BIOSCOPEN RADIONIEUWS INGEZONDEN HAAGSCHE COURANT VAN ZATERDAG 9 MAART 1940. TWEEDE BLAD, PAGINA 3. ONDERWIJS EN KERK ONZE VOORTVARENDE LUCHT- BESCHERMINGSVEREENIGING BADIO-PROGRAMMA “kt: XAS!rc“s cn het men door twpoan .ln bescherming geno- er echter ,v5ler|den. Dezen houden hogen on niA81 te eerliike levensopvat- gevolg tan3' Een zwendelzaakje is er het dreusmei^’ maar, tenslotte vindt het dan vSZdAV leu«dliefde terug, om Vaarwel u pet zwervend circusbestaan goede firn,.268800' Er vielen verschillende wonderen ‘nUrnmers in deze f 11111 te be‘ z*Ömans^<Aer £er,?ee'' 16 een spannende punt in »J?a.n' P,e ^lrn v'ndt haar hoogte- de jacht „n z*er. suggestieve opname van de hoofdrol wa vlsscnen, John Wayne had Fox De ver' REX. ca. mooie hoofd- de Roxy. hi 6.20 Studio. E. VAN BEUGEN. Wijk 1IB. scheidingsgebied frag- warm 8.55 Tooneel. liste. 10.30 Amidtia. „Een jotigen van TOESPRAAK VAN DEN MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN OVER DE VEEHOUDERIJ. De minister van Economische Zaken, mr. M. P. L. Steenberghe, heeft het voorne men, Maandag a.s. een korte toespraak door de radio te houden tot de landbou wers en wel in het bijzonder met het oog op den toestand in de veehouderij. De rede zal worden uitgezonden over de drie Nederlandsche zenders des avonds om kwart voor acht. Rembrandt. ,,’t Zit in delucht”. „Een jongenshar t”. ,,’t Zit in de lucht” met George Formby, een lachsucces van groot formaat, waar naar duizenden, neen tienduizenden reeds vol genoegen gekeken hebben, draait deze week in Rembrandt En te oordeelen naar de volle zaal en het uitbundig gelach heeft de directie daarmee ’n uitstekenden greep gedaan. De tweede film „Een jongenshart”, waar in’Mickey Rooney, het ruwe, onbehouwen joch met het gouden hart, die zich zoo’n prachtige speler toonde in .Jongensstad”, de hoofdrol speelt is van een geheel ander genre. Wij staan met deze film midden in de onbarmhartige ernst van het leven. Een arme jongen, zoon van een verloopen vader, komt in conflict met een rijkelui’s zoontje, de melkboeren strijden tegen een melkmonopolist. die de prijzen wil druk ken en een eenvoudig onderwijzeresje strijdt tegen de liefde, die zij ondanks zichzelf, koestert voor een nietsdoenden. rijken jongeman. Vooraf het binnen- nieuws. Olympia. „De Schaakspeler”. „Jongens met smerige gezichte n". Het Olympia Theater vertoont deze week een reprise van de zeer bijzondere Fran- sche film „De Schaakspeler”. Schitterend is Conrad Veidt als de bizarre Kernpelen met zijn mechanische poppen in één waarvan hij een Poolschen opstandeling uit de handen der Russen tracht te ont futselen. Franqoise Rosay is de wreede en egocentrische Russische keizerin Cathe rine. Voor de pauze „Jongens met smerige gezichten", waarin de knappe acteurs James Cagney en Pat O’Brien triomfen vieren. Het verhaal speelt in de onder wereld van een Amerikaansche stad, waar de jeugd al vroeg begint met allerlei schurkenstreken en opgroeit voor galg en rad. Behalve de twee reeds genoemde acteurs, spelen nog hoofdrollen Humphrey Bogart. An Sheridan en Gorge Bancroft. Het goed verzorgde Profilti-journaal. benevens een zeer interessant filmpje over jachtavonturen over de geheele wereld gaan beide films vooraf. FRÖBEL-HERDENKINGSCOMITÉ. In den zomer van 1940 zal het een eeuw geleden zijn, dat Fr. Fröbel den 28sten Juni zijn oproep „aan de Duitsche vrou wen en jonkvrouwen” richtte, om met haar hulp zijn nieuwe schepping te Blan kenburg. waarvoor hij kort te voren den passenden naam van „Kindertuin” had uitgevonden, op nationale basis te ves tigen. Hiermede werd de grondslag gelegd voor zijn levenswerk; opvoedkundig ver antwoord kleuteronderwijs. Het Fröbel-herdenkingscomité stelt zich ten doel, deze in haar gevolgen ook voor ons land zoo belangrijke gebeurte nis op passende wijze te herdenken. Het comité is van meening, dat deze herdenking een landelijk karakter moet hebben. Als centraal punt voor de her denking is Amsterdam gekozen, waar een congres belegd zal worden. Tenslotte wil het comité trachten, te komen tot een blijvende herinnering aan het groote werk van Fr. Fröbel, door de stichting 'van een gedenkteeken in de hoofdstad, zoo mogelijk door den aanleg van een speelvijver op een daarvoor ge schikt punt, waaraan de naam van dezen grooten kindervriend verbonden zal wor den. Het dagelijksch bestuur van dit comité bestaat uit; prof. dr. J. H. Gunning Wzn., president; Br. AlmaWillemse, secreta resse, en Jac. C. Nije, penningmeester. In de dagbladen kunnen wij dagelijks lezen dat de luchtbescherming op voort varende wijze voor de belangen van de burgerbevolking ijvert. Er worden oefe ningen