HAAGSCHE COURANT VAN DONDERDAG 22 FEBRUARI 1940
Zware verliezen
de Nederlandsche
voor
scheepvaart
4'
De oorlogsverliezen der
Nederlandsche scheepvaart
een
Oefeningen
het Veldleger
van
en
levens
Het motortankschip
werd door
26 van de 39 opvarenden
worden vermist
milb
„Den Haag
ontploffing
getroffen
DE ONDERGANG
VAN DE
„DEN HAAG”
in
"pi
A
BINNENLAND
Verloren gingen
19 schepen
184 menschen-
I 1
De vreemde vliegtuigen
boven ons land
DERDE BLAD,
PAGINA 1.
i
Regeering protesteert te Berlijn
zee
Bemanning gered
zee
Het incident bü Venlo
4
heeft haar stijgenden
omzet uitsluitend te dan-
27/11
7/12
1940
9/1
15/1
1939
8/9
9/9
1/10
299
6835
8309
8857
86
5
was
koppen
20
stuks
DE ONDERGANG VAN DE
„TARA”
Boven Een anti-tank kanon van de lichte troepen is onzichtbaar
gemaskeerd in stelling gekomen en slaat den aanval van gemotoriseerde
troepen af. Onder Een lichte mitrailleur schiet tevoren uit een boeren
schuur, om onverwachts aan het gevecht deel te nemen. Bet gaas belet
voor den vijand hai uitzicht op grooten afstand.
s *1
Alle opvarenden gered
In Lagerhuis besproken
15
cent
Onderhoud met geredden te
Londen
Schip, na vijf uur op sleeptouw
te zijn geweest, gezonken
ffi.
De dag van gisteren mag voor onze Nederlandsche scheepvaart
met recht een zwarte dag genoemd worden. Niet minder dan
vier scheepsrampen kwamen te onzer kennis, waarbij kostbare
menschenlevens en scheepsladingen door de zee werden
verzwolgen. De uit 35 koppen bestaande bemanning van het s.s.
„Tara” werd gered, evenals de 12 schepelingen van den treiler
„Petten”, IJm. 49, doch van het motortankschip „Den Haag”
worden van de 39 opvarenden er 26 vermist. Nederland heeft
na sinds het uitbreken van den strijd, tengevolge van hande
lingen der oorlogvoerenden, 19 schepen verloren
Weerkundige Waarnemingen
ken aan goede kwaliteit
en voordeeligen prijs.
DE TRAWLER „PETTEN”
DOOR EEN ONTPLOFFING
GETROFFEN
Dertien geredden zwalkten
vele uren op
L
w
s: -
i
12 u. 763J m m.; thermometer resp.
12
w*r:
brak
de
Hongkong
1514
6
8/10
De geredden.
16/11
5133
26
18/11
10/12
398
schepen
176
Hr. Ms. „van Ewijck”.
7906
29/1
10/2
18/2
4537
4760
21/2
270
Het tankschip „Den Haag”, dat op
weg van New York naar Rotterdam,
vergaan is.
Truida (E. Heidema)
Arendskerk
(Ver. Ned. Scheepv.
Maatschappij)
Nora (Stoomv. Mij.
Zeeuwsch-Vlaanderen)
Burgerdijk (H.A.L.)
Ameland (Stoomv.
Mij. R’dam)
8159
210
6873
280
375
6
11
7
7
gens het langzaam zinkende schip op
sleeptouw genomen. Na vijf uur varen
is de „Petten” evenwel gezonken. Het
schip bevond zich toen op ongeveer 60
gr. 10 min. N.B.
De „Vikingbank” wordt morgen te
IJmuiden verwacht.
Bij de N.V. Maatschappij Vracht
vaart te Rotterdam is bericht binnenge
komen, dat alle 35 opvarenden van het
s.s. „Tara”, dat zestig mijl ten Zuid
westen van Finisterre is vergaan, zijn
gered.
Berlijnsche ontkenning.
Het Duitsche Nieuwsbureau meldt:
De Nederlandsche Regeeringspers-
dienst heeft medegedeeld, dat Dinsdag
middag boven Leeuwarden op Neder-
landsch gebied een Duitsch vliegtuig
waargenomen en door een Nederland
sche vliegtuigpatrouille achtervolgd en
beschoten is. Volgens de ter beschik
king van de officieele Duitsche instan-
Volgens een nader door de reederij
ontvangen bericht blijkt de treiler „Pet
ten”, IJm. 49, welk schip gisterochtend
ten Westen van de Noorsche kust door
den IJmuidenschen treiler „Viking
bank” met een lek drijvende werd ge
vonden, door een ontploffing in de
machinekamer te zijn getroffen.
