Twee U-booten van vergaan Wan Horthy 20 jaar rijksbestuurder Hongarije (panflavin^ F PASTILLES Turksche schepen teruggeroepen EERSTE BLAD, PAGIN'A HAAGSCHE COURANT VAN WOENSDAG 28 FEBRUARI 1940. ZUID-AMERIKA. naar ITALIË. de voor Passagiersvliegtuig in Columbia verongelukt DRIE SCHATTIGE MEISJES met DEANNA DURBIN BARBARA READ NAN GREY met de Het gebeurde „Altmark Duitsch legerbericht Aanvaring werd Duitschen onderzeeër noodlottig De Fransche torpedojager Simoun heeft bij Duitschen gebracht. Onder de Veel deed hij land Het verlies van „Santos” Aartshertog Otto van Habsburg naar Amerika door Twaalf passagiers omgekomen te ver- Fransche oorlogsbodems, Zweedsch schip geramd Volgens ton zijn Horthy. Zie verder le blad, pag. 3 ..Het ifieaic't dei ipeetc tepti.w.i.” Turkije weigert in Duitschland gebouwde schepen Belangrijk besluit van den ministerraad Estlandsch schip vermist Het Estlandsche stoomschip „Reet" (814 ton) wordt sinds bijna een maand vermist. Op 31 Januari was het schip uit een Engelsche haven met een la ding steenkool naar Gothenborg ver trokken. Aan boord bevindt zich een bemanning van 18 koppen. Post van clipper aangehouden. De post van den laatsten clipper, die Maandag Baltimore heeft verlaten, en de Bermuda’s heeft aangedaan, is on derzocht en gedeeltelijk achtergelaten te Hamilton. THE GREEN PASTURES (GRAZIGE WEIDEN) met REX INGRAM Het convooisysteem en ning der Britsche koopvaarders Nederlandsch schip redt Britsche schipbreukelingen Het Nederlandsche schip „Antwer pen” heeft Maandagavond 19 opvaren den van het Britsche s.s. „Efos” (1245 ton) aan land gebracht. De „Efos” is, naar men gelooft, Maandagavond op een wrak geloopen. Alle opvarenden zouden gered zijn. De „Antwerpen” heeft de schipbreu kelingen overgegeven aan een trawler, welke hen in een Engelsche haven aan land heeft gebracht. ^1» De blokkade. Sprekende over de blokkade zeide de minister, dat de Noordelijke patrouille 1000 mijl moet dekken van Schotland tot Groenland. Daarom was het niet verrassend, dat een zeker aantal vijan delijke schepen in het Verre Noorden naar de Noorsche kust konden komen en dan 800 mijl territoriale wateren naar het Zuiden varen. Niettemin hadden de meeste Duitsche schepen, welke geprobeerd hadden naar huis terug te keeren, zich zelf tot zin ken gebracht of waren zij buitgemaakt. De blokkade zou doeltreffender kun nen worden gemaakt, doch er moet een middenweg worden gevonden tusschen «oUedige doeltreffendheid der zeecon- troie en het vermijden van de hard heden voor de neutralen. dat van omlaag ring verzocht wordt, in samenwerking met de regeeringen der overige neu trale landen, maatregelen te treffen om een einde te maken aan den uitroei- ingsoorlog tegen de neutrale scheep vaart, welke reeds zooveel menschen- levens en zooveel tonnage gekost heeft. Het is een dwaasheid, aldus de motie, dat, terwijl de handel der neutrale lan den het voorwerp van brutale verniel zucht is, diezelfde neutralen loyaal hun verplichtingen der handelsverdragen jegens den vernieler blijven vervullen. De controle door de oorlogvoerenden moet verzacht worden. Thans zijn sche pen, welker bestemming het niet noo- dig maakt door de oorlogszone te varen, verplicht een contrólehaven binnen te loopen en zich aldus aan ernstige risi co’s bloot te stellen. Indien de oorlog voerenden de controle op de neutrale scheepvaart opeischen, hebben de neu tralen het recht te eischen, dat de vei ligheid der neutrale schepen in die wateren verzekerd wordt. F Op 18 k.m. van Buscamaranca