gehouden en daarna vergaderingen belegd, waarin men elkaar om strijd be wierookt en toeroept dat het toch zoo goed gaat. Het is alleen maar jammer, dat de overige stadgenooten een beetje traag zijn in het aanmelden van de vrij- willigersdienten. Maar als de nood aan den man komt is dat wel te verhelpen. En de gemeente maakt wervingstochten door de stad en stationneert autobussen voor aanmelding. Net als voor het ver- koopen van soepblokjes. Wel heel leuk, maar allesbehalve origineel. We weten allen, dat het resultaat bedroevend is geweest. Maar blijkbaar is het toch niet zoo heel ernstig opgevat. Och, het zal immers wel terechtkomen. follies", een vlotte amu- Een race tusschen twee om de grootste snelheid, net leven van een groot gezel- 1 boord. Veel zang en dans. Cineac. De mobilisatie hier te lande en de oor logstoestand in enkele andere Europeesche landen geeft de camera veel stof We zien o a H M. de Koningin het veldleger in- specteeren. Onze verdedigingslinies wor den voortdurend versterkt. Groote bedrij vigheid heerscht dan ook rondom het inundatie gebied. Naast deze actualiteiten zien we o a. twee sportevenementen, de ijshockeywedstrijd NederlandBelgië en ro’.hockey te Scheveningen Uit het buitenland o.a. een reportage hoe de ravitailleering van het Fransche leger in de Maginot-Iinie werkt. Activiteit van Duitsche infanterie en oefening der Duitsche slagschepen. In Italië zien we de aankomst van Sumner Welles uit Amerika. Er gaan vredesgeruchten in ’t Noorden Scandinavische ministers confereeren in Kopenhagen. Uit Finland: skipatrouilles in actie en het nuttige werk van de Noorsche ambulance. Het programma bevat verder een docu mentair product „Tn ’t rijk der insecten", een musical „Een muzikale reis door Ame rika” en een aardig teekenfilmpje „Mickey en Donald Duck als scheepsbouwers". City. „Percy neemt vacantie”. Een film van Hans Albers is steeds een attractie. Hij is de man, die zijn maat regelen weet te treffen, die actief is en aanpakt. Kortom Hans Albers is de „Draufganger”. Ook weer in deze film. Hij is de industrieel Percy Petterson, die een lastige aandeelhouder kwijt wil raken en een verwende dochter tot rede wil bren gen. Hij verdwijnt met de Noorderzon, de bladen slingeren de sensationeelste berich ten in de wereld, de aandeelen zakken, de lastige aandeelhouder verkoopt, doch de vriend van Percy koopt zijn aandeelen op. Intusschen stort Percy zich van het eene avontuur in het andere. Hij wordt achter volgd door zijn dochter in gezelschap van zijn tegenstander Nil Nilson Het wordt een race door verschillende plaatsen. Steeds komen zij echter eenige minuten te laat. Hij leert de zangeres Lisawetta Iwa- nowna kennen en wordt verliefd. Zij en gageert hem als chauffeur, een bombasti sche uniform is de oorzaak, dat men hem in Genève verwart met een gedelegeerde van den Volkenbond. Als zijn toeleg ge heel gelukt is, ontpopt hij zich voor Lisa wetta, die zijn vrouw zal worden als de bekende industrieel. Een charmante en amusante film, luchtig van inhoud en in alle opzichten onderhoudend. In het voorprogramma uitgebreid bin nen- en buitenlandsch journaal, een Po peye teekenfilm „Never sock a baby”, een documentaire „Drie kleine beertjes”, als mede Vischvangst in de Stille Zuidzee. Corso. „V rouwenge vangenisse n.” „Zes uur ver 1 of.” „Vrouwengevangenissen”, naar het be kende boek van Francis Carco „Prisons de Femmes”, verhaalt ons de geschiedenis van ’n jonge vrouw, Juliette genaamd, die, bang om de liefde van haar man te verliezen, zwijgt over 'n episode in haar leven, waarin zij kennis maakte met de gevangenis. Aan één slechts vertelt zij haar geschiedenis, en wel aan den schrij ver Francis Carco, 'n vriend van haar man. Juliette wordt het slachtoffer van haar geheim. Als zij, door 'n kogel ge troffen, in het ziekenhuis ligt, snelt aar man naar Francis Carco. Van dezen ver neemt hij haar levensgeschiedenis. Hij be grijpt nu, waarom Juliette zoo handelde en vergeeft, ’n Nieuw geluk lacht hen nu beiden toe. „Zes uur verlof”. Deze mededeeling is ’n groote teleurstelling voor de mannen van het 23ste regiment, die met groot ver lof naar huis zouden gaan. Als het troe penschip „Somersetshire” binnen komt, probeert ieder deze zes uur zoo goed mo- gelijk tfr besteden. Zondag 10 Maart. Hilversum I 1875 en 414.4 m. V.A.R.A. 9.uur v.m, Ber. 9.05 Tuinbouwhalfuur. 9.45 „Van Staat en Maatschappij”. 10. Ber. 10.01 Gram.muz. 10.40 Declamatie. 11. Kinderkoor „De Merels”. 11.20 Gr.- muz. 11.35 Rosian-orkest. A.V.R.O. 12. uur nam. „Onze Weermacht”. 12.25 Amusementsorkest. (12.45 ANP.). 1.30 „De gesproken mailbrief”. 2.Boekenhalfuur. 