tusschen Oudewater en De oorlog Europa m HAAGSCHE COURANT Treinontsporing Woerden ontwrichtte spoorwegverkeer Acht wagens versperden de lij den HaagUtrecht STADSNIEUWS n TELEGRAMMEN BINNENLAND Dinsdag 20 Februari 1940. Vertrek Lidth de Jeude van naar I DE KWESTIE VAN DE „ALTMARK” Railbreuk de oorzaak Schade aan baanvak over ruim 200 meter oud-minister van Indië VIERDE BLAD. dit TURKSCHE OORLOGSRAAD BIJEEN i DU1TSCHLAND EN DE VERKLARING VAN KONING GUSTAAF DE BRITSCHE OORLOGSUITGAVEN V sche trein no. 605, be staande uit acht rijtuigen en welke om kwart over zes uit Den Haag naar Eindhoven ver trekt, tusschen Oudewater en Woerden geheel uit de rails ge- loopen. Dit had tot gevolg, dat het treinverkeer over beide lijnen tusschen Den Haag en Utrecht werd vefsperd. Het ongeval deed zich voor te omstreeks kwart voor zeven. Eerst na moeizamen arbeid slaagde men er tegen 12 uur in, het verkeer over een der lijnen vrij te maken. Een beperkte dienstregeling werd over enkel spoor tusschen Gouda en Woer den onderhouden. Teneinde het reizigersvervoer zooveel moge lijk te doen plaats vinden, wer den autobusdiensten ingesteld, waarbij ook particuliere bussen werden gecharterd. De geringe snelheid, waarmede de trein reed, is oorzaak geweest, dat geen persoonlijke ongelukken hebben plaats gevonden. Over een afstand van ruim 300 meter is schade aan het baanvak toe gebracht. Fierst tegen morgen ochtend hoopt men met de werkzaamheden zoover te zijn gevorderd, dat normale hervat ting van het treinverkeer moge lijk zal zijn. PERMANENTE HOF VAN INTER NATIONALE JUSTITIE KENNISGEVINGEN Gevonden voorwerpen. PRINS BERNHARD IN DEN RAAD VAN STATE. Geen misverstand meer tusschen Duitschland en Noorwegen VERHOOGING TAXI-TARIEVEN f hier stemt LUCHTBESCHERMING. tarief. LADDER N.V l DE COLLECTE TEN BEHOEVE VAN T ALGEMEEN STEUNCOMITÉ 1939. PROTEST VAN MANDSJOEKWO BIJ DE BRITSCHE REGEER1NG. NIEUW FRANSCH PROTEST TE TOKIO. herstelwerkzaamheden Zeker nieuwe voeren. oorlog, afhangen van den loop en den voortgang van den oorlog in omstandig heden, welke niet kunnen worden voor zien. Ook zou het niet van openbaar be- lang zijn den aard en den omvang be kend te maken van de inspanningen, welke de oorlog vergt. De heer H. Ch. G. J. v. d. Ma n- dere zal morgenmiddag voor de Volks universiteit een voordracht houden over „De neutrale staten en hun vele zor gen”. No. 17498. LONDEN, 20 Februari. (Reuter.) In dezen tijd van het jaar worden gewoon lijk de begroetingen voor leger, marine en luchtmacht gepubliceerd en in het parlement behandeld. Het departement van financiën heeft vandaag evenwel bekend gemaakt, dat het noch doenlijk, noch wenschelijk is het parlement gedetailleerde ramingen voor te leggen voor de kosten van leger, marine en luchtmacht, van het departe ment voor de bevoorrading en zekere andere diensten, welke met den oorlog in verband staan. De reden is, dat een deel der uitgaven, welke direct betrekking hebben op- den Ernstige handicap. Het spoorwegverkeer, dat in dezen abnormalen winter toch reeds met buitengewone moeilijkheden heeft te kampen, werd door deze ontsporing in erge mate gehandicapt. Zelfs kan gesproken worden van een ontwrichting van ernstigen aard, welke de verbindingen van het Westen naar de andere deelen van het land belang rijk stagneerde. Toen wij ter plaatse van het onge val tusschen Oudewater en blok- post 8, ter hoogte van het viaduct in den Rijksweg den HaagUtrecht arriveerden, was men met man en macht