VALDA PASTILLES
GEMENGD NIEUWS
KTlttD'/S GELZDEH
VIERDE BL’AD, PAGINA 2.
HAAGSCHE COURANT VAN ZATERDAG 2 MAART 1940'.
De slagkruisers
Kort na Paschen in den Volksraad
Duitsche
ONDERW1JS EN KERK
Nederlandsche Spoorwegen
Bond voor bedrijfsautoverkeer
in Nederland
Vereeniging voor Nationale
Veiligheid
Vreemde vliegtuigen boven
centrum des lands
De beperkende bepalingen inzake
de Liebesgaben
Loonsverhooging in het Westland
HOE DE „ALKMAAR”
VERGING
vctfogsk wcukc
GRIEP
Correct optreden van
duikboot
Een regeling van de
lijkverbranding
Opdracht bouw motorvracht- en
passagiersschip
Wijziging van de Begrafeniswet
Het wetsontwerp tot wijziging van
de Bioscoopwet
Twee dagen en nachten op een
hale rots
Een onderhond met den kapitein
GORDEL
J. ROUSSEL W
Wetsontwerp ingediend.
^roog gratis toezending
bevor-
voor
voor
heid brachten.
een klein
er
Door batterijen luchtafweergeschut
beschoten
meldt.
tweetal
De
dat
s-Gravenhage
Amsterdam
botterdam
van
van
had i
order
wordt in de R.K.
vroedvrouwen te Heer-
EXAMENS
v e r S i t e i t
rechten de
Mijnheer, red Uw figuur
en spaar vooral ook de
gezondheid van Uw
onderlijfs-organen door
hel dragen van een
De „Soesterberg”, welke in dezelfde
omstandigheden verkeerde als de
„Burgerdijk”, ongemoeid gelaten
„Amstelflora” wordt door minister
Steenberghe geopend.
Naar wij vernemen, zal de nationale
bloemententoonstelling Amstelflora 1940
welke van 15 tot 25 Maart in de Apollo-
hal wordt gehouden, geopend worden
door den minister van Economische Za
ken, mr. M. P. L. Steenberghe.
Toevallig greep de kapitein juist in
zijn zak, om zijn tabaksbuidel er uit
op t-
Mevrouw Ch. Carno-Barlen overleden.
Te Amsterdam is overleden mevr.
Ch. Carno-Barlen, een pionierster op
het gebied der dierenbescherming.
Met wijlen notaris Brands was zij op
richtster van de „Stichting tot wette
lijke regeling van dierenrecht”.
oer lagere
zal
Verkoudheid en Keelpijn
Jv worden krachtig bestreden door 'tia
het sterk antiseptische geneesmiddel
Zorg steeds een doos bij de hand
te hebben Vraag naar de
ECHTE VALDA
Hollondsche
zullen
of co-
mogen worden ingericht,
noch zal voor dezer inrichting of ge
bruik door haar subsidie mogen worden
verleend of anderzins vergoeding gege
ven, terwijl aschbijzetting. in welken
vorm ook. op de openbare begraafplaat
sen niet zal zijn toegelaten. Het voor
schrift sluit uiteraard niet uit. dat van
overheidswege het door de wet voorge
schreven toezicht op de lijkverbran
ding wordt uitgeoefend en verdere uit
voering aan de wet wordt verleend.
Geen audiëntie van den minister van
Sociale Zaken.
De gewone audiëntie van den mi
nister van Sociale Zaken zal op Woens
dag 6 Maart niet plaats hebben.
Onmiddellijk heb ik natuurlijk naar
alle kanten om hulp geseind en sleep-
bootassistentie gevraagd. Want ik ge
loof. dat ik nog wel afgekomen was,
wanneer ik direct een trosje had kun
nen krijgen. Te Porto Praya en te
St. Vincent ligt gewoonlijk een sleep
boot. maar die waren er juist geen van
beide, zoodat wij vast bleven zitten en
tegen de rotsen werden gebeukt, totdat
Zondagavond alle hoop opgegeven
moest worden, daar de ..Alkmaar” toen
middendoor begon te breken.
Paaschretours en vacantiekaarten.
