tusschen Oudewater
en
De oorlog
Europa
m
HAAGSCHE COURANT Treinontsporing
Woerden ontwrichtte spoorwegverkeer
Acht wagens versperden de lij
den HaagUtrecht
STADSNIEUWS
n
TELEGRAMMEN
BINNENLAND
Dinsdag 20 Februari 1940.
Vertrek
Lidth de Jeude
van
naar
I
DE KWESTIE VAN DE
„ALTMARK”
Railbreuk de oorzaak
Schade aan baanvak
over ruim 200 meter
oud-minister van
Indië
VIERDE BLAD.
dit
TURKSCHE OORLOGSRAAD BIJEEN
i
DU1TSCHLAND EN DE VERKLARING
VAN KONING GUSTAAF
DE BRITSCHE OORLOGSUITGAVEN
V sche trein no. 605, be
staande uit acht rijtuigen en
welke om kwart over zes uit
Den Haag naar Eindhoven ver
trekt, tusschen Oudewater en
Woerden geheel uit de rails ge-
loopen. Dit had tot gevolg, dat
het treinverkeer over beide
lijnen tusschen Den Haag en
Utrecht werd vefsperd.
Het ongeval deed zich voor te
omstreeks kwart voor zeven.
Eerst na moeizamen arbeid
slaagde men er tegen 12 uur in,
het verkeer over een der lijnen
vrij te maken. Een beperkte
dienstregeling werd over enkel
spoor tusschen Gouda en Woer
den onderhouden. Teneinde het
reizigersvervoer zooveel moge
lijk te doen plaats vinden, wer
den autobusdiensten ingesteld,
waarbij ook particuliere bussen
werden gecharterd. De geringe
snelheid, waarmede de trein
reed, is oorzaak geweest, dat
geen persoonlijke ongelukken
hebben plaats gevonden. Over
een afstand van ruim 300 meter
is schade aan het baanvak toe
gebracht. Fierst tegen morgen
ochtend hoopt men met de
werkzaamheden zoover te zijn
gevorderd, dat normale hervat
ting van het treinverkeer moge
lijk zal zijn.
PERMANENTE HOF VAN INTER
NATIONALE JUSTITIE
KENNISGEVINGEN
Gevonden voorwerpen.
PRINS BERNHARD IN DEN RAAD
VAN STATE.
Geen misverstand meer tusschen
Duitschland en Noorwegen
VERHOOGING TAXI-TARIEVEN
f
hier
stemt
LUCHTBESCHERMING.
tarief.
LADDER
N.V
l
DE COLLECTE TEN BEHOEVE VAN
T ALGEMEEN STEUNCOMITÉ 1939.
PROTEST VAN MANDSJOEKWO BIJ
DE BRITSCHE REGEER1NG.
NIEUW FRANSCH PROTEST
TE TOKIO.
herstelwerkzaamheden
Zeker
nieuwe
voeren.
oorlog, afhangen van den loop en den
voortgang van den oorlog in omstandig
heden, welke niet kunnen worden voor
zien.
Ook zou het niet van openbaar be-
lang zijn den aard en den omvang be
kend te maken van de inspanningen,
welke de oorlog vergt.
De heer H. Ch. G. J. v. d. Ma n-
dere zal morgenmiddag voor de Volks
universiteit een voordracht houden over
„De neutrale staten en hun vele zor
gen”.
No. 17498.
LONDEN, 20 Februari. (Reuter.) In
dezen tijd van het jaar worden gewoon
lijk de begroetingen voor leger, marine
en luchtmacht gepubliceerd en in het
parlement behandeld.
Het departement van financiën heeft
vandaag evenwel bekend gemaakt, dat
het noch doenlijk, noch wenschelijk is
het parlement gedetailleerde ramingen
voor te leggen voor de kosten van leger,
marine en luchtmacht, van het departe
ment voor de bevoorrading en zekere
andere diensten, welke met den oorlog
in verband staan.
De reden is, dat een deel der uitgaven,
welke direct betrekking hebben op- den
Ernstige handicap.
Het spoorwegverkeer, dat in dezen
abnormalen winter toch reeds met
buitengewone moeilijkheden heeft te
kampen, werd door deze ontsporing in
erge mate gehandicapt.
Zelfs kan gesproken worden van een
ontwrichting van ernstigen aard, welke
de verbindingen van het Westen naar
de andere deelen van het land belang
rijk stagneerde.
