IIAAGSCIIE COURANT VAN DINSDAG 27 FEBRUARI 1940 Als de nood dwingt evacuatie van een half millioen personen In Finland 1 ,'•1 De Lappobeweging: gebied in een van [PCD IE HD IE UH UWE MI IE en Wie weg moet niet weg mag Uit 100 gemeenten 2000 k.m.2 DE NIEUWE STAATS- LEENING iF H 1b - Een natuurlijk frissche teint waarschuwingsbevel Ruim volteekend ondemocratische blader i i i i i i i i i i I een zijde in de geschiedenis der Finsche democratie DERDE BLAD, PAGINA 1. van i Weerkundige Waarnemingen Barometerstanc van hedenmiddag 12 uur Het dunne pijltje geeft uen stand aan van gisteren DE VERVOERSORGANISATIE Kosola, de man, die in Finland eens de Lappo-beweging leidde. Éi IV TIJ hebben enkele dagen gele- W den een beeld kunnen geven van Nederland’s defensie-toerus- ting, zooals deze er thans uitziet. Wil dit verdedigingsstelsel op de meest effectieve wijze functionnee- ren, dan is het noodig, dat de bur gerbevolking door haar wonen in de nabijheid der voornaamste defensie- linies, geen hinder veroorzaakt. Dit beteekent dus de noodzaak om militaire redenen evacuatie dier bevolking. Daarbij voegt zich de wenschelijk- heid tot ontruiming in het belang van de veiligheid der bevolking zelve. Het is geruststellend te weten, dat, indien onverhoopt ernstig gevaar mocht dreigen voor een agressie tegen ons land, alle maatregelen nauwkeurig zijn voorbereid om de ontruiming zoo snel en zoo geregeld mogelijk te doen geschieden, terwijl tegelijkertijd de opneming der geëvacueerden volgens een vast plan geschiedt. -oct WAT ONTRUIMD WORDT 5 r 5 Toen Kosola, na eerst met succes tegen de communisten opgetreden te hebben, in 1932 poogde tegen de regeering in te stooten, werd een proces tegen de Lappo’s begonnen. Door hun organisatie om te zetten in een „vaderlandsch verbond”, kwam dit proces niet tot een einde. Het varen op Duitsch kompas heeft echter den aanhang sterk doen slinken HOUDT U GEREED -i I I I t, i i - i- e om Men nevenstelsels autobus een kleedt. naar het Westen óf naar het Oosten, al naar gelang de richting, waarin de verdediging moet geschieden. 100 treinstellen, 150 aken en 75 sleepbooten. organisatie is gebaseerd en Naar den trein terug- Wij strompelen naar den trein terug, maar het duurt uren, vóór wij wat op temperatuur komen. Ik spaar- u graajé 760 I. Omtrent de organisatie van het ver voer heeft tenslotte de res.-majoor W. Cool van den Etappen- en Verkeers dienst eenige bijzonderheden verteld. Er is in het vervoersysteem (gelijk in dat der huisvesting en verpleging) rekening gehouden met evacuatie ól i i i i i i i stukken, waarvoor de overheid zich dan geplaatst ziet. Enorme bedragen zijn met de evacuatie gemoeid, o.a. omdat de groote meerderheid der geëvacueer- den, althans in den eersten tijd, op de hulp der overheid is aangewezen. De goede gang van zaken wordt niet alleen theoretisch, maar ook praktisch voorbereid in het contact, dat thans reeds bestaat tusschen de burgemeesters der te ontruimen gebieden en die waar in de vluchtoorden zijn of worden ge reed gemaakt. Sedert begin September is het geheele probleem met kracht aangepakt. De be volking der betrokken gebieden heeft zich inmiddels met deze voorbereidings maatregelen vertrouwd gemaakt. Deze heele op zoo volkomen mogelijke orde discipline. Ordeverstoring en overtre- het resteerende hotel ligt in puin en men bouwt nu een bomvrij heenkomen. Van mijn reis naar het Karelische front zou alleen over enkele weken sprake kunnen zijn, tenzij