is een passagiersvliegtuig, dat van Bogota was vertrokken, omlaag gestort. Twaalf passagiers zijn om het leven gekomen. is getroffen, spoedig weer zeeklaar zou zijn. Het slagschip „Nelson”, dat in December door een magnetische mijn is beschadigd, zou zich spoedig weer bij de vloot voegen. Behalve de „Royal Oak en de „Cou rageous” zijn sedert het uitbreken van den oorlog geen groote schepen meer beschadigd of tot zinken gebracht. Nieuwe slagschepen, welke thans in aanbouw zijn, zullen in staat zijn stand te houden tegen luchtbommen en veel beter bestand zijn tegen ontploffingen onder water. Een Britsch oorlogsschip heeft in een Schotsche haven 17 opvarenden aan land gebracht van het Zweedsche s.s. „Nordia”, dat, naar verklaard wordt, in de duisternis voor de Noorsche kust door een-noodlottige samenloop van om standigheden geramd en gezonken is. Twee opvarenden worden vermist. Duitschland zooveel mogelijk minderen. Over het algemeen, aldus Cross, heb ben de oorlogshandelsverdragen ten doel, waarborgen te verkrijgen tegen heruitvoer van contrabande naar Duitschland, om aldus het optreden van deze contrabande-contróle te ver gemakkelijken, en tegelijkertijd de be trokken neutralen in staat te stellen, hun eigen binnenlandsche economi sche leven in stand te houden. Ik moet er echter op wijzen, dat niets in deze oorlogshandelsverdragen ons belet, ten aanzien van eventueele zendingen, waarvan wij de bewijzen hebben, dat zij voor den vijand bestemd zijn, onze rechten als oorlogvoerende volledig uit te oefenen. Volgens het te Bergen verschijnende blad „Gula Tidend” is het Noorsche s.s. „Arnfinn” Maandagavond in bot sing gekomen met een Duitsche duik boot, welke waarschijnlijk gezonken is. de bewape-1 Britsche kronieken tot in de laatste tijden toe herdenken het schip „No vara” en admiraal Horthy als een der dappersten en ridderlijksten van den grooten oorlog. De eindbeslissing van den wereldoorlog was echter niet in zijn handen gelegd na de ineenstor ting van de monarchie trok hij zich op zijn landgoed te Kenderes terug. Ech ter spoedig daarop werd reeds een be roep gedaan op zijn kwaliteiten en zijn vaderlandsliefde. De wereldoorlog en de daarop volgende revoluties hadden het land sterk geteisterd, terwijl boven dien de bezetting van het land door Roemeensche troepen veel tot den algeheelen chaos bijdroeg. Eenige moe dige mannen stichtten toen te Szeged, in de tweede grootste stad van Hon garije, een contrarevolutionnaire regee- Het Duitsche legerbericht van van daag luidt: In de omgeving van Perl ten Oosten van de Moezel werd vannacht de aanval van een sterke vijandelijke af’ deeling, welke met artillerie werd ge steund, met succes afgeslagen. Het Duitsche luchtwapen ondernam in den nacht van 26 op 27 Februari uitgebreide vluchten boven Fransch gebied, waarbij ook geruimen tijd door verscheidene vliegtuigen boven Parijs gevlogen werd. De op 27 Februari boven de Noord zee en de Britsche eilanden en in be perkten omvang boven Frankrijk ver richte verkenningsvluchten van het luchtwapen ontmoetten op verscheide ne plaatsen sterk vijandelijk lucht doelgeschut. Twee Duitsche vliegtuigen zijn van de vlucht naar Engeland niet terug gekeerd. Een Engelsch verkennings- toestel van het type Bristol-Blenheim, werd neergeschoten. Negen Duitschers van de „Asama Maru” worden uitgeleverd De woordvoerder van het Japansche ministerie van buitenlandsche zaken heeft medegedeeld, dat 9 van de Duit schers, die de vorige maand door de Engelschen van de „Asama