Toen vlak voor Pinksteren het vorig
jaar de wilde busdiensten verdwenen,
heeft de directie der Nederlandsche
Spoorwegen daarop gereageerd, door
onmiddellijk een belangrijke’iaciliteit
aan de reizigers te verleenen in den
vorm van Pinksterretours. De week-
eind-retours zijn kort daarop gevolgd
en ondertusschen heeft men ook de
zomer-, de winter- en zelfs de Sinter-
klaas-retours leeren kennen.
Thans zullen de spoorwegen ook
Paaschretours verkrijgbaar stellen,
welke veertien dagerr geldig zullen zijn
en wel van Woensdag 20 Maart tot en
met Dinsdag 2 April.
In hetzelfde tijdvak zullen ook va
cantiekaarten verkrijgbaar zyn,
Request van de Haagsche Amateur
Filmclub aan de Tweede Kamer.
Men meldt ons van welingelichte
zijde, dat op 17 Februari j.l. op 300
mijl bewesten de Scilly-eilanden het
Nederlandsche s.s. „Soesterberg”,
geladen met mais voor de Nederland
sche Regeering, door een Duitsche on
derzeeboot werd aangehouden. Nadat
de eerste stuurman zich met de pa
pieren naar de duikboot had begeven
en deze waren nagezien, werden hem
nog enkele nadere vragen gesteld.
Hierna werd medegedeeld, dat het
schip de reis kon vervolgen.
Aangezien het hier een schip be
treft, in dezelfde omstandigheden
verkeerende als het getorpedeer
de stoomschip „Burgerdijk”,
wordt het te bevoegder plaatse
als een eisch van billijkheid te
genover de Duitsche marine en
degenen die hare gedragslijn be
palen, aangemerkt, dat ook aan
dit voorval, waarbij de duikboot
zich geheel volgens de hierbij gel
dende maatstaven heeft gedragen,
openbaarheid worde gegèven.
zoodoende proviand en drinkwater
wat bagage overbrengen, wat wij op
het hoogste punt van de rots in veilig-
Prins Bernhard beschermheer
Zijne Koninklijke Hoogheid Prins
Bemhard heeft het beschermheerschap
van de vereeniging voor nationale
veiligheid aanvaard.
Voor de K.P.M.
De Koninklijke paketvaart maat
schappij heeft aan de N.V. Boeles
scheepswerven en machinefabriek te
Bolnes opdracht gegeven tot het bou
wen van een motorvracht- en passa
giersschip.
De hoofdafmetingen zijn: lengte tus-
schen de loodlijnen 91 m., breedte bui
tenkant spanten 15,20 m., holte in de
zijde tot het tentdek 9,40 m.
De hoofdmotoren van 2500 p.k. wor
den geleverd door Werkspoor te Am
sterdam en de hulpmotoren door
Stork, Hengelo.
De B.B.N. gereorganiseerd...
De B.B.N. heeft zijn statuten en
naam gewijzigd teneinde zich te kun
nen instellen op de behartiging van de
economische belangen van alle bij het
autovervoer betrokkenen.
De leden hebben zich ingedeeld in
drie afdeelingen en wel: beroeps-goe-
deren-vervoer, eigen vervoer en auto-
vervoer-personen.
In de plaats van het bestuur, dat
sedert Juni j.l. demissionnair was zijn
in Januari 1.1. gekozen door het geheele
land als vertegenwoordigers der afdee
lingen: voor de afd. autovervoer-per-
sonen: (vroeger commissie-Oud), de
heer Jan Schilthuis, lid van de Tw eede
Kamer, en de heer H. Pols te Huizum
bij Leeuwarden, voor de afd. eigen-ver-
voer de heer Tj. Krol te Haren (Gr.)
lid van de Tweede Kamer en de heer
W.D. Nijhoff van de firma Stork en
co. te Hengelo, voor de afd. beroeps-
goederen-vervoer de heer W. Prins te
Arnhem en de heer F. van Wezel te
Hengelo.
Woensdag 1.1. werd bij acclamatie
herkozen de algemeen voorzitter ir.
M.C.E. Bongaerts, lid van de Tweede
Kamer, oud-minister van Waterstaat,
onder wiens leiding na deze wijziging
in doelstelling de B.B.N. zich thans
daadwerkelijke tot taak stelt tot stand
te brengen den organisatorischen op
bouw van het geheele autovervoer,
welke, zoowel minister van Buuren als
kortgeleden nog minister Albarda, als
noodzakelijk hebben uitgesproken voor
het geheele vervoerbestel in ons land.
