HAAGSCHE COURANT VAN DONDERDAG 22 FEBRUARI 1940 Zware verliezen de Nederlandsche voor scheepvaart 4' De oorlogsverliezen der Nederlandsche scheepvaart een Oefeningen het Veldleger van en levens Het motortankschip werd door 26 van de 39 opvarenden worden vermist milb „Den Haag ontploffing getroffen DE ONDERGANG VAN DE „DEN HAAG” in "pi A BINNENLAND Verloren gingen 19 schepen 184 menschen- I 1 De vreemde vliegtuigen boven ons land DERDE BLAD, PAGINA 1. i Regeering protesteert te Berlijn zee Bemanning gered zee Het incident bü Venlo 4 heeft haar stijgenden omzet uitsluitend te dan- 27/11 7/12 1940 9/1 15/1 1939 8/9 9/9 1/10 299 6835 8309 8857 86 5 was koppen 20 stuks DE ONDERGANG VAN DE „TARA” Boven Een anti-tank kanon van de lichte troepen is onzichtbaar gemaskeerd in stelling gekomen en slaat den aanval van gemotoriseerde troepen af. Onder Een lichte mitrailleur schiet tevoren uit een boeren schuur, om onverwachts aan het gevecht deel te nemen. Bet gaas belet voor den vijand hai uitzicht op grooten afstand. s *1 Alle opvarenden gered In Lagerhuis besproken 15 cent Onderhoud met geredden te Londen Schip, na vijf uur op sleeptouw te zijn geweest, gezonken ffi. De dag van gisteren mag voor onze Nederlandsche scheepvaart met recht een zwarte dag genoemd worden. Niet minder dan vier scheepsrampen kwamen te onzer kennis, waarbij kostbare menschenlevens en scheepsladingen door de zee werden verzwolgen. De uit 35 koppen bestaande bemanning van het s.s. „Tara” werd gered, evenals de 12 schepelingen van den treiler „Petten”, IJm. 49, doch van het motortankschip „Den Haag” worden van de 39 opvarenden er 26 vermist. Nederland heeft na sinds het uitbreken van den strijd, tengevolge van hande lingen der oorlogvoerenden, 19 schepen verloren Weerkundige Waarnemingen ken aan goede kwaliteit en voordeeligen prijs. DE TRAWLER „PETTEN” DOOR EEN ONTPLOFFING GETROFFEN Dertien geredden zwalkten vele uren op L w s: - i 12 u. 763J m m.; thermometer resp. 12 w*r: brak de Hongkong 1514 6 8/10 De geredden. 16/11 5133 26 18/11 10/12 398 schepen 176 Hr. Ms. „van Ewijck”. 7906 29/1 10/2 18/2 4537 4760 21/2 270 Het tankschip „Den Haag”, dat op weg van New York naar Rotterdam, vergaan is. Truida (E. Heidema) Arendskerk (Ver. Ned. Scheepv. Maatschappij) Nora (Stoomv. Mij. Zeeuwsch-Vlaanderen) Burgerdijk (H.A.L.) Ameland (Stoomv. Mij. R’dam) 8159 210 6873 280 375 6 11 7 7 gens het langzaam zinkende schip op sleeptouw genomen. Na vijf uur varen is de „Petten” evenwel gezonken. Het schip bevond zich toen op ongeveer 60 gr. 10 min. N.B. De „Vikingbank” wordt morgen te IJmuiden verwacht. Bij de N.V. Maatschappij Vracht vaart te Rotterdam is bericht binnenge komen, dat alle 35 opvarenden van het s.s. „Tara”, dat zestig mijl ten Zuid westen van Finisterre is vergaan, zijn gered. Berlijnsche ontkenning. Het Duitsche Nieuwsbureau meldt: De Nederlandsche Regeeringspers- dienst heeft medegedeeld, dat Dinsdag middag boven Leeuwarden op Neder- landsch gebied een Duitsch vliegtuig waargenomen en door een Nederland sche vliegtuigpatrouille achtervolgd en beschoten is. Volgens de ter beschik king van de officieele Duitsche instan- Volgens een nader door de reederij ontvangen bericht blijkt de treiler „Pet ten”, IJm. 49, welk schip gisterochtend ten Westen van de Noorsche kust door den IJmuidenschen treiler „Viking bank” met een lek drijvende werd ge vonden, door een ontploffing in de machinekamer te zijn getroffen. De „Vikingbank” heeft de uit twaalf koppen bestaande bemanning van de Maar de kapitein van de „Glenor- chy” kon het niet over zijn hart ver krijgen, de eenzame sloep aan