bezig de versperde spoorlijn weer vrij te maken. Railbreuk tengevolge van de vorst. Wij hebben ir. Hupkes naar zijn mee- ning gevraagd over de oorzaak van de ontsporing. Hij deelde mede, dat deze gezocht moet worden in railbreuk. Dit euvel doet zich in alle landen, waar strenge vorst heerscht, of is geweest, gelden. Den laatsten tijd is railbreuk veelvul dig in ons land opgetreden door de lage temperatuur. Men kan hiertegen, aldus de heer Hupkes, geen afdoende voor zorgsmaatregelen treffen. Dit is het eerste geval van breuk in de rails met ernstige gevolgen. Het bezoek van den heer van Lidth de Jeude aan Indië zal ongeveer drie maanden duren. De oud-minister brengt dit bezoek om zich ten aanzien van verschillende aangelegenheden na der te oriënteeren. Als commissaris van de Billiton Mij., als lid van den Raad van Beheer van de Gemeensch. Mijn- bouwmij. ..Billiton” en als voorzitter van den Raad van Beheer van het Koninklijk Koloniaal Instituut te Am sterdam heeft de heer van Lidth de Jeude ook een koloniaal arbeidsterrein, waarop het wenschelijk is zich per- (Van onzen s pedalen verslaggever.) T TANMORGEIN is de electri- BERLIJN, 20 Februari. (Eigen Tel.) De verklaring van koning Gustaaf van Zweden over de handhaving van de onzijdigheid van dit land, wordt in Duitsche ambtelijke kringen met in stemming begroet. Men leidt er uit af, dat Zweden van geen avonturen wil weten,, hoeveel sympathie het ook voor Finland mag hebben. 1STANBOEL, 20 Februari. (Reuter.? De Turksche hooge raad van oorlog is vandaag voor zijn gewone jaarlijksche vergadering onder voorzitterschap van veldmaarschalk Fewzi Tsjakmak, chef van den staf, bijeengekomen. Deze bijeenkomst valt samen met de aan kondiging, dat het kabinet heeft be sloten de wet tot bescherming van de natie, die de regeering zekere bijzon dere volmachten verschaft, toe te pas sen. De raad zal onder deelneming van de commandanten der legergroepen be langrijke vraagstukken, die met de defensie verband houden, bespreken. Men meldt, dat president Inonu bin nenkort een bezoek aan de grens in Europeesch Turkije zal brengen. Over enkel spoor. Men besloot te probeeren of het rijden over deze lijn nu mogelijk was ge worden. Daarvoor vertrok om even over half elf een zg. proef trein, bestaande uit drie wagens, uit Woerden. De pas sage was nauw, maar mogelijk, waar op besloten werd het verkeer tusschen Gouda-Woerden over een spoor te doen plaats vinden. Busdiensten. Na de versperring van de lijn Leiden Utrecht over Woerden werd overge gaan tot instelling van autobusdiensten. Het wagenpark van de A.T.O. was niet toereikend, zoodat men zoowel in Gouda als Woerden, een beroep deed op parti- liere busondernemingen. Gereden werd over Woerden-Bodegraven-Gouda v. v. Te omstreeks half twaalf was de gede railleerde locomotief nabij Woerden weer in de rails gezet, zoodat men ook deze spoorlijn weer tot zijn beschikking had. Zoo vlot vorderden de werkzaamhe den bij Oudewater echter niet. Aller eerst werden de ontspoorde wagons ge deeltelijk opgevijzeld, om de vernielde rails er onder uit te halen en hiervoor in de plaats hulp-rails te leggen. Voor het wegtrekken der rijtuigen werd gebruik gemaakt van een locomo tief, van het zware type, die met sterke staalkabels aan de ontspoorde wagens was verbonden. De twee voorste rijtuigen van den gederailleerden trein, die het verkeer over de nevenlijn onmogelijk maakte, werden recht getrokken. soonlijk van verschillende zaken op de