VALDA PASTILLES GEMENGD NIEUWS KTlttD'/S GELZDEH VIERDE BL’AD, PAGINA 2. HAAGSCHE COURANT VAN ZATERDAG 2 MAART 1940'. De slagkruisers Kort na Paschen in den Volksraad Duitsche ONDERW1JS EN KERK Nederlandsche Spoorwegen Bond voor bedrijfsautoverkeer in Nederland Vereeniging voor Nationale Veiligheid Vreemde vliegtuigen boven centrum des lands De beperkende bepalingen inzake de Liebesgaben Loonsverhooging in het Westland HOE DE „ALKMAAR” VERGING vctfogsk wcukc GRIEP Correct optreden van duikboot Een regeling van de lijkverbranding Opdracht bouw motorvracht- en passagiersschip Wijziging van de Begrafeniswet Het wetsontwerp tot wijziging van de Bioscoopwet Twee dagen en nachten op een hale rots Een onderhond met den kapitein GORDEL J. ROUSSEL W Wetsontwerp ingediend. ^roog gratis toezending bevor- voor voor heid brachten. een klein er Door batterijen luchtafweergeschut beschoten meldt. tweetal De dat s-Gravenhage Amsterdam botterdam van van had i order wordt in de R.K. vroedvrouwen te Heer- EXAMENS v e r S i t e i t rechten de Mijnheer, red Uw figuur en spaar vooral ook de gezondheid van Uw onderlijfs-organen door hel dragen van een De „Soesterberg”, welke in dezelfde omstandigheden verkeerde als de „Burgerdijk”, ongemoeid gelaten „Amstelflora” wordt door minister Steenberghe geopend. Naar wij vernemen, zal de nationale bloemententoonstelling Amstelflora 1940 welke van 15 tot 25 Maart in de Apollo- hal wordt gehouden, geopend worden door den minister van Economische Za ken, mr. M. P. L. Steenberghe. Toevallig greep de kapitein juist in zijn zak, om zijn tabaksbuidel er uit op t- Mevrouw Ch. Carno-Barlen overleden. Te Amsterdam is overleden mevr. Ch. Carno-Barlen, een pionierster op het gebied der dierenbescherming. Met wijlen notaris Brands was zij op richtster van de „Stichting tot wette lijke regeling van dierenrecht”. oer lagere zal Verkoudheid en Keelpijn Jv worden krachtig bestreden door 'tia het sterk antiseptische geneesmiddel Zorg steeds een doos bij de hand te hebben Vraag naar de ECHTE VALDA Hollondsche zullen of co- mogen worden ingericht, noch zal voor dezer inrichting of ge bruik door haar subsidie mogen worden verleend of anderzins vergoeding gege ven, terwijl aschbijzetting. in welken vorm ook. op de openbare begraafplaat sen niet zal zijn toegelaten. Het voor schrift sluit uiteraard niet uit. dat van overheidswege het door de wet voorge schreven toezicht op de lijkverbran ding wordt uitgeoefend en verdere uit voering aan de wet wordt verleend. Geen audiëntie van den minister van Sociale Zaken. De gewone audiëntie van den mi nister van Sociale Zaken zal op Woens dag 6 Maart niet plaats hebben. Onmiddellijk heb ik natuurlijk naar alle kanten om hulp geseind en sleep- bootassistentie gevraagd. Want ik ge loof. dat ik nog wel afgekomen was, wanneer ik direct een trosje had kun nen krijgen. Te Porto Praya en te St. Vincent ligt gewoonlijk een sleep boot. maar die waren er juist geen van beide, zoodat wij vast bleven zitten en tegen de rotsen werden gebeukt, totdat Zondagavond alle hoop opgegeven moest worden, daar de ..Alkmaar” toen middendoor begon te breken. Paaschretours en vacantiekaarten. Toen vlak voor Pinksteren het vorig jaar de wilde busdiensten verdwenen, heeft de directie der Nederlandsche Spoorwegen daarop gereageerd, door onmiddellijk een belangrijke’iaciliteit aan de reizigers te verleenen in den vorm van Pinksterretours. De week- eind-retours zijn kort daarop gevolgd en ondertusschen heeft men ook de zomer-, de winter- en zelfs de