BIOSCOPEN
RADIONIEUWS
INGEZONDEN
HAAGSCHE COURANT VAN ZATERDAG 9 MAART 1940. TWEEDE BLAD, PAGINA 3.
ONDERWIJS EN KERK
ONZE VOORTVARENDE LUCHT-
BESCHERMINGSVEREENIGING
BADIO-PROGRAMMA
“kt: XAS!rc“s cn het
men door twpoan .ln bescherming geno-
er echter ,v5ler|den. Dezen houden
hogen on niA81 te eerliike levensopvat-
gevolg tan3' Een zwendelzaakje is er het
dreusmei^’ maar, tenslotte vindt het
dan vSZdAV leu«dliefde terug, om
Vaarwel u pet zwervend circusbestaan
goede firn,.268800' Er vielen verschillende
wonderen ‘nUrnmers in deze f 11111 te be‘
z*Ömans^<Aer £er,?ee'' 16 een spannende
punt in »J?a.n' P,e ^lrn v'ndt haar hoogte-
de jacht „n z*er. suggestieve opname van
de hoofdrol wa vlsscnen, John Wayne had
Fox
De ver'
REX.
ca.
mooie hoofd-
de
Roxy.
hi
6.20
Studio.
E. VAN BEUGEN.
Wijk 1IB.
scheidingsgebied
frag-
warm
8.55 Tooneel.
liste. 10.30
Amidtia.
„Een jotigen van
TOESPRAAK VAN DEN MINISTER
VAN ECONOMISCHE ZAKEN
OVER DE VEEHOUDERIJ.
De minister van Economische Zaken, mr.
M. P. L. Steenberghe, heeft het voorne
men, Maandag a.s. een korte toespraak
door de radio te houden tot de landbou
wers en wel in het bijzonder met het oog
op den toestand in de veehouderij.
De rede zal worden uitgezonden over de
drie Nederlandsche zenders des avonds
om kwart voor acht.
Rembrandt.
,,’t Zit in delucht”.
„Een jongenshar t”.
,,’t Zit in de lucht” met George Formby,
een lachsucces van groot formaat, waar
naar duizenden, neen tienduizenden reeds
vol genoegen gekeken hebben, draait deze
week in Rembrandt En te oordeelen naar
de volle zaal en het uitbundig gelach heeft
de directie daarmee ’n uitstekenden greep
gedaan.
De tweede film „Een jongenshart”, waar
in’Mickey Rooney, het ruwe, onbehouwen
joch met het gouden hart, die zich zoo’n
prachtige speler toonde in .Jongensstad”,
de hoofdrol speelt is van een geheel ander
genre. Wij staan met deze film midden
in de onbarmhartige ernst van het leven.
Een arme jongen, zoon van een verloopen
vader, komt in conflict met een rijkelui’s
zoontje, de melkboeren strijden tegen een
melkmonopolist. die de prijzen wil druk
ken en een eenvoudig onderwijzeresje
strijdt tegen de liefde, die zij ondanks
zichzelf, koestert voor een nietsdoenden.
rijken jongeman.
Vooraf het binnen-
nieuws.
Olympia.
„De Schaakspeler”.
„Jongens met smerige
gezichte n".
Het Olympia Theater vertoont deze week
een reprise van de zeer bijzondere Fran-
sche film „De Schaakspeler”. Schitterend
is Conrad Veidt als de bizarre Kernpelen
met zijn mechanische poppen in één
waarvan hij een Poolschen opstandeling
uit de handen der Russen tracht te ont
futselen. Franqoise Rosay is de wreede en
egocentrische Russische keizerin Cathe
rine.
Voor de pauze „Jongens met smerige
gezichten", waarin de knappe acteurs
James Cagney en Pat O’Brien triomfen
vieren. Het verhaal speelt in de onder
wereld van een Amerikaansche stad, waar
de jeugd al vroeg begint met allerlei
schurkenstreken en opgroeit voor galg en
rad. Behalve de twee reeds genoemde
acteurs, spelen nog hoofdrollen Humphrey
Bogart. An Sheridan en Gorge Bancroft.
Het goed verzorgde Profilti-journaal.
benevens een zeer interessant filmpje over
jachtavonturen over de geheele wereld
gaan beide films vooraf.
FRÖBEL-HERDENKINGSCOMITÉ.
In den zomer van 1940 zal het een eeuw
geleden zijn, dat Fr. Fröbel den 28sten
Juni zijn oproep „aan de Duitsche vrou
wen en jonkvrouwen” richtte, om met
haar hulp zijn nieuwe schepping te Blan
kenburg. waarvoor hij kort te voren den
passenden naam van „Kindertuin” had
uitgevonden, op nationale basis te ves
tigen.
Hiermede werd de grondslag gelegd
voor zijn levenswerk; opvoedkundig ver
antwoord kleuteronderwijs.
Het Fröbel-herdenkingscomité stelt
zich ten doel, deze in haar gevolgen ook
voor ons land zoo belangrijke gebeurte
nis op passende wijze te herdenken.
Het comité is van meening, dat deze
herdenking een landelijk karakter moet
hebben. Als centraal punt voor de her
denking is Amsterdam gekozen, waar een
congres belegd zal worden.
Tenslotte wil het comité trachten, te
komen tot een blijvende herinnering aan
het groote werk van Fr. Fröbel, door de
stichting 'van een gedenkteeken in de
hoofdstad, zoo mogelijk door den aanleg
van een speelvijver op een daarvoor ge
schikt punt, waaraan de naam van dezen
grooten kindervriend verbonden zal wor
den.
Het dagelijksch bestuur van dit comité
bestaat uit; prof. dr. J. H. Gunning Wzn.,
president; Br. AlmaWillemse, secreta
resse, en Jac. C. Nije, penningmeester.
In de dagbladen kunnen wij dagelijks
lezen dat de luchtbescherming op voort
varende wijze voor de belangen van de
burgerbevolking ijvert. Er worden oefe
ningen gehouden en daarna vergaderingen
belegd, waarin men elkaar om strijd be
wierookt en toeroept dat het toch zoo
goed gaat. Het is alleen maar jammer,
dat de overige stadgenooten een beetje
traag zijn in het aanmelden van de vrij-
willigersdienten. Maar als de nood aan
den man komt is dat wel te verhelpen.