Maru” zijn gehaald, heden voor Yokohama van een Britsch schip aan de Japansche autoriteiten zullen worden overgege ven. De kapitalen schepen. Spr. wees vervolgens op de dwaling, dat in den modernen oorlog slagsche pen overbodig zouden zijn. Als wij deze niet hadden, zeide hij o.a., zouden de Duitsche slagkruisers onzen handel kunnen stopzetten. Wij hebben thans alleen nog maar slagschepen, die in den vorigen oor log reeds dienst hebben gedaan, maar spoedig zal onze vloot versterkt worden door vijf moderne slagschepen, van de King George V-klasse, waartegenover de vijand er slechts twee kan stellen. Niet alleen moeten onze schepen voortdurend op zee zijn in voldoende sterkte, maar sinds de „Royal Oak” was gezonken, hebben wij niet het ge bruik gehad van Scapa Flow, dat onze beste strategische basis is en dat onze schepen zou vrijstellen van veel niet noodzakelijk varen door gevaarlijke wateren Met ingang van 1 Maart zal de ras senwetgeving op de verschillende be roepen worden toegepast. Zoo is be paald, dat van dien datum af geen Italiaan van Joodsche afstamming meer het beroep van redacteur mag uitoefenen. Voor de andere beroepen als dokter, apotheker, advocaat e. d. worden zeer strenge voorschriften van kracht. Kaap Finisterre een onderzeeër tot zinken welke bij Kaap Finisterre patrouilleer den, bevond zich de torpedojager Si moun. Een uitkijk aan boord van het schip zag opeens een periscoop. Plotseling hevige reactie. De Simoun stoomt met volle vaart op den vijand af en werpt dieptebommen uit. De pe riscoop komt, voor den boeg, weer bo ven water en een oogenblik daarna bot ste de torpedojager op den onderzeeër. Een hevige schok. Een nieuwe regen van dieptebommen en een lange olievlek drijft langzaam van de plek, waar de duikboot gezonken is. De civiele lord der admiraliteit, Austin Hudson, heeft in het Lagerhuis verklaard, dat het convooisysteem bij zonder succesrijk is geweest. Van de geconvooieerde 10.097 koopvaardij schepen zijn 10.076 veilig naar hun be stemming gebracht. Gestage vorderin gen zijn gemaakt met de bewapening van schepen boven de 500 ton. Het aan tal aldus gewapende schepen bedroeg 1920 van de 3125 en wekelijks wordt het bewapeningstempo versneld. De grootste klasse-schepen, welke thans gebouwd worden, zouden 5000- tons schepen voor de wilde vaart zijn. Men heeft zeven maanden noodig om zoo’n schip te bouwen. Voor het bou wen van tankschepen heeft men 14 maanden noodig. Het Lagerhuis hechtte goedkeuring aan de vlootramingen voor manschap pen en geldmiddelen, waarna de debat ten over de vlootbegrooting werden verdaagd. Bestrijding van magnetische mijnen. Een Britsch vlootdeskundige ver klaart. te kunnen mededeelen, dat de Britsche marine er in geslaagd is de door de magnetische mijnen aangerich te verwoestingen te beperken. Volgens hem hebben de Duitsche deskundigen aan de constructie dezer mijnen vier ja ar gewerkt, terwijl de Engelschen vier weken noodig hadden om de gehei men te ontdekken. Toen de eerste mag netische mijn was opgevischt, werden experts uit Portsmouth gewaarschuwd. Zij naderden de mijn voorzichtig en zorgden er voor, dat er geen metaal in de nabijheid kwam. Men heeft een methode uitgewerkt, om de magnetische mijnen op te spo ren, aan de oppervlakte te brengen en onschadelijk te maken. De handelsverdragen met de neutralen Cross, de minister van economische oorlogvoering, heeft in het Lagerhuis ten aanzien van de handelsverdragen met de neutralen verklaard, dat het doel in de eerste plaats was, voldoende