hoogte te stellen. Vooral in zijn beide eerstgenoemde functies is deze Indische reis van den oud-minister van belang, in verband vooral met de groote plannen, welke de Billiton Mij. in Noord-Sumatra heeft ten aanzien van de stichting van een aluminiumbedrijf aldaar. Met de „Huygens” maakt ook de chef-geoloog van de Billiton Mij., dr. ir. J. W. H. Adam, de reis naar Indië. Voor het vertrek van den heer van Lidth de Jeude bestond veel belang stelling. On der de velen, die den oud- minister een goede reis kwamen toe- wenschen, merkten wij op jhr. mr. A. C. D. de Graeff, oud-minister van Buitenlandsche Zaken en oud-Gouver- neur-Generaal van Ned.-Indië. en prof, dr. L. Ph. Ie Cosquino de Bussy, direc teur van de afdeeling Handelsmuseum van het Koloniaal Instituut. De schade. Over een afstand van ruim 200 me ter werd schade aan het baanvak toe gebracht. Spoorbiels werden stukge- reden en de verbindingen tusschen de rails grondig vernield. Tusschen het grind lagen stukken verwrongen ijzer en afgebroken moeren. Ook de rails zelf hadden op verschillende plaatsen erg geleden. In hoeverre het treinstel schade had bekomen, kon vanochtend nog niet worden opgegeven. Zooals bekend gaat de loterij van de Nederl. Vereeniging voor Luchtbe scherming niet door. De vereeniging stelt hen, die loten in hun bezit heb ben, voor, deze cadeau te geven aan het Haagsche Blokbrandweerfonds, Sweelinckstraat 25, ten behoeve van blokbrandweerwagentjes voor de blok ken, welke niet financieel in staat zijn, ze zelf aan te schaffen. Met de „Nederland”-express, welke hedenmorgen om 12.14 van het Hol landsere Spoor-station vertrok in aan sluiting op het 22 dezer van Genua af varende m.s. „Christiaan Huygens” aanvaardde jhr. ir. O. C. A. van Lidth de Jeude, oud-minister van Waterstaat, de reis naar Ned.-Indië. Het Permanente Hof van Internatio nale Justitie is op het oogenblik alhier bijeen. De volgende rechters hebben zitting: de heeren Guerero (Salvador), president, sir Cecil Hurst (Groot-Brit- tannië), vice-president, Fromageot (Frankrijk), Altamira (Spanje), Anzi lotti (Italië), Negulesco (Roemenië), jhr. van Eysinga (Nederland), Cheng Tien Hai (China), M. O. Hudson (Ver. Staten), de Visscher (België) en Erich (Finland). Op de agenda staat de zaak van de Boelgaarsche electriciteits maatschap pij van Sofia. Deze zaak is aanhangig gemaakt door de Belgische regeering tegen de Boelgaarsche. Zij was het on derwerp van een arrest van 4 April 1939, waarbij het Hof de Boelgaarsche excepties ten deele geldig heeft ver klaard en van een beschikking van 5 December 1939, waarbij het hof op verzoek van België conservatoire maat regelen heeft gelast. Het Hof is tevens bijeengeroepen voor het nemen van eenige administra tieve maatregelen. Gereden kon alleen worden met electrische treinen, daar stoomtrei nen te breed bleken te zijn. Hieruit kan men zien, hoe smal de door gang maar was. Het lag in de be doeling een uurdienst in te stellen en om even 12 uur vertrok de eerste trein van Gouda over het linker spoor naar Woerden. Geen weerbaarheidsbelasting Gisteren maakten wij melding van een mededeeling van het Tweede Kamerlid dr. L. G. Kortenhorst, dat een invoering van een weerbaar heidsbelasting m voorbereiding zou zijn, die zou worden geheven van personen, die buiten de mobilisatie staan. Uit bevoegde bron verneemt de N.R. Crt., dat zulks absoluut onjuist is. Van eenig plan of een in voorbereiding zijn op een der departementen van een der- gelijke