolg daarvan, staan ver
scheidene dorpen onder water. Artille
risten trachten het ijs te vernielen maar
deze pogingen hadden tot dusver geen
resultaat.
In de omgeving van Triest is een
granaat dateerend uit den vorigen oor
log ontploft. Drie personen werden ge
dood en twee anderen ernstig gewond.
Te Dublin zijn Zaterdag 13 voor
aanstaande leden van het lersche re-
publikeinsche leger gearresteerd.
Het Britsche vrachtschip ..Thur
ston” uit Glasgow heeft gisteren de
haven van Lissabon moeten aandoen,
omdat bijna alle opvarenden aan een
ernstige besmettelijke ziekte leden. De
kapitein, twee officieren en acht ma
trozen zijn naar een ziekenhuis ge
bracht. De kapitein is reeds overleden.
Te Belgrado zijn hedenmorgen de
tramconducteurs in staking gegaan,
waardoor het geheeie tramverkeer lam
gelegd werd. De staking is een protest
tegen de loonsverlagingen en nieuwe
belastingen.
Benoemd wordt tot directeur van de
Gemeentelijke Arbeidsbeurs, in de va-
cature-J. Boezer, de. heer C. J. Bak
ker, plaatsvervangend directeur van de
Gem. Arbeidsbeurs te Rotterdam, no. 1
van de aanbeveling, met 28 stemmen
(tegen 15 stemmen op no. 2 den heer
van Wijk, alhier).
Alvorens tot de benoemingen wordt
overgegaan, gaat de vergadering, te
kwart voor twee, over in een zitting
met gesloten deuren.
Admiraal lord Chatfield, de minister
voor de coördinatie van de defensie,
heeft Zaterdag in een rede te Cardiff,
een overzicht gegeven van den oorlogs
toestand. Hij zeide hierin o.a.:
Indien Duitschland gedurende eeni-
gen tijd onze handelswegen in den
Atlantischen oceaan kon belemmeren
door schepen als de „Graf Spee", of
door aanvallen van duikbooten, of door
mijnen en vliegtuigen onzen schepen
zou kunnen verhinderen onze havens
te gebruiken, dan zouden wij werkelijk
gevaar verkeeren. In dat gevaar ver-
keeren wij niet, maar het zou onjuist
zijn te zeggen, dat wij niet soms lich
telijk zijn lastig gevallen. Wanneer
Duitschland cr toe besluit een bepaalde
MIDDELBAAR ONDERWIJS.
tijdelijk leeraar in de geschiedenis
aan de hoogere burgerscholen met
5-jarigen cursus J Dek;
tijdelijk leerares in de handelsweten-
schappen aan de hoogere burgerschool
voor meisjes mej. M. H. van Mie
ren Loovenstijn.
Benoemd wordt tot adjunct-direc-
tcur van de Duinwaterleiding ir. A J
Gurck, c.i hoofdingenieur, afdeelings-
chef bij dit bedrijf met algemeene
stemmen.
In verschillende dorpjes langs den
Waaldijk hebben de militairen het ini
tiatief genomen wat te doen voor die
gezinnen ,die in de afgeloopen
door het plotseling
Waal-water en het kruiende ijs in een
paar minuten tijds vrijwel alle have en
goed verloren hebben.
Behalve wat inderhaast meegenomen
Weedingstukkcn, is van deze gezinnen
alles ten prooi gevallen aan den niets
ontzienten stroom van water en ijs.
Door met inteekenlijsten rond te gaan
bij burgers en ccllega s-militairen, heeft
men een bedrag bijeen weten te krij
gen. dat in overleg met het gemeente
bestuur van Druten gelijkelijk verdeeld
zal worden onder hen die het zoo brood
noodig hebben.
(Van onzen eigen verslaggever.)