Toen wij ter plaatse van het onge
val tusschen Oudewater en blok-
post 8, ter hoogte van het viaduct in
den Rijksweg den HaagUtrecht
arriveerden, was men met man en
macht bezig de versperde spoorlijn
weer vrij te maken.
Railbreuk tengevolge van
de vorst.
Wij hebben ir. Hupkes naar zijn mee-
ning gevraagd over de oorzaak van de
ontsporing.
Hij deelde mede, dat deze gezocht
moet worden in railbreuk. Dit euvel
doet zich in alle landen, waar strenge
vorst heerscht, of is geweest, gelden.
Den laatsten tijd is railbreuk veelvul
dig in ons land opgetreden door de lage
temperatuur. Men kan hiertegen, aldus
de heer Hupkes, geen afdoende voor
zorgsmaatregelen treffen. Dit is het
eerste geval van breuk in de rails met
ernstige gevolgen.
Het bezoek van den heer van Lidth
de Jeude aan Indië zal ongeveer drie
maanden duren. De oud-minister
brengt dit bezoek om zich ten aanzien
van verschillende aangelegenheden na
der te oriënteeren. Als commissaris van
de Billiton Mij., als lid van den Raad
van Beheer van de Gemeensch. Mijn-
bouwmij. ..Billiton” en als voorzitter
van den Raad van Beheer van het
Koninklijk Koloniaal Instituut te Am
sterdam heeft de heer van Lidth de
Jeude ook een koloniaal arbeidsterrein,
waarop het wenschelijk is zich per-
(Van onzen s pedalen verslaggever.)
T TANMORGEIN is de electri-
BERLIJN, 20 Februari. (Eigen Tel.)
De verklaring van koning Gustaaf
van Zweden over de handhaving van
de onzijdigheid van dit land, wordt in
Duitsche ambtelijke kringen met in
stemming begroet. Men leidt er uit af,
dat Zweden van geen avonturen wil
weten,, hoeveel sympathie het ook voor
Finland mag hebben.
1STANBOEL, 20 Februari. (Reuter.?
De Turksche hooge raad van oorlog is
vandaag voor zijn gewone jaarlijksche
vergadering onder voorzitterschap van
veldmaarschalk Fewzi Tsjakmak, chef
van den staf, bijeengekomen. Deze
bijeenkomst valt samen met de aan
kondiging, dat het kabinet heeft be
sloten de wet tot bescherming van de
natie, die de regeering zekere bijzon
dere volmachten verschaft, toe te pas
sen. De raad zal onder deelneming van
de commandanten der legergroepen be
langrijke vraagstukken, die met de
defensie verband houden, bespreken.
Men meldt, dat president Inonu bin
nenkort een bezoek aan de grens in
Europeesch Turkije zal brengen.
Over enkel spoor.
Men besloot te probeeren of het rijden
over deze lijn nu mogelijk was ge
worden. Daarvoor vertrok om even over
half elf een zg. proef trein, bestaande
uit drie wagens, uit Woerden. De pas
sage was nauw, maar mogelijk, waar
op besloten werd het verkeer tusschen
Gouda-Woerden over een spoor te doen
plaats vinden.
Busdiensten.
Na de versperring van de lijn Leiden
Utrecht over Woerden werd overge
gaan tot instelling van autobusdiensten.
Het wagenpark van de A.T.O. was niet
toereikend, zoodat men zoowel in Gouda
als Woerden, een beroep deed op parti-
liere busondernemingen. Gereden werd
over Woerden-Bodegraven-Gouda v. v.
Te omstreeks half twaalf was de gede
railleerde locomotief nabij Woerden
weer in de rails gezet, zoodat men ook
deze spoorlijn weer tot zijn beschikking
had.
Zoo vlot vorderden de werkzaamhe
den bij Oudewater echter niet. Aller
eerst werden de ontspoorde wagons ge
deeltelijk opgevijzeld, om de vernielde
rails er onder uit te halen en hiervoor
in de plaats hulp-rails te leggen.
Voor het wegtrekken der rijtuigen
werd gebruik gemaakt van een locomo
tief, van het zware type, die met sterke
staalkabels aan de ontspoorde wagens
was verbonden.