Tot onder-voorzitter werd gekozen de
heer Jan. Schilthuis, tot secretaris de
heer W. Prins, tot penningmeester de
heer Joh. Brouwer. Algemeen advi
seur voor den opbouw is de heer Jacq.
Harms Tiepen.
Rondom in de olie
Maandagavond kwam
schip van de Portugeesche marine
langszij en berichtte ons, dat wij den
volgenden morgen om tien uur van de
Buwalda
A
examen.
Geslaagd: de c
zee, alhier, en M
burg en de hraR
dam.
Met ingang van heden.
De Westlandsche organisaties in het
tuinbouwbedrijf zijn na onderhande-
lingen overeengekomen met ingang van
heden een loonsverhooging in te voe
ren van 1 per week. Deze verhooging
ztl ook gelden voor de jeugdloonen.
Aanvankelijk hadden de werknemers
organisaties gevraagd, wegens den ge
stegen levensstandaard een verhooging
van 2 per week te verleenen. Hier
tegen hadden de werkgevers echter be
zwaren, omdat de huidige toestand in
den tuinbouw een dergelijke verhooging
niet toelaat.
Deze overeenkomst geldt voor het ge
heele Westland, behalve ’s Gravenzande,
waar een afzonderlijke regeling is ge
troffen in verband met bijzondere
cultures.
Algemeene vergadering van
„Kerk en Vrede”
Gistermiddag werd te Amsterdam de
zestiende algemeene vergadering van
„Kerk en Vrede” met gebed en lezing
van Psalm 46 en een gedeelte van
Math. 24 geopend. De vice-voorzitter,
dr. M. van der Voet, wees er op. dat
„Kerk en Vrede”, sinds de oprichting
der vereeniging, nog nooit in zulke
zware omstandigheden haar jaarverga
dering heeft gehouden.
„Kerk en Vrede” heeft betere tijden
gekend. Maar oprichting en bloeitijd
perk mogen verband gehouden hebben
met een andere mentaliteit dan thans
heerscht, „Kerk en Vrede” weigert zich
een kind te noemen van een bepaalden
„tijdgeest”, die vruchtbaar was voor
de vredesgedachte. Zij wil, ook in de
zen tijd, zij het dan met gedunde ge
lederen. toonen, dat haar bestaans
grond niet van tijdsomstandigheden af
hankelijk is, maar dat zij haar taak
ziet in het vervullen van een roeping,
welke door geen verandering van om
standigheden te niet gedaan kan wor
den.
Het spreekwoord „de tijden veran
deren en wij met hen” moge zijn stem
pel drukken op allerlei practisch poli-
tieken arbeid, de religieuze critiek, wel
ke gegrond is in het gebod Gods, heeft
in alle omstandigheden haar onvergan
kelijke waarde te toonen.
Het is lijdenstijd voor den Vrede
vorst. De verbondenheid aan Hem, de
gehoorzaamheid aan Zijn Woord en de
trouw aan Zijn Geest, stelt aan de
christenheid wel de zwaarste eischen
en roept ons in onze moeilijke opdracht
tot volharding.
Het jaarverslag van den secretaris,
vermeldt een ledental van 5589, waar
onder 336 voorgangers.
Mevr. F. de Boer-van Iterson en ds.
J. J. Buskes werden tot leden van het
hoofdbestuur herkozen.
Gisteravond werd in de Zuidwijk-
kapel te Amsterdam een openbare wij-
dingssamenkomst gehouden.
Ds. S. H. Spanjaard, Remonstrantsch
predikant te Groningen, sprak over
„De wereld onder het Kruis”.
Als tweede spreker trad op dr. J.
Riemens, Hervormd predikant te Lei
den met het onderwerp „Het Kruis bo
ven de wereld”.
TOELATINGSEXAMEN KWEEK
SCHOLEN VOOR VROED
VROUWEN.
Het examen voor toelating tot de
kweekscholen voor vroedvrouwen te Am
sterdam en Rotterdam zal dit jaar
wat het schriftelijk deel betreft worden
afgenomen op 9 April in de Ridderzaal
alhier
Op denzelfden dag
kweekschool voor vr„VMVluuwvn le t
len het toelatingsexamen afgenomen.