de situatie weer mocht veranderen. Zoolang heb ik niet willen wachten, en daarom besloot ik naar Rovaniemi te gaan. ding van gegeven bevelen zijn ontoe laatbaar en zullen onmiddellijk zonder pardon worden geregeld. Alles moet coördineeren, ook in saamhoorigheid, om de evacuatie zoo goed en zoo snel mogelijk te doen uitvoeren. De afvoer. Voor elke gemeente is aangewezen een afvoerstation of -haven. Om het vertrek logisch en ordelijk te doen ge schieden, is de gemeente in wijken van 1000 personen (d.i. één transport) ver deeld, met onderverdeeling in groepen van 50 personen, waarbij het gezins verband zooveel mogelijk gehandhaafd blijft. Wijk- en groepsleiders zijn voorts aangewezen, zoomede verzamel plaatsen en route naar station of haven. Bijzondere aandacht wordt be steed aan de ouden van dagen, zieken, gebrekkigen e.d. Dit alles te organi- seeren is de taak der burgemeesters. Van secundair belang zijn de plaat selijke ontruimingen, n.l. evacuatie van kleinere bevolkingsgroepen, die door hun wonen in de nabijheid van kunst werken (bruggen etc.) en militaire objecten gevaar loopen en dus tijdelijk moeten worden verwijderd naar een veiliger plaats in de gemeente zelve. Naar wij van bevoegde zijde verne men, is de 4 pCt Staatsleening 1940, ad 300 millioen, waarvoor de gele genheid tot inschrijving tot gistermid dag vier uur openstond, ruim voltee kend, zoodat eenige korting op de be dragen, waarvoor werd ingeschre ven, zal moeten worden toegepast Wie wel en wie niet. Deze richtlijnen omvatten o.a. een in- deeling der te evacueeren bevolking in drie klassen A, B en C. Groep A moet blijven. Groep B be staat uit personen, welke in de eer ste plaats moeten vertrekken groep C omvat de overigen. Over deze indeeling in klassen bestaat wel eens verschil van meening. In het algemeen is nu aangenomen, dat zij, die moeten blijven in het be lang van de landsverdediging, de volkshuishouding of voor de veilig heid der burgers (klasse A) o.m. zijn De burgemeesters het gemeenteper- soneel, voor zooveel noodig, o.a. de poli tie, de gemeente-secretarissen perso neel van de electriciteits-, waterlei ding- en gas-bedrijven, e.d.personeel voor de luchtbescherming en brand weer personen, noodig om de achter gebleven bevolking in haar eerite levensbehoeften te voorzien, dus eenige bakkers, slagers, etc.personeel, noo dig bij de inundatiën en de verdedi gingswerken, waterstaat en verkeer. Naarmate de afgevoerde bevolking grooter is, kan het aantal personen, dat moet blijven, kleiner zijn. Gevaarlijke gebieden in de groote steden. Bij de regeling van de luchtbescher ming, in het bijzonder in de groote centra, kan het noodig blijken, dat het burgerlijk gezag het geraden acht en het militair gezag daarmede in stemt bepaalde wijken, gelegen in de nabijheid van vitale punten (b.v. spoorwegemplacementen), te ontrui men. De bevolking moet dan, hetzij naar andere wijken, hetzij naar rand gemeenten worden overgebracht. De eigenlijke ontruiming geschiedt volgens volgende aanwijzingen van het militair gezag. Zij wordt echter voorbe reid en zoonoodig uitgevoerd door de burgemeesters der te ontruimen gebie den. Het vervoer geschiedt door de zorgen van de militaire instantie, de directies van den Etappen- en Verkeersdienst. De huisvesting en verzorging van de geëvacueerden in de vluchtoorden voor de bevolking het meest belangrijk gebeuren weer door de burgerlijke autoriteiten. De bewoners der te ontruimen gebie den zijn met hun