De Duitsche kolen bn xyji De two verschepingen naar Italië Haagsche Courant van Maandag 4 Maart 1940 DERDE BLAD, PAGINA 1. ener'1 Nederlandsche schepen beschoten zou hebben gedaan Luchtaanvallen onder Engelsche kust Engeland concessies WERKT KALMEEREND! BINNENLAND Jj||| o Twee zeelieden gedood De inhoud der Italiaansche nota 20 voor 15 ct. L 4. F SlaÊi rookgenot. Vreemde vliegtuigen boven ons land Bulletins... extra- edities... nu is kalm te dringend noodig! Rookt TAPTOE, i 20 x 10 minuten kal- meerend Vraagt ’t frissche rood- k wit-blauwe pakje. Weerkundige Waarnemingen Barometerstand van hec nmiddag 12 uur Het dunne pijltje geeft den stand aan giste ..n Britsche maatregelen in strijd geacht met volkerenrecht 'is 766J m.m., alhier v.m. 8 u. hedenmiddag uur: i Engelsch op Duitsche toestellen en een Engelsche machine In die omstandigheden is de door de Britsche regeering genomen maatregel van dien aard, dat hierdoor de econo mische- en politieke betrekkingen tus- schen Italië en Groot-Brittannië, zooals vastgelegd in de overeenkomsten van 16 April 1938, verstoord en in gevaar gebracht worden. Terwijl de fascistische regeering haar formeel protest vernieuwt, wil zij van heden af nauwkeurig de gegevens en feiten vastleggen voor de verantwoor ding met betrekking tot een latere ont wikkeling van den toestand. Ook Zaterdag vreemde vlieg tuigen gesignaleerd. Zaterdagochtend tusschen 9.15 en 10 uur heeft een Dui.tsch vliegtuig de pro- 7Z> op ons af, daalde tot even boven den mast, cirkelde rond den achtersteven en verdween daarna in de richting van de „Schieland”, welke evenwijdig aan ons opstoomde op een afstand van slechts 500 meter aan stuurboordzijde. Wij hoorden het gerikketik van een mitrailleur en zagen het lichtschijnsel, dat de schoten vergezelde. De „Schie land” werd beschoten.' De heer de Ruiter bevond zich in de kajuit toen hij een ontploffing hoor de. Hij snelde naar boven en zag toen het vliegtuig, waarvan hij de nationa liteit niet kon vaststellen. Even later volgde een tweede ont ploffing, spoedig gevolgd door een der de, veroorzaakt door een bom, welke achter zijn schip was terecht gekomen. De ontploffingen hebben geen schade aangericht. Niemand werd gedeerd. den aanzien be de Maatregel brengt betrekkingen tusschen Italië en Engeland in gevaar De fascistische regeering wenscht in het bijzonder den grootsten nadruk te leggen op de onwettigheid en den ernst van het door de Britsche regeering ge nomen besluit, om den invoer over zee van Duitsche steenkool naar Italië aan controlemaatregelen te onderwerpen, temeer, daar de Britsche regeering weet, dat de betreffende steenkool tot de absolute levensnoodzakelijkheid en arbeid van het Italiaansche volk be hoort. Nationale Reclasseeringsdag De samenwerkende reclasseeringsin- stellingen, welke dit jaar op Zaterdag 1 Juni a.s. den Nationalen Reclasseerings dag hopen te houden, hebben de uitvoe ring wederom in handen gelegd van een landelijk comité, waarin vertegen woordigers van de grootste reclassee- ringsinstellingen zitting hebben. Evenals vorige jaren zal ds. P. M. de Jong namens de Vereeniging van Re- classeeringsinstellingen als voorzitter van dit comité optreden; mr. dr. N. Muller, die zitting heeft namens het Ned. Genootschap tot zedelijke verbete ring der Gevangenen, als 2de voorzitter; ds. T. J. Hagen, Geref. predikant te Delft heeft wederom zitting namens de Prot. Chr. Reclasseeringsvereeniging, terwijl pater Patricius, algemeen secre taris van de R.K. Reclasseeringsver eeniging namens deze instelling zal zit ting hebben en luit.