De „Vikingbank” heeft de uit twaalf
koppen bestaande bemanning van de
Maar de kapitein van de „Glenor-
chy” kon het niet over zijn hart ver
krijgen, de eenzame sloep aan haar lot
over te laten hij riep derhalve zijn
officieren in een scheepsraad bijeen en
deze gentlemen of the sea besloten het
risico te nemen, te stoppen en de uit
geputte mannen aan boord te nemen.
In antwoord op een in het Engel-
sche Lagerhuis gestelde vraag over de
tegenwoordige verblijfplaats van de
beide Britsche officieren, kapitein Best
en majoor Stevens, die door de Duit-
schers bij Venlo over de grens werden
ontvoerd, heeft Butler verklaard, dat
zij zich, voor zoover bekend, thans te
Berlijn bevinden. Er was geen sprake
van, dat deze officieren uit naam van
de Britsche regeering vredesvoorstellen
bij zich hadden. Zij waren slechts ge
machtigd te luisteren naar en verslag
uit te brengen over een van Duitsche
zijde ondernomen stap. De juiste aard
en de bron van deze stappen konden
niet worden vastgesteld wegens de ge
welddadige ontvoering van deze offi
cieren door agenten van de Duitsche
Regeering op Ncderlandsch grondge-
bied.
slacht
offers
30
aangezien de practijk heeft bewezen,
dat het in vele gevallen lokmiddelen
zijn, waarmede de vijand probeert zijn
prooi te lokken.
Vermisten opgepikt?
Helaas, die waren er nog niet. Wel is
gistermorgen, zooals reeds gemeld, in
Devonport een sloep van de „Den Haag”
komen aanspoelen, maar tot nog toe is
men geneigd aan te nemen, dat dit de
boot is, die de geredde dertien aan haar
lot hebben overgelaten, nadat zij door
de „Glenorchy” aan boord waren geno
men. Tot dusver bestaat er de hoop,
dat de twee maal dertien opvarenden
in hun sloepen nog door andere schepen
zijn opgepikt en te zijner tijd ergens
aan den wal zullen worden gezet. Maar
deze onzekerheid over het lot van hun
kameraden maakte meer indruk op de
dertien geredden dan hun eigen gezond
heidstoestand, waarnaar een Neder-
landsch arts in Londen, de heer Ver
steeg, oogenblikkelijk een onderzoek
kwam instellen. De meesten lijden aan
een stevige koude, aan opgezwollen en
kels tengevolge van het zeewater, doch
al met al baart de toestand van geen
hunner eenige zorg.
De n»men der geredden zijn C. Wij
der, kapitein, S. Verbeek, eerste ma
chinist, H. G. Schimmel, assistent-ma-
chinist, J. Vermeer, magazijnmeester,
W. Damen, bootsman, G. Asenberg,
olieman, H. Johns, bediende, J. Kuiper,
hofmeester, A. Visser, tweede kok, N.
van der Wagt, P. G. Zevenbergen en L.
Bredius, matrozen en J. van der Meer,
logiesjongen, afkomstig uit ’s Graven-
tande.
Tot de vermisten van het tankschip
behooren o.a. de te Scheveningen woon
achtige 4e machinist A. v. d. Voorde
on de assistent-machinist C. Spaans.
Het verhaal van het gebeurde kreeg
«en correspondent van het Hbl. gis
teren laat in den middag te hooren
Van het groepje van 13 man, dat na
sensationeelen zwerftocht over de
hooge zee door een Engelsch schip was
°Pgepikt en tenslotte in de veilige
haven belandde van het Nederlandsche
«schipbreukelingenhotel” in Londen.
Verwachting tot den avond van 23 Febr.;
Wind: matig tot zwak, uit Zuidelijke
richtingen. Gedeeltelijk bewolkt. Gee„
neerslag van beteekenis. 's Nachts tem
peratuur om het vriespunt tot lichte
vorst, overdag dooi.
Zoowel te Londen als te Berlijn
worden door de Regeering inlich
tingen ingewonnen nopens de na
tionaliteit der betrokken vliegtui
gen. Bovendien zal te Berlijn naar
aanleiding van de bovenvermelde
gevallen van neutraliteitsschen-
ding door Duitsche vliegtuigen een
pretest worden uitgebracht.
De dankbaarheid van de dertien Hol
landers, die zoodoende werden opge
pikt, moet hun een vergoeding zijn ge
weest voor het risico dat zij gedurfd
hadden te nemen.