plaats van bestem ming niet bekend. Het bevel tot ontruiming wordt gege ven door den opperbevelhebber, waarna de heele organisatie, welke thans is op gebouwd, in werking treedt. Dan is het biljet no. II, dat wij hierboven aanhaal den reeds uitgereikt, nadat al vroeger de algemeene aanwijzingen, aangegeven m biljet no. I (betreffende de groeps- incheling mee te nemen papieren, Mondvoorraad, kleeding en uitrusting e,iz.), zijn verstrekt. Dan staan de trein- ®tellen klaar op de laadstations en lig gen de booten gereed in de havens voor bet transport. De Centrale Evacuatie Commissie be hartigt den juisten gang van zaken, meer in het bijzonder in de groote pro blemen, welke bij de huisvesting en ver pleging in de vluchtoorden optreden. De voedselvoorziening, volkshuisvesting onderwijs, volksgezondheid, geestelijke Verzorging vormen enkele der vraag- Men weet nu langzamerhand wel, dat dit onderwerp deel uitmaakt van de talrijke voorzieningen, die getroffen moeten worden om paraat te zijn, als het ergste mocht gebeu ren. Het onrustwekkende is er nu wel af. Na het algemeene betoog van mr. H. W. J. Mulder, waaruit wij hierboven het voornaamste weergaven, volgen hieronder de belangrijkste bijzonder heden over het systeem van ontruiming, gelijk kapitein P. L. van Boven dat schetste. De zónes, welke ingeval van oorlog voor ontruiming in aanmerking komen, omvatten in het algemeen de inundatie- velden, alsmede de gebieden, blootge steld aan de inwerking van de vijande lijke en de eigen vuurorganen, in het bijzonder van de artillerie en vliegtui gen. De diepte van deze zónes bedraagt veelal 10 k.m. en meer. Uit deze zónes moeten worden af ge voerd de aldaar wonende burgerbevol king, de bewoners van verschillende ge stichten, sanatoria, ziekenhuizen e.d., het vee en eventueele voorraden. Ter voorbereiding der ontruiming zijn door den opperbevelhebber verschillen de aanwijzingen gegeven. XXVIII (Van onzen specialen verslaggever.) Rovaniemi, 17 Februari. In een oorlogvoerend land is reizen per trein geen genoegen. De coupé is nauwelijks verlicht. Lezen is onmoge lijk. De trein stopt aan elke halte wegens gebrek aan materiaal zijn alle snelle verbindingen uitgevallen. Om de haverklap worden reisbiljet en pas poort gecontroleerd. Niemand weet, wanneer de trein zal aankomen. Een vertraging van tien uur, zooals ik die tusschen Helsinki en Rovaniemi had, is een alledaagsche zaak. Ik houd dezen brief vast tot ik morgen de Zweedsche grens oversteek. Dan ben ik vrij van censuur, die hier overigens, zoolang men geen militaire zaken be handelt, uiterst coulant is. Ik kan daar om nu mededeelen, waarom er van mijn reis naar het Karelische front al evenmin iets gekomen is als van mijn doorsteken naar Hammerfest. De laat ste 14 dagen zijn kritiek geweest. Met alle macht hebben de Russen op het Karelische front gebeukt, maar het resultaat staat in geenerlei verhouding tot de daarbij geleden verliezen. Wél hebben de Russen enkele artillerie- posities op de Finnen veroverd, maar de Mannerheim-linie is onaangetast. Daarachter liggen bovendien andere, minstens even sterke linies, gebouwd onder leiding van kolonel Fabritius, die zoo’n beetje de Finsche Vauban is. Het Roode leger, dat op 23 Februari a.s. (Deze brief is op 17 Februari ge schreven. Red.) zijn „dag” viert, brengt bij die gelegenheid waarlijk geen triomf thuis. Tot heden zijn zeker meer dan 300.000 Russen gesneuveld. Het is te begrijpen, dat de Finsche staf onder de