Sinter- klaas-retours leeren kennen. Thans zullen de spoorwegen ook Paaschretours verkrijgbaar stellen, welke veertien dagerr geldig zullen zijn en wel van Woensdag 20 Maart tot en met Dinsdag 2 April. In hetzelfde tijdvak zullen ook va cantiekaarten verkrijgbaar zyn, Request van de Haagsche Amateur Filmclub aan de Tweede Kamer. Men meldt ons van welingelichte zijde, dat op 17 Februari j.l. op 300 mijl bewesten de Scilly-eilanden het Nederlandsche s.s. „Soesterberg”, geladen met mais voor de Nederland sche Regeering, door een Duitsche on derzeeboot werd aangehouden. Nadat de eerste stuurman zich met de pa pieren naar de duikboot had begeven en deze waren nagezien, werden hem nog enkele nadere vragen gesteld. Hierna werd medegedeeld, dat het schip de reis kon vervolgen. Aangezien het hier een schip be treft, in dezelfde omstandigheden verkeerende als het getorpedeer de stoomschip „Burgerdijk”, wordt het te bevoegder plaatse als een eisch van billijkheid te genover de Duitsche marine en degenen die hare gedragslijn be palen, aangemerkt, dat ook aan dit voorval, waarbij de duikboot zich geheel volgens de hierbij gel dende maatstaven heeft gedragen, openbaarheid worde gegèven. zoodoende proviand en drinkwater wat bagage overbrengen, wat wij op het hoogste punt van de rots in veilig- Prins Bernhard beschermheer Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bemhard heeft het beschermheerschap van de vereeniging voor nationale veiligheid aanvaard. Voor de K.P.M. De Koninklijke paketvaart maat schappij heeft aan de N.V. Boeles scheepswerven en machinefabriek te Bolnes opdracht gegeven tot het bou wen van een motorvracht- en passa giersschip. De hoofdafmetingen zijn: lengte tus- schen de loodlijnen 91 m., breedte bui tenkant spanten 15,20 m., holte in de zijde tot het tentdek 9,40 m. De hoofdmotoren van 2500 p.k. wor den geleverd door Werkspoor te Am sterdam en de hulpmotoren door Stork, Hengelo. De B.B.N. gereorganiseerd... De B.B.N. heeft zijn statuten en naam gewijzigd teneinde zich te kun nen instellen op de behartiging van de economische belangen van alle bij het autovervoer betrokkenen. De leden hebben zich ingedeeld in drie afdeelingen en wel: beroeps-goe- deren-vervoer, eigen vervoer en auto- vervoer-personen. In de plaats van het bestuur, dat sedert Juni j.l. demissionnair was zijn in Januari 1.1. gekozen door het geheele land als vertegenwoordigers der afdee lingen: voor de afd. autovervoer-per- sonen: (vroeger commissie-Oud), de heer Jan Schilthuis, lid van de Tw eede Kamer, en de heer H. Pols te Huizum bij Leeuwarden, voor de afd. eigen-ver- voer de heer Tj. Krol te Haren (Gr.) lid van de Tweede Kamer en de heer W.D. Nijhoff van de firma Stork en co. te Hengelo, voor de afd. beroeps- goederen-vervoer de heer W. Prins te Arnhem en de heer F. van Wezel te Hengelo. Woensdag 1.1. werd bij acclamatie herkozen de algemeen voorzitter ir. M.C.E. Bongaerts, lid van de Tweede Kamer, oud-minister van Waterstaat, onder wiens leiding na deze wijziging in doelstelling de B.B.N. zich thans daadwerkelijke tot taak stelt tot stand te brengen den organisatorischen op bouw van het geheele autovervoer, welke, zoowel minister van Buuren als kortgeleden nog minister Albarda, als noodzakelijk hebben uitgesproken voor het geheele vervoerbestel in ons land. Tot onder-voorzitter werd gekozen de heer Jan. Schilthuis, tot secretaris de heer W. Prins, tot penningmeester de heer Joh. Brouwer. Algemeen advi seur voor den opbouw is de heer Jacq. Harms Tiepen. Rondom in de olie