waarborgen te verkrijgen, dat de over- zeesche invoeren, en inzonderheid de invoeren van levensmiddelen en grond stoffen, uitsluitend gebruikt worden voor de binnenlandsche behoeften en niet naar Duitschland zullen worden doorgevoerd. Wat betreft de goederen, die deze neutralen zelf produceeren, zeide Cross, dat de landen gewoonlijk als eisch stel len, dat de goederen, welke van zuiver binnenlandschen oorsprong zijn, naar beide oorlogvoerende partijen uitge voerd mogen wórden in dezelfde mate als in vredestijd. Men dient te beden ken, dat een dergelijke uitvoer een le vensbelang is voor de neutralen, en in vele gevallen profiteeren wij zelf van dezen uitvoer in tninstens dezelfde, zoo niet in grootere mate, dan Duitschland. Wat deze goederenklasse betreft, stre ven wij ernaar, de uitvoeren naar Sabotage op Grieksch schip? Het Grieksche vrachtschip „Fred”, geladen met suiker en bestemd voor Marseille is te San Juan op Porto- rico binnengeloopen, nadat brand was uitgebroken in een ruim, nadat het schip de Dominicaansche haven verla ten had. De oorzaak van den brand staat niet vast, maar men denkt ernstig aan sabotage. Op voorstel van de coördinatiecom missie voor de toepassing van de wet tot bescherming van de natie heeft de Turksche ministerraad besloten, dat Turksche koopvaardijschepen zich niet in buitenlandsche wateren mogen op houden en dat de schepen, welke zich in die wateren bevinden, onmiddellijk worden teruggeroepen. Indien de ree- ders hun schepen naar buitenlandsche wateren willen zenden, moeten zij daartoe vergunning vragen aan een speciale commissie onder voorzitter schap van den commandant van de haven van Istanboel. Deze besluiten zijn onmiddellijk van kracht geworden. Deze beslissing wordt, naar United Press uit Istanboel meldt, als zeer on heilspellend beschouwd, maar tot dus ver is nog geen verklaring op handen. In goedingelichte Britsche kringen hecht men weinig belang aan het be richt, dat Turkije haar handelsschepen heeft teruggeroepen, daar bekend is, dat de meeste Turksche schepen slechts be trokken zijn bij de kustvaart. Men ge looft dat deze maatregel slechts op en kele schepen van toepassing is. Hij zou streven naar een Oosten- rijksch-Hongaarsche monarchie Aartshertog Otto van Habsburg zou zich te Lissabon bevinden, vanwaar hij naar de Vereenigde Staten zal gaan. Aangekondigd wordt, dat de reis van particulieren aard is. In New York ge- looven velen echter, aldus United Press, dat zij een belangrijke politieke strekking heeft. Politici leggen er echter den nadruk op, dat aartshertog Otto slechts als privépersoon kan reizen, daar het hem aan elke officieele bevoegdheid ont breekt. Men schrijft den aartshertog de bedoeling toe, dat hij zich de alge- meene sympathie wil verzekeren van de Roomsch-Katholieke kringen in de Vereenigde Staten en tevens wil polsen hoe men in Amerika zou reageeren op de plannen tot herstel van een demo cratische, Habsburgsche monarchie in Centraal Europa. Ingeval de geallieer den den oorlog zullen winnen. Een dergelijke monarchie volgens Otto’s plannen, die, naar wordt aangenomen, ook worden voorgestaan door Hon- gaarsche en andere legitimisten en sommige geallieerde kringen zou niet slechts Oostenrijk omvatten, maar ook Hongarije en Tsjecho-Slowakije en mogelijk ook nog andere deelen van de voormalige Oostenrijksch-Hongaar- sche monarchie. „Arnfinn” onderstelt, dat zijn boot met een duik boot in botsing is geweest. Men heeft noch den romp, noch den periscoop van een duikboot gezien. Verontwaardiging