Amerikaansche organisaties zoeken
een uitweg
De organisaties, welke in de Ver-
eenigde Staten er mede belast zijn
orders voor voedselpakketten op te
nemen, welke uitgevoerd werden in
Nederland en aldaar naar Duitschland
werden verzonden, geven thans toe,
zoo meldt de „Times” uit New York,
dat hun werkzaamheden althans tijde
lijk belemmerd zullen worden door de
beperkende bepalingen, welke de
Nederlandsche regeering heeft ver
ordonneerd. De organisaties verwach
ten echter, dat zij wel een uitweg zul
len vinden.
Een voorstel wordt o. a. overwogen
om alle orders bijeen te voegen, zoodat
een groote hoeveelheid voedsel tege
lijkertijd in Nederland gekocht kan
worden, dat dan als vrachtgoed naar
Duitschland wordt verzonden. Eenige
firma’s voeren dergelijke orders reeds
uit. Dit maakt de transactie echter tot
een Duitsche zakentransactie, welke
onderworpen is aan de bepalingen van
en de heffingen op den Duitschen
buitenlandschen wisselkoers en waar
door Duitschland in feite de beschik
king zou krijgen over een extra-hoe-
veelheid buitenlandsche deviezen.
breken en te rollen.
We klommen dus op die rots, waar
ik zooeven van sprak en hebben
daar een zeer onaangenaam nachtje
doorgebracht. Ik had den mannen
wij waren met zijn veertigen
bevolen de zwemvesten aan te trek
ken en die hebben wij toen maar
s nachts als kussens en dekens ge-’
bruikt, want het was toen niet mo
gelijk iets anders mee te nemen.
Veel geslapen hebben wij er niet.
Het was verschrikkelijk hard op die
ongelijke steenen en bovendien
kregen wij voortdurend stuifwater
over van de hooge branding. Bo
vendien zat het er vol met groote
krabben, wat ook niet erg prettig
was.
Het bestuur van de Haagsche Ama
teur Filmclub heeft naar aanleiding
van het onlangs ingediende wetsont
werp tot wijziging van de Bioscoopwet
een request aan de Tweede Kamer ge
zonden, waarin wordt betoogd, dat dit
nieuwe wetsontwerp het bestaan van
de vereenigingen van smalfilm-ama-
teurs ernstig in gevaar brengt.
Deze vereenigingen n.l. houden gere
geld werkavonden en bijeenkomsten,
waarop de leden hun eigen films ver-
toonen, en deze door hun medeleden
laten becritiseeren.
Volgens het nieuw voorgestelde art.
16 van de Bioscoopwet zullen nu alle
films, welke niet in „huiselijken kring”
vertoond worden, door de Rijkscom-
missie filmkeuring worden toegelaten
dus ook de amateurfilms, welke op
bovengenoemde besloten bijeenkomsten
worden vertoond en aan deze toela
ting zijn voor amateurfilmers groote
bezwaren verbonden.
In de eerste plaats van financieelen
aard. Het bedrag voor de toelating is
voor amateurfilms, welke slechts één
enkele maal op een clubavond zullen
worden vertoond, gelijk aan dat voor
beroepsmatig vervaardigde films, wel
ke bestemd zijn om tallooze malen te
draaien, zoodat de toelatingskosten
voor amateurs in verhouding abnor
maal hoog zullen zijn.
Voorts is voor den amateur een
zeer groot bezwaar, dat de films na de
toelating niet meer veranderd mogen
worden, daar de amateur immers veel
zal experimenteeren en van tijd tot tijd
de behoefte zal voelen zijn oude films
te „reviseeren”.
Wordt de nieuw voorgestelde wijzi
ging dan ook in al haar scherpte door
gevoerd, dan wordt het bestaan van de
vereenigingen van smalfilm-amateurs
praktisch onmogelijk gemaakt.
Het nieuw voorgestelde art. 16 laat
evenwel de mogelijkheid open, dat bij
alg. maatregel van bestuur voor be
paalde vertooningen in besloten kring
uitzonderingen kunnen worden ge
maakt.