belasting is geen sprake. Men vestigde er in dit verband nog onze aandacht op, dat het trouwens onmo gelijk zou zijn een juiste regeling te maken voor de invordering van zulk «i belasting zonder tal van onbillijk- ^en te veroorzaken. TOKIO, 20 Februari. (Domei.) De Fransche ambassadeur Arsène Henry heeft een bezoek gebracht aan dea onder-minister van buitenlandsche za ken Tani en opnieuw bij de Japan- sche regeering geprotesteerd wegens Japansche luchtaanvallen op den spoorweg van Yoennan. Reeds op 5 Februari had Henry Tany een schril» telijk protest overhandigd. AanweziS aan het hoofdbureau van po litie, Alexanderplein 20 en aldaar te be vragen op alle werkdagen, telefonisch al leen tusschen 10.30 en 12 uur en monde- yn? tusschen 12.30 en 2.30 uur: een heerenrijwiel, merk Holenaar, no. 1'082, een bril in étui (zwart), een schaats, jen r dames-gummilaars, een nummer bord (auto) No. H-58670, een blauwe pan toffel met ritssluiting, een heerenrijwiel, zwart „Royal Force", een linker bruine damesschoen, waarin beige skisok, een blauwe kinderportemonnaie, inh. 5 spaar- ^els van 1 cent van de R P.S., een rijks- distributiekaart, een boek getiteld „Moei lijkheden in het huwelijk” P. 109, een hoofddoek een heerenrijwiel. merk R.S. frame no. 512014, een sierdop van auto- wiel, een groen potlood, een bumper van aUto met nummerplaat H-34926, een blauwe kindersok, diverse sleutels, hand schoenen, rijwielbelastingmerken en cein tuurs. gevonden m taxi: een paar wollen wan- ten Bij navolgende ingezetenen: een kortharige fox-terrier, Marktweg 166; een groene vulpen in étui, Thor- beckelaan 130; een geel lederen motorcap, een grijze wollen handschoen, Gevers Dey- nootstraat 44; een autobuitenband, Sluij- ters, Mijtensstraat 43; een rijwielbelas- tingmerk, Krul, Javastraat 217; een streng touw. v. Maanen, Jac. Marisstraat 120; een defect verm. doublé polshorloge met dito bandje. Kareis, Noordpolderkade 286; een schoolétui met inhoud, v. d. Zwan, Pri- mulastraat 21: een vulpen „Waterman”, Schoevers, Noordeinde 122; een bruin zwarte hond, Heijstek, Hoogezand 1; een rood kindertaschje met inhoud. Korevaar, Wolmaransstraat 113; een verchr. dames- polshorloge no. 198062, Vrouwenf elder, Kempstraat 107; een br. portem. met /0 48|, Heemskerk, Honthorststraat 67; een belastingmerk, den Hengst, Valkenbosch- laan 241; een ring met 11 sleutels w.o. een auto-contactsleutel, v. Dijk, Schee persstraat 125; 5 aaneengebonden schoe nen, Penders, Steynlaan 185; een grijs zwarte heerenvulpen, de Koning, Melis Stokelaan 83: een zwart krulharige bou vier met nikkelen halsband, Vogelaar, Antheunisstraat 90; een wollen dames- handschoen met kap (blauw met gekleur de randjes), Weber, Hofwijckstraat 17; een grijs wollen handschoen, Spaans, Doublet- straat 26a; een bos sleutels. Kooy, Hoog Buurloostraat 109; een wollen dameshand- schoen, Verschuur, Hoefkade 71; een br - wit geblokt damesregenkapje. Krebs, Rijnstraat 7; een br. damesparapluie, Hat- tink, Schiestraat 18; een zw. bouvier met zwarten halsband, Rutten, Mariottestraat 54; een br japonceintuur. v. d. Let, Obrechtstraat 190; een Protestantsch* ge bedenboek de Boer, Beeklaan 253; een witte zwaan en een kuifeendje, Dieren park, Wassenaar; een Gazelle damesrij- wiel; Reijgersberg, Beatrijsstraat 7; 3 sleu teltjes aan touwtje, Buijs, Weissenbruch- straat 258; een cypersch poesje, de Groot, v. Diepenburchstraat 14; een verm zil veren potlood, Leeuwenburg, v d. Woert- straat 