in Noorwegen nog niet geluwd (Van onzen correspondent.) Oslo, Februari. Het optreden van de Engelschen in de Jössingfjord en de hieruit voort vloeiende verwikkelingen, hebben hier groote verbazing en verontwaardiging gewekt. Volgens het Noorsche blad „Morgenbladet” vertoont de rede van ministerpresident Chamberlain niet het minste begrip voor de feiten. De Noorsche autoriteiten hebben correct gehandeld en strikt overeenkomstig de voorschriften aangaande het toelaten van vreemde oorlogsbodems in neu trale territoriale wateren, zooals die 2 jaar geleden zijn ontworpen en een jaar later werden aangenomen door het Engelsche ministerie van buiten landsche zaken. Minister Chamberlain’s goedkeuring aan deze ergerlijke neutraliteitsschen- ding en zijn commentaar op de verkla- Spr. besloot zijn rede met de woorden Ik wil geen voorspellin gen doen, maar wel wil ik zeggen, dat ik niet tevreden zal zijn eer wij de volledige controle ter zee verworven hebben, gelijk in den vorigen oorlog, en onze marine in staat hebben gesteld, een hoofd rol te spelen bij de algeheele over winning der geallieerden. (Luide toejuichingen). ring van den Noorschen minister Koht een verklaring die alle punten in deze affaire helder en zonder omwegen uiteenzet moet dan ook als be- treurenswaardig worden beschouwd. Het is wel zeer zonderling, dat de regels van het internationale recht, welke nog niet lang geleden door de Engelschen zelf zijn geaccepteerd, niet door minister Chamberlain gerespec teerd worden, nu deze zelfde regels door Noorwegen tegenover Duitschland in practijk worden gebracht. In een serie verwijten aan het adres van de Noorsche autoriteiten betitelt minister Chamberlain de Noorsche handelwijze als zijnde ten gunste van Duitschland. „Morgenbladet” vestigt er bovendien de aandacht op, dat er in de officieele verklaring van de Noorsche autoritei ten, welke in Noorwegen in het En gelsch werd vertaald, door het Engel sche nieuwsbureau Reuter verschillen de wijzigingen zijn aangebracht, waardoor de oorspronkelijke beteeke- nis van enkele zinsneden geheel veran derd werd. Ondanks de officieele Noorsche verklaring zijn de Engelsche autoriteiten en de pers doorgegaan met het geven van onjuiste berichten be treffende het „Altmark”- incident. De Noorsche bladen maken ook met bevreemding gewag van de aansporing in de Engelsche pers tegenover Noor wegen om het begrip van recht en bil lijkheid aan den kant te zetten en ge heel de zuiver practische eischen van de geallieerden te accepteeren. En thans zetten de Engelsche bladen hun schijnwerpers op de neutralen, met name Noorwegen, in verband met net transport van Zweedsch ijzererts van Narvik naar Duitschland langs de Noorsche kust. Dit transport moet stop gezet worden, oordeelen zij. Zij ver geten echter dat langs dezelfde Noor sche kust Zweedsch ijzer naar Enge land wordt verscheept. Men vraagt zich hier af gaat En geland zich aan een nieuwe neutrali- teitsschending schuldig maken in de Noorsche territoriale wateren? Welke gevolgen een nieuwe Engel sche actie hier met zich mee zou bren gen blijkt wel duidelijk uit het ant woord van Berlijn, waarin verklaard wordt, dat, wanneer Engeland het ijzer- transport van Narvik tracht stop te zetten, de Duitsche regeering niet met woorden doch met daden zal antwoor den, m. a. w. de Duitsche reactie op voortgezette aanvallen op Duitsche schepen in de Noorsche territoriale wa teren zal een militair karakter dragen. Wat men zich hier thans bezorgd af vraagt is zullen