kritische omstandigheden van de laatste weken geen toestem ming voor een reis naar Wiborg en het Karelische front heeft willen geven. Wiborg boud trouwens geen onderdak X» De voorbereiding is nu zoo, dat een evacuatie-spoorboekje is sa mengesteld, een dienstregeling, welke het mogelijk maakt, om een uur na de lastgeving van den opperbevelhebber om tot ontrui ming over te gaan, de eerste trein stellen op de verschillende afvoer- stations en de eerste vaartuigen in de -havens aanwezig te doen zijn. Gebrekkigen, ouden van dagen, zie ken e.d. gaan bij de bezetting der plaatsruimte voor. De dienstregeling zegt verder, dat normaal 2 a 3 uur na het eerste trans port, een tweede trein met c.a. 1000 burgers van elk station kan vertrek ken, enzoovoort dag en nacht door. Zoo werkend, kan het bedrijf op elk afvoerstation in twee, hoogstens drie etmalen afloopen. De schepen, bestemd voor den af voer te water, meest Rijnaken van 500 a 600 ton, zijn reeds voor dit doel aangewezen, doch nog niet gerequi- reerd om het economische leven niet te schaden. De uitrusting met banken, trappen, W.C.’s e.d. is reeds klaar en kan onmiddellijk in de schepen ge plaatst worden. De voertuigen kunnen gemiddeld 400 personen opnemen. Alarm ’s Avonds om half acht verliet de trein Helsinki, en om tien uur zochten mijn reisgenoot Finsch officier en ik onze kooien op. Te kijken of f te lezen viel er toch niets Allebei wa ren we moe en wij sliepen vast, toen om half twaalf de locomotief alarm be gon te geven. Waar zijn wij In de buurt van Rühimaki, waar ik, komen de van Vasa, indertijd ook mijn eerste alarm beleefde. Haastig trekken wij over onze pyama’s wat kleeren aan, steken ons in sneeuwj assen en stappen uit. Links en rechts stijgen rossige vlammen tegen den hemel op. Een groote fabriek vlak bij de lijn brandt als een toorts. Wij staan op een vlakte 1 geen huis, geen boom. Loopenis het bevel. Tot halverwege de knieën in de sneeuw zakkend, gaan wij moeizaam op pad naar een tunnel, die circa 800 meter verder ligt. En daar staan wij dan, onvoldoende gekleed, in een sner penden wind onder een met sterren bezaaiden winterschen hemel. Wach ten Wij hooren het brommen van vliegtuigen. Russen? Finnen? „Er zijn hier vandaag”, zoo vertelt een stoker, „17 Russische toestellen geweest, die op tal van plaatsen brand hebben ge sticht. Nu komen zij blijkbaar op hun eigen fakkels af.” Enkele reizigers knippen af en toe met een zaklan taarntje. Sigarettenpuntjes bewegen in de duisternis lichtend heen en weer. Wij stampvoeten, maar het helpt niet- Ijskoud wordt iedereen. De wind blaast door mijn kleeren en mijn reisgenoot en ik praten over de ellende van dit aldoor opgejaagd worden. Er gebeurt nietsalleen zullen er morgen een paar verkouden menschen meer in Finland zijn. Na drie kwartier eindigt de alarm- toestand. 7" A T gebeurt er en wat is er gebeurd, wanneer het formu lier, waarvan wij hiernaast den inhoud weergeven, wordt uitgereikt aan de bewoners der gebieden, welke in ge val van oorlog, door de burgerbevolking moeten worden ontruimd? Daarover hebben mr. H. W. J. Mulder, raad-adviseur bij het departement van Binnenlandsche Zaken; de kapitein van den Generalen Staf P. L. van Boven en ir. W. Cool, res.