Twee U-booten
van
vergaan
Wan
Horthy 20 jaar rijksbestuurder
Hongarije
(panflavin^
F PASTILLES
Turksche schepen
teruggeroepen
EERSTE BLAD, PAGIN'A
HAAGSCHE COURANT VAN WOENSDAG 28 FEBRUARI 1940.
ZUID-AMERIKA.
naar
ITALIË.
de
voor
Passagiersvliegtuig in
Columbia verongelukt
DRIE SCHATTIGE
MEISJES
met
DEANNA DURBIN
BARBARA READ
NAN GREY
met de
Het gebeurde
„Altmark
Duitsch legerbericht
Aanvaring werd Duitschen
onderzeeër noodlottig
De Fransche torpedojager Simoun
heeft bij
Duitschen
gebracht.
Onder de
Veel deed hij
land
Het verlies van
„Santos”
Aartshertog Otto van
Habsburg naar Amerika
door
Twaalf passagiers omgekomen
te ver-
Fransche oorlogsbodems,
Zweedsch schip geramd
Volgens
ton
zijn
Horthy.
Zie verder le blad, pag. 3
..Het ifieaic't dei ipeetc tepti.w.i.”
Turkije weigert in Duitschland
gebouwde schepen
Belangrijk besluit van den
ministerraad
Estlandsch schip vermist
Het Estlandsche stoomschip „Reet"
(814 ton) wordt sinds bijna een maand
vermist. Op 31 Januari was het schip
uit een Engelsche haven met een la
ding steenkool naar Gothenborg ver
trokken. Aan boord bevindt zich een
bemanning van 18 koppen.
Post van clipper aangehouden.
De post van den laatsten clipper, die
Maandag Baltimore heeft verlaten, en
de Bermuda’s heeft aangedaan, is on
derzocht en gedeeltelijk achtergelaten
te Hamilton.
THE GREEN PASTURES
(GRAZIGE WEIDEN)
met
REX INGRAM
Het convooisysteem en
ning der Britsche koopvaarders
Nederlandsch schip redt Britsche
schipbreukelingen
Het Nederlandsche schip „Antwer
pen” heeft Maandagavond 19 opvaren
den van het Britsche s.s. „Efos” (1245
ton) aan land gebracht. De „Efos” is,
naar men gelooft, Maandagavond op
een wrak geloopen. Alle opvarenden
zouden gered zijn.
De „Antwerpen” heeft de schipbreu
kelingen overgegeven aan een trawler,
welke hen in een Engelsche haven aan
land heeft gebracht.
^1»
De blokkade.
Sprekende over de blokkade zeide de
minister, dat de Noordelijke patrouille
1000 mijl moet dekken van Schotland
tot Groenland. Daarom was het niet
verrassend, dat een zeker aantal vijan
delijke schepen in het Verre Noorden
naar de Noorsche kust konden komen
en dan 800 mijl territoriale wateren
naar het Zuiden varen.
Niettemin hadden de meeste Duitsche
schepen, welke geprobeerd hadden naar
huis terug te keeren, zich zelf tot zin
ken gebracht of waren zij buitgemaakt.
De blokkade zou doeltreffender kun
nen worden gemaakt, doch er moet een
middenweg worden gevonden tusschen
«oUedige doeltreffendheid der zeecon-
troie en het vermijden van de hard
heden voor de neutralen.
dat van
omlaag
ring verzocht wordt, in samenwerking
met de regeeringen der overige neu
trale landen, maatregelen te treffen om
een einde te maken aan den uitroei-
ingsoorlog tegen de neutrale scheep
vaart, welke reeds zooveel menschen-
levens en zooveel tonnage gekost heeft.
Het is een dwaasheid, aldus de motie,
dat, terwijl de handel der neutrale lan
den het voorwerp van brutale verniel
zucht is, diezelfde neutralen loyaal hun
verplichtingen der handelsverdragen
jegens den vernieler blijven vervullen.
De controle door de oorlogvoerenden
moet verzacht worden. Thans zijn sche
pen, welker bestemming het niet noo-
dig maakt door de oorlogszone te varen,
verplicht een contrólehaven binnen te
loopen en zich aldus aan ernstige risi
co’s bloot te stellen. Indien de oorlog
voerenden de controle op de neutrale
scheepvaart opeischen, hebben de neu
tralen het recht te eischen, dat de vei
ligheid der neutrale schepen in die
wateren verzekerd wordt.