Vandaag (Zondag) heeft het land van
jjaas en Waal in het brandpunt van
de belangstelling gestaan. Uit alle dee
pen van ons land kwamen automobilis
ten tusschen Deest en Leeuwen de ra
vage. teweeggebracht door het kruiende
ijs, in oogenschouw nemen. Lange files
allto's veroorzaakten op den Waalban-
(jjjt dikwijls opstoppingen. Overal
^agden zich groepjes nieuwsgierigen
cp het schotsenveld in de uiterwaar
den en natuurlijk werd er druk gefoto
grafeerd
De grootste drukte concentreerde zich
bij Beneden-Leeuwen, waar momenteel
de ijsbrekers van den Rijkswaterstaat
hun strijd tegen het Waal-ijs voeren.
BRITSCHE SCHEPEN IN AANVARING.
De Britcshe vrachtschepen „Grey-
stoke Castle” (5853 ton) en „Cheldale’’
(4218) ton zijn bij Durban met elkaar
in botsing gekomen. De ..Cheldale”
zonk binnen drie minuten. Zestien
opvarenden, waaronder ”e kapitein,
worden vermist. De overige negentien,
die bijna geen kleeren aan hadden, zijn
aan land gebracht.
Aan de orde is
1. het voorstel tot het verleenen van
een aanvullend subsidie over het jaar
1940 aan de Vereeniging tot bevorde
ring van het Vreemdelingenverkeer
,,’s-Gravenhage”.
Een schrijven van H. W. de Jong,
houdende medeeling, dat hij bij zijn
aanvrage om ondersteuning door den
Gemeentelijken Dienst voor M a a t-
schappelijk Hulpbetoon is
ingedeeld bij de z.g. „Armlastigen”, en
verzoekt te bevorderen, dat hij in
den Rijksweikloozensteunregeling wordt
opgenomen, wordt gesteld in handen
van B. en W. ter afdoening.
Een brief van B. Joris, houdende
verzoek om bemiddeling voor het ver
krijgen van een betrekking bij het
te openen inlichtingenbureau van de
Vereeniging tot Bevordering van het
Vreemdelingenverkeer .,'s-Gravenha-
ge" wordt aangenomen voor kennisge
ving.
Een schrijven van J. H. Volkersz,
houdende verzoek te vorderen, dat de
drinkwaterpomp op de brug bij
de Binckhorsthaven wordt geopend,
wordt aangenomen voor kennisgeving,
acngezien aan het verzoek inmiddels is
voldaan.
Een adres van W. J. J. Faase, hou
dende verzoek om steunverhoo-
g i n g. wordt gesteld in handen van
B. en W. ter afdoening.
Een brief van R. H. Witt, houdende
p r o t e st tegen de aanneming voor
kennisgeving van zijn tot den Raad
gericht adres van December 1939 en
voorts algemeene beschouwingen om
trent rechtvaardigheid, wordt aangeno
men voor kennisgeving.
Een adres van het bestuur der Ver
eeniging tot oprichting en instandhou
ding van vrije scholen op Gereformeer
den grondslag, houdende verzoek om
medewerking voor de aanschaffing van
nieuwe schoolboeken ten behoeve
van de school voor gewoon lager on
derwijs. Prinsegracht 182. wordt ge
steld in handen van B. en W. om prae-
advies.
op de Maas, resp. Bergsche Maas,
stoom- en motorschepen met gering
vermogen varen, terwijl op de Nieuwe
Merwede bij Werkendam en op de
Amer bij Geertruidenberg de vaart al
leen voor krachtige schepen mogelijk
is.
De Maas is boven Lith „blank”, doch
vertoont beneden genoemde plaats van
eén vijfde tot de helft drijfijs, de Bo
venrijn is van de grens af vast (Keulen
meldt slechts 5 c.m. val), de Waal is
vast tot Druten en het breken wordt
hier voortgezet. Boven- en Nieuwe
Merwede zijn blank, de Beneden-Mer-
wede is vast.