2.30 Concertgebouw-orkest en solist (Ca. 4.40 Dansmu- „Marie Antoinette”. „Het verloren spoor”. Aan het hof van Keizerin Maria The resia krijgt de jeugdige prinses de bood schap dat zij om staatsredenen zal huwen met den dauphin van Frankrijk. Het huwelijk wordt in groote praal geslo ten, maar in den beginnen was dit hu welijk alles behalve gelukkig, ook al om dat het kinderloos bleef. Zij ontmoet den jongen Zweedschen graaf Axel de Fresen. Maar het volk komt in opstand. Het begin der revolutie is losgebarsten. Moord en doodslag heerschten zoowel in de stad als op het land. Een door graaf Axel voorbereide vlucht der vorstelijke familie werd ontdekt en de postkoets waarmede zij reisden, aangehouden. Evenals haar echtgenoot werd ook Marie Antoinette op de guillotine ter dood ge bracht. Norma Shearer en Tyrone Power waren schitterend. j De tweede hoofdfilm van dit uitstekend verzorgd programma, waaraan het Po lygoonjournaal voorafging, was „Het ver loren spoor”, een verhaal van een ban dietenbende in een origineel avontuur. West-End. «Das Lied dér Wils te”. Wanneer u deze film wilt gaan zien met de bedoeling veel muziek, alsook veel zang van Zarah Leander te hooren, dan zeggen we hier op den voorgrond, dat er in deze rolprent meer aandacht is besteed aan de koloniale politiek van Engeland. Maar toch kunt u Zarah Leander bewonderen in haar verschillende liederen. Zarah Leander vervult in deze film de rol van de zangeres Grace Collins, terwijl haar tegenspeler (de ingenieur Brenten) Gustav Knuth is. De inhoud van de film mogen we bekend achten, daar deze bij de première reeds in deze kolommen ver teld is. Ook voor de pauze is het programma de moeite waard. De actualiteiten van overal brengen o.a. de inspectie door H.M, de Koningin aan enkele legeronderdeelen. Voor muziekliefhebbers valt er veel te genieten in „Farewell Vienna”, gespeeld door „The National Philharmonicer Or chestra” uit de Vereenigde Staten. Prachtige opnamen zagen we in „The Eternal Fire”. Verder was er nog het leuke kindergroepje „Our Gang” en een teekenfilm. Plaatsing van ingezonden stukken be- teekent niet, dat de redactie het met den inhoud eens is. Zij kan alleen dan overwogen worden, als naam en adres van den inzender ons volledig bekend zijn. Red. V.P.R.O, 6.30 Toespraak „Bouwen aan en bouwen ee. met den V.P.R.O.7.Nederl. Herv. Kerkdienst. AANVALLEN OP NEDERLANDSCHE SCHEPEN. Na de berichten van het spoorloos ver dwijnen van het m.s. „Rijnstroom” en het s.s. „Grutto” thans weder eenzelfde be richt over het s.s. „Vecht”. Verleden week vliegtuigaanvallen op een groot aantal ongewapende Nederlandsche kust vaartuigen. Nu vraag ik mij af: wanneer zal onze Regeering eens maatregelen nemen ter daadwerkelijke bescherming van onze handelsschepen, want bij papieren pro testen vinden wij tot heden, blijkens de resultaten der laatste weken, niet veel baat. Ook ik heb den door de Regeering ingestelden cursus Handelsbescherming. waarin ons theoretisch wordt'gedoceerd, hoe wij ons in tijd van oorlog hebben te gedragen, gevolgd en ben bereid, indien landsbelang dit vordert, te varen, doch meen ook namens vele mijner collega's te mogen spreken, wanneer ik verklaar, cr niet veel voor te voelen om mij maar kalm te laten afslachten. Dan is het wel licht beter, dat de geheele Nederlandsche handelsvloot maar door ons wordt stil gelegd, want wij zijn tenslotte de men- schen, die varen, en niet de reeders of de Regeering. Kapitein Groote Handelsvaart. Maandag 11 Maart. Hilversum I 1875 en 414.4 m. Algemeen programma van de V.A.R.A. 8.uur v.m. ANP., gram.muz. V.P.R.O. 10. Morgenwijding. V.A.R.A. 10.20 Declamatie. 10.40 Viool en plano. 11.10 Declamatie. 11.30 Gram.muz. 12.15 uur nam. Ramblers. 12.45 ANP. 1. tot 1.45 Rosian-orkest. 2.Zang, piano en hobo. 3.Declamatie 3.30 VARA-or- kest. 5.30 tot 5.Voor kinderen. 5.05 Gram.muz. 5.30 Orgel en zang. 6.Bra- vour en Charme (opn.) 6.30 Nabeschou wing over kampioenschap van Nederland dammen. 6.40 tot 7.Gram.muz. 7.10 Voor de jeugd. 7.30 Viool en piano. 0. ANP. 8.15 Gevar. progr. 8.50 „Kermissen in oorlogstijd”, interview. 9.Rosian-or kest. 9.45 Declamatie. 10.Ramblers. 10.30 Orgelspel. 11.ANP. 11.20 Gram.* muziek. Hilversum II 301.5 m. N.C.R.V. 8.uur v.m. ANP. 8.05 Schriftlezing. 8.20 Gram.muz. 10.30 Morgendienst. 11.— Christ, lectuur. 11.30 Gram.muz. (12.— tot 12.15 uur nam. Ber. en 12.30 ANP.) 12.46 ‘Gooilanders. (2.— tot 2.35 Voor scholen). 3.Causerie over kamer planten. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gram.muz. 5.15 Kinderuur. 6.15 Orgelspel. 7.Ber. 7.15 „Gesprekken over het geloof en zijn moeilijkheden”. 