F
Op 18 k.m. van Buscamaranca is een
passagiersvliegtuig, dat van Bogota
was vertrokken, omlaag gestort.
Twaalf passagiers zijn om het leven
gekomen.
is getroffen, spoedig weer zeeklaar zou
zijn. Het slagschip „Nelson”, dat in
December door een magnetische mijn
is beschadigd, zou zich spoedig weer bij
de vloot voegen.
Behalve de „Royal Oak en de „Cou
rageous” zijn sedert het uitbreken van
den oorlog geen groote schepen meer
beschadigd of tot zinken gebracht.
Nieuwe slagschepen, welke thans in
aanbouw zijn, zullen in staat zijn stand
te houden tegen luchtbommen en veel
beter bestand zijn tegen ontploffingen
onder water.
Een Britsch oorlogsschip heeft in
een Schotsche haven 17 opvarenden aan
land gebracht van het Zweedsche s.s.
„Nordia”, dat, naar verklaard wordt,
in de duisternis voor de Noorsche kust
door een-noodlottige samenloop van om
standigheden geramd en gezonken is.
Twee opvarenden worden vermist.
Duitschland zooveel mogelijk
minderen.
Over het algemeen, aldus Cross, heb
ben de oorlogshandelsverdragen ten
doel, waarborgen te verkrijgen tegen
heruitvoer van contrabande naar
Duitschland, om aldus het optreden
van deze contrabande-contróle te ver
gemakkelijken, en tegelijkertijd de be
trokken neutralen in staat te stellen,
hun eigen binnenlandsche economi
sche leven in stand te houden. Ik moet
er echter op wijzen, dat niets in deze
oorlogshandelsverdragen ons belet, ten
aanzien van eventueele zendingen,
waarvan wij de bewijzen hebben, dat
zij voor den vijand bestemd zijn, onze
rechten als oorlogvoerende volledig uit
te oefenen.
Volgens het te Bergen verschijnende
blad „Gula Tidend” is het Noorsche
s.s. „Arnfinn” Maandagavond in bot
sing gekomen met een Duitsche duik
boot, welke waarschijnlijk gezonken is.
de bewape-1
Britsche kronieken tot in de laatste
tijden toe herdenken het schip „No
vara” en admiraal Horthy als een der
dappersten en ridderlijksten van den
grooten oorlog. De eindbeslissing van
den wereldoorlog was echter niet in
zijn handen gelegd na de ineenstor
ting van de monarchie trok hij zich op
zijn landgoed te Kenderes terug. Ech
ter spoedig daarop werd reeds een be
roep gedaan op zijn kwaliteiten en zijn
vaderlandsliefde. De wereldoorlog en
de daarop volgende revoluties hadden
het land sterk geteisterd, terwijl boven
dien de bezetting van het land door
Roemeensche troepen veel tot den
algeheelen chaos bijdroeg. Eenige moe
dige mannen stichtten toen te Szeged,
in de tweede grootste stad van Hon
garije, een contrarevolutionnaire regee-
Het Duitsche legerbericht van van
daag luidt:
In de omgeving van Perl ten Oosten
van de Moezel werd vannacht de
aanval van een sterke vijandelijke af’
deeling, welke met artillerie werd ge
steund, met succes afgeslagen.
Het Duitsche luchtwapen ondernam
in den nacht van 26 op 27 Februari
uitgebreide vluchten boven Fransch
gebied, waarbij ook geruimen tijd
door verscheidene vliegtuigen boven
Parijs gevlogen werd.
De op 27 Februari boven de Noord
zee en de Britsche eilanden en in be
perkten omvang boven Frankrijk ver
richte verkenningsvluchten van het
luchtwapen ontmoetten op verscheide
ne plaatsen sterk vijandelijk lucht
doelgeschut.
Twee Duitsche vliegtuigen zijn van
de vlucht naar Engeland niet terug
gekeerd. Een Engelsch verkennings-
toestel van het type Bristol-Blenheim,
werd neergeschoten.