haar lot over te laten hij riep derhalve zijn officieren in een scheepsraad bijeen en deze gentlemen of the sea besloten het risico te nemen, te stoppen en de uit geputte mannen aan boord te nemen. In antwoord op een in het Engel- sche Lagerhuis gestelde vraag over de tegenwoordige verblijfplaats van de beide Britsche officieren, kapitein Best en majoor Stevens, die door de Duit- schers bij Venlo over de grens werden ontvoerd, heeft Butler verklaard, dat zij zich, voor zoover bekend, thans te Berlijn bevinden. Er was geen sprake van, dat deze officieren uit naam van de Britsche regeering vredesvoorstellen bij zich hadden. Zij waren slechts ge machtigd te luisteren naar en verslag uit te brengen over een van Duitsche zijde ondernomen stap. De juiste aard en de bron van deze stappen konden niet worden vastgesteld wegens de ge welddadige ontvoering van deze offi cieren door agenten van de Duitsche Regeering op Ncderlandsch grondge- bied. slacht offers 30 aangezien de practijk heeft bewezen, dat het in vele gevallen lokmiddelen zijn, waarmede de vijand probeert zijn prooi te lokken. Vermisten opgepikt? Helaas, die waren er nog niet. Wel is gistermorgen, zooals reeds gemeld, in Devonport een sloep van de „Den Haag” komen aanspoelen, maar tot nog toe is men geneigd aan te nemen, dat dit de boot is, die de geredde dertien aan haar lot hebben overgelaten, nadat zij door de „Glenorchy” aan boord waren geno men. Tot dusver bestaat er de hoop, dat de twee maal dertien opvarenden in hun sloepen nog door andere schepen zijn opgepikt en te zijner tijd ergens aan den wal zullen worden gezet. Maar deze onzekerheid over het lot van hun kameraden maakte meer indruk op de dertien geredden dan hun eigen gezond heidstoestand, waarnaar een Neder- landsch arts in Londen, de heer Ver steeg, oogenblikkelijk een onderzoek kwam instellen. De meesten lijden aan een stevige koude, aan opgezwollen en kels tengevolge van het zeewater, doch al met al baart de toestand van geen hunner eenige zorg. De n»men der geredden zijn C. Wij der, kapitein, S. Verbeek, eerste ma chinist, H. G. Schimmel, assistent-ma- chinist, J. Vermeer, magazijnmeester, W. Damen, bootsman, G. Asenberg, olieman, H. Johns, bediende, J. Kuiper, hofmeester, A. Visser, tweede kok, N. van der Wagt, P. G. Zevenbergen en L. Bredius, matrozen en J. van der Meer, logiesjongen, afkomstig uit ’s Graven- tande. Tot de vermisten van het tankschip behooren o.a. de te Scheveningen woon achtige 4e machinist A. v. d. Voorde on de assistent-machinist C. Spaans. Het verhaal van het gebeurde kreeg «en correspondent van het Hbl. gis teren laat in den middag te hooren Van het groepje van 13 man, dat na sensationeelen zwerftocht over de hooge zee door een Engelsch schip was °Pgepikt en tenslotte in de veilige haven belandde van het Nederlandsche «schipbreukelingenhotel” in Londen. Verwachting tot den avond van 23 Febr.; Wind: matig tot zwak, uit Zuidelijke richtingen. Gedeeltelijk bewolkt. Gee„ neerslag van beteekenis. 's Nachts tem peratuur om het vriespunt tot lichte vorst, overdag dooi. Zoowel te Londen als te Berlijn worden door de Regeering inlich tingen ingewonnen nopens de na tionaliteit der betrokken vliegtui gen. Bovendien zal te Berlijn naar aanleiding van de bovenvermelde gevallen van neutraliteitsschen- ding door Duitsche vliegtuigen een pretest worden uitgebracht. De dankbaarheid van de dertien Hol landers, die zoodoende werden opge pikt, moet hun een vergoeding zijn ge weest voor het risico dat zij gedurfd hadden te nemen. Laat in den namiddag arriveerden de dertien in het schipbreukelingenhotel van den heer Damman, zichtbaar onder den indruk van hetgeen zij hadden moeten doorstaan, doch in de eerste plaats verlangend om te weten, of er reeds berichten waren binnengekomen omtrent het lot van hun 26 kameraden. Volgens een United Press-bericht uit New York, zou de „Den Haag” op 400 mijl afstand van de Britsche Z.O.