En de gemeente maakt wervingstochten
door de stad en stationneert autobussen
voor aanmelding. Net als voor het ver-
koopen van soepblokjes. Wel heel leuk,
maar allesbehalve origineel. We weten
allen, dat het resultaat bedroevend is
geweest. Maar blijkbaar is het toch niet
zoo heel ernstig opgevat. Och, het zal
immers wel terechtkomen.
follies", een vlotte amu-
Een race tusschen twee
om de grootste snelheid,
net leven van een groot gezel-
1 boord. Veel zang en dans.
Cineac.
De mobilisatie hier te lande en de oor
logstoestand in enkele andere Europeesche
landen geeft de camera veel stof We zien
o a H M. de Koningin het veldleger in-
specteeren. Onze verdedigingslinies wor
den voortdurend versterkt. Groote bedrij
vigheid heerscht dan ook rondom het
inundatie gebied. Naast deze actualiteiten
zien we o a. twee sportevenementen, de
ijshockeywedstrijd NederlandBelgië en
ro’.hockey te Scheveningen
Uit het buitenland o.a. een reportage
hoe de ravitailleering van het Fransche
leger in de Maginot-Iinie werkt. Activiteit
van Duitsche infanterie en oefening der
Duitsche slagschepen. In Italië zien we de
aankomst van Sumner Welles uit Amerika.
Er gaan vredesgeruchten in ’t Noorden
Scandinavische ministers confereeren in
Kopenhagen. Uit Finland: skipatrouilles in
actie en het nuttige werk van de Noorsche
ambulance.
Het programma bevat verder een docu
mentair product „Tn ’t rijk der insecten",
een musical „Een muzikale reis door Ame
rika” en een aardig teekenfilmpje „Mickey
en Donald Duck als scheepsbouwers".
City.
„Percy neemt vacantie”.
Een film van Hans Albers is steeds een
attractie. Hij is de man, die zijn maat
regelen weet te treffen, die actief is en
aanpakt. Kortom Hans Albers is de
„Draufganger”. Ook weer in deze film. Hij
is de industrieel Percy Petterson, die een
lastige aandeelhouder kwijt wil raken en
een verwende dochter tot rede wil bren
gen. Hij verdwijnt met de Noorderzon, de
bladen slingeren de sensationeelste berich
ten in de wereld, de aandeelen zakken, de
lastige aandeelhouder verkoopt, doch de
vriend van Percy koopt zijn aandeelen op.
Intusschen stort Percy zich van het eene
avontuur in het andere. Hij wordt achter
volgd door zijn dochter in gezelschap van
zijn tegenstander Nil Nilson Het wordt
een race door verschillende plaatsen.
Steeds komen zij echter eenige minuten
te laat.
Hij leert de zangeres Lisawetta Iwa-
nowna kennen en wordt verliefd. Zij en
gageert hem als chauffeur, een bombasti
sche uniform is de oorzaak, dat men hem
in Genève verwart met een gedelegeerde
van den Volkenbond. Als zijn toeleg ge
heel gelukt is, ontpopt hij zich voor Lisa
wetta, die zijn vrouw zal worden als de
bekende industrieel. Een charmante en
amusante film, luchtig van inhoud en in
alle opzichten onderhoudend.
In het voorprogramma uitgebreid bin
nen- en buitenlandsch journaal, een Po
peye teekenfilm „Never sock a baby”, een
documentaire „Drie kleine beertjes”, als
mede Vischvangst in de Stille Zuidzee.
Corso.
„V rouwenge vangenisse n.”
„Zes uur ver 1 of.”
„Vrouwengevangenissen”, naar het be
kende boek van Francis Carco „Prisons
de Femmes”, verhaalt ons de geschiedenis
van ’n jonge vrouw, Juliette genaamd,
die, bang om de liefde van haar man te
verliezen, zwijgt over 'n episode in haar
leven, waarin zij kennis maakte met de
gevangenis. Aan één slechts vertelt zij
haar geschiedenis, en wel aan den schrij
ver Francis Carco, 'n vriend van haar
man. Juliette wordt het slachtoffer van
haar geheim. Als zij, door 'n kogel ge
troffen, in het ziekenhuis ligt, snelt aar
man naar Francis Carco. Van dezen ver
neemt hij haar levensgeschiedenis. Hij be
grijpt nu, waarom Juliette zoo handelde
en vergeeft, ’n Nieuw geluk lacht hen
nu beiden toe.
„Zes uur verlof”. Deze mededeeling is
’n groote teleurstelling voor de mannen
van het 23ste regiment, die met groot ver
lof naar huis zouden gaan. Als het troe
penschip „Somersetshire” binnen komt,
probeert ieder deze zes uur zoo goed mo-
gelijk tfr besteden.
Zondag 10 Maart.
Hilversum I 1875 en 414.4 m.
V.A.R.A.
9.uur v.m, Ber. 9.05 Tuinbouwhalfuur.
9.45 „Van Staat en Maatschappij”. 10.
Ber. 10.01 Gram.muz. 10.40 Declamatie.
11. Kinderkoor „De Merels”. 11.20 Gr.-
muz. 11.35 Rosian-orkest.
A.V.R.O.
12. uur nam. „Onze Weermacht”. 12.25
Amusementsorkest. (12.45 ANP.). 1.30 „De
gesproken mailbrief”. 2.Boekenhalfuur.
2.30 Concertgebouw-orkest en solist (Ca.
4.40 Dansmu-
„Marie Antoinette”.
„Het verloren spoor”.
Aan het hof van Keizerin Maria The
resia krijgt de jeugdige prinses de bood
schap dat zij om staatsredenen zal huwen
met den dauphin van Frankrijk. Het
huwelijk wordt in groote praal geslo
ten, maar in den beginnen was dit hu
welijk alles behalve gelukkig, ook al om
dat het kinderloos bleef. Zij ontmoet
den jongen Zweedschen graaf Axel de
Fresen. Maar het volk komt in opstand.