Daar het bestuur van de H.A.F.
meent, dat de bona fide vereenigingen
van smalfilm-amateurs voor die uit
zondering in aanmerking komen, ver
zoekt het den leden van de Tweede Ka
mer er bij de betreffende ministers op
aan te dringen, dat deze zullen toezeg
gen die uitzondering zoo toe te passen,
dat voor films, welke op bijeen
komsten van bona fide vereenigingen
van smalfilm-amateurs worden ver
toond. geen toelating door de Rijks-
commissie filmkeuring vereischt zal
zijn.
In het wetsontwerp is uitgegaan van
de gedachte, dat begraving als de nor
male vorm van lijkbezorging zal moe
ten blijven gelden. Lijkverbranding zal
alleen zijn toegestaan, indien de over
ledene aldus bij uitersten wil heeft be
schikt. Geldt het minderjarige kinde
ren onder de achttien jaren, zoo moe
ten beide ouders of bij natuurlijke niet
door den vader erkende kinderen, de
moeder schriftelijk den wensch ken
baar maken of gemaakt hebben, dat
het kind verbrand worde. Lijkverbran
ding mag bovendien niet plaats hebben
dan indien bl’jkt, dat bij het kind daar
tegen geen bezwaar heeft bestaan of
kan hebben bestaan.
Neen, mijnheer, dat viel niet mee,
die twee dagen en nachten op een kale
rots, vertelde kapitein Berghout van de
„Alkmaar”, toen een vertegenwoordiger
van de „Tel.” met de vriendelijke hulp
van den heer Serlé, vertegenwoordiger
te Parijs van de N.V. Phs. van Omme
ren, hem, zijn eersten officier, den heer
de Hart, en enkele passagiers van de
„Stuyvesant”, die den landweg via Lis
sabon boven den gevaarlijken zeeweg
verkozen hadden, te Parijs uit den ein-
deloozen stroom reizigers van den trein
uit Hendaye hadden opgevischt.
Een prettige tijd was het niet. Wel
hadden wij genoeg te eten, want wij
konden via enkele klippen nog op de
„Alkmaar” klimmen wij konden zelfs
nog koffie zetten en iets warms klaar
maken in de kombuis, maar verder
stonden wij daar in de kou en in het
nat op een barre rots, die bij hoog wa
ter nog onderliep ook. Wij moesten dan
onze toevlucht zoeken op een stuk
klip, dat boven dat kleine plateautje
uitstak en met veertig man zit je niet
erg ruim op een rotsje, dat maar een
paar meter lang en breed is.
Peinzend klopte de kapitein zijn pijp
eens uit. Veel lust tot praten over de
schipbreuk van zijn mooie schip scheen
hij niet te hebben, want de ondergang
van de „Alkmaar" op die rots bij het
Cima-eiland, vlak bij de Kaap Verdi-
sche Eilanden, toen het schip in ballast
op weg was naar Buenos Aires, om
daar orders af te wachten, zat hem
blijkbaar nog te dwars. Doch bij stuk
ken en brokken konden wij toch het
een en ander van hem te hooren krij
gen, schrijft het blad.
Hoe het gebeurd was
Regeeringspersdienst
gistermiddag een
vreemde vliegtuigen, waarvan de
nationaliteit niet kon worden vast
gesteld, zich boven het centrum
des lands hebben bevonden. Zij
werden van verschillende plaatsen
uit door batterijen luchtafweerge
schut beschoten. Bovendien zijn
vliegtuigpatrouilles opgestegen.
Hierna hebben de vreemde vlieg
tuigen ons rechtsgebied verlaten.
Zooals wij die trap oploopen,
mijnheer. En zoo zaten wij ineens op
die klip. Het was Zaterdag 17 Februari
om vier uur in den morgen. Bepaald
slecht weer was het niet, ofschoon er
een flinke passaatwind woei. Stikvol
zit het daar met rotsen en ineens zaten
wij er bovenop.
Pleidooi voor Beigisch-Nederiandsche
samenwerking op koloniaal gebied..
Tijdens een door de Nederlandsche
Kamer van Koophandel te Brussel
georganiseerden filmavond, waar films
over den Belgischen Congo van den
Belgischen cineast Cauvin werden
vertoond, heeft de voorzitter ver
klaard, dat de Nederlanders zeer veel
belang stellen in het werk, dat de
Belgen in Afrika tot stand brengen,
vooral tegenwoordig. Koloniale sa
menwerking tusschen België en Neder
land, zeide hij, is mogelijk en wordt
gewenscht.
