De De O, II hedenmiddag gelicht DeQueen Elizabeth ’’over den Oceaan HAAGS» COURANT VAN DONDERDAG 7 MAART 1940 aan en In vuilgrijs zonder passagiers vertrokken Vannacht wordt het schip op het droge gezet Men neemt aan dat de 3 opvarenden, die zich nog aan boord bevinden, den dood gevonden hebben namen van de aan boord achter geblevenen Een goede oefening ror HEI LMISFE MOMENT AAN BOORD GEBLEVEN het uitzicht de oorzaak Belemmering van van HET SCHIP ENKELE IN MINUTEN GELICHT Hedenavond te New York Door drie drijvende bokken verwacht Tegenwoordigheid geest redde vele menschenlevens Bange uren in de Marinestad KLOPSEINEN NIET BEANTWOORD VIERDE BLAD, PAGINA 1. IFat een ooggetuige zag Nachtelijke tocht Koninklijk medeleven De bokken aangekomen Een teekening van de Queen Elizabeth” G. L. LOGMAN, sergeant-tor- pedomaker, in t906 te Haar lem geboren en gehuwd Allen zijn uit den Helder af komstig. De beide gehuwden zijn vader van een kind. F. W. J. STEEN VOORT, ser- seant-telegrafist, in 1905 te Beeck in Duitschland ge boren, eveneens gehuwd De huizen van het onbewoonbaar verklaarde hofje aan de Hanneman- straat, welke voor sloop bestemd zijn, worden gebruikt om de brandweer van den Gemeentelijken Luchtbeschermingsdienst de zoo noodige oefening te verschaffen. Nadat één der huisjes in brand is gestoken, wordt het vuur met 2 stralen gebluscht. Sector 2b aan den arbeid. O. E. B. E. L. E. POSTMA, koksmaat, in 1918 te Buiten post geboren en ongehuwd. De drie opvarenden, die op de duikboot moesten worden ach tergelaten, zijn naar het wrak De 0. 11, de onderzeeboot, die gistermiddag tengevolge van een aan varing bij de haven van den Helder is gezonken, is hedenmiddag door drie drijvende bokken gelicht. Gisteravond reeds was men tot de over tuiging gekomen, dat het uitgesloten moest worden geacht, dat de drie opvarenden, die in het schip achtergebleven waren, nog in leven zouden zijn. Daarom werd afgezien van het aanvankelijke voornemen om met snijapparaten gaten in de scheepshuid te maken, terwijl het schip nog in de takels hing. De 0. 11 is na naar het einde van de haven gesleept en zal vannacht op het droge worden gezet, waarna een onderzoek mogelijk wordt. Wij laten hieronder de berichten volgen, zooals zij ons hedennacht en in den loop van dezen dag bereikten. f in Belemmerd uitzicht met „Amsterdam” de zal van vaar- Onze verslaggever telefoneerde van nacht ons uit den Helder omtrent de ramp met de O 11 nog het volgende De „O 11” onmiddellijk na de ramp. De boot lag aanvankelijk dwars in de haven. de bergingsvaartuigen in een luguber aandoend licht. Hoe laat zullen de bok ken ter plaatse zijn Het is een vraag, welke heel den Helder in spanning houdt. De situatie, waarin de O. 11 zich bevindt, toont veel overeenkomst met die van de „Thetis”, de Engelsche onderzeeboot, welke op zoo tragische wijze ten onder ging op een proef vaart. Als de boot gelicht is, zal men on middellijk trachten door het boren van gaten de leden van de bemanning, die zich nog aan boord bevinden, te be vrijden. Naar ons ter oore is gekomen, heeft H.M. de koningin zich met regelmatige tusschenpoozen op de hoogte laten stellen van het ver loop der bergingspogingen. Te betreuren is, dat by het binnen varen van de „Amsterdam” de blauwe vlag niet was geheschen in den seinmast op het havenhoofd, zooals dat gebruikelijk is ter waar schuwing by het uitvaren groote schepen, dat geen tuigen mogen binnenloopen. Na tot 12 uur gewacht te hebben op het stille tij, werd met vereende krach ten door de drie drijvende bokken om ca. 12 uur de eerste gezamenlijke po ging gedaan om de O. 11, waarvan nog steeds de achtersteven boven het water uitstak, te lichten. Speciale vermelding verdient het optreden van den officier M.S.D., hoofd van de machinekamer. Gestel en den luitenant ter zee 2e