Het begin der revolutie is losgebarsten.
Moord en doodslag heerschten zoowel in
de stad als op het land. Een door graaf
Axel voorbereide vlucht der vorstelijke
familie werd ontdekt en de postkoets
waarmede zij reisden, aangehouden.
Evenals haar echtgenoot werd ook Marie
Antoinette op de guillotine ter dood ge
bracht. Norma Shearer en Tyrone Power
waren schitterend. j
De tweede hoofdfilm van dit uitstekend
verzorgd programma, waaraan het Po
lygoonjournaal voorafging, was „Het ver
loren spoor”, een verhaal van een ban
dietenbende in een origineel avontuur.
West-End.
«Das Lied dér Wils te”.
Wanneer u deze film wilt gaan zien met
de bedoeling veel muziek, alsook veel zang
van Zarah Leander te hooren, dan zeggen
we hier op den voorgrond, dat er in deze
rolprent meer aandacht is besteed aan de
koloniale politiek van Engeland. Maar toch
kunt u Zarah Leander bewonderen in haar
verschillende liederen.
Zarah Leander vervult in deze film de
rol van de zangeres Grace Collins, terwijl
haar tegenspeler (de ingenieur Brenten)
Gustav Knuth is. De inhoud van de film
mogen we bekend achten, daar deze bij
de première reeds in deze kolommen ver
teld is.
Ook voor de pauze is het programma de
moeite waard. De actualiteiten van overal
brengen o.a. de inspectie door H.M, de
Koningin aan enkele legeronderdeelen.
Voor muziekliefhebbers valt er veel te
genieten in „Farewell Vienna”, gespeeld
door „The National Philharmonicer Or
chestra” uit de Vereenigde Staten.
Prachtige opnamen zagen we in „The
Eternal Fire”. Verder was er nog het
leuke kindergroepje „Our Gang” en een
teekenfilm.
Plaatsing van ingezonden stukken be-
teekent niet, dat de redactie het met
den inhoud eens is. Zij kan alleen dan
overwogen worden, als naam en adres
van den inzender ons volledig bekend
zijn. Red.
V.P.R.O,
6.30 Toespraak „Bouwen aan en bouwen
ee. met den V.P.R.O.7.Nederl. Herv.
Kerkdienst.
AANVALLEN OP NEDERLANDSCHE
SCHEPEN.
Na de berichten van het spoorloos ver
dwijnen van het m.s. „Rijnstroom” en het
s.s. „Grutto” thans weder eenzelfde be
richt over het s.s. „Vecht”. Verleden
week vliegtuigaanvallen op een groot
aantal ongewapende Nederlandsche kust
vaartuigen.
Nu vraag ik mij af: wanneer zal onze
Regeering eens maatregelen nemen ter
daadwerkelijke bescherming van onze
handelsschepen, want bij papieren pro
testen vinden wij tot heden, blijkens de
resultaten der laatste weken, niet veel
baat. Ook ik heb den door de Regeering
ingestelden cursus Handelsbescherming.
waarin ons theoretisch wordt'gedoceerd,
hoe wij ons in tijd van oorlog hebben te
gedragen, gevolgd en ben bereid, indien
landsbelang dit vordert, te varen, doch
meen ook namens vele mijner collega's
te mogen spreken, wanneer ik verklaar,
cr niet veel voor te voelen om mij maar
kalm te laten afslachten. Dan is het wel
licht beter, dat de geheele Nederlandsche
handelsvloot maar door ons wordt stil
gelegd, want wij zijn tenslotte de men-
schen, die varen, en niet de reeders of
de Regeering.
Kapitein
Groote Handelsvaart.
Maandag 11 Maart.
Hilversum I 1875 en 414.4 m.
Algemeen programma van de V.A.R.A.
8.uur v.m. ANP., gram.muz.
V.P.R.O.
10. Morgenwijding.
V.A.R.A.
10.20 Declamatie. 10.40 Viool en plano.
11.10 Declamatie. 11.30 Gram.muz.
12.15 uur nam. Ramblers. 12.45 ANP. 1.
tot 1.45 Rosian-orkest. 2.Zang, piano
en hobo. 3.Declamatie 3.30 VARA-or-
kest. 5.30 tot 5.Voor kinderen. 5.05
Gram.muz. 5.30 Orgel en zang. 6.Bra-
vour en Charme (opn.) 6.30 Nabeschou
wing over kampioenschap van Nederland
dammen. 6.40 tot 7.Gram.muz. 7.10
Voor de jeugd. 7.30 Viool en piano. 0.
ANP. 8.15 Gevar. progr. 8.50 „Kermissen
in oorlogstijd”, interview. 9.Rosian-or
kest. 9.45 Declamatie. 10.Ramblers.
10.30 Orgelspel. 11.ANP. 11.20 Gram.*
muziek.
Hilversum II 301.5 m.
N.C.R.V.
8.uur v.m. ANP. 8.05 Schriftlezing.
8.20 Gram.muz. 10.30 Morgendienst. 11.—
Christ, lectuur. 11.30 Gram.muz.
(12.— tot 12.15 uur nam. Ber. en 12.30
ANP.) 12.46 ‘Gooilanders. (2.— tot 2.35
Voor scholen). 3.Causerie over kamer
planten. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gram.muz.
5.15 Kinderuur. 6.15 Orgelspel. 7.Ber.
7.15 „Gesprekken over het geloof en zijn
moeilijkheden”. 7.45 Gram.muz. 8.ANP.
8.15 Kon. Chr. Oratorium ver., solisten en
het Utrechtsch Stedelijk Orkest. (9.30 tot
9.50 Causerie „De Johannes Passion”).
10.45 ANP. 10.50 Gram.muz., ca. 11.50
Schriftlezing.
ENGELAND 391 en 449 m. Van 10.20 tot
11.35 uur nam. ook en 342 m. 12.20 uur
nam. Ber. 12.30 Zang en piano. 12.50 tot
1.20 Serge Krish-spetet. 2.20 Variété. 2.50
BBC orkest 3.35 tot 4.20 Joe Loss’ Band.