7.45 Gram.muz. 8.ANP. 8.15 Kon. Chr. Oratorium ver., solisten en het Utrechtsch Stedelijk Orkest. (9.30 tot 9.50 Causerie „De Johannes Passion”). 10.45 ANP. 10.50 Gram.muz., ca. 11.50 Schriftlezing. ENGELAND 391 en 449 m. Van 10.20 tot 11.35 uur nam. ook en 342 m. 12.20 uur nam. Ber. 12.30 Zang en piano. 12.50 tot 1.20 Serge Krish-spetet. 2.20 Variété. 2.50 BBC orkest 3.35 tot 4.20 Joe Loss’ Band. 5.20 Ber. 5.35 en 5.55 tot 6.20 Tooneel. 6.50 tot 7.05 BBC Zangers. 7.20 Variété. 8.20 tot 8.40 Ber. 8.55 BBC Orkest. 9.35 Con cert. 10.05 Tooneel. 10.35 Joe Loss’ Band. 11. Pianovoordracht. 11.20 Ber. - PARIJS 1648 m. 12.È05 uur nam. Zang 12.35 Cembalo. 1.05 Vioolvoordracht. 2.20 Orgelconcert 3.20 Tooneel. 3.50 Zang. 4.35 Zang 4.35 Parijsch instrumentaal kwintet 5.35 Pianovoordracht. 6.20 Lichte muziek 6.50 Tooneel. 8.05 Symphonieconcert. 9.35 Vocale duetten. 10.05 Tooneel. 10.35 Piano- vcordracht. KEULEN 456 m. 12.20 uur nam. Neder- saksenorkest. 1.45 Populair concert. 3.20 Omroeporkest. 5.05 Folkloristisch progr 5.40 en 7.05 Gram.muz. 7.45 Cabaret. 8.50 tot 12.20 Zie Duitschlandzender om 8.20 BRUSSEL Vlaamsch 322 m. 12.30 u. nam. Zang. 12.50 tot 1.20, 4.15, 4.55, 5.50 en 6.30 Gram.muz. 7.20 Voor soldaten. 7.50 Ca baret „De blauwe Vogel” en Omroepor kest. 9.30 tot 10.20 Gram.muz. BRUSSEL Fransch 484 m. 12.30 uur nam. Radio-orkest. 12.50 tot 1.20 Gram muz. 4.20 Per Artem-kwartet. 5.Gram.muz. oi.35 Pianovoordracht. 5.50 Zang. 6.05 Gra- mofoonmuz. 7.20 Voor soldaten. 7.50 Too neel. 9.30 Dansorkest. DUITSCHLANDZENDER 1571 m. 7.35 uur nam. Gram.muz. 8.20 Berlijnsch Philhar- monisch orkest. 9.20 Ber. 9.50 tot 10.20 en 10.40 Concert. 11.20 Ber. Hierna tot 12.20 Concert. Casino. Circusmeisje” Nad th 'e Zwerver der zee”- programma1 n^aram?u,nt wereldnieuws het hoofdfiim vf*üpeild bad, werd als eerste waarin we Circusmeisje”, dame, dip maken met een jonge» moeder vaatu aar, schoolopleiding haar werkzaam fe bezoeken. Deze laatste is dingis dath„ 2 c,lrcus- hetgeen aanlei- oogen wr>r*Far dochter nogal met scheeve moeder vp„ naKezien op school. Haar N.C.R.V. 5.05 Gewijde muziek 5.50 Nederl. Herv. Kerkdienst. Hierna: gewijde muziek'. K.R.O. 7.45 Ber. A— ANP. 8.15 Rococo-octet. 9.— Reisbeschrijving 9.36 Tooneel. 10.30 ANP. 10.40 Epiloog. 11.— tot 11.30 Esperanto- lezing. ENGELAND 391 en 449 m. Van 10.20 tot 1135 uur nam. ook op 342 m. 12.20 uur nam. Ber. 12.30 Viool en piano. 1.05 tot 1 35 Orquesta Romanza. 1.50 BBC-orkest. 2.50 Orgelspel. 3.15 Community-singing. 3.35 Tooneel. 4.05 tot 4.20 Gram .muz. 5.20 tot 5.35 Ber. 5.55 Harmonie-orkesi. 6.20 Tooneel. 7.15 Kerkdienst. 8.05 Zang. 8 20 Ber 8.40 Tooneel. 9.30 Kamermuziek. 10.05 Epiloog. 10.15 BBC-orkest. 10.50 Harp- kwintet. 11.20 Ber. PARIJS 1648 m. 12.05 uur nam. Altviool. 12.35 Zang. 1.05 Parijsch blaastrio. 2.20 Vastenpreek. 3.20 Zang. 3.35 Chansons. 3.50 Tooneel. 4.50 Colonne-Lamoureux-or. kest. 7.20 TooneeL 8.05 JBarbe-bleue”, operette. 9.05 Moyse-trio. KEULEN 456 m. 12.20 uur nam. Omroep orkest. 1.45 Populair concert. 3.20 Con cert. 6.20 Gram.muz. 7.45 tot 12.20 Zie Duitschlandzender om 7.35. BRUSSEL Vlaamich. 322 m. 12.30 uur nam. Dansorkest. 12 50 tot 1.20 en 1.50 Gr.- muz. 2.20 Symphonie-orkest. 4.50 Tooneel. 5.50 Viool en piano. 6.35 Gram muz. 7.20 Gevar. progr 9.30 Dansorkest 10.20 tot 11.20 Gram.muz. BRUSSEL Fransch 484 m. 12.30 tot 1.10 u. nam. Sarba-orkest. 1.50 Gram muz 2.20 Orkest, koor en solisten. 4.55 Militair con cert. 6.15 en 6.35 Gram.muz. 7.20 Voor sol daten. 7.50 Radio-orkest. Omroepkpor en mandoline-kwartet. 9.30 en 10.20 v*ram.- muz DUITSCHLANDZENDER 1571 m. 7.35 uur nam. Concert. 9.20 tot 9.50 Ber. 10.05 tot 10 20 en pl.m. 10.40 Dobrindt’s orkest. 11.20 Ber. Hierna tot 12.20 Concert. Programma Gemeentelijke Radio Distr. Zondag 10 Maart. Progr. I: Alle uitz. van Hilversum I. Progr. II: AJle uitz. van Hilversum II. Programma III. 8.30 U. v.m. Brussel VI. 10.20 Eng. 10.50 Keulen. 11.50 Brussel Fr. 1.05 u. nam. West Regional 1.50 Brussel VI 3.50 West Regional. 4.20 Pauze. 4.35 Brussel VI. 4.50 Parijs. 6.35 Brussel Fr 6.50 ‘eromünster. 7.20 Brussel Fr. 9.20 ‘Beromünster. 9.50 ‘Danmarks Rad. 10.20 Brussel Fr. Programma IV. 8.30 U. v.m. ‘Danmarks Rad. 9.20 Brussel Fr 11.20 Brussel VI. 1.20 u. nam. *Danmarks Rad. 2.20 Brussel Fr 4.55 Div. 6.20 Brussel VI. 7.20 Gem. Rad. Distr. 8.— Brussel VI. 9.30 ‘Boeda pest 10.20 Brussel VI. 11.20 Pauze. 11.30 Duitschlandzender. Maandag 11 Maart. Programma III. 8 uur v.m. Brussel VI. 8.20 Eng. 8.50 Pauze 9.10 Eng 9.35 Div. 9.50 Eng. 10.20 Pauze^ 10.25 West Regional. 12.20 U. nam. Brussel Fr. 1.20 West Regio nal 2 50 Eng 3.35 West Regional. 5.20 •Danmarks Rad. 5.55 Brussel Fr. 6.20 Brussel VI 7.20 Div 8.20 ‘Milaan (Rome). 