Op de Kil is de ijstoestand verander
lijk (voor stoom- en motorschepen is
de vaart mogelijk), terwijl de Noord
nog open ligt. In het Pannerdensche
kanaal, op den Nederrijn en de Lek is
de toestand als volgt van Pannerden
sche Kop tot 2 k.m. boven Huissen en
van Arnhem tot Culemborg is de rivier
vast, beneden Culemborg is zij blank
en te Krimpen bevindt zich zes
tiende drijfijs. De Geldersche IJsel is
geheel vast.
De lichte dooitoestand is alweer zoo
spoedig door nieuwe vorst opgevolgd,
dat in den ijstoestand van de wateren
en rivieren geen verandering van be-
teekenis is kunnen komen.
In het Maas-Waalkanaal bij Hees is
de situatie thans zoo, dat ook gering-
vermogende stoom- en motorschepen
daar kunnen varen, terwijl op de Maas
bij Heumen de scheepvaart onbelem
merd kan geschieden.
Het Merwedekanaal (Utrecht
Vreeswijk, via het AmsterdamRijn
kanaal) kan door krachtige stoom- en
motorschepen worden bevaren.
Op de Binnen- en de Voorzaan is de
scheepvaart thans gesloten.
Bij Crevecoeur en Heusden kunnen
De postboot „Vlieland” is Zaterdag
middag na een moeilijke reis, welke
vijf uur duurde, in Harlingen aange
komen. De postboot „Noord Neder
land”, welke Zaterdagmorgen van Har
lingen vertrok met bestemming Ter
schelling, is weer in de haven van Har
lingen teruggekeerd. De tegenstand van
het ijs bleek niet te overwinnen.
Gedurende Zaterdagnacht en van
daag is de Waal flink gevallen, het
geen duidelijk te merken is aan het ijs
dat plotseling krakend instort. Alge
meen schrijft men deze val toe aan de
ijsbrekers. De
groote massa’s schotsen en water at
naar zee. Toch verwacht men. dat in
de komende dagen de val tot stand zal
komen, daar bovenstrooms
sneepwval is geconstateerd.
Tooneel- en Cabaretvereeniging
D. E. E. S.
De tooneel- en caoaretvereeniging „Door
Eendracht En Studie" heelt ter gedegen
heid van naar achl-jarig beslaan Zater
dag in de groote zaal van Armenia een op
voering gegeven van het bekende stuk
van Herman Houber „Zeemans-vrouwen'
Het speelt in een visschersplaaU onder
de vtsschersoevoiking. De brave, oppas-
sende schipper W mem t>roet se (de neer
Geenjaar) trouwt met Leen (mevr v. d
Bergt, die echter haar hart verpand heett
aan Lau. een misdadiger en nietsnut In
het meisje ontwikkelt zich een heftige
strijd, die door haar omgeving intiem mee-
ge^gefd, besproken en bekie.st wordt De
sc Wij ver geeft op treffende wijze de ruwe
zeden en ae ongezouten taal van die men-
schen weer.
DE.E b. boekte met de opvoering een
groot succes, want er werd zeer goed spel
te zien gegeven. Saar, de kaste.eine (mevr.
Overvliet). Manke Mie (mevr Kortekaas),
Leen (mevr v. d. Berg) waren als het
ware zoo uit die omgeving weggeloopen
om op het Amicitia-tooneel haar spel te
spelen Het behoeft dan ook niet te ver
wonderen, dat na ieder bedrijf een en
thousiast applaus van de vele bezoekers
weerklonk
De avond werd besloten met een bal
o. 1 v den heer J. v. d. Berg Muzikale
medewerking verleende „The Royal Ac
cordeon Band”.
I
naar den Haag en I
trekken Voldoende
van 10.000 benevens de particuliere
bijdragen en die van de Kamer van
Koophandel, tezamen op 20.000 te
stellen. De nieuwe directeur is vol
ijverig maar het arbeidsveld is be
perkt en wettigt niet het aangevraag
de bedrag. Er kan met minder geld
worden volstaan voor het binnenland.