5.20 Ber. 5.35 en 5.55 tot 6.20 Tooneel. 6.50
tot 7.05 BBC Zangers. 7.20 Variété. 8.20
tot 8.40 Ber. 8.55 BBC Orkest. 9.35 Con
cert. 10.05 Tooneel. 10.35 Joe Loss’ Band.
11. Pianovoordracht. 11.20 Ber. -
PARIJS 1648 m. 12.È05 uur nam. Zang
12.35 Cembalo. 1.05 Vioolvoordracht. 2.20
Orgelconcert 3.20 Tooneel. 3.50 Zang. 4.35
Zang 4.35 Parijsch instrumentaal kwintet
5.35 Pianovoordracht. 6.20 Lichte muziek
6.50 Tooneel. 8.05 Symphonieconcert. 9.35
Vocale duetten. 10.05 Tooneel. 10.35 Piano-
vcordracht.
KEULEN 456 m. 12.20 uur nam. Neder-
saksenorkest. 1.45 Populair concert. 3.20
Omroeporkest. 5.05 Folkloristisch progr
5.40 en 7.05 Gram.muz. 7.45 Cabaret. 8.50
tot 12.20 Zie Duitschlandzender om 8.20
BRUSSEL Vlaamsch 322 m. 12.30 u. nam.
Zang. 12.50 tot 1.20, 4.15, 4.55, 5.50 en 6.30
Gram.muz. 7.20 Voor soldaten. 7.50 Ca
baret „De blauwe Vogel” en Omroepor
kest. 9.30 tot 10.20 Gram.muz.
BRUSSEL Fransch 484 m. 12.30 uur nam.
Radio-orkest. 12.50 tot 1.20 Gram muz.
4.20 Per Artem-kwartet. 5.Gram.muz.
oi.35 Pianovoordracht. 5.50 Zang. 6.05 Gra-
mofoonmuz. 7.20 Voor soldaten. 7.50 Too
neel. 9.30 Dansorkest.
DUITSCHLANDZENDER 1571 m. 7.35 uur
nam. Gram.muz. 8.20 Berlijnsch Philhar-
monisch orkest. 9.20 Ber. 9.50 tot 10.20 en
10.40 Concert. 11.20 Ber. Hierna tot 12.20
Concert.
Casino.
Circusmeisje”
Nad th 'e Zwerver der zee”-
programma1 n^aram?u,nt wereldnieuws het
hoofdfiim vf*üpeild bad, werd als eerste
waarin we Circusmeisje”,
dame, dip maken met een jonge»
moeder vaatu aar, schoolopleiding haar
werkzaam fe bezoeken. Deze laatste is
dingis dath„ 2 c,lrcus- hetgeen aanlei-
oogen wr>r*Far dochter nogal met scheeve
moeder vp„ naKezien op school. Haar
N.C.R.V.
5.05 Gewijde muziek 5.50 Nederl. Herv.
Kerkdienst. Hierna: gewijde muziek'.
K.R.O.
7.45 Ber. A— ANP. 8.15 Rococo-octet. 9.—
Reisbeschrijving 9.36 Tooneel. 10.30 ANP.
10.40 Epiloog. 11.— tot 11.30 Esperanto-
lezing.
ENGELAND 391 en 449 m. Van 10.20 tot
1135 uur nam. ook op 342 m. 12.20 uur
nam. Ber. 12.30 Viool en piano. 1.05 tot
1 35 Orquesta Romanza. 1.50 BBC-orkest.
2.50 Orgelspel. 3.15 Community-singing.
3.35 Tooneel. 4.05 tot 4.20 Gram .muz. 5.20
tot 5.35 Ber. 5.55 Harmonie-orkesi. 6.20
Tooneel. 7.15 Kerkdienst. 8.05 Zang. 8 20
Ber 8.40 Tooneel. 9.30 Kamermuziek. 10.05
Epiloog. 10.15 BBC-orkest. 10.50 Harp-
kwintet. 11.20 Ber.
PARIJS 1648 m. 12.05 uur nam. Altviool.
12.35 Zang. 1.05 Parijsch blaastrio. 2.20
Vastenpreek. 3.20 Zang. 3.35 Chansons.
3.50 Tooneel. 4.50 Colonne-Lamoureux-or.
kest. 7.20 TooneeL 8.05 JBarbe-bleue”,
operette. 9.05 Moyse-trio.
KEULEN 456 m. 12.20 uur nam. Omroep
orkest. 1.45 Populair concert. 3.20 Con
cert. 6.20 Gram.muz. 7.45 tot 12.20 Zie
Duitschlandzender om 7.35.
BRUSSEL Vlaamich. 322 m. 12.30 uur
nam. Dansorkest. 12 50 tot 1.20 en 1.50 Gr.-
muz. 2.20 Symphonie-orkest. 4.50 Tooneel.
5.50 Viool en piano. 6.35 Gram muz. 7.20
Gevar. progr 9.30 Dansorkest 10.20 tot
11.20 Gram.muz.
BRUSSEL Fransch 484 m. 12.30 tot 1.10 u.
nam. Sarba-orkest. 1.50 Gram muz 2.20
Orkest, koor en solisten. 4.55 Militair con
cert. 6.15 en 6.35 Gram.muz. 7.20 Voor sol
daten. 7.50 Radio-orkest. Omroepkpor en
mandoline-kwartet. 9.30 en 10.20 v*ram.-
muz
DUITSCHLANDZENDER 1571 m. 7.35 uur
nam. Concert. 9.20 tot 9.50 Ber. 10.05 tot
10 20 en pl.m. 10.40 Dobrindt’s orkest. 11.20
Ber. Hierna tot 12.20 Concert.
Programma Gemeentelijke Radio Distr.
Zondag 10 Maart.
Progr. I: Alle uitz. van Hilversum I.
Progr. II: AJle uitz. van Hilversum II.
Programma III.
8.30 U. v.m. Brussel VI. 10.20 Eng. 10.50
Keulen. 11.50 Brussel Fr.