-majoor van Speciale Diensten, ons uitvoerig ingelicht in een conferentie betreffende de maatregelen van evacuatie. Voortbouwend op de basis van het evacuatie-rapport 1918, is een plan ont wikkeld, dat voorziet in de ontruiming van ca. 2000 m2, van ons grondgebied in de omgeving der voornaamste defen- sie-linies; het vervoer van ruim een half millioen menschen en ettelijke honderd duizenden stuks vee uit meer dan hon derd gemeenten en de huisvesting en verpleging in de vluchtoorden op veiliger plaatsen. De bevolking wordt ingedeeld in drie klassen, t.w. zij, die moeten hl ij- v e n, zij, die in de eerste plaats moeten vertrekken en de rest, de jroote massa, welke in groepen van 1000 naar de afvoerstations en -havens wordt vervoerd. De drie grootste steden in het Westen des lands zullen niet worden ont ruimd. Wel kan daar wijksgewijze evacuatie geschieden. Evenmin is daar op neming van geëvacueerden uit het land te verwachten. In klasse B dienen vóór alles te wor de, i ingedeeld de dienstplichtigen (voor zoover niet reeds onder de wapenen), alsmede de buitengewoon dienstplich tigen. Maatregelen zijn getroffen, dat ieder weet tot welke klasse hij behoort. Deze aanwijzing is gegeven op de distri- butiestamkaart, c.q. op daarvoor spe ciaal uitgegeven kaarten. Aan de voor afvoer in aanmerking komende bevolking wordt tijdig een biljet (I) uitgereikt, welke voorwerpen moeten en welke mogen worden meegenomen. Daarbij zal noodgedwongen naar de grootst mogelijke beperking moeten worden gestreefd. In het algemeen zal niet meer dan handbagage kunnen worden meegenomen. In de eerste plaats dekens, diverse papieren zooals geboorte- en huwelijksacten, geld, waardepapieren, polissen, distributie kaarten, mondvoorraad, e.d. De bewaking van verlaten woningen zal moeten geschieden door de achter gebleven politie, in samenwerking met de plaatselijke militaire comman danten. Géén individueele ontruiming. Bij sommigen leeft de overtuiging, dat zij, ingeval een oorlog mocht uit breken, zich rechtstreeks naar een zelf gekozen plaats, hetzij bij familie, het zij in een tevoren gereed gemaakte woning zullen kunnen begeven. Tegen een dergelijke individueele evacuatie moet ernstig worden ge waarschuwd, omdat zij in strijd is met het algemeen beginsel, dat ieder in zijn woonplaats moet blijven, althans zoolang de afvoer niet door de over heid wordt bewerkstelligd. Er bestaat voorts geen enkele zeker heid, dat men inderdaad deze zelf ge kozen bestemming zal bereiken, omdat hiervoor geen doortochtbewijzen wor den verleend, zonder welke het niet mogelijk is de verschillende verdedi gingslinies te passeeren. Er is, last not least, aan dit eigen machtig vertrek groot risico voor de bevolking zelve verbonden. Omtrent het tijdstip van ontruiming kunnen uiteraard geen positieve ge gevens worden verstrekt. Het moment is afhankelijk van het verloop der krijgsverrichtingen, doch het streven is er op gericht, het tijdstip zoo tijdig mogelijk te kiezen. Doet men het echter te vroeg, dan brengt dat groote bezwaren met zich mede, zooals we onlangs in België hebben kunnen zien. Daar is de be volking na eenige dagen weder naar haar haardsteden teruggekeerd. Af voer van 150.000 personen per etmaal. Geen evacuatie naar de drie grootste steden. Ernstige waarschuwing tegen eigen machtige ontruiming Niet ernstig genoeg kan worden gewaarschuwd tegen het eigen machtig op de vlucht slaan van de bevolking. Dergelijke paniekvluch- ten stellen de bevolking aan groote gevaren bloot. In zoo’n geval loopt zij de risico tusschen de strijdende troepen te geraken, hetwelk tot groote rampen kan leiden. Het gebied van lagen luchtdruk op den Oceaan verplaatst zich in zijn geheel naar de Westelijke