Laat in den namiddag arriveerden de
dertien in het schipbreukelingenhotel
van den heer Damman, zichtbaar onder
den indruk van hetgeen zij hadden
moeten doorstaan, doch in de eerste
plaats verlangend om te weten, of er
reeds berichten waren binnengekomen
omtrent het lot van hun 26 kameraden.
Volgens een United Press-bericht uit
New York, zou de „Den Haag” op
400 mijl afstand van de Britsche Z.O.-
kust zijn gezonken.
Er was geen gelegenheid
meer om te seinen.
Kapitein Wijker, die tot de 13 ge
redden behoort, vertelde, dat er geen
gelegenheid meer bestond om ook maar
iets te seinen, hetgeen het uitblijven
van berichten van het schip verklaart.
„De geheele reis”, aldus vertelde hij,
„waren we al op het ergste voorbereid
geweesthet gevaar op zee schuilt
thans overal en op het oogenblik, dat
wij de ontploffing hoorden, was het
een kwestie van haastig de
te tellen en met den grootst moge-
lijken spoed in de booten te gaan.
Door de ontploffing, welke onder de
Scheepsraad aan boord.
Eenmaal aan boord gekomen, verna
men de dertien, dat het niet veel had
gescheeld, dat hun gedwongen ver
blijf op zee nog was verlengd. Het is
thans immers voorschrift voor Engel-
sche handelsvaartuigen, om in geen
enkel geval te stoppen, wanneer open
sloepen op zee worden waargenomen.
Nationale Reclasseeringsdag.
De nationale Reclasseeringsdag, die
sedert 1935 elk jaar gehouden wordt,
zal dit jaar plaats vinden op Zater
dag. 1 Juni a.s.
De opbrengst komt wederom ten goe
de aan de 24 van Regeeringswege
erkende Reclasseeringsinstellingen van
alle gezindten, die met elkander sa
menwerken.
Barometerstano van hedenmiddag 12 uur
Het luchtdrukverval is thans over het
geheele Westen van Z.O. naar N.W. ge
richt. Van de kust van Portugal tot het
Zuiden van Noorwegen en het Oostzee-
gebied zijn de winden uit het Zuiden tot
Zuidwesten. Een strooming van warme
voorjaarslucht beweegt zich op geringe
hoogte over de resten van de vorstlucht.
die zich op het vasteland nog in de on
derste luchtlagen handhaaft.
Boven Schiphol was hedenmorgen de
temperatuur op 700 m. 14 en op 1400
m. 4-13 graden.
Op den Balkan en in Italië ligt een
gebied van hoogen luchtdruk. In Italië
is het eveneens nog zeer koud en komt
tot ver in het Zuiden lichte vorst voor.
In tegenstelling tot deze koude in het
Middellandsche Zeegebied is het in Por
tugal en op de Noordkust van Spanje
zeer warm
De depressie, die gisteren voor de Noor
sche kust lag, verdween naar Zweden
en wordt gevolgd door een nieuwe on
geveer op denzelfden breedtegraad.
Zonsopgang: 23 Febr. 7.03 u.
Zonsondergang: 23 Febr. 5.26 u.
Lantarens aan: 23 Febr. tot 6.33
u. v.m.; 23 Febr. 5.55 u. nam.
Hoogwater te Scheveningen:
23 Febr. v.m. 2 u„ nam. 2.20 u.
Morgen schietoefeningen op het strand
van Scheveningen tot Katwijk van 10
u. v.m.6 u. nam.
Tara (Mij. Vrachtv.)
Den Haag (N.V. Petro
leum Ind. Mij.) 8971
Petten IJm. 49
(Wed. Groen)
De Regeeringspersdienst meldt:
Gelijk reeds is medegedeeld, is Dins
dag een Duitsch vliegtuig, dat boven
Friesland en Groningen vloog, door
een Nederlandsche vliegtuigpatrouille
onder vuur genomen en verjaagd.
Eveneens is gisternacht een vreemd
vliegtuig van onbekende nationaliteit
boven den Helder gesignaleerd, het
welk, niettegenstaande de duisternis,
van den grond af onder vuur is geno
men.
Barometer alhier v.m. 8 uur 764 m.m.,
v.m. 1" 1
4-3 gr. en 4-7 gr. Celsius.
Barometer na hedenmiddag
dalende.
br.
ton
Hr. Ms. van Ewijck
Mark (Houtvaart)
Hr. Ms. van Gelder
(niet gezonken)
Binnendijk (H.A.L.)