Negen Duitschers van de „Asama
Maru” worden uitgeleverd
De woordvoerder van het Japansche
ministerie van buitenlandsche zaken
heeft medegedeeld, dat 9 van de Duit
schers, die de vorige maand door de
Engelschen van de „Asama Maru” zijn
gehaald, heden voor Yokohama van
een Britsch schip aan de Japansche
autoriteiten zullen worden overgege
ven.
De kapitalen schepen.
Spr. wees vervolgens op de dwaling,
dat in den modernen oorlog slagsche
pen overbodig zouden zijn.
Als wij deze niet hadden, zeide hij
o.a., zouden de Duitsche slagkruisers
onzen handel kunnen stopzetten.
Wij hebben thans alleen nog maar
slagschepen, die in den vorigen oor
log reeds dienst hebben gedaan, maar
spoedig zal onze vloot versterkt worden
door vijf moderne slagschepen, van de
King George V-klasse, waartegenover
de vijand er slechts twee kan stellen.
Niet alleen moeten onze schepen
voortdurend op zee zijn in voldoende
sterkte, maar sinds de „Royal Oak”
was gezonken, hebben wij niet het ge
bruik gehad van Scapa Flow, dat onze
beste strategische basis is en dat onze
schepen zou vrijstellen van veel niet
noodzakelijk varen door gevaarlijke
wateren
Met ingang van 1 Maart zal de ras
senwetgeving op de verschillende be
roepen worden toegepast. Zoo is be
paald, dat van dien datum af geen
Italiaan van Joodsche afstamming
meer het beroep van redacteur mag
uitoefenen. Voor de andere beroepen
als dokter, apotheker, advocaat e. d.
worden zeer strenge voorschriften van
kracht.
Kaap Finisterre een
onderzeeër tot zinken
welke bij Kaap Finisterre patrouilleer
den, bevond zich de torpedojager Si
moun. Een uitkijk aan boord van het
schip zag opeens een periscoop.
Plotseling hevige reactie. De Simoun
stoomt met volle vaart op den vijand
af en werpt dieptebommen uit. De pe
riscoop komt, voor den boeg, weer bo
ven water en een oogenblik daarna bot
ste de torpedojager op den onderzeeër.
Een hevige schok. Een nieuwe regen
van dieptebommen en een lange
olievlek drijft langzaam van de plek,
waar de duikboot gezonken is.
De civiele lord der admiraliteit,
Austin Hudson, heeft in het Lagerhuis
verklaard, dat het convooisysteem bij
zonder succesrijk is geweest. Van de
geconvooieerde 10.097 koopvaardij
schepen zijn 10.076 veilig naar hun be
stemming gebracht. Gestage vorderin
gen zijn gemaakt met de bewapening
van schepen boven de 500 ton. Het aan
tal aldus gewapende schepen bedroeg
1920 van de 3125 en wekelijks wordt
het bewapeningstempo versneld.
De grootste klasse-schepen, welke
thans gebouwd worden, zouden 5000-
tons schepen voor de wilde vaart zijn.
Men heeft zeven maanden noodig om
zoo’n schip te bouwen. Voor het bou
wen van tankschepen heeft men 14
maanden noodig.
Het Lagerhuis hechtte goedkeuring
aan de vlootramingen voor manschap
pen en geldmiddelen, waarna de debat
ten over de vlootbegrooting werden
verdaagd.
Bestrijding van magnetische
mijnen.
Een Britsch vlootdeskundige ver
klaart. te kunnen mededeelen, dat de
Britsche marine er in geslaagd is de
door de magnetische mijnen aangerich
te verwoestingen te beperken. Volgens
hem hebben de Duitsche deskundigen
aan de constructie dezer mijnen vier
ja ar gewerkt, terwijl de Engelschen
vier weken noodig hadden om de gehei
men te ontdekken. Toen de eerste mag
netische mijn was opgevischt, werden
experts uit Portsmouth gewaarschuwd.
Zij naderden de mijn voorzichtig en
zorgden er voor, dat er geen metaal in
de nabijheid kwam.
Men heeft een methode uitgewerkt,
om de magnetische mijnen op te spo
ren, aan de oppervlakte te brengen en
onschadelijk te maken.