Maandagavond kwam schip van de Portugeesche marine langszij en berichtte ons, dat wij den volgenden morgen om tien uur van de Buwalda A examen. Geslaagd: de c zee, alhier, en M burg en de hraR dam. Met ingang van heden. De Westlandsche organisaties in het tuinbouwbedrijf zijn na onderhande- lingen overeengekomen met ingang van heden een loonsverhooging in te voe ren van 1 per week. Deze verhooging ztl ook gelden voor de jeugdloonen. Aanvankelijk hadden de werknemers organisaties gevraagd, wegens den ge stegen levensstandaard een verhooging van 2 per week te verleenen. Hier tegen hadden de werkgevers echter be zwaren, omdat de huidige toestand in den tuinbouw een dergelijke verhooging niet toelaat. Deze overeenkomst geldt voor het ge heele Westland, behalve ’s Gravenzande, waar een afzonderlijke regeling is ge troffen in verband met bijzondere cultures. Algemeene vergadering van „Kerk en Vrede” Gistermiddag werd te Amsterdam de zestiende algemeene vergadering van „Kerk en Vrede” met gebed en lezing van Psalm 46 en een gedeelte van Math. 24 geopend. De vice-voorzitter, dr. M. van der Voet, wees er op. dat „Kerk en Vrede”, sinds de oprichting der vereeniging, nog nooit in zulke zware omstandigheden haar jaarverga dering heeft gehouden. „Kerk en Vrede” heeft betere tijden gekend. Maar oprichting en bloeitijd perk mogen verband gehouden hebben met een andere mentaliteit dan thans heerscht, „Kerk en Vrede” weigert zich een kind te noemen van een bepaalden „tijdgeest”, die vruchtbaar was voor de vredesgedachte. Zij wil, ook in de zen tijd, zij het dan met gedunde ge lederen. toonen, dat haar bestaans grond niet van tijdsomstandigheden af hankelijk is, maar dat zij haar taak ziet in het vervullen van een roeping, welke door geen verandering van om standigheden te niet gedaan kan wor den. Het spreekwoord „de tijden veran deren en wij met hen” moge zijn stem pel drukken op allerlei practisch poli- tieken arbeid, de religieuze critiek, wel ke gegrond is in het gebod Gods, heeft in alle omstandigheden haar onvergan kelijke waarde te toonen. Het is lijdenstijd voor den Vrede vorst. De verbondenheid aan Hem, de gehoorzaamheid aan Zijn Woord en de trouw aan Zijn Geest, stelt aan de christenheid wel de zwaarste eischen en roept ons in onze moeilijke opdracht tot volharding. Het jaarverslag van den secretaris, vermeldt een ledental van 5589, waar onder 336 voorgangers. Mevr. F. de Boer-van Iterson en ds. J. J. Buskes werden tot leden van het hoofdbestuur herkozen. Gisteravond werd in de Zuidwijk- kapel te Amsterdam een openbare wij- dingssamenkomst gehouden. Ds. S. H. Spanjaard, Remonstrantsch predikant te Groningen, sprak over „De wereld onder het Kruis”. Als tweede spreker trad op dr. J. Riemens, Hervormd predikant te Lei den met het onderwerp „Het Kruis bo ven de wereld”. TOELATINGSEXAMEN KWEEK SCHOLEN VOOR VROED VROUWEN. Het examen voor toelating tot de kweekscholen voor vroedvrouwen te Am sterdam en Rotterdam zal dit jaar wat het schriftelijk deel betreft worden afgenomen op 9 April in de Ridderzaal alhier Op denzelfden dag kweekschool voor vr„VMVluuwvn le t len het toelatingsexamen afgenomen. Amerikaansche organisaties zoeken een uitweg De organisaties, welke in de Ver- eenigde Staten er mede belast zijn orders voor voedselpakketten op te nemen, welke uitgevoerd werden in Nederland en aldaar naar Duitschland werden verzonden, geven thans toe, zoo meldt de „Times” uit New York, dat hun werkzaamheden althans tijde lijk belemmerd zullen worden door de beperkende