1.05 u. nam. West Regional 1.50 Brussel
VI 3.50 West Regional. 4.20 Pauze. 4.35
Brussel VI. 4.50 Parijs. 6.35 Brussel Fr
6.50 ‘eromünster. 7.20 Brussel Fr. 9.20
‘Beromünster. 9.50 ‘Danmarks Rad. 10.20
Brussel Fr.
Programma IV.
8.30 U. v.m. ‘Danmarks Rad. 9.20 Brussel
Fr 11.20 Brussel VI.
1.20 u. nam. *Danmarks Rad. 2.20 Brussel
Fr 4.55 Div. 6.20 Brussel VI. 7.20 Gem.
Rad. Distr. 8.— Brussel VI. 9.30 ‘Boeda
pest 10.20 Brussel VI. 11.20 Pauze. 11.30
Duitschlandzender.
Maandag 11 Maart.
Programma III.
8 uur v.m. Brussel VI. 8.20 Eng. 8.50
Pauze 9.10 Eng 9.35 Div. 9.50 Eng. 10.20
Pauze^ 10.25 West Regional.
12.20 U. nam. Brussel Fr. 1.20 West Regio
nal 2 50 Eng 3.35 West Regional. 5.20
•Danmarks Rad. 5.55 Brussel Fr. 6.20
Brussel VI 7.20 Div 8.20 ‘Milaan (Rome).
9 20 ♦Beromünster. 9.50 Eng. of div. 10.35
Parijs. 10.50 ‘Boedapest.
Programma IV.
g Uur v.m. Keulen. 8.20 Pauze of div.
9 30 Keulen 9.50 Duitschlandzender. 10.10
Pauze of div. 11.20 Brussel VI.
1 20 u nam. Danmarks Rad 1.50 Keulen.
2 20 Duitschlandzender. 4.20 Brussel Fr.
a 50 Duitschlandzender. 5.50 Keulen 6.20
beromünster. 7.03 Pauze. 7.05 Keulen.
7 20 Gem R<‘d. Distr. 8.— Pauze. 8.05
Duitschlandzender. 9.20 Brussel VI 9.30
Brussel Fr. 10.20 Pauze. 10.30 Dultsch-
hndzender. 11.20 Pauze. 11.30 Duitech-
landzender.
•J Eventueel ander station.
Princesse-Cinema.
„Langs het leven”.
Bovengenoemd theater brengt deze
speelweek een reprise van de voortreffe
lijke film „Langs het leven” naar de be
kende roman van Fanny Hurst.
Claudette Colbert, Louise Beavers, War
ren William e.a. spelen de hoofdrollen en
zij doen het op een wijze, waardoor men
als toeschouwer, ontroerd wordt.
Een film met heel teere momenten, waar
van we eiken meter genoten hebben en die
men beslist deze week moet gaan zien.
Het zeer gevarieerde voorprogramma
bestaat uit de belangrijkste en interes
santste gebeurtenissen van den laatsten
tijd een en ander in beeld gebracht door
Polygoon-wereldnieuws en Polygoon Haar
lem. We zien o.a. het bezoek van Sumner
Welles en Mayor Tailor aan den Paus.
Hierna volgt een Universalfilm „Rari
teiten” en een Amerikaansche film „De
oude schuur”, waarin veel valt te genie
ten van zang, dans en muziek.
A.V.R.O.
8.ANP 8.15 Eerste acte „La Traviata”.
9.55 Omroeporkest en so-
„Les gars de Paris”. 1L
ANP. 11.15 AVRO-Dansorkest. 11.40 tot
12.Gram.muz.
Hilversum II 301.5 m.
K.R.O.
8.30 uur v.m. Morgenwijding.
NC.R.V.
9.30 Gewijde muziek. 9.50 Geref. Kerk
dienst. Hierna: orgelconcert.
K.R.O.
12.15 uur nam. Gram.muz. 12.45 ANP. 1.
Letterkundige causerie 1.20 KRO-orkest
2. Godsdienstonderricht. 2.30 Gram.muz.
3. — Piano en Zaug. 3.45 Gram.muz. 4.15
ZiekenloL
„De bewaarschoo 1”.
„Het Theater der groote reprises” heeft
er goed aan gedaan, de beroemde Fran
sche film „La Maternelle” op het reper
toire te nemen, want ongetwijfeld zullen
velen, die tot dusver verzuimd hadden,
deze tegelijkertijd liefelijke en ontroe
rende, van een zochten humor doortrok
ken geschiedenis te gaan zien, thans hun
schade inhalen. Maar óók zal menigeen,
die een goede herinnering aan deze film
- - van lief en leed van kinderen en groote
d‘,e.?Ju.de.A°-P AAdA A l menschen bewaart, graag de gelegenheid
kerfstok hebben, onderdak vindend Prin fe ondergaan.“Prachtfg' is het spel van
is een wreedaard, die de inboorlingen en I Madeleine Renaud in de hoofdrol, maar
z’.n blanke helper» met strenge hand re- <)Ok verscheidene anderen doen zich hier
van hun besten kant kennen. Bovenal
echter moet men bewondering hebben
voor de natuurlijkheid van de vele kin
deren in deze film, in het bijzonder de
kleine meid, die de belangrijke rol van
Marie vervult en blijk geeft van een bui
tengewonen aanleg en een verbluffend
mimisch talent
Actualiteit en een grappige gekleurde
teekenfilm gaan aan de mooie hoofd
film vooraf.
Passage.
„Vrouwe n.”
De Metro Goldwyn Mayer, haar tradi
tie getrouw, komt telkens weer met mo
numentale super-films, welke aan de
spits staan der geheele filmproductie.
Zulk een groot-opgezet werk draait deze
week in Passage-theater Het is de ver
filming van Clare Boothe’s vlijmend
geestige satyre: „Vrouwen”, door George
Cukor verfilmd, met 8 vrouwelijke film
sterren in de hoofdrollen, waarvan wij
er vier noemen, die ieder kent: Norma
Shearer, Joan Crawford. Rosalind Russell
en Paulette Goddard. Een film, welke tn
Amerika een stormachtige sensatie wek
te en die thans enorme successen heeft in
Amsterdam en Rotterdam.
Hoe zal de residentie er op reageeren?