De handelsverdragen met de
neutralen
Cross, de minister van economische
oorlogvoering, heeft in het Lagerhuis
ten aanzien van de handelsverdragen
met de neutralen verklaard, dat het
doel in de eerste plaats was, voldoende
waarborgen te verkrijgen, dat de over-
zeesche invoeren, en inzonderheid de
invoeren van levensmiddelen en grond
stoffen, uitsluitend gebruikt worden
voor de binnenlandsche behoeften en
niet naar Duitschland zullen worden
doorgevoerd.
Wat betreft de goederen, die deze
neutralen zelf produceeren, zeide Cross,
dat de landen gewoonlijk als eisch stel
len, dat de goederen, welke van zuiver
binnenlandschen oorsprong zijn, naar
beide oorlogvoerende partijen uitge
voerd mogen wórden in dezelfde mate
als in vredestijd. Men dient te beden
ken, dat een dergelijke uitvoer een le
vensbelang is voor de neutralen, en in
vele gevallen profiteeren wij zelf van
dezen uitvoer in tninstens dezelfde, zoo
niet in grootere mate, dan Duitschland.
Wat deze goederenklasse betreft, stre
ven wij ernaar, de uitvoeren naar
Sabotage op Grieksch schip?
Het Grieksche vrachtschip „Fred”,
geladen met suiker en bestemd
voor Marseille is te San Juan op Porto-
rico binnengeloopen, nadat brand was
uitgebroken in een ruim, nadat het
schip de Dominicaansche haven verla
ten had. De oorzaak van den brand
staat niet vast, maar men denkt ernstig
aan sabotage.
Op voorstel van de coördinatiecom
missie voor de toepassing van de wet
tot bescherming van de natie heeft de
Turksche ministerraad besloten, dat
Turksche koopvaardijschepen zich niet
in buitenlandsche wateren mogen op
houden en dat de schepen, welke zich
in die wateren bevinden, onmiddellijk
worden teruggeroepen. Indien de ree-
ders hun schepen naar buitenlandsche
wateren willen zenden, moeten zij
daartoe vergunning vragen aan een
speciale commissie onder voorzitter
schap van den commandant van de
haven van Istanboel. Deze besluiten
zijn onmiddellijk van kracht geworden.
Deze beslissing wordt, naar United
Press uit Istanboel meldt, als zeer on
heilspellend beschouwd, maar tot dus
ver is nog geen verklaring op handen.
In goedingelichte Britsche kringen
hecht men weinig belang aan het be
richt, dat Turkije haar handelsschepen
heeft teruggeroepen, daar bekend is, dat
de meeste Turksche schepen slechts be
trokken zijn bij de kustvaart. Men ge
looft dat deze maatregel slechts op en
kele schepen van toepassing is.
Hij zou streven naar een Oosten-
rijksch-Hongaarsche monarchie
Aartshertog Otto van Habsburg zou
zich te Lissabon bevinden, vanwaar hij
naar de Vereenigde Staten zal gaan.
Aangekondigd wordt, dat de reis van
particulieren aard is. In New York ge-
looven velen echter, aldus United
Press, dat zij een belangrijke politieke
strekking heeft.
Politici leggen er echter den nadruk
op, dat aartshertog Otto slechts als
privépersoon kan reizen, daar het hem
aan elke officieele bevoegdheid ont
breekt. Men schrijft den aartshertog de
bedoeling toe, dat hij zich de alge-
meene sympathie wil verzekeren van
de Roomsch-Katholieke kringen in de
Vereenigde Staten en tevens wil polsen
hoe men in Amerika zou reageeren op
de plannen tot herstel van een demo
cratische, Habsburgsche monarchie in
Centraal Europa. Ingeval de geallieer
den den oorlog zullen winnen. Een
dergelijke monarchie volgens Otto’s
plannen, die, naar wordt aangenomen,
ook worden voorgestaan door Hon-
gaarsche en andere legitimisten en
sommige geallieerde kringen zou niet
slechts Oostenrijk omvatten, maar ook
Hongarije en Tsjecho-Slowakije en
mogelijk ook nog andere deelen van
de voormalige Oostenrijksch-Hongaar-
sche monarchie.