De twee voorste rijtuigen van den
gederailleerden trein, die het verkeer
over de nevenlijn onmogelijk maakte,
werden recht getrokken.
soonlijk van verschillende zaken op de
hoogte te stellen.
Vooral in zijn beide eerstgenoemde
functies is deze Indische reis van den
oud-minister van belang, in verband
vooral met de groote plannen, welke
de Billiton Mij. in Noord-Sumatra heeft
ten aanzien van de stichting van een
aluminiumbedrijf aldaar. Met de
„Huygens” maakt ook de chef-geoloog
van de Billiton Mij., dr. ir. J. W. H.
Adam, de reis naar Indië.
Voor het vertrek van den heer van
Lidth de Jeude bestond veel belang
stelling. On der de velen, die den oud-
minister een goede reis kwamen toe-
wenschen, merkten wij op jhr. mr. A.
C. D. de Graeff, oud-minister van
Buitenlandsche Zaken en oud-Gouver-
neur-Generaal van Ned.-Indië. en prof,
dr. L. Ph. Ie Cosquino de Bussy, direc
teur van de afdeeling Handelsmuseum
van het Koloniaal Instituut.
De schade.
Over een afstand van ruim 200 me
ter werd schade aan het baanvak toe
gebracht. Spoorbiels werden stukge-
reden en de verbindingen tusschen de
rails grondig vernield. Tusschen het
grind lagen stukken verwrongen ijzer
en afgebroken moeren. Ook de rails
zelf hadden op verschillende plaatsen
erg geleden. In hoeverre het treinstel
schade had bekomen, kon vanochtend
nog niet worden opgegeven.
Zooals bekend gaat de loterij van de
Nederl. Vereeniging voor Luchtbe
scherming niet door. De vereeniging
stelt hen, die loten in hun bezit heb
ben, voor, deze cadeau te geven aan
het Haagsche Blokbrandweerfonds,
Sweelinckstraat 25, ten behoeve van
blokbrandweerwagentjes voor de blok
ken, welke niet financieel in staat zijn,
ze zelf aan te schaffen.
Met de „Nederland”-express, welke
hedenmorgen om 12.14 van het Hol
landsere Spoor-station vertrok in aan
sluiting op het 22 dezer van Genua af
varende m.s. „Christiaan Huygens”
aanvaardde jhr. ir. O. C. A. van Lidth
de Jeude, oud-minister van Waterstaat,
de reis naar Ned.-Indië.
Het Permanente Hof van Internatio
nale Justitie is op het oogenblik alhier
bijeen. De volgende rechters hebben
zitting: de heeren Guerero (Salvador),
president, sir Cecil Hurst (Groot-Brit-
tannië), vice-president, Fromageot
(Frankrijk), Altamira (Spanje), Anzi
lotti (Italië), Negulesco (Roemenië),
jhr. van Eysinga (Nederland), Cheng
Tien Hai (China), M. O. Hudson (Ver.
Staten), de Visscher (België) en
Erich (Finland).
Op de agenda staat de zaak van de
Boelgaarsche electriciteits maatschap
pij van Sofia. Deze zaak is aanhangig
gemaakt door de Belgische regeering
tegen de Boelgaarsche. Zij was het on
derwerp van een arrest van 4 April
1939, waarbij het Hof de Boelgaarsche
excepties ten deele geldig heeft ver
klaard en van een beschikking van
5 December 1939, waarbij het hof op
verzoek van België conservatoire maat
regelen heeft gelast.
Het Hof is tevens bijeengeroepen
voor het nemen van eenige administra
tieve maatregelen.
Gereden kon alleen worden met
electrische treinen, daar stoomtrei
nen te breed bleken te zijn. Hieruit
kan men zien, hoe smal de door
gang maar was. Het lag in de be
doeling een uurdienst in te stellen
en om even 12 uur vertrok de
eerste trein van Gouda over het
linker spoor naar Woerden.
Geen weerbaarheidsbelasting
Gisteren maakten wij melding van
een mededeeling van het Tweede
Kamerlid dr. L. G. Kortenhorst, dat
een invoering van een weerbaar
heidsbelasting m voorbereiding zou zijn,
die zou worden geheven van personen,
die buiten de mobilisatie staan.
Uit bevoegde bron verneemt de N.R.