Van het buitenland is alleen België
overgebleven om propaganda te maken,
maar daarvoor geniet de algemeene
vereeniging voor vreemdelingenverkeer
reeds een subsidie van de Gemeente
2500) maar ook deze vereeniging zal
zich thans meer in het bijzonder op het
binnenland richten. Wat België betreft
zal men de idee moeten wegnemen, dat
Nederland zoo duur is. Kwalitatief is dit
niet het geval in vergelijking met België.
Spr. herinnert aan de samenwerking
tusschen België en ons land ten aanzien
van wederzijdsche radiolezingen ter be
vordering van het vreemdelingenver
keer Hier ligt een taak voor de alge
meene vereeniging.
Spr. heeft geen bezwaar tegen het be
drag voor de inlichtingenkiosk op Sche
veningen 1600) maar meent, dat het
extra subsidie van 9000 achterwege
kon blijven.
Spr. betreurt het, dat deze zaak niet
in de commissie voor de financiën is
behandeld.
De heer F o 1 m e r (C.H.) wijst even
eens op het groote belang van het
vreemdelingenverkeer voor onze Ge
meente en het belang van den arbeid
van de Algemeene en van de plaatselijke
vereeniging voor vreemdelingenverkeer.
Hij herinnert aan vroegere bezwaren
van zijn fractie tegen subsidieverhoo-
ging. in verband met het subsidie van
de Kamer van Koophandel en particu
liere bijdragen. Verschillende sprekers
Lebben er destijds hun vrees uitge
sproken, dat de verhooging van het ge-
meentesubsidie zou lijden tot verminde
ring van de particuliere bijdragen.
Op het oogenblik wordt er langs den
Waaldijk over niets anders gesproken
dan over de ijsbrekers en hun werk.
Waar wij komen en met wien wij praten
het gesprek van den dag vormen de
„ijsbrekers". Zorgvuldig worden de kan
sen overwogen van slagen. „Tot hoever
zullen ze vandaag komen?” „Zijn ze al
te Druten?” „Is de ijsdam al genomen?”
Deze vragen liggen vrijwel op een ieders
lippen.
En dat is ook begrijpelijk, want het
ijs op de Waal van Nijmegen af tot
Druten en verder blijft maar „vastzit
ten Men verwacht van de ijsbrekers
nog steeds de eenige uitkomst.
Niet, zooals wel eens verondersteld
wordt, van een eventueel in te vallen
dooi-periode. waaruit slechts grootere
moeilijkheden kunnen ontstaan
Juist wat vriezend weer is noodig
om de omstandigheden voor het ijsbre-
ken zoo gunstig njogelijk te maken,
zoo vernamen wij van officieele zijde.
Bij dooi weer kan plotseling de Waal
losschieten, wat onherroepelijk op
nieuw kruien tengevolge heeft en dan
zouden zelfs de ijsbrekers gevaar loo-
pen en onverhoeds hun arbeid moeten
staken.
NIJVERHEIDSONDERWIJS.
tijdelijk leeraar in de natuurkunde
aan de zeevaartschool te Schevenin-
gen ir. J. H. Koek.
Het gesprek van den dag:
de ijsbrekers.
‘ïren. op zolder doorgebracht, toen er
i en wij mee naar
konden.~Er was zoo goed als
Thans doet zich nog een ander, lastig
verschijnsel voor, n.l. kwelwater, en wel
in die dorpsgedeelten, die tamelijk dicht
aan den binnenkant van den Waaldijk
liggen.
Kwelwater is water dat onder den
dijk van de Waal doorsiepelt en in
kleine onderaardsche stroompjes vele
kelders vol doet loopen. Ook de slooten,
binnendijksch, staan zeer hoog en ver-
toonen sterke strooming.