bepalingen, welke de Nederlandsche regeering heeft ver ordonneerd. De organisaties verwach ten echter, dat zij wel een uitweg zul len vinden. Een voorstel wordt o. a. overwogen om alle orders bijeen te voegen, zoodat een groote hoeveelheid voedsel tege lijkertijd in Nederland gekocht kan worden, dat dan als vrachtgoed naar Duitschland wordt verzonden. Eenige firma’s voeren dergelijke orders reeds uit. Dit maakt de transactie echter tot een Duitsche zakentransactie, welke onderworpen is aan de bepalingen van en de heffingen op den Duitschen buitenlandschen wisselkoers en waar door Duitschland in feite de beschik king zou krijgen over een extra-hoe- veelheid buitenlandsche deviezen. breken en te rollen. We klommen dus op die rots, waar ik zooeven van sprak en hebben daar een zeer onaangenaam nachtje doorgebracht. Ik had den mannen wij waren met zijn veertigen bevolen de zwemvesten aan te trek ken en die hebben wij toen maar s nachts als kussens en dekens ge-’ bruikt, want het was toen niet mo gelijk iets anders mee te nemen. Veel geslapen hebben wij er niet. Het was verschrikkelijk hard op die ongelijke steenen en bovendien kregen wij voortdurend stuifwater over van de hooge branding. Bo vendien zat het er vol met groote krabben, wat ook niet erg prettig was. Het bestuur van de Haagsche Ama teur Filmclub heeft naar aanleiding van het onlangs ingediende wetsont werp tot wijziging van de Bioscoopwet een request aan de Tweede Kamer ge zonden, waarin wordt betoogd, dat dit nieuwe wetsontwerp het bestaan van de vereenigingen van smalfilm-ama- teurs ernstig in gevaar brengt. Deze vereenigingen n.l. houden gere geld werkavonden en bijeenkomsten, waarop de leden hun eigen films ver- toonen, en deze door hun medeleden laten becritiseeren. Volgens het nieuw voorgestelde art. 16 van de Bioscoopwet zullen nu alle films, welke niet in „huiselijken kring” vertoond worden, door de Rijkscom- missie filmkeuring worden toegelaten dus ook de amateurfilms, welke op bovengenoemde besloten bijeenkomsten worden vertoond en aan deze toela ting zijn voor amateurfilmers groote bezwaren verbonden. In de eerste plaats van financieelen aard. Het bedrag voor de toelating is voor amateurfilms, welke slechts één enkele maal op een clubavond zullen worden vertoond, gelijk aan dat voor beroepsmatig vervaardigde films, wel ke bestemd zijn om tallooze malen te draaien, zoodat de toelatingskosten voor amateurs in verhouding abnor maal hoog zullen zijn. Voorts is voor den amateur een zeer groot bezwaar, dat de films na de toelating niet meer veranderd mogen worden, daar de amateur immers veel zal experimenteeren en van tijd tot tijd de behoefte zal voelen zijn oude films te „reviseeren”. Wordt de nieuw voorgestelde wijzi ging dan ook in al haar scherpte door gevoerd, dan wordt het bestaan van de vereenigingen van smalfilm-amateurs praktisch onmogelijk gemaakt. Het nieuw voorgestelde art. 16 laat evenwel de mogelijkheid open, dat bij alg. maatregel van bestuur voor be paalde vertooningen in besloten kring uitzonderingen kunnen worden ge maakt. Daar het bestuur van de H.A.F. meent, dat de bona fide vereenigingen van smalfilm-amateurs voor die uit zondering in aanmerking komen, ver zoekt het den leden van de Tweede Ka mer er bij de betreffende ministers op aan te dringen, dat deze zullen toezeg gen die uitzondering zoo toe te passen, dat voor films, welke op bijeen komsten van bona fide vereenigingen van smalfilm-amateurs worden ver toond. geen toelating door de Rijks- commissie filmkeuring vereischt