-kol. Jan P. Rawie, maatschappelijk secretaris van het Le ger des Heils, namens deze instelling. Als secretaris-penningmeester zal op treden de heer J. Henri Ledeboer en als 2de secretaris de heer Joh. Helmerhorst. De centrale leiding is wederom opge dragen aan de heeren J. Henri Lede boer en Joh. Helmerhorst. Het bureau van voorbereiding is gevestigd: Marnix- straat 404, Amsterdam, telefoon 31422. Nederlandsche zionistenbond. Het hoofdbestuur van den Ne^lerland- schen zionistenbond heeft een verga dering gehouden, waarin besproken zijn de maatregelen welke genomen moeten worden in verband met de ge publiceerde plannen van de Engelsche regeering met betrekking tot landaan koop in Palestina. Het bondsbestuur besloot onmiddel lijk stappen te ondernemen teneinde te komen tot een protest van het Ne derlandsche Jodendom op zoo breed mogelijke basis. Tevens werd besloten om door de Maart-actie van het Joodscn Nationaal Fonds te demonstreeren den onwrikbaren wil van het Joodsche volk om den opbouw van Palestina met alle kracht door te zetten. gen, is gistermiddag op weg van Enge land naar Antwerpen, te Vlissingen aangekomen. TAPTOE Aanval duurde slechts kort. De opvarenden op ons schip werden gewekt en in minder dan geen tijd stonden ze gekleed en voorzien van de zwemvesten aan dek. We waren op het ergste voorbereid. Het vliegtuig verliet toen spoedig de „Schieland” en vloog recht op ons schip af. De mitrailleur begon te rikketikken en de kogels vlo gen ter hoogte van de scheepsbrug in. Het was een sauve qui peut, ieder zocht dekking. De aanval duurde slechts kort. Achter ons op een afstand van ruim 150 meter, voer een Engelsch- man en deze was thans het doel van den bommenwerper. Het schip werd eveneens beschoten en toen de beman ning zich in de booten begaf, gaf de marconist een S.O.S.-sein, dat op ons schip opgevangen werd. Nederlandsche militaire missie in Rome Een uit negen officieren bestaande Nederlandsche militaire missie is voor een bezoek van verscheidene dagen in Rome aangekomen. Het betreft hier de marine-commissie onder leiding van vice-admiraal Vos, die zich, naar reeds is gemeld, in Italië bevindt. Zaterdag is het gebied van hoogen lucht, druk over den Oceaan, de Britsche eilan den en onze omgeving voortdurend in beteekenis afgenomen. De kern is in Wes telijke richting naar den Oceaan getrok ken. De as van dezen hoogedruk, die Za terdag over de Duitsche Bocht was gele gen, heeft zich tegelijkertijd naar het Zuiden verplaatst, en is in den loop van den Zondag ons land gepasseerd. Tenge volge van de opklaring, waarmede het passeeren van de as gepaard ging, vroor het in den vroegen Zondagochtend in Twente 8 graden. Thans is de wind hier over al Westelijk, zoodat in den afgeloo- pen nacht geen temperaturen onder het vriespunt meer voorkwamen. Bij Ijsland ontwikkelde zich gisteren een actieve depressie, die sterk in diepte toenemend zich in ongeveer Zuid-Ooste- lijke richting verplaatste. Tusschen Jan Mayen en Noord-Scandi- navië ligt nog een oude depressie, die zich langzaam in Zuidelijke richting ver plaatst. Op Groenland herstelde zich de hoogedruk. Stormwaarschuwingsdienst Geseind van de Bilt om 10.06 uur aan alle posten: „Weest op uw hoede”. Zonsopgang: 5 Maart 6.38 u. Zonsondergang: 5 Maart 5.46 u. Lantarens aan: 5 Maart tot 6.09 u. v.m.; 5 Maart 6.16 u. nam. Hoogwater te S c h e v e n i n g en. 5 Maart ’s m. 12.20 u.; nam. 12.40 u. Morgen schietoefeningen op het strand van Scheveningen tot Katwijk van 9.30 v.m.6 u. nam. De kapitein, de heer G. de Ruiter, heeft gerapporteerd, dat in den nacht van Zaterdag op Zondag in de Noordzee bommen uit vliegtui gen van onbekende nationaliteit zijn geworpen, welke in de nabij heid van het schip terecht kwa men. In de buurt van de „de Ruy ter” bevonden zich ook de Ne derlandsche motorschepen „Not tingham” en „Friso”. De twee sche pen waren eveneens op weg naar Nederland. De vliegtuigen vlogen op 70 tot 100 meter hoogte. Nog meer Italiaansche kolenbooten vertrokken Vanmorgen zijn vijf Italiaansche zee schepen met kolen geladen van Rotter dam vertrokken. Een negental andere schepen is nog bezig met het innemen van kolen en zal waarschijnlijk in den loop van deze week nog vertrekken. Bij de „Delagazione Italiana F. F.