Normaal in ’t voorjaar, als buiten
landse!) smeltwater de Waal een hooge-
ren stand geeft, doet zich soms hier en
daar wat kwelwater voor. Maar nu de
ijsmassa op de Waal het ondergelegen
water steeds maar wegperst tegen de
dijken aan, is het erger dan ooit In
sommige huizen te Deest en Druten
hebben de bewoners Vrijdag en Zater
dag constant hun kelders moeten leeg-
hoozen of pompen.
Men brengt dit verschijnsel ook in
verband met den hoogeren Maasstand.
daar door het geheeie land van Maas-
Waal onderaardsche verbindings-
aders tusschen de beide rivieren be
staan.
De heer v. Bijsterveld (R K.) her
innert aan de Raadsdebatten ter gele
genheid van de subsidie-verleening aan
deze vereeniging en in verband daar
mede aan de middelen door den tegen
woordigen directeur der vereeniging
aanbevolen ter bevordering van het
vreemdelingenverkeer, alsook het rap-
port-Krayenhoff. Spr. is van oordeel,
dat verruiming van bestaande bepalin
gen ten aanzien van sluitingsuur, dans
gelegenheid, speelgelegenheid en totali-
sator het vreemdelingenverkeer niet
zullen bevorderen.
Wel hecht spr. er waarde aan dat be
kend wordt gemaakt, dat aan het Sche-
veningsche strand door zijn veilige lig
ging geen gevaar bestaat voor aanspoe
lende mijnen.
Hij juicht aanplakbiljetten toe, zoo
als voor de Kerstviering zijn gebruikt
en propaganda zooals België
bijv, door de lezingen van Felix Tim
mermans.
De heer v. d. Zee (S.D.) herinnert
aan zijn rede van verleden jaar en
brengt lof aan de - wijze waarop deze
vereeniging haar taak heeft aangepakt
onder de nieuwe leiding, waardoor
deze actieve werkzaamheid steun ver
dient, ook van de Gemeente. Deze heeft
zich niet onbetuigd gelaten en een sub
sidie van 10.000, later nog een van
9000 gegeven, welk laatste aanvul-
lingssubsidie B. en W. nu voorstellen
voor dit jaar te handhaven, benevens
1600 te geven voor een informatie
bureau op Scheveningen.
Vroeger subsidieerde men op een
wijze, welke een grooten prikkel bezat
voor de verleening van particulieren
steun. Dit stelsel ij echter losgelaten.
De particuliere bijdragen zijn nu te
gengevallen zooals spr. voorspeld had.
Toch is er reden voor particulieren
steun in verband met den te verwach
ten opbloei van het binnenlandse!) tou-
risme waarvan den Haag en Scheve
ningen zullen profiteeren. De midden
stand zal daarvan profiteeren. B. en
W hadden daarom beter gedaan zich
te beperken tot hef*“iextra subsidie van
9000 (boven het subsidie van 10.000
en de 1600 aan particulieren steun
over te laten.
Spr. raadt aan het volgend jaar weer
het oude stelsel te volgen, n.l. het be
drag van de gemeentesubsidie afhanke
lijk te stellen van de particuliere bijdra
gen, waaronder die van de Kamer van
Koophandel.
Een vereeniging als deze moet een
goede financieelen ondergrond hebben,
maar men kan niet ad libitum een be
roep doen op de gemcentefinanc ën.
vooral nu de financieele perspectieven
van de gemeente een zeer voorzichtig
beleid vergen.
-- - -
nu'p kwam opdagen
W dijk 1
eten meer
Een der geredden vertelt.... Zijn
vrouw op 't nippertje ontsnapt
Een der bewakers van de tegelfabriek
v.h. Vermeulen en Bloem te Deest, die
met zijn gezin pas na 4 dagen uit zijn
isolement kon worden verlost, vertelde
ons gisteren in zijn eenvoudig, soms
bijna onverstaanbaar Maas en Waalsch
dialect, over de doorgestane angsten:
Zoolang als ik in de uiterwaarden
bij Deest woon meneer, en dat is al
jaren, hebben we nooit heel veel hinder
van 't water ondervonden. We dachten
dan ook, dat wij hier veilig woonden.