Het ware wenschelijk, dat men in
de behoeften van de Nederlandsche en
Belgische markten zou kunnen voor
zien door middel van producten der
Belgische en Nederlandsche koloniën
en voor het heden en de toekomst een
in economisch opzicht opbouwend
werk tot stand zou kunnen brengen.
Niets gered
Wij waren dus genoodzaakt alles wat
wij van de „Alkmaar” gered hadden,
op de rots achter te laten. Of het wer
kelijk nagestuurd zal worden, weet ik
niet. Het is misschien wel van die klip
weggespoeld. De eerste stuurman hier
is nog de handigste van ons allen
geweest, want die zag nog kans een
valies in een van de booten te gooien,
maar de anderen en ikzelf hebben niet
anders gered, dan hetgeen wij aan ons
lijf haden.
Daarnaast bevat het ontwerp waar
borgen met het oog op de justitieele
belangen.
Het ligt in de bedoeling, vóór het
tot stand komen van den algemeenen
maatregel van bestuur, de kerkgenoot-
schappn in de gelegenheid te stellen,
aan den minister van Binnenlandsche
Zaken te doen blijken, dat bij hen tegen
lijkverbranding bezwaar bestaat.
Bij de beoordeeling van een en an
der dient wel bedacht te worden, dat
de voorgedragen wettelijke regeling
slechts de bevoegdheid tot ver
branding schept.
Het zesde lid van artikel 1 bepaalt,
dat een verplichting om verbran
ding te bewerkstelligen, niet wordt
erkend. Een rechtsvordering terzake zal
niet zijn toegestaan.
In het vijfde lid wordt voorgesteld,
slechts één verbrandingsinrichting te
gedoogen. Zulks strekt tot consolidee-
ring van den bestaanden toestand. Te
vens voorkomt een voorschrift als hier
bedoeld, dat de zaak der lijkverbran
ding in de vergaderingen
openbare lichamen een twistappel
vormen.
Het nieuwe derde en vijfde lid
artikel 4 houden, voor het geval
verbranding, bijzondere waarborgen in
met het oog op de mogelijkheid, dat
misdrijf of gewelddadige dood in het
spel is.
Het nieuwe derde lid van artikel 9
strekt om buiten twijfel te stellen, dat
lijkverbranding van overheidswege in
geenerlei opzicht mag worden
derd.
Door de openbare machten
mitsdien ook geen crematoria
lumbaria mogen worden
op te diepen. Maar triomfantelijk haal
de hij in plaats van dien buidel, een
platgetrapten servetring voor den dag
Dien heb ik nog in mijn zak kun
nen steken, toen ik van tafel opsprong
voor wij de boot verlieten. De ring
viel op den grond, ik trapte er op, maar
als* gedachtenis aan die ongelukkige
dagen, zou ik dezen ring niet graag
willen verliezen.
Op de „Farmsen” werden de veertig
schipbreukelingen zeer gastvrij opge
nomen, doch accommodatie voor zoo
veel onverwachte gasten was er na
tuurlijk niet op dit schip aanwezig. De
„Farmsen” zette toen koers naar St. Vin
cent, waar overgeladen moest worden.
Intusschen had de K.N.S.M. de
„Stuyvesant” order gegeven naar
St. Vincent op te stoomen. om er de
schipbreukelingen op te pikken. Als
passagiers zijn toen de veertig man van
de „Alkmaar” op de „Stuyvesant” naar
Europa overgevaren, waar te Lissabon
kapitein en eerste officier aan wal stap
ten, om via den landweg sneller het
vaderland te kunnen bereiken, terwijl
de bemanning over zee naar Nederland
terugvaart.
Ingediend is een wetsontwerp, hou
dende aanvulling en wijziging van de
1 Begrafeniswet.
Ter toelichting schrijven de ministers
van Binnenlandsche Zaken en van
Justitie o.m. het volgende:
van Am-
Schip verloren
Nu is er geen redden meer aan. Het
is wel te ontdiep om geheel weg te zin
ken, zoodat het schip gelijk ligt met
het water, maar het kan niet meer ge
borgen worden. Wel kwam er Zondag
middag, voordat dus het schip brak,
een Portugeesche torpedojager, de
„Woucaeens kijken en vroeg ons
draadloos onze noodinstallatie werk
te nog of we doktershulp of levens-
midden noodig hadden. Dat was erg
vriendelijk, maar ik had heel wat lie
ver een tros gehad. Maar dat kon niet
hij was er trouwens ook niet op ge
bouwd en bleef dus op eerbiedigen af
stand.