„Arnfinn”
onderstelt, dat zijn boot met een duik
boot in botsing is geweest. Men heeft
noch den romp, noch den periscoop van
een duikboot gezien.
Verontwaardiging in Noorwegen
nog niet geluwd
(Van onzen correspondent.)
Oslo, Februari.
Het optreden van de Engelschen in
de Jössingfjord en de hieruit voort
vloeiende verwikkelingen, hebben hier
groote verbazing en verontwaardiging
gewekt. Volgens het Noorsche blad
„Morgenbladet” vertoont de rede van
ministerpresident Chamberlain niet
het minste begrip voor de feiten. De
Noorsche autoriteiten hebben correct
gehandeld en strikt overeenkomstig de
voorschriften aangaande het toelaten
van vreemde oorlogsbodems in neu
trale territoriale wateren, zooals die 2
jaar geleden zijn ontworpen en een
jaar later werden aangenomen door
het Engelsche ministerie van buiten
landsche zaken.
Minister Chamberlain’s goedkeuring
aan deze ergerlijke neutraliteitsschen-
ding en zijn commentaar op de verkla-
Spr. besloot zijn rede met de
woorden Ik wil geen voorspellin
gen doen, maar wel wil ik zeggen,
dat ik niet tevreden zal zijn eer
wij de volledige controle ter zee
verworven hebben, gelijk in den
vorigen oorlog, en onze marine in
staat hebben gesteld, een hoofd
rol te spelen bij de algeheele over
winning der geallieerden. (Luide
toejuichingen).
ring van den Noorschen minister Koht
een verklaring die alle punten in
deze affaire helder en zonder omwegen
uiteenzet moet dan ook als be-
treurenswaardig worden beschouwd.
Het is wel zeer zonderling, dat de
regels van het internationale recht,
welke nog niet lang geleden door de
Engelschen zelf zijn geaccepteerd, niet
door minister Chamberlain gerespec
teerd worden, nu deze zelfde regels
door Noorwegen tegenover Duitschland
in practijk worden gebracht. In een
serie verwijten aan het adres van de
Noorsche autoriteiten betitelt minister
Chamberlain de Noorsche handelwijze
als zijnde ten gunste van Duitschland.
„Morgenbladet” vestigt er bovendien
de aandacht op, dat er in de officieele
verklaring van de Noorsche autoritei
ten, welke in Noorwegen in het En
gelsch werd vertaald, door het Engel
sche nieuwsbureau Reuter verschillen
de wijzigingen zijn aangebracht,
waardoor de oorspronkelijke beteeke-
nis van enkele zinsneden geheel veran
derd werd. Ondanks de officieele
Noorsche verklaring zijn de Engelsche
autoriteiten en de pers doorgegaan met
het geven van onjuiste berichten be
treffende het „Altmark”- incident.
De Noorsche bladen maken ook met
bevreemding gewag van de aansporing
in de Engelsche pers tegenover Noor
wegen om het begrip van recht en bil
lijkheid aan den kant te zetten en ge
heel de zuiver practische eischen van
de geallieerden te accepteeren. En
thans zetten de Engelsche bladen hun
schijnwerpers op de neutralen, met
name Noorwegen, in verband met net
transport van Zweedsch ijzererts van
Narvik naar Duitschland langs de
Noorsche kust. Dit transport moet stop
gezet worden, oordeelen zij. Zij ver
geten echter dat langs dezelfde Noor
sche kust Zweedsch ijzer naar Enge
land wordt verscheept.
Men vraagt zich hier af gaat En
geland zich aan een nieuwe neutrali-
teitsschending schuldig maken in de
Noorsche territoriale wateren?
Welke gevolgen een nieuwe Engel
sche actie hier met zich mee zou bren
gen blijkt wel duidelijk uit het ant
woord van Berlijn, waarin verklaard
wordt, dat, wanneer Engeland het ijzer-
transport van Narvik tracht stop te
zetten, de Duitsche regeering niet met
woorden doch met daden zal antwoor
den, m. a. w. de Duitsche reactie op
voortgezette aanvallen op Duitsche
schepen in de Noorsche territoriale wa
teren zal een militair karakter dragen.