45; eer lage zw. heerenschoen, v. d. Toorn. Lijnstraat 46; een paar zw. led. beenkappen, v. d Zwan, Wieringschestraat 10; een kist met savoye kool, Engelenhard, Rïpperdastraat 61; een verm. gouden scha- Jtefarmbandje, Kamp, 3e Visschershaven- dwarsweg 13; een verchr. damespolshor- loge met nikkelen bandje, de Jong. Schel- vischstraat 6; een bril met hoornen mon tuur in étui Grips, Wieringschestraat 66; eenige sleutels aan kettinkje met plaatje: Garages Tissette, Schameweg, Maastricht., tel. 4141, Pronk, Vijzelstraat 5a; een bril, de Best, Adr Coenenstraat 20; een zwart witte kat v. Gorkum Badhuisweg 2; twee «emeeuwen en 2 katten, Rossmölder, Ca- landplein 19; 3 honden, 5 katten en een tend, Asyl, Nieuwe Haven 73 Opgevangen honden: Voor inlichtingen, Asyl, Nieuwe Haven 73. ^zonder T‘- - *orden, die i Unden zijn gevlucht. Voor Finland. Mj vernemen, heeft de w, zoodra het ■oode Kruis het uitzenden van een - naar Finland overwoog, toezegging gedaan de be ttekens gratis beschikbaar te Sik bedrag bijeen L_„ ?°k ditmaal de organisatie Mand kunnen 195305 «'eesteresse ,.w„ te Leiden Deze zullen Z.K.H. Prins Bernhard heeft heden middag de wekelijksche vergadering van den Raad van State bijgewoond. De verbinding op deze wijze vlotte echter niet al te best en pas om 1 uur kregen de reizigers uit Gouda gelegen heid, per trein naar den Haag te kun nen reizen. De totale opbrengst. De voorzitter van de Collec''^Com missie ’s-Gravenhage voor het Alge meen Steuncomité 1939, mr. H. M. L. H. Sark, deelt ons mede, dat op de girorekening van deze commissie nog regelmatig giften voor de cohecte, welke op 15 en 16 Dec. 1.1. hier ter stede werd gehouden, werden ontvan gen, zoodat de rekening nog niet kon worden afgesloten. Thans is dit ge schied. Wij kunnen melden, dat hier ter stede voor deze collecte in totaal werd ontvangen: ƒ68.956.32. Na aftrek van onkosten en het aan de Haagsche Commissie tot Bevorde ring van Samenwerking toekomende bedrag van 10% der zuivere opbrengst, werd een bedrag van 60.589.57 aan het Algemeen Steuncomité 1939 gegi reerd. De Collecte-Commissie dankt nog maals allen, die hun medewerking hebben gegeven voor het bereiken van dit fraaie resultaat. Dat in dezen tijd een bedrag van bijna 70.000 door Haagsche burgers werd geofferd voor onze landgenooten, die door de tijds omstandigheden zijn getroffen, tot groote erkentelijkheid. GLAZENWASSCHER VAN GEVALLEN. Vanmorgen om half elf is de 27- jarige glazenwasscher A. M„ wonende aan de Laakkade, in de Velpschestraat van een ladder gevallen. Hij brak het linkerhielbeen en werd door den geneesk. dienst naar het zie kenhuis vervoerd. In de ijzige koude waren de reizi gers genoodzaakt uit te stappen. Zij, die haast hadden, besloten te voet naar Woerden hun weg te vervolgen, teneinde hier te trachten hun reis te vervolgen. Anderen, en dat was vrij wel het grootste aantal, besloten af te wachten, tot hulp zou komen opdagen. Blokpost 8 stelde terstond het station Gouda van de ontsporing in kennis, van waaruit direct het hoofdkantoor in Utrecht gealarmeerd werd. Zoowel uit den Haag als Utrecht vertrokken materiaaltreinen met sterke ploegen personeel. Uit Utrecht kwamen even eens mede ir. W. Hupkes, lid van de directie der Nederlandsche Spoor wegen, ir. Ch. H. J. Driessen, chef van den dienst van Weg en Werken, G. F. H. Giesberger, chef van de Dienst regeling, dr. P. Th. Posthumus Meijjes, chef van de afdeeling extra treinen, ir. H. Goedhart, hoofdingenieur