- S. S. Monopolio Carboni” kon men ver der geen inlichtingen verstrekken be treffende een eventueele overeenkomst met de Britsche contrabande-contróle- commissie over het doorlaten van deze schepen. De algemeene indruk is ech ter, dat de nog te Rotterdam liggende schepen ongehinderd naar Italië zullen kunnen gaan, omdat de kolenversche ping reeds geruimen tijd van tevoren geregeld was en alleen tengevolge van den ijsgang ruim twee maanden ver traging had gekregen. Nog een Groninger kust vaarder bestookt Het Nederlandsche motorschip „de Ruyter” thuisbehporende te Schevenin- Verwachting tot den avond van 5 Mrt.: Wind: stormachtig tot krachtig. Weste lijk tot Noordelijk; wisselende bewolking. Enkele buien, 's Nachts weinig verande ring in temperatuur. Kouder overdag. meend heeft dien maatregel te moeten nemen, in geen geval kunnen zij een vermindering van de rechten der niet-oorlogvoerende mogendheden wet tigen. De bovengenoemde maatregel is bovendien buitengewoon ernstig van het standpunt van den economischen weerslag, want de toepassing daarvan belemmert ten zeerste de werking van het internationale handelsverkeer, neemt voorraadsbronnen weg en ver mindert de productiemogelijkheid voor de niet-oorlogvoerende landen. Van bevoegde zijde vernemen wij, dat gistermiddag op de Noordzee het Groningsche motorschip „El- siena” door Duitsche vliegtuigen met mitrailleurs is beschoten. Tengevolge hiervan werden de ka pitein, de heer Uildriks uit Gro ningen en de machinist, wiens naam nog niet bekend is, gedood. De „Elsiena” werd in 1931 in Gro ningen gebouwd en is ongeveer 200 ton groot. De eigenaar is de heer Patje te Gro ningen. Voorts zijn de NederL kolenbooten „Sint Annaland” en „Schieland”, beide eigendom van de te Rotter dam gevestigde Scheepvaart- en Steenkolenmaatschappij, na het vertrek uit New Castle on Tyne door een onbekend vliegtuig aan gevallen. Na de schepen met mi- trailleurvuur te hebben bestookt, verliet de bommenwerper want dit bleek het te zijn beide sche pen. Gelukkig werd niemand der opvarenden door de kogels geraakt en konden de schepen zonder scha de de reis vervolgen. De „Sint Annaland”, die een lading kolen in had, voor de cokesfabriek te Sluiskil, arriveerde Zaterdagavond j.l. in de haven te Terneuzen. Nadat de noodige formaliteiten waren vervuld, vertrok het schip nog denzelfden avond naar Sluiskil, meldt de „Crt.” Eén der opvarenden deed het volgende relaas: Donderdagavond omstreeks 7 uur verlieten wij de haven van New Castle on Tyne. De „Schieland”, een boot van dezelfde maatschappij, welke eveneens een lading kolen vervoerde met be stemming Zandvoorde bij Oostende, aanvaardde tegelijk met ons de reis. De nacht was, voor zoover zulks op dit traject mogelijk is, kalm en er de den zich geen bijzonderheden voor. Mitrailleurvuur uit de lucht. Den volgenden morgen omstreeks kwart over zes, toen wij ons ter hoogte van het lichtschip „Humber” bevon den, verscheen plotseling boven de „Sint Annaland” een vliegmachine. Het vliegtuig voerde zijn navigatie- lichten. Met groote snelheid kwam het Ook de „Limburg” onder vuur genomen. Met de „Schieland” is ook de „Lim burg” Oostende binnengeloopen. De „Limburg” behoort aan de N.V. Scheep vaart Maatschappij „Limburg” te Ter neuzen en meet 345 ton. De kapitein van de „Limburg” deelde mede, dat zijn schip verscheidene malen met machinegeweren uit vliegtuigen was beschoten. Mogen de Italiaansche schepen blijven varen? In de situatie ten aanzien van de Italiaansche kolenschepen, die in Rot terdam nog steeds Duitsche steenkool liggen te laden, zou een hoogst belang wekkende wijziging zijn ingetreden. De Engelsche regeering zou thans name lijk hebben toegestaan, dat de Itali aansche vloot van omstreeks vijftien schepen, die nog in de Waalhaven ligt, rustig het kolenladen beëindigt en on gestoord naar Italië vertrekt, meldt de „Crt.” Ten aanzien van de vraag, hoever de