Zondagavor^ dus, vervolgde kapitein
Berghout, begon het schip te breken.
Het weer was slechter geworden, de
zee hoog en in die omstandigheden
achttte ik het niet geraden aan boord
te blijven. De lichten waren uitgegaan,
masten hingen over boord en voordat
wij van boord gingen, begon alles te
U n i
sterdam.
Cand.ex. reenten de heeren p a M
en A. L. Snoek e en A'
P 0 t h e k e r s assistent-
dames A Y. van Ooster-
C. Mulder te Voor-
Wouters te Amster-
Den volgenden dag zijn wij weer aan
boord geklommen, vonden daar machi
nes en alles gebroken dooreen liggen
en wij hebben toen met een wipper-
toestel een verbinding met de rots we
ten tot stand te brengen. Wij konden
Alleen verkrijgbaar bij
Noordeinde *21
Hobbemastr. 1?
Coolsingel 57 c
von de brochure Op t/w buiklijn"
rots gehaald zouden worden. Nog een
tweeden nacht hebben wij dus op die
klip doorgebracht, maar toen konden
wij het ons met hetgeen wij van boord
gehaald hadden, wat gemakkelijker ma
ken, ofschoon het er nog allesbehalve
aangenaam was, vooral omdat er over
al een dikke laag stookolie uit de ge
broken tanks op het water dreef en
op de rots aanspoelde, zoodat wij van
de gladheid er niet meer loopen
konden.
Maar kon u dan met de redding-
booten van de „Alkmaar” niet weg
komen en door dien Portugeeschen
torpedobootjager opgenomen worden
Neen, dat was onmogelijk, mijn
heer die rots zat rondom in de klip
pen. Anders waren wij er al veel eer
der afgegaan, want de „Maaskerk”
heeft b.v. geprobeerd ons met een mo
torboot te helpen. Ook de „IJssel” heeft
op ons gewacht.
Maar het was onmogelijk en wij
moesten wachten tot Dinsdagmor
gen, toen wij door inlandsche vis-
schers, die door de Portugeesche
marine gerequireerd waren, met
heel kleine bootjes, notedopjes,
waar je met z’n tweeën, en als je
niet te zwaar was op z’n aller
hoogst met z’n drieën, in kon, wer
den afgehaald.
Die kleine bootjes brachten ons naar
grootere sloependie sloepen brachten
ons weer naar een zeilboot en met die
zeilboot gingen wij naar de „Farmsen”
van de Oostzee Maatschappij. Die heele
organisatie stond onder leiding van de
Portugeesche marine, die ook de wacht
betrok bij de „Alkmaar” tot er douane
beambten aan boord gekomen waren.
Die laatsten waren verschrikkelijk
streng. Menschen wilden zij wel red
den, maar de bagage niet. Die zou later
wel nagestuurd worden, beweerden zij.
Op de vragen van het Eerste Ka
merlid jhr. de Savornin Lohman be
treffende spoedige afdoening van het
in te dienen wetsontwerp inzake de
voorgenomen versterking van de vloot
met slagkruisers hebben de minister
president en de ministers van Defen
sie en van Koloniën geantwoord, dat
afdoening van dit wetsontwerp inder
daad zooveel mogelijk dient te worden
bespoedigd.
Waar „spoedeischend” een rela
tief begrip is, zullen bij het ge
bruik maken van de in art. 71
der Indische staatsregeling ver
leende bevoegdheid steeds tegen
elkaar afgewogen moeten worden
het belang, dat gelegen is in een
spoedige afdoening, en het belang,
dat gediend wordt door het hooren
van den Volksraad over de betref
fende materie. Gezien het voor
Nederlandsch-Indië buitengewoon
gewichtig karakter van het on
derhavige wetsontwerp kan bij
het afwegen van die beide belan
gen ditmaal de beslissing geen
oogenblik onzeker zijn.
De bedoeling is, kort na Paschen,
tot dit doel den Volksraad in bui
tengewone zitting bijeen te roepen.