- kust zijn gezonken. Er was geen gelegenheid meer om te seinen. Kapitein Wijker, die tot de 13 ge redden behoort, vertelde, dat er geen gelegenheid meer bestond om ook maar iets te seinen, hetgeen het uitblijven van berichten van het schip verklaart. „De geheele reis”, aldus vertelde hij, „waren we al op het ergste voorbereid geweesthet gevaar op zee schuilt thans overal en op het oogenblik, dat wij de ontploffing hoorden, was het een kwestie van haastig de te tellen en met den grootst moge- lijken spoed in de booten te gaan. Door de ontploffing, welke onder de Scheepsraad aan boord. Eenmaal aan boord gekomen, verna men de dertien, dat het niet veel had gescheeld, dat hun gedwongen ver blijf op zee nog was verlengd. Het is thans immers voorschrift voor Engel- sche handelsvaartuigen, om in geen enkel geval te stoppen, wanneer open sloepen op zee worden waargenomen. Nationale Reclasseeringsdag. De nationale Reclasseeringsdag, die sedert 1935 elk jaar gehouden wordt, zal dit jaar plaats vinden op Zater dag. 1 Juni a.s. De opbrengst komt wederom ten goe de aan de 24 van Regeeringswege erkende Reclasseeringsinstellingen van alle gezindten, die met elkander sa menwerken. Barometerstano van hedenmiddag 12 uur Het luchtdrukverval is thans over het geheele Westen van Z.O. naar N.W. ge richt. Van de kust van Portugal tot het Zuiden van Noorwegen en het Oostzee- gebied zijn de winden uit het Zuiden tot Zuidwesten. Een strooming van warme voorjaarslucht beweegt zich op geringe hoogte over de resten van de vorstlucht. die zich op het vasteland nog in de on derste luchtlagen handhaaft. Boven Schiphol was hedenmorgen de temperatuur op 700 m. 14 en op 1400 m. 4-13 graden. Op den Balkan en in Italië ligt een gebied van hoogen luchtdruk. In Italië is het eveneens nog zeer koud en komt tot ver in het Zuiden lichte vorst voor. In tegenstelling tot deze koude in het Middellandsche Zeegebied is het in Por tugal en op de Noordkust van Spanje zeer warm De depressie, die gisteren voor de Noor sche kust lag, verdween naar Zweden en wordt gevolgd door een nieuwe on geveer op denzelfden breedtegraad. Zonsopgang: 23 Febr. 7.03 u. Zonsondergang: 23 Febr. 5.26 u. Lantarens aan: 23 Febr. tot 6.33 u. v.m.; 23 Febr. 5.55 u. nam. Hoogwater te Scheveningen: 23 Febr. v.m. 2 u„ nam. 2.20 u. Morgen schietoefeningen op het strand van Scheveningen tot Katwijk van 10 u. v.m.6 u. nam. Tara (Mij. Vrachtv.) Den Haag (N.V. Petro leum Ind. Mij.) 8971 Petten IJm. 49 (Wed. Groen) De Regeeringspersdienst meldt: Gelijk reeds is medegedeeld, is Dins dag een Duitsch vliegtuig, dat boven Friesland en Groningen vloog, door een Nederlandsche vliegtuigpatrouille onder vuur genomen en verjaagd. Eveneens is gisternacht een vreemd vliegtuig van onbekende nationaliteit boven den Helder gesignaleerd, het welk, niettegenstaande de duisternis, van den grond af onder vuur is geno men. Barometer alhier v.m. 8 uur 764 m.m., v.m. 1" 1 4-3 gr. en 4-7 gr. Celsius. Barometer na hedenmiddag dalende. br. ton Hr. Ms. van Ewijck Mark (Houtvaart) Hr. Ms. van Gelder (niet gezonken) Binnendijk (H.A.L.) Tegri (Eeftingh) Safe (Salomons) Sliedrecht (v. Ommeren) Simon Bolivar (K.N.S.M.) Spaarndam (H.A.L.) Tajandoen (Nederland) IJm. 116, Silvain Immingham (Intern. Kustv. Mij.) In de vier en een half