Engelsche concessie gaat, tast men nog min of meer in het duister. Het meest waarschijnlijk is, dat de tege moetkoming van de Engelschen zich zal beperken tot de Italiaansche sche pen, die nog in Rotterdam lagen, doch het is mogelijk, dat men de Italianen in staat wil stellen om den geheelen achterstand, welken zij ten aanzien van het kolenvervoer ten gevolge van de vorst hebben gekregen, alsnog in te halen. Het Italiaansche kolenschip „Orata” dat in den vroegen ochtend van Zater dag j.l. tegelijk met drie andere Ita liaansche kolenschepen was uitgevaren doch ter hoogte van Maassluis met de andere naar Rotterdam terugkeer de, is, naar thans wordt gemeld, Za terdagnacht opnieuw uitgevaren. De drie andere schepen, t.w. de Liana”, de Numidia” en de „Felce” lagen op dat oogenblik nog in de haven te Rot terdam. De Regceringspersdienst meldt: Ter aanvulling van het bericht be treffende de beide vreemde vlieg tuigen, welke zich Vrijdag om het middaguur boven het centrum des lands hebben bevonden, kan wor den medegedeeld, dat op grond van nader binnengekomen gegevens met zekerheid is komen vast te staan, dat één der beide vliegtuigen de Duitsche nationaliteit bezat. Behalve de beide vliegtuigen, die boven Utrecht werden waargenomen, is op Vrijdag te 4.15 uur ’s middags een Engelsch vliegtuig binnen Ne- derlandsch territoriaal gehied bij Vlieland gesignaleerd. Dit vliegtuig verwijderde zich na beschieting van den grond af buiten Nederlandsch rechtsgebied. Barometer v.m. 12 uur 766 m.m.; thermometer resp. 3 gr. en +6 gr. Celsius. Barometer na hedenmiddag 12 dalende. Gistermiddag is een Italiaansche no-1 ta, waarin geprotesteerd wordt tegen het blokkeeren van den Duitschen ko- lenuitvoer naar Italië, op de Britsche ambassade te Rome overhandigd. Hierin wordt er vooral op gewezen, dat de steenkool wordt verladen en vervoerd door de zorgen van Italië en dat ze derhalve niet mag vallen onder het decreet op den Duitschen uitvoer. Uit gezaghebbende bron te Rome worden de in buitenlandsche organen verspreide berichten tegengesproken, als zou Italië besprekingen geopend hebben met de Vereenigde Staten voor het aankoopen van steenkool. Bevoeg de kringen merken evenwel op, dat de ze Italiaansche tegenspraak niet be- teekent, dat Italië niet overweegt later met de Vereenigde Staten te onder handelen, indien de thans aan den gang zijnde handelsbesprekingen met Enge land een negatief resultaat zouden op leveren. In Rome heeft men de hoop niet op gegeven met Engeland tot een ac- coord te komen voor de levering van drie tot vier millioen ton Engelsche steenkool, welke onontbeerlijk is om de leveringen aan te vullen, welke Italië gewoonlijk uit Duitschland ont vangt en welke tot dusver zeven mil lioen ton bedroegen. Havas verneemt voorts via Brussel uit Berlijn, dat Duitschland, volgens een verklaring van bevoegde Duitsche kringen, alle middelen zal aanwenden om Italië met de levering van steen kool te helpen. De steenkool zal over land vervoerd worden, doch het zal uiteraard niet mogelijk zijn per trein een even groote hoeveelheid te vervoe ren als tot dusver over zee. weg en een vaak dagen en weken du rend oponthoud voor de schepen in de controlehavens, waarmede zeer ern stig nadeel berokkend wordt aan de scheepvaart, aan de regelmatigheid van de diensten en het handelsver keer, met het gevolg, dat de aanvoer der niet-oorlogvoerende landen wordt belemmerd, beperkt en vaak lamge legd, hetgeen terstond zijn terugslag heeft op de industrieën en op het werk der arbeiders. Een getroffen schip te hulp. We gaven hard bakboord, draaiden op en stevenden op het aangevallen schip af om eventueel hulp te kunnen bieden. Aan boord van de „Schieland” voerde men dezelfde manoeuvre uit en onze schepen bevonden zich spoedig in de nabijheid van den Engelschman. Wat was hier gebeurd Het bleek, dat een bom in de machinekamer was te rechtgekomen. Het schip ging voor onze