kl. F. Steinmetz, die beiden aan dek ston den, toen de duikboot geramd werd. Ze haastten zich door het torenluik omlaag en hun koelbloedig optre den is oorzaak geweest, dat de boot nog boven is gekomen. De „O 9”, die voorop voer, pas seerde nog ongehinderd en door snel manoeuvreeren heeft de kapi tein van de sleepboot nog kans ge zien ook de „O 10” mis te varen, maar bij de „O 11” was dit niet meer mogelijk. Naar Reuter te Londen verneemt heeft het grootste passagiersschip ter wereld, de „Queen Elizabeth” van de Cunard White Star Line, in alle stilte den Atlantischen Oceaan overgestoken. Het schip wordt hedenavond te New ïork verwacht ter van dit instrument en het bovenste randje van den toren kwamen boven water, doch direct zonk de periscoop weer in de diepte. Velen aan den kant gaven toen de hoop op redding op. Tot aller vreugde echter verhief na circa 5 minuten de boot zich tot over de helft boven water en nu schoten direct van alle kanten motorsloepen te hulp om de manschappen, die zich nog in het schip bevonden, te redden. Allerwege looft men het helfhaftige en kordate optreden van de officieren Steinmetz en Gestel. Deze resp. 24 en 26 jaren oude mannen hebben weten te voorkomen, dat niet een veel groo- ter aantal menschen in de boot is achtergebleven. Ja, zelfs wisten zij met zooveel beslistheid de noodige maat regelen op het oogenblik, dat het on geluk gebeurde, te nemen, dat er onder dat deel der bemanning, dat op het moment van de aanvaring onderdeks op post was, geen oogenblik van paniekstemming sprake was. Bange uren zijn het. Zal het drietal, dat in de O. 11 is achtergebleven, nog in leven zijn Wie zal het zeggen. Veel hoop is er niet. Traag gaat de tijd. De „Sumatra”, welke langs de kade ligt gemeerd, heeft een zoeklicht in den achtermast ont stoken. De felle blauwwitte straal boort zich door de duisternis en zet Wij hadden nog een onderhoud met een ooggetuige van de aanvaring. Hij zag, hoe de O. 11 door de „Amster dam” aan bakboord werd aangevaren en direct begon te zinken. Het eerste, wat de bemanning aan dek deed, was het sluiten van de toe gangen tot de boot. Daarna bleven de manhen aan boord staan, tot het water tot hun' hoofd genaderd was. Toen zwommen zij naar sloepen of walkant. In de tijd van enkele minuten was de on derzeeër gezonken. De commandant, luitenant-ter-zee Goossens, die zich tij dens de aanvaring op den commando- toren bevond, was de laatste, die in het water terecht kwam. Luchtbellen aan de oppervlakte duid den de plaats aan, waar de O. 11 moest liggen. Na een kwartier van angstige spanning werd de periscoop aan de op pervlakte zichtbaar. Ongeveer een me- De marine-commandant schout-bij- nacht H. Jolles, had zich, vergezeld van den chef-staf. kapitein-ter-zee J. G. van den Berg, aan boord van een der drij vende bokken begeven om het werk van nabij gade te slaan. Aan den kaqt ston den ingenieurs en technisch personeel van de Rijkswerf en tal van officie ren. Langs de buitenhaven had zich een dichte menigte belangstellenden verza meld, die den geheelen ochtend reeds op dit moment gewacht hadden. De „Queen Elizabeth”, welke 85.000 ton meet, heeft op 26 Februari de werf aan de Clyde, waar het voltooid werd, verlaten Door een groot aantal sleep- booten werd het gevaarte de rivier af gesleept. waarna het koers zette naar de overzijde van den Atlantischen Oceaan. In groote tegenstelling met de enor me menigte, die getuige was van het vertrek van het zusterschip „Queen Even later kwam de boot, dank zij het optreden der beide officieren, weer aan de oppervlakte en kon het grootste deel der bemanning door het torenluik de O 11 ver laten. ...J Het snelste en grootste schip ter wereld. Wanneer de „Queen Elizabeth” in New York zal zijn aangekomen, zal het schip een der merkwaardigste eerste reizen hebben