Wat we echter de laatste week meege-
maakt hebben, zal ons lang heugen.
Ik was op V land aan 't werk, toen
bet water plotseling op kwam zetten en
de Waal begon te kruien als nooit te
voren1, 't Stormde met zoo'n vaart op
mij aan, dat ik een oogenblik volkomen
de kluts kwijt was en dachtt Is met
je gedaan Dat de toestand in zoo’n
borten tijd zoo 1- - -
drong slechts langzaam tot mij door.
Ik moet m'n hm? ven te halen- Tot
m’n middel waadde door t stroomen
den kolkende water naar de voordeur,
toen ik plotseling hoorde gillen om hulp
door m’n vrouw. Waar zij precies in
buis was, wist ik momenteel niet.
Eer. buurman, die a* mel z*in ®ez*n
°P den zolder gevlucht was, riep, met
z'« hoofd uit ’t dakraampje „Ze is in
den kelder 11"
Als een razende werkte ik me naar
de voordeur toe, rukte die open en
5tormde de keldertrap af.
M'n vrouw, die aan de wasch bezig
»as, stond tot haar nek in 't water
Zij was door 't opkomende water vol
komen verrast. Op 4 plaatsen gulpte
t Water den kelder binnen. Ik kon haar
boor handreiking nog juist op de kelder-
'"ap trekken en naar boven sleuren.
*8nt een paar seconden later was de
a«lder volgeloopen.
Was ik een paar minuten later ge-
dan was m'n vrouw verdronken.
Twee dagen hebben we, net als onze
Opruimingswerk kon opnieuw beginnen
Het verkeer over den weg langs den
IJsselmeerdijk van Warder naar Edam
is nog steeds niet mogelijk. Ongeveer
veertien dagen geleden is deze weg ge
heel ingesneeuwd. Honderd arbeiders
zijn daarop aan het werk getogen om
'hachelijk geworden was. den weg uit te graven.
Vooral na de laatste dooiperiode en
de daarop volgende vorst, welke de
waterachtige sneeuw tot een vaste ijs
massa herschiep, was het voor deze ar
beiders zwaar werk en moesten zij.
om iets te bereiken de sneeuw weg
hakken.
Zaterdagmiddag was men zoover ge
vorderd. dat nog ongeveer driehonderd
meter weg moest worden vrijgemaakt.
De Oostenwind stak echter op en dreef
wederom groote hoeveelheden stuif
sneeuw uit het bevroren IJsselmeer
over den dijk, waardoor de gegraven
verkeersgeul opnieuw gevuld werd.
De aan den dijk wonende gezinnen,
die voor een deel uit hun isolement
waren bevrijd, zijn nu weer van de
buitenwereld afgesneden. Het oprui
mingswerk kan opnieuw beginnen
K.L.M.-vluchten naar Ameland en
Schiermonnikoog
Het K.L.M.-vliegtuig „Rietvink”, be
stuurd door den heer van Veenendaal.
heeft Zaterdagmiddag twee vluchten
naar Ameland en Schiermonnikoog
gemaakt.
Op de eerste vlucht werden vijf pas
sagiers en tweeduizend kilogram le
vensmiddelen naar de eilanden ge
bracht. Drie passagiers maakten de te
rugreis mede.
Op de tweede vlucht werden acht
passagiers, onder wie zes militairen,
naar de eilanden overgebracht. Vijftig
vaten boter werden van Ameland naar
het vliegveld Eelde vervoerd.