Wat men zich hier thans bezorgd af
vraagt is zullen binnenkort de oorlog
voerende partijen het strijdtooneel naar
Noorwegen uitbreiden?
Men schrijft ons
Den Isten Maart is het 20 jaar ge
leden, dat Nicolaas Horthy de Nagy-
banya door de Hongaarsche nationale
vergadering tot Rijksbestuurder werd
gekozen.
Horthy is een afstammeling van een
protestantseh, oud-adellijk Hongaarsch
geslacht en werd den 18den Juni 1868
te Kenderes geboren. Als veertien
jarige jongen werd hij leerling van de
Marine Academie te Fiume om de op
leiding tot officier van de Oosten-
rijksch-Hongaarsche marine te ontvan
gen. Den Isten November 1909 werd
hij tot adjudant van keizer Franz
Joseph benoemd. Tijdens den Balkan
oorlog van 1912/1913 vroeg hij ontslag
uit den dienst van den keizer, waarna
hij naar de marine terugkeerde, om na
afloop van den Balkanoorlog weer in
dienst van Franz Joseph te treden. Tij
dens de mobilisatie van 1914 werd
Horthy tot commandant van het schip
„Habsburg” benoemd, kort daarna
kwam zijn benoeming tot gezagvoerder
van het nieuwe oorlogsschip „Novara”,
waarmee hij tegenover een overmacht
schitterende overwinningen behaalde.
Hij stond bekend als ridderlijk tegen
stander en dit hebben niet alleen zijn
supérieuren en ondergeschikten, maar
ook zijn tegenstanders toegegeven. Na
een gewonnen zeegevecht was zijn
eerste gedachte steeds de redding van
de manschappen van het tot zinken
gebrachte vijandelijke vaartuig. De ge
redden genoten een edelmoedige gast
vrijheid aan boord van zijn schip. Vele
Een Turksche regeeringscommissie,
die in Duitschland de proefvaarten heeft
bijgewoond van een zestal door de Turk
sche regeering in Duitschland bestelde
schepen, heeft geweigerd de aflevering
in een Duitsche haven te aanvaarden,
omdat in het oorspronkelijk contract
stond vermeld, dat de schepen in een
Turksche haven zouden worden opge
leverd.
ring, waaraan ook graaf Teleki, de
tegenwoordige premier, deelnam. Door
enorme krachtsinspanning kon men een
nationale beweging oprichten, waarbij
Horthy verzocht werd een nationaal
leger te organiseeren. Het beroep op
den admiraal was niet tevergeefsch.
De gebeurtenissen volgden elkaar
toen in snel tempo op. De onderneming
slaagde en Horthy trok aan het hoofd
van het nationale leger de Hongaar
sche hoofdstad binnen. Uit diepe erken
telijkheid en dankbaarheid voor de
redding van het vaderland werd Hor
thy den Isten Maart van 1920 door de
nationale vergadering tot rijksbestuur
der. van Hongarije gekozen.
Hij bleek niet alleen een krachtig
stuurman van zijn schip te zijn, maar
ook een krachtige bestuurder van zijn
land. Het is zijn groote verdienste, dat
hij na de machtsovername als zijn
eerste taak beschouwde het constitu-
tioneele régime te herstellen. Ook ver
buiten de grenzen van Hongarije leer
de men hem waardeeren.
Het is aan Horthy te danken, dat er
een gevoel van rust en rechtszekerheid
terugkeerde en dat er aan het bolsje
wisme een eind gemaakt werd. Na de
rust hersteld te hebben zag Horthy
zich voor een taak gesteld, die den wij
zen staatsman in hem deed ontplooien.
Het verdrag van Trianon had het land
aan den afgrond gebracht, doch het
lukte hem het land voor verder afglij
den te behoeden. Op ieder gebied be
gon hij met den opbouw. Een heele
reeks van sociale en publiekrechter
lijke hervormingen zijn aan zijn naam
verbonden en de zegeningen van deze
hervormingen omvatten breede lagen
van de bevolking. Hij verloor nooit uit
het oog, dat de maatregelen aan de
eischen van den tijd moesten worden
aangepast. Zoo verzekerde Horthy het
land vrede en opbouw, terwijl ook zijn
doelstellingen op het gebied van de
buitenlandsche politiek zich ken
schetsten door vreedzame middelen,
waardoor eenige afgescheurde gebieden
van het duizendjarige land zonder
bloedvergieten tot het moederland
terugkeerden.