helft. Over de Oos telijke helft moet zich een krachtige rug van hoogen luchtdruk bevinden. Minima liggen voor de Noorsche kust en ten Westen van het Kattegat. Het arctische gebied van hoogen luchtdruk breidt zich over Ijsland en de Faröer uit. De toe voer van koude uit het Poolgebied deed aldaar de temperatuur weer sterk dalen en zal vermoedelijk tot diep in het Zui den een koude-inval veroorzaken De randstoring van het thans nabij gelegen gebied van lagen luchtdruk in het Wes ten beïnvloeden het weer in de kust landen. Het continental gebied van hoo gen luchtdruk trok zich geheel naar het Zuid-Oosten terug. Zonsopgang: 28 Febr. 6.52 u. Zonsondergang: 28 Febr. 5.35 u. Lantarens aan: 28 Febr. tot 6.22 u. v.m.; 28 Febr. 6.04 u. nam. Hoogwater te Scheveningen. 28 Febr. ’s m. 5.40 u., nam. 6 u. Morgen schietoefeningen op het strand van Scheveningen tot Katwijk van 12 uur ’s middags tot 6 uur nam. en tus schen strandpaal 97 en 98 van 8 uur nam. tot den volgenden ochtend 6 uur. Verwachting tot den avond van 28 Febr. Wind: meest matig, uit Zuidelijke rich tingen, later wellicht ruimend en toe nemend; betrokken tot zwaar- of halfbe- wolkte lucht; tijdelijk regen, weinig verandering in temperatuur, later iets kouder. De afvoer der burgerbevol king kan ieder oogenblik een aanvang nemen. U moet on- middellijk alles pakken en verzamelen wat U mede moet nemen, zoodat, als het bevel komt, U (met Uw gezin) on- middellijk gereed is Uw huis te verlaten en af te mar- cheeren. Zoodra het signaal of teeken, dat de ontruiming gaat beginnen, wordt gegeven, begeeft U zich terstond naar de U aangewezen verzamel plaats en meldt U bij den Hulpgeleider. Van dat tijdstip dient U alle bevelen en aan wijzingen van Hoofd- of Hulpgeleider stipt op te volgen. Na het sluiten van Uw huis level t U den huissleutel met daaraangehechte, schriftelijke vermelding van naam, straat en huisnummer in. Bij vertrek de hoofdkraan van gas- en waterleiding en het electrische licht afsluiten; brandende kachels dooven. krijgt bij het vervoer met zeer groote aantallen te doen, hetgeen dui delijk wordt, als men verneemt, dat b.v. de verdediging van één der linies, indien de aanval van den vijand zich hiertegen richt, met zich medebrengt het zoo tijdig mogelijk en bij voorkeur op éénzelfden dag aanvangend ver voeren van circa 150.000 personen naar de vluchtoorden met behulp van bijna 100 treinstellen en ruim 150 schepen met een half zoo groot aantal sleep booten, ongeacht nog de reederij booten, welke ingeschakeld worden. Het zal dan kunnen gebeuren, dat bovendien 75 schepen van het normale type met hun sleepbooten in dienst moeten wor den gesteld voor het transport van het af te voeren vee. Voor het geval de trein- of boot- transporten gestagneerd worden, zijn ontworpen, waarin de belangrijke plaats be- géén overdreven .opgemaakt uiterlijk', dat alle jeugd van Uw gelaat neemtdaarvoor zorgt Lohse Lelia! De heerlijk geparfumeerde crèmes verjongen en versterken de huid, verfrisschen de weefsels en maken deze jong en soepeL Lohse Lelia poeder is zoo fijn verdeeld, dat de natuurlijke kleur van de huid nog iets kan dóórschemeren. Daardoor verkrijgt U die opvallend-natuurlijke, egale, welverzorgde teint! K t I t i I i i Barometer alhier v.m. 8 u. 757J m.m., v.m. 12 u. 757 m.m.; thermometer resp. 7 gr. en 7i gr. Celsius. Barometer na hedenmiddag 12 uurt dalende. cx I o l L r- w ASt ij - JE

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9