binnenkort de oorlog voerende partijen het strijdtooneel naar Noorwegen uitbreiden? Men schrijft ons Den Isten Maart is het 20 jaar ge leden, dat Nicolaas Horthy de Nagy- banya door de Hongaarsche nationale vergadering tot Rijksbestuurder werd gekozen. Horthy is een afstammeling van een protestantseh, oud-adellijk Hongaarsch geslacht en werd den 18den Juni 1868 te Kenderes geboren. Als veertien jarige jongen werd hij leerling van de Marine Academie te Fiume om de op leiding tot officier van de Oosten- rijksch-Hongaarsche marine te ontvan gen. Den Isten November 1909 werd hij tot adjudant van keizer Franz Joseph benoemd. Tijdens den Balkan oorlog van 1912/1913 vroeg hij ontslag uit den dienst van den keizer, waarna hij naar de marine terugkeerde, om na afloop van den Balkanoorlog weer in dienst van Franz Joseph te treden. Tij dens de mobilisatie van 1914 werd Horthy tot commandant van het schip „Habsburg” benoemd, kort daarna kwam zijn benoeming tot gezagvoerder van het nieuwe oorlogsschip „Novara”, waarmee hij tegenover een overmacht schitterende overwinningen behaalde. Hij stond bekend als ridderlijk tegen stander en dit hebben niet alleen zijn supérieuren en ondergeschikten, maar ook zijn tegenstanders toegegeven. Na een gewonnen zeegevecht was zijn eerste gedachte steeds de redding van de manschappen van het tot zinken gebrachte vijandelijke vaartuig. De ge redden genoten een edelmoedige gast vrijheid aan boord van zijn schip. Vele Een Turksche regeeringscommissie, die in Duitschland de proefvaarten heeft bijgewoond van een zestal door de Turk sche regeering in Duitschland bestelde schepen, heeft geweigerd de aflevering in een Duitsche haven te aanvaarden, omdat in het oorspronkelijk contract stond vermeld, dat de schepen in een Turksche haven zouden worden opge leverd. ring, waaraan ook graaf Teleki, de tegenwoordige premier, deelnam. Door enorme krachtsinspanning kon men een nationale beweging oprichten, waarbij Horthy verzocht werd een nationaal leger te organiseeren. Het beroep op den admiraal was niet tevergeefsch. De gebeurtenissen volgden elkaar toen in snel tempo op. De onderneming slaagde en Horthy trok aan het hoofd van het nationale leger de Hongaar sche hoofdstad binnen. Uit diepe erken telijkheid en dankbaarheid voor de redding van het vaderland werd Hor thy den Isten Maart van 1920 door de nationale vergadering tot rijksbestuur der. van Hongarije gekozen. Hij bleek niet alleen een krachtig stuurman van zijn schip te zijn, maar ook een krachtige bestuurder van zijn land. Het is zijn groote verdienste, dat hij na de machtsovername als zijn eerste taak beschouwde het constitu- tioneele régime te herstellen. Ook ver buiten de grenzen van Hongarije leer de men hem waardeeren. Het is aan Horthy te danken, dat er een gevoel van rust en rechtszekerheid terugkeerde en dat er aan het bolsje wisme een eind gemaakt werd. Na de rust hersteld te hebben zag Horthy zich voor een taak gesteld, die den wij zen staatsman in hem deed ontplooien. Het verdrag van Trianon had het land aan den afgrond gebracht, doch het lukte hem het land voor verder afglij den te behoeden. Op ieder gebied be gon hij met den opbouw. Een heele reeks van sociale en publiekrechter lijke hervormingen zijn aan zijn naam verbonden en de zegeningen van deze hervormingen omvatten breede lagen van de bevolking. Hij verloor nooit uit het oog, dat de maatregelen aan de eischen van den tijd moesten worden aangepast. Zoo verzekerde Horthy het land vrede en opbouw, terwijl ook zijn