van tractie en de inspecteur van den dienst van Vervoer, mr. J. H. van der Meu ten en enkele ambtenaren van de Hoofdadministratie. Direct werden maatregelen genomen, toen men de situatie ter plaatse had op genomen, het treinverkeer naar Utrecht te leiden over Gouda en Alphen. Tweede ontsporing. Hier deed zich echter het pech-dui- veltje gelden, want juist toen men den dienst over deze plaatsen had uitgestippeld, ontspoorde buiten Woerden een locomotief, zoodat ook de lijn naar Leiden versperd was. Den reizigers uit den Haag, met be stemming Utrecht, werd geadviseerd over Amsterdam te reizen. Men begrijpt dat de treinenloop in zeer belangrijke mate vertragingen ondervond. Aan alle stations werd mededeeling van de ont sporing bij Oudewater gedaan, teneinde hiermede met de aansluitingen te reke nen. Men was gewaarschuwd. Gelukkig geschiedde de ontsporing bij een rijsnelheid van ongeveer 5 k.m. Immers, de bestuurder van trein 301, met bestemming Enschedé, die om 6 uur 17 vanochtend te Woerden stopte, had aan den sta tionschef medegedeeld, dat hij op het baanvak van blok 8, een lich ten schok had gevoeld. Onmiddellijk stelde men Gouda van een en ander in kennis, ten einde de bestuurders van de vol gende treinen opdracht te geven, met een maximum van 5 k.m.- snelheid over het betrokken ge deelte te rijden. Aan deze omstandigheid is het te danken, dat bij de ontsporing van trein 605, een electrische, die om 6 uur 15 uit den Haag was vertrokken en na met het Rotterdamsche gedeelte te zijn gecombineerd, om 6 uur 39 van Gouda wegreed, geen persoonlijke on gelukken zijn te betreuren. Zonder dat de passagiers de trein was vrij druk bezet er fei telijk erg in hadden, wat er ge beurde, reed de trein uit de rails. De voorste rijtuigen kwamen zoo te staan, dat zij ook het verkeer over de nevenlijn versperden. HSINK1NG, 20 Februari. (Domei.? De regeering van Mandsjoekwo heeft besloten bij de Britsche regeering t» protesteeren tegen de in beslagneming door Engeland van Duitsche uitvoec- goederen aan boord van neutral^ schepen. Dit protest is opgesteld in overleg met de Japansche regeering. Sedert het uitbreken van den oorlog heeft Mandsjoekwo voor de indus- trieele ontwikkeling van dit land uit Duitschland machinerieën ingevoerd ter waarde van 8.700.000 yen. Vóór het uitbreken van den oorlog waren deze bestellingen reeds in Duitschland gedaan. Onlangs heeft de Britsche regeering evenwel haar maatregelen verscherpt tot in beslagneming van Duitsche uitvoergoederen. Zij beweert, dat de overdracht van den eigendom van dergelijke Duitsche producten, welke op 27 November 1939 nog niet geheel waren betaald, nog niet was geschied. Daartegen protesteert de regeering van Mandsjoekwo. BERLIJN, 20 Februari. (Eigen tel.). Noorwegen heeft de Duitsche nota nog niet beantwoord. Het antwoord zal echter, wanneer het komt, voor Berlijn bevredigend uitvallen, gelooven de Duitschers. De verklaring van den Noorschen minister Koht, is in Duit sche ambtelijke kringen met instem ming begroet. Koht spreekt in zijn ver klaring van een oorlogsschip, terwijl Duitschland de „Altmark” steeds, een staatsschip, of een rijksdienstschip heeft genoemd. Na Koht’s verklaring heeft deze kwestie evenwel geen prac- tische beteekenis meer. Eenig misver stand tusschen Duitschland en Noor wegen schijnt thank niet meer te be staan. Ook het feit, dat de Noorsche torpedoboot, die in de fjord lag, slechts 56 ton groot awas, heeft Duitschland doen begrijpen, dat