9 20 ♦Beromünster. 9.50 Eng. of div. 10.35 Parijs. 10.50 ‘Boedapest. Programma IV. g Uur v.m. Keulen. 8.20 Pauze of div. 9 30 Keulen 9.50 Duitschlandzender. 10.10 Pauze of div. 11.20 Brussel VI. 1 20 u nam. Danmarks Rad 1.50 Keulen. 2 20 Duitschlandzender. 4.20 Brussel Fr. a 50 Duitschlandzender. 5.50 Keulen 6.20 beromünster. 7.03 Pauze. 7.05 Keulen. 7 20 Gem R<‘d. Distr. 8.— Pauze. 8.05 Duitschlandzender. 9.20 Brussel VI 9.30 Brussel Fr. 10.20 Pauze. 10.30 Dultsch- hndzender. 11.20 Pauze. 11.30 Duitech- landzender. •J Eventueel ander station. Princesse-Cinema. „Langs het leven”. Bovengenoemd theater brengt deze speelweek een reprise van de voortreffe lijke film „Langs het leven” naar de be kende roman van Fanny Hurst. Claudette Colbert, Louise Beavers, War ren William e.a. spelen de hoofdrollen en zij doen het op een wijze, waardoor men als toeschouwer, ontroerd wordt. Een film met heel teere momenten, waar van we eiken meter genoten hebben en die men beslist deze week moet gaan zien. Het zeer gevarieerde voorprogramma bestaat uit de belangrijkste en interes santste gebeurtenissen van den laatsten tijd een en ander in beeld gebracht door Polygoon-wereldnieuws en Polygoon Haar lem. We zien o.a. het bezoek van Sumner Welles en Mayor Tailor aan den Paus. Hierna volgt een Universalfilm „Rari teiten” en een Amerikaansche film „De oude schuur”, waarin veel valt te genie ten van zang, dans en muziek. A.V.R.O. 8.ANP 8.15 Eerste acte „La Traviata”. 9.55 Omroeporkest en so- „Les gars de Paris”. 1L ANP. 11.15 AVRO-Dansorkest. 11.40 tot 12.Gram.muz. Hilversum II 301.5 m. K.R.O. 8.30 uur v.m. Morgenwijding. NC.R.V. 9.30 Gewijde muziek. 9.50 Geref. Kerk dienst. Hierna: orgelconcert. K.R.O. 12.15 uur nam. Gram.muz. 12.45 ANP. 1. Letterkundige causerie 1.20 KRO-orkest 2. Godsdienstonderricht. 2.30 Gram.muz. 3. — Piano en Zaug. 3.45 Gram.muz. 4.15 ZiekenloL „De bewaarschoo 1”. „Het Theater der groote reprises” heeft er goed aan gedaan, de beroemde Fran sche film „La Maternelle” op het reper toire te nemen, want ongetwijfeld zullen velen, die tot dusver verzuimd hadden, deze tegelijkertijd liefelijke en ontroe rende, van een zochten humor doortrok ken geschiedenis te gaan zien, thans hun schade inhalen. Maar óók zal menigeen, die een goede herinnering aan deze film - - van lief en leed van kinderen en groote d‘,e.?Ju.de.A°-P AAdA A l menschen bewaart, graag de gelegenheid kerfstok hebben, onderdak vindend Prin fe ondergaan.“Prachtfg' is het spel van is een wreedaard, die de inboorlingen en I Madeleine Renaud in de hoofdrol, maar z’.n blanke helper» met strenge hand re- <)Ok verscheidene anderen doen zich hier van hun besten kant kennen. Bovenal echter moet men bewondering hebben voor de natuurlijkheid van de vele kin deren in deze film, in het bijzonder de kleine meid, die de belangrijke rol van Marie vervult en blijk geeft van een bui tengewonen aanleg en een verbluffend mimisch talent Actualiteit en een grappige gekleurde teekenfilm gaan aan de mooie hoofd film vooraf. Passage. „Vrouwe n.” De Metro Goldwyn Mayer, haar tradi tie getrouw, komt telkens weer met mo numentale super-films, welke aan de spits staan der geheele filmproductie. Zulk een groot-opgezet werk draait deze week in Passage-theater Het is de ver filming van Clare Boothe’s vlijmend geestige satyre: „Vrouwen”, door George Cukor verfilmd, met 8 vrouwelijke film sterren in de hoofdrollen, waarvan wij er vier noemen, die ieder kent: Norma Shearer, Joan Crawford. Rosalind Russell en Paulette Goddard. Een film, welke tn Amerika een stormachtige sensatie wek te en die thans enorme successen heeft in Amsterdam en Rotterdam. Hoe zal de residentie er op reageeren? Toestanden, milieu en mentaliteit zijn Amerikaansch, maar het wezen van de vrouw is universeel: zij wil bemind wor den, zij wil haar eigen wereld bezitten en daarin heeft zij haar vijanden. Die vijan den zijn allereerst haar eigen vriendin nen. Een film vol speelsche ironie, dwaze situaties (zooals het scheiding: „Reno”, een echt Amerikaansch ment), maar ook vol gevoel en sentiment. Een film, welke men niet licht zal vergeten! Een voorprogram gaat aan „Vrouwen” vooraf. „Verdwenen meisje s.” Voor de derde week wordt in het Stu dio-theater geprolongeerd de prachtige Fransche film „Valstrikken; Verdwenen meisjes”, met Maurice Chevalier, von Stroheim, Renoir en Marie Dea, onder regie van Siodmak. Seinpost. „Als ik k on 1 ng was...” „Als ik koning was een meesterlij ke film, waarbij Frank Lloyd op pheno menale wijze de regie voerde. Boeiend en romantisch van inhoud. Prachtige crea- ties van Ronald Colmafi en - Basil