Het vliegtuig .Kemphaan" bestuurd
door den heer Parmentier. dat Zater
dagmorgen van Amsterdam uit bran
stof naar Ameland bracht, is Zaterdag
middag van Eelde uit ten tweede male
naar Ameland gevlogen met 2800 kilo
gram veevoeder.
in het
Is een
wordt
Spr. behoudt zich zijn oordeel over
het voorstel voor, al staat hij er sympa
thiek tegenover, behoudens zijn aan
drang op B. en W. om tot het oude sub
sidiestelsel terug te keeren,
De heer Joëls (V.D.) acht het in
het belang der burgerij het vreemde
lingenverkeer te bevorderen, ook bi,
den bestaanden financieelen toestand
der Gemeente. Toch heeft bij bedenkin
gen tegen het voorstel. Ook hij herin
nert aan het debat van vorig jaar, toen
het subsidie werd vastgesteld. Reeds
toen heeft spr. gevraagd, of het noodig
was zoo'n groot bedrag te bestemmen
voor propaganda in het binnenland en
of men bij propaganda in het buiten
land niet in conflict komt met de lan
delijke vereenigingen voor vreemdelin
genverkeer. De burgemeester heeft toen
gezegd, dat men speciaal voor den Haag
en Scheveningen in het buitenland pro
paganda wil maken.
Het blijkt echter, dat thans gelden
bestemd voor de propaganda
buitenland niet noodig zijn,
zoo’n groot bedrag als thans
gevraagd noodig om de Nederlanders
Scheveningen te
is het subsidie
Dit is wel een treffend staaltje van
deze man ondervonden had. En zoo
er hier talrijke voorbeelden aan te
van doorgestane angsten, van ge-
*ltlnen, die in een paar minuten t d hun
hee|e hebben en houwen verloren en
detl arbeid van een jaar verloren zagen
gaan. Alles voor niets geweestI
Gelukkig is men. zoowel van burger-
s van militaire zijde, aan alle kanten
steun te virleenen, door gaven in
of in natural r
actie te ondernemen, waarvan 't voor
deel verwacht, dan laat het elke over
weging van wet of menschelijkheid
buiten beschouwing. De praktijk Van
moord cp open zee is eer) typisch Duit
sche uitvinding welke uitsluitend
eigen was aan zeeroovers, voordat
Duitschland een vloot bezat.
Neutrale koopvaardijschepen worden
thans tot zinken gebracht. In totaal is
voor bijna 350.001) ton van dergelijke
schepen tot zinken gebracht, waarvan
bijna de helft welbewust is getorpe
deerd. Gelukkig was onze vloot op de
verradelijke actie goed voorbereid. Zij
bracht Duitsche schepen, welke zich
op zee waagden tot zinken en de Duit
sche duikbootenvloot wetd met de helft
verminderd. Ik denk zelfs dat die duik
bootenvloot sneller’ vermindert dan
nieuwe eenheden kunnen worden bij
gebouwd. Eveneens zullen wij de zee
zuiveren van de Duitsche mijnenvel
den. Wij mogen niet ontveinzen dat
ook wij vele verliezen zullen hebben,
n.aar wij blijven de zeeën beheerschen.
Sprekende over den oorlog in de
lucht zeide Chatfield: Ik vertrouw dat
onze dappere piloten in den strijd om
de superioriteit van de lucht de over
hand zullen houden. Op het juiste
oogenblik zullen wij onze groote en
steeds toenemende luchtmacht in den
strijd werpen. De oorlog heeft een ge
weldige uitbreiding van ons leger te
weeg gebracht en op 't oogenblik heb
ben wij zes of zevenmaal het aantal
van de manschappen van voor den oor
log in opleiding, ruim een milljoen
man.
Wij moeten een vijand verslaan
welke vele jaren lang al zijn krachten
heeft gegeven aan de voorbereiding van
den oorlog. Ik ben er van overtuigd,
dat de Engelschen en Franschen niet
vreedzaam met de Duitschers kunnen
samenievert zoolang de massa van het
Duitsche volk de kwade beginselen van
de huidige heerschers aanvaardt, ge
hoorzaamt en uitvoert.