doelstellingen op het gebied van de buitenlandsche politiek zich ken schetsten door vreedzame middelen, waardoor eenige afgescheurde gebieden van het duizendjarige land zonder bloedvergieten tot het moederland terugkeerden. Na zes maanden oorlog. Hoe staan wij er nu na zes maanden oorlog voor? Wij hebben oorlogssche pen verloren tot een inhoud van 63.000 ton of ongeveer de helft der verliezen in de eerste *zes maanden van den vori gen oorlog. Wij hebben de balans van winst en verlies opmakend, minder dan 200.000 ton koopvaardijschepen verloren op een totaal van 21 millioen ton schepen van verschillende soorten of 17.500.000 den Oceaan bevarende schepen, welke de Britsche vlag voeren. Dit ge tal van minder dan 200.000 ton schepen in zes maanden kan vergeleken worden met de 450.000 ton, welke alleen reeds in April 1917 zijn verloren. Wij hebben naar de tonnage gerekend meer schepen, welke voor den vijand bestemd waren buitgemaakt, dan wij zelf hebben verloren. De schade aan de „Nelson”. Uit Londen wordt gemeld, dat de „Nelson”, welke in December op een mijn geloopen is, daarbij een gat in den scheepswand heeft gekregen. Een 30-tal opvarenden werd, naar men gelooft, gewond. Het schip kon op eigen kracht een haven bereiken. De bladen stellen de regeering de vraag, waarom dit feit tot gisteren voor het Britsche publiek verborgen is gehouden. De „Arnfinn”, welke Vrijdag van En geland naar Noorwegen was vertrok ken, is bij de botsing met de duikboot ernstig lek geslagen. De periscoop van den onderzeeër werd afgerukt, doch nadere bijzonderheden ontbreken. De „Arnfinn” kon met de pompen drijvende worden gehouden. In het ge zicht van de Noorsche kust ter hoogte van de Sognefjord, nabij de Solund- eilanden, verliet de bemanning het half gezonken schip, waarna zij door een Deensch schip werd gered. Een bergingsvaartuig is uitgevaren, teneinde te trachten hét schip op sleep touw te nemen. het Noorsche Telegraaf- agentschap heeft de kapitein van de verklaard, dat hij slechts Scherpe aanval van Noorsch blad op de oorlogsmethoden Het Noorsche blad „Sjöfarfstiden- de”, dat scherpe aanvallen heeft ge daan op Duitschland wegens de oorlog voering ter zee tegen de neutrale scheepvaart, wijst naar aanleiding van het tot zinken brengen van het Zweed sche motorschip „Santos”, nadat dit schip Kirkwall had aangedaan, op de toeneming van het gevaar door het aan doen van Britsche contrólehavens. Het blad zegt, dat de Britsche auto riteiten, naar het schijnt, niet in staat zijn de schepen in de wateren bij de contrólehavens te beschermen en vraagt hoe lang de tegenwoordige con- tróle-methoden, welke reeds zoo groote verliezen aan menschenlevens en sche pen hebben teweeg gebracht, van kracht zullen blijven. De Londensche correspondenten van „Svenska Dagbladet” en „Stockholms Tidningen” melden, dat de „Santos” volgens de geredden zonder waarschu wing door een duikboot is getorpedeerd en binnen zeven minuten is vergaan. 12 Leden der bemanning werden gered door een Engelsch schip, nadat zij 15 uren op een vlot hadden rondgedobberd. Men heeft weinig hoop de 31 vermisten terug te vinden.. Een protest van Zweedsche kapiteins. Het bestuur der vereeniging van Zweedsche kapiteins bij de koopvaardij heeft een motie aangenomen betreffen de den oorlog ter zee, waarin de regee- 1e. tegen keelontsteking, Zb\ 2 e. tegen verkoudheid, (bayerj 3e. tegen griep. V HEDENAVOND EN MORGEN VAN VRIJDAGMORGEN 10 UUR AF DE RASSENWETGEVING.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 2