oogen in slechts enkele minuten naar de diepte. Wij zijn er omheen ge varen, doch een drietal Engelsche tor pedoboot jagers bevonden zich reeds in de nabijheid. Wij zagen, dat de reddingssloepen met de zoeklichten der oorlogsschepen beschenen werden en dat de schipbreu kelingen aan boord werden genomen. Wij hebben toen onze reis tezamen met de „Schieland” voortgezet. Een kogel op de „Schieland” heeft het sloependek doorboord en is terecht gekomen in de hut van den stuurman, waar hij door het hoofdkussen sloeg, dat op het bed lag. Gelukkig bevond de stuurman zich niet in de kooi, zoo dat er geen verder onheil werd ge sticht. Inmiddels is ook de „Schieland” vei lig en wel op haar losplaats aangeko men. Naar verluidt, zijn de sporen van inslaande kogels op beide schepen wel waar te nemen, doch schade werd ver der niet aangericht. vincie Groningen overvlogen. Het werd boven Woldendorp, Appingedam en Slochteren waargenomen. Vastgesteld is. dat naast het haken kruis de letter D voorkwam. Voorts heeft zich Zaterdagochtend omstreeks 10 uur een Duitsch vlieg tuig boven den Moerdijk bevonden en een ander boven Beierland. Na beschie ting door luchtdoelartillerie verwijder den deze vliegtuigen zich. Zoowel te Londen ten aanzien van het Engelsche vliegtuig, als te Berlijn ten aanzien van de Duitsche vliegtui gen zal geprotesteerd worden. Protest tegen schending postgeheim. De van kracht zijnde bepalingen ten aanzien van goederen, welke tot con trabande verklaard zijn, schakelen practisch het onderscheid uit tus schen absolute en voorwaardelijke contrabande, hetgeen openlijk in strijd is met het volkerenrecht, dat op dit onderscheid de mogelijkheid gebaseerd heeft tot het verzekeren van het normale handelsverkeer voor de behoeften der burgerbevolking. De wijze, waarop controle wordt uitge oefend op de post, zelfs indien het cor respondentie betreft van Italianen aan Italianen, vormt een flagrante schen ding van het postgeheim, dat gewaar borgd is door de elfde conventie van Den Haag van 1907. Vooral onvereenigbaar met de fun- damenteele beginselen van het inter nationale recht en in het bijzonder met de Parijsche verklaring van 16 April 1856, is de maatregel van den 28sten November j.l., welke slaat op den uitvoer van Duitsche goederen naar neutrale landen. Welke ook de beweegredenen zijn waarom men ge- De tekst der nota, welke de Itali aansche regeering tot de Britsche re geering heeft gericht, luidt als volgt: De fascistische regeering refereert aan de mededeeling der Britsche re geering, krachtens welke elk met Duitsche steenkool geladen schip, dat de haven van inlading verlaat, na 1 Maart 1940 onderworpen is aan de controlemaatregelen. Met het oog op dezen maatregel, welke de Italiaan sche belangen ernstig schaadt, ver nieuwt de fascistische regeering in de meest krachtige bewoordingen het door haar reeds geformuleerde pro test en voorbehoud ten aanzien van de beginselen, welke ten grondslag liggen aan de bepalingen van de Brit sche regeering ten aanzien van economischen oorlog, en ten van de middelen, waarmede die palingen worden toegepast jegens niet-oorlogvoerende landen. De door de Britsche regeering dit gebied genomen maatregelen zijn naar den letter en den geest in strijd met het volkerenrecht, dat binnen welomlijnde grenzen de rechten van de oorlogvoerenden vaststelt tot be scherming der belangen van derde staten en der vrijheid van hun wetti gen handel. Bij beschouwing van de geldende internationale voorschriften is het een kennelijk wederrechtelijke gewoonte den geheelen handel ter zee van de niet-oorlogvoerende landen aan een vaak hinderlijke controle te onderwerpen en van hen een lastige en buitensporige documenteering te eischen, welke niet vereenigbaar is met de gebruikelijke geheimhouding van handelscontracten. Daartoe komt in den regel het maken van een om- Bi*

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 9