Toestanden, milieu en mentaliteit zijn
Amerikaansch, maar het wezen van de
vrouw is universeel: zij wil bemind wor
den, zij wil haar eigen wereld bezitten en
daarin heeft zij haar vijanden. Die vijan
den zijn allereerst haar eigen vriendin
nen. Een film vol speelsche ironie, dwaze
situaties (zooals het scheiding:
„Reno”, een echt Amerikaansch
ment), maar ook vol gevoel en
sentiment. Een film, welke men niet licht
zal vergeten! Een voorprogram gaat aan
„Vrouwen” vooraf.
„Verdwenen meisje s.”
Voor de derde week wordt in het Stu
dio-theater geprolongeerd de prachtige
Fransche film „Valstrikken; Verdwenen
meisjes”, met Maurice Chevalier, von
Stroheim, Renoir en Marie Dea, onder
regie van Siodmak.
Seinpost.
„Als ik k on 1 ng was...”
„Als ik koning was een meesterlij
ke film, waarbij Frank Lloyd op pheno
menale wijze de regie voerde. Boeiend en
romantisch van inhoud. Prachtige crea-
ties van Ronald Colmafi en - Basil Rath-
bone, resp. als Francois Villon en koning
Louis XI.
Parijs wordt belegerd door de Bour
gondiërs en er is nijpend gebrek aan
voedsel onder de bevolking, doch aan het
hof van den excentrieken Louis XI is al
les in overvloed. Bij een berooving van
’skonings magazijnen wordt Vlllon ge
vangen genomen en veroordeeld om hof
maarschalk te zijn! Van deze positie
maakt hij gebruik en beraamt plannen
voor de bevrijding van Parijste laat.
De vijand staat voor de poort. Villon
keert terug naar zijn oude vrienden en
spoort hen aan den koning te helpen. De
bevolking stroomt tezamen en gaat den
vijand tegemoet, waarop een algeheele
sabrade volgt, welke leidt tot de be
vrijding van Parijs.
Vóór de pauze Paramount, Polygoon en
Popeye.
en buitenlandsch
straat- en blokhoofden bedenkelijk
daalt. We krijgen heel sterk den indruk,
dat men van hoogerhand denkt, dat het
voldoende is, wanneer alleen w ij door
drongen zij van onzen burgerplicht. Voor
het overige hoeft men het met ons niet
zoo nauw te nemen. Men kan vrijelijk
over onzen tyd en ons geduld beschikken
en laadt Ijefst zooveel mogelijk verplich
tingen op onze schouders. Was het eerst,
dat wij te zorgen hadden voor de orga
nisatie van de diensten in onze straat,
nu moeten we f unc t ionn eer en
voor alle diensten welke de luchtbescher
ming kent.
Het tekort aan vrijwilligers wordt zoo
doende op onzen rug afgewenteld, omdat
men in hooger kringen onvoldoenden
ernst maakt met de luchtbescherming.
Het is een paradepaard, dat door den
goeden wil van de kern van werkers bt
een demonstratie heel wat lijkt. Maar
in oorlogstijd is het onmogelijk, dat wij
per dag 48 uur werken.
De luchtbeschermtng eischt een goede
organisatie, welke grondig opgebouwd
moet worden. Het is een buitengewoon
groot volksbelang. En daarom mag toch
waarachtig wel van autoriteiten ver
wacht worden, dat zij de kleine groep
van vrijwilligers op betere wijze ter zijde
staan, dan nu het geval is. Want als het
met de medewerking van hoogerhand
zoo doorgaat, geloof ik, dat velen met
mij er de voorkeur aan zullen geven het
werk neer te leggen en zoodoende de
autoriteiten te verplichten zich
met meer ernst aan deze zaak te wijden.
Wat er nu gebeurt, is beunhazen-
werk.
Capitol.
„Onteer d.”
Capitol brengt deze week de reprise
van een der glansrollen van Marlène Die-
Irich, welke bij uitstek in het kader van
dezen tijd past.
’finteerd" behandelt namelijk de ge
schiedenis van een spionne, die in 1915
door den Oostenrijkschen geheimen
dienst met een gevaarlijke opdracht naar
^SCu‘PooIsche -«rens wordt ge-
fA3; de ??aar opgelegde taak op geraf-
de WZZe tot een goed einde brengt
offer” „°P £et laatste moment het slacht-
™v-Wordt van het ee»te en laatste
koelekb%^aaraCht‘Ae liefde' dat haar
bl^k dLa e"lng no°dlottig oogen-
sterk von o,ersa«en' De film draagt een
oiting komttJr?be*8?iStempel’ het8een tot
regie^ondX Ae^dlr/0” art‘St uke
’«eester-reg^èuAX^ e*Centrieken
een^musiA ^uiten]andsche actualiteiten,
een Betty BoïTnf A?6 McC°y’s 00 nd-
digste dierPnfn2,-£Umpje en een alleraar-
voorprogrXa V°rmen het welverzorgd
Spencer
d? hoofdverïolK
nem een
welk>Van 2
eh zon lanKr>Jk gevochten hebben
één vank rd ln dezen wreeden strijd dat
eansliiii k6n na den wapenstilstand zich
mensch J1 „een misdadigersbende. Een
Werk cew2AChieten ls zljn dagelijksch
gewetenskw^zo?dat dit voor hem geen
een verD|Pls le ls- H1i 18 get-- ---
weet nfe ult Frankrijk, -I—
Door een Jlmrny zijn geld verdient,
levert h„r„Vriend komt zij er achter en
bestwil <A.Pa?1. de politie uit “Voor zijn
misdaden erA kan boeten voor zijn
Voor h<Tn een heter mensch zal worden,
h’et buitZnPaUze Paramount en Profilti
Dan en binnenlandsch nieuws,
«ante’mmount
^eaanstoomers
Zletl 1
B«iap aan
3.20 Schilderijbespreking).
ziek (gr.pl.) 4.55 ANP.
V.P.R.O.
5.Gesprekken met luisteraars.
V.A.R.A.
5.30p Kinderuur. 6.Sportpraatje.