Tegri (Eeftingh)
Safe (Salomons)
Sliedrecht
(v. Ommeren)
Simon Bolivar
(K.N.S.M.)
Spaarndam (H.A.L.)
Tajandoen
(Nederland)
IJm. 116, Silvain
Immingham
(Intern. Kustv. Mij.)
In de vier en een half jaar, dat
de wereldoorlog duurde (1914
1918) verloor de Nederlandsche
vloot 343 schepen met in totaal
296.430 ton scheepsruimte.
Thans, na nog geen zes maanden,
is reeds het schrikbarend hooge
cijfer van 73.862 ton bereikt.
De reederij van het motortank
schip „Den Haag”, de N.V. Petro
leum Industriemaatschappij alhier,
heeft gisteravond van haar agen
ten te Londen een nader telegram
ontvangen, waarin wordt medege
deeld, dat het motortankschip „Den
Haag” op 15 Februari des namid
dags te 1.15 uur door een explo
sie midscheeps aan stuurboord is
getroffen, De plaats waar het dra
ma zich heeft afgespeeld, ver
meldt het telegram niet. De beman
ning ging in drie sloepen. Hiervan
is één sloep, waarin 13 opvarenden,
na 75 uur door een Engelsch schip
waargenomen. Dit vaartuig heeft
de 13 schipbreukelingen aan boord
genomen en gisteravond te Londen
aan wal gezet.
Het motortankschip „Den Haag”
had een totale bemanning van 39
koppen. 26 Opvarenden worden
dus nog vermist.
Uit later ingekomen berichten blijkt,
dat Dinsdag in den loop van den dag
een viertal vliegtuigen van Duitsche
nationaliteit op verschillende punten
aan den rand van ons land, n.l. bij
Winterswijk, bij Sittard, bij Middel
burg, bij Terschelling en een vijfde bij
Zutfen is waargenomen.
Bij Terschelling werd op het in over
treding zijnde vliegtuig het vuur ge
opend. Voorts werd Dinsdag in den loop
van den nacht een verspreid aantal
vreemde vliegtuigen gehoord, die on
der dekking van de duisternis over ons
land vlogen. Niettegenstaande de duis
ternis is ook daarop op een achttal
plaatsen gevuurd. Van deze vliegtui
gen kon echter in die omstandigheden
en in verband met de groote hoogte,
waarop zij vlogen, de nationaliteit niet
worden vastgesteld.
In u, oorlog hebben tot nu toe in
totaal 184 zeelieden het leven ver
loren (ongerekend de vermisten van
de „Den Haag”). De handelsvloot ver
loor 18 vaartuigen met een totale
scheepsruimte van 73.862 ton. Behalve
de „Sliedrecht”, de „Arendskerk” en de
„Burgerdijk”, welke getorpedeerd wer
den onbekend is nog de oorzaak van
het vergaan van de „Tegri”, de „Safe”,
de „Tara” en de „Den Haag” zijn
de andere ondergenoemde
door mijnen vernield.
De marine werd getroffen door het
verlies van
Hr. Ms. „van Gelder” kon geborgen
worden.
waterlijn geschiedde, werd gelukkig
niemand gewond of gedood.
We verdeelden onze mannen in drie
groepen van 13 de kapitein streek
even met de hand over zijn oogen.
Wij begrijpen de rest. Even later zagen
drie sloepen, toen nog op praai-afstand
van elkaar op den Oceaan de „Den
Haag” in tweeën breken en binnen
het half uur was een kostbaar schip
met zijn waardevolle lading ver
dwenen.
Niet lang nadat de „Den Haag” ten
onder ging, verloren de drie booten
elkaar uit het oog
Den eersten nacht reeds
mast van de sloep.
In een anderen nacht werden in de
verte lichten zichtbaar van visschers-
schepen. Even was er een vleugje
hoop. Maar de sloep zelf kon geen
signaal geven, aangezien de signaal-
installatie aan den mast bevestigd was
geweest
Eindelijk, na 75 uur op open zee te
hebben doorgtfxracht, werd bij dag
licht een schip zichtbaar, een groot
schip van zeker wel 10.000 ton. Aan
vankelijk nog had het er allen schijn
van, dat het zou doorvaren. Tot groo
te vreugde van de dertien echter
maakte het daarna aanstalten om te
stoppen. En een uur later waren de „Petten” van boord gehaald en vervol-
dertien aan boord van de gloednieuwe
„Glenorchy”, een nieuw schip van de
„Blue Funnel Liner”, dat zijn eefrste
reis van Hongkong naar Londen
maakte.
Ck I
o F
fe F
i Si
k
x'
VW t
N-
BiBi