Na zes maanden oorlog.
Hoe staan wij er nu na zes maanden
oorlog voor? Wij hebben oorlogssche
pen verloren tot een inhoud van 63.000
ton of ongeveer de helft der verliezen
in de eerste *zes maanden van den vori
gen oorlog.
Wij hebben de balans van winst en
verlies opmakend, minder dan 200.000
ton koopvaardijschepen verloren op
een totaal van 21 millioen ton schepen
van verschillende soorten of 17.500.000
den Oceaan bevarende schepen,
welke de Britsche vlag voeren. Dit ge
tal van minder dan 200.000 ton schepen
in zes maanden kan vergeleken worden
met de 450.000 ton, welke alleen reeds
in April 1917 zijn verloren.
Wij hebben naar de tonnage gerekend
meer schepen, welke voor den vijand
bestemd waren buitgemaakt, dan wij
zelf hebben verloren.
De schade aan de „Nelson”.
Uit Londen wordt gemeld, dat de
„Nelson”, welke in December op een
mijn geloopen is, daarbij een gat in
den scheepswand heeft gekregen. Een
30-tal opvarenden werd, naar men
gelooft, gewond.
Het schip kon op eigen kracht een
haven bereiken.
De bladen stellen de regeering de
vraag, waarom dit feit tot gisteren
voor het Britsche publiek verborgen is
gehouden.
De „Arnfinn”, welke Vrijdag van En
geland naar Noorwegen was vertrok
ken, is bij de botsing met de duikboot
ernstig lek geslagen. De periscoop van
den onderzeeër werd afgerukt, doch
nadere bijzonderheden ontbreken.
De „Arnfinn” kon met de pompen
drijvende worden gehouden. In het ge
zicht van de Noorsche kust ter hoogte
van de Sognefjord, nabij de Solund-
eilanden, verliet de bemanning het
half gezonken schip, waarna zij door
een Deensch schip werd gered.
Een bergingsvaartuig is uitgevaren,
teneinde te trachten hét schip op sleep
touw te nemen.
het Noorsche Telegraaf-
agentschap heeft de kapitein van de
verklaard, dat hij slechts
Scherpe aanval van Noorsch blad op
de oorlogsmethoden
Het Noorsche blad „Sjöfarfstiden-
de”, dat scherpe aanvallen heeft ge
daan op Duitschland wegens de oorlog
voering ter zee tegen de neutrale
scheepvaart, wijst naar aanleiding van
het tot zinken brengen van het Zweed
sche motorschip „Santos”, nadat dit
schip Kirkwall had aangedaan, op de
toeneming van het gevaar door het aan
doen van Britsche contrólehavens.
Het blad zegt, dat de Britsche auto
riteiten, naar het schijnt, niet in staat
zijn de schepen in de wateren bij de
contrólehavens te beschermen en
vraagt hoe lang de tegenwoordige con-
tróle-methoden, welke reeds zoo groote
verliezen aan menschenlevens en sche
pen hebben teweeg gebracht, van
kracht zullen blijven.
De Londensche correspondenten van
„Svenska Dagbladet” en „Stockholms
Tidningen” melden, dat de „Santos”
volgens de geredden zonder waarschu
wing door een duikboot is getorpedeerd
en binnen zeven minuten is vergaan.
12 Leden der bemanning werden gered
door een Engelsch schip, nadat zij 15
uren op een vlot hadden rondgedobberd.
Men heeft weinig hoop de 31 vermisten
terug te vinden..
Een protest van Zweedsche
kapiteins.
Het bestuur der vereeniging van
Zweedsche kapiteins bij de koopvaardij
heeft een motie aangenomen betreffen
de den oorlog ter zee, waarin de regee-
1e. tegen keelontsteking, Zb\
2 e. tegen verkoudheid, (bayerj
3e. tegen griep.
V
HEDENAVOND EN MORGEN
VAN VRIJDAGMORGEN 10 UUR AF
DE RASSENWETGEVING.