jaar, dat de wereldoorlog duurde (1914 1918) verloor de Nederlandsche vloot 343 schepen met in totaal 296.430 ton scheepsruimte. Thans, na nog geen zes maanden, is reeds het schrikbarend hooge cijfer van 73.862 ton bereikt. De reederij van het motortank schip „Den Haag”, de N.V. Petro leum Industriemaatschappij alhier, heeft gisteravond van haar agen ten te Londen een nader telegram ontvangen, waarin wordt medege deeld, dat het motortankschip „Den Haag” op 15 Februari des namid dags te 1.15 uur door een explo sie midscheeps aan stuurboord is getroffen, De plaats waar het dra ma zich heeft afgespeeld, ver meldt het telegram niet. De beman ning ging in drie sloepen. Hiervan is één sloep, waarin 13 opvarenden, na 75 uur door een Engelsch schip waargenomen. Dit vaartuig heeft de 13 schipbreukelingen aan boord genomen en gisteravond te Londen aan wal gezet. Het motortankschip „Den Haag” had een totale bemanning van 39 koppen. 26 Opvarenden worden dus nog vermist. Uit later ingekomen berichten blijkt, dat Dinsdag in den loop van den dag een viertal vliegtuigen van Duitsche nationaliteit op verschillende punten aan den rand van ons land, n.l. bij Winterswijk, bij Sittard, bij Middel burg, bij Terschelling en een vijfde bij Zutfen is waargenomen. Bij Terschelling werd op het in over treding zijnde vliegtuig het vuur ge opend. Voorts werd Dinsdag in den loop van den nacht een verspreid aantal vreemde vliegtuigen gehoord, die on der dekking van de duisternis over ons land vlogen. Niettegenstaande de duis ternis is ook daarop op een achttal plaatsen gevuurd. Van deze vliegtui gen kon echter in die omstandigheden en in verband met de groote hoogte, waarop zij vlogen, de nationaliteit niet worden vastgesteld. In u, oorlog hebben tot nu toe in totaal 184 zeelieden het leven ver loren (ongerekend de vermisten van de „Den Haag”). De handelsvloot ver loor 18 vaartuigen met een totale scheepsruimte van 73.862 ton. Behalve de „Sliedrecht”, de „Arendskerk” en de „Burgerdijk”, welke getorpedeerd wer den onbekend is nog de oorzaak van het vergaan van de „Tegri”, de „Safe”, de „Tara” en de „Den Haag” zijn de andere ondergenoemde door mijnen vernield. De marine werd getroffen door het verlies van Hr. Ms. „van Gelder” kon geborgen worden. waterlijn geschiedde, werd gelukkig niemand gewond of gedood. We verdeelden onze mannen in drie groepen van 13 de kapitein streek even met de hand over zijn oogen. Wij begrijpen de rest. Even later zagen drie sloepen, toen nog op praai-afstand van elkaar op den Oceaan de „Den Haag” in tweeën breken en binnen het half uur was een kostbaar schip met zijn waardevolle lading ver dwenen. Niet lang nadat de „Den Haag” ten onder ging, verloren de drie booten elkaar uit het oog Den eersten nacht reeds mast van de sloep. In een anderen nacht werden in de verte lichten zichtbaar van visschers- schepen. Even was er een vleugje hoop. Maar de sloep zelf kon geen signaal geven, aangezien de signaal- installatie aan den mast bevestigd was geweest Eindelijk, na 75 uur op open zee te hebben doorgtfxracht, werd bij dag licht een schip zichtbaar, een groot schip van zeker wel 10.000 ton. Aan vankelijk nog had het er allen schijn van, dat het zou doorvaren. Tot groo te vreugde van de dertien echter maakte het daarna aanstalten om te stoppen. En een uur later waren de „Petten” van boord gehaald en vervol- dertien aan boord van de gloednieuwe „Glenorchy”, een nieuw schip van de „Blue Funnel Liner”, dat zijn eefrste reis van Hongkong naar Londen maakte. Ck I o F fe F i Si k x' VW t N- BiBi

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9