Noorwegen niet anders handelen kon. In Duitsche poli tieke kringen trekt verder de aandacht de verklaring van Hambro, den presi dent van de Noorsche Storting en voor zitter van de Noorsche Kamercommis sie van buitenlandsche zaken, dat de daad van de Engelschen in de Jössing Fjord Noorwegen wel eens zou kunnen noodzaken, dat te doen wat Duitsch land Noorwegen steeds aangeraden heeft n.l. de scheepvaart op Engeland te staken. Deze verklaring is des te op merkelijker, omdat Hambro als een der grootste vijanden van het nationaal- socialisme in Noorwegen bekend staat. Studenten in nood. De oorlog heeft ellende gebracht wer talloozen. Daaronder zijn duizen den studenten. Poolsche studenten be vinden zich in zeer grooten getale in Roemenië, Hongarije, Litauen en Let land zonder behoorlijke kleeding, zon der dekking en voedsel. Vierhonderd Spaansche studenten teven onder be nauwende omstandigheden in kampen Zuid-Frankrijk. Zij alten en nog vele anderen dienen geholpen te wor den. Deze hulpverleening komt voor het bootste gedeelte neer op International Student Service en de World Student Christian Federation. Het Nederlandsch Comité van I.S.S., *t ook vorige maten zijn medewer- verleende en steeds een behoor- i kon brengen, heeft voor Ne- op zich genomen. Bijdragen gestort worden op gironummer ten name van de „Penning- van het Ned. I.S.S. Co- --1 in het voor de studenten gebruikt uit Poten naar naburige Door de verschillende organisaties in het autoverhuurbedrijf worden thans besprekingen gevoerd over een verhooging der Haagsche taxi-tarieven. Genoemd worden de volgende cijfers handhaving van den aanslag op 40 cent, maar in plaats van 1 k.m. zal hiervoor slechts 800 m. worden ge reden de kilometerprijs zou dan van 10 op 12% cent worden gebracht. Verwacht wordt, dat dezer dagen een voorstel van de organisaties aan B. en W. zal worden gedaan, tot vast stelling van een nieuw tarief. Ook verluidt, dat getracht zal worden het tarief in begin Maart in te Reis met hindernissen: Wij vernamen nog het een en ander over de avontuurlijke reis, welke de reizigers, die vanochtend om 6 uur 24 uit den Haag met bestemming Gro ningen vertrokken, hebben gemaakt. Toen deze trein, no. 103, om 6 uur 51 te Gouda aankwam, wist men nog niet precies hoe de situatie bij Oude water was. Men liet den trein op- stoomen, denkende, dat hij ter plaatse over het linkerspoor wel zou kunnen passeeren. Dit bleek echter niet mo gelijk, zoodat er niet anders opzat, dan den trein naar Gouda te doen terugkeeren. In dezen trein waren ook de reizigers van den ontspoorden trein overgestapt Besloten werd de route over Alphen-Leiden om te leggen, doch toen men in Leiden arriveerde, was juist het bericht binnen gekomen, dat door de ontsporing van de locomotief buiten Woerden, ook deze lijn ver sperd was. Daarop dirigeerde men den trein over Amsterdam. Met ette lijke uren vertraging bereikten de rei zigers eindelijk in den middag Gro ningen. Volgens de dienstregeling zou men hier om 10 uur vanochtend al hebben moeten aankomen. Vanmiddag vernamen wij nog, dat de herstelwerkzaamheden slechts moeizaam vorderden. Zeker zal er vannacht moeten worden doorgewerkt en niet zeker is, dat het baanvak mor gen weer normaal te berijden zal zijn. Een groot aantal menschen is naar de plaats van het onheil gedirigeerd. Haar - Ned'eRdC^enfabrieken AaBe, Roode Kriiic kn» «.IA...i amb«lance “^Rde Finland

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 13