Crt., dat zulks absoluut onjuist is. Van
eenig plan of een in voorbereiding zijn
op een der departementen van een der-
gelijke belasting is geen sprake. Men
vestigde er in dit verband nog onze
aandacht op, dat het trouwens onmo
gelijk zou zijn een juiste regeling te
maken voor de invordering van zulk
«i belasting zonder tal van onbillijk-
^en te veroorzaken.
TOKIO, 20 Februari. (Domei.) De
Fransche ambassadeur Arsène Henry
heeft een bezoek gebracht aan dea
onder-minister van buitenlandsche za
ken Tani en opnieuw bij de Japan-
sche regeering geprotesteerd wegens
Japansche luchtaanvallen op den
spoorweg van Yoennan. Reeds op 5
Februari had Henry Tany een schril»
telijk protest overhandigd.
AanweziS aan het hoofdbureau van po
litie, Alexanderplein 20 en aldaar te be
vragen op alle werkdagen, telefonisch al
leen tusschen 10.30 en 12 uur en monde-
yn? tusschen 12.30 en 2.30 uur:
een heerenrijwiel, merk Holenaar, no.
1'082, een bril in étui (zwart), een schaats,
jen r dames-gummilaars, een nummer
bord (auto) No. H-58670, een blauwe pan
toffel met ritssluiting, een heerenrijwiel,
zwart „Royal Force", een linker bruine
damesschoen, waarin beige skisok, een
blauwe kinderportemonnaie, inh. 5 spaar-
^els van 1 cent van de R P.S., een rijks-
distributiekaart, een boek getiteld „Moei
lijkheden in het huwelijk” P. 109, een
hoofddoek een heerenrijwiel. merk R.S.
frame no. 512014, een sierdop van auto-
wiel, een groen potlood, een bumper van
aUto met nummerplaat H-34926, een
blauwe kindersok, diverse sleutels, hand
schoenen, rijwielbelastingmerken en cein
tuurs.
gevonden m taxi: een paar wollen wan-
ten
Bij navolgende ingezetenen:
een kortharige fox-terrier, Marktweg
166; een groene vulpen in étui, Thor-
beckelaan 130; een geel lederen motorcap,
een grijze wollen handschoen, Gevers Dey-
nootstraat 44; een autobuitenband, Sluij-
ters, Mijtensstraat 43; een rijwielbelas-
tingmerk, Krul, Javastraat 217; een streng
touw. v. Maanen, Jac. Marisstraat 120; een
defect verm. doublé polshorloge met dito
bandje. Kareis, Noordpolderkade 286; een
schoolétui met inhoud, v. d. Zwan, Pri-
mulastraat 21: een vulpen „Waterman”,
Schoevers, Noordeinde 122; een bruin
zwarte hond, Heijstek, Hoogezand 1; een
rood kindertaschje met inhoud. Korevaar,
Wolmaransstraat 113; een verchr. dames-
polshorloge no. 198062, Vrouwenf elder,
Kempstraat 107; een br. portem. met
/0 48|, Heemskerk, Honthorststraat 67; een
belastingmerk, den Hengst, Valkenbosch-
laan 241; een ring met 11 sleutels w.o.
een auto-contactsleutel, v. Dijk, Schee
persstraat 125; 5 aaneengebonden schoe
nen, Penders, Steynlaan 185; een grijs
zwarte heerenvulpen, de Koning, Melis
Stokelaan 83: een zwart krulharige bou
vier met nikkelen halsband, Vogelaar,
Antheunisstraat 90; een wollen dames-
handschoen met kap (blauw met gekleur
de randjes), Weber, Hofwijckstraat 17; een
grijs wollen handschoen, Spaans, Doublet-
straat 26a; een bos sleutels. Kooy, Hoog
Buurloostraat 109; een wollen dameshand-
schoen, Verschuur, Hoefkade 71; een br -
wit geblokt damesregenkapje. Krebs,
Rijnstraat 7; een br. damesparapluie, Hat-
tink, Schiestraat 18; een zw. bouvier met
zwarten halsband, Rutten, Mariottestraat
54; een br japonceintuur. v. d. Let,
Obrechtstraat 190; een Protestantsch* ge
bedenboek de Boer, Beeklaan 253; een
witte zwaan en een kuifeendje, Dieren
park, Wassenaar; een Gazelle damesrij-
wiel; Reijgersberg, Beatrijsstraat 7; 3 sleu
teltjes aan touwtje, Buijs, Weissenbruch-
straat 258; een cypersch poesje, de Groot,
v. Diepenburchstraat 14; een verm zil
veren potlood, Leeuwenburg, v d. Woert-
straat 45; eer lage zw. heerenschoen, v. d.