Rath- bone, resp. als Francois Villon en koning Louis XI. Parijs wordt belegerd door de Bour gondiërs en er is nijpend gebrek aan voedsel onder de bevolking, doch aan het hof van den excentrieken Louis XI is al les in overvloed. Bij een berooving van ’skonings magazijnen wordt Vlllon ge vangen genomen en veroordeeld om hof maarschalk te zijn! Van deze positie maakt hij gebruik en beraamt plannen voor de bevrijding van Parijste laat. De vijand staat voor de poort. Villon keert terug naar zijn oude vrienden en spoort hen aan den koning te helpen. De bevolking stroomt tezamen en gaat den vijand tegemoet, waarop een algeheele sabrade volgt, welke leidt tot de be vrijding van Parijs. Vóór de pauze Paramount, Polygoon en Popeye. en buitenlandsch straat- en blokhoofden bedenkelijk daalt. We krijgen heel sterk den indruk, dat men van hoogerhand denkt, dat het voldoende is, wanneer alleen w ij door drongen zij van onzen burgerplicht. Voor het overige hoeft men het met ons niet zoo nauw te nemen. Men kan vrijelijk over onzen tyd en ons geduld beschikken en laadt Ijefst zooveel mogelijk verplich tingen op onze schouders. Was het eerst, dat wij te zorgen hadden voor de orga nisatie van de diensten in onze straat, nu moeten we f unc t ionn eer en voor alle diensten welke de luchtbescher ming kent. Het tekort aan vrijwilligers wordt zoo doende op onzen rug afgewenteld, omdat men in hooger kringen onvoldoenden ernst maakt met de luchtbescherming. Het is een paradepaard, dat door den goeden wil van de kern van werkers bt een demonstratie heel wat lijkt. Maar in oorlogstijd is het onmogelijk, dat wij per dag 48 uur werken. De luchtbeschermtng eischt een goede organisatie, welke grondig opgebouwd moet worden. Het is een buitengewoon groot volksbelang. En daarom mag toch waarachtig wel van autoriteiten ver wacht worden, dat zij de kleine groep van vrijwilligers op betere wijze ter zijde staan, dan nu het geval is. Want als het met de medewerking van hoogerhand zoo doorgaat, geloof ik, dat velen met mij er de voorkeur aan zullen geven het werk neer te leggen en zoodoende de autoriteiten te verplichten zich met meer ernst aan deze zaak te wijden. Wat er nu gebeurt, is beunhazen- werk. Capitol. „Onteer d.” Capitol brengt deze week de reprise van een der glansrollen van Marlène Die- Irich, welke bij uitstek in het kader van dezen tijd past. ’finteerd" behandelt namelijk de ge schiedenis van een spionne, die in 1915 door den Oostenrijkschen geheimen dienst met een gevaarlijke opdracht naar ^SCu‘PooIsche -«rens wordt ge- fA3; de ??aar opgelegde taak op geraf- de WZZe tot een goed einde brengt offer” „°P £et laatste moment het slacht- ™v-Wordt van het ee»te en laatste koelekb%^aaraCht‘Ae liefde' dat haar bl^k dLa e"lng no°dlottig oogen- sterk von o,ersa«en' De film draagt een oiting komttJr?be*8?iStempel’ het8een tot regie^ondX Ae^dlr/0” art‘St uke ’«eester-reg^èuAX^ e*Centrieken een^musiA ^uiten]andsche actualiteiten, een Betty BoïTnf A?6 McC°y’s 00 nd- digste dierPnfn2,-£Umpje en een alleraar- voorprogrXa V°rmen het welverzorgd Spencer d? hoofdverïolK nem een welk>Van 2 eh zon lanKr>Jk gevochten hebben één vank rd ln dezen wreeden strijd dat eansliiii k6n na den wapenstilstand zich mensch J1 „een misdadigersbende. Een Werk cew2AChieten ls zljn dagelijksch gewetenskw^zo?dat dit voor hem geen een verD|Pls le ls- H1i 18 get-- --- weet nfe ult Frankrijk, -I— Door een Jlmrny zijn geld verdient, levert h„r„Vriend komt zij er achter en bestwil <A.Pa?1. de politie uit “Voor zijn misdaden erA kan boeten voor zijn Voor h<Tn een heter mensch zal worden, h’et buitZnPaUze Paramount en Profilti Dan en binnenlandsch nieuws, «ante’mmount ^eaanstoomers Zletl 1 B«iap aan 3.20 Schilderijbespreking). ziek (gr.pl.) 4.55 ANP. V.P.R.O. 5.Gesprekken met luisteraars. V.A.R.A. 5.30p Kinderuur. 6.Sportpraatje. Is dat zoo Ondergeteekende is nu ruim twee jaar lid van den luchtbeschermingsdienst en daarvan acht maanden actief. En als hij nu de balans van zijn ervaringen op maakt, dan acht hij het dringend nood zakelijk om aan zijn bevindingen meer openbaarheid te geven. Want als wij z o o doorgaan, dan zou het in geval van een oorlog zeker in onze stad en in onze buurten een chaos worden. En waaraan is dat toe te schrijven? Allereerst aan de organisatie van de luchtbeschermingsvereeniging. De af- deelingen van deze vereeniging moeten uit den grond gestampt worden. Noch ’t geld, noch de middelen daarvoor zijn toereikend. Doordat alles voor een koop je gedaan moet worden, is het in de minder welvarende buurten onmogelijk om een behoorlijk gesloten organisatie op touw te zetten. Het gevolg is dat er een