zal zijn. In het wetsontwerp is uitgegaan van de gedachte, dat begraving als de nor male vorm van lijkbezorging zal moe ten blijven gelden. Lijkverbranding zal alleen zijn toegestaan, indien de over ledene aldus bij uitersten wil heeft be schikt. Geldt het minderjarige kinde ren onder de achttien jaren, zoo moe ten beide ouders of bij natuurlijke niet door den vader erkende kinderen, de moeder schriftelijk den wensch ken baar maken of gemaakt hebben, dat het kind verbrand worde. Lijkverbran ding mag bovendien niet plaats hebben dan indien bl’jkt, dat bij het kind daar tegen geen bezwaar heeft bestaan of kan hebben bestaan. Neen, mijnheer, dat viel niet mee, die twee dagen en nachten op een kale rots, vertelde kapitein Berghout van de „Alkmaar”, toen een vertegenwoordiger van de „Tel.” met de vriendelijke hulp van den heer Serlé, vertegenwoordiger te Parijs van de N.V. Phs. van Omme ren, hem, zijn eersten officier, den heer de Hart, en enkele passagiers van de „Stuyvesant”, die den landweg via Lis sabon boven den gevaarlijken zeeweg verkozen hadden, te Parijs uit den ein- deloozen stroom reizigers van den trein uit Hendaye hadden opgevischt. Een prettige tijd was het niet. Wel hadden wij genoeg te eten, want wij konden via enkele klippen nog op de „Alkmaar” klimmen wij konden zelfs nog koffie zetten en iets warms klaar maken in de kombuis, maar verder stonden wij daar in de kou en in het nat op een barre rots, die bij hoog wa ter nog onderliep ook. Wij moesten dan onze toevlucht zoeken op een stuk klip, dat boven dat kleine plateautje uitstak en met veertig man zit je niet erg ruim op een rotsje, dat maar een paar meter lang en breed is. Peinzend klopte de kapitein zijn pijp eens uit. Veel lust tot praten over de schipbreuk van zijn mooie schip scheen hij niet te hebben, want de ondergang van de „Alkmaar" op die rots bij het Cima-eiland, vlak bij de Kaap Verdi- sche Eilanden, toen het schip in ballast op weg was naar Buenos Aires, om daar orders af te wachten, zat hem blijkbaar nog te dwars. Doch bij stuk ken en brokken konden wij toch het een en ander van hem te hooren krij gen, schrijft het blad. Hoe het gebeurd was Regeeringspersdienst gistermiddag een vreemde vliegtuigen, waarvan de nationaliteit niet kon worden vast gesteld, zich boven het centrum des lands hebben bevonden. Zij werden van verschillende plaatsen uit door batterijen luchtafweerge schut beschoten. Bovendien zijn vliegtuigpatrouilles opgestegen. Hierna hebben de vreemde vlieg tuigen ons rechtsgebied verlaten. Zooals wij die trap oploopen, mijnheer. En zoo zaten wij ineens op die klip. Het was Zaterdag 17 Februari om vier uur in den morgen. Bepaald slecht weer was het niet, ofschoon er een flinke passaatwind woei. Stikvol zit het daar met rotsen en ineens zaten wij er bovenop. Pleidooi voor Beigisch-Nederiandsche samenwerking op koloniaal gebied.. Tijdens een door de Nederlandsche Kamer van Koophandel te Brussel georganiseerden filmavond, waar films over den Belgischen Congo van den Belgischen cineast Cauvin werden vertoond, heeft de voorzitter ver klaard, dat de Nederlanders zeer veel belang stellen in het werk, dat de Belgen in Afrika tot stand brengen, vooral tegenwoordig. Koloniale sa menwerking tusschen België en Neder land, zeide hij, is mogelijk en wordt gewenscht. Het ware wenschelijk, dat men in de behoeften van de Nederlandsche en Belgische markten zou kunnen voor zien door middel van producten der Belgische en Nederlandsche koloniën en voor het heden en de toekomst een in