Is dat zoo
Ondergeteekende is nu ruim twee jaar
lid van den luchtbeschermingsdienst en
daarvan acht maanden actief. En als hij
nu de balans van zijn ervaringen op
maakt, dan acht hij het dringend nood
zakelijk om aan zijn bevindingen meer
openbaarheid te geven. Want als wij z o o
doorgaan, dan zou het in geval van een
oorlog zeker in onze stad en in onze
buurten een chaos worden. En waaraan
is dat toe te schrijven?
Allereerst aan de organisatie van de
luchtbeschermingsvereeniging. De af-
deelingen van deze vereeniging moeten
uit den grond gestampt worden. Noch ’t
geld, noch de middelen daarvoor zijn
toereikend. Doordat alles voor een koop
je gedaan moet worden, is het in de
minder welvarende buurten onmogelijk
om een behoorlijk gesloten organisatie op
touw te zetten. Het gevolg is dat er een
aaneenschakeling van verwarde en tegen
strijdige reglementen en instructies ont
staat, waaruit men met den besten wil
geen wijs kan worden. Daardoor is het
mogelijk, dat voor verkeerde toestanden
nooit een schuldige gevonden kan wor
den. Het afschuifsysteem is gewoonte ge
worden.
Ten tweede door het gebrek aan ernst
bij vele functionnarissen. Maar dit ge
brek aan ernst wordt aangemoedigd
door het gebrek aan ernst, dat ook in
de hoogere vereenigingsinstanties aan
wezig is en zich door de geheele ver
eeniging voortplant.
Wat er in de vereeniging aan goed
werk gedaan wordt, wordt verricht
door een kleine kern van werkers. Er
zijn bijvoorbeeld instructeurs, die zich
avond aan avond voor dit werk geven.
Voor zulke menschen kan men alleen
eerbied hebben. Maar als deze werkers
meenen critiek te mogen uitoefenen, dan
gaan ze de laan uit. Zoo noodig wil ik
den naam noemen van een zeer goed
blokhoofd, dat weggewerkt werd, omdat
hij te energiek was.
Uit mijn eigen werk van straathoofd
wil ik u eenige staaltjes geven, welke
ergernis moeten opwekken door het ge
brek aan ernst en medewerking van
hoogerhand.
De juiste instructies voor mijn werk
als straathoofd kreeg ik na zeven maan
den aangesteld te zijn. Ik had dat werk
toen al vier maanden klaar en naar mijn
eigen idee verricht: uitvoeriger en ra-
tioneeler.
Veie vrijwilligers, die zich elders of
by mij opgaven kregen óf heelemaal
mets meer van de vereeniging te hoo
ren óf zoo laat, dat hun belangstelling
verdwenen was.
j krijgen opdracht voor bepaalde
doeleinden circulaires te verspreiden.
W(j krijgen daarbij wel de opdracht,
maar niet de circulaires. Die moet men
°PT„vmi?ie*WtjZe blJ elkaar "bedelen’.
Invullijsten voor geldinzamelingen
fe°nna j*'*,u,t. ei?« zaK betalen. Men
U krenterig om behoorlijk ge-
exetnPlaren ter beschikking te
sienen.
Va? behoorlijke cursussen ge
durende den kouden winter, werden we
vier maal opgeroepen voor een verM®
dering. waar alleen onderlinge veeten
uitgekletst werden. Met veel bombarie
tïonnaris ^aAemaakt van e°™ funS
h id Het aan gelden vergrepen
?Air.„et werd t0611 een misselffke ver-
n ets meeWteamBklj kal5 »traathoofden
niets mee te maken hadden, maar Hfe
voor het fatsoen van hoogere function-
TTs»bFeed ^“««Ponnin werT
onyolda.ndTÏHruclXToS'VtWM'S
po gewerkt wordt, vraag ik mArA
we voor den volgenden oorlog nog klaar
komen met de t pnrini»„„z« T nog Klaar
niet gemeld hebben d' dle zich nog
Het gevolg van deze ervarineen ia riat
de stemming onder de functionarissen
s t a v a s t.”
„A n g e 1.”
voorprogramma bevat het
Atone nieuws en een geestigen éen-
jlovieton met twee dubbelgan-
acter\anPStan Laurel en Oliver Hardy.
«el,S Eerste film, getiteld „Een Jongen
De f«vast” is een film, waarvan de
van Aich afspeelt in het houthak-
b1S^°i5a.nD Timberlake.
jjerskai P ,,,rjrjen vervult de rol van den
DfAzoon, die van zijn vader het hout-
d°k,ter® vak moet leeren, aangezien hij
beschouwd als een nietsnut. In
wAliikheid is de zoon een bekend wor-
werkeliJ* daar weet papa niets van
sAvI’7ien in deze film nog een goeden
at ^iwedstrüd Ook de liefde laathier-
*orstón zfch spreken en het meisje is
iD van zi ,erts Het einde breagt na-
Georr v weer de twee geliefden tot el-
tuurUfe
Kaar- nalize een charmant lief des ver-
met Marlène Dietrich, Melvyn Dou-
Jjaal, n'.etHprbert Marshall. De titel van
5“ Sip"
Apollo.
„De vrouw, die hij
begeerde”.
walker zoon van zeer vermogende
hoeft zonder medeweten van zijn
ouders- ontdekt, dat zij uitsluitend
vr°tUhpm trouwde om zijn geld en stand
np verwildering tusschen Alec en Maida
De ver_ wanneer de man de jonge
wo, inli Eden ontmoet en haar gaat
vffeipbben. OP. aandr_in8_en yan_A.lec stemt
Alu er tenslotte in toe om naar Parijs
Maida er aldaar te laten scheiden
te Anw denkt er niet aan haar belofte
Defe komen en houdt de zaak sleepende.