Toorn. Lijnstraat 46; een paar zw. led.
beenkappen, v. d Zwan, Wieringschestraat
10; een kist met savoye kool, Engelenhard,
Rïpperdastraat 61; een verm. gouden scha-
Jtefarmbandje, Kamp, 3e Visschershaven-
dwarsweg 13; een verchr. damespolshor-
loge met nikkelen bandje, de Jong. Schel-
vischstraat 6; een bril met hoornen mon
tuur in étui Grips, Wieringschestraat 66;
eenige sleutels aan kettinkje met plaatje:
Garages Tissette, Schameweg, Maastricht.,
tel. 4141, Pronk, Vijzelstraat 5a; een bril,
de Best, Adr Coenenstraat 20; een zwart
witte kat v. Gorkum Badhuisweg 2; twee
«emeeuwen en 2 katten, Rossmölder, Ca-
landplein 19; 3 honden, 5 katten en een
tend, Asyl, Nieuwe Haven 73
Opgevangen honden: Voor inlichtingen,
Asyl, Nieuwe Haven 73.
^zonder T‘- -
*orden, die i
Unden zijn gevlucht.
Voor Finland.
Mj vernemen, heeft de
w, zoodra het
■oode Kruis het uitzenden van een
- naar Finland overwoog,
toezegging gedaan de be
ttekens gratis beschikbaar te
Sik bedrag bijeen L_„
?°k ditmaal de organisatie
Mand
kunnen
195305
«'eesteresse ,.w„
te Leiden Deze zullen
Z.K.H. Prins Bernhard heeft heden
middag de wekelijksche vergadering
van den Raad van State bijgewoond.
De verbinding op deze wijze vlotte
echter niet al te best en pas om 1 uur
kregen de reizigers uit Gouda gelegen
heid, per trein naar den Haag te kun
nen reizen.
De totale opbrengst.
De voorzitter van de Collec''^Com
missie ’s-Gravenhage voor het Alge
meen Steuncomité 1939, mr. H. M. L.
H. Sark, deelt ons mede, dat op de
girorekening van deze commissie nog
regelmatig giften voor de cohecte,
welke op 15 en 16 Dec. 1.1. hier ter
stede werd gehouden, werden ontvan
gen, zoodat de rekening nog niet kon
worden afgesloten. Thans is dit ge
schied.
Wij kunnen melden, dat hier ter
stede voor deze collecte in totaal werd
ontvangen: ƒ68.956.32.
Na aftrek van onkosten en het aan
de Haagsche Commissie tot Bevorde
ring van Samenwerking toekomende
bedrag van 10% der zuivere opbrengst,
werd een bedrag van 60.589.57 aan
het Algemeen Steuncomité 1939 gegi
reerd.
De Collecte-Commissie dankt nog
maals allen, die hun medewerking
hebben gegeven voor het bereiken van
dit fraaie resultaat. Dat in dezen tijd
een bedrag van bijna 70.000 door
Haagsche burgers werd geofferd voor
onze landgenooten, die door de tijds
omstandigheden zijn getroffen,
tot groote erkentelijkheid.
GLAZENWASSCHER VAN
GEVALLEN.
Vanmorgen om half elf is de 27-
jarige glazenwasscher A. M„ wonende
aan de Laakkade, in de Velpschestraat
van een ladder gevallen.
Hij brak het linkerhielbeen en werd
door den geneesk. dienst naar het zie
kenhuis vervoerd.
In de ijzige koude waren de reizi
gers genoodzaakt uit te stappen. Zij,
die haast hadden, besloten te voet
naar Woerden hun weg te vervolgen,
teneinde hier te trachten hun reis te
vervolgen. Anderen, en dat was vrij
wel het grootste aantal, besloten af te
wachten, tot hulp zou komen opdagen.
Blokpost 8 stelde terstond het station
Gouda van de ontsporing in kennis,
van waaruit direct het hoofdkantoor
in Utrecht gealarmeerd werd. Zoowel
uit den Haag als Utrecht vertrokken
materiaaltreinen met sterke ploegen
personeel. Uit Utrecht kwamen even
eens mede ir. W. Hupkes, lid van de
directie der Nederlandsche Spoor
wegen, ir. Ch. H. J. Driessen, chef van
den dienst van Weg en Werken, G. F.