economisch opzicht opbouwend werk tot stand zou kunnen brengen. Niets gered Wij waren dus genoodzaakt alles wat wij van de „Alkmaar” gered hadden, op de rots achter te laten. Of het wer kelijk nagestuurd zal worden, weet ik niet. Het is misschien wel van die klip weggespoeld. De eerste stuurman hier is nog de handigste van ons allen geweest, want die zag nog kans een valies in een van de booten te gooien, maar de anderen en ikzelf hebben niet anders gered, dan hetgeen wij aan ons lijf haden. Daarnaast bevat het ontwerp waar borgen met het oog op de justitieele belangen. Het ligt in de bedoeling, vóór het tot stand komen van den algemeenen maatregel van bestuur, de kerkgenoot- schappn in de gelegenheid te stellen, aan den minister van Binnenlandsche Zaken te doen blijken, dat bij hen tegen lijkverbranding bezwaar bestaat. Bij de beoordeeling van een en an der dient wel bedacht te worden, dat de voorgedragen wettelijke regeling slechts de bevoegdheid tot ver branding schept. Het zesde lid van artikel 1 bepaalt, dat een verplichting om verbran ding te bewerkstelligen, niet wordt erkend. Een rechtsvordering terzake zal niet zijn toegestaan. In het vijfde lid wordt voorgesteld, slechts één verbrandingsinrichting te gedoogen. Zulks strekt tot consolidee- ring van den bestaanden toestand. Te vens voorkomt een voorschrift als hier bedoeld, dat de zaak der lijkverbran ding in de vergaderingen openbare lichamen een twistappel vormen. Het nieuwe derde en vijfde lid artikel 4 houden, voor het geval verbranding, bijzondere waarborgen in met het oog op de mogelijkheid, dat misdrijf of gewelddadige dood in het spel is. Het nieuwe derde lid van artikel 9 strekt om buiten twijfel te stellen, dat lijkverbranding van overheidswege in geenerlei opzicht mag worden derd. Door de openbare machten mitsdien ook geen crematoria lumbaria mogen worden op te diepen. Maar triomfantelijk haal de hij in plaats van dien buidel, een platgetrapten servetring voor den dag Dien heb ik nog in mijn zak kun nen steken, toen ik van tafel opsprong voor wij de boot verlieten. De ring viel op den grond, ik trapte er op, maar als* gedachtenis aan die ongelukkige dagen, zou ik dezen ring niet graag willen verliezen. Op de „Farmsen” werden de veertig schipbreukelingen zeer gastvrij opge nomen, doch accommodatie voor zoo veel onverwachte gasten was er na tuurlijk niet op dit schip aanwezig. De „Farmsen” zette toen koers naar St. Vin cent, waar overgeladen moest worden. Intusschen had de K.N.S.M. de „Stuyvesant” order gegeven naar St. Vincent op te stoomen. om er de schipbreukelingen op te pikken. Als passagiers zijn toen de veertig man van de „Alkmaar” op de „Stuyvesant” naar Europa overgevaren, waar te Lissabon kapitein en eerste officier aan wal stap ten, om via den landweg sneller het vaderland te kunnen bereiken, terwijl de bemanning over zee naar Nederland terugvaart. Ingediend is een wetsontwerp, hou dende aanvulling en wijziging van de 1 Begrafeniswet. Ter toelichting schrijven de ministers van Binnenlandsche Zaken en van Justitie o.m. het volgende: van Am- Schip verloren Nu is er geen redden meer aan. Het is wel te ontdiep om geheel weg te zin ken, zoodat het schip gelijk ligt met het water, maar het kan niet meer ge borgen worden. Wel kwam er Zondag middag, voordat dus het schip brak, een Portugeesche torpedojager, de „Woucaeens kijken en vroeg ons draadloos onze noodinstallatie werk te nog of we doktershulp of levens- midden noodig hadden. Dat was erg vriendelijk, maar ik had heel wat lie