afgelegd, die ooit door een schip zijn ondernomen. Het schip, is negen dagen geleden van de werven aan de Clyde vertrokken. Het was vuil grijs geschilderd en had geen passa giers aan boord. Ofschoon duizenden personen op de hoogte waren van het vertrek der „Queen Elizabeth”, is het geheim goed bewaard gebleven. De „Queen Elizabeth” is het snelste schip ter wereld. De machinerieën ont wikkelen 200.000 p.k. Men is vier jaar bezig geweest met den bouw en het schip is voorzien van de modernste ma chinerieën. Het is 344 meter lang, vier- eneenhalve meter langer dan de „Queen Mary”. Er is accomodatie voor 2400 passagiers, 300 meer dan aan boord van de „Queen Mary”. Uitvoerige voorzorgsmaatregelen zijn sleepboot- Reeds heeft men alle maat regelen genomen om straks, als de uit Rotterdam en Amsterdam ontboden bokken arriveeren, onverwijld met de bergingswerkzaamheden een aanvang te maken. De noodige kabels zijn reeds door duikers onder de O 11 ge bracht. De belangstelling op de kade vermindert, maar zij, die gebleven zijn, raken niet uitgepraat over de tragische gebeurtenis. onderzeebooten bakboordszijde om spoediger komen. De marinesleepboot „Amsterdam”, welke de „O 11’ ramde, heeft bij het binnenloopen van de haven wel de houtboot gezien, doch door de hooge deklast van dit schip niet de laag op het water liggende onder zeebooten bemerkt, zoodat de sleep bootkapitein de O-booten, toen deze achter de houtboot vandaan kwa men om deze aan bakboordszijde voorbij te varen, plotseling voor zich zag. Omgekeerd zijn waar schijnlijk de duikbootcommandan ten onkundig geweest van het feit, dat de „Amsterdam” wilde binnen loopen, daar zij anders ongetwij feld vaart verminderd zouden heb ben en achter de houtboot geble ven, tot de „Amsterdam” gepas seerd was. De gezichten staan strak en er wordt nauwelijks gesproken, want sedert voor het laatst een duiker is afgedaald en deze op zijn klop- seinen geen antwoord heeft ge kregen, is helaas de hoop, dat de drie opvarenden, die in den onder zeeër achterbleven, nog in leven zijn, vrijwel opgegeven. De slachtoffers zijn de sergeant- torpedomaker Logman, de serg.- telegrafist Steenvoort en de koks maat Postma. te New York genomen tegen mogelijke pogingen tot daden van sabotage. Naar men gelooft werd de „Queen Elizabeth”, hoewel dit nog niet beves tigd werd, door marine-eenheden bij haar tocht over den Atlantischen Oceaan geëscorteerd, ter bescherming tegen eventueele duikbootaanvallen. Het Britsche publiek heeft met veel voldoening de tijding van den tocht van het schip vernomen. De bladen brengen op hun voorpagina’s foto’s van het schip, toen het tien dagen geleden de Clyde afgesleept werd. De „Daily Herald” vraagt in een hoofdartikel „Welk beter bewijs is er noodig, dat we, om onze monden dicht te houden, geen Gestapo noodig hebben”. Indien men beschouwt hoevele menschen iets van het geheim geweten moeten heb ben, omdat ze er door hun werk bij betrokken waren, mag men trotsch zijn op de loyaliteit en het gezond verstand van den Britschen werker. Mary”, waren thans nog geen honderd menschen aanwezig. Het schip zal te New York ligplaats krijgen tusschen de „Queen Mary” en de „Normandië”. De „Mauretania” is weggesleept om plaats voor het nieuwe reusachtige schip te maken. Het dok behoort toe aan de Ham- burg-Amerika Lijn en is sedert het begin der vijandelijkheden door de Cu nard White Star Line gehuurd. voor het oogenblik om te doen, dat de onder zeeër niet door den stroom wordt weg gezogen. Er is vrijwel geen hoop meer, dat het boegcompartiment watervrij is gebleven, integendeel, vrij vast staat, dat twee compartimenten vol zijn ge- loopen. Dat heeft het duikeronderzoek wel uitgewezen. Trouwens, anders was het waar schijnlijk wel mogelijk geweest de OU met het aanwezige bergingsmate- riaal te lichten. De „Amsterdam” heeft de boot wel op een zeer kwetsbare plaats geramd. Men verwacht dat, als eenmaal de bokken ter plaatse zijn gearriveerd, met het lichten nog ettelijke uren heen zullen gaan. Het is ons gelukt de plaats van het wrak per vlet te naderen. Het is in middels reeds middernacht geworden en nog steeds staan er belangstellen den langs de kade. Het wachten op de bokken duurt tergend lang. Tegen het gezonken vaartuig liggen een bok van de marinewerf en daarnaast eenige andere marinevaartuigen. Zeeofficie ren staan op het dek, dat door het zoeklicht van de Sumatra en vijf schijnwerpers, opgesteld bij de Hars- sens, spookachtig wordt verlicht. Bij het bovenkomen bleek, dat opvarenden zich hadden voorzien van de z.g. „Draegerlong”, een zuurstof apparaat. De long is een eenvoudige rubberzak, welke op de borst hangt. Een er aan bevestigde luchtslang wordt in den mond genomen, terwijl een knij per op den neus wordt geplaatst. Den heer Steinmetz troffen wij later op den middag in gezelschap van een zeer gelukkige moeder en nog eenige familieleden aan. Hij had eenige uren in het hospitaal doorgebracht, doch had geenerlei letsel bekomen Over het voorgevallene wenschte hij zich niet Uit te laten, Geen ceremonieel welkom. Er zal geen ceremonieel welkom zijn, maar het is mogelijk, dat duizen den de aankomst van het sehip zullen gadeslaan. Het schip is ter hoogte van Nantuc ket gesignaleerd. Indien dit juist is wordt dit als een zekere aanduiding beschouwd, dat het schip heden aan komt. Den geheelen nacht zijn werklie den op de pier in de weer geweest. Extra-bewaking was reeds aanwezig. Wat betreft de oorzaak van de aan varing, wordt de volgende ver onderstelling geuit. De drie onder zeeërs O 9, O 10 en O 11 voeren in kiellinie de haven uit, juist op het moment, dat een houtboot, welke voor controle bij den steiger van de Texelsche boot had gelegen, bezig was te vertrekken en zich reeds in het midden van de haven bevond. Vermoedelijk hebben de het houtschip aan willen passeeren uit de haven te ■■■jaw»: .v. Hun familieleden zijn reeds des mid dags met het gebeurde in kennis ge steld. De O 11 steekt slechts met den ach tersteven schuin boven water uit. Van den commandotoren is alleen de achterzijde te zien, de periscoop en de mast. De rest van de boot ligt onder Water. Iets verder drijft op het rimpellooze watervlak de telefoonboei. Hoofdzakelijk is het er Vannacht om kwart over één is de eerste bak met een hefvermogen van 50 ton, in de buitenhaven van den Helder aangekomen. Gistermiddag om twaalf uur was het gevaarte uit Am sterdam vertrokken, getrokken door sleepbooten. In snel tempo werd de reis door het Noord-Hollandsch Kanaal gemaakt. Overal waren de bruggen reeds open en alleen voor de spoorbrug heeft men even moeten wachten In den loop van den nacht Kwamen de beide andere bokken van 60 en 70 ton hefvermogen aan, en vanmorgen om vijf uur zijn de drie bokken het lichten begonnen. De nacht in den Helder. De avond valt over den Helder. Nog steeds liggen op de plaats, waar de Q 11 is gezonken, een bok en een Luitenant ter zee Steinmetz bedacht zich geen oogenblik en liet direct de noodige maatregelen nemen. De water dichte deuren werden gesloten. Toen men merkte, dat de boot zonk, werd onmiddellijk een der tanks „geblazen”, Dit blazen geschiedt met samengeperste lucht. Doordat er een lek in een der luchtleidingen was, moest dit blazen zeer snel geschieden, daar anders te veel lucht werd gebruikt. Daar men wist, dat zich enkele mannen in de boeg- buiskamer bevonden, werd getracht met hen in telefonische verbinding te treden. Dit lukte wel, doch men kon elkaar slecht verstaan door het geraas, dat de ontsnappende lucht maakte’. Alles speelde zich zeer snel af. v X'v vfrXy. y' A -MV

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 13