H. Giesberger, chef van de Dienst
regeling, dr. P. Th. Posthumus Meijjes,
chef van de afdeeling extra treinen,
ir. H. Goedhart, hoofdingenieur van
tractie en de inspecteur van den dienst
van Vervoer, mr. J. H. van der Meu
ten en enkele ambtenaren van de
Hoofdadministratie.
Direct werden maatregelen genomen,
toen men de situatie ter plaatse had op
genomen, het treinverkeer naar Utrecht
te leiden over Gouda en Alphen.
Tweede ontsporing.
Hier deed zich echter het pech-dui-
veltje gelden, want juist toen men
den dienst over deze plaatsen had
uitgestippeld, ontspoorde buiten
Woerden een locomotief, zoodat ook
de lijn naar Leiden versperd was.
Den reizigers uit den Haag, met be
stemming Utrecht, werd geadviseerd
over Amsterdam te reizen. Men begrijpt
dat de treinenloop in zeer belangrijke
mate vertragingen ondervond. Aan alle
stations werd mededeeling van de ont
sporing bij Oudewater gedaan, teneinde
hiermede met de aansluitingen te reke
nen.
Men was gewaarschuwd.
Gelukkig geschiedde de ontsporing
bij een rijsnelheid van ongeveer
5 k.m.
Immers, de bestuurder van trein
301, met bestemming Enschedé,
die om 6 uur 17 vanochtend te
Woerden stopte, had aan den sta
tionschef medegedeeld, dat hij op
het baanvak van blok 8, een lich
ten schok had gevoeld.
Onmiddellijk stelde men Gouda
van een en ander in kennis, ten
einde de bestuurders van de vol
gende treinen opdracht te geven,
met een maximum van 5 k.m.-
snelheid over het betrokken ge
deelte te rijden.
Aan deze omstandigheid is het te
danken, dat bij de ontsporing van
trein 605, een electrische, die om 6 uur
15 uit den Haag was vertrokken en na
met het Rotterdamsche gedeelte te
zijn gecombineerd, om 6 uur 39 van
Gouda wegreed, geen persoonlijke on
gelukken zijn te betreuren.
Zonder dat de passagiers de
trein was vrij druk bezet er fei
telijk erg in hadden, wat er ge
beurde, reed de trein uit de rails.
De voorste rijtuigen kwamen zoo
te staan, dat zij ook het verkeer
over de nevenlijn versperden.
HSINK1NG, 20 Februari. (Domei.?
De regeering van Mandsjoekwo heeft
besloten bij de Britsche regeering t»
protesteeren tegen de in beslagneming
door Engeland van Duitsche uitvoec-
goederen aan boord van neutral^
schepen. Dit protest is opgesteld in
overleg met de Japansche regeering.
Sedert het uitbreken van den oorlog
heeft Mandsjoekwo voor de indus-
trieele ontwikkeling van dit land uit
Duitschland machinerieën ingevoerd
ter waarde van 8.700.000 yen. Vóór
het uitbreken van den oorlog waren
deze bestellingen reeds in Duitschland
gedaan.
Onlangs heeft de Britsche regeering
evenwel haar maatregelen verscherpt
tot in beslagneming van Duitsche
uitvoergoederen. Zij beweert, dat de
overdracht van den eigendom van
dergelijke Duitsche producten, welke
op 27 November 1939 nog niet geheel
waren betaald, nog niet was geschied.
Daartegen protesteert de regeering
van Mandsjoekwo.
BERLIJN, 20 Februari. (Eigen tel.).