ver een tros gehad. Maar dat kon niet hij was er trouwens ook niet op ge bouwd en bleef dus op eerbiedigen af stand. Zondagavor^ dus, vervolgde kapitein Berghout, begon het schip te breken. Het weer was slechter geworden, de zee hoog en in die omstandigheden achttte ik het niet geraden aan boord te blijven. De lichten waren uitgegaan, masten hingen over boord en voordat wij van boord gingen, begon alles te U n i sterdam. Cand.ex. reenten de heeren p a M en A. L. Snoek e en A' P 0 t h e k e r s assistent- dames A Y. van Ooster- C. Mulder te Voor- Wouters te Amster- Den volgenden dag zijn wij weer aan boord geklommen, vonden daar machi nes en alles gebroken dooreen liggen en wij hebben toen met een wipper- toestel een verbinding met de rots we ten tot stand te brengen. Wij konden Alleen verkrijgbaar bij Noordeinde *21 Hobbemastr. 1? Coolsingel 57 c von de brochure Op t/w buiklijn" rots gehaald zouden worden. Nog een tweeden nacht hebben wij dus op die klip doorgebracht, maar toen konden wij het ons met hetgeen wij van boord gehaald hadden, wat gemakkelijker ma ken, ofschoon het er nog allesbehalve aangenaam was, vooral omdat er over al een dikke laag stookolie uit de ge broken tanks op het water dreef en op de rots aanspoelde, zoodat wij van de gladheid er niet meer loopen konden. Maar kon u dan met de redding- booten van de „Alkmaar” niet weg komen en door dien Portugeeschen torpedobootjager opgenomen worden Neen, dat was onmogelijk, mijn heer die rots zat rondom in de klip pen. Anders waren wij er al veel eer der afgegaan, want de „Maaskerk” heeft b.v. geprobeerd ons met een mo torboot te helpen. Ook de „IJssel” heeft op ons gewacht. Maar het was onmogelijk en wij moesten wachten tot Dinsdagmor gen, toen wij door inlandsche vis- schers, die door de Portugeesche marine gerequireerd waren, met heel kleine bootjes, notedopjes, waar je met z’n tweeën, en als je niet te zwaar was op z’n aller hoogst met z’n drieën, in kon, wer den afgehaald. Die kleine bootjes brachten ons naar grootere sloependie sloepen brachten ons weer naar een zeilboot en met die zeilboot gingen wij naar de „Farmsen” van de Oostzee Maatschappij. Die heele organisatie stond onder leiding van de Portugeesche marine, die ook de wacht betrok bij de „Alkmaar” tot er douane beambten aan boord gekomen waren. Die laatsten waren verschrikkelijk streng. Menschen wilden zij wel red den, maar de bagage niet. Die zou later wel nagestuurd worden, beweerden zij. Op de vragen van het Eerste Ka merlid jhr. de Savornin Lohman be treffende spoedige afdoening van het in te dienen wetsontwerp inzake de voorgenomen versterking van de vloot met slagkruisers hebben de minister president en de ministers van Defen sie en van Koloniën geantwoord, dat afdoening van dit wetsontwerp inder daad zooveel mogelijk dient te worden bespoedigd. Waar „spoedeischend” een rela tief begrip is, zullen bij het ge bruik maken van de in art. 71 der Indische staatsregeling ver leende bevoegdheid steeds tegen elkaar afgewogen moeten worden het belang, dat gelegen is in een spoedige afdoening, en het belang, dat gediend wordt door het hooren van den Volksraad over de betref fende materie. Gezien het voor Nederlandsch-Indië buitengewoon gewichtig karakter van het on derhavige wetsontwerp kan bij het afwegen van die beide belan gen ditmaal de beslissing geen oogenblik onzeker zijn. De bedoeling is, kort na Paschen, tot dit doel den Volksraad in bui tengewone zitting bijeen te roepen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 14