aaneenschakeling van verwarde en tegen strijdige reglementen en instructies ont staat, waaruit men met den besten wil geen wijs kan worden. Daardoor is het mogelijk, dat voor verkeerde toestanden nooit een schuldige gevonden kan wor den. Het afschuifsysteem is gewoonte ge worden. Ten tweede door het gebrek aan ernst bij vele functionnarissen. Maar dit ge brek aan ernst wordt aangemoedigd door het gebrek aan ernst, dat ook in de hoogere vereenigingsinstanties aan wezig is en zich door de geheele ver eeniging voortplant. Wat er in de vereeniging aan goed werk gedaan wordt, wordt verricht door een kleine kern van werkers. Er zijn bijvoorbeeld instructeurs, die zich avond aan avond voor dit werk geven. Voor zulke menschen kan men alleen eerbied hebben. Maar als deze werkers meenen critiek te mogen uitoefenen, dan gaan ze de laan uit. Zoo noodig wil ik den naam noemen van een zeer goed blokhoofd, dat weggewerkt werd, omdat hij te energiek was. Uit mijn eigen werk van straathoofd wil ik u eenige staaltjes geven, welke ergernis moeten opwekken door het ge brek aan ernst en medewerking van hoogerhand. De juiste instructies voor mijn werk als straathoofd kreeg ik na zeven maan den aangesteld te zijn. Ik had dat werk toen al vier maanden klaar en naar mijn eigen idee verricht: uitvoeriger en ra- tioneeler. Veie vrijwilligers, die zich elders of by mij opgaven kregen óf heelemaal mets meer van de vereeniging te hoo ren óf zoo laat, dat hun belangstelling verdwenen was. j krijgen opdracht voor bepaalde doeleinden circulaires te verspreiden. W(j krijgen daarbij wel de opdracht, maar niet de circulaires. Die moet men °PT„vmi?ie*WtjZe blJ elkaar "bedelen’. Invullijsten voor geldinzamelingen fe°nna j*'*,u,t. ei?« zaK betalen. Men U krenterig om behoorlijk ge- exetnPlaren ter beschikking te sienen. Va? behoorlijke cursussen ge durende den kouden winter, werden we vier maal opgeroepen voor een verM® dering. waar alleen onderlinge veeten uitgekletst werden. Met veel bombarie tïonnaris ^aAemaakt van e°™ funS h id Het aan gelden vergrepen ?Air.„et werd t0611 een misselffke ver- n ets meeWteamBklj kal5 »traathoofden niets mee te maken hadden, maar Hfe voor het fatsoen van hoogere function- TTs»bFeed ^“««Ponnin werT onyolda.ndTÏHruclXToS'VtWM'S po gewerkt wordt, vraag ik mArA we voor den volgenden oorlog nog klaar komen met de t pnrini»„„z« T nog Klaar niet gemeld hebben d' dle zich nog Het gevolg van deze ervarineen ia riat de stemming onder de functionarissen s t a v a s t.” „A n g e 1.” voorprogramma bevat het Atone nieuws en een geestigen éen- jlovieton met twee dubbelgan- acter\anPStan Laurel en Oliver Hardy. «el,S Eerste film, getiteld „Een Jongen De f«vast” is een film, waarvan de van Aich afspeelt in het houthak- b1S^°i5a.nD Timberlake. jjerskai P ,,,rjrjen vervult de rol van den DfAzoon, die van zijn vader het hout- d°k,ter® vak moet leeren, aangezien hij beschouwd als een nietsnut. In wAliikheid is de zoon een bekend wor- werkeliJ* daar weet papa niets van sAvI’7ien in deze film nog een goeden at ^iwedstrüd Ook de liefde laathier- *orstón zfch spreken en het meisje is iD van zi ,erts Het einde breagt na- Georr v weer de twee geliefden tot el- tuurUfe Kaar- nalize een charmant lief des ver- met Marlène Dietrich, Melvyn Dou- Jjaal, n'.etHprbert Marshall. De titel van 5“ Sip" Apollo. „De vrouw, die hij begeerde”. walker zoon van zeer vermogende hoeft zonder medeweten van zijn ouders- ontdekt, dat zij uitsluitend vr°tUhpm trouwde om zijn geld en stand np verwildering tusschen Alec en Maida De ver_ wanneer de man de jonge wo, inli Eden ontmoet en haar gaat vffeipbben. OP. aandr_in8_en yan_A.lec stemt Alu er tenslotte in toe om naar Parijs Maida er aldaar te laten scheiden te Anw denkt er niet aan haar belofte Defe komen en houdt de zaak sleepende. Eikens weer moet Alec Julie mededeelen. scheiding verschoven is en ten ein- ASa K loot Julie een einde te maken d n haar ontmoetingen met Alec Zij vër- ?Plt hem, dat zij uit zijn leven gaat ver- riwiiKn Gebroken verlaat de man haar en i Jht naar een hotel, waar hij ernstig A wordt En daar, in de schemering tusschen leven en dood blijkt het, dat Ju- s „Ziehaar is in zijn leven. Haar liefde breng” hem terug tot het licht, en, ten- S10TohngeCromwell regisseert meesterlijk deze innig menschelijke film, waaraan hij cachet van voornaamheid meegaf. Re- fef wordt aan de tragedie van de drie Anscben gegeven door het prachtige spel van Carole Lombard. Cary Grant en Kay Frands. Ook de handeling is boeiend. Een heel mooie film. Asta. „Meine Tante-deine Tante”. Een zeer vermakelijke en goed gespeelde film draait deze week in het