Noorwegen heeft de Duitsche nota nog
niet beantwoord. Het antwoord zal
echter, wanneer het komt, voor Berlijn
bevredigend uitvallen, gelooven de
Duitschers. De verklaring van den
Noorschen minister Koht, is in Duit
sche ambtelijke kringen met instem
ming begroet. Koht spreekt in zijn ver
klaring van een oorlogsschip, terwijl
Duitschland de „Altmark” steeds, een
staatsschip, of een rijksdienstschip
heeft genoemd. Na Koht’s verklaring
heeft deze kwestie evenwel geen prac-
tische beteekenis meer. Eenig misver
stand tusschen Duitschland en Noor
wegen schijnt thank niet meer te be
staan. Ook het feit, dat de Noorsche
torpedoboot, die in de fjord lag, slechts
56 ton groot awas, heeft Duitschland
doen begrijpen, dat Noorwegen niet
anders handelen kon. In Duitsche poli
tieke kringen trekt verder de aandacht
de verklaring van Hambro, den presi
dent van de Noorsche Storting en voor
zitter van de Noorsche Kamercommis
sie van buitenlandsche zaken, dat de
daad van de Engelschen in de Jössing
Fjord Noorwegen wel eens zou kunnen
noodzaken, dat te doen wat Duitsch
land Noorwegen steeds aangeraden
heeft n.l. de scheepvaart op Engeland
te staken. Deze verklaring is des te op
merkelijker, omdat Hambro als een der
grootste vijanden van het nationaal-
socialisme in Noorwegen bekend staat.
Studenten in nood.
De oorlog heeft ellende gebracht
wer talloozen. Daaronder zijn duizen
den studenten. Poolsche studenten be
vinden zich in zeer grooten getale in
Roemenië, Hongarije, Litauen en Let
land zonder behoorlijke kleeding, zon
der dekking en voedsel. Vierhonderd
Spaansche studenten teven onder be
nauwende omstandigheden in kampen
Zuid-Frankrijk. Zij alten en nog
vele anderen dienen geholpen te wor
den.
Deze hulpverleening komt voor het
bootste gedeelte neer op International
Student Service en de World Student
Christian Federation.
Het Nederlandsch Comité van I.S.S.,
*t ook vorige maten zijn medewer-
verleende en steeds een behoor-
i kon brengen, heeft
voor Ne-
op zich genomen. Bijdragen
gestort worden op gironummer
ten name van de „Penning-
van het Ned. I.S.S. Co-
--1 in het
voor de studenten gebruikt
uit Poten naar naburige
Door de verschillende organisaties
in het autoverhuurbedrijf worden
thans besprekingen gevoerd over een
verhooging der Haagsche taxi-tarieven.
Genoemd worden de volgende cijfers
handhaving van den aanslag op 40
cent, maar in plaats van 1 k.m. zal
hiervoor slechts 800 m. worden ge
reden de kilometerprijs zou dan van
10 op 12% cent worden gebracht.
Verwacht wordt, dat dezer dagen
een voorstel van de organisaties aan
B. en W. zal worden gedaan, tot vast
stelling van een nieuw tarief. Ook
verluidt, dat getracht zal worden het
tarief in begin Maart in te
Reis met hindernissen:
Wij vernamen nog het een en ander
over de avontuurlijke reis, welke de
reizigers, die vanochtend om 6 uur 24
uit den Haag met bestemming Gro
ningen vertrokken, hebben gemaakt.
Toen deze trein, no. 103, om 6 uur
51 te Gouda aankwam, wist men nog
niet precies hoe de situatie bij Oude
water was. Men liet den trein op-
stoomen, denkende, dat hij ter plaatse
over het linkerspoor wel zou kunnen
passeeren. Dit bleek echter niet mo
gelijk, zoodat er niet anders opzat,
dan den trein naar Gouda te doen
terugkeeren. In dezen trein waren ook
de reizigers van den ontspoorden trein
overgestapt Besloten werd de route
over Alphen-Leiden om te leggen, doch
toen men in Leiden arriveerde, was
juist het bericht binnen gekomen, dat
door de ontsporing van de locomotief
buiten Woerden, ook deze lijn ver
sperd was. Daarop dirigeerde men
den trein over Amsterdam. Met ette
lijke uren vertraging bereikten de rei
zigers eindelijk in den middag Gro
ningen. Volgens de dienstregeling zou
men hier om 10 uur vanochtend al
hebben moeten aankomen.
Vanmiddag vernamen wij nog, dat
de herstelwerkzaamheden slechts
moeizaam vorderden. Zeker zal er
vannacht moeten worden doorgewerkt
en niet zeker is, dat het baanvak mor
gen weer normaal te berijden zal zijn.
Een groot aantal menschen is naar de
plaats van het onheil gedirigeerd.
Haar -
Ned'eRdC^enfabrieken AaBe,
Roode Kriiic kn» «.IA...i
amb«lance
“^Rde
Finland