Eikens weer moet Alec Julie mededeelen.
scheiding verschoven is en ten ein-
ASa K loot Julie een einde te maken
d n haar ontmoetingen met Alec Zij vër-
?Plt hem, dat zij uit zijn leven gaat ver-
riwiiKn Gebroken verlaat de man haar en
i Jht naar een hotel, waar hij ernstig
A wordt En daar, in de schemering
tusschen leven en dood blijkt het, dat Ju-
s „Ziehaar is in zijn leven. Haar liefde
breng” hem terug tot het licht, en, ten-
S10TohngeCromwell regisseert meesterlijk
deze innig menschelijke film, waaraan hij
cachet van voornaamheid meegaf. Re-
fef wordt aan de tragedie van de drie
Anscben gegeven door het prachtige spel
van Carole Lombard. Cary Grant en Kay
Frands. Ook de handeling is boeiend. Een
heel mooie film.
Asta.
„Meine Tante-deine Tante”.
Een zeer vermakelijke en goed gespeelde
film draait deze week in het Asta-theater
Van begin tot eind amuseert men zich mgt
de komische scènes, waarvan het middel
punt is de oude vrouwen-hatende baron
von Bredebosch. Hij wordt uitstekend uit
gebeeld door Ralph Arthur Roberts.
De baron heeft een quintet gevormd, dat
zal spelen bij een groot feest. De eerste
violist laat hem echter in den steek en hij
denkt als invaller aan zijn neef Peter (Jo
han Heesters), die aan het conservatorium
studeert. Het wordt echter een teleurstel
ling, want Peter houdt alleen van jazz
muziek. Zijn verloofde (waarmede hij niet
mag trouwen door een onbegrijpelijke te
genzin van haar moeder voor Bredebosch)
weet uitgedost als zigeunerjongen in het
kasteel (waarin geen vrouw een voet mag
zetten) binnen te komen en den baron
met,haar vioolspel in te palmen. Nu ont
staan de meest dwaze situaties Heé- sW
is, dat de baron trouwt met de moeder
van het meisje en het meisje met haar
uitverkorene.
In het voorprogramma het binnen- en
buitenlandsch nieuws van Profilti en Ufa,
een zeer leerzame film over de zee en wat
daarin leeft en muziek door het Asta-en-
semble.
Thatta. als
„Muiterij op de Bounty”.
„Gemaskerde ruiters”.S
„Metro Goldwyn” heeft met „Muiterij
op de Bounty” een topprestatie geleverd,
die lang zal blijven voortleven bij hen
die dit prachtige drama van de zee heb
ben meebeleefd. Charles Laughton als
captain Bligh en Clark Gable als zijn
tegenstander, de le officier Christian spe
len een paar sublieme rollen; de regie
was bij Joseph Kane in goede handen.
De opnamen van den majestueuzen drie
master „Bounty” in storm en bij hooge
zee en van het zoo schilderachtig mooie
Tahiti getuigen van de vakmanschap der
cameramen.
Als hoofdfilm voor de pauze draalt
„Gemaskerde ruiters” een verhaal met de
drie musketiers van het Westen Bob Lé-
vingstone, Kay Corrigan en Max Terhune.
In het als altijd uitgebreide voorpro
gramma o.a. het Paramount-journaal, een
Porky-teekenfilm van Warner Bros
„Injun’s trouble” en een Vitaphone-co-
medie van Ken Murrey „Dokter zijn ls
een baan”.
Centrum.
„Men gafhem een geweer”,
■•Paramount follies’’.
Tracy en Tranchot Tone zijn
"■•:!!:ers in de film „Men gaf
Seweer”. De tragische geschie-
Amerikaansche jongemannen
Frankrijk gevochten hebben
van hen
mensch' ,een misdadigersbende. Een
!»cn doodschieten is zijn dagelijksch
pnJueestl zo°dat dit voor hem geen
letrouwd met
doch deze
Flora.
„D e D u 1 v e 1 v a n d e Jungle”
„C a s s i d y’s bescherme
linge”. -- ~-
De „koning van de rivier”, Prin, heeft
C.-.mensenen oewaart. graag ae gewgeiuieiu
gesticht, waar blanken, die wat op hun benutten om de sensatie ervan nogmaals
kerfstok hebben, onderdak vinden. Prin te ondergaan. Prachtig i„ 1-i
is een wreedaard, die de inboorlingen en i Madeleine Renaud in de hoofdrol,
r
geert, maar die zelf verdachte zaken drijft.
Zijn vijanden, onder wie een schoone Chi-
neesche danseres, weten zijn snoode plan
nen te dwarsboomen en hem over te leve
ren aan de getyranniseerde inlanders, die
korte metten met hem maken. De eene
sensatie volgt op de andere in deze hoogst
spannende avonturenfilm, waarin Anna
May Wong en Carroll Naish de voornaam
ste rollen spelen.
Een Wild-West-film gaat vooraf, waarin
Cassidy (William Boyd) en zijn cowboys
met een bende veedieven slag leveren. De
schoten knallen weer lustig en een da
verende rit op de vliegensvlugge vier
voeters is een van de boeiende tafereelen
van deze aardige film.
Metropole.
„De regen kwa m.”
Metropole prolongeert de monumentale
film „De regen kwam”, naar het beroem
de boek van Louis Bromfield, met Myrna
Loy, Tyrone Power en George Brent.
Odeon.
„De dag breekt aa n”
Het was te begrijpen, dat een zoo mees
terlijk gespeelde en geregisseerde film als
„De dag breekt aan”, niet spoedig van het
repertoire zou verdwijnen. Thans wordt
in het Odeon-theater de reeks vertoonin-
gen voortgezet.
De film kenmerkt zich door ’n bijzondere
sfeer: de typeeringen zijn stuk voor stuk
creaties, terwijl de attractieve waarde van
het geheel verhoogd wordt door het
boeiende gegeven. De Fransche filmpro
ductie heeft met deze film weer over
duidelijk blijk gegeven van haar fenome
naal kunnen. Bij de première schreven
wij over „De dag breekt aan” reeds uit
voerig en wij kunnen volstaan met deze
beknopte kenschetsing dezer film, die wij
gaarne aanbevelen in de belangstelling van
velen Paramout brengt in het voorpro
gramma o.a. een uitgebreide reportage van
het Finsche strijdtooneelPolygoon’s jour
naal is even actueel als afwisselend, ter
wijl het programma voor de pauze gecom
pleteerd wordt door een interessante film
over herdershonden.