Asta-theater Van begin tot eind amuseert men zich mgt de komische scènes, waarvan het middel punt is de oude vrouwen-hatende baron von Bredebosch. Hij wordt uitstekend uit gebeeld door Ralph Arthur Roberts. De baron heeft een quintet gevormd, dat zal spelen bij een groot feest. De eerste violist laat hem echter in den steek en hij denkt als invaller aan zijn neef Peter (Jo han Heesters), die aan het conservatorium studeert. Het wordt echter een teleurstel ling, want Peter houdt alleen van jazz muziek. Zijn verloofde (waarmede hij niet mag trouwen door een onbegrijpelijke te genzin van haar moeder voor Bredebosch) weet uitgedost als zigeunerjongen in het kasteel (waarin geen vrouw een voet mag zetten) binnen te komen en den baron met,haar vioolspel in te palmen. Nu ont staan de meest dwaze situaties Heé- sW is, dat de baron trouwt met de moeder van het meisje en het meisje met haar uitverkorene. In het voorprogramma het binnen- en buitenlandsch nieuws van Profilti en Ufa, een zeer leerzame film over de zee en wat daarin leeft en muziek door het Asta-en- semble. Thatta. als „Muiterij op de Bounty”. „Gemaskerde ruiters”.S „Metro Goldwyn” heeft met „Muiterij op de Bounty” een topprestatie geleverd, die lang zal blijven voortleven bij hen die dit prachtige drama van de zee heb ben meebeleefd. Charles Laughton als captain Bligh en Clark Gable als zijn tegenstander, de le officier Christian spe len een paar sublieme rollen; de regie was bij Joseph Kane in goede handen. De opnamen van den majestueuzen drie master „Bounty” in storm en bij hooge zee en van het zoo schilderachtig mooie Tahiti getuigen van de vakmanschap der cameramen. Als hoofdfilm voor de pauze draalt „Gemaskerde ruiters” een verhaal met de drie musketiers van het Westen Bob Lé- vingstone, Kay Corrigan en Max Terhune. In het als altijd uitgebreide voorpro gramma o.a. het Paramount-journaal, een Porky-teekenfilm van Warner Bros „Injun’s trouble” en een Vitaphone-co- medie van Ken Murrey „Dokter zijn ls een baan”. Centrum. „Men gafhem een geweer”, ■•Paramount follies’’. Tracy en Tranchot Tone zijn "■•:!!:ers in de film „Men gaf Seweer”. De tragische geschie- Amerikaansche jongemannen Frankrijk gevochten hebben van hen mensch' ,een misdadigersbende. Een !»cn doodschieten is zijn dagelijksch pnJueestl zo°dat dit voor hem geen letrouwd met doch deze Flora. „D e D u 1 v e 1 v a n d e Jungle” „C a s s i d y’s bescherme linge”. -- ~- De „koning van de rivier”, Prin, heeft C.-.mensenen oewaart. graag ae gewgeiuieiu gesticht, waar blanken, die wat op hun benutten om de sensatie ervan nogmaals kerfstok hebben, onderdak vinden. Prin te ondergaan. Prachtig i„ 1-i is een wreedaard, die de inboorlingen en i Madeleine Renaud in de hoofdrol, r geert, maar die zelf verdachte zaken drijft. Zijn vijanden, onder wie een schoone Chi- neesche danseres, weten zijn snoode plan nen te dwarsboomen en hem over te leve ren aan de getyranniseerde inlanders, die korte metten met hem maken. De eene sensatie volgt op de andere in deze hoogst spannende avonturenfilm, waarin Anna May Wong en Carroll Naish de voornaam ste rollen spelen. Een Wild-West-film gaat vooraf, waarin Cassidy (William Boyd) en zijn cowboys met een bende veedieven slag leveren. De schoten knallen weer lustig en een da verende rit op de vliegensvlugge vier voeters is een van de boeiende tafereelen van deze aardige film. Metropole. „De regen kwa m.” Metropole prolongeert de monumentale film „De regen kwam”, naar het beroem de boek van Louis Bromfield, met Myrna Loy, Tyrone Power en George Brent. Odeon. „De dag breekt aa n” Het was te begrijpen, dat een zoo mees terlijk gespeelde en geregisseerde film als „De dag breekt aan”, niet spoedig van het repertoire zou verdwijnen. Thans wordt in het Odeon-theater de reeks vertoonin- gen voortgezet. De film kenmerkt zich door ’n bijzondere sfeer: de typeeringen zijn stuk voor stuk creaties, terwijl de attractieve waarde van het geheel verhoogd wordt door het boeiende gegeven. De Fransche filmpro ductie heeft met deze film weer over duidelijk blijk gegeven van haar fenome naal kunnen. Bij de première schreven wij over „De dag breekt aan” reeds uit voerig en wij kunnen volstaan met deze beknopte kenschetsing dezer film, die wij gaarne aanbevelen in de belangstelling van velen Paramout brengt in het voorpro gramma o.a. een uitgebreide reportage van het Finsche strijdtooneelPolygoon’s jour naal is even actueel als afwisselend, ter wijl het programma voor de pauze gecom pleteerd wordt door een interessante film over herdershonden.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Haagsche Courant | 1940 | | pagina 7